Рішення
від 06.12.2017 по справі 373/2374/16-ц
ПЕРЕЯСЛАВ-ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 373/2374/16-ц

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2017 року Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області в складі:

головуючого-судді Керекези Я.І.

при секретарі Тіровій І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Переяслав-Хмельницькому справу за позовом Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1, ОСОБА_2 Держгеокадастру у Переяслав-Хмельницькому районі Київської області про визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки,-

В С Т А Н О В И В :

Світанківська сільська рада Переяслав-Хмельницького району звернулась до суду з позовом, в якому просить: визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Київській області від 30.12.2013 № КИ/3223386500:03:001/00011726, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 та надано йому в користування на умовах оренди земельну ділянку площею 114 га, розташовану на території Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області; визнати недійсним договір оренди землі від 07.02.2014, укладений між ОСОБА_3 управлінням Держземагенства у Київській області та ОСОБА_1

Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_3 управління Держземагенства в Київській області, вирішуючи питання передачі в довгострокову оренду ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення фермерського господарства, прийняло від нього заяву, яка за змістом не відповідала вимогам ч.1 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство та не була доповнена визначеними законом додатками, внаслідок чого без достатніх для того підстав надало дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення проекту відведення земельної ділянки, орієнтовним розміром 120,00 га на території Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району, частина якої перебуває в межах населеного пункту. В подальшому, продовжуючи передачу земельної ділянки в оренду, ОСОБА_3 управління не використало всіх своїх повноважень та можливостей для з'ясування законності та доцільності такої передачі та, не дотримуючись вимог ст. 123 ЗК України, затвердило проект землеустрою щодо відведення в оренду для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 114,00 га., надало цю ділянку за договором ОСОБА_1, тоді як її частина 6,6000 га знаходиться в межах села та належить територіальній громаді на праві комунальної власності.

Відповідач ОСОБА_3 управління Держгеокадастру в Київській області, як правонаступник Головного управління Дерземагенства у Київській області заперечив проти позову зазначивши, що земельна ділянка надана в оренду ОСОБА_1 законно на підставі тієї інформації, яка була в розпорядженні Головного управління.

Представник ОСОБА_1 ОСОБА_4 заперечила проти доводів позивача, вказала на те, що оспорюване рішення вже виконане, ОСОБА_1 зареєстрував договір оренди та сплачує орендну плату, а тому будь-яких порушень чи обмежень її прав немає.

Відповідач ОСОБА_2 Держгеокадастру у Переяслав-Хмельницькому районі не направив до суду свого представника, заперечень на позов не надіслав, у письмовій заяві просив слухати справу за відсутності представника ОСОБА_2.

Вислухавши пояснення, аргументи та заперечення сторін, дослідивши письмові докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

Наказом Головного управління Держземагенства у Київській області №КИ/3223386500:03:001/00008920 від 11.11.2013 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовним розміром 120,00 га для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області (а.с.8).

На замовлення ОСОБА_1 та на підставі наказу ГУ Держземагенства в Київській області №Ки/3223386500:03:001/00008920 ПП Рінар-Бориспіль виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства на території Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району (а.с.31-44).

Як вбачається з довідки ОСОБА_2 Держземагенства у Переяслав-Хмельницькому районі Київської області №06-16/917 від 14.11.2013, що міститься в матеріалах проекту, за інформацією державної статистичної звітності (форми 6-зем), згідно якої земельна ділянка площею 114,00 га, що відводиться в оренду ОСОБА_1 розташована на території Світанківської сільської ради за рахунок земель запасу, рілля (а.с.35).

Також, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_5 отримав відповідні погодження ГУ Держземагенства, зокрема зі змісту висновку від 19.11.2013 вбачається, що земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту с.Світанок і відноситься до державної власності (а.с.37).

Наказом Головного управління Держземагенства у Київській області №Ки/3223386500:03:001/00011726 від 30.12.2013 було затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області, а також надано йому в оренду земельну ділянку, загальною площею 114,00 га (кадастровий номер 3223386500030100011) для ведення фермерського господарства, строком на 49 років. Розташовану на території сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області (а.с.9).

07.02.2014 між ОСОБА_3 управлінням Держземагенства у Київській області та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець зобов`язався передати, а орендар прийняти у строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Світанківської сільської ради, Переяслав-Хмельницького району, Київської області (а.с.10-13).

Згідно відповіді Інституту землеустрою та земельних правовідносин №16-202 від 07.12.2016, наданого на запит Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району, за результатами проведення робіт з землеустрою щодо встановлення меж с. Світанок було виявлено, що межа земельної ділянки за кадастровим номером: 3223386500:03:001:0011 накладається на межі населеного пункту Світанок площею 6,6000 га. Розглянувши формування території Світанківської сільської ради, площа даної земельної ділянки (земель запасу) складає - 107,4000 га.( а.с.26-29)

З пояснень представника позивача вбачається, що межі земельної ділянки наданої ОСОБА_1 в оренду, накладаються на нові, збільшені межі с.Світанок, проект яких виконував ТОВ Інститут землеустрою та земельно-правових відносин у 2016 році.

Однак, спірна земельна ділянка надавалась ОСОБА_1 у 2014 році.

Крім того, відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру в Київській області №29-10-0.331-5596/2-17 від 16.03.2017, спірна земельна ділянка розташована за межами населеного пункту, що також підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.121).

Відповідно до листа управління Держгеокадастру у Переяслав-Хмельницькому районі №29-1014-99.3-1975/2-16 від 12.05.2016 межі села Світанок не встановлювались.

Рішенням Апеляційного суду Київської області від 25.10.2016 у справі №373/2331/15-ц відмовлено в задоволенні позову заступника прокурора Київської області до Головного управління Держземагенства у Київській області, ОСОБА_1, за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору: управління Держземагенства у Переяслав-Хмельницькому районі Київської області, ОСОБА_6, Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області про визнання недійсним та скасування наказів, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та її повернення в державну власність.

Предметом даного позову був договір оренди земельної ділянки, який Світанківська сільська рада просить визнати недійсним.

Розглядаючи спір апеляційним судом досліджувалась обставина перебування спірної земельної ділянки за межами населеного пункту с.Світанок та встановлено, що спірна земельна ділянка площею 114 га яка надана ОСОБА_1 в оренду розташована за межами населеного пункту, і відноситься до земель державної, а не комунальної власності.

Відповідно до ч.3 ст.61 ЦПК України обставини, встановлені судовим рішенням у цивільній, господарській або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Згідно ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи держави та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Статтею 80 Земельного кодексу України визначені суб'єкти права власності на землю, якими є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Згідно ч.2 ст.83 цього Кодексу землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Відповідно до ч.1 ст.84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Згідно ч.1, ч.4 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. В свою чергу центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до ч.2 ст.123 Земельного кодексу України (зі змінами, внесеними згідно Законами № 5395-VI від 02.10.2012, № 366-VII від 02.07.2013) особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно абз. 1 ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно ч.1, ч.6 ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

За правилами ч. 6, ч.10 ст.123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування, яким затверджується проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Згідно ч. 13. ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Статтею 173 ЗК України визначено, що межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.

Відповідно до ст.21 Закону України Про основи містобудування №2780-ХІІ від 16.11.1992 визначення територій і вибір земель для містобудівних потреб здійснюється відповідно до затвердженої иістобудівної документації місцевих правил забудови з урахуванням планів земельно-господарського устрою.

Згідно з частиною 2 ст.1 Закону України Про планування і забудову території №1699-ІІІ від 20.04.2000 сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи в межах повноважень, визначених законом, відповідно до генеральних планів населених пунктів, у тому числі, вирішують питання вибору, вилучення (викупу), надання у власність чи в користування земельних ділянок.

Відповідно до п.12 розділу Х Перехідні положення ЗК України до розмежування земель державної та комунальної власності повноважень щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Як вбачається з правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду України від 27.09.2017 у справі № 6-2686цс16, межі населеного пункту вважаються встановленими, а органи місцевого самоврядування набувають права розпоряджатися земельними ділянками, які відповідно до розроблених проектів щодо встановлення меж відповідної сільської, селищної, міської ради включаються до їх територій, після встановлення (винесення) меж території населеного пункту в натуру (на місцевість), закріплення меж території межовими знаками та внесення відомостей про земельну ділянку до державного земельного кадастру (АС ДЗК), якщо межі населеного пункту не були встановлені/змінені у іншому порядку передбаченому законодавством, яке діяло на час утворення населеного пункту його розбудови та/або зміни меж .

Позивач у своєму позові посилається на те, що в момент надання спірної земельної ділянки в оренду вона знаходилась у постійному користуванні фізичних осіб і не була вільною, на підтвердження цього надана довідка №34 від 24.06.2016.

Відповідно до ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підпроиємницької та іншої діяльності.

Згідно з ч.5 ст.126 ЗК України право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Відповідно до ст.125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту реєстрації цих прав.

Згідно з п.6 розділу Х Перехідні положення ЗК України 2001 року громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 01 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.

Позивачем не надано доказів, які б підтверджували зареєстроване у встановленому порядку право власності або право постійного, тимчасового користування спірною земельною ділянкою іншими особами в момент оформлення оренди ОСОБА_1 з числа земель, переданих йому в оренду.

За правилами ст. 60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, н6а які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крам випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу.

Згідно ч.3 ст.61 ЦПК України обставини, встановлені судовим рішення у цивільній, господарській або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлені ці обставини.

Таким чином, оцінивши всі докази в їх сукупності, зважаючи на те, що належних та допустимих доказів встановлення меж с.Світанок належним чином позивачем не надано, що в свою чергу не дає підстав встановити, чи порушені інтереси Світанківської сільської ради винесенням оскаржуваного наказу та укладенням договору оренди земельної ділянки від 07.02.2014.

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

На підставі викладеного, ст.ст. 13,19 Конституції України, ст. 80, ч.2 ст. 83, ч.1,5 ст. 84, ч. 2 ст. 92, ст. 117, ч. 1,4 ст. 122, ст. 123, ч. 5 ст. 126, ч.1 ч. 6 ст. 186-1, п. 6 Р.Х Перехідні положення Земельного кодексу України 2001 року, ст. ст. 7, 19, 22 Земельного кодексу України 1990 року, ст. 203, 215 ЦК України, ст. 50 ЗУ Про землеустрій , ст. 4, 15, 16 ЗУ Про оренду землі , керуючись ст.ст. 10, 11, 57-62, 212 -215 ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В :

В задоволенні позову Світанківської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1, ОСОБА_2 Держгеокадастру у Переяслав-Хмельницькому районі Київської області про визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Апеляційного суду Київської області шляхом подачі апеляційної скарги через Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні під час проголошення судового рішення мають право подати апеляційну скаргу в той самий строк після отримання копії цього рішення.

Складання рішення в повному обсязі вчинено 11.12.2017.

Суддя Я. І. Керекеза

СудПереяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення06.12.2017
Оприлюднено13.12.2017
Номер документу70837627
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —373/2374/16-ц

Постанова від 27.05.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Воробйова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 18.05.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Воробйова Ірина Анатоліївна

Ухвала від 16.07.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Кузнєцов Віктор Олексійович

Ухвала від 31.05.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Кузнєцов Віктор Олексійович

Постанова від 13.03.2018

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Іванова І. В.

Постанова від 13.03.2018

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Іванова І. В.

Ухвала від 20.02.2018

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Іванова І. В.

Ухвала від 29.01.2018

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Іванова І. В.

Ухвала від 12.01.2018

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Іванова І. В.

Ухвала від 20.12.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Таргоній Д. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні