Справа № 815/6666/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2017 року о 15 год. 00 хв. м. Одеса
У залі судових засідань № 31
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Балан Я.В.,
при секретарі судового засідання - Сидоренко Ю.С.
за участю сторін:
представник позивача - Волков О.М.,
представник відповідача - не з'явився,
Великомихайлівської районної
виборчої комісії Одеської області
представник відповідача - не з'явився,
Цебриківської селищної територіальної
виборчої комісії Цебриківської об'єднаної
територіальної громади Великомихайлівського
району Одеської області
представники третьої особи - Кавунов В.А., Шкурко О.М., Великомихайлівської районної організації
Політичної партії Всеукраїнське
об'єднання Батьківщина
треті особи - ОСОБА_4, ОСОБА_5 - не з'явились,
ОСОБА_6, ОСОБА_7,
ОСОБА_8, ОСОБА_9
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Великомихайлівської районної у Одеській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 123, каб. 4, номер засобів зв'язку НОМЕР_2) до Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Карбишева, 5а, номер зв'язку НОМЕР_1), Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (адреса : 67130, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт.Цебрикове, вул.Миру, 1, номер зв'язку НОМЕР_1), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3., ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4., ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6., ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_2, Великомихайлівська районна організація Політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними та скасування рішень, -
В С Т А Н О В И В:
До суду 17 грудня 2017 року о 15 год. 25 хв. надійшов адміністративний позов Великомихайлівської районної у Одеській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 123, каб. 4, номер засобів зв'язку НОМЕР_2) до Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Карбишева, 5а, номер зв'язку НОМЕР_1), Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (адреса : 67130, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт.Цебрикове, вул.Миру, 1, номер зв'язку НОМЕР_1), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3., ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4., ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6., ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_2, Великомихайлівська районна організація Політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина про:
визнання протиправними дій Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області в частині розгляду відкликаного подання про заміну голови Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та прийняття по ньому рішення;
визнання протиправною та скасування постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р.;
визнання протиправними дій Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, вчинені у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р.;
визнання протиправними та скасування рішень Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, прийнятих у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії №6 від 21.11.2017р. ОСОБА_4 призначено на посаду голови Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області відповідно до подання Великомихайлівської районної у Одеської області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність , яка згідно п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону України Про місцеві вибори є суб'єктом виборчого процесу. 22.11.2017р. ОСОБА_4 складено присягу, у зв'язку з чим, вона приступила до виконання своїх обов'язків на посаді голови виборчої комісії. 11.12.2017р. позивач надав до відповідача подання щодо зміни голови у виборчій комісії ОСОБА_4 на ОСОБА_5, однак, 12.12.2017р. Великомихайлівською районною у Одеській області організацією Партії Блок Петра Порошенка Солідарність було відкликано своє подання шляхом направлення відповідної заяви. Незважаючи на відмову від свого подання щодо зміни голови у виборчій комісії, 12.12.2017р. відбулось засідання на якому, у супереч заяви про відкликання подання, відповідач здійснив заміну у складі виборчої комісії про що прийняв постанову №9 від 12.12.2017р., відповідно до якої на посаду голови виборчої комісії призначено ОСОБА_5 та припинено повноваження ОСОБА_4 Позивач зазначає, що на засіданні Великомихайлівської районної виборчої комісії 12.12.2017р. була розглянута заява про залишення без розгляду подання позивача, однак з невідомих причин комісія провела заміну у складі Цебриківської СТВК. При цьому, рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, однак до складу комісії входить 18 осіб, проте за нього проголосувало лише 9 осіб. За таких обставин, позивач не погоджується з вказаними діями відповідачів, оскільки вони порушують права позивача в частині права формування складу виборчої комісії відповідно до статті 22 Закону України Про місцеві вибори . Окрім того, постанова Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р. підлягає скасуванню, оскільки не відповідає вимогам пункту 9.7 та розділу 10 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженою постановою ЦВК №228 від 05.09.2015р. Разом з цим, позивач вважає, що дії і рішення Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області є протиправними, оскільки ОСОБА_5 була призначена на посаду голови не законно.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підставі наведених у адміністративному позові.
У судовому засіданні 18.12.2017р. представник відповідача - Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області позовні вимоги визнав частково та зазначив, що дії в частині розгляду відкликаного подання про заміну голови Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та прийняття по ньому рішення є неправомірними, які відповідно у подальшому призвели до прийняття протиправних рішень Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, прийнятих у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р.
Представник відповідача - Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області про дату та час розгляду справи повідомлявся, однак у судове засідання, яке призначене 18.12.2017р. не з'явився, засобами телефонного зв'язку повідомив про неможливість прибуття відповідача та третіх осіб у судове засідання, у зв'язку з погодними умовами, про що складено телефонограму (а.с.31) Відзив на адміністративний позов до суду не наданий.
Ухвалою суду від 17.12.2017р. залучено у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3., ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4., ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6., ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_2, Великомихайлівську районну організацію Політичної партії Всеукраїнське об єднання Батьківщина .
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3., ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4., ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6., ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_2 про дату та час розгляду справи повідомлялись, однак у судове засідання, яке призначене 18.12.2017р. не з'явились.
Представники третьої особи Великомихайлівської районної організації Політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина адміністративний позов не визнали, у задоволенні просили відмовити з тих підстав, що відбулась законна заміна голови Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області на підставі подання позивача.
Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, та пояснення відповідача, докази, якими вони підтверджуються, заслухавши представників сторін, судом встановлено наступне.
11.12.2017р. Великомихайлівська районна у Одеської області організація Партії Блок Петра Порошенка Солідарність звернулась із поданням у якому просила припинити повноваження члена Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_7 та подає заміну для включення до складу відповідної виборчої комісії - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3. (а.с.21)
На електрону адресу Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області, 12.12.2017р. о 15 год. 30 хв. надійшла заява Великомихайлівської районної у Одеської області організація Партії Блок Петра Порошенка Солідарність з проханням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії від 11.12.2017р. - залишити без розгляду. Зазначена заява прийнято Головою РВК ОСОБА_11 та зареєстровано за №69.
12.12.2017р. о 16 год. 00 хв. проведено засідання Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області, на якому були присутні 18 осіб, що підтверджується наявною у матеріалах справи копією протоколу №10, оригінал якого наданий суду для огляду у судовому засіданні. Згідно даного протоколу, заступник ОСОБА_11 доповів, що Великомихайлівська районна в Одеській області організація Партії Блок Петра Порошенка Солідарність звернулась із заявою, яка надійшла на електрону почту та зареєстрована 12.12.2017р. о 15 год. 30 хв., реєстраційний номер №69 у якій голова Великомихайлівська районна у Одеської області організація Партії Блок Петра Порошенка Солідарність - ОСОБА_12 просив подання про заміну члена виборчої комісії, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії від 11.12.2017р. - залишити без розгляду. Також, заступник голови ОСОБА_11 доповів, що мав розмову у телефонному режимі під час засідання з головою Великомихайлівської районної у Одеської області організацією Партії Блок Петра Порошенка Солідарність - ОСОБА_12, який підтвердив звернення із такою заявою та просив її розглянути. (а.с.18-20) Проте, під час вказаного засідання вирішено провести заміну у складі Цебриківської селищної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області на підставі подання Великомихайлівської районної у Одеській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність . За вказане рішення проголосували: за - 9 (дев'ять), проти - 4 (чотири), утримались - 0 (нуль).
У судовому засіданні представники третьої особи - Великомихайлівської районної організації Політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина надали незавірену копію протоколу №9 від 12.12.2017р., який складено о 16 год. 00 хв., оригінал суду для огляду не надавався. Згідно, якого вирішено питання про проведення заміни у складі Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області від Великомихайлівської районної у Одеської області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність . Суд оцінює даний доказ як неналежний, тому як не завірений належним чином та оригінал для огляду не наданий.
У судовому засіданні під час дослідження доказів оглянуто відеозапис наданий представниками третьої особи на підтвердження кворуму голосування, а саме, що за заміну на підставі подання проголосувало 10 осіб, утрималось - 3.
Проте, оцінюючи даний доказ, суд звертає увагу, що позивач обґрунтовуючи позовні вимоги посилається на неможливість відповідачем розглядати подання про заміну члена виборчої комісії, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії від 11.12.2017р., у зв'язку із зверненням про залишення даного подання без розгляду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд вважає, суттєвим є встановлення підстав для розгляду подання або їх відсутність, а не кількість осіб, які проголосували за прийняття рішення.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України Про місцеві вибори №595-VIII від 14.07.2015р. (надалі - Закон №595-VIII) та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону №595-VIII виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Згідно з ч. 3 ст. 20 Закону №595-VIII територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.
Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону №595-VIII сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.
Згідно ч. 1 ст. 22 Закону №595-VIII склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб.
Відповідно до частини 2 цієї статті право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають: 1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.
Частиною 6 статті 22 Закону №595-VIII районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів.
Відповідно до частини 7 статті 22 Закону №595-VIII рішення про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії, у зв'язку з внесенням подання про його заміну приймається одночасно з рішенням про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого представника від того самого суб'єкта подання із одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.
Отже, формування складу виборчої комісії здійснюється згідно подання відповідних суб'єктів виборчого процесу. Право визначення конкретного члена виборчої комісії відповідно до подання, належить виключно визначеним суб'єктам виборчого процесу згідно статті 22 Закону №595-VIII. Формою визначення таких членів є подання відповідного суб'єкту.
Законом України Про місцеві вибори не передбачено заборону суб'єкту виборчого процесу, який здійснив подання, відкликати, змінити або відмовитись від такого подання.
При цьому, ч. 1 та ч. 2 ст. 47 Законом №595-VIII чітко передбачені випадки, коли документи не можуть бути відкликані:
1. Територіальна виборча комісія скасовує рішення про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі:
1) звернення відповідного кандидата в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, із письмовою заявою про відмову від балотування. Ця заява відкликанню не підлягає;
2) звернення місцевої організації партії, яка висунула відповідного кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, про скасування рішення про його реєстрацію відповідно до рішення цієї місцевої організації партії. Це звернення відкликанню не підлягає;
2. Територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі:
1) звернення кандидата у депутати в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня виборів, з письмовою заявою про відмову балотуватися у багатомандатному виборчому окрузі. Ця заява відкликанню не підлягає;
2) звернення місцевої організації партії в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, про скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати відповідно до рішення цієї місцевої організації. Це звернення відкликанню не підлягає.
В усіх інших випадках відкликання заяв, звернень, подань тощо Законом не забороняється, оскільки є проявом засади вільності місцевих виборів у відповідності до ч.1 ст.2 Закону України Про місцеві вибори .
Відповідно до п. 13.7 Постанови Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК №228 від 05.09.2015р. (далі - Порядок №228) документи, що надходять до виборчої комісії телеграфним або факсимільним зв'язком чи електронною поштою, також реєструються.
На підстав викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем неправомірно не врахована заява про залишення подання без розгляду, у зв'язку з чим, дії Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області щодо розгляду відкликаного подання про заміну голови Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та прийняття по ньому рішення є неправомірними.
Стосовно позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р., суд зазначає наступне.
11.12.2017р. Великомихайлівська районна організація Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина звернулась з поданням у якому просила припинити повноваження члена Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_8., та подає заміну для включення до складу відповідної виборчої комісії - ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4. (а.с.50)
11.12.2017р. Великомихайлівська районна організація Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина звернулась з поданням у якому просила припинити повноваження члена Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5 та подає заміну для включення до складу відповідної виборчої комісії - ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6. (а.с.51)
Постановою Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області № 9 від 12.12.2017р. (а.с.16-17) з метою якісної організації виборчого процесу, керуючись ст. 21 Закону України Про місцеві вибори Закону №595-VIII, Великомихайлівська районна виборча комісія Одеської області постановила:
1) припинити повноваження голови Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_7, у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної у Одеської області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність .
2) Включити до складу Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3., у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної у Одеської області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність , призначити її головою Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області.
3) Припинити повноваження секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_8., у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної організації Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина .
4) Включити до складу Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4., у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної організації Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина , призначити її секретарем Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області.
5) Припинити повноваження такого члена Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5 у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної організації Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина .
6) Включити до складу Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6., у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної організації Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина .
Організація роботи виборчої комісії врегульована статтею 27 Закону №595-VIII, зокрема частинами 14 та 15 цієї статті визначено, що рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину.
Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.
Рішення виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після дня його прийняття, а прийняте напередодні дня голосування (дня повторного голосування), у день голосування (день повторного голосування) та під час встановлення результатів голосування (результатів повторного голосування) - не пізніше ніж через чотири години після завершення засідання виборчої комісії. Таке рішення у цей самий строк доводиться також до відома суб'єктів виборчого процесу, яких воно стосується. Копія рішення, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою комісії, не пізніше ніж через чотири години після його прийняття, а в день голосування (день повторного голосування) - невідкладно, видається суб'єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу. Стенд офіційних матеріалів комісії обладнується у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.
Окрім того, відповідно до Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК №228 від 05.09.2015р. (далі - Порядок №228), а саме розділу 9, за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення.
Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для всіх суб'єктів та інших учасників процесу. Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.
Відповідно до пункту 9.7 Порядок №228 постанова виборчої комісії повинна містити: найменування комісії; найменування рішення (постанова); час, дату та місце прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину.
Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст. Якщо в постанові йдеться про кілька питань, найменування може бути узагальненим.
Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.
Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.
Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.
Резолютивна частина може містити вказівки на необхідність доведення змісту постанови до суб'єктів, на яких поширюється її дія, виконавців, осіб, на яких покладається контроль за виконанням документа, а також строки його виконання та додатки.
Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів.
Згідно розділу 10 Порядку №228, постанова, прийнята на засіданні виборчої комісії, підлягає відповідному оформленню для підписання, надсилання і оприлюднення. Оформлення постанови здійснюється секретарем комісії (секретарем засідання). У разі ухвалення на засіданні виборчої комісії пропозицій щодо внесення змін до тексту постанови секретар комісії (секретар засідання) вносить відповідні зміни при доопрацюванні постанови. Прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні комісії. Додатки до постанови підписує секретар комісії (секретар засідання). Прийняті виборчою комісією постанови повинні мати наскрізну послідовну нумерацію. Постанова виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після дня її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування (дня повторного голосування), у день голосування (день повторного голосування) та під час встановлення результатів голосування (результатів повторного голосування) - не пізніше ніж через чотири години після завершення засідання комісії. Постанова у цей самий строк доводиться також до відома суб'єктів процесу, яких вона стосується. Копія постанови, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а в день голосування (день повторного голосування) - невідкладно, видається суб'єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу. Протокольне рішення, прийняте на засіданні виборчої комісії, фіксується у протоколі засідання комісії та не оформлюється окремим документом. За необхідності може бути виготовлений витяг із протоколу засідання виборчої комісії (додаток 3), який відображає прийняття конкретного протокольного рішення.
Відповідно до п. 11.3 Порядку №228, акти і протоколи виборчої комісії підписуються всіма присутніми на засіданні членами комісії, підписи яких скріплюються печаткою комісії.
Як вбачається, з пояснень представника позивача, легітимна мета звернення із позовною вимогою про скасування постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р. - відновлення права позивача, яке було порушено розглядом подання не зважаючи на звернення із заявою про залишення подання без розгляду.
Також, позивач посилається на невідповідність постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р. Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК №228 від 05.09.2015р.
У судовому засіданні представник відповідача погодився із тим, що постанова Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р. має деякі недоліки, так як наприклад: відсутній час її прийняття.
Постановою Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р. вирішені й інші питання, зокрема:
- припинення повноваження секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_8., у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної організації Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина ;
- включення до складу Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4., у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної організації Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина , призначити її секретарем Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області;
- припинення повноваження такого члена Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5 у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної організації Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина ;
- включення до складу Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6., у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної організації Політичної Партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина .
А відтак суд вважає, що скасування постанови із підстав викладених позивачем призведе до порушення принципу пропорційності.
Суд повинен перевірити, чи не було втручання виправданим та необхідним у демократичному суспільстві та, зокрема, чи було воно пропорційним. (Рішення ЄСПЛ у справі Ляшко проти України від 10.08.2006р. заява №21040102 п.47)
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку щодо підстав визнання протиправною та скасування постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р. частково, а саме п.1 - припинення повноважень голови Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_7, у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної у Одеської області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність та п. 2 - включення до складу Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3., у зв'язку з поданням від Великомихайлівської районної у Одеської області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність , призначити її головою Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області.
За таких обставин, що відбулась нелегітимна заміна члена виборчої комісії, а саме: голови Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_4 на ОСОБА_5, суд вважає, що дії комісії та рішення прийняті під її головуванням є протиправними, а рішення крім, того мають бути скасовані.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Згідно з ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Згідно з ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Великомихайлівської районної у Одеській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність підлягає задоволенню щодо визнання протиправними дій Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області щодо розгляду відкликаного подання про заміну голови Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та прийняття по ньому рішення; визнання протиправною та скасування постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р. в частині п.1 та п.2; визнання протиправними дій Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, вчинені у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р.; визнання протиправними та скасування рішень Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, прийнятих у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р.
Суд встановив, що позивач не сплатив відповідної суми судового збору за подання адміністративного позову.
Згідно з ч. 3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до Закону.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з абз. 1 пп. 2 п. 1 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою або фізичною особою - підприємцем встановлюється судовий збір 1 розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України Про судовий збір у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Згідно з ст.7 Закону України Про Державний бюджет України на 2017 рік з 01.01.2017р. розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 1600,00грн.
Позивачем у адміністративному позові заявлено 4 позовні вимоги та розмір судового збору повинен складати 6 400,00 грн за подання до адміністративного суду адміністративного позову.
Частиною 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позовні вимоги Великомихайлівської районної у Одеській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 123, каб. 4) задоволено частково, у зв'язку з чим, суд вважає за необхідне стягнути судовий збір у розмірі 800,00 грн.
За таких обставин, суд вважає за необхідне стягнути з Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Карбишева, 5а, номер зв'язку НОМЕР_1), Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (адреса : 67130, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт.Цебрикове, вул.Миру, 1, номер зв'язку НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 5600,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законом України "Про місцеві вибори", ст.ст 6, 14, 78, 90, 139, 161, 255,273, 278 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Великомихайлівської районної у Одеській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 123, каб. 4, номер засобів зв'язку НОМЕР_2) до Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Карбишева, 5а, номер зв'язку НОМЕР_1), Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (адреса : 67130, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт.Цебрикове, вул.Миру, 1, номер зв'язку НОМЕР_1), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3., ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4., ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6., ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_2, Великомихайлівська районна організація Політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина про визнання протиправними дій Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області в частині розгляду відкликаного подання про заміну голови Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та прийняття по ньому рішення; визнання протиправною та скасування постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р.; визнання протиправними дій Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, вчинені у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р.; визнання протиправними та скасування рішень Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, прийнятих у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р. - задовольнити частково.
Дії Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області в частині розгляду відкликаного подання про заміну голови Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та прийняття по ньому рішення - визнати протиправними.
Постанову Великомихайлівської районної виборчої комісії № 9 від 12.12.2017р. в частині п.1 та п.2 - скасувати.
Дії Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, вчинені у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р. - визнати протиправними.
Рішення Цебриковської селищної територіальної виборчої комісії Цебриковської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, прийнятих у період з 12.12.2017р. по 17.12.2017р. - визнати протиправними та скасувати.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Великомихайлівської районної у Одеській області організації Партії Блок Петра Порошенка Солідарність (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 123, каб. 4, номер засобів зв'язку НОМЕР_2) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 800,00 грн. (вісімсот гривень) на р/р 31212206784005, отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський район, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923, банк отримувача ГУДКСУ в Одеській області, код банку отримувача (МФО) 828011, код класифікації доходів бюджету 22030101.
Стягнути з Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області (адреса : 67100, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Карбишева, 5а, номер зв'язку НОМЕР_1), Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (адреса : 67130, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт.Цебрикове, вул.Миру, 1, номер зв'язку НОМЕР_1) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 5600,00 грн. на р/р 31212206784005, отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський район, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923, банк отримувача ГУДКСУ в Одеській області, код банку отримувача (МФО) 828011, код класифікації доходів бюджету 22030101.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в сроки, встановлені ст.272 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя Балан Я.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2017 |
Оприлюднено | 22.12.2017 |
Номер документу | 71072819 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Балан Я. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні