Рішення
від 20.12.2017 по справі 546/1014/16-а
РЕШЕТИЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 546/1014/16-а

Провадження № 2-а/546/28/17

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 грудня 2017 року м. Решетилівка

Решетилівський районний суд Полтавської області:

у складі головуючого судді - Беркути Л.Г.,

при секретарях - Захарченко Л.Я., Коваленко А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Решетилівка Полтавської області адміністративний позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області про визнання рішення протиправним та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

04 жовтня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до Решетилівського районного суду Полтавської області про визнання рішення ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області №86-8-У11 протиправним та зобов'язати ОСОБА_2 сільську раду Решетилівського району Полтавської області надати їй безоплатно у власність ділянку для ведення селянського (фермерського) господарства розміром 2 га.

Оскаржуваним рішенням ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області було відмовлено позивачці у задоволенні заяви про надання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, у зв'язку з тим, що виділені заявником бажані земельні ділянки на картографічному плані знаходяться за межами населених пунктів ОСОБА_2 сільської ради. Землями за межами населених пунктів розпоряджається Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області.

26 січня 2017 року до участі у справі було залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області.

У поясненнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області зазначено, що позов не підлягає задоволенню у зв'язку з тим, що позивач не звертався до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а з наданих до позову графічних матеріалів не можливо визначити просторове розміщення бажаної земельної ділянки.

04 травня 2017 року ухвалою Решетилівського районного суду Полтавської області провадження по справі було закрито.

07 червня 2017 року ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду було скасовано ухвалу суду першої інстанції а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

У судовому засіданні 20 грудня 2017 року позивач ОСОБА_1 позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_2 сільської рада Решетилівського району Полтавської області у судове засідання не з'явився, надавши до суду заяву про розгляд справи без участі їх представника, позов не визнає. (а.с.135)

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, у судове засідання не з'явився, надав до суду пояснення до позову, у яких зазначив, що позивач не зверталася з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, а з наданих до позову графічних матеріалів не можливо визначити просторове розміщення бажаної земельної ділянки, просив відмовити в позові у повному обсязі, розгляд справи просив проводити без його участі (а.с.61-63).

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на повному, всебічному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 11 квітня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області з заявою про надання їй у власність земельної ділянки розміром 2,0 га для ведення особистого селянського господарства з бажаним місцем розташування на території ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області з доданими графічними матеріалами на яких відмічені вільні землі (згідно Публічної кадастрової карти України). (а.с.6)

05 травня 2016 року рішенням №86-8-VII ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області позивачу було відмовлено у задоволенні заяви у зв'язку з тим, що бажані земельні ділянки на наданих картографічних матеріалах знаходяться за межами населених пунктів ОСОБА_2 сільської ради , а землями за межами населених пунктів розпоряджається ГУ Держгеокадастру у Полтавській області. (а.с.3)

Відповідно до ч.1 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування, відповідно до ч.2 цієї ж статті.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом, відповідно до п. в ч.3 цієї статті.

Відповідно до ч.6,7 ст.118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу , розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідно до ч.1 та ч.4 ст.122 ЗКУ, сільські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб, а центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності , крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

З дня набрання чинності 1 січня 2013 року Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності № 5245-17 , землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються всі землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів , крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу, а у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу відповідно до п.3,4 цього Закону. З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими, відповідно до п.7 цього ж Закону.

З цього можна зробити висновок, що в залежності від місця розташування земельної ділянки, а саме в межах чи за межами населеного пункту та категорії земель, залежить орган, який має право ними розпоряджатися. У даному випадку це будуть землі сільськогосподарського призначення, а тому ними має право розпоряджатися в межах населених пунктів ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області- Малобакайська сільська рада Решетилівського району Полтавської області, як землями комунальної власності, а за межами населених пунктів ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області - ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, як землями державної власності.

Відмова ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області полягала в тому, що цей представницький орган місцевого самоврядування не є розпорядником земель державної власності за межами населеного пункту.

Однак у будь-якому випадку позивачці необхідно було звертатися не із заявою про надання їй безоплатно у власність земельної ділянки, а саме з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тому що право на передачу земельної ділянки виникає, коли земельна ділянка є сформованою як об'єкт цивільних прав у розумінні статті 79' ЗК України, а саме визначено її площу, межі та внесено інформацію про неї до Державного земельного кадастру, тому що земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. (ч.4 цієї ж статті), а способи формування земельних ділянок визначено ч.2 цієї ж статті, серед яких є у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.

До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).

У графічних матеріалах необхідно було зазначити більш точно бажане місце розташування земельної ділянки, а не територію ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області, тому що як зазначалося вище існує два органи, які розпоряджаються землями сільськогосподарського призначення в залежності від її знаходження, а також враховуючи лист №05-12/185 виконавчого комітету ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 11 квітня 2017 року (а.с.79), що земельні ділянки перебувають у власності або користуванні громадян та юридичних осіб, а відповідно до ч.5 ст. 116 ЗКУ, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом, тобто необхідне погодження землекористувача у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

А тому позовна вимога щодо визнання рішення ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області №86-8-VII від 05 протиправним не підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області надати їй безоплатно у власність земельну ділянку для ведення селянського (фермерського) господарства розміром 2,0 га, то вона теж не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Особливості безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовані ст. 118 Земельного кодексу України .

Перш за все особа маєзвернутися з клопотанням до відповідного органу зазначеного вище, який розпоряджається земля сільськогосподарського призначення, де вказати цільове призначення - 01.02 для ведення фермерського господарства ( згідно коду КВЦПЗ), тому що цільове призначення зазначене в позовній заяві, а саме для ведення селянського (фермерського) господарства не відповідає чинному законодавству. До клопотання необхідно додати графічні матеріали на яких зазначити бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Щодо розміру земельної ділянки, то громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району, відповідно до п.а) ч.1 ст.121 ЗКУ, а не 2,0 га, як було зазначено в позовній заяві.

Враховуючи обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини, мотивовану оцінку кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування, норми права, на які посилалися сторони, які суд не застосував, та мотиви їх незастосування, а тому суд, відмовляючи ОСОБА_1 в позові в повному обсязі, дійшов висновку, що оскаржуване рішення ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області №86-8-VII від 05 травня 2016 року визнано судом таким, що вчинено відповідно до вимог частини другої статті 2 КАС України.

Керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 5-12, 72-79, 90, 192-194, 241-276 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (паспорт серія КН 736150, адреса: Полтавська область, Решетилівський район, село Малий Бакай, вулиця Козацька, будинок 5) до ОСОБА_2 сільської ради Решетилівського району Полтавської області (Ідентифікаційний код юридичної особи - 21044088, адреса: 38423, Полтавська область, Решетилівський район, село Малий Бакай) про визнання рішення протиправним та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня її проголошення безпосередньо до Харківського апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 28 грудня 2017 року.

Суддя :

СудРешетилівський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення20.12.2017
Оприлюднено29.12.2017
Номер документу71310390
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —546/1014/16-а

Постанова від 05.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 16.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 28.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Постанова від 28.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 31.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 20.12.2017

Адміністративне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Беркута Л. Г.

Рішення від 20.12.2017

Адміністративне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Беркута Л. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні