621/843/17
2/621/686/17
РІШЕННЯ
іменем України
18 грудня 2017 року м. Зміїв
Зміївський районний суд Харківської області у складі:
головуючого Бібіка О.В.
з участю секретаря Кошевої А.А.
за участю: представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача ГУ Держгеокадастру у Харківській області -
Ремінного В.І.
представника відповідача ОСОБА_3 - ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовною заявою Державного підприємства "Іскра" (код 00852909, місцезнаходження: с. Велика Гомільша Зміївського району Харківської області) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (код 39792822, місцезнаходження: м. Харків, майдан Свободи, Держпром, під'їзд 1 поверх 6, 7), ОСОБА_6 (ІПН НОМЕР_1, місце проживання: АДРЕСА_1) про скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди землі, визнання права постійного користування земельними ділянками,
ВСТАНОВИВ:
27.04.2017 року Державне підприємство Іскра (далі - ДП Іскра ) звернулося до суду із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_6 про визнання недійсними договорів оренди землі, відновлення права постійного користування земельними ділянками, який 17.05.2017 року було уточнено.
Так, ДП Іскра просило:
- Визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду від 22.09.2015 року за №1877-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 23,4519 га; № 1879-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 94,5019 га, № 1859-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_7 площею 18,9094 га, № 1861-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 94,7474 га, № 1866-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 7,0833 га, № 1868-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_9 площею 99,9486 га, № 1894-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 1,62 га; № 1895-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 98,2953 га, № 1856-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 2,0462 га, № 1858-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_13 площею 96,8995 га, № 1880-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_11 площею 94,2555 га, № 1882-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 3,59 га, № 1865-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_15 площею 71,1225 га, № 1867-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 9,7245 га, № 1860-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_17 площею 22,9022 га, № 1862-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_16 площею 48,7606 га, № 1870-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_18 площею 30,9253 га, № 1872-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_19 площею 6,5525 га, № 1874-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_20 площею 32,9075 га, № 1881-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_21 площею 1,27 га, № 1884-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_22 площею 61,5229 га, № 1891-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_23 площею12,213 га, № 1893-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_24 площею 43,3303 га, № 1887-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_25 площею 49,6602 га, № 1889-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_26 площею 4,3677 га, № 1876-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_27 площею 43,4267 га, № 1878-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_30 площею 1,5900 га, № 1863-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_31 площею 12,0900 га, № 1864-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_28 площею 27,9385 га, № 1855-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_29 площею 3,6 га; № 1857-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_32 площею 36,3694 га; № 1886-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_33 площею 7,6060 га; № 1888-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_34 площею 29,7491 га, № 1890-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_35 площею 13,499 га № 1892-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_36 площею 21,2675 га, № 1852-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_37 площею 9,3603 га, № 1853-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_38 площею 22,4659 га, № 1854-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_39 площею 2,6900 га, № 1883-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_40 площею 16,6597 га; № 1885-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_41 площею 8,41 га; № 1873-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_42 площею 8,0992 га № 1875-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_43 площею 13,6583 га, № 1869-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_45 площею 5,0517 га, №1871-СГ на земельну ділянку з НОМЕР_44 площею 14,2885 га;
- Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Деожгеокадастру у Харківській області від 21.04.2017 року № 6314-СГ Про внесення змін до наказів Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 22.09.2015 року № 1856-СГ, № 1858-СГ, № 1866-СГ, №1867-СГ, №1868-СГ, №1869-СГ, №1870-СГ, №1871-СГ, № 1872-СГ, №1873-СГ, №1874-СГ, №1875-СГ, №1876-СГ, №1877-СГ, №1878-СГ, №1879-СГ, №1880-СГ, №1881-СГ, №1882-СГ, №1883-СГ, №1884-СГ, №1885-СГ, №1887-СГ, №1889-СГ, №1890-СГ, №1891-СГ, №1893-СГ ;
- Визнати недійсними договори оренди землі від 22.09.2015 року укладені між ОСОБА_6 та Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області на земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів Великогомільшанської сільської ради на території Зміївського району Харківської області, а саме:
договір оренди земельних ділянок загальною площею 80,8470 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_15 площею 71,1225 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 9,7245 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 71,6628 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_17 площею 22,9022 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_16 площею 48,7606 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 34,5162 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_39 площею 2,6900 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_37 площею 9,3603 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_38 площею 22,4659 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 40,0285 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_28 площею 27,9385 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_31 площею 12,0900 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 99,9153 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 98,2953 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 1,62 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 37,3551га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_34 площею 29,7491 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_33 площею 7,6060 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 39,9694 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_32 площею 36,3694 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_29 площею 3,6 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 113,6568 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 94,7474 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_7 площею 18,9094 га);
- Визнати недійсними договори оренди землі від 21.04.2017 року укладені між ОСОБА_6 та Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області на земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів Великогомільшанської сільської ради на території Зміївського району Харківської області, а саме:
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_25 площею 49,6602 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_23 площею 12,2130 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_22 площею 61,5229 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_21 площею 1,2700 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_45 площею 5,0517 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 9,7245 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_26 площею 4,3677 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_27 площею 43,4267 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 7,0833 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 2,0462 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_40 площею 16,6597 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_35 площею 13,4990 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_41 площею 8,4100 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_24 площею 43,3303 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_30 площею 1,5900 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_13 площею 96,8995 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_9 площею 99,9486 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_11 площею 94,2555 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 94,5019 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 3,5900 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 23,4519 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_19 площею 6,5525 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_42 площею 8,0992 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_43 площею 13,6583 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_20 площею 32,9075 га;
- Визнати за ДП Іскра право постійного користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташовані за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області, а саме:
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_18 площею 30,9253 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_19 площею 6,5525 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_20 площею 32,9075 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_35 площею 13,499 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_36 площею 21,2675 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 7,0833 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_9 площею 99,9486 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_27 площею 43,4267 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_30 площею 1,5900 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_13 площею 96,8995 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 2,0462 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_41 площею 8,41 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_40 площею 16,6597 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_25 площею 49,6602 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_26 площею 4,3677 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 23,4519 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 94,5019 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_15 площею 71,1225 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 9,7245 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_24 площею 43,3303 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_23 площею 12,2130 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_21 площею 1,27 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_22 площею 61,5229 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_11 площею 94,2555 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 3,59 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_45 площею 5,0517 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_44 площею 14,2885 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_43 площею 13,6583 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_42 площею 8,0992 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_28 площею 27,9385 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_31 площею 12,0900 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_17 площею 22,9022 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_16 площею 48,7606 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_39 площею 2,6900 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_37 площею 9,3603 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_38 площею 22,4659 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_32 площею 36,3694 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_29 площею 3,6 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 94,7474 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_7 площею 18,9094 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_34 площею 29,7491 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_33 площею 7,6060 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 98,2953 га,
земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 1,62 га.
- Стягнути з відповідачів на користь позивача сплачену суму судового збору згідно квитанцій.
У вступному слові представник позивача ОСОБА_1, в обґрунтування позовних вимог, послалася на такі фактичні обставини.
На час створення радгоспу Іскра правонаступником якого є ДП Іскра (т. 1 а.с. 181-182, 186, 193), земельні ділянки, загальною площею приблизно 2787 га - копія балансу земельних угідь станом на 01.11.1982 року (т. 1 а.с. 158) та копія Рішення виконавчого комітету Зміївської районної ради народних депутатів від 21.01.1992 року № 18 Про результати проведення інвентаризації земель в районі (т. 1 а.с. 159-161), надавалися в користування в порядку відведення на підставі рішення виконкому районної ради депутатів, а після відведення в натурі наданої в користування земельної ділянки вказане право засвідчувалося видачею державного акту про право користування землею.
Отже, складений 29.09.1975 року план відводу земельної ділянки, затверджений виконкомом Зміївської районної ради депутатів, засвідчує надання радгоспу Іскра у користування земельної ділянки в порядку відведення, як це передбачено ч. 1 ст. 13 ЗК у редакції 1970 року. 15.03.1991 року набув чинності Земельний кодекс в редакції 1990 року, з прийняттям якого встановлено, що підприємство, якому було надано у користування земельну ділянку, зберігало своє право на користування земельною ділянкою та на оформлення свого права у встановленому діючим законодавством порядку.
На підставі Акта від 01.11.2006 року відбувся прийом-передача майна та землі Військового радгоспу Іскра Міністерства оборони України до сфери управління Міністерства аграрної політики України (т. 1 а.с. 185).
В той же час, в листі Департаменту економічної діяльності Міністерства оборони України від 27.08.2015 року вих. № 225/2/2793 зазначено, що в архівних фондах Галузевого державного архіву Міністерства оборони України зазначений вище Акт приймання-передачі не міститься (т. 1 а.с. 192-197)
Розпорядженням Зміївської РДА від 02.02.2007 року № 93 ДП Іскра надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки, загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього військового радгоспу Іскра на території Великогомільшанської сільської ради (т. 1 а.с. 180).
На виконання Розпорядження Зміївської РДА від 02.02.2007 року № 93 ДП Іскра була двічі виготовлена технічна документація із землеустрою відповідно укладених договорів з ДП Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (договір №335 від 30.08.2010 року, договір №794 від 18.05.2013 року). Неодноразово підприємство зверталося для затвердження даної документації та внесення ДЗК, але отримувало постійні відмови (т. 1 а.с. 198, 199, 200, 201, 202-207, 208-209, 210-213, 214-215). Зокрема, позивачем було направлено лист до Міністра АПК України з проханням вжити відповідних заходів щодо прискорення отримання Державного акту на землю (т. 1 а.с. 184).
Дані рішення були оскаржені ДП Іскра у судовому порядку. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 14.03.2017 року у справі № 820/7458/15 було частково задоволені позовні вимоги ДП Іскра , а саме скасовані вищезазначені рішення державних кадастрових реєстраторів Відділу Держземагентсва у Зміївському районі. Тобто, представник позивача дійшла висновку, що Розпорядження Зміївської РДА було виконано ДП Іскра у повному обсязі, але внаслідок незаконних дій посадових осіб Відділу Держгеокадастру у Зміївському районі, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області право постійного користування не було оформлене згідно вимог чинного законодавства.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 04.04.2017 року у справі № 922/1019/16 за позовом ДП Іскра до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_6, треті особи - Міністерство аграрної політики та продовольства України, Військова прокуратура сил АТО були встановлені факти порушення прав Державного підприємства Іскра , але провадження по справі були припинено на підставі п. 1 ч. 1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку з тим, що даний спір не підлягає вирішенню в господарських судах, оскільки спори за участю фізичних осіб підлягають розгляду судами виключно в порядку цивільного судочинства, з посиланням на п. 4.2 Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року № 18 "Про деякі питання застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" (т. 1 а.с. 23-26).
Факт користування земельними ділянками ДП Іскра та незаконності дій Відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області також встановлено у Постанові Харківського окружного адміністративного суду від 07.06.2016 року у справі № 820/1527/16, яка залишена в силі на підставі Ухвали Вищого адміністративного суду України від 07.02.2017 року, судом враховано та визнано незаконними дії Відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області щодо виключення позивача з державної статичної звітності з кількісного обліку земель загальною площею 2787,4407 га, які перебувають у постійному користуванні ДП Іскра на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області.
Жодного рішення або розпорядження щодо вилучення земельних ділянок не ухвалювалося та до земель запасу вони не передавалися, як і згоди на їх вилучення ніхто не надавав.
Без прийняття рішення про вилучення спірних земельних ділянок Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_6 було надано дозвіл на розробку проекту відведення для передачі в оренду останнього земельних ділянок, що належать ДП Іскра . Проекти відведення були виготовлені та укладені договори оренди земельних ділянок, строком на 49 років. Розроблені проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_6 за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (рілля) для ведення фермерського господарства, які розташовані за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області не відповідають вимогам чинного законодавства, зокрема, в порушення вимог ст. 198 ЗК України відсутнє погодження АК Харківобленерго , ДП Зміївське лісове господарство , НПП Гомільшанські ліси як суміжними власниками та землекористувачами меж земельних ділянок (т. 1 а.с. 231-233). Надання ОСОБА_6 дозволу на виготовлення документації із землеустрою та затвердження даної документації здійснені без врахування громадських інтересів жителів с. Велика Гомільша Зміївського району Харківської області, на території сільської ради якої знаходяться спірні земельні ділянки. Зазначені факти досліджувались та були встановлені Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2016 року у справі № 820/1528/16, яка залишена без змін Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 27.10.2016 року та встановлено, що прийняті Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області накази від 22.09.2015 року Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки ОСОБА_6Д. є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Дані рішення в частині встановлення фактів скасовані не були, але провадження у справі було закрито Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12.04.2017 року у справі К/800/31510/16 з підстав не підсудності даної справи адміністративному судочинству.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду земель сільськогосподарського призначення ОСОБА_6 були направлені для проведення державної експертизи, висновком експерта було встановлено не відповідність вимогам законодавства України, встановленим нормам і правилам та повернено на доопрацювання. Контроль за усуненням зауважень було покладено на Головне управління Держземагенства у Харківській області. Про усунення зауважень зобов'язано повідомити Держземагенство України. Не усуваючи зауважень Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області було погоджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надано завідомо неправдиву інформацію на Держгеокадастр України про повне їх усунення.
При цьому, у разі невідповідності проекту землеустрою вимогам земельного законодавства орган виконавчої влади зобов'язаний відмовити у затвердженні проекту землеустрою. Ігноруючи вимоги законодавства 22.09.2015 року Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області були укладені договори оренди землі з ОСОБА_6 на земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області.
Враховуючи те що кадастрові номери земельним ділянкам, які належать ДП Іскра присвоєні та надані саме підприємству, то представник позивача вважала за можливе визнати договори оренди земельних ділянок недійсними та відновити право постійного користування за ДП Іскра .
Як стало відомо 21.04.2017 року Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області було видано новий наказ № 6314-СГ про внесення змін до наказів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, а саме до наказів від 22.09.2015 року №1856-СГ, № 1858-СГ, №1866-СГ, №1867-СГ, №1868-СГ, №1869-СГ, № 1870-СГ, №1871-СГ, № 1872-СГ, №1873-СГ, №1874- СГ №1875-СГ, №1876-СГ, №1877- СГ 1878-СГ, №1879-СГ №1880-СГ, №1881-СГ №1882-СГ, №1883- СГ, №1884- СГ, №1885- СГ, №1887- СГ, №1889-СГ, №1890- СГ, №1891- СГ, №1893- СГ. Оскаржувані договори оренди земельних ділянок від 22.09.2015 року перебувають у Слідчому відділі Зміївського відділення поліції Чугуївського відділу поліції ГУНП в Харківській області.
Крім того, на підставі внесених змін 21.04.2017 року Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області були укладені нові договори оренди землі з ОСОБА_6 на земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів Великогомільшанської сільської ради на території Зміївського районну Харківської області.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (далі - Відповідач 1) ОСОБА_2 у вступному слові виклав свої заперечення проти позову ДП Іскра , а саме вказував на те, що позивач у своєму позові підтвердив незаперечний факт, що у ДП Іскра право постійного користування не оформлено згідно вимог чинного законодавства. Так, Розпорядженням голови Зміївської РДА від 02.02.2007 року № 93 ДП Іскра надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки, загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього військового радгоспу Іскра на території Великогомільшанської сільської ради. Одночасно, п. 2 даного Розпорядження визначено ДП Іскра замовити розробку технічної документації із землеустрою та подати її на розгляд до райдержадміністрації. В той же час, в силу ст. 123 ЗК України в редакції від 13.01.2007 року земельні ділянки мали надаватися позивачу у постійне користування за проектами відведення цих ділянок, а не технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування. Таким чином, Розпорядження голови РДА від 02.02.2007 року № 93 прямо суперечить вимогам ст. 123 ЗК України. Крім того, воно не підтверджує наявність у позивача права користування земельними ділянками загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (із земель колишньою військового радгоспу Іскра) на території Великогомільшанської сільської ради, оскільки за правилами ст. 126 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою посвідчується Державними актами. Положеннями ст.125 ЗК України в чинній реакції встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Згідно зі ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачається особливості державної реєстрації прав на земельні ділянки державної та комунальної власності з урахуванням наявності рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут). Посилання позивача у своєму позові на ч. 2 ст. 149 ЗК України є помилковими, оскільки вилучення земельних ділянок можливе лише у законного землекористувача в розумінні, ст. ст. 125, 126 ЗК України, Законів України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , Про державний земельний кадастр . Відтак, зазначені правові норми не передбачають виникнення у землекористувача прав на землю на підставі рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, адже державою офіційно не визнано і не підтверджено фактів виникнення у позивача прав на нерухоме майно. Крім того, прийняті до 01.01.2008 року дозволи на розроблення проекту відведення земельної ділянки після 14.10.2010 року втратили чинність. Таким чином, Розпорядження голови Зміївської РДА від 02.02.2007 року № 93, яким надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою замість проекту відведення земельної ділянки, тобто всупереч ст. 123 ЗК України, станом на 15.10.2010 року втратило чинність, адже не було виконане. ОСОБА_2 також зазначав, що захист судом прав на землю здійснюється способами, визначеними ст. ст. 16, 21, 393 ЦК України, ст. 152 ЗК України. Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України тільки власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю. Окрім того, позивач не спромігся пояснити, та довести у своєму позові, які дії ним вжито протягом кількох років для виконання розпорядження № 93 від 02.02.2007 року та оформлення права користування земельними ділянками. Таким чином, відсутність державної реєстрації за позивачем права користування земельними ділянками унеможливлює захист прав позивача у визначений ним спосіб, інтерес позивача не пов'язаний з його суб'єктивними правами, тому він не підлягає правовому захисту і не може вважатись законним інтересом, оскільки, заявлений позов не направлено на відновлення порушеного права. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові. З огляду на викладене, позивач помилкового дійшов висновку про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів. Посилання позивача справи № 800/1527/16, № 800/1528/16, як на преюдиційне значення по даній справі безпідставно, оскільки, до предмету доказування у справі № 820/1527/16 не належав факт наявності чи відсутності у позивача права постійного користування земельними ділянками, а по справі № 820/1528/16 ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12.04.2017 року Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 27.10.2016 року - скасовано. Також було припинено провадження у справі № 922/1019/16 на підставі ч. 1 ст. 80 ГПК України. Стосовно посилання позивача у своїй уточненій позовній заяві від 17.05.2017 року на ст. ст. 4, 13, 16, 20 ЗК Української РСР в редакції на 1970 рік в обгрутування позовних вимог, ОСОБА_2 зазначав, що позивач у своїй уточненій позовній заяві від 17.05.2017 року вказує на те, що на час створення радгоспу Іскра , правонаступником якого є ДП Іскра , земельні ділянки надавалися в користування в порядку відведення на підставі рішення виконкому районної ради депутатів, а після відведення в натурі наданої в користування земельної ділянки вказане право засвідчується видачею державного акту про право користування землею. Тобто, позивачу достовірно відомо, що право користування земельною ділянкою засвідчувалося видачею державного акту про право користування землею, при цьому позивач не надав документального доказу про наявність у радгоспу Іскра та у ДП Іскра безпосередньо державного акту на право користування землею. Таким чином, позивач не розмежовує поняття факту користування земельними ділянками і наявність правових підстав, які надають право правомірно використовувати земельні ділянки. Посилання позивача на ст. 387 ЦК України в обґрунтування своїх позовних вимог щодо визнання права постійного користування земельними ділянками ДП Іскра безпідставне, так як норми ст. 387 ЦК України закріплюють право власника на витребування майна із чужого незаконного володіння. Більш того, позивач у своїй уточненій позовній заяві від 17.05.2017 року зазначає про начебто порушене право власності, а у прохальній частині позовних вимог просить суд визнати право постійного користування земельними ділянками ДП Іскра . Позивач не довів своє правонаступництво радгоспу Іскра . Як зазначалося вище позивач не підтвердив наявність у нього правовстановлюючих документів саме на земельні ділянки, відносно яких Головним управлінням створено спірні накази. Більш того, позивач не надав як документи, що підтверджують його право на земельні ділянки зазначені у спірних наказах, згідно із Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , а також Державні акти на право постійного користування земельними ділянками, які були передбачені раніше діючим земельним законодавством. Спірні накази Головного управління від 22.09.2015 року про затвердження документації із Землеустрою та надання в оренду земельних ділянок ОСОБА_6 виносилися з урахуванням вимог ст. ст. 15-1, 22, 93, 122, 123, 124, ч. 2 ст. 134, ст. 186 ЗК України. Закону України Про оренду землі , Закону України Про фермерське господарство . Окрім того, договори оренди землі від 22.09.2015 року укладені між ОСОБА_6 та Головним управлінням є похідними від вищевказаних наказів та укладені відповідно до вимог діючого на час укладення вимог земельного законодавства. Стосовно визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 21.04.2017 року № 6314-СГ ОСОБА_2 вказував на те, що за згодою сторін між Відповідачем 1 та ОСОБА_6 були укладені угоди про розірвання договорів оренди землі від 22.09.2015 року право оренди на які не були зареєстровані в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Також, Головним управлінням Держгсокадастру у Харківській області прийнято наказ від 21.04.2017 року № 6314-СГ про внесення змін до наказів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 22.09.2015 року №1856-СГ, № 1858-СГ, №1866-СГ, №1867-СГ, №1868-СГ, №1869-СГ, № 1870-СГ, №1871-СГ, № 1872-СГ, №1873-СГ, №1874- СГ №1875-СГ, №1876-СГ, №1877- СГ 1878-СГ, №1879-СГ №1880-СГ, №1881-СГ №1882-СГ, №1883- СГ, №1884- СГ, №1885- СГ, №1887- СГ, №1889-СГ, №1890- СГ, №1891- СГ, №1893- СГ Про затвердженім документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду , яким встановлення орендної плати на рівні 5 % від нормативної грошової оцінки. Видання даного наказу обґрунтовується тим, що наказ про затвердження документації та надання земельної ділянки в оренду є виконаним виключно з моменту державної реєстрації права оренди на земельну ділянку. До моменту реєстрації права процедура надання в оренду є незавершеною, отже наказ є не виконаним. На підставі виданого наказу між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_6 було укладені договори оренди землі 21.04.2017 року. Позивач у своїй уточненій позовній заяві зазначив, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду земель сільськогосподарського призначення ОСОБА_6 були направлені для проведення державної експертизи, висновком експерта було встановлено не відповідність вимогам законодавства України, встановлених нормам і правилам та повернено на доопрацювання. Також у позові позивач зазначив, що не усуваючи зауваження Відповідачем 1 було погоджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, та надано завідомо неправдиву інформацію на Держгеокадастр України про повне їх усунення. Дані висловлювання позивача не відповідають дійсності, тому що усі зауваження усунені, що підтверджено відмітками на висновках державної експертизи землевпорядної документації. На підставі викладеного ОСОБА_2 просив закрити провадження у справі № 621/843/17 в частині позовних вимог позивача щодо визнання за ДП Іскра право постійного користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташовані за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області. Відмовити у задоволенні інших позовних вимог ДП Іскра в повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_6 - ОСОБА_4 просив відмовити у задоволенні позову ДП Іскра в повному обсязі, посилаючись на наступні обставини. У позовній заяві ДП Іскра обґрунтовує нібито наявність у нього права постійного користування переданими в оренду ОСОБА_6 земельними ділянками, фактично, лише складеним 29.09.1975 року планом відводу земельної ділянки, який затверджений виконкомом Зміївської районної ради депутатів і засвідчує надання радгоспу Іскра у користування земельної ділянки в порядку відведення. Всупереч приписам ЗК УРСР 1970 року державний акт на право користування землею у радгоспа Іскра відсутній. Позивач, намагаючись довести наявність у нього права постійного користування земельними ділянками, посилається також на положення п. 5 постанови Верховної Ради Української РСР Про порядок введення в дію Земельного кодексу Української РСР від 18.12.1990 та п. 1 розділу XX Земельного кодексу України від 25.10.2001 року. Разом з тим вказані норми не передбачають автоматичного виконання рішення про надання у користування земельних ділянок, а лише встановлюють порядок реалізації відповідних рішень, закріплюючи, що рішення про надання і вилучення земельних ділянок, прийняті відповідними органами, але не виконані на момент введення у дію Земельного кодексу УРСР від 18.12.1990 і Земельного кодексу України від 25.10.2001 року, підлягають виконанню відповідно до вимог останніх. Згідно зі ст. 22 Земельного кодексу УРСР від 18.12.1990 року право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступити до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється. За ч. 1 ст. 23 ЗК УРСР від 18.12.1990 року право володіння або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, районними, міськими Радами народних депутатів.
У свою чергу, радгосп Іскра , правонаступником якого є позивач, всупереч вимогам законодавства не вчинив жодних дій, необхідних для виникнення права користування відповідними земельними ділянками. Протягом більш, ніж 40 років з моменту затвердження виконкомом Зміївської районної ради депутатів у 1975 році плану відводу земельної ділянки, радгоспом (зараз ДП) Іскра не оформлено право постійного користування відповідними земельними ділянками (не отримано документ, що засвідчує право користування землею, не зареєстровано право постійного користування).
З огляду на це, позивач не мав права користуватися відповідними земельними ділянками, а якщо таке користування мало місце, то воно було незаконним. Тобто, право постійного користування спірними земельними ділянками у ДП Іскра не виникло, а отже, не могло бути порушене відповідачами. Рішення суду від 07.06.2016 року у справі № 820/1527/16 і від 23.06.2016 року у справі № 820/1528/16 не мають преюдиційного значення під час розгляду даної справи, оскільки ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12.04.2017 року у справі № К/800/31510/16 було скасовано постанову Харківського окружного адміністративного суду України від 23.06.2016 року і ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 27.10.2016 року у справі № 820/1528/16. Справа № 820/1527/16 взагалі мала зовсім інший предмет спору. При цьому, у постанові від 07.06.2016 року суд, надавши оцінку доказам сторін, дійшов висновку, що позивач є фактичним користувачем земельних ділянок. Разом з тим фактичне користування земельними ділянками жодним чином не свідчить про наявність у позивача права постійного користування спірними земельними ділянками, яке у ДП Іскра не виникло.
Вислухавши учасників справи, дослідивши докази, надані на обґрунтування позовних вимог та на заперечення проти позову, суд дійшов наступного.
Учасниками справи визнано той факт, що на час прийняття рішення відповідачем ГУ Держгеокадастру у Харківській області про видачу наказів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду від 22.09.2015 року за №1877-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 23,4519 га; № 1879-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 94,5019 га, № 1859-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_7 площею 18,9094 га, № 1861-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 94,7474 га, № 1866-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 7,0833 га, № 1868-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_9 площею 99,9486 га, № 1894-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 1,62 га; № 1895-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 98,2953 га, № 1856-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 2,0462 га, № 1858-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_13 площею 96,8995 га, № 1880-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_11 площею 94,2555 га, № 1882-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 3,59 га, № 1865-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_15 площею 71,1225 га, № 1867-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 9,7245 га, № 1860-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_17 площею 22,9022 га, № 1862-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_16 площею 48,7606 га, № 1870-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_18 площею 30,9253 га, № 1872-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_19 площею 6,5525 га, № 1874-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_20 площею 32,9075 га, № 1881-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_21 площею 1,27 га, № 1884-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_22 площею 61,5229 га, № 1891-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_23 площею12,213 га, № 1893-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_24 площею 43,3303 га, № 1887-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_25 площею 49,6602 га, № 1889-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_26 площею 4,3677 га, № 1876-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_27 площею 43,4267 га, № 1878-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_30 площею 1,5900 га, № 1863-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_31 площею 12,0900 га, № 1864-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_28 площею 27,9385 га, № 1855-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_29 площею 3,6 га; № 1857-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_32 площею 36,3694 га; № 1886-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_33 площею 7,6060 га; № 1888-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_34 площею 29,7491 га, № 1890-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_35 площею 13,499 га № 1892-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_36 площею 21,2675 га, № 1852-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_37 площею 9,3603 га, № 1853-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_38 площею 22,4659 га, № 1854-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_39 площею 2,6900 га, № 1883-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_40 площею 16,6597 га; № 1885-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_41 площею 8,41 га; № 1873-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_42 площею 8,0992 га № 1875-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_43 площею 13,6583 га, № 1869-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_45 площею 5,0517 га, №1871-СГ на земельну ділянку з НОМЕР_44 площею 14,2885 га;
та наказів Головного управління Деожгеокадастру у Харківській області від 21.04.2017 року № 6314-СГ Про внесення змін до наказів Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 22.09.2015 року № 1856-СГ, № 1858-СГ, № 1866-СГ, №1867-СГ, №1868-СГ, №1869-СГ, №1870-СГ, №1871-СГ, № 1872-СГ, №1873-СГ, №1874-СГ, №1875-СГ, №1876-СГ, №1877-СГ, №1878-СГ, №1879-СГ, №1880-СГ, №1881-СГ, №1882-СГ, №1883-СГ, №1884-СГ, №1885-СГ, №1887-СГ, №1889-СГ, №1890-СГ, №1891-СГ, №1893-СГ ;
- укладення договорів оренди землі від 22.09.2015 року укладених між ОСОБА_6 та Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області на земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів Великогомільшанської сільської ради на території Зміївського району Харківської області, а саме:
договір оренди земельних ділянок загальною площею 80,8470 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_15 площею 71,1225 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 9,7245 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 71,6628 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_17 площею 22,9022 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_16 площею 48,7606 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 34,5162 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_39 площею 2,6900 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_37 площею 9,3603 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_38 площею 22,4659 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 40,0285 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_28 площею 27,9385 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_31 площею 12,0900 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 99,9153 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 98,2953 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 1,62 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 37,3551га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_34 площею 29,7491 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_33 площею 7,6060 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 39,9694 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_32 площею 36,3694 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_29 площею 3,6 га);
договір оренди земельних ділянок загальною площею 113,6568 га (земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 94,7474 га, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_7 площею 18,9094 га);
- укладення договорів оренди землі від 21.04.2017 року між ОСОБА_6 та Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області на земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів Великогомільшанської сільської ради на території Зміївського району Харківської області, а саме:
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_25 площею 49,6602 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_23 площею 12,2130 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_22 площею 61,5229 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_21 площею 1,2700 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_45 площею 5,0517 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 9,7245 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_26 площею 4,3677 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_27 площею 43,4267 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 7,0833 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 2,0462 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_40 площею 16,6597 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_35 площею 13,4990 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_41 площею 8,4100 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_24 площею 43,3303 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_30 площею 1,5900 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_13 площею 96,8995 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_9 площею 99,9486 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_11 площею 94,2555 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 94,5019 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 3,5900 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 23,4519 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_19 площею 6,5525 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_42 площею 8,0992 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_43 площею 13,6583 га;
Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_20 площею 32,9075 га;
Документу, а саме Державного акту, який би посвідчував право постійного користування вказаними земельними ділянками у розумінні ст.20 ЗК УРСР (в редакції 1970 року) у позивача Державного підприємства "Іскра" не має.
Відповідно до ст.79 ЗК України земельна ділянка-це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до ч.1 ст.82 ЦПК України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини які визнаються учасниками справи , зазначаються в заявах по суті, поясненнях учасників справи, їхніх представників.
Крім визнання цієї обставини в судовому засіданні представником позивача, дана обставина підтверджується письмовими доказами, а саме:
Копією акту приймання-передачі майна та землі Військового радгоспу Іскра Міністерства оборони України до сфери управління міністерства аграрної політики України від 01.11.2006 із якого вбачається, що серед іншого передано і довідку про користування землею (т.1, а.с.185)
Однак, самої довідки в якій би містилась інформація про розмір земельних ділянок, їх місце розташування та конфігурацію представником позивача не надано.
Письмові докази, а саме: копія довідки т.в.о. директора Департаменту економічної діяльності Міністерства оборони України від 27.08.2015, копія відповіді т.в.о. директора Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 20.08.2015 свідчать про відсутність такої довідки (Т.1 а.с.192, 193).
Відповідно до ч.6 ст. 81 ЦПК України доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Посилання представника позивача на встановлені факти ухвалою Господарського суду Харківської області від 04 квітня 2017 року у справі № 922/1019/16 , яка набрала законної сили щодо предмету спірних договорів, а саме земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів Великогомільшанської сільської ради на території Зміївського району Харківської області та перебували і перебувають у постійному користуванні ДП Іскра та відповідно ці обставини, згідно з ч.4 ст. 82 ЦПК України не потребують доказування, судом не приймаються як доказ, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.4 ст.82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлені ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Як вбачається із ухвали Господарського суду Харківської області від 04 квітня 2017 року у справі № 922/1019/16 провадження у вказаній справі припинено з тих підстав, що дана справа непідвідомча господарському суду.(Т.1 а.с.23-26)
Відповідно до ст. 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
На розширення цього положення Основного Закону в ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини зазначено, що при розгляді справ суди застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод, ратифіковану Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР (далі - Конвенція), та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Згідно з п. 1 ст. 6 Конвенції кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Європейський суд з прав людини у справі Устименко проти України (заява № 32053/13) констатував, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване п. 1 ст. 6 Конвенції, повинно тлумачитися у світлі Преамбули Конвенції, відповідна частина якої проголошує верховенство права спільною спадщиною Високих Договірних Сторін.
У рішенні в справі Сокуренко і Стригун проти України від 20 липня 2006 року (заяви № 29458/04 та № 29465/04) Європейський суд з прав людини вказав, що фраза встановленого законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду , але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність.
Отже, висловлювання судом, встановленим законом зводиться не лише до правової основи самого існування суду , але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.
Судова юрисдикція - це компетенція спеціально уповноважених органів судової влади здійснювати правосуддя у формі визначеного законом виду судочинства щодо визначеного кола правовідносин.
За змістом статті 15 ЦПК України під цивільною юрисдикцією розуміється компетенція загальних судів вирішувати з додержанням процесуальної форми цивільні справи у видах проваджень, передбачених цим Кодексом.
За загальним правилом у порядку цивільного судочинства загальні суди вирішують справи про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, у яких хоча б одна зі сторін є фізичною особою, зокрема спори, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин, а також із інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства (статті 3, 15 ЦПК України).
Отже, в порядку цивільного судочинства можуть розглядатися будь-які справи, у яких хоча б одна зі сторін є фізичною особою, якщо їх вирішення не віднесено до інших видів судочинства.
Господарський суд Харківської області в своїй ухвалі від 04 квітня 2017 у справі №922/1019/16 як на підставу припинення провадження у справі послався на ту обставину, що стороною (орендарем) спірних договорів оренди землі була фізична особа - ОСОБА_6 і за субєктним складом цей спір має вирішуватись загальним судом в порядку цивільного судочинства, тому провадження господарським судом у цій справі слід припинити.
Тільки цей висновок господарського суду у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом вважається таким, що не потребує доказування, так як він зроблений незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
За наведеного, суд відмовляє у задоволенні клопотання представника відповідача ГУ Держгеокадастру у Харківській області про закриття провадження у даній справі в частині позовних вимог ДП Іскра про визнання право постійного користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташовані за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області , оскільки співвідповідачем у даній справі є фізична особа ОСОБА_6 (Т.2 а.с.11).
Посилання представника позивача як на встановлені судовим рішенням обставини, що не доводяться, а саме на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 07.06.2016 року у справі № 820/1527/16, яка залишена в силі на підставі Ухвали Вищого адміністративного суду України від 07.02.2017 року, судом враховано та визнано незаконними дії Відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області щодо виключення позивача з державної статичної звітності з кількісного обліку земель загальною площею 2787,4407 га, які перебувають у постійному користуванні ДП Іскра на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області.
Судом відхиляються, так як вказаним рішенням встановлено ту обставину, що ДП Іскра фактично користується спірними земельними ділянками, та цей факт підтверджено довідками із звітності кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками, землекористувачами, угіддями, виданими відділом держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області (Т.1 а.с.97-154)
Крім того, копії довідок з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками, землекористувачами, угіддями, виданими відділом держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області підтверджують фактичне користування ДП Іскра код ЄДРПОУ-00852909 земельними ділянками сільськогосподарського призначення Великогомільшанської сільської ради ( в межах та за межами) Зміївського району Харківської області площею 2783,7371 га у 2011-2016 роках та зазначають про відсутність правстановлюючих документів у даного підприємства (Т.1 а.с.216-221).
Постанова Харківського окружного адміністративного суду від 07.06.2016 року, яка набрала законної сили 07.02.2017 року вирішено спір з інших підстав та предмету позову.
Зокрема, вирішено спір про визнання протиправними дій суб єкта владних повноважень - відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області, які полягають у внесенні змін до облікової статистичної звітності по формі 6-зем, що перебувають у постійному користуванні ДП Іскра (Т.1 а.с.21-22)
Відповідно до ч.4 ст.82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлені ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Облікова статистична звітність по формі 6-зем, що підтверджує у постійному фактичному користуванні ДП Іскра спірних земельних ділянок не підтверджує виникнення права постійного користування земельними ділянками не спростовує вимоги закону щодо необхідності отримання державного акту та його державної реєстрації, як це передбачено ст. 20 ЗУ УРСР, ст. ст.125, 126 ЗК України.
Державна статистична звітність відповідно до ст..7 ЗУ Про державну статистику
З метою складання статистичної інформації органи державної статистики можуть використовувати такі джерела інформації: первинні та статистичні дані щодо респондентів, які підлягають статистичним спостереженням;
адміністративні дані державних органів (за винятком органів державної статистики), органівмісцевого самоврядування, інших юридичних осіб;
адміністративні дані - дані, отримані на підставі спостережень, проведених державними органами (за винятком органів державної статистики), органами місцевого самоврядування та іншими юридичними особами відповідно до законодавства та з метою виконання адміністративнихобов'язків та завдань, віднесених до їх компетенції;
дані банківської, фінансової і митної статистики, статистики платіжного балансу тощо; Абзац четвертий частини першої статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1070-VI ( 1070-17 ) від 05.03.2009
статистичну інформацію міжнародних організацій та статистичних служб інших країн тощо;
оцінки та розрахунки, що здійснюються на основі зазначених вище даних.
Рішення щодо вибору джерела статистичної інформації приймається органами державної статистики самостійно, з урахуванням якості і своєчасності подання інформації, витрат, а також обов'язків, які виникають у зв'язку з цим у респондентів.
Зазначені положення закону вказують на те, що інформація про земельні ділянки, яка є статистичною інформацією надавалась ДП Іскра
Відповідно до ст.ст. 21, 22 ЗК УРСР (1970) чинного на час складення 29.09.1975 року плану відводу земельної ділянки, затвердженого виконкомом Зміївської районної ради депутатів, що на думку представника позивача, засвідчує надання радгоспу Іскра у користування земельної ділянки в порядку відведення, як це передбачено ч. 1 ст. 13 ЗК у редакції 1970 року, зазначено, що приступати до користування наданою земельною ділянкою до встановлення відповідними землевпорядними органами меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і видачі документа, який засвідчує право користування землею, забороняється.
Видача державних актів на право користування землею, а також актів на право довгострокового тимчасового користування землею провадиться виконавчими комітетами районних (міських) Рад народних депутатів.
Аналогічні положення містить ч.3 ст.125 ЗК України ( в редакції чинній на час створення ДП Іскра ) приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Суд не може погодитись з доводами представника позивача про те, що на час створення радгоспу Іскра правонаступником якого є ДП Іскра (т. 1 а.с. 181-182, 186, 193), земельні ділянки, загальною площею приблизно 2787 га - копія балансу земельних угідь станом на 01.11.1982 року (т. 1 а.с. 158) та копія Рішення виконавчого комітету Зміївської районної ради народних депутатів від 21.01.1992 року № 18 Про результати проведення інвентаризації земель в районі (т. 1 а.с. 159-161), надавалися в користування в порядку відведення на підставі рішення виконкому районної ради депутатів, а після відведення в натурі наданої в користування земельної ділянки вказане право засвідчувалося видачею державного акту про право користування землею.
Отже, складений 29.09.1975 року план відводу земельної ділянки, затверджений виконкомом Зміївської районної ради депутатів, засвідчує надання радгоспу Іскра у користування земельної ділянки в порядку відведення, як це передбачено ч. 1 ст. 13 ЗК у редакції 1970 року.
Оскільки, відповідно до ст.71 ст.72 ЗУ УРСР, чинних на час складення 29.09.1975 року плану відводу земельної ділянки, затвердженого виконкомом Зміївської районної ради депутатів, землі, надані радгоспам та іншим державним сільськогосподарським підприємствам і організаціям у безстрокове користування, складаються із земель основного (виробничого) призначення та присадибних земель.
Землі основного (виробничого) призначення радгоспів використовуються ними для ведення сільськогосподарського виробництва та інших галузей господарства у відповідності з їх спеціалізацією, організаційно-господарським планом і внутрігосподарським землеустроєм з додержанням правил, передбачених статтями 23, 28-33, 55 цього Кодексу.
Крім того, відповідно до ст. ст. 145, 146, 152 - 156 ЗК УРСР (1970), що діяли на час складенння 29.09.1975 року плану відводу земельної ділянки, затвердженого виконкомом Зміївської районної ради депутатів передбачали здійснення землекористувачем необхідної і достатньої кількості юридичних фактів по землевпорядному процесу.
Землеустрій провадиться за рішенням органів державної влади, ініціативою землевпорядних органів або за клопотанням заінтересованих землекористувачів.
Землевпорядний процес складається з підготовчих робіт, складання проекту землеустрою, розгляду і затвердження проекту, перенесення його в натуру, оформлення і видачі землевпорядних документів, авторського нагляду за здійсненням проекту землеустрою.
В процесі землеустрою складаються землевпорядні проекти, а також документи на право користування землею, передбачені статтею 20 цього Кодексу.
Складання землевпорядних проектів здійснюється за участю заінтересованих землекористувачів.
Землевпорядні проекти розглядаються і схвалюються:
2) в радгоспах і інших сільськогосподарських підприємствах, організаціях і установах - на технічних радах цих господарств та трестів;
3) в несільськогосподарських підприємствах, організаціях і
установах - на нарадах при адміністрації господарств.
Землевпорядні проекти після затвердження переносяться за участю заінтересованих землекористувачів в натуру (на місцевість) з позначенням меж землекористувань межовими знаками встановленого зразка.
Встановлена в порядку землеустрою внутрігосподарська організація території є обов'язковою для колгоспів, радгоспів та інших підприємств, організацій і установ.
Землевпорядна документація, затверджена в порядку, передбаченому статтею 154 цього Кодексу, а також документи на право користування землею видаються землекористувачам.
Для забезпечення раціонального використання земельних ресурсів ведеться державний земельний кадастр, який містить сукупність вірогідних і необхідних відомостей про природний, господарський і правовий стан земель.
Державний земельний кадастр включає дані реєстрації землекористувань, обліку кількості і якості земель, бонітування грунтів і економічної оцінки земель.
Представником позивача доведено той факт, що відповідно до спільного наказу Мінагрополітики та Міноборони від 28 вересня 2006 року № 553/562 Про передачу цілісних майнових комплексів військових радгоспів Міністерства оборони України до сфери управління Міністерства аграрної політики України у листопаді 2006 року складено відповідний акт приймання-передачі майна та землі військового радгоспу Іскра до сфери управління Міністерства аграрної політики України.
Наказом Міністерства аграрної політики України від 12 грудня 2006 року № 761 військовий радгосп Іскра був перейменований на ДП Іскра .
ДП Іскра є правонаступником майнових прав та обов язків військового радгоспу Іскра
Відповідно до ст. 191 ЦК України підприємство є єдиним майновим комплексом , що використовується для здійснення підприємницької діяльності.
До складу підприємства як єдиного майнового комплексу входять усі види майна, призначені для його діяльності, включаючи земельні ділянки. Будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировину, продукцію, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, якщо інше не встановлено договором або законом.
Втім, представником позивача не надано належних доказів про розмір та місцезнаходження земельних ділянок, які передавались у складі цілісного майнового комплексу військового радгоспу Іскра відповідно до спільного наказу Мінагрополітики та Міноборони від 28 вересня 2006 року № 553/562 Про передачу цілісних майнових комплексів військових радгоспів Міністерства оборони України до сфери управління Міністерства аграрної політики України
Земельними кодексами (1970 року, 1990 року) було встановлено, що право власності та право постійного користування земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельних ділянок на місцевості та видачі державного акта, що посвічує відповідне право. Але, з урахуванням принципу дії законів у часі, вказані нормативно-правові акти поширювали свою дію на відносини, що виникли після набрання ними чинності. Як Земельний кодекс УРСР 1970р., так і Земельний кодекс України 1990р. серед підстав припинення прав користування земельними ділянками не передбачали неоформлення або не переоформлення раніше наданих прав.
Поряд з цим рішенням Конституційного Суду України від 22.09.2005 №5-рп/2005 у справі №1-17/2005 (справа про постійне користування земельними ділянками), в якому зазначено, що юридичні особи з підстави непереоформлення права постійного землекористування на право власності або право користування землею не можуть втрачати раніше наданого їм права постійного користування земельною ділянкою.
Отже, вказане рішення стосується правовідносин щодо переоформлення раніше наданого відповідно до закону права постійного користування земельною ділянкою, посвідченого державним актом.
Про те, що таке право позивачу не надавалось свідчить розпорядження Зміївської районної державної адміністрації № 93 від 02.02.2007 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування Державному підприємству Іскра на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за яким надано дозвіл позивачу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування Державному підприємству Іскра на земельні ділянки загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього військового радгоспу Іскра на території Великогомільшанської сільської ради (Т.1 а.с.180).
Доказів про те, що на час ухвалення рішення відповідачем Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області про передачу в оренду ОСОБА_6 спірних земельних ділянок вказане рішення позивачем реалізовано, технічна документація із землеустрою виготовлена, встановлені межі земельних ділянок в натурі загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього військового радгоспу Іскра на території Великогомільшанської сільської ради представником позивача не надано.
Посилання представника позивача на довідки про присвоєння кадастрових номерів ДП Іскра на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області від 06.10.2010, 01.11.2010 як на доказ постійного користування спірними земельними ділянками загальною площею 2783,7371 га (Т.1 а.с.210-2013) судом відхиляється.
Оскільки, відповідно до листа в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03.07.2015 надано відповідь директору ДП Іскра про неможливість надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без зміни цільового призначення орієнтовною площею 2783,7371 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту на території Великогомільшанської сільської ради на території Зміївського району Харківської області для подальшої передачі зазначеної земельної ділянки в постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, так як згідно наданої схеми розташування земельних ділянок зображені різні земельні ділянки, не вказано розмір земельної ділянки (Т.1 а.с.209)
Наведене свідчить про те, що наявність присвоєних кадастрових номерів (Т.1 а.с.210-213) не ідентифікує земельну ділянку без зміни цільового призначення орієнтовною площею 2783,7371 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області для подальшої передачі зазначеної земельної ділянки в постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ДП Іскра
Доказів на спростування цього представником позивача не надано.
Відповідачем Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській областібуло погоджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, усі зауваження усунені, що підтверджено відмітками на висновках державної експертизи землевпорядної документації (Т.2 а.с. 12-29 ) тому листи суміжних землекористувачів про непогодження меж земельних ділянок суд оцінює критично та відхиляє ці докази (Т.1 а.с. 231-233).
Відповідно до ст.393 ЦК України, ч. 2 ст. 152 ЗК України тільки власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю.
Позивач не довів перед судом ту обставину, що він був користувачем у розумінні діючого на час виникнення правовідносин ЗК України, спірних земельних ділянок земель державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської на час ухвалення належним суб єктом рішення у формі наказів про передачу в оренду вказаних земельних ділянок фізичній особі ОСОБА_6
Посилання представника позивача на нераціональне використання відповідачем ОСОБА_6 земельних ділянок, переданих йому в оренду для ведення фермерського господарства, через передачу цих земельних ділянок у суборенду, що обґрунтовано письмовими доказами ( т.1 а.с.36-62), судом відхиляється з огляду на принцип диспозитивносі, де суд розглядає справу в межах заявлених позовних вимог.
Вимоги заінтересованої особи, яка в судовому порядку домагається визнання правочину недійсним, спрямовані на приведення сторін недійсного правочину до того стану, який саме вони, сторони, мали до вчинення правочину. Власний інтерес заінтересованої особи полягає в тому, щоб предмет правочину перебував у власності конкретної особи чи щоб сторона (сторони) правочину перебувала у певному правовому становищі, оскільки від цього залежить подальша можливість законної реалізації заінтересованою особою її прав.
При вирішенні позову про визнання недійсним оспорюваного правочину враховуються загальні приписи статей 3, 15, 16 Цивільного кодексу України. За результатами розгляду такого спору вирішується питання про спростування презумпції правомірності правочину й має бути встановлено не лише наявність підстав недійсності правочину, передбачених законом, але й визначено, чи було порушене цивільне право особи, за захистом якого позивач звернувся до суду, яке саме право порушене та в чому полягає його порушення, оскільки залежно від цього визначається необхідний спосіб захисту порушеного права, якщо таке порушення відбулося.
Наведене узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Верховного Суду України від 10.02.2016 р. у справі №6-3005цс15, від 25.05.2016 р. у справі №6-605цс16.
Таким чином, з огляду на наведені приписи, завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави, відтак, встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з'ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті.
В процесі розгляду спору суд встановив відсутність порушення законних прав та інтересів позивача - ДП Іскра на спірні земельні ділянки, що унеможливлює за таких обставин задоволення позову.
За наведеного, у задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі, та скасувати заходи забезпечення позову застосовані ухвалою Зміївського районного суду Харківської області від 27.04.2017 року.
На підставі викладеного, керуючись 4, 12, 13, 76-81, 141, 206, 223, 247, 258-259, 263-265, 272, 273 ЦПК України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Державного підприємства "Іскра" (код 00852909, місцезнаходження: с. Велика Гомільша Зміївського району Харківської області) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (код 39792822, місцезнаходження: м. Харків, майдан Свободи, Держпром, під'їзд 1 поверх 6, 7), ОСОБА_6 (ІПН НОМЕР_1, місце проживання: АДРЕСА_1) про скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди землі, визнання права постійного користування земельними ділянками - відмовити повністю.
Скасувати заходи забезпечення позову, застосовані ухвалою Зміївського районного суду Харківської області від 27.04.2017 року у виді заборони проведення будь-яких реєстраційних дій щодо земельних ділянок, які знаходяться на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області суб'єктами, які здійснюють державну реєстрацію прав щодо земельних ділянок з наступними кадастровими номерами:
НОМЕР_2; НОМЕР_6; НОМЕР_8; НОМЕР_7; НОМЕР_3; НОМЕР_9; НОМЕР_10; НОМЕР_12; НОМЕР_13; НОМЕР_4; НОМЕР_11; НОМЕР_5; НОМЕР_15; НОМЕР_14; НОМЕР_17; НОМЕР_16; НОМЕР_18; НОМЕР_19; НОМЕР_20; НОМЕР_21; НОМЕР_22; НОМЕР_24; НОМЕР_23; НОМЕР_25 НОМЕР_26; НОМЕР_27; НОМЕР_30 НОМЕР_28; НОМЕР_31; НОМЕР_32 НОМЕР_29; НОМЕР_34; НОМЕР_33 НОМЕР_35; НОМЕР_36; НОМЕР_39 НОМЕР_37; НОМЕР_38; НОМЕР_41 НОМЕР_40; НОМЕР_43; НОМЕР_42, НОМЕР_45; НОМЕР_44.
Рішення може бути оскаржено безпосередньо до апеляційного суду Харківської області шляхом подання апеляційної скарги в тридцятиденний строк з дня складення повного судового рішення, тобто з 28.12.2017 року.
Головуючий:
Суд | Зміївський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2017 |
Оприлюднено | 29.12.2017 |
Номер документу | 71339245 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Зміївський районний суд Харківської області
Бібік О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні