Справа № 815/6906/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2017 року 23:25 год. м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд
під головуванням судді Андрухіва В.В.
за участю секретаря судового засідання Рижук В.І.
представника позивача - ОСОБА_1 (за посвідченням)
представника відповідача - ОСОБА_2 (за довіреністю)
представника відповідача - ОСОБА_3 (за довіреністю)
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Одесі справу за позовною заявою кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_4 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення про повторний підрахунок голосів виборців, -
ВСТАНОВИВ:
26.12.2017 року о 23:28 год. до суду надійшов адміністративний позов кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_4 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області, в якому, відповідно до заяви від 27.12.2017 року про зміну позовних вимог, позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області №316 від 25.12.2017 року, якою було призначено повторний підрахунок голосів виборців по виборчим округам №510706, №510683, №510684, №510682, №510685, №511449, в частині проведення повторного підрахунку голосів виборців по виборчим округам №510706, №510683, №510684, №510682.
В обґрунтування позовних вимог, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, позивач зазначив, що 25.12.2017 року, на засіданні Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (далі - ТСВК), відповідно до ч.ч. 6, 7 ст.83 Закону України Про місцеві вибори , було прийнято постанову №316 від 25.12.2017 року, якою було призначено повторний підрахунок голосів виборців по виборчим округам №510706, №510683, №510684, №510682, №510685, №511449, та скасовано протокольне рішення про прийняття документів від виборчих комісій №510706, №510683, №510684, №510682. Дане рішення було прийнято після появи в приміщенні ТСВК кандидата на посаду селищного голови ОСОБА_5 на народного депутата ОСОБА_6. Позивач зазначив, що ОСОБА_6 виступив з промовою щодо, на його думку, було вчинено численні порушення під час дня голосування, і запропонував комісії прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців по всім шести виборчим дільницям. Позивач вказав, що голова ТСВК ОСОБА_7 заявив, що селищна виборча комісія отримала скарги та акти на численні порушення щодо ходу голосування та підрахунку голосів на всіх виборчих дільницях, тому він підтримав пропозицію народного депутата та поставив на голосування територіальної комісії питання про повторний підрахунок голосів на всіх виборчих дільницях. Всі присутні члени комісії, за винятком однієї, більшістю голосів підтримали таку пропозицію. Також позивач зазначив, що до цього ТСВК прийняла рішення затвердити протоколи про підрахунок голосів виборців і виборчу документацію у дільничних виборчих комісіях №510706, №510683, №510684, №510682.
Позивач вказав, що підставою для прийняття відповідачем рішення від 25.12.2017 року про повторний підрахунок голосів виборців стали скарги кандидатів на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_5 та ОСОБА_8 У вказаних скаргах, як зазначив позивач, кандидати на посаду Таїровського селищного голови посилались на те, що виборчі округи були сформовані з порушенням виборчого законодавства. При цьому, виборчі округи були сформовані постановою Таїровської селищної виборчої комісії від 15.11.2017 року, яке оскаржене у встановлений законом строк не було та є чинним.
Позивач зазначив, що вищевказане рішення Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про повторний підрахунок голосів виборців по першим місцевим виборам депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбулися 24.12.2017 року, було прийнято після того, як по виборчим дільницям №510706, №510683, №510684, №510682 було прийнято протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях та інші виборчі документи.
Позивач вважав, що своїми діями Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області вчинила грубі порушення Закону України Про місцеві вибори .
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, 26.12.2017 року о 23:30:08 год. справу №815/6906/17 розподілено на суддю А.А. Радчука.
Ухвалою судді від 27.12.2017 року відведено суддю Одеського окружного адміністративного суду Радчука А.А. від участі у розгляді адміністративної справи №815/6906/17 за позовом кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_4 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області.
Згідно Протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, 27.12.2017 року о 14:31:17 год. справу передано судді В.В. Андрухіву.
Ухвалою судді від 27.12.2017 року прийнято до розгляду позовну заяву кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_4 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, відкрито провадження у справі, та призначено судове засідання на 28 грудня 2017 року об 11:00 год.
Ухвалою суду від 27.12.2017 року відмовлено у задоволенні заяви кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_4 про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.
У судове засідання, призначене на 28 грудня 2017 року на 11:00 годину, з'явились представник позивача та представники відповідача.
Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з наведених у позові підстав.
Представники відповідача позов не визнали, надали через канцелярію суду відзив на позов, в якому зазначили, що до цілісності пакетів територіальна виборча комісія претензій не мала. Крім пакетів із запакованими документами територіальна виборча комісія отримала велику кількість актів, складених про порушення норм Закону України Про місцеві вибори , розгляд яких відбувся пізніше, тому, прийняття рішення після прийняття виборчих документів обґрунтовано розглядом актів та скарг. Також у відзиві зазначено, що повноваження територіальної виборчої комісії на прийняття рішень розуміються за аналогією рішення Конституційного суду України про повноваження органів місцевого самоврядування на перегляд власних рішень.
Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що відповідно до витягу з протоколу №16 засідання Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області, яке розпочалось 24.12.2017 року о 20:00 год., члени комісії слухали:
- 25.12.2017 року о 09:50 год. про отримання протоколу та інших виборчих документів зі звичайної виборчої дільниці №510683; вирішили: прийняти протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів селищного голови, депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, по одномандатним виборчим округам №№8, 9, 11, на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на виборчій дільниці №510683 та виборчі документи, в яких не виявлено порушення цілісності пакетів із запакованими документами. Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області відповідним виборчим округам №10 до уточнення на перерахунок виборчих голосів;
- 25.12.2017 року о 14:08 год. про отримання протоколу та інших виборчих документів зі звичайної виборчої дільниці №510706; вирішили: прийняти протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, по одномандатним виборчим округам №№5, 6, на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на виборчій дільниці №510706 та виборчі документи, в яких не виявлено порушення цілісності пакетів із запакованими документами. Вирішили відправити на уточнення відповідним виборчим округам №7 та на посаду Таїровського селищного голови;
- 25.12.2017 року о 14:42 год. про отримання протоколу та інших виборчих документів зі звичайної виборчої дільниці №510682; вирішили: прийняти протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, по одномандатним виборчим округам №№1, 2, 3, 4, на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на виборчій дільниці №510682 та виборчі документи, в яких не виявлено порушення цілісності пакетів із запакованими документами. Вирішили протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів на посаду Таїровського селищного голови повернути для уточнення;
- 25.12.2017 року о 18:00 год. про отримання протоколу та інших виборчих документів зі звичайної виборчої дільниці №510684; вирішили: прийняти протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, по одномандатним виборчим округам №№12, 13, 14, 15, 16, на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на виборчій дільниці №510684 та виборчі документи, в яких не виявлено порушення цілісності пакетів із запакованими документами. Вирішили протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів на посаду Таїровського селищного голови повернути для уточнення.
Судом встановлено, що 25.12.2017 року о 22:08 год. Таїровською селищною виборчою комісією прийнято постанову №316 про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №510682, №510706, №510683, №510684, №510685, №511449 з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області по єдиному одномандатному виборчому округу, з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатним виборчим округам №1-26 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року (а.с. 48).
Пунктом 2 вказаної постанови скасовано протокольні рішення про прийняті документи від виборчих комісій №№ 510682, 510706, 510683, 510684 від 24.12.2017 року та 25.12.2017 року.
Таким чином, вищевказаним протоколом №16 засідання ТСВК, яке розпочалось 24.12.2017 року о 20:00 год., та постановою ТСВК №316 від 25.12.2017 року підтверджується, що на момент прийняття відповідачем оскаржуваної постанови №316 виборчі документи від дільничних виборчих комісій №№ 510682, 510706, 510683, 510684 вже були прийняті Таїровською селищною виборчою комісією.
24.12.2017 року о 08:30 год. кандидатом в депутати Таїровської селищної ради в одномандатному виборчому окрузі №23 ОСОБА_9 складено акт про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори на виборчій дільниці №511449 (а.с. 60).
24.12.2017 року о 10:30 год. кандидатом в депутати Таїровської селищної ради в одномандатному виборчому окрузі №24 ОСОБА_10 складено акт про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори на виборчій дільниці №511449 (а.с. 59).
24.12.2017 року о 10:35 год. кандидатом в депутати Таїровської селищної ради ОСОБА_11 складено акт про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори на виборчій дільниці №510685 (а.с. 63).
25.12.2017 року кандидатом в депутати Таїровської селищної ради в одномандатному виборчому окрузі №26 ОСОБА_12 подано скаргу Таїровській селищній виборчій комісії Овідіопольського району Одеської області про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №511449 (а.с. 61).
25.12.2017 року кандидатом на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_5 подано скаргу Таїровській селищній виборчій комісії Овідіопольського району Одеської області на дії та бездіяльність дільничної виборчої комісії №510685, що мали місце у день голосування, під час голосування, підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування по виборах Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області (а.с. 64).
25.12.2017 року кандидатом в депутати Таїровської селищної ради ОСОБА_13 подано скаргу Таїровській селищній виборчій комісії Овідіопольського району Одеської області на рішення та дії дільничних виборчих комісій №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №510449, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування по виборах Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області (а.с. 65).
25.12.2017 року кандидатом в депутати Таїровської селищної ради ОСОБА_14 подано скаргу Таїровській селищній виборчій комісії Овідіопольського району Одеської області на рішення та дії дільничних виборчих комісій №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №510449, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування по виборах Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області (а.с. 66).
25.12.2017 року кандидатом в депутати Таїровської селищної ради ОСОБА_15 подано скаргу Таїровській селищній виборчій комісії Овідіопольського району Одеської області на рішення та дії дільничних виборчих комісій №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №510449, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування по виборах Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області (а.с. 67).
25.12.2017 року кандидатом на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_5 подано скаргу Таїровській селищній виборчій комісії Овідіопольського району Одеської області на рішення та дії дільничних виборчих комісій №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №510449, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування по виборах Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області (а.с. 68).
25.12.2017 року кандидатом на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_8 подано скаргу Таїровській селищній виборчій комісії Овідіопольського району Одеської області на рішення та дії дільничних виборчих комісій №510682, №510684, №510685, №510706, №510449, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування по виборах Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області.
25.12.2017 року кандидатом в депутати Таїровської селищної ради по одномандатному виборчому округу №17 ОСОБА_11 подано скаргу Таїровській селищній виборчій комісії Овідіопольського району Одеської області на рішення та дії дільничної виборчої комісії №510685.
Відповідно до акту від 27.12.2017 року про виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів Таїровського селищного голови, Таїровською селищною виборчою комісією 27.12.2017 року о 03:17 год. прийнято постанову №318 про визнання голосування на виборчій дільниці №510685 з виборів Таїровського селищного голови по єдиному одномандатному виборчому округу на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24.12.2017 року недійсним (а.с. 49-50).
На підставі актів від 27.12.2017 року про виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів Таїровської селищної ради в одномандатному виборчому окрузі №17, №18, №19, №20, Таїровською селищною виборчою комісією 27.12.2017 року прийнято постанови №319, №320, №321, №322 про визнання голосування на виборчій дільниці №510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по єдиному одномандатному виборчому округу №17, №18, №19, №20 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24.12.2017 року недійсним (а.с. 51-58).
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.69 Конституції України, народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Відповідно до ст.71 Конституції України, вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної ОСОБА_15 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України Про місцеві вибори № 595-VIII від 14 липня 2015 року.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.2 Закону України Про місцеві вибори , місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об'єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єднаної сільської, селищної територіальної громади (далі - територія об'єднаної сільської, селищної територіальної громади).
Згідно ч.1 ст.3 Закону України Про місцеві вибори , право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.
Відповідно до ст.ст. 4, 5 Закону України Про місцеві вибори , місцеві вибори є рівними. Громадяни України беруть участь у відповідних місцевих виборах на рівних засадах. Кожен виборець на відповідних місцевих виборах має один голос. Виборець на відповідних місцевих виборах може використати свій голос тільки на одній виборчій дільниці, на якій він включений до списку виборців.
Місцеві вибори є прямими. Виборці безпосередньо обирають депутатів Верховної ОСОБА_15 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад (далі - депутати), сільського, селищного, міського голову, старосту шляхом голосування за кандидатів, висунутих та зареєстрованих у порядку, передбаченому цим Законом.
Згідно частини 1 статті 11 Закону України Про місцеві вибори , виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини 3 статті 11 Закону України Про місцеві вибори , виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Частиною 1 ст.12 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Згідно ч.1 ст.20 Закону України Про місцеві вибори , виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Відповідно до ч.3 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» , територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.
Згідно ч.4 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» , сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної ОСОБА_15 Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.
Відповідно до ч.1 ст.25 Закону України «Про місцеві вибори» , територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України.
Згідно ч.4 ст.25 Закону України «Про місцеві вибори» , сільська, селищна територіальна виборча комісія: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; утворює одномандатні виборчі округи по виборах депутатів сільської, селищної ради, встановлює їх межі, єдину нумерацію; реєструє кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видає їм посвідчення; реєструє кандидатів на посаду відповідно сільського, селищного голови, старости, їх довірених осіб та видає їм відповідні посвідчення; повідомляє населення про зареєстрованих кандидатів у депутати відповідної сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, старости; затверджує текст виборчих бюлетенів по виборах депутатів відповідної місцевої ради, а також сільського, селищного голови, старости, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів, передає їх дільничним виборчим комісіям; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії; вирішує питання щодо використання коштів на проведення місцевих виборів, розподіляє кошти між дільничними виборчими комісіями, здійснює контроль за їх цільовим використанням; сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради, кандидатів на посаду відповідно сільського, селищного голови, старости з виборцями; забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям; здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення; реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів у депутати відповідної сільської, селищної ради та кандидатів на посади сільських, селищних голів, старост, від громадських організацій; здійснює контроль за використанням кандидатами власних виборчих фондів згідно із цим Законом; встановлює підсумки голосування та результати виборів депутатів відповідної сільської, селищної ради та відповідного сільського, селищного голови, старости; реєструє обраних депутатів сільської, селищної ради; реєструє обраного сільського, селищного голову, старосту; організовує проведення повторного голосування і повторних виборів у випадках, передбачених цим Законом; встановлює підсумки голосування з виборів депутатів районної ради в територіальних виборчих округах, утворених у межах відповідного села, селища, передає ці підсумки до районної виборчої комісії; здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.
Згідно ч.1 ст.83 Закону України Про місцеві вибори , протоколи та інші виборчі документи дільничних виборчих комісій приймаються і розглядаються на засіданні відповідної територіальної виборчої комісії.
Відповідно до ч.2 ст.83 Закону України Про місцеві вибори , засідання територіальної виборчої комісії починається з моменту закінчення голосування і продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії. Таке засідання територіальної виборчої комісії оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов'язки секретаря. До протоколу додаються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим територіальною виборчою комісією рішенням.
Згідно ч.4 ст.83 Закону України Про місцеві вибори , у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів виправлень, помилок, неточностей територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов'язати дільничну виборчу комісію внести зміни до цього протоколу шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений". Під час розгляду цього питання дільничною виборчою комісією відповідні примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, доставлені до територіальної виборчої комісії, зберігаються у територіальній виборчій комісії, яка відповідно до частини першої цієї статті приймала такі документи.
Рішення про відмову у прийнятті виборчих документів від дільничної виборчої комісії, про зобов'язання дільничної комісії виправити виявлені недоліки чи внести зміни до цього протоколу шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений" із зазначенням підстав прийняття відображається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Відповідно до ч.6 ст.83 Закону України Про місцеві вибори , за наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами - суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців.
Частиною 7 ст.83 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної комісії територіальна комісія зобов'язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами не допускається.
Згідно ч.8 ст.83 Закону України Про місцеві вибори , протоколи та інші виборчі документи дільничної виборчої комісії до проведення територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці зберігаються у приміщенні для засідання відповідної територіальної виборчої комісії.
Частиною 1 ст.94 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що кандидат, його довірена особа, місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, її представник в територіальній виборчій комісії або уповноважена особа, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону, а також виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 95 - 98 цього Закону.
Від імені кандидата скарга може бути подана також його довіреною особою.
Суб'єкт виборчого процесу може звернутися до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.4 ст.95 Закону України Про місцеві вибори , скарга на рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, члена цієї комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування, може бути подана до виборчої комісії вищого рівня у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності.
Згідно ч.7 ст.97 Закону України Про місцеві вибори (далі за текстом - Закон), скарга, що стосується порушення, яке мало місце в день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування на дільниці, подана до територіальної виборчої комісії, розглядається відповідною територіальною виборчою комісією у дводенний строк з дня її подання.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
З наведених вище норм ч.1 ст.94 Закону України Про місцеві вибори та ч.ч.1, 2 ст.273 КАС України випливає, що позивач, який є кандидатом на посаду селищного голови, як суб'єкт виборчого процесу, має право оскаржити до виборчої комісії або до суду рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії незалежно від наявності порушень виборчих прав або інтересів його особисто, як кандидата, оскаржуваним рішенням, дією чи бездіяльністю.
Тому доводи відповідача щодо безпідставності звернення позивача до суду через відсутність порушень особисто позивача виборчих прав та інтересів суд вважає необґрунтованими та до уваги ці доводи не бере.
Як вбачається з положень частин 6, 7 ст.83 Закону, якими обґрунтоване оскаржуване рішення, Закон чітко визначає два випадки, за яких територіальна виборча комісія приймає рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців.
При цьому, частиною 6 ст.83 Закону визначено умови, за яких ТВК може прийняти таке рішення, а частиною 7 вказаної статті - умови, за яких комісія зобов'язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
При цьому, в оскаржуваному рішенні ТСВК не зазначила, по яких з шести виборчих дільниць комісія скористалася своїм правом проведення повторного підрахунку голосів виборців (ч.6 ст.83), а по яких виборчих дільницях - виконала встановлений Законом обов'язок (ч.7 ст.83).
Що стосується права ТВК прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на конкретній виборчій дільниці, то таке право відповідно до ч.6 ст.83 Закону комісія має за наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами - суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці.
Суд зауважує, що відповідачем в обґрунтування своїх заперечень проти позову не надано жодного акта, який би було складено уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами - суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 510706, 510683, 510684, 510682.
Подані до ТСВК 25.12.2017 року скарги на рішення та дії дільничних виборчих комісій кандидатами в депутати Таїровської селищної ради ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, кандидатами на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_5, ОСОБА_8 підлягають розгляду у встановленому ст.97 Закону порядку протягом дводенного строку з дня їх подання, і ці скарги не є підставою, визначеною ч.6 ст.83 Закону, для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців. Тому суд до уваги ці скарги не бере.
При цьому, доводи позивача про те, що викладені в скаргах ОСОБА_5 та ОСОБА_8 порушення щодо формування виборчих округів могли бути оскаржені протягом п'яти днів з дня прийняття ТСВК постанови від 15.11.2017 року про формування виборчих округів - суд також до уваги не бере, оскільки питання розгляду чи не розгляду цих скарг комісією не є предметом спору по даній справі.
Суд не бере до уваги посилання позивача на ч.9 ст.27 Закону України Про місцеві вибори щодо присутності на засіданні ТСВК народного депутата України ОСОБА_6 без відповідного рішення Комісії, оскільки дії чи бездіяльність ТСВК з вказаного питання не є предметом оскарження у даній справі.
Що стосується наданих відповідачем трьох ОСОБА_11 про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори від 24.12.2017 року (а.с.59, 60, 63), суд зазначає, що перших два ОСОБА_11 складено про порушення на виборчій дільниці № 511449, а третій - про порушення на виборчій дільниці № 510685, і призначення повторного підрахунку голосів виборців на вказаних виборчих дільницях позивач не оскаржує.
При цьому, вказані ОСОБА_11 не могли бути підставою для призначення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 510706, 510683, 510684, 510682, яких ці ОСОБА_11 жодним чином не стосуються.
За викладених обставин, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача підстав, передбачених ч.6 ст.83 Закону, для прийняття рішення про призначення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 510706, 510683, 510684, 510682.
Що стосується визначеної ч.7 ст.83 Закону підстави, обов'язок ТВК прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців пов'язаний з неможливістю усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії, а також з наявністю ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної комісії.
І саме до цієї підстави відноситься положення абзацу 2 ч.7 ст.83 Закону, яким не допускається прийняття територіальною виборчою комісією рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами вже після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії.
Суд вважає, що передбачених ч.7 ст.83 Закону підстав для прийняття ТСВК рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 510706, 510683, 510684, 510682, у відповідача не було. Тому посилання в оскаржуваній постанові № 316 на вказану норму Закону є безпідставним та необґрунтованим.
Крім того, суд зазначає, що в оскаржуваній постанові відповідачем взагалі не викладено жодної обставини, за якої комісія ставить під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 510706, 510683, 510684, 510682.
Також суд не бере до уваги надані відповідачем в обґрунтування своїх заперечень проти позову ОСОБА_11 ТСВК від 27.12.2017 року про виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів Таїровського селищного голови та з виборів депутатів Таїровської селищної ради в одномандатних виборчих округах № 17, 18, 19, 20, а також прийняті відповідно до вказаних ОСОБА_11 постанови ТСВК №№ 318-322, якими визнано недійсним голосування на виборчій дільниці № 510685 по вказаним округам та по єдиному одномандатному виборчому округу з виборів Таїровського селищного голови.
Як вбачається з цих документів, по-перше, усі вони стосуються голосування на виборчій дільниці № 510685, щодо якої позивачем позовні вимоги не заявлялися, а по-друге, ці документи складені відповідачем вже після прийняття оскаржуваної постанови від 25.12.2017 року № 316 та, вочевидь, не могли бути підставою для прийняття цієї постанови.
Таким чином, суд дійшов висновку про порушення відповідачем вимог виборчого законодавства шляхом прийняття 25.12.2017 року постанови № 316 в частині прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 510706, 510683, 510684, 510682, за відсутності для цього передбачених ч.ч.6, 7 ст.83 Закону України Про місцеві вибори підстав.
За викладених обставин, суд дійшов висновку, що позов кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_4 є обґрунтованим та підлягає повному задоволенню.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Беручи до уваги, що пунктом 2 оскаржуваної постанови № 316 відповідач також скасував протокольні рішення про прийняті документи від виборчих комісій №№ 510682, 510706, 510683, 510684 від 24.12.2017 року та 25.12.2017 року, задовольняючи вимоги позивача, суд відповідно до ч.2 ст.9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та скасувати вищенаведений пункт 2 постанови № 316, оскільки це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин з виборчого процесу від порушень з боку відповідача - суб'єкта владних повноважень.
При цьому доводи відповідача, наведені у відзиві на позов, щодо застосування територіальною виборчою комісією під час скасування власних рішень про прийняття виборчих документів з виборчих дільниць №№ 510682, 510706, 510683, 510684, за аналогією рішення Конституційного Суду України про повноваження органів місцевого самоврядування на перегляд власних рішень - суд до уваги не бере, оскільки, по-перше, рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 не стосується діяльності виборчих комісій та не тлумачить норми виборчого законодавства, а по-друге, повноваження територіальних виборчих комісій чітко визначені Законом України Про місцеві вибори , і підстав для застосування аналогії закону суд не вбачає.
Відповідно до ч.3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Позивачем до адміністративного позову документ про сплату судового збору не доданий.
Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» встановлено, що з 1 січня 2017 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить - 1600 гривень.
Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 640 грн.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на вищевикладене, суд вважає за необхідне стягнути з Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (код ЄДРПОУ 34010844) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 640 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 273, 278, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_4 ( 65037, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ж/м «Дружний» , вул. Слов'янська, 18) до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка №10, буд. 39/1, код ЄДРПОУ 34010844) про визнання протиправним та скасування рішення про повторний підрахунок голосів виборців - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області №316 від 25.12.2017 року, якою було призначено повторний підрахунок голосів виборців по виборчим дільницям №510706, №510683, №510684, №510682, №510685, №511449, в частині проведення повторного підрахунку голосів виборців по виборчим дільницям №510706, №510683, №510684, №510682.
Скасувати пункт 2 постанови Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області №316 від 25.12.2017 року, яким скасовано протокольні рішення про прийняті документи від виборчих комісій №№ 510682, 510706, 510683, 510684 від 24.12.2017 року та 25.12.2017 року.
Стягнути з Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка №10, буд. 39/1, код ЄДРПОУ 34010844) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 640 грн. (шістсот сорок гривень) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський район; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - ГУ ДКСУ в Одеській області; код банку отримувача (МФО) - 828011; рахунок отримувача - 31212206784005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду протягом двох днів з дня його складення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.В. Андрухів
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2017 |
Оприлюднено | 03.01.2018 |
Номер документу | 71346849 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні