Справа № 815/2/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 січня 2018 року Одеський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В.,
за участю секретаря судового засідання - Закуріної А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом кандидата на посаду депутата Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернулася до суду із вказаним адміністративним позовом, в якому просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 27 грудня 2017 р. № 319 про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним; визнати незаконними дії Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо складання протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17; зобов'язати Таїровську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області встановити підсумки та результати голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17 на підставі протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 24 грудня 2017 року було відкрито засідання Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (далі - ТСВК) щодо встановлення підсумків голосування на перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громаді відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24.12.2017. В подальшому, 27.12.2017 ТСВК Постановою № 319 прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24.12.2017, недійсним. Таке рішення ТСВК було прийнято на підставі акту про виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені в одномандатному виборчому окрузі № 17 (далі - ОСОБА_2). Так, згідно з ОСОБА_2 при повторному перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 в одномандатному виборчому окрузі № 17 ТСВК виявлено, у виборчих скриньках виборчих бюлетенів для голосування в кількості 137, що перевищує більш як на 5,4 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (130). Зокрема, при перерахунку контрольних талонів всього налічується 139, з яких в деяких виявлено відсутність прізвища та підписів члена комісії, в деяких відсутність підписів виборця за отримання ним виборчих бюлетенів, а саме в кількості 7 контрольних талонів. Враховуючи такі обставини, 7 бюлетенів з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24.12.2017 року, не можуть бути враховані при підрахунку голосів. З такими висновками, що викладені в акті та відповідній постанові ТСВК позивач не погоджується, зважаючи на незначну розбіжність у кількості бюлетенів, а саме контрольних талонів було на 2 більше ніж кількість бюлетенів, що виявлені в виборчих скриньках. Тобто можливою причиною даної невідповідності могло бути винесення двома виборцями бюлетенів з приміщення виборчої дільниці. І така обставина не надавала будь-яких підстав ТСВК для визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24.12.2017, недійсними. Крім того, комісія безпідставно та без будь-якого посилання на Закон України Про місцеві вибори вважає, що в разі неналежного оформлення контрольного талону необхідно вважати бюлетені такими, що не підлягають врахуванню. Так, згідно п.3 ч.1 ст. 81 Закону України Про місцеві вибори , дільнична виборча комісія визнає голосування недійсним у разі виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені. За таких обставин у ТСВК взагалі не було підстав для визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 недійсним, оскільки кількість виборчих бюлетенів, виявлених у скриньках, менша на 1,43 відсотка від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені. За результатами винесення оскаржуваної постанови ТСВК було складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17, в якому відображено, що 139 виборчих бюлетенів, не підлягають врахуванню, а навпроти прізвищ кандидатів в депутати взагалі відсутня будь-яка інформація (хоча має бути проставлений прочерк). Згідно з протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому окрузі № 17, позивач отримала найбільшу кількість голосів виборців (63 голоси), і навіть якщо скласти всі голоси виборців, що були віддані за інших 5 кандидатів в депутати, їх загальна сума буде меншою на 18 голосів виборців, ніж та кількість голосів, яку отримала позивач, як кандидат в депутати. На підставі викладеного позивач звернулася за судовим захистом із даною позовною заявою.
Ухвалою судді від 01.01.2018 відкрито провадження у справі та призначено до судового розгляду на 02.01.2018 о 14:30 годині.
Ухвалою суду від 02.01.2018, занесеною до протоколу судового засідання, у справі оголошено перерву до 03.01.2018 до 10:00 годин.
До суду з'явився представник позивача, який позовні вимоги із викладених вище підстав підтримав у повному обсязі та просив задовольнити позов.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Згідно наданого 02.01.2018 вх. № 46/18 відзиву Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області відповідач вважає, що у нього не було законних підстав діяти у відповідності до статті 79 Закони України Про місцеві вибори , оскільки нормами вказаної статті визначений порядок підрахунку голосів виборців на виборчій ділянці членами дільничної комісії виборчої комісії на її засіданні, що не має відношення до процедури, в рамках якої відповідач прийняв оскаржуване рішення. При цьому під час здійснення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій ділянці № 510685 відповідач діяв у повній відповідності до Закону України Про місцеві вибори , виявивши обставини, зазначені у статті 81 цього Закону, і в межах повноважень прийняв відповідне рішення.
Вислухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його часткового задоволення.
Судом встановлено, що згідно посвідчення № 178 від 13.12.2017 ОСОБА_1 є кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 17 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, що відбулися 24.12.2017.
Відповідно до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17, складеного 25.12.2017 о 04:50 годині, виборча комісія встановила, що:
Кількість виборчих бюлетенів для голосування у виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією - 401;
Кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці - 399;
Кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування - 2;
Кількість невикористаних виборчих бюлетенів - 262;
Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування - 139;
Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування - 0;
Загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 139;
Кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 0;
Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні - 139;
Кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 31.
Кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати, зокрема, за Абу ОСОБА_2 ОСОБА_3 - 12 голосів; ОСОБА_1 - 63 голоси; ОСОБА_4 - 5 голосів; ОСОБА_5 - 13 голосів; ОСОБА_6 - 4 голоси; ОСОБА_7 - 11 голосів;
Загальна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі - 108 голосів.
Постановою № 316 від 25.12.2017 прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №№ 510682, 510706, 510683, 510684, 510685, 511449 з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольськогорайону Одеської області по єдиному одномандатному виборчому округу, з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатним виборчим округам № 1-26 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24.12.2017; скасовано протокольні рішення про прийняті документи від виборчих комісій №№ 510682, 510706, 510683, 510684 від 24.12.2017 та 25.12.2017.
Вищезазначена постанова не оскаржується в межах даного спору, а тому не досліджується судом на предмет її відповідності Закону України Про місцеві вибори .
Згідно акту про виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів депутатів Таїровської селищної ради в одномандатному виборчому окрузі № 17 комісією при повторному перерахунку голосів виборців на виборчій ділянці № 510685 виявлено у виборчих скриньках виборчих бюлетенів з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року, для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 17 в кількості 137 (сто тридцять сім), що перевищує більш як на 5,4 відсотків загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені 130 (сто тридцять).
Це виявлено з такого: при перерахунку контрольних талонів всього налічується 139, з яких в деяких виявлено відсутність прізвища та підписів члена комісії, в деяких відсутність підписів виборця за отримання ним виборчих бюлетенів, а саме, в кількості 7 контрольних талонів;
при перерахунку виборчих бюлетенів з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року, для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 17; враховуючи такі обставини, 7 бюлетенів з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року, для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 17 не можуть бути враховані при підрахунку голосів.
139 (контрольні талони при перерахунку) - 7 (контрольні талони, які не відповідають вимогам закону) = 132 (контрольних талонів).
137 (кількість бюлетенів при перерахунку) - 7 (виборчі бюлетені, які не відповідають вимогам закону) = 130 (бюлетені).
З них у виборчих скриньках виборчих бюлетенів виявлено у кількості 137, що на 5,4 відсотка перевищує кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці.
Такі бюлетені не можуть бути враховані, оскільки видані з порушенням закону відповідно до положень, передбачених п.7, п.17 ст.77 Закону України Про місцеві вибори , у зв'язку з відсутністю необхідних даних в контрольних талонах, які виборець та член комісії зобов'язані були записати.
Відповідно до протоколу Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій ділянці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17:
Кількість виборчих бюлетенів для голосування у виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією - 401;
Кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці - 399;
Кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування - 2;
Кількість невикористаних виборчих бюлетенів - 258;
Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування - 132;
Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування - 0;
Загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 132;
Кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 139;
Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні - 139;
інші графи не заповнені.
На підставі викладеного 27.12.2017 о 03:29 год. Таїровською селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області прийнято постанову № 319, якою прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудні 2017 року недійсним.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв'язок у їх сукупності, суд вважає постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 27.12.2017 № 319 необґрунтованою, а позовні вимоги підлягаючими частковому задоволенню у зв'язку з наступним.
Зі змісту спірної постанови № 319 від 27.12.2017 вбачається, що при відсутності необхідних даних в контрольних талонах, які виборець та член комісії зобов'язані вписати, такі бюлетені не можуть бути враховані, оскільки видані з порушенням закону. Враховуючи такі обставини, 7 бюлетенів не можуть бути враховані при підрахунку голосів: 139 (контрольні талони при перерахунку) - 7 (контрольні талони, які не відповідають вимогам закону) = 132 (контрольних талонів); 137 (кількість бюлетенів при перерахунку) - 7 (виборчі бюлетені, які не відповідають вимогам закону) = 130 (бюлетені). З них у виборчих скриньках виявлено виборчих бюлетенів у кількості 137, що на 5,4 відсотка перевищує кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій ділянці.
Згідно з ч.12 ст.83 Закону України Про місцеві вибори у разі виявлення територіальною виборчою комісією при повторному підрахунку голосів на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 81 цього Закону, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування недійсним на виборчій дільниці або у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів. У цьому разі протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів складається виборчою комісією у порядку, визначеному частиною одинадцятою цієї статті та частиною третьою статті 81 цього Закону.
Відповідно до ч.1 ст.81 Закону України Про місцеві вибори дільнична виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:
1) виявлення фактів незаконного голосування (вкидання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених цим Законом; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцем більше одного разу) у кількості, що перевищує п'ять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує десять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці.
Отже п.3 ч.1 ст.81 Закону України Про місцеві вибори визначає окрему та самостійну підставу для визнання голосування у виборчій дільниці недійсним, зокрема виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборів, які отримали бюлетені на виборчій ділянці. Тобто саме відмінність у п'ять відсотків кількості виборців для мети застосування вказаної норми є необхідною, оскільки саме цей поріг може свідчити про неможливість достовірно встановити результати волевиявлення виборців.
Таким чином, для правильного вирішення спору необхідно встановити дві обставини: кількість виявлених у виборчих скриньках виборчих бюлетенів та кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці. В той же час доказами кількості виборців, які отримали бюлетені, є кількість контрольних талонів. В свою чергу, відповідно до вимог ч.6 ст.79 Закону України Про місцеві вибори підраховується саме кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів ДВК, які їх видали.
В ході офіційного з'ясування обставин у справі судом встановлено, що під час проведення ТСВК повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 510685 виявлено 139 контрольних талонів, з яких 7 контрольних талонів не мають обов'язкових реквізитів (відсутні прізвища та підписи члена комісії, або підпис виборця). Отже ТСВК правомірно, в межах своєї компетенції встановлено кількість виборців, які отримали бюлетені на підставі належним чином оформлених контрольних талонів, яка дорівнює 132.
Крім того, під час повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 510685 ТСВК виявлено наявність 137 виборчих бюлетеня.
При викладених обставинах, за наслідками повторного підрахунку голосів виявлено у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує на 3,64 відсотки кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці (100-(132 х 100) /137).
Таким чином, у відповідності до вимог ч.12 ст.83 та п.3 ч.1 ст.81 Закону України Про місцеві вибори у ТСВК не було підстав для прийняття постанови № 319 від 27.12.2017 про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним. У зв'язку із чим зазначена постанова підлягає скасуванню, а позов в цій частині задоволенню.
При цьому суд критично оцінює доводи ТСВК щодо неврахування 7 виборчих бюлетенів на підставі положень п.7, п.13 ст.77 Закону України Про місцеві вибори через неврахування 7 контрольних талонів, оскільки вони ґрунтуються на хибному тлумаченні вимог Закону України Про місцеві вибори .
Так, згідно з ч.ч. 7, 13 ст.77 вказаного Закону голова дільничної виборчої комісії передає необхідну кількість виборчих бюлетенів для голосування членам дільничної виборчої комісії, які будуть видавати виборчі бюлетені виборцям у приміщенні для голосування та організовуватимуть голосування за місцем перебування виборців. Передання виборчих бюлетенів фіксується відомістю за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Зазначені члени комісії засвідчують отримання виборчих бюлетенів, проставляючи підпис у відомості, та забезпечують їх збереження і дотримання встановленого цим Законом порядку їх видачі виборцям. Жодного виборчого бюлетеня у сейфі залишатися не може. У разі якщо виборець, заповнюючи виборчий бюлетень, припустився помилки, він має право невідкладно звернутися з письмовою заявою до членів виборчої комісії, які видали йому виборчий бюлетень, з проханням видати йому інший виборчий бюлетень. Члени дільничної виборчої комісії видають інший виборчий бюлетень лише один раз у порядку, встановленому частиною сьомою цієї статті, тільки в обмін на зіпсований, про що робиться відповідна позначка в списку виборців проти прізвища виборця та ставиться підпис члена дільничної виборчої комісії. Зіпсований виборчий бюлетень негайно погашається як невикористаний, про що складається акт. Зіпсований і погашений виборчий бюлетень при підрахунку голосів ураховується як невикористаний і запаковується разом із контрольним талоном у пакет з невикористаними виборчими бюлетенями.
Суд враховує, що означені положення регулюють дії ДВК щодо організації і порядку голосування на виборчій дільниці в частині виявлення зіпсованих чи погашених виборчих бюлетенів та не передбачають неврахування виборчих бюлетенів під час їх підрахунку у випадку виявлення контрольних талонів, що не відповідають вимогам закону. При цьому диспозиція п.3 ч.1 ст.81 Закону України Про місцеві вибори пов'язує наявність у виборчих скриньках загальної кількості виборчих бюлетенів без жодних умов та застережень, які за наслідками повторного підрахунку голосів були виявлені у кількості 137 одиниць.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем при обрахунку відсотку перевищення кількості виборчих бюлетенів над кількістю виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці, взято невірні вихідні дані, що стосуються наявної кількості виборчих бюлетенів, - 130 замість належного значення - 137. З огляду на вищевикладене, та встановлені судом обставини, зазначений відсоток складає 3,64, тобто не перевищує 5 відсотків, як умови для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним.
Згідно з ч.4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Крім того, згідно з ч.1 ст.278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв'язку з цим заходів, встановлених законом.
При викладених вище обставинах, у зв'язку із скасуванням постанови від 27.12.2017 № 319 про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним, та за відсутністю підстав для визнання голосування на виборчій ділянці недійсним, суд вважає за необхідне зобов'язати ТСВК встановити підсумки та результати голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17, з урахуванням наданої судом правової оцінки.
В той же час, суд враховує, що застосування різних способів захисту порушеного права позивача повинно відбуватися з урахуванням конкретних обставин справи в кожному окремому випадку.
Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що в зв'язку з прийняттям рішенням чи вчиненням дій (допущення бездіяльності) суб'єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.
З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особі, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), а також встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення). Тобто, порушення або оспорювання прав та інтересів особи, яка звертається до суду за їх захистом, є обов'язковими.
Таким чином, підставами для визнання певний дій суб'єкта владних повноважень неправомірними є невідповідність їх вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу. При цьому, обов'язковою умовою визнання такої дії неправомірною є також наявність факту порушення прав чи охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті, і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Аналогічна правова позиції викладена в рішення Вищого адміністративного суду України № К/800/68583/14 від 19.01.2016 р.
Отже позовні вимоги про визнання незаконними дій Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо складання протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 не підлягають до задоволення, оскільки не відновлюють порушене право позивача, так як на права та інтереси позивача безпосередньо впливає саме постанова № 319 від 27.12.2017.
Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» встановлено, що з 1 січня 2018 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить - 1762 гривень.
Згідно з ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2114,40 грн. ((0,4 х 1762 грн.) х 3), які підлягають стягненню на спеціальний рахунок Державного бюджету України з позивача та відповідача пропорційно до задоволеної та відхиленої частини позовних вимог: з позивача - за одну відхилену позову вимогу (704,80 грн.) та з відповідача - за дві задоволені позовні вимоги (1409,6 грн.).
Керуючись ст.ст. 242-246, 273, 278 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов кандидата на посаду депутата Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 (65089, АДРЕСА_1) до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка № 10, буд. 39/1) про визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 27 грудня 2017 р. № 319 про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним.
Зобов'язати Таїровську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області встановити підсумки та результати голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17, з урахуванням наданої судом правової оцінки.
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути з кандидата на посаду депутата Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 (65089, АДРЕСА_1; РНОКПП НОМЕР_1) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири грн. 80 коп.) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський район; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - ГУ ДКСУ в Одеській області; код банку отримувача (МФО) - 828011; рахунок отримувача - 31212206784005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (65497, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ділянка №10, буд. 39/1, код ЄДРПОУ 34010844) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 1409,6 грн. (одна тисяча чотириста дев'ять грн. 60 коп.) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський район; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - ГУ ДКСУ в Одеській області; код банку отримувача (МФО) - 828011; рахунок отримувача - 31212206784005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя І.В. Завальнюк
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2018 |
Оприлюднено | 05.01.2018 |
Номер документу | 71417774 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні