ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 січня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/2/18
Категорія: 1.3.5Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І. В.
Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Потапчука В.О.
суддів - Семенюка Г.В.
- Шляхтицького О.І.
при секретарі - Алексєєвій Н.М.
за участю представника позивача ОСОБА_2
відповідача ОСОБА_3
розглянувши в відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційними скаргами Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області та кандидата на посаду депутата Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 січня 2018 року по справі за позовом кандидата на посаду депутата Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії -,
В С Т А Н О В И Л А :
У січні 2018 року кандидат на посаду депутата Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 (далі - позивач) звернулася до суду із вказаним адміністративним позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 27 грудня 2017 року № 319 про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним;
- визнати незаконними дії Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо складання протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17;
- зобов'язати Таїровську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області встановити підсумки та результати голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17 на підставі протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 січня 2018 року адміністративний позов задоволений частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 27 грудня 2017 року № 319 про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним. Зобов'язано Таїровську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області встановити підсумки та результати голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17, з урахуванням наданої судом правової оцінки. В іншій частині позову відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області звернулася до суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
При цьому, Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області в обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що оскаржуване рішення комісією прийнято у відповідності вимог чинного законодавства на підставі акту про виявлення порушення.
Окрім того, не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, депутат Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 звернулася до суду з апеляційною скаргою, в якій просить змінити мотивувальну частину рішення суду першої інстанції в частині здійснення судом першої інстанції розрахунку та висновків щодо розбіжностей у кількості виборчих бюлетенів, які знаходились у виборчих скриньках до кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені враховуючи кількість контрольних талонів 139.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційних скарг Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області та кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційних скарг, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом першої інстанції ,встановлені наступні обставини справи які не заперечуються сторонами.
Відповідно посвідчення № 178 від 13 грудня 2017 року ОСОБА_4 є кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 17 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, що відбулися 24 грудня 2017 року.
Згідно протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17, складеного 25 грудня 2017 року о 04:50 годині, виборча комісія встановила, що:
Кількість виборчих бюлетенів для голосування у виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією - 401;
Кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці - 399;
Кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування - 2;
Кількість невикористаних виборчих бюлетенів - 262;
Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування -139;
Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування - 0;
Загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 139;
Кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 0;
Кількість виборців, які взяли участь у голосування - 139;
Кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 31.
Кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати, зокрема, за:
ОСОБА_5 - 12 голосів;
ОСОБА_4 - 63 голоси;
ОСОБА_7 - 5 голосів;
ОСОБА_8 - 13 голосів;
ОСОБА_9 - 4 голоси;
ОСОБА_10 - 11 голосів;
Загальна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі 108 голосів.
25 грудня 2017 року Постановою № 316 прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №№ 510682, 510706, 510683, 510684, 510685, 511449 з виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області по єдиному одномандатному виборчому округу, з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатним виборчим округам № 1-26 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року; скасовано протокольні рішення про прийняті документів від виборчих комісій №№ 510682, 510706, 510683, 510684 від 24 грудня 2017 року та 25 грудня 2017 року.
Вищезазначена постанова не оскаржується в межах даного спору, а тому не досліджується судом на предмет її відповідності Закону України Про місцеві вибори .
Згідно акту про виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів депутатів Таїровської селищної ради в одномандатному виборчому окрузі № 17 комісією при повторному перерахунку голосів виборців на виборчій ділянці №510685 виявлено у виборчих скриньках виборчих бюлетенів з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудня 2017 року, для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 17 в кількості 137, що на думку комісії перевищує більш як на 5,4 відсотків загальну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені 130.
При цьому, комісія надала оцінку вказаним документам з наступних мотивів:
139 (контрольні талони при перерахунку) - 7 (контрольні талони, які не відповідають вимогам закону) = 132 (контрольних талонів).
137 (кількість бюлетенів при перерахунку) - 7 (виборчі бюлетені, які не
відповідають вимогам закону) = 130 (бюлетені).
З них у виборчих скриньках виборчих бюлетенів виявлено у кількості 137, що на думку комісії на 5,4 відсотка перевищує кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці.
Відповідно до протоколу Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій ділянці №510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17:
Кількість виборчих бюлетенів для голосування у виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією - 401;
Кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці - 399;
Кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування - 2;
Кількість невикористаних виборчих бюлетенів - 258;
Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування -132;
Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування - 0;
Загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 132;
Кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню 139;
Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні - 139;
інші графи не заповнені.
На підставі викладеного 27 грудня 2017 року о 03:29 год. Таїровської селищною виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області прийнято постанову № 319, якою прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24 грудні 2017 року недійсним.
Сторони не погоджуючись з застосованим та проведеним порядком підрахунку, в зв'язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.
Частково задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції визначив свій порядок розрахунку відсотків розбіжностей та виходив з того, що відповідачем при обрахунку відсотку перевищення кількості виборчих бюлетенів над кількістю виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці, взято невірні вихідні дані, що стосуються наявної кількості виборчих бюлетенів, - 130 замість належного значення - 137. З огляду на вищевикладене, зазначений відсоток складає 3,64, тобто не перевищує 5 відсотків, як умови для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним. Окрім того, суд зазначив, що задоволення позовної вимоги про визнання незаконними дій Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо складання протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 не відновлюють порушене право позивача, так як на права та інтереси позивача безпосередньо впливає саме постанова № 319 від 27 грудня 2017 року.
Колегія суддів, не зважаючи на частково вірно прийняте судом першої інстанції рішення, вважає такий висновок суду першої інстанції помилковим, та таким, що в мотивувальній частині рішення не відповідає вимогам Закону України Про місцеві вибори виходячи з наступного.
Суд апеляційної інстанції виходить з того, що основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради, Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України Про місцеві вибори № 595-УІІІ від 14 липня 2015 року (далі - Закон).
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.2 вказаного Закону місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до об'єднання об'єднаної сільської, селищної територіальної громади (далі - територія об'єднаної сільської, селищної територіальної громади).
Положеннями статті 11 вказаного Закону визначено, що виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Частиною 1 ст.12 Закону встановлено, що суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є:1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Згідно ч.ч.1,3,4 ст.20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.
Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.
Сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради, Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.
Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України (ч.1 ст.25 закону).
В свою чергу, за приписами ч.ч.1-2 ст.79 Закону підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і гласно членами дільничної виборчої комісії на її засіданні, яке проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування.
Засідання дільничної виборчої комісії починається відразу після закінчення голосування, проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів та по всіх виборчих округах, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці, відповідно до вимог, передбачених цим Законом. На час проведення засідання дільнична виборча комісія доручає ведення протоколу засідання виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців.
Протокол цього засідання дільничної виборчої комісії складається і підписується у тому самому приміщенні, де проходило голосування.
Відповідно ч. 12 ст.83 Закону України Про місцеві вибори у разі виявлення територіальною виборчою комісією при повторному підрахунку голосів на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 81 цього Закону, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування недійсним на виборчій дільниці або у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів. У цьому разі протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів складається виборчою комісією у порядку, визначеному частиною одинадцятою цієї статті та частиною третьою статті 81 цього Закону.
Згідно ч.1 ст.81 Закону України Про місцеві вибори дільнична виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:
1) виявлення фактів незаконного голосування (вкидання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених цим Законом; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцем більше одною разу) у кількості, що перевищує п'ять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує десять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці.
Аналізуючи вказані норми законодавства колегія суддів зазначає, що відповідно до ст.81 Закону України Про місцеві вибори встановлений вичерпний перелік підстав для визнання голосування у виборчій дільниці недійсним, та комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців.
Колегія суддів приймає до уваги, що сторони не заперечують та погоджуються в судовому засіданні з висновками голосування на виборчій дільниці, вказаними в протоколі та акті перерахунку - що під час голосування видано для голосування 139 бюлетенів, а в скриньках для голосування виявлено 137 бюлетенів, тобто на два бюлетеня менше, чим видано.
Колегія суддів звертає увагу, що згідно п.3 даної статті 81 Закону, виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій ділянці є підставою для прийняття рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним.
Дослідивши матеріали справи колегією суддів встановлено, що підставою для скасування під час проведення ТСВК повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №510685 вказано,що з виявлених 139 контрольних талонів, 7 контрольних талонів не мають обов'язкових реквізитів (відсутні прізвища та підписи члена комісії, або підпис виборця), та 137 виборчих бюлетеня.
При цьому, в матеріалах справи відсутні докази того, що вказані бюлетені були визнані виборчою комісією недійсними відповідно до вимог ст.27 вказаного Закону.
Окрім того, Закон України Про місцеві вибори не містить такого порушення виборчого законодавства, як неналежне оформлення контрольного талона.
Більш того, колегія суддів зазначає, що належне оформлення контрольного талона, відповідно до вимог Закону України Про місцеві вибори , є обов'язком члена виборчої комісії при виконанні своїх безпосередніх функціональних обов'язків для забезпечення реалізації виборцями свого конституційного права обирати, та не може бути підставою для неврахування таких контрольних талонів при визначені кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені.
При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає, що при повторному підрахунку голосів дійсно було встановлено розбіжність між кількістю бюлетенів, що були виявлені в виборчих скриньках (137) та кількістю контрольних талонів (139), а саме контрольних талонів було всього на 2 більше ніж кількість бюлетенів, що виявлені в виборчих скриньках. Тобто, за наслідками повторного підрахунку голосів у виборчих скриньках виборчих бюлетенів виявлено на 2 менше ніж контрольних талонів.
Так, згідно з ч.ч. 7, 13 ст.77 вищевказаного Закону голова дільничної виборчої комісії передає необхідну кількість виборчих бюлетенів для голосування членам дільничної виборчої комісії, які будуть видавати виборчі бюлетені виборцям у приміщенні для голосування та організовуватимуть голосування за місцем перебування виборців. Передання виборчих бюлетенів фіксується відомістю за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Зазначені члени комісії засвідчують отримання виборчих бюлетенів, проставляючи підпис у відомості, та забезпечують їх збереження і дотримання встановленого цим Законом порядку їх видачі виборцям. Жодного виборчого бюлетеня у сейфі залишатися не може. У разі якщо виборець, заповнюючи виборчий бюлетень, припустився помилки, він має право невідкладно звернутися з письмовою заявою до членів виборчої комісії, які видали йому виборчий бюлетень, з проханням видати йому інший виборчий бюлетень. Члени дільничної виборчої комісії видають інший виборчий бюлетень лише один раз у порядку, встановленому частиною сьомою цієї статті, тільки в обмін на зіпсований, про що робиться відповідна позначка в списку виборців проти прізвища виборця та ставиться підпис члена дільничної виборчої комісії. Зіпсований виборчий бюлетень негайно погашається як невикористаний, про що складається акт. Зіпсований і погашений виборчий бюлетень при підрахунку голосів ураховується як невикористаний і запаковується разом із контрольним талоном у пакет з невикористаними виборчими бюлетенями.
Вищевказані положення регулюють дії ДВК щодо організації і порядку голосування на виборчій дільниці в частині виявлення зіпсованих чи погашених виборчих бюлетенів та не передбачають неврахування виборчих бюлетенів під час їх підрахунку у випадку виявлення контрольних талонів, що не відповідають вимогам закону. При цьому диспозиція п.3 ч.1 ст.81 Закону України Про місцеві вибори пов'язує наявність у виборчих скриньках загальної кількості виборчих бюлетенів без жодних умов та застережень, які за наслідками повторного підрахунку голосів були виявлені у кількості 137 одиниць.
Колегія суддів при прийняті рішення приймає до уваги, що відповідно до п.3 статті 81 Закону відсоток порушень встановлюється при наявності виявлення в скриньках для голосування бюлетенів більший, чим було видано. При цьому Закон не передбачає надання оцінки вказаним бюлетеням, талонам та виключенням за будь яких інших підстав.
З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції, вірно встановивши кількість бюлетенів та талонів, допустив помилку в застосуванні процентного відсотку порушень, при цьому провів свої підрахунки без наявності підстав для цього, передбачених законодавством.
З тих же підстав колегія суддів частково відмовляє в задоволені апеляційної скарги кандидата на посаду депутата Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4, оскільки Законом не передбачено застосовування розрахунку відсотків невідповідності кількості бюлетенів та талонів, при наявності виявлення меншої кількості бюлетені у виборчій скринці.
Також, з урахуванням вищезазначеного, колегія суддів, з тих же підстав, частково відмовляє в задоволені апеляційної скарги Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області.
Приймаючи рішення по справі колегія суддів бере до уваги, що інші підстави, передбачені статтею 81 Закону, для визнання дільничною виборчою комісією голосування на виборчій дільниці недійсним, відсутні, та в судових засіданнях не встановлені.
При цьому колегія суддів зазначає, що повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях не позбавляє право позивача бути обраним.
Колегія суддів приймає до уваги,що відповідно до пункту 142 Доповіді про виявлення можливих виборчих фальсифікацій на основі кількісних даних , прийнятих Радою з демократичних виборів на її 35 засіданні ( Венеція. 16 грудня 2010 року та Венеціанською Комісією на її 85 Пленарній сесії ( Венеція, 17-18 грудня 2010 року) (Надалі - Доповідь) задоволення вимог повторного підрахунку голосів на окремих виборчих дільницях не становить прямої загрози чесності виборчого процесу, проте задоволення вимог про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним сумісне з повторним голосуванням на окремих дільницях або в більших частинах округів може відкрити двері для маніпулювання.
Аналізуючи вищезазначені норми законодавства та обставини справи суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що відповідно до вимог ч. 12 ст.83 та п.3 ч.1 ст.81 Закону України Про місцеві вибори у ТСВК не було підстав для прийняття оскаржуваної постанови № 319 від 27 грудня 2017 року про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним, оскільки відповідно до вимог ст.81 вказаного Закону визнання дільничною виборчою комісією голосування на виборчій дільниці недійсним можливо лише коли виявлення у виборчих скриньках бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількості виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці.
Відповідно ч.4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Крім того, відповідно до ч.1 ст.278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв'язку з цим заходів, встановлених законом.
З урахуванням вищевикладених обставинах, у зв'язку із скасуванням постанови від 27 грудня 2017 року № 319 про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним, та за відсутністю підстав для визнання голосування на виборчій ділянці недійсним, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про необхідність зобов'язати ТСВК встановити підсумки та результати голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17.
Крім цього, за приписами ст.139 КАС України суд вирішує питання щодо розподілу судових витрат.
Згідно положень Закону України "Про судовий збір" (в редакції чинній на час подання апеляційної скарги) за подачу апеляційної скарги на постанову суду сплачується судовий збір у розмірі 150% ставки, що підлягала сплаті при подачі позову.
Оскільки позивачем заявлено позовну вимогу немайнового характеру, колегія суддів вважає, що кожний апелянт має сплатити судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 січня 2018 року у розмірі 960 грн.
Керуючись ст.ст.139, 317, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 - задовольнити частково.
Апеляційну скаргу Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області - задовольними частково .
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 січня 2018 року у справі за позовом кандидата на посаду депутата Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,- скасувати.
Прийняти по справі нову постанову , якою позовні вимоги задовольнити частково.
- визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 27 грудня 2017 року № 319 про визнання голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 17 на перших виборах депутатів сільських, селищних рад об'єднаних територіальних громад відповідних сільських, селищних голів, які відбулися 24 грудня 2017 року недійсним;
- зобов'язати Таїровську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області встановити підсумки та результати голосування на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17 на підставі протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 510685 з виборів депутатів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 17.
- в задоволені інших позовних вимог відмовити.
Стягнути з кандидата в депутати Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 (65089, АДРЕСА_1; РНОКПП НОМЕР_1) на користь Державного бюджету України на рахунок №:31215256700001, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача: ГУДКСУ у м. Києві, МФО: 820019, код ЄДРПОУ 22030106 судовий збір в розмірі 960 (дев'ятсот шістдесят) грн.
Стягнути з Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (ЄДРПОУ 34010734) на користь Державного бюджету України на рахунок №:31215256700001, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача: ГУДКСУ у м. Києві, МФО: 820019, код ЄДРПОУ 22030106 судовий збір в розмірі 960 (дев'ятсот шістдесят) грн.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя доповідач: Потапчук В.О.
Суддя: Шляхтицький О.І.
Суддя: Семенюк Г.В.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.01.2018 |
Оприлюднено | 12.01.2018 |
Номер документу | 71486837 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Потапчук В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні