Справа № 663/1012/16-а
Провадження № 2-а/663/1/18
РІШЕННЯ
Іменем України
09 січня 2018 року Скадовський районний суд Херсонської області у складі:
головуючого судді Клімченко М.І.,
при секретарі Ващук О.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Скадовську адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КИЇВ-БАУ до Скадовської міської ради Херсонської області про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, -
Встановив:
У травні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю КИЇВ-БАУ звернулось до суду з адміністративним позовом до Скадовської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Скадовської міської ради Херсонської області №261 від 30.03.2012 року Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель м.Скадовська Скадовського району Херсонської області . В позовній заяві позивач посилається на прийняття вказаного рішення з порушенням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , а саме, що вказане рішення є регуляторним актом, відтак перед прийняттям такого рішення відповідач мав підготовити аналіз регуляторного впливу цього акту, опублікувати його та проект регуляторного акту в ЗМІ, провести громадські слухання щодо проекту після цього довести до відома громадян шляхом оприлюднення в передбачений законом спосіб.
Представник позивача підтримав позовну заяву та просив з урахуванням позовної заяви та письмових пояснень до неї позов задовольнити. Крім того, позивач подав заяву в якій просив визнати причини пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними. Також, позивачем було подано заяву про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду.
Представник відповідача позов не визнав та зазначив, що рішення Скадовської міської ради Херсонської області №261 від 30.03.2012 року Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель м.Скадовська Скадовського району Херсонської області не є регуляторним актом, тому на нього не поширюються норми, встановлені Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , також заявив, що при зверненні до суду позивачем було пропущено строк позовної давності.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши представників сторін, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом встановлено, що рішення Скадовської міської ради Херсонської області №261 від 30.03.2012 року Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель м. Скадовська Скадовського району Херсонської області у відповідності до вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності є регуляторним актом, оскільки регулює відносини невизначеного кола суб'єктів господарської діяльності у сфері земельних відносин на території м.Скадовська. Вказане рішення опубліковано в місцевій газеті Чорноморець від 11.04.2012 року.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим.
Згідно положень п. 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, в даному випадку затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Рішення Скадовської міської ради Херсонської області №261 від 30.03.2012 року Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель м. Скадовська Скадовського району Херсонської області за своєю правовою природою є актом, спрямованим на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та суб'єктами господарювання. Вказаним актом змінені норми права, він розрахований на неодноразове застосування і щодо невизначеного кола осіб, які є, зокрема, користувачами або власниками земельних ділянок.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно із ст.ст. 5, 13 Закону України Про оцінку землі та ст. 201 Земельного Кодексу України обов'язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
У відповідності із ст. 15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація (ст. 20 Закону України Про оцінку земель ), яка підлягає державній експертизі відповідно до закону (ст. 21 Закону України Про оцінку земель ).
Відповідно до ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Враховуючи зазначені положення закону суд вважає, що оспорюване рішення міської ради відноситься до регуляторних актів, оскільки дане рішення спрямоване на безпосереднє врегулювання господарських відносин, ним затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, яка безпосередньо впливає на розмір плати за землю, на вартість 1 кв. м землі у м. Скадовську.
Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 8 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акту з метою одержання зауважень та пропозицій.
Відповідно до ч.1, ч. 2 та ч. 4 ст. 9 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону. Проект регуляторного акту разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
Відповідно до ст. 36 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Надана у ході розгляду відповідь Державної регуляторної служби України на запит відповідача за № 13.20-45 від 02.07.2016 року про те, що рішення Скадовської міської ради Херсонської області від 30 березня 2012 року №261 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Скадовська Скадовського району Херсонської області не має ознак регуляторного акту, а отже не потребувало реалізації процедур передбачених Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності не приймається судом до уваги, оскільки, відповідно до практики ВАС України, а саме ухвали від 01 квітня 2014 року по справі К/9991/65360/12; ухвали від 22.05.2014 року по справі К/9991/15150/13, ухвали від 19 червня 2014 року по справі К/9991/25819/12 рішення органів місцевого самоврядування про затвердження технічної документації нормативної грошової оцінки земель є регуляторним актом, а тому, порушення процедури його прийняття є підставою для його скасування.
Відповідно до ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно положень ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України , в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Належних та допустимих доказів, які підтверджують правомірність прийняття оскаржуваного рішення відповідач суду не надав.
Україну проголошено правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права (стаття 1, частина перша статті 8 Основного Закону України). Складовими принципу верховенства права є, зокрема, правова передбачуваність та правова визначеність, які необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (абзац третій пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року N 8-рп/2005).
Відповідно до абз.3 п.3 мотивувальної частини Рішення Конституційного суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6)розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Щодо заяви Скадовської міської ради Херсонської області про пропуск строку позовної давності, заяви товариства з обмеженою відповідальністю КИЇВ-БАУ про визнання причини пропуску строку звернення до адміністративного суду поважною та заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду суд зазначає наступне.
З матеріалів справи вбачається, що про порушення своїх прав товариство з обмеженою відповідальністю КИЇВ-БАУ дізналося 14 січня 2016 року, коли разом з копією оспорюваного рішення отримало від відповідача інформацію про те, що при прийнятті рішення Скадовської міської ради Херсонської області №261 від 30.03.2012 року Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель м. Скадовська Скадовського району Херсонської області не було підготовлено та оприлюднено аналіз впливу регуляторного акту, не було підготовлено та оприлюднено проект регуляторного акту, що є порушенням норм Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .
За таких обставин суд приходить до висновку про поважність причин пропуску строку звернення до адміністративного суду.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.1, 8, 9, 36 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , ст.ст.1, 5, 13, 15, 18, 20, 21, 23 Закону України Про оцінку землі , п.34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. ст. 2, 77, 123, 245 КАС України, суд,-
Вирішив:
Поновити товариству з обмеженою відповідальністю КИЇВ-БАУ строк звернення до адміністративного суду.
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю КИЇВ-БАУ до Скадовської міської ради Херсонської області про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування задовольнити.
Визнати нечинним та скасувати рішення Скадовської міської ради Херсонської області №261 від 30.03.2012 року Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель м. Скадовська Скадовського району Херсонської області .
Стягнути з Скадовської міської ради Херсонської області на користь товариства з обмеженою відповідальністю КИЇВ-БАУ 1378 гривень судового збору.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі протягом 30 днів з дня його проголошення апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Скадовського
районного суду ОСОБА_1
Повний текст рішення
виготовлено: 15.01.2018 року
Суд | Скадовський районний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2018 |
Оприлюднено | 15.01.2018 |
Номер документу | 71566605 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Скадовський районний суд Херсонської області
Клімченко М. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні