Рішення
від 11.01.2018 по справі 806/2601/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2018 року м.Житомир справа № 806/2601/17

категорія 5.1.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черноліхова С.В.,

секретар судового засідання Матвєєва В.К.,

за участю: представника відповідача ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

встановив:

Державна служба геології та надр України звернулася до суду з позовом, у якому просить припинити право користування надрами Дочірнього підприємства Ресурс-сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем шляхом анулювання спеціального дозволу №5053 від 26.11.2009.

В обґрунтування позовних вимог зазначила, що Дочірнє підприємство Ресурс -сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем порушило законодавство в сфері надрокористування, про що складено припис № 389-14/16 від 24.03.2016. Підприємством у надані контролюючим органом строки порушення усунуто не було, а тому наявні підстави для анулювання спеціального дозволу №5053 від 26.11.2009 на користування надрами згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.

Ухвалою суду від 03.10.2017 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду на 26.10.2017.

Судом відкладався розгляд справи: за клопотаннями представника позивача 26.10.2017, 19.12.2017; за клопотанням представника відповідача 22.11.2017.

Ухвалою суду від 11.01.2017 у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення без розгляду позову Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами відмовлено.

В судове засідання, призначене на 11.01.2017 представник позивача не прибув, надіслав клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Представник відповідача у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у письмових запереченнях (а.с.59-60). Зазначив, що позивачем не вказано конкретної підстави для припинення права користування надрами, передбаченої Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами № 615, що унеможливлює право позивача для звернення до суду із цим позовом. Крім того, діючим Кодексом адміністративного судочинства України не передбачено повноваження суду припиняти право користування надрами.

Заслухавши пояснення представника відповідача, з'ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.

Встановлено, що Державною службою геології та надр України Дочірньому підприємству Ресурс -сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем надано спеціальний дозвіл №5053 від 26.11.2009 на користування надрами для видобування лужних каолінів, придатних в якості домішок у вигляді каоліну-сирцю в кількості 24 % в складі керамічної маси для виробництва плитки керамічної глазурованої для внутрішнього личкування стін, а також плитки керамічної глазурованої і плитки керамічної неглазурованої для підлог, на території південної околиці с.Дубрівка, Баранівського району, Житомирської області (Дубрівське родовище Південно-Західна ділянка площею 12.8 га). Строк дії спеціального дозволу на користування надрами встановлено до 26.11.2029 (а.с.12).

На виконання наказу Державної служби геології та надр України Про проведення планових перевірок надрокористувачів у I кварталі 2016 року № 434 від 23.12.2015 (а.с.18) та на підставі направлення № 362-14/06 від 18.03.2016 (а.с.21), уповноваженими посадовими особами Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України в період з 21.03.2016 по 25.03.2016 проведено перевірку Дочірнього підприємства Ресурс -сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.

За результатами вказаної перевірки складено акт №06-02/23/2016-18/п (66) від 24.03.2016, яким встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, зокрема (а.с.22-27):

- в порушення ст.40 Кодексу України про надра відсутній акт про передачу розвіданого родовища для промислового освоєння;

- в порушення п.17 ПКМУ № 615 не внесені зміни до спеціальною дозволу на користування надрами № 5053 від 26 листопада 2009 року в частині особливих умов (пункт 6) спеціального дозволу на підставі відміни виконання абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі- Порядок);

- в порушення ст.51 Кодексу України про надра план розвитку гірничих робіт за 2015 рік не дотримується, а саме планувалось видобути 25,72 тис. м3 лужних каолінів і виконати розкривних робіт в об'ємі 33 тис. м3, фактично видобутку та розкривних робіт не проводилось;

- в порушення ст.ст.14,24 Кодексу України про надра, пп.1 п.22 ПКМУ № 615 надра, надані у користування не використовуються за призначенням, а саме видобування корисної копалини не проводиться, чим порушено вимоги п. 5 програми робіт (продовження видобування 30 тис. т на рік (з 4 кв. 2014 р.) та п. 5.3 Угоди про умови користування надрами : - використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано, також не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами; - видобування лужних каолінів, придатних в якості домішок у вигляді каоліну-сирцю в кількості 24 % в складі керамічної маси для виробництва плитки керамічної глазурованої для внутрішнього личкування стін, а також плитки керамічної глазурованої і плитки керамічної неглазурованої для підлог;

- в порушення ст.24 Кодексу України про надра порушено вимоги п. 6 програми робіт (вихід на проектну потужність 50,0 тис. т/рік - з 4 кв. 2015 рік) та п. 5.3 Угоди про умови користування надрами (проводити та фінансувати у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт);

- в порушення ст.53 Кодексу України про надра геологічне обслуговування не проводиться;

- в порушення ст.53 Кодексу України про надра відсутня геологічна документація;

- в порушення вимог ПКМУ № 865 не проведено Повторну державну експертизу та оцінку запасів родовища корисних копалин (Протокол ДКЗ України від 02.08.2007 № 1329);

- в порушення вимог ПКМУ № 615 надрокористувач припинив без поважних причин роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами № 5053 від 26 листопада 2009 року, більш як на два роки.

24.03.2016 позивачем складено припис № 389-14/16, яким надано строк до 25.04.2016 для усунення зазначених порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та подання у письмовій формі матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.28-29).

24.06.2016 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України направлено на адресу Держгеонадр України подання № 792-14/16 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5053 від 26.11.2009 року та додатково зазначено, що станом на 24.06.2016 року Дочірнім підприємством Ресурс -сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с.30-32).

25.10.2016 згідно наказу Держгеонадра України № 373 зупинено дію спеціального дозволу № 5053 від 26.11.2009 на підставі пп.1,4 п.22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами від 30.05.2011 року № 615 (порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища) та надано 30-денний строк на усунення порушень (а.с.33-34).

11.11.2016 позивачем на адресу Дочірнього підприємства Ресурс-сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем направлено лист № 21217/13/14-16 з проханням надати інформацію про усунення порушень та попередженням про розгляд питання щодо припинення права на користування надрами у випадку ненадання такої інформації (а.с.35,36).

В зв'язку із відсутністю матеріалів стосовно усунення порушень, викладених в приписі № 389-14/06, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України 22.02.2017 за вих.№ 150-14/06 направлено на розгляд комісії з питань надрокористування інформацію для прийняття рішення щодо подальшої дії дозволу на користування надрами №5053 (а.с.37).

Листом від 07.04.2017 №8016/13/14-17 позивач запропонував Дочірньому підприємству Ресурс -сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем в п'ятнадцятиденний термін надати власну позицію згоди чи не згоди на припинення права користування надрами Дібровського родовища (Південно-Західна ділянка), згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №5053 від 26.11.2009 (а.с.38).

Не отримавши відповіді на вказане звернення, позивач звернувся до суду із позовом про припинення права на користування надрами, наданого спеціальним дозволом №5053 від 26.11.2009 на підставі п.5 ст.26 Кодексу України про надра (а.с.78).

Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011 (далі - Положення № 391/2011), Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України, у тому числі: виконанням вимог щодо охорони надр під час ведення робіт з їх вивчення; виконанням державних програм геологорозвідувальних робіт, геологічних завдань і замовлень; обґрунтованістю застосування методик і технологій, якістю, комплексністю, ефективністю робіт із геологічного вивчення; виконанням рішень з питань методичного забезпечення робіт із геологічного вивчення та використання надр; дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами; повнотою вивчення геологічної будови надр, гірничо-технічних, інженерно-геологічних, геолого-екологічних та інших умов вивчення родовищ корисних копалин; відповідністю геологорозвідувальних робіт і наукових досліджень державним контрактам і замовленням, а також проектам за проведенням таких робіт; використанням технічних засобів і методів ведення робіт із геологічного вивчення надр, які б виключали невиправдані втрати корисних копалин і погіршення їх якості; своєчасністю та відповідністю встановленим вимогам введення в експлуатацію розвіданих родовищ корисних копалин; дотриманням під час дослідно-промислової експлуатації родовищ корисних копалин технологій, які б забезпечували необхідне їх вивчення, не знижуючи при цьому промислову цінність; збереженням розвідувальних гірничих виробок і свердловин для розробки родовищ корисних копалин, збереженням геологічної документації, зразків порід, дублікатів проб, які можуть бути використані при подальшому вивченні надр; обгрунтованістю напрямів пошукових, розвідувальних і інших робіт з геологічного вивчення надр; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт із геологічного вивчення і використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов; повнотою і вірогідністю вихідних даних про кількість та якість запасів основних та спільно залягаючих корисних копалин і компонентів, що містяться в них, а також наданням підприємствами та організаціями звітних балансів запасів корисних копалин; обліком видобування нафти, газу та супутніх компонентів; виконанням рішень Державної комісії України по запасах корисних копалин; веденням пошуково-розвідувальних та інших робіт щодо геологічного вивчення підземних вод.

Відповідно до частини 1 статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Згідно частини 2 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр встановлений Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 N 1294 (чинна на момент проведення перевірки, винесення припису).

В силу положень пункту 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль, зокрема, за: виконанням вимог щодо охорони надр під час проведення робіт з їх вивчення; виконанням державних програм геологорозвідувальних робіт, геологічних завдань і замовлень; дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Планові перевірки надрокористувачів проводяться відповідно до квартального плану проведення перевірок, який затверджується Держгеонадрами до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому (пункти 5, 6 Порядку здійснення державного геологічного контролю).

Відповідно до пункту 15 Порядку здійснення державного геологічного контролю, за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами. Посадова особа органу державного геологічного контролю зазначає в акті стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства. Два примірники зазначеного акта підписуються в останній день відповідної перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю, які її проводили, та надрокористувачем.

Згідно з пунктом 16 Порядку здійснення державного геологічного контролю, у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, зокрема, із акту перевірки, Дочірнє підприємство "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем", якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5053, діяльністю, пов'язаною із використанням надр фактично не займається, що, у свою чергу свідчить про недотримання останнім мети спеціального дозволу.

Крім того, суд наголошує на тому, що відповідач в особі директора ОСОБА_2 отримав припис про усунення порушень від 24.03.2016 № 389-14/16 24 березня 2016 року (а.с.29), однак його не оскаржив, в судовому засіданні виявлені порушення не спростував.

Більш того, відповідачем не надано жодних доказів того, що підприємство було зацікавлено в захисті своїх прав та інтересів шляхом оскарження зупинення дії дозволу № 5053 чи шляхом відповідних звернень до Державної служби геології та надр України. При цьому слід відмітити, що відповідачем було отримано інформацію про зупинення дії спеціального дозволу та можливість припинення права користування надрами 18.11.2016 та 15.04.2017 відповідно (а.с.36,40).

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедури продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 N 615.

Згідно з пунктом 23 Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Пунктом четвертим частиною 7 статті 4-1 Законом України від 06.09.2005 № 2806-IV Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Абзацом першим статті 26 Кодексу України про надра, передбачено, що право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припинити право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідач не надав відповідь на запит позивача щодо згоди/незгоди на припинення права користування надрами, проігнорувавши його.

Також, представником відповідача не надано доказів усунення порушень, вказаних в приписі, щодо належного використання надр та у відповідності до спеціального дозволу № 5035.

Отже, за таких умов, коли підприємством проігноровано запит позивача, останній правомірно звернувся до суду з вимогою про припинення користування надрами в судовому порядку.

З огляду на наведене, не усунення відповідачем порушень, зазначених в приписі дозвільного органу, яким встановлено відсутність використання надр всупереч наданому спеціальному дозволу № 5053, не оскарження припису № 389-14/16 від 24.03.2016, вимоги позивача про припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу є обгрунтованими.

При цьому посилання відповідача на відсутність у суду повноважень приймати рішення про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами є безпідставним, оскільки такий спосіб встановлений безпосередньо в Кодексі України про надра та Законі України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", які є спеціальними по відношенню до Кодексу адміністративного судочинства України та врегульовують специфічні відносини у сфері надрокористування. З огляду на що, приймаючи рішення про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, суд діє у межах чинного законодавства України.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Оскільки Державною службою геології та надр України доведено правомірінсть заявлених вимог щодо припинення права користування надрами Дочірнім підприємством "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем", позов підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу № 5053 від 26.11.2009 на користування надрами, виданого Дочірньому підприємству "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" (вул.Пристанційна,6, с.Дубрівка, Баранівський р-н, Житомирська обл., 12736, код ЄДРПОУ 35144326).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Черноліхов

Повне судове рішення складене 16 січня 2018 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2018
Оприлюднено17.01.2018
Номер документу71627387
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2601/17

Постанова від 20.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 23.05.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 22.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 05.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 23.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Рішення від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні