Постанова
від 23.05.2018 по справі 806/2601/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Справа № 806/2601/17

ПОСТАНОВА

іменем України

"23" травня 2018 р. м. Житомир

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кузьменко Л.В.

суддів: Іваненко Т.В.

ОСОБА_1,

за участю секретаря Нероди І.В.,

представників відповідача,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від "11" січня 2018 р. у справі за позовом Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами , -

суддя в 1-й інстанції - Черноліхов С.В.,

час ухвалення рішення - не зазначено,

місце ухвалення рішення - м.Житомир,

дата складання повного тексту рішення - не зазначено,-

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України звернулася до суду з позовом, у якому просить припинити право користування надрами Дочірнього підприємства Ресурс-сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем шляхом анулювання спеціального дозволу №5053 від 26.11.2009.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Дочірнє підприємство Ресурс-сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю Атем порушило законодавство в сфері надрокористування, про що складено припис №389-14/16 від 24.03.2016. Підприємством у надані контролюючим органом строки порушення не усунуто, а тому наявні підстави для анулювання спеціального дозволу №5053 від 26.11.2009 на користування надрами згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.

Ухвалою суду від 11.01.2017 у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення без розгляду позову Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами відмовлено.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 11 січня 2018 року позов задоволено.

Припинено право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу №5053 від 26.11.2009 на користування надрами, виданого Дочірньому підприємству "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" (вул.Пристанційна,6, с.Дубрівка, Баранівський р-н, Житомирська обл., 12736, код ЄДРПОУ 35144326).

Не погоджуючись із вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити у справі нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що позивачем не вказано конкретної підстави для припинення права користування надрами, передбаченої Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами №615, що унеможливлює право позивача для звернення до суду із цим позовом. Стверджує, що в силу приписів статей 25, 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняє орган, який надав надра у користування, а у випадках передбачених пунктами 4, 5, 6 частини 2 статті 26 цього Кодексу у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. Законодавством можуть бути визначені й інші додаткові підстави припинення користування надрами, проте, вважає, не змінюється правило, відповідно до якого у разі незгоди користувача припинення такого права здійснюється в судовому порядку. Також покликається на те, що у відповідності до пункту 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" відповідач після прийняття рішення про зупинення дії спеціального дозволу мав би звернутись до адміністративного суду з адміністративним позовом про застосування заходів реагування, обґрунтованість яких має бути перевірена адміністративним судом.

Заслухавши суддю - доповідача, пояснення представників відповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що Державною службою геології та надр України Дочірньому підприємству "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" надано спеціальний дозвіл №5053 від 26.11.2009 на користування надрами для видобування лужних каолінів, придатних в якості домішок у вигляді каоліну-сирцю в кількості 24 % в складі керамічної маси для виробництва плитки керамічної глазурованої для внутрішнього личкування стін, а також плитки керамічної глазурованої і плитки керамічної неглазурованої для підлог, на території південної околиці с.Дубрівка, Баранівського району, Житомирської області (Дубрівське родовище Південно-Західна ділянка площею 12.8 га). Строк дії спеціального дозволу на користування надрами встановлено до 26.11.2029 (а.с.12).

На виконання наказу Державної служби геології та надр України "Про проведення планових перевірок надрокористувачів у I кварталі 2016 року" №434 від 23.12.2015 (а.с.18) та на підставі направлення №362-14/06 від 18.03.2016 (а.с.21), уповноваженими посадовими особами Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України в період з 21.03.2016 по 25.03.2016 проведено перевірку Дочірнього підприємства Ресурс-сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.

За результатами вказаної перевірки складено акт №06-02/23/2016-18/п (66) від 24.03.2016, яким встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, зокрема (а.с.22-27):

- в порушення ст.40 Кодексу України про надра відсутній акт про передачу розвіданого родовища для промислового освоєння;

- в порушення п.17 ПКМУ №615 не внесені зміни до спеціальною дозволу на користування надрами №5053 від 26 листопада 2009 року в частині особливих умов (пункт 6) спеціального дозволу на підставі відміни виконання абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок);

- в порушення ст.51 Кодексу України про надра план розвитку гірничих робіт за 2015 рік не дотримується, а саме планувалось видобути 25,72 тис.м3 лужних каолінів і виконати розкривних робіт в об'ємі 33 тис. м3, фактично видобутку та розкривних робіт не проводилось;

- в порушення ст.ст.14, 24 Кодексу України про надра, пп.1 п.22 ПКМУ №615 надра, надані у користування не використовуються за призначенням, а саме видобування корисної копалини не проводиться, чим порушено вимоги п.5 програми робіт (продовження видобування 30 тис.т на рік (з 4 кв. 2014 р.) та п. 5.3 Угоди про умови користування надрами: - використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано, також не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами; - видобування лужних каолінів, придатних в якості домішок у вигляді каоліну-сирцю в кількості 24 % в складі керамічної маси для виробництва плитки керамічної глазурованої для внутрішнього личкування стін, а також плитки керамічної глазурованої і плитки керамічної неглазурованої для підлог;

- в порушення ст.24 Кодексу України про надра порушено вимоги п.6 програми робіт (вихід на проектну потужність 50,0 тис. т/рік - з 4 кв. 2015 рік) та п. 5.3 Угоди про умови користування надрами (проводити та фінансувати у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт);

- в порушення ст.53 Кодексу України про надра геологічне обслуговування не проводиться;

- в порушення ст.53 Кодексу України про надра відсутня геологічна документація;

- в порушення вимог ПКМУ №865 не проведено Повторну державну експертизу та оцінку запасів родовища корисних копалин (Протокол ДКЗ України від 02.08.2007 № 1329);

- в порушення вимог ПКМУ №615 надрокористувач припинив без поважних причин роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами №5053 від 26 листопада 2009 року, більш як на два роки.

24.03.2016 позивачем складено припис №389-14/16, яким надано строк до 25.04.2016 для усунення зазначених порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та подання у письмовій формі матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.28-29).

24.06.2016 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України направлено на адресу Держгеонадр України подання №792-14/16 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5053 від 26.11.2009 року та додатково зазначено, що станом на 24.06.2016 року Дочірнім підприємством "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с.30-32).

25.10.2016 згідно наказу Держгеонадра України №373 зупинено дію спеціального дозволу №5053 від 26.11.2009 на підставі пп.1,4 п.22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами від 30.05.2011 року №615 (порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища) та надано 30-денний строк на усунення порушень (а.с.33-34).

11.11.2016 позивачем на адресу Дочірнього підприємства Ресурс-сервіс Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" направлено лист № 21217/13/14-16 з проханням надати інформацію про усунення порушень та попередженням про розгляд питання щодо припинення права на користування надрами у випадку ненадання такої інформації (а.с.35,36).

В зв'язку із відсутністю матеріалів стосовно усунення порушень, викладених в приписі №389-14/06, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України 22.02.2017 за вих.№ 150-14/06 направлено на розгляд комісії з питань надрокористування інформацію для прийняття рішення щодо подальшої дії дозволу на користування надрами №5053 (а.с.37).

Листом від 07.04.2017 №8016/13/14-17 позивач запропонував Дочірньому підприємству "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" у п'ятнадцятиденний термін надати власну позицію згоди чи не згоди на припинення права користування надрами Дубровського родовища (Південно-Західна ділянка), згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №5053 від 26.11.2009 (а.с.38).

Не отримавши відповіді на вказане звернення, позивач звернувся до суду із позовом про припинення права на користування надрами, наданого спеціальним дозволом №5053 від 26.11.2009 на підставі п.5 ст.26 Кодексу України про надра (а.с.78).

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що за обставин, коли відповідач не усунув порушення, зазначених в приписі дозвільного органу, яким встановлено відсутність використання надр всупереч наданому спеціальному дозволу №5053, за наявності не оскарженого припису №389-14/16 від 24.03.2016, вимоги позивача про припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу є обґрунтованими.

Колегія суддів не погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Згідно пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року №391/2011 (далі - Положення № 391/2011), Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України, у тому числі: виконанням вимог щодо охорони надр під час ведення робіт з їх вивчення; виконанням державних програм геологорозвідувальних робіт, геологічних завдань і замовлень; обґрунтованістю застосування методик і технологій, якістю, комплексністю, ефективністю робіт із геологічного вивчення; виконанням рішень з питань методичного забезпечення робіт із геологічного вивчення та використання надр; дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами; повнотою вивчення геологічної будови надр, гірничо-технічних, інженерно-геологічних, геолого-екологічних та інших умов вивчення родовищ корисних копалин; відповідністю геологорозвідувальних робіт і наукових досліджень державним контрактам і замовленням, а також проектам за проведенням таких робіт; використанням технічних засобів і методів ведення робіт із геологічного вивчення надр, які б виключали невиправдані втрати корисних копалин і погіршення їх якості; своєчасністю та відповідністю встановленим вимогам введення в експлуатацію розвіданих родовищ корисних копалин; дотриманням під час дослідно-промислової експлуатації родовищ корисних копалин технологій, які б забезпечували необхідне їх вивчення, не знижуючи при цьому промислову цінність; збереженням розвідувальних гірничих виробок і свердловин для розробки родовищ корисних копалин, збереженням геологічної документації, зразків порід, дублікатів проб, які можуть бути використані при подальшому вивченні надр; обґрунтованістю напрямів пошукових, розвідувальних і інших робіт з геологічного вивчення надр; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт із геологічного вивчення і використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов; повнотою і вірогідністю вихідних даних про кількість та якість запасів основних та спільно залягаючих корисних копалин і компонентів, що містяться в них, а також наданням підприємствами та організаціями звітних балансів запасів корисних копалин; обліком видобування нафти, газу та супутніх компонентів; виконанням рішень Державної комісії України по запасах корисних копалин; веденням пошуково-розвідувальних та інших робіт щодо геологічного вивчення підземних вод.

Відповідно до частини 1 статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Згідно частини 2 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до ст. ст. 24, 25 Кодексу України про надра права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами. Права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

У пункті 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .

Статтею 26 Кодексу України про надра передбачено перелік підстав припинення права користування надрами. Згідно з ч. 1 вказаної статті право користувача надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Частиною 2 ст.26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняє орган, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Частиною 3 Кодексу України про надра визначено, що законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. При визначенні додаткових підстав для припинення користування надрами не змінюється правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами припинення такого права здійснюється у судовому порядку.

Аналогічна позиція міститься у рішенні Верховного Суду України від 19 вересня 2011 року.

Таким чином, норми ч. 3 ст. 26 Кодексу України пов'язують можливість анулювання спеціального дозволу на користування надрами та припинення права користування надрами з додаткових підстав, лише з урахуванням правила, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами за неналежне користування ними здійснюється припинення такого порядку у судовому порядку.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про те, що прийняття позивачем оскаржуваних наказів за відсутності згоди підприємства суперечить вимогам статей 25, 26 Кодексу України про надра.

Доказів, які б свідчили про те, що відповідач повідомив позивача про незгоду на припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом на користування надрами, у матеріалах справи відсутні.

При цьому, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що позивач при прийнятті наказу №373 від 25.10.2016 року про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами діяв в межах своїх повноважень, однак позивач після винесення цього наказу повинен був звернутись до суду для підтвердження обґрунтованості зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, чого останній не вчинив, до суду не звертався.

Стосовно доводів відповідача в апеляційній скарзі щодо скасування ухвали від 11.01.2018 року про відмову у задоволенні клопотання про залишення без розгляду позову, то колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Державна служба геології звернулась до суду в межах шестимісячного строку, встановленого КАС України.

Що ж стосується підсудності цієї справи з огляду на не включення до КАСУ в редакції з 15.12.2017 року положень, що містились у ст.183-2 КАСУ в редакції до 15.12.2017 року, то колегія суддів зазначає, що вказане стосується лише порядку розгляду такої категорії справ (в загальному порядку в силу положень КАСУ в редакції після 15.12.2017 року) і не виключає вказану категорію справ із юрисдикції адміністративних судів.

Таким чином, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, доводи апеляційної скарги Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" спростовують висновки рішення суду першої інстанції, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржувана постанова підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315 317, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" задовольнити, рішення Житомирського окружного адміністративного суду від "11" січня 2018 р. скасувати.

Прийняти нове рішення.

В задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Л.В. Кузьменко

судді: Т.В. Іваненко

ОСОБА_1

Повне судове рішення складено "29" травня 2018 р.

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2018
Оприлюднено04.06.2018
Номер документу74329820
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2601/17

Постанова від 20.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 23.05.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 22.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 05.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 23.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Рішення від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні