ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 січня 2018 року м. Чернігів Справа № 825/1751/17
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Падій В.В.,
за участю секретаря Кондратенко О.В.,
представника позивача Недолуги Д.С.,
представника третьої особи Гутника В.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Приватного підприємства Агропрогрес до Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області, начальника відділу державної реєстрації Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Неволіної Валентини Дмитрівни, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю Олександрівка-Агро 2016 , ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, Беляєва Катерина Андріївна про скасування державної реєстрації,
У С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство Агропрогрес (далі - ПП Агропрогрес ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю Олександрівка-Агро 2016 (далі - ТОВ Олександрівка-Агро 2016 ), ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, в якому просить суд, з урахуванням заяви про зміну предмету адміністративного позову від 13.12.2017: скасувати рішення державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 29.07.2017 № 36374752, від 03.01.2017 № 33327352, від 29.07.2017 № 36376063, від 23.11.2016 № 32516632, від 23.11.2016 № 32516456, від 27.07.2017 № 36347927, від 27.07.2017 № 36351234, від 27.07.2017 № 36350831, від 17.11.2017 № 32415973, від 21.11.2016 № 32454140 у частині державної реєстрації інших речових прав, а саме: прав оренди на земельні ділянки, які знаходяться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області, кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6 НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10
Свої вимоги обґрунтовує тим, що державним реєстратором Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвою Катериною Андріївною проведено державну реєстрацію прав оренди земельних ділянок на ті ж самі земельні ділянки, які орендує ПП Агропрогрес на підставі договорів оренди землі, які наразі не є розірваними, або припиненими та продовжують діяти і на даний час. При цьому, зазначив, що державним реєстратором протиправно прийняті оскаржувані рішення, оскільки строк дії договорів оренди землі починається після набрання ними чинності (державної реєстрації), а не з моменту їх укладення. Отже, оскільки державна реєстрація договорів оренди землі відбулась у 2009 році, останні укладені на 10 років, то строк їх дії закінчується лише у 2019 році.
У судовому засіданні 20.11.2017 ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до журналу судового засідання, до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено Беляєву Катерину Андріївну та в якості відповідача залучено начальника відділу державної реєстрації Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Неволіну Валентину Дмитрівну.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача - Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав до суду заяву про розгляд справи без його участі та письмові пояснення, в яких зазначив, що Бобровицька районна державна адміністрація Чернігівської області у оскаржуваних правовідносинах діяла у межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України.
Представник відповідача - начальник відділу державної реєстрації Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Неволіна Валентина Дмитрівна у судове засідання не з'явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, причини неявки суду не повідомила.
Представник третьої особи - ТОВ Олександрівка-Агро 2016 у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі, оскільки строк дії договорів оренди землі починається з моменту їх укладення - у 2006 році, а не з моменту їх державної реєстрації - у 2009 році. Крім того, зазначив, що договори оренди землі між фізичними особами та позивачем не містять застереження щодо строку дії договорів з відліком строку оренди з моменту державної реєстрації договорів, отже строк дії останніх почався з наступної за укладенням договорів дати - з 11.10.2006 і вони є припиненими з 11.10.2016. Таким чином, на думку представника третьої особи, державний реєстратор у межах повноважень, визначених Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , виніс оскаржувані рішення.
Треті особи - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, Беляєва Катерина Андріївна у судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, причини неявки суду не повідомили.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача та представника третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Олександрівка-Агро 2016 , з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 на праві приватної власності належать земельні ділянки площами 2,6853 га, 2,7108 га, 2,6702 га, 2,6421 га, 2,6415 га, 2,6415 га, 2,6454 га, 2,6461 га, 2,654 га та 2,6543 га відповідно, кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6 НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10, які розташовані на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області, що підтверджується державними актами на право власності на земельні ділянки від 04.05.2006 серії НОМЕР_11, від 04.05.2006 серії НОМЕР_12, від 06.05.2006 серії НОМЕР_13, від 27.04.2006 серії НОМЕР_14, від 25.04.2006 серії НОМЕР_15, від 25.04.2006 серії НОМЕР_16, серії НОМЕР_17, від 21.04.2006 серії НОМЕР_18, від 28.04.2006 серії НОМЕР_19, наявними у матеріалах справи (т.1. а.с.11,16,23,28,33,39,47,52,58,62).
Як вбачається з матеріалів справи, 10.10.2006 між ПП Агропрогрес та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 відповідно укладено договори оренди землі, площами 2,6853 га, 2,7108 га, 2,6702 га, 2,6421 га, 2,6415 га, 2,6415 га, 2,6454 га, 2,6461 га, 2,654 га та 2,6543 га відповідно, які розташовані на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області, та які були зареєстровані Бобровицьким районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру 19.05.2009 за №№ 040985500031, 040985500082, 040985500016, 040985500005, 040685500049, 040685500048, 02.06.2009 за №№ 040685500098, 040685500162, 25.06.2009 за № 040685500247, 26.06.2009 за № 040685500332 (т.1. а.с.8-10, 13-15, 19-21,24-26,30-32,37-38, 44-46, 49-51, 54-56, 59-61).
Також з матеріалів справи вбачається, що між ТОВ Олександрівка-Агро 2016 (Орендар) та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 відповідно (Орендодавці), протягом 2016-2017 років, укладені договори оренди землі, відповідно до яких орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне володіння та користування (оренду) земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться у адміністративних межах Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області, кадастрові номери - НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6 НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10, на умовах цих договорів та вимог земельного законодавства (т.2 а.с. 34-94, 97-155).
У свою чергу, з витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (т.1.а.с.118-139) вбачається, що 29.07.2017, 03.01.2017, 29.07.2017, 23.11.2016, 23.11.2016, 27.07.2017, 27.07.2017, 27.07.2017, 17.11.2017, 21.11.2016 державним реєстратором Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвою Катериною Андріївною прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №№ 36374752, 33327352, 36376063, 32516632, 32516456, 36347927, 36351234, 36350831, 32415973, 32454140 у частині державної реєстрації інших речових прав, а саме: прав оренди на земельні ділянки, які знаходяться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області, кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6 НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10, на підставі договорів оренди землі, укладених між сторонами: орендодавці - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 відповідно та орендар - ТОВ Олександрівка-Агро 2016 .
Вважаючи оскаржувані рішення такими, які підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Так, правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією, регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України) та Законом України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень) (далі - Закон № 1952-IV).
Відповідно до частини четвертої статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно із статтею 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - це єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 1952-IV державній реєстрації прав, серед іншого, підлягають: право власності; речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
З аналізу вищевказаної норми вбачається, що Законом № 1952-IV розмежовано права, яка підлягають реєстрації, а саме, державна реєстрація права власності та речових прав, похідних від такого права, зокрема, право оренди (суборенди) земельної ділянки.
За приписами частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.
У свою чергу, у пункті 3 частини третьої цієї ж статті зазначено, що під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Таким чином, державний реєстратор, під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, зобов'язаний перевірити відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав та інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації .
Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав (стаття 11 Закону № 1952-IV ).
Статтею 18 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Із положень статті 20 Закону № 1952-IV випливає, що заява на проведення реєстраційних дій та оригінали документів, необхідних для проведення таких дій, подаються заявником у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених законодавством.
Порядок подання заяв у сфері державної реєстрації прав та повідомлення власника об'єкта нерухомого майна про подані заяви визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень
У разі подання заяви про проведення реєстраційних дій у паперовій формі така заява формується, реєструється у базі даних заяв із зазначенням дати і часу реєстрації та скріплюється власним підписом заявника.
Більш детально умови, підстави та процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначено Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12 2015 № 1127 (далі - Порядок № 1127) (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень).
Так, згідно з пунктом 3 Порядку № 1127, державна реєстрація прав та облік безхазяйного нерухомого майна проводяться з прийняттям рішень державним реєстратором прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор), які формуються за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав в електронній формі з накладенням власного електронного цифрового підпису.
Із положень пунктів 6, 7, 8 Порядку № 1127 випливає, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком. Державний реєстратор, уповноважена особа за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та роздруковує заяву, на якій заявник (за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній) проставляє власний підпис. Така заява долучається до документів, поданих для державної реєстрації прав.
У разі подання заяви уповноваженою на те особою державний реєстратор, уповноважена особа перевіряє обсяг повноважень такої особи на підставі документа, що підтверджує її повноваження діяти від імені іншої особи.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам, про що зазначено в частині четвертій статті 18 Закону № 1952-IV.
Датою і часом державної реєстрації прав вважається дата і час реєстрації відповідної заяви, за результатом розгляду якої державним реєстратором прийнято рішення про державну реєстрацію прав (частина 9 статті 18 Закону № 1952-IV).
Відповідно до статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав;заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.
З системного аналізу положень Порядку № 1127 та Закону № 1952-IV вбачається, що за наслідком розгляду заяв про реєстрацію прав та їх обтяжень, державним реєстратором приймаються відповідні рішення про державну реєстрацію прав, на підставі яких вносяться записи до Державного реєстру прав про виникнення відповідного права або про відмову у такій реєстрації.
У свою чергу, як встановлено у судовому засіданні, підставою для прийняття державним реєстратором оскаржуваних рішень стала та обставина, що, на його думку, строк дії договорів оренди, укладених між фізичними особами та ПП Агропрогрес , починається з наступного дня після їх укладання - з 11.10.2006 та закінчується через 10 років - 11.10.2016, тобто на момент реєстрації договорів оренди між фізичними особами та ТОВ Олександрівка-Агро 2016 , останні були припинені.
Разом з тим, суд не погоджується з вищевказаною правовою позицією державного реєстратора, з огляду на наступне.
Так, частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації (частина 1 статті 210 ЦК України ).
Відповідно до частини 2 статті 792 ЦК України, відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Водночас, спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України від 06.10.1998 № 161-XIV Про оренду землі (далі - Закон № 161-XIV) (у редакції, яка була чинна на момент державної реєстрації договорів оренди).
Так, за змістом статей 18, 20 цього Закону № 161-XIV укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації та набирає чинності після його державної реєстрації.
Як вбачається зі змісту договорів оренди землі від 10.10.2006, укладених між ПП Агропрогрес та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 відповідно, строк їх дії визначено - 10 років (пункти 8 договорів).
При цьому, як зазначено у пунктах 43 договорів, останні набирають чинності після їх підписання сторонами та державної реєстрації.
Дія договорів припиняється у разі, зокрема, закінчення строку, на який їх було укладено (пункти 37 договорів).
Водночас, державна реєстрація договорів оренди, укладених між ПП Агропрогрес та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 відповідно, проведена 19.05.2009 02.06.2009, 25.06.2009, 26.06.2009, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідні записи за №№ 040985500031, 040985500082, 040985500016, 040985500005, 040685500049, 040685500048, №№ 040685500098, 040685500162, № 040685500247, № 040685500332 (т.1. а.с.8-10, 13-15, 19-21,24-26,30-32,37-38, 44-46, 49-51, 54-56, 59-61).
Набрання договорами чинності є моментом у часі, коли починають діяти права та обов'язки по договорах, тобто коли договори (як підстава виникнення правовідносин та письмова форма, в якій зафіксовані умови договору) стають правовідносинами, на виникнення яких було спрямоване волевиявлення сторін.
Отже, строк дії вищевказаних договорів оренди землі починається після набрання ними чинності (підписання та державної реєстрації), а не з моменту їх укладення.
Аналогічна правова позиція була висловлена і Верховним Судом України у постановах від 18.01.2017 (справа № 6-2777цс16) та від 27.04.2017 (справа № 6-422цс17).
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що строки дії договорів оренди землі, укладених між ПП Агропрогрес та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 відповідно, державна реєстрація яких проведена протягом травня-червня 2009 року, спливають лише у 2019 році.
Таким чином, на момент винесення оскаржуваних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у частині державної реєстрації інших речових прав, а саме: прав оренди на земельні ділянки, які знаходяться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області, кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6 НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10 строк дії договорів оренди землі від 10.10.2006 не закінчився та договори були чинними.
При цьому, суд наголошує на тому, що реєстрація договорів оренди землі з новим орендарем можлива лише після реєстрації угоди про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем або закінченням строку їх дії.
Водночас, одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам чинного законодавства, спрямованого на забезпечення, визнання та захист державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, та призводить до порушення права позивача, як орендаря.
Разом з тим, ні державним реєстратором, ні третьою особою - ТОВ Олександрівка-Агро 2016 до суду не надано жодних належних та допустимих доказів припинення договорів оренди землі від 10.10.2006, укладених між ПП Агропрогрес та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 відповідно.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для скасування рішень державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 29.07.2017 № 36374752, від 03.01.2017 № 33327352, від 29.07.2017 № 36376063, від 23.11.2016 № 32516632, від 23.11.2016 № 32516456, від 27.07.2017 № 36347927, від 27.07.2017 № 36351234, від 27.07.2017 № 36350831, від 17.11.2017 № 32415973, від 21.11.2016 № 32454140 у частині державної реєстрації інших речових прав, а саме: прав оренди на земельні ділянки, які знаходяться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області, кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6 НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10 та задоволення позовних вимог ПП Агропрогрес у повному обсязі.
При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини 1 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Так, згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки, позовні вимоги Приватного підприємства Агропрогрес підлягають задоволенню повністю, то суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області на користь Приватного підприємства Агропрогрес судовий збір в сумі 16000 грн.
Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства "Агропрогрес" - задовольнити повністю.
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 29.07.2017 № 36374752 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_1).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 03.01.2017 № 33327352 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_2).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 29.07.2017 № 36376063 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_3).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23.11.2016 № 32516632 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_4).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23.11.2016 № 32516456 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_5).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 27.07.2017 № 36347927 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_6).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 27.07.2017 № 36351234 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_7).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 27.07.2017 № 36350831 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_8).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 17.11.2017 № 32415973 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_9).
Скасувати рішення Державного реєстратора Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області Беляєвої Катерини Андріївни (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 04061853) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 21.11.2016 № 32454140 у частині державної реєстрації іншого речового права, а саме: права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_10).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області (вул. Незалежності,46, м. Бобровиця, Чернігівська область, 17400, код ЄДРПОУ 04061853) на користь Приватного підприємства "Агропрогрес" (вул. Щорса,15, с. Горбачі, Бобровицький район, Чернігівська область, 17412, код ЄДРПОУ 31174509) судові витрати в сумі 16000 (шістнадцять тисяч) грн. 00 коп.
У відповідності до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (стаття 297 Кодексу адміністративного судочинства України).
При цьому, у відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Рішення суду у повному обсязі виготовлено 22.01.2018.
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2018 |
Оприлюднено | 23.01.2018 |
Номер документу | 71715615 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні