Ухвала
від 23.01.2018 по справі 821/1417/17
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 січня 2018 р.м.ОдесаСправа № 821/1417/17

Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Кисильова О.Й.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі: судді доповідача-головуючого - Шляхтицького О.І.,

суддів: Потапчука В.О., Семенюка Г.В.,

при секретарі - Ханділян Г.В.,

за участю представника апелянта Рябітченко Т.В.,

представника позивача Жук Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК СОЮЗ" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2017 року ТОВ "ТПК СОЮЗ" звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не видачі ТОВ "ТПК Союз" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за заявою від 05.09.2017 року та зобов'язати відповідача видати ТОВ "ТПК Союз" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим № 6510136900:15:004:0028, площею 0,0182 га, розташованої за адресою: м.Херсон, просп. 200-річчя Херсона, 12.

В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що у користуванні позивача відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 01.12.2015 року знаходиться земельна ділянка площею 0,0182 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, просп. 200 - річчя Херсона, 12з цільовим призначенням під магазин, кадастровий номер - 6510136900:15:004:0028 (далі - земельна ділянка).

05.09.2017 року ТОВ "ТПК Союз", за допомогою електронного сервісу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, звернулося до відповідача із заявою про видачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Листом № 78/0/208-17 від 08.09.2017 року відповідач відмовив позивачу у наданні витягу, посилаючись на те, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року у справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Вказаним рішенням Херсонська міська рада повторно затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона, виготовлену у 2010 році ТОВ консалтинговою фірмою "Спектор", оскільки попереднє рішення міськради "Про затвердження нормативно грошової оцінки земель м. Херсона" від 31.03.2011 року № 178 визнано нечинним постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 року у справі № 2-а-6907/11, залишеною без змін ухвалами Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року та Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015 року. У зв'язку із скасуванням рішення Херсонської міської ради про затвердження технічної документації, яка виготовлена у 2010 році, дійсною для землекористувачів на території м. Херсона є попередня технічна документація з грошової оцінки земель, що була розроблена дочірнім науково-виробничим підприємством "Херсон-ГІС" АТ "Херсон Дніпромісто" та затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 року № 186. Таким чином, оскільки до повноважень відповідача належить видача витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, а жодною нормою законодавства, що регулює дані правовідносини, не передбачено невидача витягу за таких обставин, на які посилається Управління, позивач просить суд задовольнити позов повністю.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі ТОВ "ТПК Союз" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за заявою від 05.09.2017 року.

Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати ТОВ "ТПК Союз" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим № 6510136900:15:004:0028, площею 0,0182 га, розташованої за адресою: м. Херсон, просп. 200-річчя Херсона, 12.

Стягнуто на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК Союз" (код ЄДРПОУ 35329626) судові витрати за сплати судового збору у сумі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281).

Не погоджуючись з даною постановою суду Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області подало апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального права, неповним з'ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, у зв'язку з чим просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Апелянт, мотивуючи власну правову позицію, акцентує увагу на таких обставинах і причинах незаконності і необґрунтованості оскаржуємого судового рішення:

- Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не може застосовувати оцінку землі 2000 року у зв'язку з тим, що фактори, які були використані при підготовці технічної документації, є застарілими.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.

Суд першої інстанції встановив, що товариство з обмеженою відповідальністю "ТПК Союз" користується земельною ділянкою площею 0,0182 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, просп. 200 - річчя Херсона, 12, з цільовим призначенням під магазин, кадастровий номер - 6510136900:28:004:0028, на підставі договору оренди земельної ділянки від 01.12.2015 року, укладеним між позивачем та Херсонською міською радою.

05.09.2017 року позивач за допомогою електронного сервісу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру звернувся до відповідача з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки та отримав відмову у видачі витягу листом від 08.09.2017 року №78/0/208-17.

Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся до суду.

Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що не надавши позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0182 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, просп. 200- річчя Херсона, 12, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області діяло без законних на те підстав, тобто протиправно.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України, Закону України "Про оцінку земель".

Закон України "Про оцінку земель" визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні.

Преамбулою даного Закону передбачено, що він спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до абзацу 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

На підставі частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком, зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 р. № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Положення № 308), пунктом 1 якого визначено, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Пунктом 3 Положення № 308 передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Херсонської області, а згідно підпункту 4 пункту 4 Положення № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.

Відповідно до додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 року №835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі.

Згідно пункту 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Таким чином, до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області входить надання адміністративних послуг на території Херсонської області, у тому числі видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Підставою для видачі витягу є відповідна заява землевласника або землекористувача.

В ході судового розгляду встановлено, що позивач користується земельною ділянкою на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,0182 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, просп. 200-річчя Херсона, 12, з цільовим призначенням під магазин, кадастровий номер - 6510136900:51:004:0028.

05.09.2017 року позивач звернувся до відповідача за допомогою електронного сервісу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки.

08.09.2017 року відповідач відмовив у наданні витягу, мотивуючи тим, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року у справі №821/299/16 та від 02.03.2017 року у справі № 821/2243/15-а визнано протиправним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".

Відповідач не заперечував проти наявності у позивача - ТОВ "ТПК Союз" прав користування земельною ділянкою та його права на отримання витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки. Єдиною підставою відмови є факт скасування рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 та неможливість видати витяг з технічної документації від 27.04.2000 року про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено перегляд нормативної грошової оцінки не рідше один раз на 5-7 років та станом на сьогодні фактори, які були застосовані при підготовці технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, є застарілими.

Водночас, Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року у справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона та визнано не чинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 року № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".

Поряд з цим, постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 року у справі № 2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015 року, визнано не чинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 року № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона.

Враховуючи, що у судовому порядку скасовані рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 року № 178 та від 22.11.2013 року № 1238, то на даний час діючим є рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель міста Херсона".

Отже, скасування в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" не звільняє Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області від виконання покладеного на нього обов'язку з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Враховуючи зазначені обставини, посилання відповідача на неможливість видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, так як це суперечить статті 18 Закону України "Про оцінку земель", є безпідставним та таким, що не відповідає вимогам Закону України "Про оцінку земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області та Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

До того ж, лист Управління від 08.09.2017 року № 78/0/208-17 не містить посилання на протиправність застосування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2000 рік у разі видачі ТОВ "ТПК Союз" запитуваного витягу.

Таким чином, не надавши позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0182 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, просп. 200- річчя Херсона, 12, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області діяло без законних на те підстав, тобто протиправно.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході розгляду справи позивач довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач не надав суду належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд критично оцінює доводи відповідача про те, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не може застосовувати оцінку землі 2000 року у зв'язку з тим, що фактори, які були використані при підготовці технічної документації, є застарілими, оскільки жодним законом чи нормативно-правовим актом, який регулює земельні відносини, не передбачено право органів Держгеокадастру не видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з таких підстав.

Окрім того, відповідно до пункту 286.1 статі 286 Податкового Кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 15 Закону України Про державний земельний кадастр до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема, нормативна грошова оцінка.

Відповідно до статті 271 ПК України база оподаткування залежить від того, чи проведена нормативно-грошова оцінка землі чи ні.

Якщо нормативно-грошова оцінка землі проводилась, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації.

Якщо нормативно-грошова оцінка не проводилась, базою оподаткування є площа земельних ділянок.

При цьому, як передбачено пунктом 277.1 статті 277 ПК України база оподаткування для земельних ділянок, нормативна грошова оцінка яких не проводилась, визначається як нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по області.

Отже, за умови скасування рішення органу місцевого самоврядування щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста відповідач повинен мати відповідну інформацію про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, яка визначається за правилами пункту 277.1 статті 277 ПК України.

Інші доводи апеляційної скарги ґрунтуються на суб'єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів, а також на невірному тлумаченні норм матеріального права. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції правильно дійшов висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК СОЮЗ" є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Судові витрати розподіляються відповідно до приписів статті 139 КАС України.

Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області залишити без задоволення, а постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2017 року у справі № 821/1417/17 - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення - 26 січня 2018 року.

Головуючий суддя Шляхтицький О.І. Судді Семенюк Г.В. Потапчук В.О.

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2018
Оприлюднено29.01.2018
Номер документу71854002
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1417/17

Постанова від 01.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 06.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 23.01.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 12.01.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 12.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 23.11.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 23.11.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 05.10.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні