ПОСТАНОВА
Іменем України
01 липня 2021 року
Київ
справа №821/1417/17
адміністративне провадження №К/9901/29199/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 05.10.2017 у складі судді Кисильової О.Й. та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 у складі колегії суддів: Шляхтицького О.І. (суддя-доповідач), Потапчука В.О., Семенюка Г.В. у справі №821/1417/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК СОЮЗ" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ТПК Союз" (далі - позивач, ТОВ "ТПК Союз") звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області), в якому просило:
1.1. визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не видачі позивачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за заявою від 05.09.2017;
1.2. зобов`язати відповідача видати позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим №6510136900:15:004:0028, площею 0,0182 га, розташованої за адресою: м. Херсон, просп. 200-річчя Херсона, 12.
2. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 05.10.2017, яку залишено без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018, адміністративний позов задоволено повністю.
2.1. Визнано протиправною бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі ТОВ "ТПК Союз" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за заявою від 05.09.2017.
2.2. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Херсонській області видати ТОВ "ТПК Союз" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим №6510136900:15:004:0028, площею 0,0182 га, розташованої за адресою: м. Херсон, просп. 200-річчя Херсона, 12.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:
3.1. ТОВ "ТПК Союз" користується земельною ділянкою на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,0182 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, просп. 200-річчя Херсона, 12, з цільовим призначенням під магазин, кадастровий номер - 6510136900:51:004:0028.
3.2. 05.09.2017 позивач звернувся до відповідача за допомогою електронного сервісу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки.
3.3. 08.09.2017 ГУ Держгеокадастру у Херсонській області відмовило ТОВ "ТПК Союз" у наданні такого витягу, мотивуючи це тим, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 у справі №821/299/16 та від 02.03.2017 у справі №821/2243/15-а визнано протиправним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 №1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
3.4. Поряд з цим, судами попередніх інстанцій досліджено в ході судового розгляду справи, що постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 у справі №2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015, визнано нечинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 №178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
3.5. Враховуючи, що у судовому порядку були скасовані рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 №178 та від 22.11.2013 №1238, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що діючим станом на час спірних правовідносин залишалося рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 №186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель міста Херсона".
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що скасування в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 №1238 не звільняло відповідача від виконання покладеного на нього обов`язку щодо видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Також, на думку судів попередніх інстанції, зважаючи на скасування рішень Херсонської міської ради від 31.03.2011 №178 та від 22.11.2013 №1238, відповідач при видачі позивачу витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки був зобов`язаний застосовувати рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 №186, оскільки поняття "грошова оцінка" квадратного метра земельної ділянки в населеному пункті є тотожною поняттю "нормативної грошової оцінки" одного квадратного метра земельної ділянки.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Відповідач - ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, подало касаційну скаргу на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 05.10.2017 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018, в якій просило оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів поданої касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права. Зокрема, скаржник наполягає, що не існувало чинного рішення Херсонської міської ради про затвердження нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а рішення від 27.04.2000 №186 не підлягало застосуванню з огляду на вимоги статті 18 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV).
6. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
6.1. На обґрунтування відзиву зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені на основі правильного застосування норм матеріального права і з дотриманням норм процесуального права, а доводи касаційної скарги є безпідставними.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції до 08.02.2020, далі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Положеннями частини 2 статті 19 Конституції України гарантується, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. Згідно зі статтею 1 Закону №1378-IV (тут і надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
10. Частиною 5 статті 5 Закону №1378-IV передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
11. Статтею 15 Закону №1378-IV визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом. Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду.
12. Статтею 18 Закону №1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
13. За змістом частини 2 статті 20 Закону №1378-IV, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
14. В силу приписів статті 23 Закону №1378-IV, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
15. Аналізуючи вказані вище норми, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.
16. Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
17. Разом з тим, судами попередніх інстанцій було встановлено, що рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 №1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, було визнано протиправним та скасовано постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 у справі №821/299/16, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.11.2016.
18. Рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 №178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, було визнано протиправним та скасовано постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 у справі №2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015.
19. Отже, вказаними судовими рішеннями, які є чинними, були скасовано усі рішення Херсонської міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона і на час виникнення спірних правовідносин не існувало чинного рішення Херсонської міської ради про затвердження саме нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а відповідно, не існувало також і технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
20. При цьому, колегія суддів Верховного Суду вважає необґрунтованими покликання судів попередніх інстанції на те, що єдиним діючим на час виникнення спірних правовідносин було рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 №186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона", а тому відповідач зобов`язаний був надати витяг з нормативної грошової оцінки землі відповідно до вказаного рішення.
21. Виходячи зі змісту норми статті 18 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок має бути переглянута не пізніше 10 років.
22. У зв`язку з цим, безпідставним є твердження судів попередніх інстанцій, що відповідач при видачі позивачу витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки був зобов`язаний застосовувати рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 №186, адже станом на 2017 рік дані про оцінку землі, визначені цим рішенням, не могли бути застосовані через збіг строку, визначеного у статті 18 Закону №1378-IV.
23. Аналогічні правові висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах (у тому числі, за участі тих самих сторін) були викладені у постановах Верховного Суду від 16.04.2020 у справі №2140/1869/18, від 25.06.2020 у справі №821/1416/17 та від 04.09.2020 у справі №821/1887/16.
24. За приписами частин 1, 4 статті 351 КАС України (в редакції, чинній до 08.02.2020), підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.
25. Враховуючи наведене, колегія Верховного Суду приходить до висновку про необхідність задоволення касаційної скарги та скасування оскаржуваних судових рішень з ухваленням нового судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15.01.2020 №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 349, 355, 356, 359 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області задовольнити.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 05.10.2017 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 у справі №821/1417/17 - скасувати і ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
СуддіВ.М. Шарапа А.А. Єзеров С.М. Чиркін
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2021 |
Оприлюднено | 02.07.2021 |
Номер документу | 98013289 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Шарапа В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні