Рішення
від 16.02.2018 по справі 802/2623/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

16 лютого 2018 р. Справа № 802/2623/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернюк А.Ю.,

розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Тростянецької міжгосподарської шляхо-будівельної пересувної механізованої колони №51 про анулювання спеціалізованого дозволу на користування надрами №1344 від 23.04.1998

ВСТАНОВИВ:

          

У грудні 2017 року до Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України (далі – Держгеонадра України) з адміністративним позовом до Тростянецької міжгосподарської шляхо-будівної пересувної механізованої колони №51 (далі – Тростянецька МШБПМК №51) про анулювання спеціалізованого дозволу на користування надрами №1344 від 23.04.1998.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведення Державною фіскальною службою України аналізу повноти та своєчасності внесення Тростянецькою МШБПМК №51 плати за користування надрами виявлено заборгованість. Відповідно до наказів Держгеонадра України №62 від 06.02.2017 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №1344 від 23.04.1998 та надано 30 календарних днів для усунення порушень. У зв'язку із невжиттям відповідачем заходів щодо погашення наявної заборгованості позивач звернувся до суду із позовом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №1344 від 23.04.1998.

Представник позивача Державної служби геології та надр України в судове засідання не з'явився, надіслав до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

В судове засідання відповідач уповноваженого представника не направив, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином та завчасно, що підтверджується матеріалами справи.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України зазначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Дослідивши матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Судом встановлено, що Держгеонадрами України надано Тростянецькій МШБПМК №51 спеціальний дозвіл на користування надрами №1344 від 23.04.1998 з метою видобування гранітів, придатних для виробництва щебню та каменю бутового.

До Держгеонадр України надійшов лист Державної фіскальної служби України №12166/5/99-99-12-03-04-16 від 15.07.2016, в якому зазначено, що Тростянецьке МШБПМК №51 входить до переліку суб'єктів господарювання, якими не вносилася або не в повному обсязі вносилася протягом шести місяців плата за користування надрами для видобування корисних копалин.

Наказом Держгеонадр України №376 від 25.10.2016 відповідачу надано строк до 01.12.2016 для усунення порушень, про що повідомлено листом від 04.11.2016 за №20819/13/14-16. Вказаний лист отриманий відповідачем 11.11.2016.

27.12.2016 до Держгеонадр України надійшов лист Державної фіскальної служби України №22416/5/99-99-12-03-04-16 від 26.12.2016, в якому знову ж таки зазначено, що Тростянецьке МШБПМК №51 входить до переліку суб'єктів господарювання, якими не вносилася або не в повному обсязі вносилася протягом шести місяців плата за користування надрами для видобування корисних копалин.

Наказом Держгеонадр України №62 від 06.02.2017 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №1344 від 23.04.1998, та встановлено термін в 30 календарних днів для усунення порушень законодавства.

Держгеонадри України листом від 23.02.2017 № 4001/13/14-17 доведено до відома Тростянецьке МШБПМК №51 про прийняте рішення та зобов'язано подати довідку про відсутність заборгованості.

Листом від 26.04.2017 за №6896/5/99-99-12-03-04-16 Державна фіскальна служба України повідомила Держгеонадра України, що станом на 01.04.2017 у відповідача наявний податковий борг.

Наказом Держгеонадр України від 18.05.2017 за №237 відповідачу було надано 30 календарних днів для усунення порушень, про що повідомлено листом від 06.06.2017 за №12840/02/04-17. Вказаний лист отриманий відповідачем 12.06.2017.

Листом від 03.07.2017 за №11107/5/99-99-12-03-04-16 Державна фіскальна служба України повідомила Держгеонадра України, що Тростянецьке МШБПМК №51 входить до переліку суб'єктів господарювання, якими не вносилася або не в повному обсязі вносилася протягом шести місяців плата за користування надрами для видобування корисних копалин. Разом з тим, просить розглянути питання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

В подальшому, Державна служба геології та надр України звернулась з листом №21536/03/14-17 від 26.09.2017, в якому запропонувала відповідачу в 15-денний строк надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами згідно спеціалізованого дозволу №1344 від 23.04.1998.

Відтак, враховуючи порушення відповідачем законодавства у сфері надрокористування, позивач звернувся до суду з даним позовом про анулювання спеціального дозволу.

При вирішення спору суд керувався наступним.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1174. (далі-Положення).

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок).

Згідно з підпунктом 3 пункту 22 Порядку дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів.

Судом встановлено, що підставою для винесення наказу №62 від 06.02.2017 про зупинення дії спеціального дозволу став лист Державної фіскальної служби України №22416/5/99-99-12-03-04-16 від 26.12.2016, у додатку до якого Тростянецьке МШБПМК №51 входить до переліку суб'єктів господарювання, які не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з плати за користування надрами, внаслідок чого у підприємства станом на 30.11.2016 утворилась заборгованість у сумі 10,4 тис. грн.

Згідно з пунктом 23 Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Відповідно до пункту 25 Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Підстави припинення права користування надрами визначенні статтею 26 Кодексу України про надра, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу — 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Тобто, в судовому порядку право користування надрами припиняється лише у випадках:

- якщо користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

- якщо використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

- якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами - у разі незгоди користувачів.

Таким чином, за наявності передбачених законом підстав право припинити користування надрами належить до компетенції органу, який надав надра у користування. Припинення права користування надрами та анулювання дозволу здійснюється шляхом прийняття Держгеонадра України відповідного наказу.

Суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках. Таким чином, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.

Така правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 278.10.2015 №826/8596/14 та інших справах цієї категорії (справи №№21-164а11,21-36а11,21-450а13).

Позивач у позовній заяві вказує про те, що на момент подання адміністративного позову до Держгеонадра України від відповідача листів щодо згоди на припинення права користування надрами не надходило.

Суд зазначає, що відсутність такої згоди не може бути підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про відмову в задоволення позову, оскільки на переконання суду призначити пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 позивачу неможливо, оскільки відсутній необхідний як загальний, так і пільговий стаж роботи.

Враховуючи положення ст. 139 КАС України, питання про їх розподіл судом не вирішується.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

УХВАЛИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Державна служба геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Ежена Потьє, 16; код ЄДРПОУ 37536031); Тростянецька міжгосподарська шляхо-будівельна пересувна механізована колона №51 (24300, Вінницька область, Тростянецький район, смт. Тростянець, вул. Суворова, 28).

Суддя                                                                                Чернюк Алла Юріївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.02.2018
Оприлюднено23.02.2018
Номер документу72290966
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/2623/17-а

Постанова від 06.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 13.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 04.06.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 22.03.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 16.02.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 19.01.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 03.01.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні