РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
19 лютого 2018 року м. Рівне №817/2270/17
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ковальчук Г.М та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник не прибув,
відповідача: представник не прибув,
третьої особи відповідача: представник не прибув,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доМоквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Березне - землемір" про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся з позовом до Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області (далі - Моквинська сільська рада) про визнання протиправною бездіяльності відповідача, що полягала в ненаданні дозволу позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 5 років, для ведення особистого селянського господарства в урочищі "Заровече" Моквинської сільської ради, та зобов'язання надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 5 років, для ведення особистого селянського господарства в урочищі "Заровече" Моквинської сільської ради.
Ухвалою суду від 12.01.2018 відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи визначено провести за правилами спрощеного позовного провадження та призначено у відкритому судовому засіданні на "02" лютого 2018 р. о 10:00 год. в залі судових засідань Рівненського окружного адміністративного суду (м. Рівне, вул. 16 Липня 87).
Ухвалою суду від 22.01.2018 до участі у справі залучено Товариство з обмеженою відповідальністю "Березне-землемір" (далі - ТзОВ "Березне-землемір"), як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
У зазначений в ухвалі від 12.01.2018 строк відзив на позовну заяву відповідач не подав.
У судове засідання 02.02.2018 позивач, повідомлений належним чином про дату, час і місце розгляду справи не прибув. Подав клопотання, у якому зазначив, що перебуває за межами території України, проте доказів цього не надав. Крім того, зазначив, що не заперечує проти розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження.
Представник відповідача у судовому засіданні 02.02.2018 проти задоволення позовних вимог заперечив у повному обсязі та зазначив, що до Моквинської сільської ради надходили заяви родичів позивача про відведення їм у власність земельних ділянок, які були розглянуті і вирішені належним чином. Проте, сам позивач з письмовою заявою про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 5 років для ведення особистого селянського господарства в урочищі "Заровече" Моквинської сільської ради не звертався. Відтак, вважає, що відповідачем не було вчинено жодних протиправних дій стосовно позивача і його права порушені не були. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Представник третьої особи, яка на заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, у судовому засіданні 02.02.2018 проти задоволення позовних вимог заперечила. Пояснила суду, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Березне-землемір" виконало всі взяті на себе зобов'язання перед позивачем щодо розроблення проектної документації у 2011 та 2012 роках. Вказала на те, що такі проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_1 були виготовлені на підставі рішень Моквинської сільської ради. Інших замовлень на виготовлення проектної документації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Березне-землемір" від ОСОБА_1 не надходило. Лише 03.10.2017 на прохання позивача було видано довідку за №18, у якій рекомендовано звернутися до Моквинської сільської ради з відповідною письмовою заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, оскільки зазначена в розпорядженні голови Березнівської районної державної адміністрації №372 земельна ділянка знаходиться в межах Моквинської сільської ради. За таких обставин, вважала позовні вимоги безпідставними і просила відмовити у їх задоволенні повністю.
У судовому засіданні 02.02.2018 було оголошено перерву до 19.02.2018 до 11 год. 30 хв., у зв'язку з необхідністю надання учасниками справи нових доказів.
Позивач у судове засідання 19.02.2018 не прибув. Про дату, місце і час судового розгляду повідомлявся належним чином. Подав заяву про розгляд справи за його відсутності.
Відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи, у судове засідання 19.02.2018 не прибув.
Третя особа, яка на заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача у судове засідання 19.02.2018 не прибула. Про дату, місце і час розгляду справи була повідомлена належним чином.
Відповідно до частини 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу по суті за наявними матеріалами.
Згідно з вимогами ч.4 ст.229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі факти, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
09.07.2010 рішенням Моквинської сільської ради №341 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність" вирішено надати дозвіл громадянину ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,30га в АДРЕСА_1, за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови сільської ради (а.с.60).
На підставі вказаного рішення та завдання на виконання робіт від 03.11.2010 №3778, відповідно до договору від 03.11.2010 №10П-319, ТзОВ "Березне-землемір" розробило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд громадянину ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області.
Згідно з протоколом встановлення і погодження меж земельної ділянки в натурі, яка відведена у власність ОСОБА_1 від 20.11.2011, площа земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд становить 2500 кв.м. (а.с.56-68).
Крім того, судом встановлено, що на підставі вищевказаного рішення Моквинської сільської ради 09.07.2010 №341 (з урахуванням рішення "Про внесення змін до рішень сільської ради" від 23.03.2012 №157) та завдання на виконання робіт від 26.04.2012 №12П-078, відповідно до договору від 03.11.2010 №10П-319, ТзОВ "Березне-землемір" розробило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства громадянину ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області.
Згідно з протоколом встановлення і погодження меж земельної ділянки в натурі, яка відведена у власність ОСОБА_1 від 16.06.2012, площа земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства становить 451 кв.м. (а.с.69-81).
29.05.2012 позивач звернувся до Березнівської районної державної адміністрації з з письмовою заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення йому в оренду ще однієї земельної ділянки орієнтовною площею 0,2141 га строком на 5 років, для ведення особистого селянського господарства в урочищі "Заровече", за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення Моквинської сільської ради (а.с.5).
24.10.2012 розпорядженням голови Березнівської районної державної адміністрації №372 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною прощею 0,2141 га в оренду строком на 5 років, для ведення особистого селянського господарства за межами села Моквин в урочищі "Заровече", за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення Моквинської сільської ради (а.с.6).
Як зазначає у своїй позовній заяві позивач, для виготовлення відповідного проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки в оренду він у жовтні 2012 року звернувся до ТзОВ "Березне-землемір". На підтвердження оплати послуг виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачем долучено рахунок на загальну суму 853,50 грн., без номера і дати, де платником зазначено ОСОБА_1, постачальником - ТзОВ "Березне-землемір" (а.с.7).
03.10.2017 за №18 директором ТзОВ "Березне-землемір" ОСОБА_1 було видано довідку, відповідно до якої земельна ділянка, яка зазначена в розпорядженні голови Березнівської районної державної адміністрації №372 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду", знаходиться в межах Моквинської сільської ради. Тому, позивачу було рекомендовано звернутися до Моквинської сільської ради з відповідною заявою (а.с.8).
За змістом позовної заяви, на усне прохання позивача головою Моквинської ради було відмовлено надати йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, у зв'язку з чим ОСОБА_1 звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно з ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частинами 1, 2 статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Згідно ч.2 та ч.3 ст.134 ЗК України визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому ст.123 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст.123 Земельного Кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Як передбачено ч.3 ст.123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, ст.123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інших, крім установлених цією статтею, матеріалів і документів; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу .
Враховуючи вищенаведене, суд звертає увагу, що розгляд компетентним органом питання щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою по суті можливий лише після подачі відповідно оформленого клопотання (заяви) заінтересованої особи.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1, дізнавшись 03.10.2017 в ТзОВ "Березне-землемір" про можливість реалізації права на оренду бажаної земельної ділянки лише шляхом звернення до Моквинської сільської ради з відповідною письмовою заявою, такого клопотання з відповідними документами до органу місцевого самоврядування не подав.
Дана обставина підтверджується самим позивачем у його позовній заяві, заяві від 19.01.2018 за вх.№1265 та довідкою Моквинської сільської ради від 01.02.2018 №88, в якій зазначено, що згідно з журналом реєстрації звернень громадян за 2017 рік Моквинськї сільської ради, звернень від громадянина ОСОБА_1 з клопотанням надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,2141 га в оренду строком на 5 років для ведення особистого селянського господарства в урочищі "Заровече", до Моквинської сільської ради не надходило (а.с.4,23,38).
Позивач вказує на те, що відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою було надано йому безпосередньо головою Моквинської сільської ради в усній формі, однак суд зазначає, що саме по собі усне звернення як і усна відповідь на таке звернення не створює жодних юридичних наслідків для позивача, оскільки не змінює стан його суб'єктивних прав та не створює загрозу його інтересам. Відповідне рішення про надання дозволу згідно з вимогами ст.124 ЗК України приймається органом місцевого самоврядування, а не його головою особисто.
Водночас, згідно з наявних у матеріалах справи доказами та поясненнями голови Моквинської сільської ради, з аналогічними заявами про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність зверталися родичі позивача: ОСОБА_3 (заява від 21.02.2017) та ОСОБА_4 (заява від 22.08.2017), які були розглянуті Моквинською сільською радою та винесені на розгляд сесій ради (а.с.39-40).
Крім того, позивач у 2010 році звертався з письмовою заявою та отримав рішення від 09.07.2010 Моквинської сільської ради №341 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність".
Відтак, ОСОБА_1 був обізнаний з тим, у який спосіб необхідно звертатись до органу місцевого самоврядування з питанням щодо отримання у власність чи оренду земельної ділянки.
Рахунок на загальну суму 853,50 грн., без номера і дати, де платником зазначено ОСОБА_1, постачальником - ТзОВ "Березне-землемір", суд не приймає як доказ оплати послуг ТзОВ "Березне-землемір" з виготовлення проекту землеустрою щодо відведення бажаної земельної ділянки в оренду, оскільки, ТзОВ "Березне-землемір" у період 2011-2012 рр. надавало послуги з виготовлення інших проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_1, докази чого наявні в матеріалах справи.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином, зваживши у сукупності надані сторонами докази, враховуючи те, що позивачем не надано суду належних і допустимих доказів, якими підтверджуються його позовні вимоги, а відповідачем доведено відсутність порушень прав позивача його бездіяльністю, суд вважає, що позов до задоволення не підлягає.
Судові витрати на користь сторін не присуджуються.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (АДРЕСА_2, ідентифікаційний НОМЕР_1) до Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області (вул.Надслучанська,4, с.Моквин, Березнівський район, Рівненська область, 34634, код ЄДРПОУ 04387830), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Березне-землемір" (вул.Київська,10, м.Березне, Березнівський район, Рівненська область, 34600, код ЄДРПОУ 34111736) про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинення певних дій, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення суду складено 22 лютого 2018 року.
Суддя Борискін С.А.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2018 |
Оприлюднено | 22.02.2018 |
Номер документу | 72350794 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Борискін С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні