ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16 лютого 2018 р. Справа № 918/838/17
Господарський суд Рівненської області в складі судді Бережнюк В.В.,
при секретарі судового засідання Лиманському А.Ю.,
розглянувши матеріали справи
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство"
до відповідача 1: Державного підприємства "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"
до відповідача 2: Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області
до відповідача 3: Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівське Аграрне Підприємство"
про визнання торгів з продажу прав оренди на земельну ділянку недійсними та визнання договору оренди земельної ділянки недійсним
Представники:
Від позивача: не з'явився
Від відповідача 1: Шекель Ю.В.
Від відповідача 1: ОСОБА_2
Від відповідача 2: Максимчук В.П.
Від відповідача 3: не з'явився
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "Рівненське Аграрне Підприємство" звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовом до відповідача 1 - Державного підприємства "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" до відповідача 2 - Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області до відповідача 3 - Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівське аграрне аідприємство" про визнання земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 5622283600:06:000:0425, що розташована Рівненська область, Зарічненський район, Неньковицька сільська рада, площею 103,0125 га, недійсними, а також про визнання договору оренди земельної ділянки б/н від 10.11.2017 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернігівське Аграрне Підприємство" недійсним.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області на офіційному сайті було розміщено оголошення про проведення земельних торгів (аукціону №9304) з метою продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 5622283600:06:000:0425, що розташована Рівненська область, Зарічненський район, Неньковицька сільська рада, площею 103,0125 га. Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство" 06 листопада 2017 року подало виконавцю земельних торгів (ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою") пакет документів для прийняття участі в земельних торгах. Позивач зазначає, що в оголошенні про проведення торгів розмір гарантійного внеску складав 0 грн., у зв'язку з законодавчо встановленим обов'язком про сплату гарантійного внеску для участі в земельних торгах ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" на свій розсуд вирішило сплатити гарантійний внесок у розмірі 100 гривень. Приймаючи документи виконавцем земельних торгів не було зазначено про зміну гарантійного внеску. Натомість напередодні земельних торгів інформація в оголошенні на лот №18054 про проведення торгів, що містилась на офіційному сайті щодо розміру гарантійного внеску була змінена з 0,00 грн. на 2 553,39 грн. Відтак, на думку позивача, порядок проведення земельних торгів був порушений виконавцем торгів. Вищезазначені порушення обмежили кількість учасників торгів та вплинули на формування продажної ціни лота. Відтак, враховуючи викладене позивач звернувся до суду з вимогою про визнання торгів з продажу прав оренди на земельну ділянку недійсними. Також у позовній заяві позивач просить суд визнати недійсним Договір оренди землі від 10.11.2017 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернігівське аграрне підприємство". Недійсність спірного правочину ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" мотивує тим, що підставою набуття права оренди землі є результати земельних торгів, які на думку позивача є незаконними.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 05 грудня 2017 року прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі №918/838/17, розгляд справи призначено до слухання в судовому засіданні на 21 грудня 2017 року.
14 грудня 2017 року від ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" надійшов відзив на позовну заяву (арк.с. 30-33), відповідно до якого відповідач 1 позовні вимоги не визнає. Зазначає, що розміщення оголошення про проведення земельних торгів здійснює Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, а в свою чергу ДП "Рівненський інститут землеустрою" не має доступу для розміщення оголошень про проведення торгів. Розглянувши подані ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" документи представнику позивача було відмовлено у реєстрації як учасника аукціону у зв'язку з відсутністю оплати гарантійного внеску в сумі 2 553,39 грн. Наголошує, що доводи позивача є необгрунтованими та просить в позові відмовити.
15 грудня 2017 року відповідачем 2 Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області було подано відзив на позов (арк.с. 44-46), відповідно до якого відповідач 2 просить суд в задоволенні позову відмовити. Вказує, що 23.08.2017 р. між Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області та ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" було укладено Договір про надання послуг з проведення земельних торгів №283. На виконання умов останнього та вимог Земельного кодексу України відповідачем 1 було вчинено усі необхідні дії, та 10.11.2017 р. проведено земельні торги (аукціон) щодо продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 103,0125 га, кадастровий номер 5622283600:06:000:0425, яка розташована на рериторії Неньковицької сільської ради Зарічненського району. За результатами земельних торгів 10.11.2017 р. було складено відповідний протокол, та цього ж дня між Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області та переможцем торгів - Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернігівське Аграрне Підприємство" укладено Договір оренди землі №175/57-17-ДО. Відповідач 2 вважає, що Договір оренди землі №175/57-17-ДО містить усі необхідні істотні умови визначені законодавством, він складений та підписаний особами, які мають на те необхідні повноваження, відтак відсутні підстави для визнання його недійсним. Також вважає, що подані позивачем матеріали не є належними та достовірними доказами, які можуть бути підтверджувати факт відсутності на веб-сайті Держгеокадастру інформації про реєстраційний внесок. Крім того, згідно інформації вказаної на веб-сайті Держгеокадастру розмір гарантійного внеску аукціону №9390 визначений у розмірі 2 553,39 грн. За наведеного просить відмовити у задоволенні позову повністю.
Ухвалою суду від 21 грудня 2017 року вирішено розгляд справи №918/838/17 здійснювати за правилами Господарського процесуального кодексу України (від 06.11.1991 р. №1798-XII) у редакції Закону України №2147-VIII від 03.10.2017 р., що набрала чинності з 15.12.2017 р. в порядку загального позовного провадження.
30 січня 2018 року позивачем подано до суду заяву про уточнення позовних вимог, у якій додатково роз'яснив якими правовими нормами керувався при зверненні до суду із позовом, при цьому прохальну частину позовної заяви не змінив (арк.с. 88-90). Вказана заява відповідає вимогам ст.ст. 42, 46, 170 ГПК України, тому прийнята судом.
Також 30 січня 2018 року позивачем подано відповідь на відзив, згідно якої вважає, що відсутність розміру гарантійного внеску в оголошенні є прямим порушенням порядку підготовки до проведення земельних торгів відповідно до ст.137 Земельного кодексу України, що є підставою для визнання недійсними земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 5622283600:06:000:0425.
Ухвалою від 30 січня 2018 року закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті на 16 лютого 2018 року.
14 лютого 2018 року від позивача поштовим зв'язком надійшла письмова заява про відкладення розгляду спору по суті на іншу дату у зв'язку з неможливістю представника позивача прибути до господарського суду Рівненської області 16.02.2018 р. по причині перебування у цей день в іншому судовому засіданні.
16.02.2018 р. у засідання суду представник позивача не з'явився. Судом було роз'яснено присутнім учасникам у справі причини неявки представника позивача, та озвучено зміст поданої ним заяви про відкладення розгляду справи.
Представники відповідача 1 та відповідача 2 заперечили проти відкладення розгляду справи.
Суд, заслухавши думку присутніх у судовому засіданні учасників у справі, без виходу до нарадчої кімнати, ухвалив відмовити позивачу у задоволенні заяви про відкладення розгляду справи. При цьому суд зазначає, що 21 грудня 2017 року розгляд справи уже відкладався у зв'язку з неявкою представника позивача та за його клопотанням, про що наявна відмітка у формулярі (протоколі) судового засідання від 21.12.2017 р. та ухвалі від 21.12.2017 р. Відповідно до п.2 ч.3 ст.202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
За наведеного суд прийшов до висновку про можливість розгляду справи №918/838/17 без участі представника позивача за наявними у ній матеріалами.
В судовому засіданні 16.02.2018 р. представник відповідача 1 надав пояснення, які співпадають з позицією, що викладена у письмовому відзиві на позов. Просить у позові відмовити.
Представник відповідача 2 підтримав доводи, наведені у письмовому відзиві. Вважає позовні вимоги необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Представник відповідача 3 відзиву на позов не подав. У судові засідання не з'являвся.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників відповідачів 1 та 2, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарським судом встановлено наступне.
23 серпня 2017 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області (замовник, відповідач 2) та Державним підприємством "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (виконавець, відповідач 1) було укладено Договір про надання послуг з проведення земельних торгів (аукціону) (арк.с. 47-48), згідно предмету якого замовник доручає, а виконавець зобов'язується надати послуги по проведенню земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, яка знаходиться на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області, орієнтовною площею 103,0125 га, кадастровий номер 5622283600:06:000:0425, з наступним відшкодуванням покупцем лота вартості послуг (винагороди) Виконавцю земельних торів.
Пунктом 1.3. Договору передбачено, що Замовник уповноважує Виконавця виконувати наступні дії: опублікувати на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, оголошення із зазначенням дати проведення торгів та переліку лотів; здійснити пошук потенційних учасників; надати консультації потенційним учасникам щодо умов продажу права оренди на земельну ділянку і проведення земельного аукціону; провести прийом і реєстрацію заяв від учасників на участь у земельному аукціоні; надати рахунок в установах банку для зарахування гарантійних та реєстраційних внесків учасників; виготовити вхідні квитки для учасників та осіб, присутніх на аукціоні; провести реєстрацію учасників у день аукціону; провести аукціон не раніше ніж через 30 днів та не пізніше 90 днів в порядку, визначеному ст. 134-139 Земельного кодексу України; провести аукціон за адресою: м.Рівне, вул.Симона Петлюри, буд.37; за результатами проведеного аукціону скласти та оформити протокол земельних торгів.
Договір вступає в дію з моменту його підписання та діє до 31 грудня 2017 року або до повного виконання сторонами своїх зобов'язань (пункт 6.1 Договору).
На виконання умов Договору на офіційному сайті http://torgy.land.gov.ua/auction/lot-card/18054 було розміщено оголошення про проведення 10.11.2017 року об 11 год. 00 хв. земельних торгів (аукціону №9390) з метою продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 5622283600:06:000:0425, що розташована Рівненська область, Зарічненський район, Неньковицька сільська рада, площею 103,0125 га, за цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з пріоритетними та допустимими видами використання (для містобудівних потреб) використання за цільовим призначення (лот №18054).
При здійснені судом пошуку у мережі інтернет за наступним посиланням: http://torgy.land.gov.ua/auction/lot-card/18054 встановлено, що на даному сайті в оголошенні також було розміщено інформацію про найменування організатора земельних торгів - Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, місце проведення - м.Рівне, вул.Симона Петлюри, буд.37, розмір реєстраційного внеску - 600,00 грн., розмір гарантійного внеску - 2553,39 грн., а також іншу передбачену частиною 4 статті 137 ЗК України необхідну інформацію: умови договору оренди, який укладається на земельних торгах, стартовий розмір річної плати за користування земельною ділянкою, порядок сплати відповідних реєстраційних та гарантійних внесків, містобудівні умови земельної ділянки, номер рахунку виконавця земельних торгів, відкритий у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків, найменування та адреса виконавця земельних торгів. Крім того, за змістом даного оголошення, ОСОБА_2 була визначена особою, в якої можна ознайомитися з документами на даний лот, та було зазначено номер телефону цієї особи.
06 листопада 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство" звернулося до ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" із заявою про участь у земельних торгах для юридичних осіб - резидентів щодо права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 5622283600:06:000:0425.
Як вказує позивач, до заяви додано копії наступних документів:
1. Інформацію про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (копія виписки з ЄДРПОУ на 3 арк.).
2. Документи, що підтверджують сплату реєстраційного внеску - 600,00 грн., та гарантійного внеску - 100,00 грн. на 2 арк (копія на арк.с. 13).
3. Документи, що підтверджують право діяти представнику ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" від імені учасника торгів на 1 арк.
Згадані матеріали були отримані зі сторони відповідача 1 06.11.2017 р. о 14:55 год. працівником ОСОБА_4, про що наявна відмітка із підписом даної особи на примірнику заяви про участь у земельних торгах (арк.с. 11).
Згідно Довідки від 06.11.2017 р. (арк.с. 14-15) про отримання документів виконавцем земельних торгів від ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" було надано наступні документи: заява про участь у земельних торгах на 1 арк. в 1 прим.; копія довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України на 2 арк. в 1 прим.; проект договору оренди землі 3 екз. на 9 арк.; копія документа, що підтверджує право діяти від імені учасника торгів на 1 арк. в 1 прим.; копія наказу про призначення директора ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" на 1 арк.; копія довідки про присвоєння ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків/реєстраційного номера облікової картки платника податків або копії сторінок паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної пождаткової служби і мають відмітку у паспорті) на 1 арк. в 1 прим.; копія паспорта на 3 арк.; копія документу про сплату гарантійного внеску на 1 арк. в 1 прим.; копія довідки про відкриті банківські рахунки на 1 арк. в 1 прим.; копія платіжного документа про сплату реєстраційного внеску на 1 арк. в 1 прим.; копія статуту 7 арк. 1 прим. Всього прийнято 28 аркушів.
Розглянувши подані документи ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" повідомило позивача про відмову в реєстрації його як учасника земельних торгів у зв'язку з відсутністю оплати гарантійного внеску у розмірі 2553,39 грн.
У подальшому 10 листопада 2017 року було проведено земельні торги (аукціон) щодо продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 103,0125 га, за кадастровим номером 5622283600:06:000:0425, розташованої: Рівненська область, Зарічненський район, на території Неньковицької сільської ради.
За результатами земельних торгів 10.11.2017 р. складено відповідний протокол (арк.с. 49), у якому відображено відомості про трьох учасників земельних торгів, їх пропозиції. Переможцем земельних торгів визнано учасника: Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернігівське аграрне підприємство" (відповідач 3).
Як наслідок цього, 10.11.2017 р. між Головним управління Держгеокадастру у Рівненській області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернігівське аграрне підприємство" (Орендар) укладено Договір оренди землі, згідно предмету якого Орендодавець на підставі протоколу земельних торгів (аукціону) від 10.11.2017 р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5622283600:06:000:0425, яка розташована на території Неньковицької сільської ради Зарічненчького району Рівненської області (арк.с. 50-54).
Обгрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначає, що відповідачем неправомірно відмовлено в реєстрації ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" як учасника аукціону. В оголошенні про проведення торгів розмір гарантійного внеску складав 0 грн., ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" на свій розсуд вирішило сплатити гарантійний внесок у розмірі 100 гривень. Приймаючи документи виконавцем земельних торгів не було зазначено про зміну гарантійного внеску. Натомість напередодні земельних торгів інформація в оголошенні на лот №18054 про проведення торгів, що містилась на офіційному сайті щодо розміру гарантійного внеску була змінена з 0,00 грн. на 2 553,39 грн. Відтак, на думку позивача, порядок проведення земельних торгів був порушений виконавцем торгів.
Щодо вказаних обставин суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Зі змісту статті 135 Земельного кодексу України слідує, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб'єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.
Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.
Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів. Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів. Розмір реєстраційного внеску визначається виконавцем і не може перевищувати 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати на дату публікації оголошення про проведення земельних торгів. Розмір гарантійного внеску за лотом становить 5 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки або стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису). Реєстраційний та гарантійний внески сплачуються учасниками земельних торгів на окремі рахунки виконавця земельних торгів, відкриті в банку. Сплачені суми реєстраційних внесків поверненню не підлягають, крім випадку, визначеного частиною третьою статті 138 цього Кодексу. Умови, оголошені перед проведенням земельних торгів, не підлягають зміні під час укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.
Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів.
Згідно положень статті 137 Земельного кодексу України організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу.
Документація щодо кожного лота оформляється виконавцем земельних торгів в окрему справу і після закінчення торгів передається покупцеві. Із зазначених документації та матеріалів виконавець земельних торгів формує інформаційну картку на лот. Земельні торги проводяться не раніше 30 днів та не пізніше 90 днів після оприлюднення оголошення.
Особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів: а) заяву про участь у земельних торгах; б) інформацію про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України, інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу; або прізвище, ім'я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків або номер та серію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку у паспорті) фізичної особи - підприємця. Фізичні особи, які не є підприємцями, подають копію довідки про присвоєння їм реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків) або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку у паспорті). Для іноземних громадян та осіб без громадянства - прізвище, ім'я та по батькові, громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в країні, громадянином (підданим) якої є особа; для іноземних юридичних осіб - найменування, місцезнаходження та держава, в якій зареєстрована юридична особа. Копії засвідчуються підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах. в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків). Представник фізичної чи юридичної особи подає також документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.
Виконавець земельних торгів приймає документи в учасників - фізичних осіб та представників учасників - юридичних осіб. Виконавець земельних торгів після отримання документів, зазначених у частині першій цієї статті, заносить до книги реєстрації учасників торгів порядковий номер учасника і номер лота, який він виявив бажання придбати, та видає учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів).
Проте, як вбачається із наявних у справі письмових доказів, та із заяви позивача про участь у земельних торгах для юридичних осіб-резидентів, що була ним подана, ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" не дотримано наведених вище вимог ЗК України, та не надано усіх документів необхідних для реєстрації його на участь у земельних торгах, зокрема не подано документу про сплату гарантійного внеску у становленому порядку та розмірі.
Суд звертає увагу, що розмір гарантійного внеску передбачений ч.8 ст.135 Земельного кодексу України, відповідно до якої розмір гарантійного внеску за лотом становить 5 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки або стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису).
Отже, розмір гарантійного внеску чітко врегульований нормами діючого законодавства, які позивач повинен був врахувати при поданні документів для реєстрації його на участь у земельних торгах, що ним не було зроблено.
При цьому Замовник та Виконавець земельних торгів при організації та проведенні останніх лише здійснюють технічні та організаційні заходи що стосуються земельних торгів, з урахуванням положень нині діючого законодавства.
У матеріалах справи міститься лист Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 14.12.2017 р. (арк.с. 39). Згідно змісту листа для спрощення процедури поблікації на офіційному веб-сайті Держземагенства (держгеокадастру) України оголошень про проведення земельних торгів, їх результатів, державним підприємством "Центр ДЗК" розроблено програмний модуль. Оголошення вносяться до програмного модуля територіальними органами Держгеокадастру за місцем знаходження земельних ділянок та в подальшому публікуються на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України з дотриманням спеціально розробленої Інструкції користувача по роботі з системою. Для доступу до системи відповідальним спеціалістам територіальних органів Держгеокадастру надавались відповідні ключі доступу (логіни та паролі). Враховуючи зазначене, ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" не має права доступу (відповідного логіну та паролю) для розміщення оголошень про проведення земельних торгів на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України.
Відтак, доводи позивача про те, що відповідачами даний аукціон навмисо сфальсифіковано спростовані наведеними вище правовими нормами та метеріалами справи, тому не приймаються судом до уваги.
Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги ті обставини що особи, які виявили бажання взяти участь у земельних торгах користуються рівними правами, суд приходить до висновку, що ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" правомірно відмовлено в реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство" на участь в земельних торгах.
Отже, враховуючи усе викладене у сукупності, доводи ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" про те, що ДП "Рівненський інститут землеустрою" порушило порядок прийняття документів від осіб, які виявили бажання брати участь у земельних торгах, не знайшли свого підтвердження при дослідженні доказів, а відтак не заслуговують на увагу. Тому, позов у частині вимог про визнання земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 5622283600:06:000:0425, що розташована Рівненська область, Зарічненський район, Неньковицька сільська рада, площею 103,0125 га, що відбулись 10.11.2017 року об 11:00, недійсними - до задоволення не підлягає.
Також у позовній заяві позивач просить суд визнати недійсним Договір оренди землі від 10.11.2017 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернігівське аграрне підприємство".
Недійсність спірного правочину ТзОВ "Рівненське Аграрне Підприємство" мотивує тим, що підставою набуття права оренди землі є результати земельних торгів, які на думку позивача є незаконними.
Проте, як наведено вище, суд не знайшов підстав для визнання недійсними земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 5622283600:06:000:0425, що розташована Рівненська область, Зарічненський район, Неньковицька сільська рада, площею 103,0125 га, що відбулись 10.11.2017 року.
Статтею 55 Конституції України передбачено, що кожному гарантується право на судовий захист.
Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Одним із способів захисту є визнання договору недійсним.
Згідно ч. 1 ст.215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Крім того, підставою для визнання договору недійсним відповідно до закону є відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених ст. 15 Закону "Про оренду землі", а також порушення вимог ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону.
Відповідно до вимог ч.1 ст.6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України, наслідком укладання угод з порушенням чинного законодавства є визнання такої угоди судом недійсною.
Пунктом 5 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" №9 від 6 листопада 2009 року передбачено, що відповідно до статей 215 та 216 Цивільного кодексу України вимога про визнання оспорюваного правочину недійсним та про застосування наслідків його недійсності може бути заявлена як однією із сторін правочину, так і іншою заінтересованою особою, права та законні інтереси якої порушено вчиненням правочину.
Відсутність порушеного з боку відповідачів права позивача на участь в аукціоні, обумовлює безпідставність тверджень позивача щодо порушення договором оренди землі від 10.11.2017 року його прав та охоронюваних законом інтересів.
Позовні вимоги про визнання недійсним договору оренди землі від 10.11.2017 р. є необґрунтованими, оскільки суд не знайшов підстав для визнання недійсними земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку, їх проведення відповідає вимогам чинного законодавства, а договір оренди землі містить всі істотні умови визначені ст.15 Закону України "Про оренду землі", не містить порушень вимог ст. 4-6, 11, 17, 19 вказаного Закону, відповідає іншим вимогам чинного законодавства. Тому підстави визначені ст.203, 215 Цивільного кодексу України для визнання договору оренди землі недійсним - відсутні.
Відповідно до вимог ст.ст. 73,74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Підсумовуючи вищевикладене та враховуючи встановлені господарським судом обставини, суд дійшов висновку що у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "Рівненське Аграрне Підприємство" слід відмовити повністю.
Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального Кодексу України, судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд-
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні позову повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Рівненського апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено "20" лютого 2018 року
Суддя Бережнюк В.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2018 |
Оприлюднено | 25.02.2018 |
Номер документу | 72401982 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Бережнюк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні