Постанова
від 26.02.2018 по справі 235/5232/17
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2018 року справа №235/5232/17

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Казначеєва Е.Г., суддів: Компанієць І.Д., Ястребової Л.В., за участю секретаря судового засідання Терзі Д.А., позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, представника третьої особи ОСОБА_3, третьої особи Кабанець Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу адвоката ОСОБА_2, що представляє Лисівську сільську раду Покровського району Донецької області на постанову Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 01 грудня 2017 р. у справі № 235/5232/17 (головуючий І інстанції Хмельової С.М.) за позовом ОСОБА_1 до Лисівської сільської ради Покровського району Донецької області, третя особа Покровська міська рада Донецької області, Лисівський сільський голова Кабанець Юлія Віталіївна про визнання незаконними та скасування рішення Лисівської сільської ради Покровського району Донецької області від 29.08.2017 року № VII/20-4 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад",-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі- позивач, ОСОБА_1) звернувся до Красноармійського міськрайонного суду Донецької області з адміністративним позовом до Лисівської сільської ради Покровського району Донецької області, третя особа Покровська міська рада Донецької області, Лисівський сільський голова Кабанець Юлія Віталіївна, в якому просив: визнати незаконним та скасувати рішення Лисівської сільської ради Покровського району Донецької області від 29.08.2017 року № VII/20-4 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад ; судові витрати покласти на відповідача (а.с.2-6).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення Лисівської сільської ради від 29.08.2017 року №VІІ/20-4 прийнято з порушенням норм діючого законодавства, а саме: регламенту роботи Лисівської сільської ради Донецької області, затвердженого рішенням Лисівської сільської ради Красноармійського району Донецької області від 05.11.2015 року № VІІ/1-6 Про затвердження Регламенту роботи сільської ради , зі змінами та доповненнями (далі- Регламент); Закону України Про доступ до публічної інформації від 13 січня 2011 року № 2939-VI (далі- Закон № 2939-VI); Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР); Закон України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 5 лютого 2015 року № 157-VIII (далі - Закон № 157-VIII).

Постановою Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 01 грудня 2017 року позовні вимоги задоволено, визнано незаконним та скасовано рішення Лисівської сільської ради Покровського району Донецької області від 29.08.2017 року № VІІ/20-4 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад ; стягнуто з Лисівської сільської ради Покровського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04343116) на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 640 гривень 00 копійок (а.с.174-181).

Відповідач, не погодившись з прийнятим судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просив постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволені позовних вимог. В обґрунтуванні апеляційної скарги зазначено, що судом першої інстанції не зазначено, яку норму законодавства або Регламенту порушено відповідачем при розгляді питання про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад в розділі Інші питання порядку денного, яким нормативним актом передбачено зберігання проектів рішень після їх прийняття. Пункт 1 розділу III Регламенту не містить обов'язку сільського голови або інших посадових осіб безумовно надавати документи та матеріали з питань, які передбачається внести на розгляд ради. Не ґрунтується на обставинах. Висновок суду, що питання про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад не вивчалось та не обговорювалось. Відповідачем було додержано вимоги ст. 5 Закону № 2939-VI, рішення ради та результати поіменного голосування були розміщенні на стенді в приміщенні сільської ради, що було підтверджено поясненнями свідків. Апелянт вважає, що посилання суду на порушення ст. 5 Закону № 157-VIII, а саме на відсутність в розпорядженні голови від 20.07.2017 року № 25 переліку територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів, не визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування, не визначення суб'єкта ініціювання добровільного об'єднання, не гуртуються на законі, оскільки вищезазначені данні повинно містити пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад, а не розпорядження про створення робочої групи з організації громадських обговорювань. При цьому, пункт 1 розпорядження про ініціювання містить вищевказані данні. Апелянт зазначає, що Закон № 157-VIII не містить обов'язку ради прийняти рішення відповідно до результатів громадського обговорювання пропозиції про добровільне об'єднання. Оскільки така позиція не відповідає принципам добровільного об'єднання територіальних громадян. Судом не зазначено, в чому полягало порушення принципу добровільності, оскільки рішення було прийнято депутатами сільської ради, яким територіальна громада делегувала повноваження приймати рішення, що стосується її інтересів, у тому числі стосовно добровільного об'єднання територіальних громадян. Судом не зазначено, які дії відповідача призвели до порушення ч.5, 6 ст.42 Закону № 280/97-ВР та ст. 1 Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 11 липня 2002 року № 93-IV (далі - Закон № 93-IV), і в чому полягає порушення інтересів громади. Посилання на ст. 5 Європейської хартії місцевого самоврядування (яка ратифікована Законом України від 15 липня 1997 року № 452/97-ВР) (далі - Європейська хартія місцевого самоврядування) є безпідставним, оскільки проведення місцевих референдумів законодавством не передбачено (а.с.192-193).

Позивач та представник третьої особи в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечував.

Представник відповідача та третя особа в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримали, вважають, що рішення суду першої інстанції винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, апеляційну скаргу обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановила наступне.

Головою Лисівської сільської ради 08.12.2016 року видано розпорядження № 40 Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до якого, з урахуванням звернення Покровського міського голови, виконавчому комітету необхідно вивчити пропозицію Покровського міського голови про добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст та подати відповідні пропозиції; провести громадське обговорення; включити до порядку денного чотирнадцятої сесії VІІ скликання Лисівської сільської ради питання про добровільне об'єднання територіальних громад (а.с.22-23).

Відповідно до протоколу громадських обговорень членами Лисівської територіальної громади пропозиції про добровільне об'єднання в Покровську міську об'єднану територіальну громаду з центром в місті Покровськ від 25.12.2016 року, із 120 присутніх та наділених правом голосу, за об'єднання в Покровську міську об'єднану територіальну громаду з центром в м. Покровськ, проголосувало 103 особи, проти - 13, утримались - 4 (а.с.17-21).

Рішенням Лисівської сільської ради Покровського району № VІІ/141 від 05.01.2017р. Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи вирішено дати згоду на добровільне об'єднання територіальних громад: Родинська міська рада, Мирноградська міська рада, Шевченківська селищна рада, Удачненська селищна рада, Новоекономічна селищна рада, Гродвська селищна рада, Гришинська сільська рада, Сергіївська сільська рада, Піщанська сільська рада, Новотроїцька сільська рада, Лисівська сільська рада, Першотравнева сільська рада, Рівненська сільська рада, Петрівська сільська рада, Новоєлизаветівська сільська рада, Срібненська сільська рада, Малинівська сільська рада, Іванівська сільська рада, Новоолексанрівська сільська рада в Покровську міську об'єднану територіальну громаду Донецької області з центром у місті Покровськ Донецької області (а.с.13). За дане рішення віддали голоси 12 депутатів, 2 утримались, проти - жодного голосу (а.с.14-16).

Розпорядженням сільського голови № 25 від 20.07.2017р. Про затвердження складу робочої групи з організації громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад затверджено склад робочої груп з організації громадських обговорень, провести громадські обговорення щодо добровільного об'єднання територіальних громад у формі опитування громадян на території Лисівської сільської ради з 20.07.2017р. до 31.07.2017р., затверджено форму листа опитування щодо добровільного об'єднання територіальних громад на території Лисівської сільської ради (а.с.25-27).

За результатами громадського опитування, яке проводилось з 20.07.2017 року по 31.07.2017 року, пропозицію щодо об'єднання у Покровську об'єднану територіальну громаду підтримали 596 мешканця Лисівської сільської ради Покровського району, за Лисівську об'єднану територіальну громаду підтримали 402 мешканця Лисівської сільської ради (а.с.52-114).

Розпорядженням сільського голови від 25.08.2017р. за № 35 Про скликання двадцятої позачергової сесії Лисівської сільської ради VІІ скликання скликано двадцяту позачергову сесію Лисівської сільської ради VІІ скликання. Проведення позачергового пленарного засідання двадцятої сесії Лисівської сільської ради VІІ скликання призначене в приміщенні сільської ради 29 серпня 2017 року о 18.00 годині. Проведення засідання постійних комісій сільської ради, на яких попередньо розглянути питання, що пропонуються до порядку денного сесії, передбачено провести 28.08.2017р. о 16.00 годині,в приміщенні сільської ради. На розгляд сесії винесено питання: про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Комунальному закладу культури Покровський районний культурно-дозвіллєвий центр для будівництва і обслуговування будівлі Лисівського Центру культури та дозвілля; про розгляд технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок під кладовищами розташованими на території сільської ради; інші питання (а.с.28).

Рішенням Лисівської сільської ради Покровського району від 29.08.2017р. за № VІІ/20-4 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад , яке було прийнято за результатами зазначеної сесії, надано згоду на добровільне об'єднання територіальних громад: сіл Лисівка, Новопавлівка, Гнатівка, Ріг, Новоукраїнка, Новий Труд, Даченське, Зелене, Сухий Яр, селище Чунишине Лисівської сільської ради, сіл Петрівка, Юрївка, Григорівка, Новоолексіївка, Пустинка Петрівської сільської ради, сіл Сонцівка, Беркестки, Зоря, Новодмитрівка Сонцівської сільської ради в Лисівську територіальну громаду з центром у селі Лисівка. Пунктом 3 рішення раніш прийняте рішення сільської ради від 05.01.2017 року № VІІ/14-1 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи визнано таким, що втратило чинність (а.с.24).

З протоколу двадцятої сесії Лисівської сільської ради VІІ скликання від 29.08.2017р. вбачається, що на засіданні присутні були 14 депутатів та сільський голови, крім того запрошені працівники поліції, незапрошені особи та мешканці сіл сільської ради. Сесія відбувалась в залі, але для недопущення конфліктних ситуацій, депутати перейшли до кабінету бухгалтерії сільської ради, де продовжили роботу. Крім інших питань, розглянуто питання щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад (а.с.30-35).

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Лисівська сільська рада при прийнятті рішення від 29.08.2017 року діяла не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; не з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано (без врахування думки територіальної громади); необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); упереджено (без обговорення); без дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; не пропорційно; без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення; та не протягом розумного строку.

Колегія суддів, із зазначеним висновком суду першої інстанції погоджується, з наступних підстав.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, що здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до статті 2 Закону № 280/97-ВР, місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

За частиною 1 статті 3 Закону № 280/97-ВР, громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону № 280/97-ВР, первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Відповідно до положень ст. 6 Закону № 280/97-ВР, територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад врегульовано нормами Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад № 157-VIII.

Статтями розділу другого Закону № 157-VIII визначено умови та порядок добровільного об'єднання громад, а також чітка послідовність дій, які тісно взаємопов'язані між собою. Так кожен наступний етап добровільного об'єднання громад може бути розпочато виключно після закінчення попереднього.

Саме дотримання послідовності всіх етапів є обов'язковою передумовою для добровільного об'єднання громад на підставі чинного законодавства України з дотриманням Конституції України

Підстави та порядок здійснення ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад визначено у ст. 5 Закону № 157-VIII.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 вказаного Закону ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

За приписами ч. 2 ст. 5 Закону № 157-VIII, пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування.

У відповідності до вимог ч. 3. 4 ст. 5 Закону № 157-VIII, сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Порядок підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад визначено статтею 6 Закону № 157-VIII відповідно до частини 1 та 2 зазначеної статті, сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.

Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

За пунктом 14 ч.6 статті 55 Закону № 280/97-ВР, голова районної, обласної, районної у місті ради забезпечує гласність у роботі ради та її органів, обговорення громадянами проектів рішень ради, важливих питань місцевого значення, вивчення громадської думки, оприлюднює рішення ради.

Рішенням Лисівської сільської ради № УІ/58-1 від 02.06.2015р. затверджено Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад (а.с.36-39).

Цим Порядком визначається механізм проведення громадського обговорення та основні вимоги до його організації та розгляду узагальнених пропозицій (зауважень) під час розгляду питань про добровільне об'єднання територіальних громад відповідно до Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад .

Пунктом 4 Порядку передбачено, що організатори громадського обговорення самостійно визначають форми його проведення, виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості заінтересованих учасників та власних організаційних можливостей.

Відповідно до пунктоу 10 Порядку,у ході проведення конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей з громадськістю у рамках громадського обговорення ведеться протокол, у якому фіксуються всі пропозиції (зауваження) та подається на розгляд сільської селищної ради.

За приписами ч. 1 ст. 13 Закону № 280/97-ВР, територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.

Відповідно до Роз'яснень щодо застосування положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад в частині визначення строків здійснення окремих етапів об'єднання, затвердженому на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування 03 червня 2015 року, протокол № 17, у частині третій статті 5 та частині третій статті 6 Закону визначено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції.

У частині другій статті 7 Закону термін громадське обговорення конкретизується як громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю.

Крім того, частиною четвертою статті 5 Закону встановлено, що порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Комітет відзначає, що громадське обговорення може проводитись в різних формах, зокрема, передбачених статтею 8 та статтею 13 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні у формі загальних зборів громадян, громадських слухань або в інших формах, визначених місцевою радою (конференція, форум, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація тощо).

Комітет звертає увагу, що окремі форми громадського обговорення (загальні збори громадян, громадські слухання та ін.) не можуть тривати протягом 30 чи 60 днів та як правило проводяться протягом одного неробочого дня.

Враховуючи зазначене, Комітет вважає, що проведення громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) протягом певної кількості днів слід розуміти як визначення граничного проміжку часу, протягом якого мають бути проведені певні заходи та оприлюднені їх результати.

При цьому Комітет звертає увагу, що призначаючи громадське обговорення сільський, селищний, міський голова повинен виходити з необхідності залучення якомога більшої кількості зацікавлених учасників, враховуючи організаційні можливості виконавчих органів ради, а також визначати такі строки проведення громадського обговорення, які б слугували гарантією реалізації права громадян на висловлення власної думки.

Статтею 5 Європейської хартії місцевого самоврядування регламентовано, що зміни територіальних кордонів органів місцевого самоврядування не можуть здійснюватися без попереднього з'ясування думки відповідних місцевих громад, можливо шляхом проведення референдуму, якщо це дозволяється законом.

Колегія суддів зазначає, що законодавством встановлено об'явок громадського обговорення питання добровільного об'єднання територіальних громад, яке направлено на реалізацію права громадян, як первинного суб'єкта місцевого самоврядування, на висловлення власної думки для вирішення зазначеного питання місцевого значення. При цьому, норми визначають обов'язок вивчення (дослідження) та врахування громадського обговорювання питання при прийнятті рішення.

Тобто, аналіз наведених положень та Європейської хартії місцевого самоврядування дає підстави дійти висновку щодо обов'язкового врахування відповідачем думки та позиції громади за результатами громадського обговорювання.

Крім того, відповідно до статті 1 Закону № 93-IV, депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Депутат місцевої ради, як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов'язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Таким чином, депутати сільської ради були зобов'язані враховувати думку жителів населеного пункту, тобто територіальної громади, при вирішенні питання щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад.

Як зазначалось, за результатами громадського опитування, пропозицію щодо об'єднання у Покровську об'єднану територіальну громаду підтримали 596 мешканця Лисівської сільської ради, за Лисівську об'єднану територіальну громаду підтримали 402 мешканця Лисівської сільської ради (а.с.52-114).

З розпорядження сільського голови від 25.08.2017р. за № 35 Про скликання двадцятої позачергової сесії Лисівської сільської ради VІІ скликання та протоколу двадцятої сесії Лисівської сільської ради VІІ скликання від 29.08.2017р. на якому було прийнято оскаржуване рішення, не вбачається, що відповідачем було будь-яким чином досліджено та враховано результати громадського обговорювання. Не наведено підстави не врахування думки громади щодо питання об'єднання територіальних громад. З вказаного вбачається, що відповідачем проігноровано вищезазначене обговорювання та прийнято рішення без врахування думки та інтересів громади.

Стосовно посилання апелянта на те, що Закон України Про добровільне об'єднання територіальних громад , не покладає на сільську раду обов'язку прийняти рішення відповідно до результатів громадського обговорення пропозиції про добровільне об'єднання, колегія суддів зазначає, що у даному випадку мова йде не про прийняття рішення на підставі результатів обговорювання, а про обов'язкове дослідження та врахування його результатів. Рада, як виборний орган, який складається з депутатів, представляє інтереси територіальної громади, а прийняття від її імені рішення без врахування її думки, не відповідає принципам добровільного об'єднання територіальних громад, які викладені у статті 2 Закону № 280/97-ВР.

Також, Рішенням Лисівської сільської ради № УІІ/1-6 від 05.11.2015р. затверджено Регламент роботи сільської ради (а.с.40-51).

У розділі ІІІ Регламенту зазначено, що сільська рада проводить свою роботу сесійно. Сесії складаються з пленарних засідань, а також засідань постійних комісій. Рада правомочна розглядати і вирішувати питання віднесені законодавством України до її відання. Рішення сільського голови про скликання сесії доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках-не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця її проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Отже, Регламентом встановлений обов'язок доведення до відмова депутатів і населення про питання, які передбачається внести на розгляд ради.

Розпорядженням сільського голови від 25.08.2017р. за № 35 Про скликання двадцятої позачергової сесії Лисівської сільської ради УІІ скликання скликано двадцяту позачергову сесію Лисівської сільської ради УІІ скликання. Зі змісту вказаного розпорядження вбачається, що основним питанням сесії було необхідність вирішення земельних питань. В розпорядженні питання щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад окремим пунктом не зазначено, та відповідно до пояснень відповідача віднесено до розділу інші питання .

З пояснень позивача вбачається, що йому було повідомлено за телефоном про скликання сесії проте питання про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад яке винесено на розгляд ради не було озвучено, що не заперечувалось відповідачем.

Також, з пояснень свідків наданих суду першої інстанції вбачається, що на стенді ради було розміщено лише оголошення про скликання сесії.

Таким чином, відповідачем не було доведено до відома депутатів і населення про питання, які передбачається внести на розгляд ради, зокрема, питання про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад.

Колегія суддів не приймає посилання апелянта на пункт 1 розділу III Регламенту, як на обґрунтування відсутності обов'язку повідомлення позивача про питання винесенні на розгляд ради, оскільки, у даному випадку мова йде про обов'язок повідомлення депутатів про питання, які передбачається внести на розгляд ради, а не стосується питання надання документів та матеріалів з питань, які передбачається винести на розгляд ради, що регулює вказана норма.

Також, у пункті 4 частини 3 статті 50 Закону № 280/97-ВР, секретар сільської, селищної, міської ради організує підготовку сесій ради, питань, що вносяться на розгляд ради, забезпечує оприлюднення проектів рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" та інших законів.

За пунктом 14 частиною 6 статті 55 Закону № 280/97-ВР, голова районної, обласної, районної у місті ради забезпечує гласність у роботі ради та її органів, обговорення громадянами проектів рішень ради, важливих питань місцевого значення, вивчення громадської думки, оприлюднює рішення ради.

Відповідно до частини 11 статті 59 Закону № 280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Отже, вказаними нормами встановлено обов'язок оприлюднення актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування та їх проектів у порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації".

Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону № 2939-VI, доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.

Згідно п.2 ч.1 ст. 15 Закону № 2939-VI, розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Відповідно до матеріалів справи, в друкованих засобах інформації та мережі Інтернет проект рішення сільської ради та саме рішення не були оприлюднені. Свідки які були опитані судом першої інстанції, підтвердили тільки те, що забезпечено оприлюднення було тільки оголошення про скликання сесії та в подальшому результатів поіменного голосування, на стенді ради.

Таким чином, відповідачем було порушено вимоги законодавства щодо обов'язку оприлюднення актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування та їх проектів, та доведення їх змісту та питань, що вони вирішують депутатам та громадянам.

Також, згідно розділу ІІІ Регламенту, проекти рішень сільської ради з основних питань розглядаються відповідними постійними комісіями. Матеріали справи не містять доказів надання вказаного питання на розгляд відповідної постійної комісії.

Крім того, колегія суддів зазначає, що з протоколу від 29.08.2017р. вбачається, що на засіданні присутні були 14 депутатів та сільський голова, та були запрошені працівники поліції, незапрошені особи та мешканці сіл сільської ради. Сесія відбувалась в залі, але для недопущення конфліктних ситуацій, депутати перейшли до кабінету бухгалтерії сільської ради, де продовжили роботу. Крім інших питань, розглянуто питання щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад. Колегія суддів зазначає, що зазначені дії сільської ради свідчать про намагання приховати від територіальної громади вказаного питання, яке здійснюється з урахуванням результатів громадського обговорювання.

Колегія суддів не приймає посилання апелянта на відсутність порушення інтересів громади оскаржуваним рішенням, оскільки, оскаржуване рішення прийнято з численними порушенням законодавства, без врахування думки громади, без належного повідомлення громади про розгляд та прийняття оскаржуваного рішення, що свідчить про порушення прав та інтересів громади.

Таким чином, суд першої інстанцій дійшов до обґрунтованого висновку, що рішення Лисівської сільської ради від 29.08.2017 року №VІІ/20-4 прийнято з порушенням норм діючого законодавства.

Висновки суду першої інстанції узгоджуються з вимогами законодавства, яким врегульовано спірні правовідносини, відповідають дійсним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги їх не спростовують, ґрунтуються на помилковому трактуванні правових норм і фактично зводяться до переоцінки доказів та незгоди з висновками суду.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому при таких обставинах апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статями 309, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу адвоката ОСОБА_2, що представляє Лисівську сільську раду Покровського району Донецької області на постанову Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 01 грудня 2017 р. у справі № 235/5232/17 - залишити без задоволення.

Постанову Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 01 грудня 2017 р. у справі № 235/5232/17 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 26 лютого 2018 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового суду протягом тридцяти днів з дати проголошення.

Головуючий суддя: Е.Г.Казначеєв

Судді: І.Д. Компанієць

Л.В. Ястребова

Дата ухвалення рішення26.02.2018
Оприлюднено01.03.2018
Номер документу72480511
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —235/5232/17

Постанова від 26.02.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 26.02.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 22.01.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 01.12.2017

Адміністративне

Красноармійський міськрайонний суд Донецької області

Хмельова С. М.

Постанова від 01.12.2017

Адміністративне

Красноармійський міськрайонний суд Донецької області

Хмельова С. М.

Ухвала від 25.10.2017

Адміністративне

Красноармійський міськрайонний суд Донецької області

Хмельова С. М.

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Красноармійський міськрайонний суд Донецької області

Хмельова С. М.

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Красноармійський міськрайонний суд Донецької області

Хмельова С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні