Рішення
від 28.02.2018 по справі 807/1502/17
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 лютого 2018 року м. Ужгород№ 807/1502/17 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді - Дору Ю.Ю.,

при секретарі судового засідання - Гулай М.В.,

представник позивача - не з'явився,

представник відповідача 1 - не з'явився,

представника відповідача 2 - ОСОБА_1,

представник третьої особи - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПАЛ-04М" до Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області; Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області; третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача - Берегівська міська рада про визнання дій протиправними, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ОПАЛ-04М" (далі - позивач) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області по організації, проведенню та оформленню перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства Берегівською міською радою згідно Акту № 000045 від 17.07.2013 року; скасувати акт № 000045 позапланової перевірки державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області від 17.07.2013 року стосовно дотримання вимог земельного законодавства Берегівською міською радою на виконання звернення Берегівської міжрайонної прокуратури від 19.06.2013 року №59р.

Ухвалою суду від 08.02.2018 року залучено до участі у справі в якості відповідача - 2 - Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області та в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Берегівську міську раду.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що ТОВ "ОПАЛ-04М" є добросовісним набувачем земельних ділянок в м. Берегово по вул. Потушняка, б/н загальною площею 0,2926 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку та вказує, що під час організації проведення перевірки та оформлення її результатів державним інспектором Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області не було дотримано вимоги наказів Міністерства аграрної політики України від 25.02.2013 №132 "Про затвердження Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства" зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 року за №412/22944. Окрім цього Берегівська міська рада не є суб'єктом господарювання та чинним законодавством України серед підстав для проведення позапланової перевірки відсутня підстава щодо можливості проведення перевірки органом державного самоврядування, який не є суб'єктом господарювання. Позивач вважає, що перевірку було проведено без витребування відповідної документації та вивчення цих документів, при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства Держінспектором порушено процедуру проведення такої, зокрема не дотримано положення щодо присутності власника (уповноваженої особи) чи двох свідків, крім того акт перевірки складено за відсутності всіх необхідних для прийняття рішення документів, крім того, викладені в акті порушення не відповідають фактичним обставинам справи та суперечать приписам земельного законодавства. У зв'язку з чим дії Державної інспекції сільського господарства при проведенні перевірки та складенні акту перевірки позивач вважає незаконними та такими, що підлягають скасуванню.

У судове засідання представник позивача, представник відповідача - 1 та представник третьої особи не з'явилися, про дату, час та місце розгляду даної справи повідомлялися у порядку визначеному Кодексом адміністративного судочинства України та завчасно (а.с.а.с.97-105). Проте, 27.02.2018 року представником позивача подано клопотання за вх.№2272, згідно якого останній вказує, що позовні вимоги підтримує та просить розгляд адміністративної справи провести за його відсутності (а.с.112).

Відповідно до ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Відтак, суд вважає за можливе розгляд справи провести за даної явки учасників справи.

28 лютого 2018 року у судовому засіданні представник відповідача - 2 заперечував проти позовних вимог у повному обсязі з мотивів наведених у поданому відзиві та просив відмовити у задоволенні позову повністю, окрім цього додав клопотання згідно якого вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області жодним чином не порушувало прав та інтересів позивача, відтак не може бути відповідачем по вказаній справі. Клопотання щодо неналежного відповідача 2 було подане також представником позивача. Проте, вказані клопотання були судом відхилені протокольною ухвалою у судовому засіданні 28.02.2018 року як безпідставно заявлені.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 28.02.2018 року провадження у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПАЛ-04М" до Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області; Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області; третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача - Берегівська міська рада в частині позовних вимог щодо скасування акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області від 17.07.2013 року №000045 закрито. Відтак, розгляд справи здійснюється по суті вимог позовної заяви щодо визнання протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області по організації, проведенню та оформленню перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства Берегівською міською радою згідно Акту № 000045 від 17.07.2013 року.

Суд, заслухавши представника відповідача - 2, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Державною інспекцією сільського господарства в Закарпатській області відповідно до вимог частини першої статті 5, статтей 6 і 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", частини першої статті 19 Закону України "Про охорону земель", пунктів 4 та 5 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України , затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 №459, виконання наказу Держсільгоспінспекції в Закарпатській області від 09.07.2013 №343 проведена позапланова перевірка стосовно дотримання вимог земельного законодавства Берегівською міською радою (за адресою: м.Берегово, вул. Б.Хмельницького,7), на виконання звернення Берегівської міжрайонної прокуратури від 19.06.2013 року №59 р. За результатами вказаної перевірки, інспекцією складено акт №000045 від 17.07.2013, в якому зокрема вказано, що під час проведення перевірки керівництвом учбово-спортивної бази "Закарпаття" надано копію акту на право постійного користування землею ІІ-ЗК №002129, в якому зазначається, що вищезгаданому землекористувачу надається у постійне користування 8,506 га землі, для розміщення виробничих та учбових споруд, відповідно до рішення Берегівської міської ради від 24.03.1997 р. №159. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №64-97 від 05.05.1997 р.. Дана земельна ділянка входить до меж гірничого відводу (площею 11,63га), що засвідчено актом. Акт, що засвідчує надання гірничого відводу видано та внесено до реєстру Державного комітету України з нагляду за охороною праці 18.07.2005 р. за №1120. Термін чинності акта про надання гірничого відводу становить 14 років.

Пунктом "1.25" рішення 21 сесії 4 скликання Берегівської міської ради від 27.08.2004 року №584 гр.ОСОБА_2 та іншим 7-ми громадянам передано безкоштовно у приватну власність земельні ділянки площею 0,10 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, розташовану по вул.. Потушняка б/н. Стосовно ТОВ "Опал-04М" вказано, що з наданих для проведення перевірки документів встановлено, що дане товариство являється власником земельних ділянок, розташованих по вул. Потушняка загальною площею 0,6926 га, придбаних на підставі укладених цивільно-правових угод.

В отриманих даних Державного земельного кадастру, громадяни ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 отримали земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку на підставі рішення 15 сесії 5 скликання Берегівської міської ради від 03.10.2007 р. за №404, але згідно відповіді, наданої Берегівською міською радою від 15.07.2013 року №1509/03-21, земельні ділянки вищезгаданим громадянам по вул. Потушняка не надавалися, що суперечить вимогам ч.2 ст.116 та ст.118 Земельного кодексу України.

При прийнятті рішення 21 сесії 4 скликання Берегівської міської ради від 27.08.2004 р. №№ 580, 584 органом місцевого самоврядування не дотримано всіх вищезгаданих норм земельного законодавства. Окрім того відповідно до постанови КМУ від 17 січня 1995 року №33 "Про затвердження Положення про порядок забудови площ залягання корисних копалин загальнодержавного значення" забудова площ залягання корисних копалин загальнодержавного значення, а також будівництво, на ділянках їх залягання, споруд непов'язаних з видобуванням корисних копалин, допускається тільки у виняткових випадках (а.с.11-13).

Відмовляючи в задоволенні позову, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються Законом України „Про державний контроль за використання та охороною земель" від 19.06.2003 № 963-IV , Законом України „Про охорону земель" від 19.06.2003 № 962-IV , Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011 № 459 , Порядком планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 лютого 2013 року № 132 (у редакціях, що діяла в момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до абзацу 1 ст. 19 Закону України „Про охорону земель" державний контроль за використанням та охороною земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України визначено, що Державна інспекція сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Пунктом 6 зазначеного Положення передбачено, що Держсільгоспінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи - державні інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах.

Згідно до пункту „а" ст. 6 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині, зокрема: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Статтею 10 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель " передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів дізнання та досудового слідства акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину; звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Аналогічні повноваження Державної інспекції сільського господарства України закріплені в Положенні про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженої Указом Президента України від 13.04.2011 № 459.

Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства (далі - Порядок) визначає процедуру планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначає організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок.

Відповідно до п. 1.3 Порядку інспекційні органи здійснюють планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю).

Згідно з п. 3.1 Порядку позаплановим заходом є захід державного нагляду (контролю), який не передбачений планом роботи інспекційного органу.

Однією з підстав для здійснення позапланового заходу є: отримання заяв, скарг чи звернень фізичних та юридичних осіб, у яких міститься інформація про порушення суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства (із обов'язковим зазначенням суті порушення), що й мало місце в даному випадку. Так, судом встановлено, що перевірка проводилась на виконання звернення Берегівської міжрайонної прокуратури від 19.06.2013 № 59, окрім цього з акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства №000045 від 17.07.2013 року вбачається, що мало місце звернення генерального директора експлуатаційно-виробничого підприємства УСБ "Закарпаття" від 14.06.2013 року №98, адресоване до Берегівської міжрайонної прокуратури (а.с.11).

Відповідно до пункту 5.6 Порядку планові та позапланові заходи з питань перевірки стану дотримання суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ним у процесі ведення господарської діяльності, проводяться за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання у присутності керівника суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи чи у присутності фізичної особи - підприємця або його представника. Оскільки перевірка здійснювалася щодо дотримання вимог земельного законодавства Берегівською міською радою, згідно приписів вказаного вище Порядку, перевірка проводилась у присутності начальника відділу комунального майна та земельних відносин Берегівської міської ради ОСОБА_6, що спростовує твердження позивача про проведення даної перевірки за відсутності власника (уповноваженої ним особи) чи двох свідків.

Посилання позивача на те, що Берегівська міська рада не є суб'єктом господарювання суд вважає безпідставним та необґрунтованим, зокрема, статтею 16 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Орган місцевого самоврядування, в даному випадку - Брегівська міська рада у своєму розпорядженні має майно, а відтак - потенційний учасник господарських відносин.

Відповідно до ст.55 Господарського кодексу України суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.

Пунктом 5.8 Порядку передбачено, що у разі виявлення порушення вимог земельного законодавства державні інспектори: з'ясовують обставини та суть вчиненого порушення земельного законодавства, установлюють особу, яка його вчинила, чи особу, внаслідок бездіяльності якої порушено вимоги земельного законодавства; установлюють, чи є в діях осіб, які вчинили правопорушення, чи осіб, внаслідок бездіяльності яких порушено вимоги земельного законодавства, ознаки адміністративного чи кримінального правопорушення; встановлюють шляхом обстеження земельних ділянок, чи завдана суб'єктом господарювання або третіми особами шкода земельним ресурсам унаслідок здійснення ними господарської чи іншої діяльності.

Відповідно до пункту 5.3 Порядку за результатами здійснення планових та позапланових заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, державні інспектори складають акт перевірки згідно з уніфікованою формою акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства за дотриманням суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 липня 2012 року за № 1289/21601).

З огляду на вищевикладене, дії Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області по організації, проведенню та оформленню перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства Берегівською міською радою згідно здійснювалися відповідно до вимог законодавства.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, суд дійшов висновку, що мотивація та докази, на які посилається позивач, не дають суду підстав для задоволення позову, а відтак, в задоволенні такого слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 6-9, 90, 244 - 246 , 250 , 255 , 295 Кодексу адміністративного судочинства України , суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПАЛ-04М" до Державної інспекції сільського господарства в Закарпатській області; Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області; третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача - Берегівська міська рада про визнання дій протиправними - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини 3 статті 243 КАС України повний текст рішення складено та підписано 02.03.2018 року.

СуддяОСОБА_7

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2018
Оприлюднено04.03.2018
Номер документу72536237
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/1502/17

Постанова від 30.08.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Ухвала від 20.07.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Ухвала від 26.06.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Рішення від 28.02.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 28.02.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 08.02.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 24.01.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 04.01.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 28.12.2017

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 30.11.2017

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні