Справа № 2-а-3435/09
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 грудня 2009 року м. Суми
Сумський районний суд Сумської області в складі головуючого судді – Моісеєнко О.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Сумському районі про стягнення недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги "Дітям війни" та поновлення пропущеного строку для звернення до суду, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Сумського районного суду з адміністративним позовом до Пенсійного фонду України у Сумському районі з вимогою стягнути недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу "Дітям війни" за 2009 рік в розмірі 1305 гривень 60 копійок.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що належить до соціальної категорії "Дитина війни" і відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" з 01.01.2006 року по 31.12.2007 року має право на отримання соціальної допомоги в розмірі 30% від мінімального розміру пенсії за віком. Крім цього, Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року були визнані такими, що не відповідають Конституції України та є неконституційними окремі положення Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", якими була зупинена дія положень Закону України "Про соціальний захист дітей війни", на підставі яких, повинна бути нарахована соціальна допомога. Проте, відповідач в порушення вимог ст. 124 Конституції України, не здійснив нарахування та виплату зазначеного підвищення до пенсії.
Представник відповідача подав заперечення на позов, в якому просить суд в задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своїх доводів зазначив, що дія Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" № 3235 від 20 грудня 2005 року закінчилася 31 грудня 2006 року по закінченню бюджетного періоду. Рішення Конституційного суду України у справі № 6-рп\2007 року від 09 липня 2007 року було вирішено питання неконституційності положень певного закону, а саме Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", тому дія цього рішення розповсюджується лише на період з 09 липня 2007 року. Органами Пенсійного фонду України не застосовується величина мінімальної пенсії за віком за Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" для обрахування підвищення до пенсії дітям війни, оскільки підвищення до пенсії та пенсія є різними категоріями пенсійних виплат.
Також, представник відповідача наполягав на відмові в задоволенні позову відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.08 року № 530. З січня 2009 року позивачу виплачується підвищення до пенсії як дитині війни в розмірі 49 грн. 80 коп.
Позивач в судове засідання не з’явився, вказавши в позовній заяві про слухання справи у його відсутність.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, направивши заперечення та заяву про слухання справи без їх участі.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивач має статус "Дитини війни" відповідно до ст. 1 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".
Згідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" позивач має право на отримання державної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії на 30% мінімальної пенсії за віком (в редакції Закону від 18.11.2004 р. № 2195-ІV, набрав чинності 01.01.2006 р.).
Згідно ст. 7 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
З вищевикладеного вбачається, що управління пенсійного фонду повинно було здійснити перерахування в такому вигляді:
Місяць, рік
Необхідно виплатити, грн..
Фактично виплачено, грн..
Недоплачена сума допомоги, грн..
Січень 2009 року
149,40
49,80
99,60
Лютий 2009 року
149,40
49,80
99,60
Березень 2009 року
149,40
49,80
99,60
Квітень 2009 року
149,40
49,80
99,60
Травень 2009 року
149,40
49,80
99,60
Червень 2009 року
149,40
49,80
99,60
Липень 2009 року
149,40
49,80
99,60
Серпень 2009 року
149,40
49,80
99,60
Вересень2009 року
149,40
49,80
99,60
Жовтень 2009 року
149,40
49,80
99,60
Листопад2009 року
149,40
49,80
99,60
Всього 2009 рік
1643,40
547,80
1095,60
З вищенаведеного розрахунку вбачається, що управління пенсійного фонду повинно здійснити перерахунок пенсії та провести виплати за період з 01 січня 2009 року по 30 листопада 2009 року – в розмірі 1095,60 гривень. Дані про виплати за грудень 2009 рік відсутні, вказаний календарний період не закінчився.
Стаття 64 Конституції України передбачає, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", державні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.
Щодо розрахункової величини мінімальної пенсії за віком, з якої необхідно рахувати підвищення до пенсії дітям війни в розмірі 30%, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Закону передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений частиною першою цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.
Однак, враховуючи той факт, що Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" є єдиним законодавчим актом, який визначає розмір мінімальної пенсії за віком, та, зважаючи на позицію Європейського Суду з прав людини, відповідно до якої держава не може посилатися на відсутність певного нормативного акту, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах, а громадяни повинні мати змогу покладатися на зобов'язання взяті державою, навіть якщо такі зобов'язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії, суд вважає за можливе застосувати саме частину 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" для розрахунку зазначеного підвищення дітям війни. Крім того, в даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком використовується не для визначення розміру будь-якої пенсії, а лише як розрахункова величина для визначення розміру щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Законом України "Про соціальний захист дітей війни", оскільки цей Закон передбачає в якості критерію визначення розміру щомісячної доплати до пенсії саме із розрахунку мінімальної пенсії за віком, що не суперечить вимогам ч. 3 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Доводи відповідача про відсутність механізму реалізації ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" не можуть бути підставою для невиконання вимог зазначеного Закону.
Пенсійний фонд України діє на підставі Положення "Про Пенсійний фонд України" та здійснює свої повноваження на підставі пункту 15 даного Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" рішення про призначення та перерахунок пенсії приймається районними управліннями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів. Територіальним управлінням Пенсійного фонду України за місцем проживання позивача є Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі Сумської області. Враховуючи вищевикладене, Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі Сумської області повинно здійснити перерахунок пенсії позивачу.
Вимоги позивача щодо стягнення недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги „Дітям війни” у 2009 році, то суд вважає, що ці вимоги підлягають задоволенню, так як дія Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" стосовно соціальної категорії "Дитина війни" не призупиняла ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", тобто дана стаття мала чинність і управління Пенсійного Фонду України було зобов’язано виплачувати державну допомогу «Дітям війни» в розмірі 30% від мінімального розміру пенсії за віком.
Із змісту позовної заяви вбачається, що в даному спорі фактично оскаржується бездіяльність територіального управління Пенсійного фонду України щодо відмови в нарахуванні зазначеного підвищення до пенсії.
Згідно ч. 2 ст. 11 КАС України, з метою повного захисту прав та інтересів позивача суд вважає необхідним вийти за межі позовних вимог та визнати бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі Сумської області протиправною щодо невиконання приписів статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" з 09 липня 2007 року, яка призвела до порушення прав позивача на своєчасне нарахування та отримання доплати до пенсії.
Позовні вимоги щодо зобов'язання відповідного управління Пенсійного фонду України нарахувати недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу дитині війни у визначеній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволенню, оскільки суд не може перебирати на себе функцію органу, на якого законодавством покладено такі повноваження.
Керуючись ст. 64 Конституції України, ст.ст. 3, 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", Законом України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", ст.ст. 159-160 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі протиправною.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Сумському районі здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та провести відповідні виплати за період з 01 січня 2009 року по 30 листопада 2009 року – в розмірі 1095 гривень 60 копійок.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження протягом 10 днів з дня винесення повного тексту постанови та наступною подачею апеляційної скарги протягом 20 днів після подачі заяви про апеляційне оскарження до суду першої інстанції з одночасним направленням її копії до суду апеляційної інстанції.
Постанова суду набирає законної сили після спливу строку на подачу заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не буде подано.
Суддя О.М. Моісеєнко
Суд | Сумський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2009 |
Оприлюднено | 23.07.2010 |
Номер документу | 7279829 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Орджонікідзевський районний суд м.Харкова
Шевченко Сергій Володимирович
Адміністративне
Чугуївський міський суд Харківської області
Ганенко Тетяна Сергіївна
Адміністративне
Сумський районний суд Сумської області
Моісеєнко Олена Михайлівна
Адміністративне
Центральний районний суд м. Сімферополя
Тимошенко Катерина Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні