Рішення
від 15.04.2018 по справі 824/331/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2018 р. м. Чернівці Справа № 824/331/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Григораша В.О.

суддів Дембіцького П.Д., Левицького В.К.,

за участю:

секретаря судового засідання Павлюка А.Г.,

позивача ОСОБА_1,

представників відповідача ОСОБА_2,

представника третьої особи ОСОБА_3,

розглянувши в судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 (позивач)

до Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області (відповідач)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_4 районна в Чернівецькій області організації Партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність" (третя особа)

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії.

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати Рішення №2 від 05.04.2018 року Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області (відповідач) в частині реєстрації ОСОБА_1, як кандидата у депутати, висунутого Заставнівською районною організацією партії "ОСОБА_5 Порошенко "Солідарність", на основі його заяви про відмову балотуватись;

- визнати протиправним та скасувати Рішення №3 від 10.04.2018 року Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області в частині виключення ОСОБА_1 з кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року;

- зобов'язати Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 04.04.2018 року Заставнівською районною в Чернівецькій області організацією Партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність" було внесено до Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області "Рішення Зборів Заставнівської районної в Чернівецькій області організації Партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність" про висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради Заставнівського району Чернівецької області".

В Рішенні Зборів позивач записаний під №14, як кандидат у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №6 з виборів депутатів Заставнівської міської ради.

Крім того, 04.04.2018 року позивач, в порядку самовисування, подати свою кандидатуру на реєстрацію, як кандидат на посаду міського голови на місцевих виборах 29.04.2018 року та передбачені законом для цього документи до Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області .

05.04.2018 року Заставнівською міською виборчою комісією було прийнято Рішення №2 "Про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради та кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року".

Після виявлення подвійної реєстрації, позивач подав до Заставнівської міської виборчої комісії заяву про скасування його реєстрації в депутати, висунутого Заставнівською районною організацією Партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність", у зв'язку з відмовою балотуватися у багатомандатному виборчому окрузі, яка зареєстрована виборчою комісією 05.04.2018 року о 16 год. 20хв.

Позивач вважає, що Заставнівською міською виборчою комісією вищевказана заява не взята до уваги, не розглянута, рішення по ній не прийнято, хоча вона була подана у відповідності та у строки встановлені статтею 47 Закону України "Про місцеві вибори".

З урахуванням зазначених обставин, позивач вважає, що неприйняття рішення по його заяві призвело до прийняття неправомірного, необґрунтованого рішення.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 13.04.2018 року позов в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування Рішення №2 від 05.04.2018 року Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області в частині реєстрації ОСОБА_1, як кандидата у депутати, висунутого Заставнівською районною організацією партії "ОСОБА_5 Порошенко "Солідарність", на основі його заяви про відмову балотуватись залишено без розгляду у зв'язку з пропуском строку звернення до суду.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 13.04.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог, з урахуванням ухвали про залишення позову в частині позовних вимог, та призначено до розгляду на 14.04.2018 року.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 13.04.2018 року витребувано письмові докази від Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області, які стосуються предмету спору.

В судовому засіданні 14.10.2018 року за клопотання позивача ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_4 районну в Чернівецькій області організацію Партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність".

Позивач в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача в судовому засіданні 14.04.2018 року позов визнав повністю.

З урахуванням вимог ст. 189 КАС України, суд ухвалою занесеною до протоколу судового засідання не прийняв визнання позову відповідачем, оскільки його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє, а також не обґрунтував підстави та причини за яких визнав позов.

Представник третьої особи в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги з підстав наведених позивачем у своїх поясненнях.

Під час судового розгляду справи, за ініціативою суду, допитані як свідки: ОСОБА_6 - член Заставнівської міської виборчої комісії, ОСОБА_7 - секретар Заставнівської міської виборчої комісії, ОСОБА_8 - кандидат в депутати від Заставнівської районної політичної організації "Громадянсько-політичний рух ОСОБА_9 "Справедливість", ОСОБА_10 - заступник голови Заставнівської міської виборчої комісії, ОСОБА_11 - кандидат в депутати від ВО "Батьківщина", ОСОБА_12 - представник районної політичної організації БПП "Солідарність", з питань реєстрації позивача кандидатом у депутати, висунутого Заставнівською районною організацією Партії "ОСОБА_5 Порошенко "Солідарність", кандидатом на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року та прийняття оскаржуваного Рішення №3 "Про виключення ОСОБА_13 з кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради, а також виключення з кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року".

Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, паспорт громадянина України серії КР249511 виданий 06.11.1997 року Заставнівським РВ УМВС України в Чернівецькій області, зареєстрований за адресою ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с. 11-13).

04.04.2018 року о 12 год. 25хв. позивач в порядку самовисування подав свою кандидатуру на реєстрацію, як кандидата на посаду Заставнівського міського голови на місцевих виборах 29 квітня 2018 року, що підтверджується Довідкою №1 Заставнівської міської виборчої комісії Чернівецької області "Про прийняття міською виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду міського голови на місцевих виборах 29 квітня 2018 року". Вказану Довідку складено секретарем виборчої комісії ОСОБА_7 04.04.2018 року о 12год.25хв. (а.с. 17).

04.04.2018 року о 18год.05хв. Заставнівською районною в Чернівецькій області організацією Партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність" внесено до Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області Рішення Зборів Заставнівської районної в Чернівецькій області організації Партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність" "Про висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради Заставнівського району Чернівецької області", в тому числі позивача - ОСОБА_1, що підтверджується Довідкою №6 Заставнівської міської виборчої комісії Чернівецької області "Про прийняття міською виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду міського голови на місцевих виборах 29 квітня 2048 року". Вказану Довідку №6 складено секретарем виборчої комісії ОСОБА_7 04.04.2018 року о 18 год. 05 хв. (а.с. 14-15). До пакету документів долучено письмову згоду ОСОБА_1 балотуватися кандидатом у депутати від БПП "Солідарність" і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у перших місцевих виборах від 30.03.2018 року (а.с.38), що не заперечувалось позивачем.

05.04.2018 року Заставнівською міською виборчою комісією Заставнівського району Чернівецької області прийнято Рішення №2 "Про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради та кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року", яким вирішено:

1. Зареєструвати кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з перших виборів депутатів, Заставніської міської ради Заставнівського району Чернівецької області, в тому числі позивача - ОСОБА_1 від Заставнівської районної в Чернівецькій області організації Партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність";

2. Зареєструвати кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, в тому числі позивача - ОСОБА_1 в порядку самовисування (а.с.18-19).

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 05.04.2018 року о 16год. 20 хв. Заставнівською виборчою комісією Заставнівського району Чернівецької області зареєстровано заяву позивача про зняття його з реєстрації як кандидата в депутати до Заставнівської міської ради у зв'язку з відмовою балотуватися (а.с. 16). Вказана заява зареєстрована в Журналі реєстрації вхідної кореспонденції Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області о 16год.20хв. 05.04.2018 року під порядковим номером 35 (а.с. 41-42), тобто за 23 дні до дня виборів 29.04.2018 року.

07 квітня 2018 року до Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області від члена ЦВК ОСОБА_14 надійшов лист від 06.04.2018 року №21-33/1-580, яким повідомлено про можливі порушення вимог Закону України "Про місцеві вибори", оскільки ОСОБА_15 балотується на посаду Заставнівського міського голови шляхом самовисування, та одночасно є кандидатом у депутати від політичної партії та зобов'язано у відповідності до частини третьої статті 47 Закону України "Про місцеві вибори" розглянути зазначене питання на своєму засіданні та прийняти відповідне рішення не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування (до 10 квітня 2018 року), що згідно зі статтею 27 Закону та Порядком організації роботи та ведення діловодства у відповідних виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року №228 повинно бути вмотивованим.

У зв'язку з надходженням листа члена ЦВК ОСОБА_14 від 06.04.2018 року №21-33/1-580, керуючись п. 8 ст. 41 Закону України "Про місцеві вибори", 10.04.2018 року відповідач прийняв Рішення №3 від 10.04.2018 року "Про виключення ОСОБА_13 з кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради, а також виключення з кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року".

Оскільки виборчою комісією не розглянута заява про зняття з реєстрації як кандидата в депутати до Заставнівської міської ради у зв'язку з відмовою балотуватися, рішення по ній не прийнято, на засідання виборчої комісії його не запросили, пояснення не відібрали, оскаржуване рішення прийняте без його участі, а також вважаючи протиправним Рішення №3 від 10.04.2018 року Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

До вказаних правовідносин суд застосовує положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено Законом України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 року № 595-VIII.

Стаття 10 Закону України "Про місцеві вибори" передбачає право висування кандидатів належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується громадянами України відповідно через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій (далі - місцеві організації партій) або шляхом самовисування відповідно до цього Закону.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про місцеві вибори" виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори. Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії (частина третя статті 20 Закону). Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених Законом та іншими законами України (частина перша статті 25 Закону). Згідно з частиною третьою статті 19 Закону територіальні виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України та законів України.

До повноважень міської, районної в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальної виборчої комісії у відповідності до приписів частини п'ятої статті 25 Закону України "Про місцеві вибори" належать, зокрема: 4) реєстрація кандидатів у депутати відповідно міської, районної у місті ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій - суб'єктів відповідного виборчого процесу, видача їм посвідчення; 5) розгляд питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів у випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно до частини шостої статті 25 Закону України "Про місцеві вибори" міська територіальна виборча комісія, крім повноважень, визначених частиною п'ятою цієї статті, здійснює такі повноваження щодо виборів міського голови, зокрема: 1) забезпечує підготовку та проведення виборів міського голови; 2) реєструє кандидатів на посаду міського голови, їх довірених осіб та видає їм посвідчення.

Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости регулюється статтею 35 Закону України "Про місцеві вибори".

Відповідно до частини 1 статті 35 Закону України "Про місцеві вибори" висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.

Згідно частини 2 статті 35 цього ж Закону встановлено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій у порядку, передбаченому цим Законом.

Право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости реалізується виборцями у відповідних єдиних одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною 4 статті 35 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що особа не може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більше ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більше ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради).

Особа, яка висунута кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости, не може одночасно бути висунута у будь-яких інших одномандатних, єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.

Особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування (частина 4 статті 35 Закону України "Про місцеві вибори").

Особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування (частина 5 статті 35 Закону України "Про місцеві вибори").

У відповідності до ч. 4 ст. 43 Закону України "Про місцеві вибори" територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації.

Згідно ч. 2 ст. 41 Закону України "Про місцеві вибори" подання документів до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 цього Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої - організації партії, від якої висунуті кандидати в депутати (ч. 9 ст. 41 Закону України "Про місцеві вибори").

Частиною восьмою статті 41 Закону України "Про місцеві вибори" передбачено наслідки подвійної реєстрації одним і тим же кандидатом на посаду, зокрема, міського голови шляхом самовисування та у депутати міської ради від політичної партії.

Так, у відповідності до ч. 8 ст. 41 Закону України, у разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації іншої політичної партії та (або) висунута за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації іншої політичної партії або шляхом самовисування, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з усіх виборчих списків, до яких вона була включена, скасовують її реєстрацію як кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, про що повідомляють відповідні місцеві організації партій та цю особу.

Як встановлено з матеріалів справи, Рішенням Заставнівської міської виборчої комісії №2 від 05.04.2018 року позивача одночасно зареєстровано кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Заставнівської міської ради від політичної партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність" та кандидатом на посаду Заставнівського міського голови шляхом самовисування.

Оскільки оскаржуване рішення було прийнято 10.04.2018 року, тобто після проведення реєстрації позивача кандидатом в депутати та кандидатом на посаду міського голови, з огляду на що існуюче питання подвійної реєстрації мало бути вирішене в порядку ст. 47 Закону України "Про місцеві вибори".

Статтею 47 Закону України "Про місцеві вибори" визначено порядок та підстави скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Зокрема, частиною 2 статті 47 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі: 1) звернення кандидата у депутати в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня виборів, з письмовою заявою про відмову балотуватися у багатомандатному виборчому окрузі. Ця заява відкликанню не підлягає; 2) звернення місцевої організації партії в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, про скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати відповідно до рішення цієї місцевої організації. Це звернення відкликанню не підлягає; 3) припинення громадянства України кандидата в депутати; 4) визнання судом кандидата в депутати недієздатним чи набрання щодо нього законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення умисного злочину; 5) порушення вимог частин третьої - п'ятої статті 35 цього Закону; 6) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, що позбавляють особу права бути обраною депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону.

Частиною 3 цієї ж статті встановлено, що територіальна виборча комісія може скасувати рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.

У разі надходження від Центральної виборчої комісії повідомлення про порушення кандидатами вимог частин четвертої - п'ятої статті 35 цього Закону відповідна територіальна виборча комісія зобов'язана розглянути зазначене питання на своєму засіданні та прийняти відповідне рішення в межах строку, визначеного абзацом першим цієї частини.

З матеріалів справи судом встановлено, що 07 квітня 2018 року до Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області від члена ЦВК надійшов лист від 06.04.2018 року №21-33/1-580, яким повідомлено про можливі порушення вимог Закону України "Про місцеві вибори", оскільки ОСОБА_15 балотується на посаду Заставнівського міського голови шляхом самовисування, та одночасно є кандидатом у депутати від політичної партії та зобов'язано у відповідності до частини третьої статті 47 Закону України "Про місцеві вибори" розглянути зазначене питання на своєму засіданні та прийняти відповідне рішення не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування (до 10 квітня 2018 року), що згідно зі статтею 27 Закону та Порядком організації роботи та ведення діловодства у відповідних виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року №228 повинно бути вмотивованим.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що до прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, позивачем самостійно виявлено порушення положень Закону України "Про місцеві вибори" стосовно його подвійної реєстрації та вчинено дії спрямовані на усунення порушень виборчого законодавства, а саме у відповідності до частини 2 статті 47 Закону України "Про місцеві вибори" подано 05.04.2018 року до Заставнівської міської виборчої комісії заяву про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Заставнівської міської ради від політичної партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність".

Судом встановлено, що згідно п. 8 ст. 41 Закону України "Про місцеві вибори" та відповідно до листа члена ЦВК від 06.04.2018 року №21-33/1-580, оскаржуваним Рішенням № 3 від 10.04.2018 року виключено ОСОБА_1 з кандидатів у депутати в багатомандатному окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради, а також виключено з кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року.

Крім того, суд звертає увагу на те, що в порушення ч. 2 ст. 47Закону України "Про місцеві вибори" відповідач прийняв оскаржуване рішення без скасування рішення в частині реєстрації позивача в багатомандатному виборчому окрузі, як кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку.

Статтею 27 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено порядок роботи виборчої комісії.

Згідно положень вказаної статті, Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань. Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.

Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

Перше засідання виборчої комісії скликається не пізніш як на другий день з дня формування її складу (утворення), а наступні засідання - у разі необхідності.

Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.

Засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний. З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного (частина 5 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори").

В ході розгляду справи судом встановлено, що в порушення вказаної норми, Заставнівською міською виборчою комісією, засідання якої відбулось 10.04.2018 року, позивач, як заявник, не запрошувався, що позбавило його можливості надати свої пояснення, самостійно надати пропозиції щодо приведення у відповідність до вимог Закону України "Про місцеві вибори" питання його подвійної реєстрації.

Постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року № 228 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів.

Пунктом 3.4. Постанови "Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів" від 5 вересня 2015 року № 228 передбачено, що засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб.

Як стверджував позивач та підтверджено показаннями свідків, про проведення засідання Заставнівською міською виборчою комісією 10.04.2018 року позивача не повідомлено, що є порушенням вищевказаного Порядку та статті 27 Закону України "Про місцеві вибори".

Крім того, згідно п. 4.4. вказаного Порядку на засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.

Згідно п. 4.2. Порядку, Проект порядку денного засідання виборчої комісії, як правило, не пізніше ніж за день до проведення засідання, готує секретар комісії згідно з планом роботи таза дорученням голови комісії, а також з урахуванням пропозицій членів комісії та погоджує його з головою комісії.

Пунктом 4.7. встановлено, що проект рішення виборчої комісії готує член комісії відповідно до наданого доручення голови комісії, до якого долучає всі необхідні документи, а також перелік осіб, які повинні бути запрошені на засідання виборчої комісії, та передає відповідні матеріали (проект рішення) голові комісії.

З викладеного слідує, що не пізніше ніж за день до засідання комісії мав бути проект порядку денного, план роботи, проект рішення а також перелік осіб, які повинні бути запрошені на засідання виборчої комісії.

Всупереч зазначених нормам Порядку, заява позивача, яка зареєстрована комісією 05.04.2018 року про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Заставнівської міської ради від політичної партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність", виборчою комісією залишена поза увагою, не врахована при прийнятті оскаржуваного рішення.

Згідно встановлених в ході розгляду справи обставин, під час засідання виборчої комісії першим пунктом порядку денного було ознайомлення членів виборчої комісії із повідомленнями члена ЦВК про порушення в реєстрації кандидатів, другим пунктом розгляд заяви позивача - ОСОБА_1 та виключення ОСОБА_1 із списків, як кандидата в депутати в багатомандатному виборчому окрузі, та як кандидата на посаду Заставнівського міського голови. Разом з тим, в подальшому, як встановлено з протоколу засідання виборчої комісії та підтверджено показаннями допитаних в судовому засіданні свідків, заява позивача про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Заставнівської міської ради від політичної партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність" на голосування не була поставлена, комісією не розглянута з прийняттям по ній рішення.

Однак, виборчою комісією прийнято рішення виключити ОСОБА_1 з кандидатів у депутати в багатомандатному окрузі та кандидатів на посаду Заставнівського міського голови. За вказане рішення проголосували 10 (десять) членів комісії, проти - 5 (п'ять) членів комісії, утримались - 0 (нуль) членів комісії.

З урахуванням зазначених вище обставин, беручи до уваги наявність порушення прав позивача у виборчому процесі, з метою захисту порушених прав, колегія суддів дійшла висновку про необхідність задоволення позовних вимог в частині визнання протиправною та скасування Рішенням Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області № 3 від 10 квітня 2018 року "Про виключення ОСОБА_13 з кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради, а також виключення з кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року" повністю, оскільки оскаржуване рішення прийнято з порушенням вимог Закону України "Про місцеві вибори".

Колегія суддів зазначає, що згідно частини 20 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори" документи, заяви і скарги, що надійшли до територіальної та дільничної виборчих комісій, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Заяви, що подані до виборчої комісії, розглядаються протягом п'яти днів з дня надходження, якщо інше не передбачено цим Законом.

При цьому, суд зазначає, що частиною 2 статті 47 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі: 1) звернення кандидата у депутати в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня виборів, з письмовою заявою про відмову балотуватися у багатомандатному виборчому окрузі. Ця заява відкликанню не підлягає.

Судом встановлено та не заперечувалось сторонами, що заява позивача про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Заставнівської міської ради від політичної партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність" була подана та зареєстрована Заставнівською міською виборчою комісією 05.04.2018 року, тобто за 23 дні до дня виборів 29.04.2018 року, однак, на час розгляду даної справи у суді, не розглянута виборчою комісією, а встановлені виборчим законодавством строки розгляду вказаної заяви закінчились, що свідчить про бездіяльність Заставнівської міської виборчої комісії, яка порушила гарантоване статтею 38 Конституції України право позивача бути обраним.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту гарантованих Конституцією України та Законом України "Про місцеві вибори" прав позивача, як учасника виборчого процесу, порушених протиправним рішенням та бездіяльністю відповідача, суд вважає за необхідне зобов'язати Заставнівську міську виборчу комісію розглянути заяву позивача про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Заставнівської міської ради від політичної партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність", що була подана до Заставнівської міської виборчої комісії 05.04.2018 року.

Враховуючи визнання протиправним та скасування повністю оскаржуваного Рішення Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області № 3 від 10 квітня 2018 року "Про виключення ОСОБА_13 з кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради, а також виключення з кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року", суд дійшов висновку, що позовні вимоги щодо зобов'язання Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області задоволенню не підлягають.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч цим вимогам КАС України відповідачем як суб'єктом владних повноважень не доведено правомірність оскаржуваного рішення.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про те, що під час прийняття спірного рішення відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України; необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо та не пропорційно.

Підсумовуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить задовольнити частково.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного.

Частиною дев'ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Разом із тим, відповідно до ч. 1ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з даним позовом судовий збір сплачено не було.

Вирішуючи питання про сплату судового збору за подання даного адміністративного позову з урахуванням ч. 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, ставок судового збору, визначених Законом України "Про судовий збір" та з урахуванням того, що позивачем при подачі позову судовий збір не було сплачено, слід стягнути з позивача в дохід Державного бюджету України судовий збір за подання фізичною особою до адміністративного суду позову у розмірі 1409 грн 60 коп, в частині позовних вимог, які залишені без розгляду та в частині, в якій відмовлено в задоволенні позову (704 грн 80 коп.*2). З відповідача підлягає стягненню в дохід Державного бюджету судовий збір в сумі 1409 грн 60 коп.(704 грн 80 коп.*2).

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 272, 273, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати Рішення Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області №3 від 10.04.2018 року "Про виключення ОСОБА_13 з кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради, а також виключення з кандидатів на посаду Заставнівського міського голови Заставнівського району Чернівецької області, які відбудуться 29 квітня 2018 року";

3. Зобов'язати Заставнівську міську виборчу комісію розглянути заяву ОСОБА_1 про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Заставнівської міської ради від політичної партії "ОСОБА_5 Порошенка "Солідарність", що була подана до Заставнівської міської виборчої комісії 05.04.2018 року.

4. Стягнути з ОСОБА_1 (59400, АДРЕСА_1, ід. код НОМЕР_1) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) грн 60 коп. (отримувач коштів УДКСУ у м. Чернівцях; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37978173; рахунок отримувача 31219206784002; банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області; код банку отримувача 856135; код класифікації доходів бюджету 22030001; призначення платежу за подання адміністративного позову (із зазначенням позивача, відповідача, предмету спору).

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області (код ЄДРПОУ №34178134, 59400, Чернівецька область Заставнівський район, м. Заставна, вул. Гагаріна, 9) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) грн 60 коп. (отримувач коштів УДКСУ у м. Чернівцях; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37978173; рахунок отримувача 31219206784002; банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області; код банку отримувача 856135; код класифікації доходів бюджету 22030001; призначення платежу за подання адміністративного позову (із зазначенням позивача, відповідача, предмету спору)).

5. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суду протягом двох днів з дня його проголошення.

Головуючий суддя В.О.Григораш

Судді П.Д. Дембіцький

ОСОБА_16

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2018
Оприлюднено17.04.2018
Номер документу73368486
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/331/18-а

Постанова від 19.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 15.04.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 13.04.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 13.04.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 13.04.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні