ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2018 року м. Ужгород№ 807/127/18 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Рейті С.І
при секретарі судового засідання Палінчак В.П.
за участю представників
позивача: Данканич О.В. (керівник підприємства), Аги В.В. (довіреність від 10.04.2018 року), Глагола Г.П. (10.04.2018 року)
відповідача: Нестеренко Т.Г. (довіреність від 14.02.2017 року № 165/01-14)
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Дочірнього підприємства "Стар" до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 11 квітня 2018 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено 16 квітня 2018 року.
Дочірнє підприємство "Стар" (далі - позивач, ДП "Стар") звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради (далі - відповідач, Виконком), яким просить визнати протиправними дії Виконкому щодо невидачі ДП "Стар" містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Мукачево, вул. Грушевського, 18; зобов'язати Виконком у встановлений Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" строк видати ДП "Стар" містобудівні умови та обмеження на забудову земельної ділянки загальною площею 0,1079 га, кадастровий номер 2110400000:01:001:1192, для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Мукачево, вул. Грушевського, 18.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ДП "Стар" звернулось до Виконкому з метою отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по вулиці Грушевського, 18 в м. Мукачево. На думку позивача, всупереч нормам чинного законодавства та у встановлені законодавством строки, в установленому порядку та відповідно до своєї компетенції Виконком не розглянув заяву ДП "Стар" від 19.09.2016 року за № 225 з метою надання містобудівних умов та обмежень та не прийняв позитивного рішення (або, в протилежному випадку, у разі відмови в наданні містобудівних умов та обмежень, не прийняв обґрунтованого рішення про відмову у їх видачі) у встановлені законом строки.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили їх задовольнити з підстав, що наведені у позовній заяві.
Виконком надав суду відзив на позовну заяву (лист Виконкому від 14.03.2018 року № 193/01-32), згідно якого, не погоджується із доводами позивача стосовно обгрунтованості позовних вимог та просить відмовити у їх задоволенні, мотивуючи тим, що відповідачем у відповідності до вимог чинного законодавства, у зв'язку з виявленням великої уваги громадськості до даної забудови, проведено громадські слухання містобудівної документації "Детальний план території по вул. Грушевського, 18 в м. Мукачево", що є підставою для подання пропозицій громадськості до органу місцевого самоврядування та залишається актуальним на сьогоднішній день.
В судовому засіданні представник відповідача заперечила проти задоволення позовних вимог з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті - суд приходить до висновку про задоволення позову, виходячи з наступного:
Як встановлено в судовому засіданні та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, 28.10.2014 року відділом архітектури та містобудування виконавчого комітету Мукачівської міської ради, рішенням за № 212, надано ДП "Стар" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за № 80/14 по вул. Грушевського, 18 в м. Мукачево для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку, які в подальшому, скасовані рішенням головного інспектора будівельного нагляду Управління ДАБІ в Закарпатській області від 27.05.2016 року за наслідками проведеної позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та виявлених наступних порушень ДП "Стар": порушення п.4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та розд.3 п. 3.7 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова сільських і міських поселень" (перевищення максимально допустимої щільності населення, при допустимій кількості 36,8 чол./га. - 56 чол.); порушення п.1.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (не вказано кількість поверхів).
На виконання вказаного рішення та з метою усунення виявлених порушень, ДП "Стар" розроблено проект землеустрою у зв'язку із зміною цільового призначення земельної ділянки, та рішенням Виконкому від 08.09.2016 року за № №19 "Про встановлення меж землекористувань підприємств, установ, організацій, суб'єктів підприємницької діяльності та громадян на землях Мукачево" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення ДП "Стар" по вул. Грушевського, 18 площею 0,1079 га, що перебуває у власності, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель в землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
В подальшому, 19.09.2016 року ДП "Стар" звернулось до Виконкому з метою одержання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки та на виконання рекомендацій засідання архітектурно-містобудівної ради від 22.09.2016 року, позивачем додатково надано: містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку та матеріали для громадського слухання, а також додатково, на виконання рекомендацій архітектурно-містобудівної ради від 12.10.2016 року, надано до Виконкому: оригінал карти тіней для будівлі; оригінал генерального плану М 1:500; оригінал експлікації.
Листом Виконкому від 14.03.2017 року № 01-39/2738 на запит ДП "Стар" від 13.03.2017 року про отримання публічної інформації щодо розгляду заяви ДП "Стар" від 19.09.2016 року № 225 "Про видачу містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Мукачево, вул. Грушевського, 18" повідомило, що Виконкомом прийнято рішення для проведення органами місцевого самоврядування процедури громадських слухань по обговоренню проекту будівництва, згідно ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", та ДП "Стар" необхідно надати графічні матеріали та містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками.
Листом Виконкому від 08.08.2017 року на аналогічні запити ДП "Стар" (від 18.05.2017 року № 119 та від 04.08.2017 року № 180) повідомлено позивача про прийняте рішення щодо необхідності надання ДП "Стар" (додатково до раніше наданих позивачем до Виконкому) матеріалів містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками та матеріали для проведення органом місцевого самоврядування процедури громадських слухань на чергове засідання архітектурно-містобудівної ради. Крім того вказано про те, що 10.06.2017 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" та ДП "Стар" рекомендовано звернутися повторно для приведення містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки у відповідність до чинного законодавства.
Рішенням Мукачівської міської ради "Про розроблення детального плану території по вул. Грушевського Михайла, 18 в місті Мукачево" від 28.09.2017 року за № 785 зобов'язано ДП "Стар" розробити детальний план території по вул. Грушевського Михайла, 18 в місті Мукачево, що включає в себе земельну ділянку площею 1079 кв.м. та погоджений детальний план території відповідно до чинного законодавства подати на розгляд Мукачівської міської ради.
Розпорядженням Мукачівського міського голови від 06.12.2017 оку № 505 "Про проведення громадських слухань" вирішено провести з 05.12.2017 року по 05.01.2018 року громадські слухання по містобудівній документації - детального плану територій по вул. Грушевського, 18 в м. Мукачево та розпорядженням Мукачівського міського голови від 27.12.2017 року № 554 термін проведення громадських слухань продовжено до 05.02.2018 року, за результатами проведених громадських слухань прийнято рішення про відхилення детального плану на доопрацювання.
ДП "Стар" звернулось до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом про визнання протиправною бездіяльності Виконкому щодо ненадання містобудівних умов та обмежень позивачу та зобов'язання Виконкому видати ДП "Стар" містобудівні умови та обмеження.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пп. 9 п. а) ч. 1 статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.
Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до п.8 ч.1 ст.1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (надалі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Регулювання земельних відносин у містобудуванні здійснюється відповідно до земельного законодавства (стаття 20 Закону України "Про основи містобудування").
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до пункту "г" частини першої статті 95 Земельного кодексу України, Землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.
Відповідно до частини другої статі 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
Статтею 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Як встановлено ч.ч.2, 3 ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.
Згідно ч. ч. 4, 5 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури (ч.7 ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07 липня 2011 року №109 (зареєстрований в Мінюсті України 22 липня 2011 року за № 912/19650, наказ втратив чинність з 26.12.2017 року згідно наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.11.2017 року за № 289, в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №109).
Згідно п. 1.2 цього Порядку, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Відповідно до п.2.1 Порядку № 109 містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Згідно п.2.2. Порядку № 109, для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Відповідно до п.2.4 Порядку № 109 розгляд заяви, надання містобудівних умов і обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюється спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності". Підставою для відмови у видачі містобудівних умов і обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.
Виходячи з наведених норм містобудівного законодавства вбачається, що відповідач протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви має прийняти рішення про надання містобудівних умов та обмежень або про відмову у їх наданні.
Єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, згідно ч.5 ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п. 2.4 Порядку 109 - невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Частиною 4 ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється. Одночасно, у відповідності до ч.2 ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", зміна функціонального призначення територій не тягне за собою зміну припинення права власності чи користування земельними ділянками, які передані у власність (користування) до встановлення нового функціонального призначення територій, а тому забудова ділянок здійснюється в межах їх цільового використання.
З метою усунення виявлених перевіркою ДАБІ у Закарпатській області порушень, ДП "Стар" розроблено проект землеустрою у зв'язку із зміною цільового призначення земельної ділянки, та рішенням Виконкому від 08.09.2016 року за № №19 "Про встановлення меж землекористувань підприємств, установ, організацій, суб'єктів підприємницької діяльності та громадян на землях Мукачево" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення ДП "Стар" по вул. Грушевського, 18 площею 0,1079 га, що перебуває у власності, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель в землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03 згідно КВЦПЗ), кадастровий номер ділянки 2110400000:01:001:1192.
Як вбачається із наявних в матеріалах справи письмових доказів та встановлених в ході судового розгляду справи обставин, ДП "Стар" звернулось 19.09.2016 року до Виконкому з метою одержання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки, при цьому, зі змісту листів Виконкому вбачається, що вони не є рішенням про надання містобудівних умов та обмежень або про відмову у їх наданні.
Одночасно, суд зазначає, що приписами Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки не встановлено форму відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, проте і листи відповідача не можна розцінювати як рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень. На переконання суду вони носять рекомендаційних характер щодо наявних, на думку відповідача, недоліків поданих позивачем матеріалів, оскільки зі змісту наведених листів випливає, що Виконком повернеться до вирішення поставлених питань після усунення вказаних недоліків для прийняття остаточного рішення.
З огляду на викладене, суд вважає протиправною бездіяльність відповідача при розгляді заяви позивача про видачу позивачу містобудівних умов та обмежень щодо порушення строків прийняття рішення про видачу чи відмову у видачі містобудівних умов та обмежень, визначених 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
Встановлено, що позивачем виконані всі необхідні умови для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоквартирного багатоповерхового будинку за адресою: м. Мукачево, вул. Грушевського, 18.
Статтею 245 КАС України визначені повноваження суду при вирішенні справи, ч. 2 якої встановлено, що при задоволенні адміністративного позову суд може прийняти рішення, в тому числі, про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії (п.4 ч. 2 ст. 245 КАС України), при цьому, ч. 4 цієї статті встановлено, що у випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Це узгоджується з передбаченим п. 1 ст. 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (1950 року) правом особи на доступ до суду, що включає і такий аспект, як право на розгляд справи судом із "повною юрисдикцією", тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п. 70 рішення Європейського суду з прав людини від 28 червня 1990 року у справі "Обермейєр проти Австрії" (CASE OF OBERMEIER v. AUSTRIA); п. 155 рішення Європейського суду з прав людини від 4 березня 2014 року у справі "Гранд Стівенс проти Італії" (CASE OF GRANDE STEVENS v. ITALY)).
Під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючий рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. У спірних правовідносинах Виконком не має права відмовити у видачі містобудівних умов та обмежень, якщо відсутня підстава для такої відмови, яка передбачена у п.2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та п.5 ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", що свідчить про відсутність у відповідача можливості вибору конкретного рішення з певного кола варіантів на власний розсуд.
Отже, задовольняючи вимоги позивача в частині зобов'язання відповідача надати містобудівні умови та обмеження, суд не втручається у дискреційні повноваження відповідача, оскільки Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки передбачено лише єдину підставу для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень - невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. При розгляді справи, факту такої невідповідності встановлено не було, а тому підстави для відмови у наданні позивачу містобудівних умов та обмежень забудови вказаної земельної ділянки відсутні.
В той же час, реалізацією відповідачем своїх дискреційних повноважень при наданні містобудівних умов та обмежень буде вважатися визначення відповідачем змісту таких умов та обмежень.
При цьому судом відхиляються доводи відповідача (викладені як в письмових запереченнях проти позову, так і в усних поясненнях в судовому засіданні представника відповідача) щодо правомірності не видачі містобудівних умов і обмежень через не проходження містобудівної документації громадським слуханням, виходячи з наступного:
Як встановлено в судовому засіданні та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, розпорядженнями Мукачівського міського голови від 06.12.2017 року за № 505 та від 27.12.2017 року за № 554 прийнято рішення про, відповідно, проведення громадських слухань (з 05.12.2017 року по 05.01.2018 року) та про продовження терміну громадських слухань (до 05.02.108 року) містобудівної документації - детального плану територій по вул. Грушевського Михайла, 18 в м. Мукачево, з посиланням у тексі розпоряджень, зокрема, на ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань, щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні" від 25.02.2011 року № 555 (далі - Порядок № 555), про що суд констатує наступне.
Частинами 1, 2 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Відповідно до змісту пунктів 1 та 2 Порядку N 555, цей Порядок визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі - містобудівна документація).
Тобто, ст. 21 вищезазначеного Закону та Порядком № 555 передбачено проведення громадських слухань на різних стадіях розробки та затвердження (згідно Закону громадським слуханням в обов'язковому порядку підлягають вже розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації, а Порядок № 555 врегульовує проведення громадських слухань під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації), однак, обидва акти регулюють порядок проведення слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, якими є генеральні плани населених пунктів, плани зонування та детальні плани територій.
У відповідності до ст. 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Детальний план території визначає містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території.
План зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Рішення Мукачівської міської ради 10 сесії 7 скликання від 31.03.2016р. № 154 "Про затвердження плану зонування території міста Мукачева (зонінг)" затверджено план зонування м. Мукачева (далі по тексту Зонінг).
З вищенаведеного випливає, що детальний план розробляється при забудові кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, плану зонування території.
Натомість, позивачем надано містобудівний розрахунок для будівництва одного багатоквартирного житлового будинку по вул. Грушевського, 18 в м. м. Мукачево з наявним планом зонування території, на якій розміщена ця вулиця.
Згідно пояснювальної записки зонінгу визначено: "план зонування території м. Мукачева встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови, ландшафтної організації та іншого використання територій, окремих земельних ділянок, а також перелік усіх допустимих видів, умов і обмежень забудови та окремих земельних ділянок у межах зон, визначених планом зонування". У відповідності до підпункту 4 п. З Зонінгу введення зонінгу забезпечує: спрощену процедуру надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки.
У відповідності до графічної частини плану зонінгу, спірний об'єкт будівництва віднесено до зони змішаної житлової забудови Ж5. Відповідно до Зонінгу зона Ж-Б, це зона змішаної житлової та громадської забудови та зазначено, що переважні види використання - це багатоквартирні житлові будинки до 5-ти поверхів, окремо розташовані або зблоковані.
Тобто, наміри забудовника, щодо спорудження 4-х поверхового з мансардним поверхом багатоквартирного житлового будинку, відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні (Зонінгу), а тому відсутня необхідність затвердження містобудівної документації.
При цьому, громадські слухання з питань містобудування проведені у форматі збору пропозицій та впродовж визначеного терміну (з 05.12.2017 року по 05.02.2018 року) не було надано жодних пропозицій з обґрунтуваннями таких з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил, що передбачено Порядком № 55, однак, згідно Протоколу громадського обговорення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації від 05.02.2018 року (необхідність затвердження якої відсутня) ухвалено рішення про відхилення детального плану на доопрацювання.
При цьому, ні з вказаного Протоколу, ні з пояснень представника відповідача не зазначено в чому саме полягає невідповідність поданих документів позивача, а також яким чином позивач має доопрацювати проект для отримання позитивного висновку.
Виходячи з наведеного суд приходить до висновку про відсутність підстав у Виконкому для відмови у наданні ДП "Стар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку по вул. Грушевського, 18 в м. Мукачево. При цьому суд зазначає, що контроль за дотримання вимог містобудівної документації при забудові земельної ділянки не закінчується після надання містобудівних умов та обмежень, а продовжується, зокрема, на етапі розроблення проектної документації, проведення її експертизи, тощо. Необхідність подання висновків та рекомендацій чи інших обґрунтувань на відповідність історико - архітектурному опорному плану міста суперечить вимогам Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" в частині вичерпного переліку документів, які подаються для отримання містобудівних умов та обмежень, оскільки саме містобудівні умови та обмеження мають містити вимоги до будівель, які проектуються та плануються до будівництва на земельних ділянках, віднесених до зон регулювання 1 категорії забудови.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами у справі є будь - які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства та з огляду на положення ст. 77 КАС України, обов'язок доказування покладається в даному випадку на відповідача. Відповідачем не доведено правомірність бездіяльності щодо не прийняття рішення про видачу або відмову у видачі містобудівних умов та обмежень, не наведено передбачених законодавством обставин, які б могли стати підставою для відмови у їх видачі, не надано доказів невідповідності намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, що встановлено в судовому засіданні та підтверджено належними та допустимими доказами, в зв'язку з чим позовні вимоги є обґрунтованими, відповідають вимогам закону та встановленим в судовому засіданні обставинам справи, що підтверджується дослідженими належними та допустимими доказами, відтак, адміністративний позов слід задовольнити, визнавши протиправною бездіяльність Виконкому щодо невидачі ДП "Стар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та зобов'язавши Виконком видати ДП "Стар" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Грушевського, 18, площею 0,1079 га, що перебуває у власності, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель в землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03 згідно КВЦПЗ), кадастровий номер земельної ділянки - 2110400000:01:001:1192.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 72, 77, 139, 241 - 246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Дочірнього підприємства "Стар" (Закарпатська обл., м. Мукачево, площа Миру, 10-12 код 03344645) до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради (Закарпатська обл., м. Мукачево, площа Духновича, 2 код 04053743) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Мукачівської міської ради щодо невидачі Дочірньому підприємству "Стар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Грушевського, 18.
3. Зобов'язати Виконавчий комітет Мукачівської міської ради видати Дочірньому підприємству "Стар" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Грушевського, 18.
4. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2018 |
Оприлюднено | 18.04.2018 |
Номер документу | 73374596 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Рибачук Андрій Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні