ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2018 р.м.ОдесаСправа № 821/1364/17
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Зуєвої Л.Є.,
суддів Шевчук О.А. та Федусика А.Г.
при секретарі Кучмій І.В.
за участю представників апелянта ОСОБА_1 та ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Олешківської районної ради Херсонської області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду, ухвалене у відкритому судовому засіданні 22.12.2017 року о 14:29 год в м.Херсоні по справі за позовом начальника відділу культури Олешківської районної Державної адміністрації Херсонської області ОСОБА_3 до Олешківської районної ради Херсонської області про визнання відсутності компетенції (повноважень) у суб'єкта владних повноважень,
В С Т А Н О В И В:
В вересні 2017 року начальник відділу культури Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_3 звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила визнати відсутність компетенції у Олешківської районої ради Херсонської області щодо вирішення не пов'язаних з управлінням комунальним майном питань управління Комунальним закладом "Олешківський районний центр культури та дозвілля ім. Т.Г.Шевченка Олешківської районної ради Херсонської області", а саме: управління комунальним закладом районною радою як засновником; затвердження штатного розпису і структури закладу, призначення на посаду шляхом укладення контракту за результатами конкурсу на контрактній основі і звільнення з посади директора закладу; преміювання директора закладу; призначення на посаду виконуючого обов'язки директора закладу (до призначення нового керівника); зобов'язання виконуючого обов'язки директора закладу провести відповідні дії щодо державної реєстрації комунального закладу; погодження наказу директора про призначення виконуючого обов'язки директора у разі тимчасової відсутності керівника закладу, зазначених у п. 5.1, п. 5.3. п. 5.5 та п. 5.6 Статуту цього Комунального закладу, затвердженого п. 2 рішення Олешківської районої ради Херсонської області XIX сесії сьомого скликання від 23 травня 2017 року № 349, а також у п. 3 та п. 4 цього рішення Олешківської районої ради. Також позивач просила визнати протиправними та скасувати п.п. 2, 3, 4 рішення Х1Х сесії сьомого скликання Олешківської районної ради Херсонської області від 23.05.2017 № 349.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 22.12.2017 року адміністративний позов начальника відділу культури Олешківської районної Державної адміністрації Херсонської області ОСОБА_3 задоволено частково. Визнано відсутність компетенції у Олешківської районої ради Херсонської області приймати рішення щодо управління Комунальним закладом "Олешківський районний центр культури та дозвілля ім. Т.Г.Шевченка Олешківської районної ради Херсонської області", а саме: управління комунальним закладом районною радою як засновником; призначення на посаду шляхом укладення контракту за результатами конкурсу на контрактній основі і звільнення з посади директора закладу; затвердження штатного розпису і структури закладу, прийняття рішення щодо преміювання директора закладу; надання голові районної ради повноважень призначати виконуючого обов'язки директора закладу у разі звільнення керівника закладу, відсторонення його від посади або з інших підстав до призначення нового керівника; надання директору закладу повноважень щодо призначення виконуючого обов'язки директора у разі тимчасової відсутності керівника закладу за погодженням із районною радою в особі голови районної ради, зазначених у п. 5.1, п. 5.3. п. 5.5 та п. 5.6 Статуту цього Комунального закладу, затвердженого п. 2 Рішення Олешківської районної ради Херсонської області XIX сесії сьомого скликання від 23 травня 2017 року № 349, а також зазначених у п. 3 цього Рішення Олешківської районної ради. В решті позову відмовлено.
Не погоджуючись з постановленим по справі судовим рішенням, Олешківська районна рада Херсонської області звернулась до суду з апеляційною скаргою.
В апеляційній скарзі апелянт посилається на те, що судом допущено порушення матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті. У зв'язку з чим в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування рішення суду першої інстанції і винесення нової постанови із залишенням адміністративного позову без розгляду.
Позивачем в свою чергу надано до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що в апеляційній скарзі апелянтом зазначається ряд формальних причин для скасування оскаржуваного рішення. Позивач вважає, що судом першої інстанції повно встановлено обставини справи та прийнято законне та обґрунтоване рішення, а тому просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.
Як встановлено судом першої інстанції, відділ культури Олешківської районної адміністрації Херсонської області є місцевим органом виконавчої влади в галузі культури, діє на підставі Положення, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 06.10.16 № 443. Пунктом 2 цього Положення передбачено, що відділ культури є уповноваженим органом в галузі культури (органом управління закладами культури) згідно повноважень, делегованих Олешківською районною радою на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Відповідно до п. 4 цього Положення відділ культури є юридичною особою. Згідно з п.п. 7.2 п. 7 свого Положення відділ культури має право розробляти та погоджувати статути комунальних установ в галузі культури.
Відділ культури очолює начальник ОСОБА_3, яка була призначена на посаду начальника відділу культури і туризму Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області розпорядженням голови райдержадміністрації від 27 жовтня 2005 року № 191/3-1.Розпорядженням голови райдержадміністрації від 22 січня 2013 року № 5-ос ОСОБА_3 була переведена з посади начальника відділу культури і туризму на посаду начальника відділу культури Цюрупинської (зараз - Олешківської) райдержадміністрації.
До посадових осіб органу державної влади відносяться керівники та заступники керівників державних органів та їх апарату, інші державні службовці, на яких законами або іншими нормативними актами покладено здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.
Також матеріалами справи встановлено, що діючи відповідно до рішення районної ради від 24 грудня 2015 року № 37 та п.п. 7.2 п. 7 Положення про відділ , 15.12.2016 року направила на розгляд сесії районної ради проект Статуту Комунального закладу "Олешківський центр культури та дозвілля". У розділі 5 проекту Статуту, підготовленого Відділом культури, був зазначений орган управління Центром культури та дозвілля - Олешківська райдержадміністрація в особі Відділу культури. Даний проект Статуту, не був винесений розглянутий на сесії районної ради, але і не був офіційно відхилений.
23 травня 2017 року на XIX сесії сьомого скликання Олешківська района рада Херсонської області, посилаючись на положення законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про культуру", прийняла рішення № 349, яким утворила "Олешківський районний центр культури та дозвілля ім. Т.Г.Шевченка Олешківської районної ради Херсонської області" (п. 1 рішення). Згідно з п. 2 цього ж Рішення районна рада затвердила Статут Комунального закладу "Олешківський районний центр культури та дозвілля ім. Т.Г.Шевченка Олешківської районної ради Херсонської області" (далі - КЗ "Олешківський ЦКД").
Згідно з абз. 1 п. 5.2 Статуту КЗ "Олешківський ЦКД районна рада визнала відділ культури Олешківської райдержадміністрації уповноваженим органом управління в галузі культури.
Вказані обставини визнані сторонами та суд не має обґрунтованого сумніву щодо їх достовірності.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції визнав відсутність компетенції у відповідача приймати рішення щодо управління комунальним закладом, однак вирішуючи клопотання відповідача про залишення позовної заяви без розгляду у зв'язку з відсутністю у позивача процесуальної дієздатності, не надав правильної правової оцінки наявності повноважень звернення до суду із зазначеними позовними вимогами та підписання позовної заяви ОСОБА_3, як начальника відділу культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області.
Дослідивши доводи апеляційної скарги в цій частині, суд апеляційної інстанції погоджується з такими доводами та вважає, що адміністративний позов начальника відділу культури Олешківської районної Державної адміністрації Херсонської області ОСОБА_3 до Олешківської районної ради Херсонської області про визнання відсутності компетенції (повноважень) у суб'єкта владних повноважень підлягає залишенню без розгляду з наступних правових підстав.
Згідно п.3 ч.3 ст. 108 КАС України (в редакції, яка діяла на момент звернення до суду з адміністративним позовом) суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо позов подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності; позовну заяву подано особою, яка не має права на введення справи.
Також п.1-2 ч. 1 ст. 240 КАС України (в редакції на момент розгляду справи в суді апеляційної інстанції) суд своєю ухвалою вже після відкриття провадження у справі залишає позов без розгляду, якщо позов подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, позовну заяву не підписано або підписано особою, яка не має права підписувати її, або особою, посадове становище якої не вказано.
Згідно ч. 1 ст. 43 КАС України здатність мати процесуальні права та обов'язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами).
У відповідності до ч. 3 цієї статті, здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов'язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).
Матеріалами справи встановлено, що розпорядженням голови Олешківської районної Державної адміністрації Херсонської області від 13 липня 2017р. № 76-ос (а.с.43) ОСОБА_3 відсторонено від виконання посадових обов'язків начальника відділу культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області з 14 липня 2017р. на час проведення службового розслідування.
Наслідком відсторонення є тимчасове припинення повноважень ОСОБА_3 як службової особи органу державної влади, та втрати нею адміністративної процесуальної дієздатності як начальника відділу культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області.
Колегією суддів встановлено, що виконання обов'язків начальника Відділу культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області було покладено на ОСОБА_4 тимчасово на період до закінчення дисциплінарного провадження у відношенні начальника відділу ОСОБА_3 згідно розпорядження голови РДА від 11.09.2017 року № 114-ос.
Згідно даних ЄДРПОУ Відділ культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області перебуває в стані припинення та відповідно до розпорядження голови районної державної адміністрації від 28.07.2017 року № 90-ос призначено комісію з припинення діяльності відділу культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області.
Відповідно до ч. 4 ст. 105 Цивільного кодексу України до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи.
Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Як встановлено під час апеляційного розгляду справи, розпорядженням голови РДА від 09.11.2017 № 147-оо визнано такою, що приступила до виконання обов'язків начальника відділу культури РДА ОСОБА_3 з 10 листопада 2017 року з урахуванням обмежень, визначених законодавством, пов'язаних з реорганізацією відділу культури РДА.
Позовна заява в цій справі подана до суду 07.09.2017р., тобто в той період, коли ОСОБА_3 була відсторонена від виконання посадових обов'язків начальника відділу культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області.
Таким чином судова колегія звертає увагу, що згідно розпорядження голови Олешківської районної Державної адміністрації Херсонської області від 28 липня 2017р. № 90-ос Про зміни у структурі районної державної адміністрації після початку ліквідаційної процедури, в силу ч.4 ст. 105 ЦК України, позов мав би бути підписаний головою ліквідаційної комісії, тобто ОСОБА_4
Суд апеляційної інстанції вважає безпідставними посилання ОСОБА_3 викладені у відзиві на апеляційну скаргу на рішення суду у справі № 821/1075/17, яким визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області від 13.07.2017 року № 76-ос саме про відсторонення ОСОБА_3 від виконання посадових обов'язків начальнику відділу на час проведення службового розслідування, оскільки на момент звернення до суду з цим позовом зазначене рішення суду не набрало законної сили , тому що було оскаржено в апеляційному порядку та лише 10.10.2017 року було залишено в силі ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду.
Під час розгляду справи судом першої інстанції не було надано належної оцінки зазначеним фактам та не повно було досліджено надані відповідачем пояснення та докази.
Таким чином суд апеляційної інстанції вважає, що 07.09.2017 року на момент звернення до суду з позовом до Олешківської районної ради Херсонської області про визнання відсутності компетенції (повноважень) у суб'єкта владних повноважень у позивача ОСОБА_3 були відсутні повноваження підписання зазначеного адміністративного позову, як у начальника відділу культури Олешківської районної Державної адміністрації Херсонської області, а тому адмінстративний позов підлягає залишенню без розгляду.
Відповідно до ч. 1 ст. 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.
Оскільки суд першої інстанції дійшов невірного висновку щодо наявності повноважень звернення до суду із зазначеними позовними вимогами та підписання позовної заяви ОСОБА_3, як начальником відділу культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області, суд апеляційної інстанції вважає за необхідно рішення суду скасувати та залишити адміністративний позов, відповідно до ч.1 ст.319 КАС України без розгляду.
Інші доводи викладені апелянтом в апеляційній скарзі щодо суті позовних вимог судом апеляційної інстанції не розглядаються, оскільки адміністративний позов підлягає залишенню без розгляду, так як поданий особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності.
З огляду на викладене відповідно до ч. 1 ст. 319 КАС України суд апеляційної інстанції вважає за необхідне судове рішення суду першої інстанції скасувати та адміністративний позов залишити без розгляду.
Керуючись ст.ст.240, 308, 310, 315, 319, 321, 322, 325 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Олешківської районної ради Херсонської області задовольнити.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 22.12.2017 року скасувати.
Адміністративний позов начальника відділу культури Олешківської районної Державної адміністрації Херсонської області ОСОБА_3 до Олешківської районної ради Херсонської області про визнання відсутності компетенції (повноважень) у суб'єкта владних повноважень залишити без розгляду.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду в порядку ст.328-331 КАС України.
Повний текст постанови складено та підписано 23.04.2018 року.
Головуючий: суддя Л.Є. Зуєва
суддя О.А. Шевчук
суддя А.Г. Федусик
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2018 |
Оприлюднено | 24.04.2018 |
Номер документу | 73563761 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Зуєва Л.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні