Постанова
від 24.04.2018 по справі 826/7449/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/7449/17 Суддя (судді) першої інстанції: Аблов Є.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2018 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуюча суддя: Шелест С.Б.

Судді: Кузьмишина О.М., Пилипенко О.Є.

Секретар судового засідання: Хаврат О.О.

За участі представників:

Позивача: Данилко О.І.;

Відповідача: Глобенко Л.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської міської ради на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.02.18р. у справі №826/7449/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ до Київської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії

у с т а н о в и в:

Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправними дій Київської міської ради щодо порушення процедури розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою № 1/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20 601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Промислова, 4, № 2/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6 815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1; зобов'язання Відповідача розглянути клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою № 1/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20 601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Промислова, 4, № 2/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6 815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1, у порядку та строки, передбачені статтею 123 Земельного кодексу України та надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.02.18р. адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправними дії Київської міської ради щодо порушення процедури розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою № 1/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20 601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Промислова, 4, № 2/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6 815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1; зобов'язано Київську міську раду розглянути клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою № 1/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20 601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Промислова, 4, № 2/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6 815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1, у порядку та строки, передбачені статтею 123 Земельного кодексу України.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, Відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просить суд скасувати рішення в частині задоволених позовних вимог з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та ухвалити в цій частині нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Свої вимоги апелянт мотивує тим, що Відповідачем у межах визначених нормативно-правовими актами повноважень делеговано Департаменту земельних ресурсів розглянути питання надання Товариству дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Через канцелярію суду від Позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому Позивач вказав на те, що оскаржуване судове рішення є законним та обґрунтованим, а тому не підлягає скасуванню.

У судовому засіданні представник Відповідача підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги.

Представник Позивача заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги з підстав викладених у відзиві.

Розглянувши матеріали справи та апеляційну скаргу Відповідача, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як свідчать обставини справи та установлено судом першої інстанції, 23.02.17р. Позивач звернувся до Київської міської ради з клопотанням № 1/2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20 601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський район, вул. Промислова, 4 та клопотанням № 2/2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6 815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1.

24 лютого 2017 року та 10 квітня 2017 року заступником міського голови - секретарем Київради Прокопів В.В. було надано доручення № 08/3407, № 08/6379 Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розглянути вказані клопотання.

За результатами розгляду звернень Позивача Департамент земельних ресурсів листами від 15.03.17р. за №057021-4549 та від 13.04.17р. за №057024-6596 надав відповідь про те, що набуття права власності (користування) на землю у місті Києві регулюється Земельним кодексом України та Порядком передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, який затверджений рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 року №63/9120. Вказав на те, що зацікавлена особа, яка має намір одержати земельну ділянку в користування або у власність, звертається з відповідним клопотанням до Київської міської ради.

Не погоджуючись з делегуванням Відповідачем своїх повноважень Департаменту земельних ресурсів та безпідставного нерозгляду поданих клопотань, Позивач звернувся з даним позовом до суду.

Задовольняючи адміністративний позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що розгляд питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок здійснюється виключно органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування у межах визначених земельним законодавством повноважень.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що зобов'язання суб'єкта владних поновлень прийняти конкретне рішення поза межами повноважень суду та є виключними дискреційними повноваженнями органу.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судове рішення в частині відмови у задоволенні позову сторонами не оскаржується.

Таким чином, у межах даної справи підлягає перегляду рішення суду в частині задоволених позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на таке.

Частиною 1 статті 10 Закону України від 21.05.97р. №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин; надалі -Закон №280/97-ВР) передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування , що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до статті 6 Закону України від 15.01.99р. № 401-XIV Про столицю України - місто-герой Київ місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду , районні в місті ради (у разі їх утворення) та їх виконавчі органи.

За змістом статті 9 Земельного кодексу України, до повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин на її території належить , зокрема: а) розпорядження землями територіальної громади міста; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; м) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до п. 34 ч.1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

За змістом статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 2 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування , які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

За змістом ст. 5 розділу ІІ Тимчасового порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.02.13р. №63/9120 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин; надалі Порядок №63/9120) зацікавлена особа , яка має намір одержати земельну ділянку в користування або у власність, звертається до Київської міської ради через приймальню Київради з земельних питань (крім випадків, встановлених цим Порядком для громадян, які подають клопотання про передачу земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), ведення садівництва, індивідуального дачного та гаражного будівництва або про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою одержання земельних ділянок для зазначених цілей в оренду) із клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.

До клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою додаються:

графічні матеріали в масштабі не менше 1:2000, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, а саме: витяг з міського земельного кадастру та витяг з містобудівного кадастру;

нотаріально посвідчена письмова згода землекористувача на вилучення земельної ділянки чи її частини при формуванні нової земельної ділянки (у разі необхідності вилучення земельної ділянки) або припинення права користування земельною ділянкою чи її частиною при формуванні нової земельної ділянки (у разі добровільної відмови від права користування земельною ділянкою) із зазначенням розмірів передбаченої для вилучення (припинення права користування) земельної ділянки та умов її вилучення - у разі наявності правоустановчих документів на земельну ділянку, оформлених та виданих відповідно до чинного на час їх оформлення та видачі законодавства, а також документи, що посвідчують правонаступництво землекористувача (якщо таке було), або у разі ненадання чи відмови у наданні такої згоди - рішення суду про вирішення цього питання. У разі подання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою для експлуатації та обслуговування існуючих будівель чи споруд відповідно до статті 120 Земельного кодексу України за рахунок земельної ділянки або частини земельної ділянки, яка була відведена уповноваженим органом до 15.03.91 (до введення в дію Земельного кодексу Української РСР) та на яку на момент подання клопотання документ, що посвідчує право користування, не був оформлений та зареєстрований, нотаріально посвідчена згода не вимагається. У разі подання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою особою, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду на такій земельній ділянці, відповідно до статті 120 Земельного кодексу України нотаріально посвідчена письмова згода землекористувача на вилучення земельної ділянки чи її частини не вимагається. У цьому разі право постійного користування земельною ділянкою попереднього землекористувача або договір оренди земельної ділянки припиняються рішенням Київської міської ради відповідно до статті 141 Земельного кодексу України та статті 31 Закону України "Про оренду землі" у зв'язку із набуттям зацікавленою особою права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці;

нотаріально посвідчені копії документів щодо правового статусу об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), розташованих на земельній ділянці, а щодо об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), переданих з комунальної у державну власність (або навпаки), - також копії рішень уповноважених органів щодо передачі із комунальної та прийняття у державну власність (або навпаки) об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд) та акти приймання-передачі таких об'єктів (завірені зацікавленою особою або вищестоящою організацією (установою, закладом));

копія матеріалів технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, якщо такі розташовані на земельній ділянці, засвідчені печаткою (за наявності) та підписом керівника зацікавленої особи;

нотаріально посвідчена згода на поділ та/або об'єднання земельної ділянки заставодержателів, інших користувачів земельної ділянки, якщо такі є (лише у разі подачі клопотання щодо поділу та/або об'єднання земельних ділянок відповідно до розділу 6 цього Порядку);

копії документів, що посвідчують право на земельну ділянку (у разі подачі клопотання щодо поділу та/або об'єднання земельних ділянок відповідно до розділу 6 цього Порядку);

витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (лише у разі подачі клопотання про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) при передачі (наданні) земельної ділянки відповідно до розділу 5 цього Порядку або у разі подачі клопотання про отримання дозволу на розроблення технічної документації щодо поділу та/або об'єднання земельних ділянок відповідно до розділу 6 цього Порядку);

засвідчені печаткою (за наявності) та підписом керівника зацікавленої особи копії установчих документів (для юридичних осіб), витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (для юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців), копія реєстраційного номера облікової картки платника податку (крім громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України) (для фізичних осіб - підприємців), а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу, та копія реєстраційного номера облікової картки платника податку (крім громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України);

довіреність або засвідчена в установленому порядку її копія, на підставі якої інтереси заявника представляє уповноважена ним особа (у разі якщо клопотання подається представником).

Частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Отже, виходячи з аналізу норм земельного законодавства, які встановлюють механізм та процедуру звернення осіб до органів місцевого самоврядування з питань надання у власність або у користування земельних ділянок вбачається, що надання відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або у користування є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про набуття юридичними особами земель у власність або користування.

При цьому, питання пов'язані з передачею земельних ділянок у власність або у користування юридичним особам вирішуються відповідним органом місцевого самоврядування шляхом прийняття рішення виключно на пленарних засіданнях. В даному випадку компетентним органом щодо вирішення питань пов'язаних з наданням дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок є Київська міська рада, яка і була зобов'язана розглянути клопотання Позивача і прийняти відповідне рішення на пленарному засіданні.

Колегія суддів зазначає, що ані Земельним кодексом України або іншими законами не передбачено права Київської міської ради делегувати свої повноваження по розпорядженню земельними ділянками іншим органам, у тому числі Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), або приймати інші акти, ніж у формі рішень; в іншому випадку такі дії ради кваліфікуються як протиправна бездіяльність щодо неприйняття рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи про відмову в його наданні.

Правовий висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладений у постанові Верховного Суду України від 10 грудня 2013 року у справі №21-358а13.

Відповідно до підпункту 3.11 пункту 3 Положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19 грудня 2002 року №182/342 Департамент розробляє в установленому порядку проекти рішень Київської міської ради, готує та подає розпорядження Київського міського голови, розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а також подає свої висновки з питань: розпорядження землями в межах міста Києва; передачі земельних ділянок у власність громадян та юридичних осіб.

Згідно статті 6 Порядку №63/9120, за результатами опрацювання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою Департамент земельних ресурсів протягом семи робочих днів з дня його отримання готує проект дозволу Київської міської ради на розроблення документації із землеустрою або проект відмови у наданні такого дозволу згідно із затвердженою рішенням Київської міської ради формою та проект відповідного висновку постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури і землекористування, які передаються на розгляд цієї комісії приймальнею Київради з земельних питань через секретаріат Київської міської ради.

Таким чином, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації ) уповноважений лише на підготовку проекту відповідного рішення щодо відведення земельних ділянок в установленому законом порядку , а не розглядати по суті питання надання дозволу на розробку проекту землеустрою.

Доказів, які б свідчили про розгляд клопотань Позивача саме Київською міською радою та прийняття нею відповідних рішень, матеріали справи не містять, у зв'язку з чим колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність дій Відповідача щодо порушення процедури розгляду поставлених Товариством у зверненнях питань.

При цьому, з огляду на те, що Відповідачем фактично питання про надання Товариству дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок не вирішувалось, колегія суддів погоджується з обраним судом способом захисту порушених права Позивача шляхом зобов'язання міської ради розглянути клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою у порядку та строки, передбачені статтею 123 Земельного кодексу України.

Вищевикладеним спростовуються доводи апеляційної скарги Відповідача.

Приймаючи до уваги те, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, висновки суду доводами апелянта не спростовані, колегія суддів дійшла висновку про відсутність правових підстав для задоволення апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, Київський апеляційний адміністративний суд

п о с т а н о в и в:

апеляційну скаргу Київської міської ради на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.02.18р. у справі №826/7449/17 - залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.02.18р. у справі №826/7449/17 в оскаржуваній частині - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуюча суддя Шелест С.Б.

Судді Кузьмишина О.М.

Пилипенко О.Є.

Повний текст постанови складений: 25.04.18

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2018
Оприлюднено26.04.2018
Номер документу73633786
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/7449/17

Ухвала від 10.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 26.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 25.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 01.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 24.04.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шелест С.Б.

Ухвала від 26.03.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шелест С.Б.

Ухвала від 26.03.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шелест С.Б.

Рішення від 13.02.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

Ухвала від 14.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні