ПОСТАНОВА
Іменем України
26 червня 2018 року
Київ
справа № 826/7449/17
провадження № К/9901/51462/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В. , суддів: Берназюка Я.О., Мороз Л.Л., провівши в касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ до Київської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, за касаційною скаргою Київської міської ради на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Аблова Є.В. від 13 лютого 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шелест С.Б., Кузьмишиної О.М., Пилипенко О.Є. від 24 квітня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ звернулось до суду з позовом до Київської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, в якому просило:
- визнати протиправними дій Київської міської ради щодо порушення процедури розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою № 1/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Промислова, 4, № 2/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1;
- зобов'язати Київську міську раду розглянути клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою № 1/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Промислова, 4, № 2/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1, у порядку та строки, передбачені статтею 123 Земельного кодексу України та надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням окружного адміністративного суду м. Києва від 13 лютого 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ було задоволено частково.
Визнано протиправними дії Київської міської ради щодо порушення процедури розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою № 1/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Промислова, 4, № 2/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1.
Зобов'язано Київську міську раду розглянути клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою № 1/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Промислова, 4, № 2/2 щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1, у порядку та строки, передбачені статтею 123 Земельного кодексу України
У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що розгляд питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок здійснюється виключно органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування у межах визначених земельним законодавством повноважень.
Земельний кодекс України або інші закони не передбачають права Київської міської ради делегувати свої повноваження по розпорядженню земельними ділянками іншим органам, у тому числі Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), або приймати інші акти, ніж у формі рішень; в іншому випадку такі дії ради кваліфікуються як протиправна бездіяльність щодо неприйняття рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи про відмову в його наданні.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Київська міська рада звернулась із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 лютого 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 23 лютого 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ звернулось до Київської міської ради з клопотанням № 1/2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 20601,67 кв.м за адресою: м. Київ, Голосіївський район, вул. Промислова, 4 та клопотанням № 2/2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 6815,01 кв.м за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Віскозна, 1.
24 лютого 2017 року та 10 квітня 2017 року заступником міського голови - секретарем Київради Прокопів В.В. було надано доручення № 08/3407, № 08/6379 Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розглянути вказані клопотання.
За результатами розгляду звернень Департамент земельних ресурсів листами від 15 березня 2017 року № 057021-4549 та від 13 квітня 2017 року № 057024-6596 надав відповідь Товариству з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ про те, що набуття права власності (користування) на землю у місті Києві регулюється Земельним кодексом України та Порядком передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, який затверджений рішенням Київської міської ради від 28 лютого 2013 року № 63/9120 та зазначив, що зацікавлена особа, яка має намір одержати земельну ділянку в користування або у власність, звертається з відповідним клопотанням до Київської міської ради.
6. Вважаючи, що відповідачем порушено процедуру прийняття рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та допущено бездіяльність у розгляді його заяв, Товариство з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ звернулось до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що Київська міська рада не делегувала своїх повноважень по розпорядженню земельними ділянками іншим органам, у тому числі Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), або приймати інші акти, ніж у формі рішень.
Остаточне рішення щодо надання земельних ділянок у власність чи користування приймає Київська міська рада на своїх пленарних засіданнях.
Суб'єктом подання проекту рішення щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою чи про відмову у його наданні виступає Департамент земельних ресурсів, проект відповідного рішення підписується директором та керівником юридичної служби Департаменту і подається на розгляд до Київської міської ради.
Київська міська рада делегувала повноваження щодо розгляду заяв про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою земельних ділянок та виготовлення проектів рішень Департаменту земельних ресурсів, який на момент подання позивачем клопотання, був структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідно до положень Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київради від 7 липня 2016 року № 579/579 Про Регламент Київської міської ради (який діяв на момент розгляду клопотань позивача) Київська міська має змогу прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою або відмови у його затвердженні лише після того, як Департаментом земельних ресурсів буде підготовлений відповідний проект рішення та переданий до Київської міської ради для розгляду на пленарному засіданні сесії Київради. Отже, зазначене виключає протиправність дій Київської міської ради щодо порушення процедури розгляду клопотань позивача.
8. Товариством з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ подано відзив на касаційну скаргу Київської міської ради на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 лютого 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року, в якому воно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
9. Земельний кодекс України.
Стаття 9. Повноваження Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин
До повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території,зокрема, належить:
а) розпорядження землями територіальної громади міста;
б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
Стаття 116. Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Стаття 122. Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.
1. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Стаття 123. Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
10. Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР
Стаття 26. Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Стаття 33. Повноваження у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать,зокрема, підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
11. Відповідно до підпункту 3.11 пункту 3 Положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київради від 19 грудня 2002 року № 182/342, Департамент відповідно до визначених галузевих повноважень виконує такі завдання, зокрема, розробляє в установленому порядку проекти рішень Київської міської ради, готує та подає розпорядження Київського міського голови, розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а також подає свої висновки з питань: розпорядження землями в межах міста Києва; передачі земельних ділянок у власність громадян та юридичних осіб; надання земельних ділянок в користування, вилучення земельних ділянок; продажу земельних ділянок у власність.
12. Згідно з положеннями статей 6 Тимчасового порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київради від 28 лютого 2013 року № 63/9120, Департамент земельних ресурсів за результатами опрацювання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, а також висновку Департаменту містобудування та архітектури щодо відповідності заявленої ініціативи містобудівній документації або ситуації та щодо наявних містобудівних умов і обмежень, який надається у випадках, передбачених цим Порядком, розробляє проект рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою із зазначенням орієнтовного розміру та меж земельної ділянки (або проект рішення про відмову у наданні такого дозволу), який розглядається Київською міською радою в порядку, встановленому Регламентом Київської міської ради, та у строк, встановлений законодавством.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
13. Виходячи з аналізу наведених норм слід зазначити, що рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймають органи, визначені в статті 123 Земельного кодексу України, яким в даному випадку є Київська міська рада.
14. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) уповноважений готувати висновки щодо надання земельних ділянок в установленому законом порядку.
15. Аналогічна правова позиція з аналогічних спірних правовідносин висловлена Судовою палатою в адміністративних справах Верховного Суду України у постанові від 10 грудня 2013 року у справі № 21-358а13.
16. Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
17. Як встановлено, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача про те,
що набуття права власності (користування) на землю у місті Києві регулюється Земельним кодексом України та Порядком передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, який затверджений рішенням Київської міської ради від 28 лютого 2013 року № 63/9120 та зазначив, що зацікавлена особа, яка має намір одержати земельну ділянку в користування або у власність, звертається з відповідним клопотанням до Київської міської ради.
18. При цьому, розгляд клопотання позивача на сесії міської ради не відбувся.
19. Враховуючи, що позивачем було подано до Київської міської ради належним чином оформлене клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою місцева рада, відповідно до статті 19 Конституції України та статті 123 Земельного кодексу України, зобов'язана була розглянути клопотання у місячний строк і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні. При цьому, зазначені норми закону забороняють вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені статтею 118 ЗК України.
20. Проте, відповідачем в порядку, передбаченому законодавством, не розглянуто клопотання позивача про надання дозволу на складення проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
21. Враховуючи, що відповідачем, в порушення положень статті 123 Земельного кодексу України, не розглянуто клопотання позивача, позовні вимоги про визнання протиправними дій Київської міської ради щодо недодержання процедури розгляду клопотань про надання безоплатно у власність земельної ділянки та зобов'язання відповідача розглянути подане клопотання у встановленому порядку підлягають задоволенню.
22. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновок суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги його не спростовують.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю РЕСЕТ залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 лютого 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року - без змін.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н. В. Коваленко
Судді: Я. О. Берназюк
Л.Л. Мороз
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2018 |
Оприлюднено | 28.06.2018 |
Номер документу | 74992186 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні