ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 травня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/123/18 Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Канигіної Т.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Скорика С.В.,
представника відповідача - Пуленко М.І.,
розглянув у судовому засіданні адміністративну справу за позовом
позивача ОСОБА_2, державного реєстратора Комунального підприємства "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" до відповідача третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Міністерства юстиції України Державне підприємство "Національні інформаційні системи" про визнання протиправним та скасування наказу, зобов'язання вчинити дії В С Т А Н О В И В:
12.01.2018 ОСОБА_2 державний реєстратор Комунального підприємства "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" (надалі - ОСОБА_2, позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Міністерства юстиції України (надалі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Державне підприємство "Національні інформаційні системи" (надалі - ДП "НАІС", третя особа) про визнання протиправним та скасування наказу, зобов'язання вчинити дії, а саме просить:
- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України № 3903/5 від 07.12.2017, яким тимчасово заблоковано доступ ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 (шість) місяців;
- відновити доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору Комунального підприємства "Рєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2, виконання цього пункту доручити Державному підприємству "Національні інформаційні системи", яке є технічним адміністратором Державного реєстру речових прав.
В обґрунтування позову ОСОБА_2 зазначив, що позивачем дотримано вимоги законодавства щодо порядку реєстрації прав та їх обтяжень стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами: НОМЕР_2 та НОМЕР_3; на час проведення перевірки з метою реєстрації указаних ділянок будь-які обмеження та заборони у реєстрі були відсутні, а документи, подані Карлівською міською радою, відповідали вимогам законодавства. За твердженням позивача, порушення, про які зазначено відповідачем у довідці від 27.11.2017, відсутні, тому дії позивача під час реєстрації земельних ділянок відповідають вимогам законодавства, а оскаржуваний наказ є необґрунтованим та безпідставним.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.01.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 816/123/18, призначено підготовче засідання на 28.02.2018.
27.02.2018 до суду надійшов відзив на позов, у якому відповідач зазначив, що ГТУЮ у Полтавській області з метою забезпечення належного дотримання вимог статті 37-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" розглянуто скаргу Карлівської районної ради Полтавської області на дії державного реєстратора ОСОБА_2 За результатами проведення перевірки зазначеної скарги виявлено порушення ОСОБА_2 вимог законодавства, а саме: не здійснено пошук у базі даних заяв за кадастровим номером земельної ділянки, яка ділиться; не здійснено пошуків у Державному реєстрі заборон відчуження нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі прав, що призвело до державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що створюються шляхом поділу, за наявності заборони вчинення будь-яких реєстраційних дій щодо земельної ділянки, що ділиться. За доводами відповідача, державним реєстратором ОСОБА_2 порушено вимоги пункту 3 частини першої статті 18, частини першої статті 25 Закону, пунктів 12, 13, абзацу другого пункту 17 Порядку № 1127, пунктів 10, 11, 12, 13 Порядку № 1141. З огляду на наявність порушень, відповідачем прийнято наказ № 3903/5 від 07.12.2017, яким тимчасово заблоковано доступ ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно /а.с. 45-52/.
28.02.2018 від представника третьої особи надійшли пояснення на позов /а.с. 55-57/, у яких ДП "НАІС" зазначило, що є технічним адміністратором Державного реєстру прав, тому, враховуючи необхідність негайного виконання оскаржуваного наказу, третьою особою здійснено блокування доступу позивачу до Державного реєстру прав. Третя особа зазначила, що у неї відсутні права перевірки законності рішень Міністерства юстиції України та відмови від виконання таких рішень. У зв'язку з чим, за доводами третьої особи, дії ДП "НАІС" відповідають вимогам чинного законодавства.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.02.2018 відкладено підготовче засідання на 21.03.2018.
19.03.2018 позивач надав до суду клопотання про розгляд справи без його участі /а.с. 98/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2018 продовжено строк підготовчого провадження.
У підготовчому засіданні 21.03.2018 оголошено перерву у розгляді справи до 19.04.2018.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 відкладено підготовче засідання до 02.05.2018.
27.04.2018 до суду надійшли додаткові пояснення у справі, у яких позивач указав, що законодавством не передбачено обов'язку здійснення перевірки державним реєстратором відомостей щодо поділених земельних ділянок. Також позивач зазначив, що заяв про вчинення будь-яких реєстраційних дій щодо поділу земельної ділянки за кадастровим номером: НОМЕР_4 до нього не надходило, тому пошук у Єдиному реєстрі заборон відчуження нерухомого майна, державному реєстрі іпотек, Реєстрі права власності на нерухоме майно виходить за межі повноважень державного реєстратора. За доводами позивача, він не знав та не міг знати про наявність заборон вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки за кадастровим номером: НОМЕР_4 /а.с. 130-131/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.05.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 08.05.2018.
У судовому засіданні 08.05.2018 представник відповідача проти задоволення позову заперечувала.
08.05.2018 представником третьої особи надано до суду клопотання про розгляд справи без участі третьої особи.
Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову з огляду на наступне.
З матеріалів справи вбачається, що наказом Комунального підприємства "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" від 19.12.2017 № 4-н ОСОБА_2 призначено на посаду державного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" /а.с. 26/.
Наказом Міністерства юстиції України від 07.12.2017 № 3903/5 тимчасово заблоковано доступ державного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 місяців /а.с. 27/.
Позивач, не погоджуючись із указаним наказом, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав врегульовано Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (надалі - Закон № 1952-IV).
Положеннями пункту 1 частини третьої статті 10 Закону № 1952-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 10 Закону № 1952-IV під час проведення реєстраційних дій державний реєстратор обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
Згідно зі статтею 18 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Відповідно до пункту 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 553) (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено відповідно до законодавства, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - Єдиний реєстр документів).
Положеннями пункту 10 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1141 (надалі - Порядок № 1141), під час розгляду заяви (запиту) державний реєстратор здійснює пошук у Державному реєстрі прав відомостей про: нерухоме майно; право власності та суб'єкта цього права; інші речові права та суб'єкта цих прав; іпотеку та суб'єкта цього права; обтяження прав на нерухоме майно та суб'єкта цих прав.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 1141 пошук у Державному реєстрі прав відомостей здійснюється за реєстраційним номером об'єкта нерухомого майна.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1127 реєстрація заяв у базі даних заяв проводиться в порядку черговості їх надходження.
У разі коли під час розгляду заяви державним реєстратором встановлено наявність раніше зареєстрованих інших заяв на це саме майно, ніж заява, що ним розглядається, державний реєстратор невідкладно приймає рішення про розгляд заяви після прийняття рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації за результатом розгляду заяви, яка зареєстрована в базі даних заяв раніше. Черговість розгляду заяв застосовується як під час розгляду заяв про державну реєстрацію речових прав, так і під час розгляду заяв про державну реєстрацію обтяжень таких прав (пункт 13 Порядку № 1127).
З матеріалів справи вбачається, що 05.10.2017 до КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" подано заяви про державну реєстрації прав та їх обтяжень щодо земельних ділянок за кадастровими номерами: НОМЕР_2 та НОМЕР_3 /а.с. 15, 21/.
Рішенням державного реєстратора ОСОБА_2 від 09.10.2017 № 37462552 проведено державну реєстрацію права власності, форма власності: комунальна на земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_2, кадастровий номер: НОМЕР_3, за суб'єктом: Карлівська міська рада /а.с. 19/.
Рішенням державного реєстратора ОСОБА_2 від 09.10.2017 № 37462756 проведено державну реєстрацію права власності, форма власності: комунальна на земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_2, кадастровий номер: НОМЕР_2, за суб'єктом: Карлівська міська рада /а.с. 24/.
20.10.2017 до Головного територіального управління юстиції у Полтавській області надійшла скарга Карлівської районної ради Полтавської області на дії державного реєстратора ОСОБА_2
У вказаній скарзі зазначено, що 09.10.2017 позивачем прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 37462552 та за № 37462756 земельних ділянок, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_2. За доводами, викладеними у скарзі, указані рішення прийняті всупереч ухвалі про забезпечення позову від 05.10.2017, винесеної Карлівським районним судом Полтавської області /а.с. 82/.
Відповідно до частини першої статті 37-1 Закону № 1952-IV контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб'єктів державної реєстрації прав. За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб'єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб'єктів державної реєстрації прав.
Згідно з пунктом 10 Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 990 (надалі - Порядок № 990), за результатами проведеної камеральної перевірки Мін'юст на підставі довідки комісії приймає мотивоване рішення відповідно до Законів у формі наказу.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 37-1 Закону № 1952-IV за результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб'єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб'єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення про тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб'єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав.
Головним територіальним управлінням юстиції у Полтавській області на підставі вимог статті 37-1 Закону № 1952-IV та пункту 2 Порядку № 990, подано подання Міністерству юстиції України з проханням здійснити контроль шляхом проведення камеральної перевірки державного реєстратора /а.с. 81/.
Міністерством юстиції України прийнято наказ від 22.11.2017 № 4430/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2.", за яким відповідно до статті 37-1 Закону № 1952-IV, Порядку № 990, та на підставі обґрунтованого подання Головного територіального управління юстиції у Полтавській області від 01.11.2017 № 07.2-01/02/11606 (вх. № 29651-0-32-17 від 09.11.2017) на рішення державного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2 наказано провести камеральну перевірку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2 з 22.11.2017 /а.с. 79/.
За результатами проведеної камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2 комісією у складі головних спеціалістів відділ контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб'єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації нотаріату та відділу акредитації та моніторингу суб'єктів державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб'єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації нотаріату складено довідку.
Згідно з цією довідкою встановлені порушення державним реєстратором ОСОБА_2 норм законодавства при розгляді заяв - вимоги пункту 3 частини першої статті 18, частини першої статті 25 Закону № 1952-IV, пунктів 12, 13, абзацу другого пункту 17 Порядку № 1127, пунктів 10-13 Порядку № 1141, а саме: не здійснено пошук у базі даних заяв за кадастровим номером земельної ділянки, яка ділиться; не здійснено пошуків у Державному реєстрі заборон відчуження нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі прав, що призвело до державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що створюються шляхом поділу, за наявності заборони вчинення будь-яких реєстраційних дій щодо земельної ділянки, що ділиться /а.с. 13-14/.
За результатами вказаної перевірки комісією запропоновано тимчасово заблокувати доступ державному реєстратору ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 місяців.
Наказом Міністерства юстиції України від 07.12.2017 № 3903/5 тимчасово заблоковано доступ державного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 місяців /а.с. 27, 72/.
Листом Міністерства юстиції України від 07.12.2017 до ДП "Національні інформаційні системи" направлено копію наказу від 07.12.2017 № 3903/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" /а.с. 69/.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону № 1952-IV у базі даних заяв також реєструються рішення судів, заяви власників об'єктів нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій, рішення судів про скасування відповідних рішень судів, заяви власників об'єктів нерухомого майна про відкликання власних заяв про заборону вчинення реєстраційних дій.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Карлівської міської ради Карлівського району Полтавської області двадцять четвертої позачергової сесії сьомого скликання від 03.10.2017 затверджено Територіальній громаді м. Карлівки в особі Карлівської міської ради технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки із загальної площі 1,8517 га, кадастровий номер: НОМЕР_4 цільове призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови на дві земельні ділянки, у тому числі площею - 1,776 га кадастровий номер: НОМЕР_5, площею 0,0791 га кадастровий номер: НОМЕР_3 території Карлівської міської ради Карлівського району Полтавської області в м. Карлівці, АДРЕСА_2 /а.с. 17/.
Також указаним рішенням вирішено Територіальній громаді м. Карлівки в особі Карлівської міської ради здійснити реєстрацію права комунальної власності на новосформовані земельні ділянки: площею 1,7726 га кадастровий номер НОМЕР_5 та площею 0,0791 га кадастровий номер: НОМЕР_3 території Карлівської міської ради Карлівського району Полтавської області в м. Карлівці, АДРЕСА_2.
Ухвалою Карлівського районного суду Полтавської області про забезпечення позову від 05.10.2017 у справі № 531/1135/17 вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення двадцять четвертої позачергової сесії Карлівської міської ради Полтавської області сьомого скликання від 03.10.2017 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2"; заборонено будь-яким суб'єктам державної реєстрації вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки, кадастровий номер: НОМЕР_4, розташованою за адресою: АДРЕСА_2". Також зазначено, що ухвала підлягає негайному виконанню.
Проведення реєстраційних дій зупиняється на підставі рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, або на підставі заяви власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об'єкта нерухомого майна (частина перша статті 25 Закону № 1952-IV).
Відповідачем у Довідці за результатами камеральної перевірки від 27.11.2017 зазначено, що згідно з відомостями з Державного реєстру прав 05.10.2017 о 18:04 у базі даних заяв Державного реєстру прав зареєстровано рішення суду від 05.10.2017 у справі № 531/1135/17, провадження № 2-а/531/44/17, видане Карлівським районним судом Полтавської області, про заборону будь-яким суб'єктам державної реєстрації вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки з кадастровим номером: НОМЕР_4, що розташована за адресою: АДРЕСА_2; рішення суду внесено до Єдиного реєстру судових рішень /а.с. 74/.
Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 та від 02.05.2018 судом зобов'язано відповідача надати відомості з Державного реєстру прав щодо реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ухвали Карлівського районного суду про забезпечення позову від 05.10.2017 у справі № 531/1135/17 з огляду на те, що вказані відомості, виявленні у ході перевірки, стали підставою для прийняття оскаржуваного наказу.
27.04.2018 на виконання вимог ухвали суду від 19.04.2018 Міністерством юстиції України надані до суду пояснення, у яких указано, що у відповідача відсутня інформація на виконання вимог ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 19.04.2018, а саме: докази реєстрації у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ухвали Карлівського районного суду про забезпечення позову від 05.10.2017 у справі № 531/1135/17; зазначено, що така інформація наявна у суб'єкта, що забезпечує зберігання реєстраційних справ, - Карлівської районної державної адміністрації.
Відповідно до частини другої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином, Міністерством юстиції України, як суб'єктом владних повноважень, відповідно до вимог статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України не доведено, що під час перевірки відповідачем було встановлено факт реєстрації ухвали суду від 05.10.2017 у справі №531/1135/17, (провадження № 2-а/531/44/17) 05.10.2017 о 18:04 у базі даних заяв Державного реєстру прав.
08.05.2018 Карлівською районною державною адміністрацією надано до суду копії матеріалів реєстраційної справи щодо земельних ділянок за кадастровими номерами: НОМЕР_4; НОМЕР_3; НОМЕР_2 /а.с. 151-221/.
Суд зазначає, що копії матеріалів реєстраційних справ не містять доказів реєстрації у Державному реєстрі прав 05.10.2017 о 18:04 рішення суду від 05.10.2017 у справі № 531/1135/17, (провадження № 2-а/531/44/17), видане Карлівським районним судом Полтавської області, про заборону будь-яким суб'єктам державної реєстрації вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки з кадастровим номером: НОМЕР_4, що розташована за адресою: АДРЕСА_2.
Відповідно до частин першої-третьої статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно з частиною десятою статті 79-1 Земельного кодексу України державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
З матеріалів справи вбачається, що реєстрацію земельних ділянок у Державному земельному кадастрі за кадастровими номерами: НОМЕР_3 та НОМЕР_2 здійснено 25.09.2017 Відділом у Карлівському районі Міжрайонного управління у Карлівському та Машівському районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області /а.с. 173-174, 213-214/.
09.10.2017 державним реєстратором здійснено перевірку відомостей із бази даних про реєстрацію заяв та запитів Державного реєстру речових прав щодо земельних ділянок за кадастровими номерами: НОМЕР_2 /а.с. 23/ та НОМЕР_3 /а.с. 18/.
Водночас відповідачем не зазначено, якими саме нормами законодавства передбачено обов'язок державного реєстратора здійснювати перевірку відомостей у Державному реєстрі речових прав щодо земельної ділянки, яка підлягала поділу.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, з урахуванням наявних у матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку, що відповідачем при проведені перевірки не надано належної правової оцінки діям державного реєстратора. У зв'язку з чим позовні вимоги ОСОБА_2 щодо визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України № 3903/5 від 07.12.2017 "Про тимчасове блокування доступу держаного реєстратора КП "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" підлягають задоволенню.
Крім того, з огляду на вищевикладені обставини справи, враховуючи положення частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що з метою захисту прав позивача необхідно зобов'язати Міністерство юстиції України вчинити дії щодо відновлення доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору КП "Рєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2
Враховуючи зазначене, відсутні підстави для задоволення позовних вимог щодо зобов'язання Міністерства юстиції України відновити доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору Комунального підприємства "Рєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2, виконання цього пункту доручити Державному підприємству "Національні інформаційні системи", яке є технічним адміністратором Державного реєстру речових прав.
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, враховуючи часткове задоволення адміністративного позову, на користь позивача підлягають відшкодуванню судові витрати, сплачені позивачем за подання цього адміністративного позову.
Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_2 державного реєстратора Комунального підприємства "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" (АДРЕСА_1, 39500, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) до Міністерства юстиції України (вул. Городецького, 13, м. Київ, 01001, ідентифікацій код 00015622), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Державне підприємство "Національні інформаційні системи" (вул. Бульварно-Кудрявська, 4, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування наказу, зобов'язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України № 3903/5 від 07.12.2017 "Про тимчасове блокування доступу держаного реєстратора Комунального підприємства "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
Зобов'язати Міністерство юстиції України вчинити дії щодо відновлення доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору Комунального підприємства "Рєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2.
У задоволенні позовних вимог щодо зобов'язання Міністерства юстиції України відновити доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору Комунального підприємства "Рєстраційна служба Карлівської міської ради" ОСОБА_2, виконання цього пункту доручити Державному підприємству "Національні інформаційні системи", яке є технічним адміністратором Державного реєстру речових прав, відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства юстиції України (вул. Городецького, 13, м. Київ, 01001, ідентифікацій код 00015622) на користь ОСОБА_2 державного реєстратора Комунального підприємства "Реєстраційна служба Карлівської міської ради" (АДРЕСА_1, 39500, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) витрати зі сплати судового збору у розмірі 704,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Повний текст рішення складено 10.05.2018.
Суддя Т.С. Канигіна
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2018 |
Оприлюднено | 15.05.2018 |
Номер документу | 73899003 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Данилевич Н.А.
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Т.С. Канигіна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні