Постанова
від 31.01.2019 по справі 816/123/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 січня 2019 року

Київ

справа №816/123/18

адміністративне провадження №К/9901/59979/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Бевзенка В.М.,

Стрелець Т.Г.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу державного реєстратора Комунального підприємства Реєстраційна служба Карлівської міської ради Гуріна Олега Миколайовича на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року (головуючий суддя - Гуцал М.І., судді - Мельнікова Л.В., Донець Л.О.) у справі

за позовом державного реєстратора Комунального підприємства Реєстраційна служба Карлівської міської ради Гуріна Олега Миколайовича

до Міністерства юстиції України

третя особа Державне підприємство Національні інформаційні системи

про визнання протиправним та скасування наказу, зобов'язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2018 року державний реєстратор Комунального підприємства Реєстраційна служба Карлівської міської ради Гурін Олег Миколайович (далі - державний реєстратор Гурін О.М.) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства юстиції України, в якому просив:

1.1. - визнати протиправним і скасувати наказ Міністерства юстиції України № 3903/5 від 07.12.2017, яким тимчасово заблоковано доступ Гуріну О.М. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 (шість) місяців;

1.2. - відновити доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору Гуріну О.М., виконання цього пункту доручити Державному підприємству Національні інформаційні системи , яке є технічним адміністратором Державного реєстру речових прав.

2. В обґрунтування позовних вимог державний реєстратор Гурін О.М. зазначив, що позивачем дотримано вимоги законодавства щодо порядку реєстрації прав та їх обтяжень стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами 5321610100:50:004:0262 та 5321610100:50:004:0263, на час проведення перевірки з метою реєстрації указаних ділянок будь-які обмеження та заборони в реєстрі були відсутні, а документи, подані Карлівською міською радою, відповідали вимогам законодавства. За твердженням позивача, порушення, про які зазначено відповідачем у довідці від 27.11.2017р., відсутні, тому дії позивача під час реєстрації земельних ділянок відповідають вимогам законодавства, а оскаржуваний наказ є необґрунтованим та безпідставним.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

3. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08 травня 2018 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України № 3903/5 від 07.12.2017р. Про тимчасове блокування доступу держаного реєстратора Комунального підприємства Реєстраційна служба Карлівської міської ради Гуріна Олега Миколайовича до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно . Зобов'язано Міністерство юстиції України вчинити дії щодо відновлення доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору Комунального підприємства Реєстраційна служба Карлівської міської ради Гуріну Олегу Миколайовичу. Відмовлено в задоволенні позовних вимог щодо доручення Державному підприємству Національні інформаційні системи відновити доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

4. Задовольняючи адміністративний позов частково, суд першої інстанції зазначив, що Міністерством юстиції України, як суб'єктом владних повноважень, відповідно до вимог статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України не доведено, що під час перевірки відповідачем було встановлено факт реєстрації ухвали суду від 05.10.2017р. у справі №531/1135/17, (провадження № 2-а/531/44/17) 05.10.2017р. о 18:04 у базі даних заяв Державного реєстру прав. Копії матеріалів реєстраційних справ не містять доказів реєстрації в Державному реєстрі прав 05.10.2017р. о 18:04 рішення суду від 05.10.2017р. у справі № 531/1135/17, (провадження № 2-а/531/44/17), видане Карлівським районним судом Полтавської області, про заборону будь-яким суб'єктам державної реєстрації вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:004:0246, що розташована за адресою: м. Карлівка, вул. Полтавський шлях (Леніна), 83. Відповідачем не зазначено, якими саме нормами законодавства передбачено обов'язок державного реєстратора здійснювати перевірку відомостей в Державному реєстрі речових прав щодо земельної ділянки, яка підлягала поділу. З огляду на викладене, з урахуванням наявних у матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку, що відповідачем при проведені перевірки не надано належної правової оцінки діям державного реєстратора.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Не погоджуючись з таким судовим рішенням, Міністерство юстиції України подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволені позову повністю.

6. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року апеляційну скаргу Міністерства юстиції України задоволено. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08 травня 2018 скасовано. Прийнято нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.

7. Апеляційний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, зазначив, що позивачу було достовірно відомо про здійснення реєстраційних дій відносно земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:004:0246, що зумовлювало необхідність врахування під час вчинення 09.10.2017р. реєстраційних дій відомостей з Державного реєстру прав, внесених 05.10.2017р. о 18:04, про заборону будь-яким суб'єктам державної реєстрації вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:004:0246, яка розташована за адресою: м. Карлівка, вул. Полтавський шлях (Леніна), 83, що підтверджує правильність висновків камеральної перевірки, викладеним у довідці. Посилання суду першої інстанції на положення частин першої-третьої статті 79-1 Земельного кодексу України щодо формування земельної ділянки та здійснену 09.10.2017р. державним реєстратором перевірку відомостей із бази даних про реєстрацію заяв та запитів Державного реєстру речових прав щодо земельних ділянок за кадастровими номерами 5321610100:50:004:0262 та 5321610100:50:004:0263 не спростовують наявність у такого реєстратора обов'язку врахування заборони вчинення реєстраційних дій відносно земельної ділянки з кадастровим номером: 5321610100:50:004:0246, оскільки за наслідками поділу саме цієї земельної ділянки утворюються дві нових земельні ділянки, реєстрація яких зводить нанівець заходи забезпечення позову, застосовані судовим рішенням, яке набрало законної сили. Висновки суду першої інстанції про відсутність окремих норм законодавства, якими було б передбачено обов'язок державного реєстратора здійснювати перевірку відомостей у Державному реєстрі речових прав щодо земельної ділянки, яка підлягала поділу, не спростовують покладеного на державного реєстратора обов'язку здійснення реєстраційних дій лише після встановлення відсутності обтяжень на нерухоме майно, передбаченого абзацом п'ятим п.1 ч.3 ст.10 Закону № 1952-IV.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву

8. Державний реєстратор Гурін О.М. (далі - скаржник) у серпні 2018 року звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року.

9. В касаційній скарзі скаржник, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

10. В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначив, що відомості з бази даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень про заборону вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:004:0246 не були предметом розгляду в суді першої інстанції, незважаючи на те, що за твердженням відповідача ці відомості були виявлені під час камеральної перевірки та стали підставою для оскаржуваного наказу. Крім того, вважає, що висновок суду апеляційної інстанції щодо того, що перевірка наявності обтяжень на нерухоме майно стосується насамперед існуючого об'єкта майна, а не новоствореного на його основі, не знаходить свого відображення в нормах Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

11. Міністерство юстиції України надало відзив на касаційну скаргу, якими просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін. Зазначає, що скаржником порушено вимоги п.3 ч.1 ст.18 і ч.1 ст.25 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , п.12 та абзацу другого п.17 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, п.п. 10-13 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Виявлення Міністерством юстиції України за наслідками перевірки державних реєстраторів чи суб'єктів державної реєстрації прав рішень, прийнятих вказаними особами з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав і законних інтересів фізичних або юридичних осіб, є підставою для застосування до винних осіб відповідальності. Посилається на те, що наявність ухвали Карлівського районного суду Полтавської області від 05.10.2017р. про забезпечення позову не заперечувалось скаржником. Вважає, що доводи скаржника щодо не надання доказів про те, що під час перевірки відповідачем було встановлено факт реєстрації ухвали суду від 05.10.2017р. спростовується довідкою від 27.11.2017р. та інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

12. Ухвалою Верховного Суду від 30 січня 2019 року зазначену адміністративну справу призначено до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. Наказом Комунального підприємства Реєстраційна служба Карлівської міської ради від 19.12.2017р. № 4-н Гуріна О.М. призначено на посаду державного реєстратора КП Реєстраційна служба Карлівської міської ради .

14. Згідно бази даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, 05.10.2017р. була зареєстрована ухвала Карлівського районного суду Полтавської області від 05.10.2017р. у справі №531/1135/17 про забезпечення позову, яким заборонено вчиняти будь-які дії щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:004:0246, розташованої за адресою: м. Карлівка, вул. Полтавський шлях (Леніна), 83.

15. 05 жовтня 2017 року до КП Реєстраційна служба Карлівської міської ради подано заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо земельних ділянок за кадастровими номерами 5321610100:50:004:0262 та 5321610100:50:004:0263.

16. Їх вирішення було здійснено 09.10.2017р. рішеннями державного реєстратора Гуріна О.М. за № 37462552 шляхом проведення державної реєстрації права власності, форма власності: комунальна, на земельну ділянку, що розташована за адресою: Полтавська область, Карлівський район, м. Карлівка, вулиця Полтавський шлях, земельна ділянка, 83, кадастровий номер 5321610100:50:004:0263, за суб'єктом: Карлівська міська рада, та за № 37462756 щодо державної реєстрації права власності, форма власності: комунальна, на земельну ділянку, що розташована за адресою: Полтавська область, Карлівський район, м. Карлівка, вулиця Полтавський шлях, земельна ділянка, 83, кадастровий номер 5321610100:50:004:0262, за суб'єктом: Карлівська міська рада.

17. Серед пакету документів, поданих на реєстрацію, міститься рішення Карлівської міської ради Карлівського району Полтавської області двадцять четвертої позачергової сесії сьомого скликання від 03.10.2017р., яким затверджено Територіальній громаді м. Карлівки в особі Карлівської міської ради технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки із загальної площі 1,8517 га, кадастровий номер 5321610100:50:004:0246, цільового призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, на дві земельні ділянки, у тому числі площею - 1,776 га кадастровий номер: 53216101100:50:004:0262, площею 0,0791 га кадастровий номер 5321610100:50:004:0263 території Карлівської міської ради Карлівського району Полтавської області в м. Карлівці, вул. Полтавський шлях, 83.

18. Також указаним рішенням вирішено Територіальній громаді м. Карлівки в особі Карлівської міської ради здійснити реєстрацію права комунальної власності на новосформовані земельні ділянки: площею 1,7726 га кадастровий номер 53216101100:50:004:0262 та площею 0,0791 га кадастровий номер 5321610100:50:004:0263 території Карлівської міської ради Карлівського району Полтавської області в м. Карлівці, вул. Полтавський шлях, 83.

19. За результатами проведеної камеральної перевірки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора Гуріна О.М. комісією у складі головних спеціалістів відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб'єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації нотаріату і відділу акредитації та моніторингу суб'єктів державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб'єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації нотаріату складено довідку.

20. Згідно з цією довідкою встановлені порушення державним реєстратором Гуріним О.М. норм законодавства при розгляді заяв - вимоги пункту 3 частини першої статті 18, частини першої статті 25 Закону № 1952-IV, пунктів 12, 13, абзацу другого пункту 17 Порядку № 1127, пунктів 10-13 Порядку № 1141, а саме: не здійснено пошук у базі даних заяв за кадастровим номером земельної ділянки, яка ділиться; не здійснено пошуків у Державному реєстрі заборон відчуження нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі прав, що призвело до державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що створюються шляхом поділу, за наявності заборони вчинення будь-яких реєстраційних дій щодо земельної ділянки, що ділиться.

21. За результатами вказаної перевірки комісією запропоновано тимчасово заблокувати доступ державному реєстратору Гуріну О.М. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 місяців.

22. Наказом Міністерства юстиції України від 07.12.2017р. № 3903/5 тимчасово заблоковано доступ державного Гуріна О.М. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 місяців.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

23. Пункти 5 та 6 частини 1 статті 7 Закону України від 01 липня 2004 року № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : Міністерство юстиції України: здійснює контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації прав, у тому числі шляхом проведення моніторингу реєстраційних дій відповідно до цього Закону та приймає обов'язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом; забезпечує доступ до Державного реєстру прав державних реєстраторів, суб'єктів державної реєстрації прав, визначених цим Законом, інших суб'єктів, право доступу яких визначено цим Законом, та приймає рішення про тимчасове блокування або анулювання такого доступу у випадках, передбачених цим Законом.

24. Пункти 1 та 2 частини 3 статті 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах, наявність обтяжень прав на нерухоме майно; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

25. Частина 2 статті 14 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : у разі поділу об'єкта нерухомого майна або виділу частки з об'єкта нерухомого майна відповідний розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються, реєстраційний номер цього об'єкта скасовується. На кожний новостворений об'єкт нерухомого майна відкривається новий розділ Державного реєстру прав та формується нова реєстраційна справа, присвоюється новий реєстраційний номер кожному з таких об'єктів.

Записи про речові права та їх обтяження щодо об'єкта, який поділяється, або при виділі частки з цього об'єкта переносяться до розділів Державного реєстру прав, відкритих на кожний новостворений об'єкт. Якщо правочином або актом відповідного органу встановлено, що речові права та їх обтяження не поширюються на всі новостворені об'єкти нерухомого майна, записи про такі права та обтяження переносяться лише до розділів, відкритих для новостворених об'єктів, яких вони стосуються.

26. Абзац третій частини 1 статті 16 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : у базі даних заяв також реєструються рішення судів, заяви власників об'єктів нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій, рішення судів про скасування відповідних рішень судів, заяви власників об'єктів нерухомого майна про відкликання власних заяв про заборону вчинення реєстраційних дій.

27. Частин 1, 2 та 4 статті 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

28. Частини 1 та 2 статті 25 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : проведення реєстраційних дій зупиняється на підставі рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, або на підставі заяви власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об'єкта нерухомого майна.

Про зупинення реєстраційних дій на підставі рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор невідкладно повідомляє власника об'єкта нерухомого майна.

У разі наявності зареєстрованих заяв на проведення реєстраційних дій державний реєстратор, який здійснює розгляд таких заяв, невідкладно повідомляє про зупинення реєстраційних дій відповідних заявників.

Рішення суду або заява власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій реєструється у Державному реєстрі прав.

29. Стаття 37-1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб'єктів державної реєстрації прав.

За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб'єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб'єктів державної реєстрації прав.

У разі якщо в результаті проведеної перевірки державних реєстраторів чи суб'єктів державної реєстрації прав виявлено прийняття такими державними реєстраторами чи суб'єктами державної реєстрації прав рішень з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, Міністерство юстиції України вживає заходів до негайного повідомлення про це відповідних правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів, а також заінтересованих осіб.

За результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб'єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб'єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення про: 1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб'єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав; 2) анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб'єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав; 3) притягнення до адміністративної відповідальності державного реєстратора, уповноваженої особи суб'єкта державної реєстрації прав; 4) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; 5) скасування акредитації суб'єкта державної реєстрації прав.

Технічний адміністратор Державного реєстру прав у день надходження рішень, передбачених пунктами 1 і 2 частини другої цієї статті, забезпечує їх негайне виконання.

Рішення, передбачені пунктами 3-5 частини другої цієї статті, виконуються Міністерством юстиції України протягом п'яти робочих днів з дня їх прийняття.

У разі прийняття рішення про тимчасове блокування або анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав, скасування акредитації суб'єкта державної реєстрації прав Міністерство юстиції України вирішує питання про передачу на розгляд суб'єкту державної реєстрації прав, що забезпечує зберігання реєстраційних справ у паперовій формі, документів, що подані для проведення реєстраційних дій та перебувають на розгляді у відповідного державного реєстратора, акредитованого суб'єкта державної реєстрації прав.

Порядок здійснення контролю, проведення камеральних перевірок та критерії, за якими здійснюється моніторинг, визначаються Кабінетом Міністрів України.

30. Пункт 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі - Порядок №1127): розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на це саме майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.

Під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено відповідно до законодавства, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - Єдиний реєстр документів).

31. Пункт 17 Порядку №1127: у разі надходження до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, або заяви власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об'єкта нерухомого майна державний реєстратор, уповноважена особа невідкладно реєструє таке рішення чи заяву в базі даних заяв.

У разі коли під час розгляду заяви державним реєстратором встановлено наявність зареєстрованого рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій або заяви власника об'єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо цього самого майна державний реєстратор невідкладно за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав зупиняє державну реєстрацію прав з обов'язковим посиланням на зареєстроване у базі даних заяв рішення суду чи заяву власника об'єкта нерухомого майна.

Про зупинення реєстраційних дій на підставі рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор невідкладно повідомляє власника об'єкта нерухомого майна шляхом надсилання повідомлення на електронну адресу, зазначену в Державному реєстрі прав як адресу для зворотного зв'язку.

Відомості про зупинення реєстраційних дій за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав також розміщуються на веб-порталі Мін'юсту для доступу до них заявника з метою їх перегляду, завантаження та друку відповідного рішення суду чи заяви власника об'єкта нерухомого майна.

32. Пункт 10 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1141 (далі - Порядок №1141): під час розгляду заяви (запиту) державний реєстратор здійснює пошук у Державному реєстрі прав відомостей про: нерухоме майно; право власності та суб'єкта цього права; інші речові права та суб'єкта цих прав; іпотеку та суб'єкта цього права; обтяження прав на нерухоме майно та суб'єкта цих прав.

33. Пункт 11 Порядку №1141: пошук у Державному реєстрі прав відомостей здійснюється за реєстраційним номером об'єкта нерухомого майна. У разі коли відомості про реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна у заяві (запиті) не зазначаються, пошук у Державному реєстрі прав відомостей здійснюється за такими ідентифікаторами: 1) за ідентифікаційними даними фізичної або юридичної особи: для фізичної особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства) - прізвище, ім'я та (за наявності) по батькові, податковий номер; для фізичної особи (громадянина України, який через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомив про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України) - прізвище, ім'я та (за наявності) по батькові, номер і серія паспорта громадянина України; для юридичної особи (резидента та нерезидента) - найменування юридичної особи та податковий номер; 2) за адресою об'єкта нерухомого майна/місцезнаходженням земельної ділянки - назва адміністративно-територіальної одиниці (Автономна Республіка Крим, область, м. Київ, м. Севастополь), району, населеного пункту або селищної, сільської ради. 3) за кадастровим номером земельної ділянки; 4) за номером запису.

34. Пункт 12 Порядку №1141: під час проведення державної реєстрації прав державний реєстратор додатково здійснює пошук інших заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на те саме майно та рішень судів про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією таких прав, у базі даних про реєстрацію заяв і запитів.

35. Пункт 13 Порядку №1141: пошук заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у базі даних про реєстрацію заяв і запитів здійснюється за реєстраційним номером об'єкта нерухомого майна та ідентифікаторами, визначеними у підпунктах 2 і 3 пункту 11 цього Порядку.

ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

36. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

37. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перегляд судових рішень здійснюється в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевірка правильності застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права - на підставі встановлених фактичних обставин справи (частина 1 статті 341 КАС України).

38. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (ч.2 ст.341 КАС України).

39. З наведених законодавчих приписів висновується, що рішення про державну реєстрацію прав може бути прийнято тільки в разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав. При цьому, обов'язковою підставою для зупинення державної реєстрації прав є рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили.

40. Під час розгляду заяви про державну реєстрацію прав державним реєстратором перевіряється наявність зареєстрованого рішення суду про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією таких прав, у базі даних про реєстрацію заяв і запитів.

41. Такий пошук здійснюється за номером об'єкта нерухомого майна та ідентифікаторами, визначеними у підпунктах 2 і 3 пункту 11 Порядку №1141.

42. Зі змісту ч.2 ст.14 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень випливає, що реєстраційні номери на новостворені об'єкти нерухомого майна присвоюються після відкриття нового розділу Державного реєстру прав та формування нової реєстраційної справи, тобто після прийняття рішення про державну реєстрацію прав.

43. Отже, на стадії перевірки документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень (п.4 ч.1 ст.18 вказаного Закону), як стадії, яка передує стадії прийняття рішення про державну реєстрацію прав (п.5 ч.1 ст.18 вказаного Закону), та, відповідно, стадії відкриття розділу в Державному реєстрі прав п.6 ч.1 ст.18 вказаного Закону), державний реєстратор має здійснювати пошук заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та рішень судів про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією таких прав, відносно об'єкта нерухомого майна, що підлягає поділу.

44. З огляду на викладене, Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що перевірка наявності обтяжень на нерухоме майно стосується, насамперед, існуючого об'єкту майна, а не новоствореного на його основі, яке, за своєю правовою природою є таким, що перебуває у стадії створення, оскільки воно відсутнє у Державному реєстрі речових прав. Відповідно перевірка відсутності обтяжень лише на нерухоме майно, яке ще не зареєстроване в Державному реєстрі речових прав, не є належним виконанням державним реєстратором Гуріним О.М. обов'язків при вчиненні дій з реєстрації такого майна.

45. Посилання скаржника на те, що під час розгляду справи в суді першої інстанції відомості з бази даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень про заборону вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:004:0246 не були предметом розгляду, - не спростовує правильність висновків суду апеляційної інстанції, з урахуванням встановлених під розгляду в суді апеляційної інстанції обставин.

46. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

47. Згідно частини 1 статті 351 КАС України, порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.

48. Враховуючи вищенаведене, відповідно до частини 1 статті 350 КАС України Суд касаційної інстанції вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін, оскільки судами не було допущено неправильного застосування норм матеріального права та порушень норм процесуального права.

49. З огляду на викладене, висновки суду апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, підстави для скасування судового рішення відсутні, -

п о с т а н о в и в :

50. Касаційну скаргу державного реєстратора Комунального підприємства Реєстраційна служба Карлівської міської ради Гуріна Олега Миколайовича - залишити без задоволення.

51. Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року - залишити без змін.

52. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

Суддя-доповідач Н.А. Данилевич

Судді В.М. Бевзенко

Т.Г. Стрелець

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення31.01.2019
Оприлюднено03.02.2019
Номер документу79557165
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/123/18

Постанова від 31.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 30.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 20.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Постанова від 17.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Постанова від 17.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 21.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 21.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Рішення від 08.05.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 19.04.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні