ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 травня 2018 року ЛуцькСправа № 803/377/18
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
при секретарі Головатій І.В.,
за участю представник позивача Хохлова В.О.,
представника відповідача Порхуна А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Волинського обласного благодійного фонду МИРТА до Львівської митниці ДФС про зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Волинський обласний благодійний фонд МИРТА (далі - позивач, фонд, ВОБФ Мирта ) звернувся з позовом до Львівської митниці ДФС (далі - відповідач, митниця), в якому просить зобов'язати відповідача видати ВОБФ МИРТА без сплати відповідних митних платежів та без відшкодування витрат на зберігання визнаний гуманітарною допомогою вантаж вагою 18500 кг.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 04.11.2016 фонд уклав договір про співпрацю з компанією RAFSON HOUSE LLP (Великобританія), згідно з яким остання зобов'язувалась надавати безкоштовні вантажі гуманітарної допомоги для нужденних верств населення та багатодітних організацій України шляхом їх оформлення через волонтера, громадянина Республіки Польща. В подальшому на адресу фонду надійшли від вказаної компанії дарчий сертифікат від 14.11.2016 про надання гуманітарної допомоги у вигляді речей домашнього вжитку, бувшого у використанні (б/в) одягу, взуття, взуття б/в, іграшок б/в вагою 18500 кг та вартістю 1500 фунтів стерлінгів. До дарчого сертифіката було додано інвойс від 14.11.2016 №14/11 з переліком товару гуманітарної допомоги та сертифікат дезінфекції від 18.11.2016. Наказом Міністерства соціальної політики України від 02.03.2017 №320 вищевказаний вантаж був визнаний гуманітарної допомогою, після чого фонд очікував на відправлення вантажу від волонтера з Республіки Польща.
В листопаді 2017 на адресу ВОБФ МИРТА надійшов лист митниці з вимогою прибути на митницю для надання пояснень щодо відправленого вантажу від компанії RAFSON HOUSE LLP (Великобританія), яка ліквідована 29.11.2016. Представник фонду волонтер ОСОБА_4 у своєму поясненні працівнику митниці підтвердила існуючу домовленість між фондом та компанією RAFSON HOUSE LLP (Великобританія) про поставку вантажів гуманітарної допомоги, пояснила про необізнаність відправлення даного вантажу на адресу фонду з Республіки Польща 11.11.2017 та додала до своїх пояснень копію наказу про визнання вантажу гуманітарною допомогою.
Під час митного контролю вантажу гуманітарної допомоги Львівською митницею ДФС встановлено наявність правопорушення, передбаченого статтею 483 Митного кодексу України від 13.03.2012 №4495-VI (далі - МК України), у зв'язку з чим гуманітарний вантаж було розміщено на складі митниці. Підставою для поміщення вантажу на склад митниці стало також і те, що отримувач вантажу - ВОБФ МИРТА фактично відмовився від його отримання, а відправник не був встановлений.
На переконання позивача, висновки відповідача про те, що ВОБФ МИРТА фактично відмовився від його отримання, а відправник не встановлений, не відповідають фактичним обставинам, з огляду на що розміщення гуманітарного вантажу на складі Львівської митниці ДФС згідно з пунктом 5 частини першої статті 238 МК України є незаконним. При цьому позивач вказує, що митниця не перевірила повноважень представника фонду - волонтера ОСОБА_4, яка згідно з договором благодійної діяльності не вправі розпоряджатись вантажем гуманітарної допомоги і відмовлятись від його отримання. Крім того, фонд зазначає, що наявна у відкритій мережі Іnternet інформація про ліквідацію компанії RAFSON HOUSE LLP (Великобританія) не є підставою для затримання гуманітарної допомоги.
Відповідач у відзиві на позовну заяву (а.с.52-61) позовні вимоги ВОБФ МИРТА не визнав, посилаючись на те, що в ході митного контролю переміщуваного вантажу відповідно до товаросупровідних документів відправником товару гуманітарна допомога зазначена компанія RAFSON HOUSE LLP , яка згідно з інформацією наявною у відкритій мережі Іnternet є ліквідованою з 29.11.2016, а тому зазначена компанія не могла бути відправником вантажу відповідно до поданих товаросупровідних документів. Крім того, одержувач гуманітарної допомоги - ВОБФ МИРТА фактично відмовився від зазначеної гуманітарної допомоги, а встановити місце завантаження (склад, компанію тощо) не видається можливим, оскільки відповідно до міжнародної товаро-транспортної накладної (CMR) від 07.11.2017 №129628 значиться лише місто та країна відправлення Duseldorf, Polska . Тому службовою запискою від 21.11.2011 №15516/10/13-70-20/27 відповідно до пункту 5 частини першої статті 238 МК України було запропоновано розмістити зазначений вантаж на складі Львівської митниці ДФС та скерувати запит до митних органів Республіка Польща з метою встановлення фактичного відправника товару. Однак на даний час відповідь на запит не надходила. Водночас відповідач стверджує, що оскільки волонтерський договір від 04.11.2016, згідно з яким ОСОБА_4 не вправі розпоряджатись гуманітарною допомогою та відмовлятись від останньої, до митного органу не був поданий, а тому не може бути використаний судом при оцінці правомірності дій митного органу. Окрім того, стосовно видачі вантажу без сплати відповідних вимог відповідач посилається на Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2000 №544 (далі - Порядок №544), відповідно до якого вантаж може бути виданий Фонду після митного оформлення у митниці за місцезнаходженням позивача. Щодо видачі товару без відшкодування витрат на зберігання відповідач посилається на ст.242 МК України, згідно з якою товари, які зберігаються на складах митниці, можуть бути видані власникам після їх митного оформлення, відшкодування витрат на їх зберігання та сплати відповідних митних платежів.
Представник позивача у відповіді на відзив (а.с.159-161) зазначив, що доводи представника відповідача у відзиві на позовну заяву є безпідставними. Вказує, що наявна у відкритій мережі Іnternet інформація про ліквідацію вказаної компанії не є офіційним доказом дійсної ліквідації вказаної компанії та законною підставою для затримання гуманітарної допомоги. При цьому належних, достовірних та допустимих доказів суду не надано. Крім того, договір про співпрацю між позивачем та компанією укладений 04.11.2016, а дарчий сертифікат про надання Фонду гуманітарної допомоги, сертифікат дезінфекції та рахунки-фактури видані 14.11.2016, тобто навіть до часу, коли гіпотетично допустити факт ліквідації компанії RAFSON HOUSE LLP . Також зазначає, що вантаж гуманітарної допомоги мав відправити з Республіки Польща до України волонтер з Республіки Польща, що він із запізненням зробив. Представник позивача стверджує, що відповідно до облікової картки ОСОБА_4 уповноважена лише на роботу з митним органом, а не на розпорядження гуманітарною допомогою. Відповідно до Закону України Про гуманітарну допомогу , Митного кодексу України та Порядку митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги гуманітарна допомога підлягає першочерговому безкоштовному спрощеному декларуванню, органи доходів і зборів зобов'язані забезпечити оперативне безкоштовне проведення митного оформлення гуманітарних вантажів, гуманітарна допомога звільняється від оподаткування ввізним митом, з огляду на що твердження відповідача не відповідають вимогам чинного законодавства. А тому незаконно затриманий вантаж гуманітарної допомоги підлягає видачі позивачу без сплати відповідних платежів та без відшкодування витрат на його зберігання.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив, просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечив, просив відмовити в задоволенні позову повністю.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є підставними та підлягають до задоволення з огляду на таке.
Судом встановлено, що ВОБФ Мирта зареєстроване як юридична особа 11.07.2012, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.10). Крім того, фонд зареєстрований у Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги за ЄР919, що підтверджується витягом з даного реєстру (а.с.11).
04.11.2016 між ВОБФ Мирта в особі директора ОСОБА_5 (бенефіціар) та компанією RAFSON HOUSE LLP в особі керуючого ОСОБА_6 (благодійник) був укладений договір про співпрацю, згідно з яким останній надає безкоштовні вантажі гуманітарної допомоги для нужденних верств населення та багатодітних організацій України (а.с.12). Пунктами 1.2, 1.3 договору передбачено, що благодійник зобов'язується в 2016 рік поставити на адресу бенефіціара вантаж гуманітарної допомоги, який буде оформляти в Республіці Польща волонтер ОСОБА_7. Волонтер зобов'язується доставити вищезгадану гуманітарну допомогу в Україну.
Відповідно до дарчого сертифікату від 14.11.2016 та інвойсу від 14.11.2016 №14/11 про надання фонду гуманітарної допомоги у вигляді речей домашнього вжитку, одягу, який був у використанні, одягу, взуття, взуття б/в, іграшок б/в вагою 18500 кг, вартість товару становить 1500 фунтів стерлінгів (а.с.13-14, 17-18). 18.11.2016 компанією RAFSON HOUSE LLP виписано сертифікат дезінфекції, згідно з яким товари пройшли дезінфекцію, коефіцієнт зношування речей становить 25% (а.с.15-16).
Наказом Міністерства соціальної політики України від 02.03.2017 №320 вказаний вантаж визнаний гуманітарною допомогою (а.с.19-20).
Як свідчать матеріали справи, 11.11.2017 в зону митного контролю пункту пропуску Шегині митного поста Мостиська Львівської митниці ДФС із Польщі в Україну в'їхав вантажний автомобіль марки DAF , реєстраційний номер НОМЕР_1, причіп ВК3193ХХ, під керуванням громадянина України ОСОБА_8, який переміщував вантаж гуманітарної допомоги на адресу ВОБФ Мирта , відправник: компанія RAFSON HOUSE LLP .
11.11.2017 даний автомобіль був затриманий працівниками Управління протидії митним правопорушенням та міжнародної взаємодії Львівської митниці ДФС з метою перевірки товаросупровідних документів на вантаж гуманітарна допомога , які були подані водієм, а саме: міжнародна товарно-транспортна накладна (CMR) №129628 від 07.11.2017, книжка МДП (CARNET TIR) ХС810283953, рахунок-фактура (Invoice) №14/11 від 14.11.2016, сертифікат про проведення дезінфекції (Disinfection sertificate) від 18.11.2016, сертифікат про пожертвування (Donation sertificate) від 14.11.2016 (а.с.71-80).
14.11.2017 працівниками митниці проведено митний огляд вантажу, про що складено відповідний акт (а.с.135).
Львівська митниця ДФС листом від 15.11.2017 №15104/К/13-70-20/38 повідомила ВОБФ Мирта про те, що при здійсненні митного контролю встановлено невідповідність зазначених у товаросупровідних документах даних щодо компанії відправника RAFSON HOUSE LLP , яка відповідно до наявної інформації ліквідована 29.11.2016. З метою встановлення всіх обставин переміщення зазначеного вантажу просили з'явитись на митницю для надання пояснень (а.с.21).
У наданих митниці поясненнях від 16.11.2017 представник фонду волонтер ОСОБА_4, яка згідно облікової картки є особою, уповноваженою на роботу з митними органами, зазначила, що в листопаді 2016 на адресу ВОБФ Мирта надійшла пропозиція щодо отримання гуманітарної допомоги від донора компанії RAFSON HOUSE LLP , яку фонд погодив. В подальшому засобами електронного зв'язку донор надіслав пакет документів на вантаж гуманітарної допомоги вагою 18500 кг, який був наданий в Міністерство соціальної політики України для визнання гуманітарною допомогою. Наказом від 02.03.2017 №320 вантаж був визнаний гуманітарною допомогою та фонд очікував на його поставку. 15.11.2017 митниця повідомила фонд про виявлення порушення МК України, у зв'язку з чим ОСОБА_4 вказала, що ВОБФ Мирта ніякого відношення до даного правопорушення не має і не несе відповідальності за відправника вантажу. Просила відправити даний вантаж гуманітарної допомоги відправнику компанії RAFSON HOUSE LLP . Додатково пояснила, що їй невідомо, хто надавав пакет документів водієві, ким проводилось завантаження товару і хто замовляв перевезення, фонду не було відомо про відправлення даного вантажу (а.с.101-102).
15.12.2017 згідно з уніфікованою митною квитанцією МД-1 №010625 вантаж гуманітарної допомоги був поміщений на склад митниці Мостиська Львівської митниці ДФС (а.с.136-137).
Відповідно до листа Львівської митниці ДФС від 26.12.2017 на запит адвоката ОСОБА_9 вбачається, що в ході здійснення митного контролю вантажу гуманітарної допомоги встановлено, що відправник - компанія RAFSON HOUSE LLP є ліквідованою 29.11.2016, а тому не могла бути відправником вантажу відповідно до поданих товаросупровідних документів; одержувач гуманітарної допомоги ВОБФ Мирта фактично відмовився від зазначеної гуманітарної допомоги; відповідно до поданих до митного контролю документів встановити місце завантаження (склад, компанія тощо) не видається можливим, оскільки відповідно до міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) №129628 від 07.11.2017 значиться лише місто та країна відправлення Duseldorf, Polska ; відповідно до наказу Міністерства соціальної політики України №320 від 02.03.2017 зазначений вище вантаж визнано гуманітарною допомогою. Митниця зазначила, що отримані в ході перевірки матеріали вказують на наявність у діях осіб правопорушення, передбаченого ст.483 МК України. Однак на сьогоднішній день не встановлено суб'єкта правопорушення. Враховуючи, що отримувач вантажу ВОБФ Мирта фактично відмовився від його отримання, а відправник на сьогоднішній день не встановлений, управлінням протидії митним правопорушенням та міжнародної взаємодії Львівської митниці ДФС ініційовано розміщення зазначеного вантажу відповідно до вимог п.5 ст.238 МК України на складі Львівської митниці ДФС (а.с.22-25).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Процедуру здійснення митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги визначають МК України, Закон України Про гуманітарну допомогу від 22.10.1999 №1192-XIV (далі - Закон №1192-XIV), Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2000 №544 (далі - Порядок №544).
Частиною першою статті 1 Закону №1192-XIV визначено, що гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв'язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров'я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об'єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України Про благодійну діяльність та благодійні організації .
Як передбачає частина перша статті 6 Закону №1192-XIV, визнання товарів (робіт, послуг) гуманітарною допомогою здійснюється спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги у кожному конкретному випадку з урахуванням таких особливостей.
Звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг) гуманітарної допомоги здійснюється у порядку, встановленому Податковим кодексом України та Митним кодексом України (частина четверта статті 6 Закону №1192-XIV).
Статтею 8 Закону №1192-XIV передбачено, що митне оформлення вантажів (товарів) без справляння плати за виконання митних формальностей поза місцем розташування органів доходів і зборів або поза робочим часом, встановленим для органів доходів і зборів, здійснюється органами доходів і зборів за наявності рішення відповідних спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги про визнання таких вантажів (товарів) гуманітарною допомогою.
У разі виникнення спору рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, про визнання вантажів (товарів) гуманітарною допомогою є остаточним для митного оформлення та виконання відповідних митних процедур.
Товари (предмети), що ввозяться (пересилаються) як гуманітарна допомога, підлягають першочерговому безкоштовному спрощеному декларуванню органам доходів і зборів відповідними установами та організаціями незалежно від форми власності, з обов'язковим проставленням у товаросупровідних документах, вантажних митних деклараціях клейма Гуманітарна допомога. Продаж заборонено , завіреного печаткою митника. Установи та організації незалежно від форми власності, що здійснюють декларування органам доходів і зборів, у разі відмови декларування вантажів гуманітарної допомоги позбавляються права на декларування митних вантажів. Інструкція про першочергове безкоштовне спрощене декларування гуманітарної допомоги затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Строк перебування вантажів гуманітарної допомоги під митним контролем без митного оформлення встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Митне оформлення гуманітарної допомоги, визнаної такою рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, здійснюється на території адміністративно-територіальної одиниці органу, який прийняв таке рішення, а митне оформлення гуманітарної допомоги, визнаної такою рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, - за місцем, визначеним відповідно до Митного кодексу України.
Відповідно до частини другої статті 9 Закону №1192-XIV товари (предмети) гуманітарної допомоги підлягають відповідному державному санітарно-епідеміологічному, ветеринарно-санітарному, фітосанітарному, екологічному та радіологічному контролю в установленому законодавством порядку. Зазначені види контролю здійснюються першочергово та безкоштовно.
Згідно з частиною шостою статті 9 Закону №1192-XIV органи, які безпосередньо здійснюють державний санітарно-епідеміологічний, ветеринарно-санітарний, фітосанітарний, екологічний та радіологічний контроль товарів (предметів) гуманітарної допомоги, забезпечують оперативне безкоштовне та якісне проведення відповідного контролю. Кожен такий орган в одноденний строк після звернення до нього отримувача гуманітарної допомоги з товаросупровідними документами щодо проведення відповідного виду контролю для митного оформлення товарів (предметів) гуманітарної допомоги зобов'язаний, за потреби, здійснити відбір зразків товарів (предметів) та не пізніше восьми днів безкоштовно оформити всі документи, передбачені законодавством під час здійснення та за результатами здійснення зазначених видів контролю товарів (предметів) гуманітарної допомоги. Керівник органу, який безпосередньо здійснює відповідний державний контроль, може прийняти мотивоване рішення (із зазначенням конкретних підстав) про подовження зазначеного строку, але не більш як на 30 днів. Органи доходів і зборів зобов'язані забезпечити оперативне безкоштовне проведення митного оформлення гуманітарних вантажів, а також їх цілісність під час перетину митного кордону України. За порушення вимог, передбачених цією частиною щодо митного оформлення та проведення відповідних видів державного контролю, у тому числі строків їх проведення, посадові особи відповідних органів несуть відповідальність згідно із законом.
Як передбачає частина сьома статті 9 Закону №1192-XIV, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань охорони державного кордону, органи доходів і зборів забезпечують першочергове проведення контролю гуманітарних вантажів під час перетину державного кордону України. Органи Національної поліції забезпечують підтримку транспортування гуманітарних вантажів до місця призначення на території України.
З аналізу вищенаведених норм чинного законодавства про гуманітарну допомогу слідує, що митний контроль та митне оформлення визнаного гуманітарною допомогою вантажу здійснюється першочергово, оперативно, безкоштовно. При цьому законодавцем передбачено, що при наявності спору рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, про визнання вантажів (товарів) гуманітарною допомогою є остаточним для митного оформлення та виконання відповідних митних процедур.
Водночас відповідно до частин першої та другої статті 360 МК України у разі переміщення через митний кордон України товарів, необхідних для подолання наслідків стихійного лиха, аварій, катастроф, епідемій, а також живих тварин, органів та інших анатомічних матеріалів людини для потреб трансплантації, товарів, що мають обмежений строк чи особливий режим зберігання, товарів військового призначення, радіоактивних матеріалів, фото-, аудіо- і відеоматеріалів для засобів масової інформації, товарів міжнародної технічної та гуманітарної допомоги, товарів, що переміщуються в рамках угод про виробничу кооперацію, товарів, що переміщуються за процедурою МДП, митний контроль таких товарів здійснюється першочергово. Огляд (переогляд) товарів, зазначених у частині першій цієї статті, а також взяття проб та зразків таких товарів здійснюються тільки за виключних обставин.
Отже, митним законодавством України також передбачено першочерговий митний контроль товарів гуманітарної допомоги, огляд яких здійснюється лише за виключних обставин.
В силу приписів частини третьої статті 318 Митного кодексу України митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.
Згідно з частиною першою статті 320 МК України форми та обсяги контролю, достатнього для забезпечення додержання законодавства з питань державної митної справи та міжнародних договорів України при митному оформленні, обираються митницями (митними постами) на підставі результатів застосування системи управління ризиками.
Як передбачено частиною першою статті 336 МК України, митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами органів доходів і зборів, зокрема, шляхом: перевірки документів та відомостей, які відповідно до статті 335 цього Кодексу надаються органам доходів і зборів під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України; митного огляду (огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, огляду та переогляду ручної поклажі та багажу, особистого огляду громадян); усного опитування громадян та посадових осіб підприємств; направлення запитів до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, поданих органу доходів і зборів.
Як встановлено судом, при перевірці товаросупровідних документів на вантаж гуманітарної допомоги, що слідував в адресу ВОБФ Мирта , митницею встановлено, що відправник зазначеного вантажу компанія RAFSON HOUSE LLP є ліквідованою 29.11.2016, що підтверджується інформацією, розміщеною на офіційному сайті Великобританії - Companies House за інтернет адресою http://wck2.companieshouse.gov.uk (а.с.180).
Як ствердив в судовому засіданні представник відповідача, вказана обставина стала підставою для затримання вантажу гуманітарної допомоги та проведення його огляду.
Зважаючи на те, що у наданих поясненнях представник фонду ОСОБА_4 просила відправити вантаж гуманітарної допомоги відправнику - компанії RAFSON HOUSE LLP , вказаний вантаж було поміщено на склад митниці відповідно до вимог пункту 5 частини першої статті 238 МК України, яким передбачено, що обов'язковій передачі органу доходів і зборів для зберігання підлягають товари, транспортні засоби комерційного призначення, які перебувають під митним контролем і за якими власник або уповноважена ним особа не звернулися до закінчення граничних строків, встановлених статтею 199 цього Кодексу.
На думку суду, такі дії митниці суперечать вимогам Порядку митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги та не відповідають фактичним обставинам справи.
Так, в силу пункту 2 Порядку №544 гуманітарний товар пропускається через митний кордон України у першочерговому порядку без обов'язкового попереднього митного декларування та без надання забезпечення сплати митних платежів, передбаченого розділом X Митного кодексу України, за умови наявності його отримувача у Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.
Як передбачено пунктом 3 Порядку №544, митне оформлення гуманітарного товару здійснюється митницею за місцезнаходженням його отримувача тільки після проведення відповідного санітарного, ветеринарного, фітосанітарного, радіологічного та екологічного контролю. До отримання відповідних дозволів контролюючих органів гуманітарний товар передається на тимчасове зберігання під митним контролем отримувачу гуманітарної допомоги.
Аналізуючи вищенаведені норми Порядку №544, слід дійти висновку про те, що вантаж гуманітарної допомоги повинен бути пропущений через митний кордон України в першочерговому порядку, а митне оформлення такого вантажу повинно здійснюватись митницею за місцезнаходженням його отримувача, в даному випадку Волинською митницею ДФС, а не в пункті пропуску через митний кордон України. До проведення митного оформлення вантажу гуманітарної допомоги та отримання відповідних дозволів останній повинен бути переданий на тимчасове зберігання під митним контролем отримувачу гуманітарної допомоги.
Суд не бере до уваги твердження представника відповідача про те, що митне законодавство не забороняє здійснювати митне оформлення вантажів гуманітарної допомоги в пунктах пропуску через митний кордон України.
Так, в преамбулі Порядку №544 зазначено, що на період проведення антитерористичної операції пропуск через митний кордон України, декларування та митне оформлення гуманітарного товару, який надається Міжнародним Комітетом Червоного Хреста, Всесвітньою організацією охорони здоров'я, Організацією Північноатлантичного договору (НАТО), ООН, здійснюється за місцем перетину митного кордону України.
Отже, митне оформлення гуманітарного вантажу в пункті пропуску через митний кордон України здійснюється лише в тому випадку, коли така гуманітарна допомога надходить з Міжнародного Комітету Червоного Хреста, Всесвітньої організації охорони здоров'я, Організації Північноатлантичного договору (НАТО), ООН. В усіх інших випадках митне оформлення повинно здійснюватись за місцезнаходженням отримувача гуманітарної допомоги.
Крім того, суд вважає необґрунтованими твердження митниці про те, що компанія RAFSON HOUSE LLP не могла бути відправником вантажу гуманітарної допомоги, оскільки ліквідована 29.11.2016.
При цьому суд враховує, що на момент укладення договору про співпрацю від 04.11.2016, видачі дарчого сертифікату та інвойсу 14.11.2016, сертифікату дезінфекції 18.11.2016 компанія була діючою. Крім того, договором про співпрацю передбачено доставку вантажу волонтером з Республіки Польща.
Разом з тим, суд звертає увагу на ту обставину, що наявність наказу Міністерства соціальної політики України від 02.03.2017 №320, яким товари від донора - компанії RAFSON HOUSE LLP в адресу ВОБФ Мирта , вагою 18500 кг, визнані гуманітарною допомогою, в силу вимог статті 8 Закону №1192-XIV є остаточним для митного оформлення та виконання відповідних митних процедур.
Також суд зауважує, що саме визнані гуманітарною допомогою товари слідували в адресу ВОБФ Мирта , що в свою чергу підтверджено актом огляду та уніфікованою митною квитанцією МД-1 і не заперечувалось представником митниці.
Щодо тверджень відповідача про те, що ВОБФ Мирта фактично відмовився від отримання вантажу гуманітарної допомоги, то суд зазначає таке.
Дійсно згідно з поясненнями особи, уповноваженої від фонду на роботу з митними органами, ОСОБА_4 просила повернути вантаж гуманітарної допомоги відправнику - компанії RAFSON HOUSE LLP .
Однак митницею не перевірено, чи має вказаний представник фонду повноваження розпоряджатись гуманітарною допомогою, оскільки в своїх поясненнях ОСОБА_4 зазначила місце роботи волонтер , а згідно договору благодійної діяльності (волонтерського договору) від 04.11.2016 (а.с.27-28) волонтер не вправі розпоряджатися гуманітарною допомогою, відмовитись від її митного оформлення або від самої гуманітарної допомоги.
В даному випадку підставою для відмови від отримання вантажу гуманітарної допомоги могло бути офіційне підтвердження ВОБФ Мирта , а не пояснення волонтера.
З врахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що Львівська митниця ДФС порушила вимоги чинного законодавства України, що регулює порядок пропуску вантажу гуманітарної допомоги через митний кордон України, його митного оформлення, та, як наслідок, неправомірно помістила вказаний вантаж на склад митниці.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність затримання вантажу гуманітарної допомоги та передачі його на зберігання на склад митниці, тому адміністративний позов слід задовольнити повністю шляхом зобов'язання Львівської митниці ДФС України видати Волинському обласному благодійному фонду МИРТА без сплати відповідних платежів та без відшкодування витрат на зберігання визнаний гуманітарною допомогою вантаж вагою 18500 кг для здійснення його митного оформлення відповідно до Порядку №544.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань Львівської митниці ДФС на користь ВОБФ МИРТА слід стягнути судовий збір в сумі 1762,00 грн., сплачений відповідно до квитанції від 05.03.2018 №17 (а.с.2).
Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Митного кодексу України, Закону України Про гуманітарну допомогу , суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Зобов'язати Львівську митницю ДФС України видати Волинському обласному благодійному фонду МИРТА без сплати відповідних платежів та без відшкодування витрат на зберігання визнаний гуманітарною допомогою вантаж вагою 18500 кг для здійснення його митного оформлення відповідно до Порядку митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2000 року №544.
Стягнути на користь Волинського обласного благодійного фонду МИРТА (43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Стуса, будинок 11) за рахунок бюджетних асигнувань Львівської митниці ДФС 1762,00 (тисяча сімсот шістдесят два) гривні 00 копійок понесених витрат по сплаті судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Повне судове рішення складено 14 травня 2018 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2018 |
Оприлюднено | 18.05.2018 |
Номер документу | 73956720 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні