Постанова
від 13.08.2018 по справі 803/377/18
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2018 рокуЛьвів№ 876/4909/18

Львівський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Онишкевича Т.В.,

суддів Носа С.П., Хобор Р.Б.,

з участю секретаря судових засідань Олійник А.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові апеляційну скаргу Львівської митниці ДФС на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 7 травня 2018 року у справі за позовом Волинського обласного благодійного фонду Мирта до Львівської митниці ДФС про зобов'язання вчинити дії,

суддя(і) у І інстанції Плахтій Н.Б.,

час ухвалення рішення 12 год. 36 хв.,

місце ухвалення рішення м. Луцьк,

дата складення повного тексту рішення 14 травня 2018 року,

ВСТАНОВИВ:

5 березня 2018 року Волинський обласний благодійний фонд Мирта (далі - Фонд) звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив зобов'язати Львівську митницю ДФС (далі - Митниця) видати йому без сплати відповідних митних платежів та без відшкодування витрат на зберігання визнаний гуманітарною допомогою вантаж вагою 18500 кг.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 7 травня 2018 року у справі № 803/377/18 позов було задоволено. Зобов'язано Митницю видати Фонду без сплати відповідних платежів та без відшкодування витрат на зберігання визнаний гуманітарною допомогою вантаж вагою 18500 кг для здійснення його митного оформлення відповідно до Порядку митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2000 року № 544.

При цьому суд першої інстанції виходив із того, що Митниця порушила вимоги чинного законодавства, що регулює порядок пропуску вантажу гуманітарної допомоги через митний кордон України, його митного оформлення, та неправомірно помістила вказаний вантаж на склад митниці. Тому відповідача слід зобов'язати видати Фонду без сплати відповідних платежів та без відшкодування витрат на зберігання визнаний гуманітарною допомогою вантаж вагою 18500 кг для здійснення його митного оформлення.

У апеляційній скарзі Митниця просить зазначене судове рішення скасувати та відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Свої апеляційні вимоги обґрунтовує тим, що під час здійснення митного контролю переміщуваного 11 листопада 2017 року вантажу було встановлено, що відправник - компанія RAFSON HOUSE LLP (Winnington House 2 Woodberry Grove London No 12 ODR Rn. OC400433) є ліквідованою 29 листопада 2016 року. Представник (волонтер) Фонду ОСОБА_4 пояснила, що їй не відомо про те що вантаж гуманітарної допомоги переміщується 11 листопада 2017 року на адресу Фонду, а також хто замовляв перевезення зазначеного вантажу та надавав супровідні документи водієві. У разі наявності порушень митного законодавства при переміщенні зазначеного вантажу просила відправити його відправнику.

Оскільки відправник - компанія RAFSON HOUSE LLP - ліквідований 29 листопада 2016 року, одержувач гуманітарної допомоги Фонд фактично відмовився від зазначеної гуманітарної допомоги, а відповідно до міжнародної товарно-транспортної накладної (СМR) № 129628 від 7 листопада 2017 року значиться лише місто та країна відправлення Duseldorf, Роlsка , зазначений вантаж було розміщено відповідно до вимог пункту 5 статті 238 Митного кодексу України на складі Митниці та скеровано запит до митних органів Республіки Польща з метою встановлення фактичного відправника товару.

Додатково звертає увагу на те, що договір благодійної діяльності (волонтерський договір) від 4 листопада 2016 року Митниці не пред'являвся та не міг бути врахований при прийнятті рішення про розміщення вказаного вантажу на складі Митниці.

Також просить врахувати те, що позивач не надав будь-яких доказів на підтвердження своїх посилань на те, що чекав відправлення вказаного вантажу від волонтера з Республіки Польща.

Окрім того, на думку апелянта, судом першої інстанції було порушено приписи частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки позивачем не оскаржуються жодні рішення, дії чи бездіяльність Митниці і дана справа не належить до юрисдикції адміністративних судів.

Позивач Фонд подав апеляційному суду відзив на апеляційну скаргу Митниці, у якому зазначає про безпідставність вимог апелянта. Звертає увагу апеляційного суду на те, що думка представника відповідача про неналежність даної справи до юрисдикції адміністративного судочинства є надуманою і не відповідає вимогам чинного законодавства.

Наполягає на тому, що у даному випадку спір іде не про дослідження митної вартості, а про законність затримання вантажу гуманітарної допомоги. Тому суд дійшов вірного висновку, що вантаж гуманітарної допомоги повинен бути пропущений через митний кордон України в першочерговому порядку, а митне оформлення такого вантажу повинно здійснюватись митницею за місцезнаходженням його отримувача, тобто Волинською митницею ДФС, а не в пункті пропуску - на митному посту Мостиська .

Звертає увагу на те, що на день укладення договору про співпрацю між позивачем та компанією RAFSON HOUSE LLP , день видачі даною компанією дарчого сертифікату про надання Фонду гуманітарної допомоги, сертифікату дезінфекції та рахунку-фактури (Invoice) 14 листопада 2016 року така компанія не була ліквідована.

Переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи із такого.

В силу приписів частини 3 статті 318 Митного кодексу України (далі - МК) митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.

Згідно з частиною 1 статті 320 МК форми та обсяги контролю, достатнього для забезпечення додержання законодавства з питань державної митної справи та міжнародних договорів України при митному оформленні, обираються митницями (митними постами) на підставі результатів застосування системи управління ризиками.

Як передбачено частиною 1 статті 336 МК, митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами органів доходів і зборів, зокрема, шляхом: перевірки документів та відомостей, які відповідно до статті 335 цього Кодексу надаються органам доходів і зборів під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України; митного огляду (огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, огляду та переогляду ручної поклажі та багажу, особистого огляду громадян); усного опитування громадян та посадових осіб підприємств; направлення запитів до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, поданих органу доходів і зборів.

Управлінням протидії митним правопорушенням та міжнародної взаємодії Митниці було проведено перевірку законності переміщення 11 листопада 2017 року через митний кордон України вантажу гуманітарної допомоги транспортним засобом реєстраційний номер НОМЕР_1 / ВК 3193 ХХ через пункт пропуску Шегині-Медика митного поста Мостиська Митниці.

Як безспірно встановлено судом першої інстанції, 4 листопада 2016 року між Фондом та компанією RAFSON HOUSE LLP був укладений договір про співпрацю, згідно з яким останній надає безкоштовні вантажі гуманітарної допомоги для нужденних верств населення та багатодітних організацій України.

Відповідно до дарчого сертифікату від 14 листопада 2016 року та інвойсу від 14 листопада 2016 року № 14/11 про надання фонду гуманітарної допомоги у вигляді речей домашнього вжитку, одягу, який був у використанні, одягу, взуття, взуття б/в, іграшок б/в вагою 18500 кг, вартість товару становить 1500 фунтів стерлінгів.

18 листопада 2016 року компанією RAFSON HOUSE LLP виписано сертифікат дезінфекції, згідно з яким товари пройшли дезінфекцію, коефіцієнт зношування речей становить 25%.

Відповідно до додатку до наказу Міністерства соціальної політики України від 2 березня 2017 року № 320 такий вантаж визнаний гуманітарною допомогою.

11 листопада 2017 року у зону митного контролю пункту пропуску Шегині митного поста Мостиська Митниці із Польщі в Україну в'їхав вантажний автомобіль марки DAF , реєстраційний номер НОМЕР_2, причіп ВК3193ХХ, під керуванням громадянина України ОСОБА_6, який переміщував вантаж гуманітарна допомога на адресу Фонду. Автомобіль був затриманий працівниками Управління протидії митним правопорушенням та міжнародної взаємодії Митниці з метою перевірки товаросупровідних документів на вантаж гуманітарна допомога .

Водієм ОСОБА_6 до митного контролю було подано такі товаросупровідні документи:

міжнародну товарно-транспортну накладну (СМR) № 129628 від 7 листопада 2017 року;

книжку МДП (САRNET TIR) ХС810283953;

рахунок-фактуру (Invoice) № 14/11 від 14 листопада 2016 року;

сертифікат про проведення дезінфекції (Disinfection sertificate) від 18 листопада 2016 року;

сертифікат про пожертвування (Donation certificate) від 14 листопада 2016 року.

Відповідно до поданих до митного контролю товаросупровідних документів відправником товару гуманітарна допомога зазначена компанія RAFSON HOUSE LLP (Winnington House 2 Woodberry Grove London No 12 ODR Rn. OC400433), а отримувачем - Фонд (керівник ОСОБА_7, АДРЕСА_1 код ЄДРПОУ НОМЕР_3).

Місцем завантаження вантажу відповідно до міжнародної товарно-транспортної накладної (СМR) № 129628 від 7 листопада 2017 року зазначено Duseldorf, Роlsка .

Під час здійснення митного контролю вантажу було встановлено, що відповідно до інформації, наявної у відкритій мережі Інтернет , компанія RAFSON HOUSE LLP (Winnington House 2 Woodberry Grove London No 12 ODR Rn. OC400433) є ліквідованою 29 листопада 2016 року.

Митниця листом від 15 листопада 2017 року №15104/К/13-70-20/38 повідомила Фонд про те, що при здійсненні митного контролю встановлено невідповідність зазначених у товаросупровідних документах даних щодо компанії відправника RAFSON HOUSE LLP , яка відповідно до наявної інформації ліквідована 29 листопада 2016 року, та запропонувала з метою встановлення всіх обставин переміщення зазначеного вантажу з'явитись на Митницю для надання пояснень (а.с.21).

Згідно із письмовими поясненнями на ім'я в.о. начальника Митниці Черкунова від 16 листопада 2018 року ОСОБА_4, яка відповідно до облікової картки Митниці є особою, уповноваженою Фондом на роботу з митними органами (а.с. 63), у листопаді 2016 року Фонд отримав пропозицію про отримання гуманітарної допомоги, однак про переміщення такого вантажу 11 листопада 2017 року на адресу Фонду їй нічого невідомо, як і невідомо хто замовляв його перевезення та надавав товаросупровідні документи водієві. У разі наявності порушень митного законодавства при переміщенні зазначеного вантажу просила відправити його відправнику. При цьому ОСОБА_4 не доводила до відома Митниці ні про наявність договору благодійної діяльності (волонтерський договір) від 4 листопада 2016 року, укладеного нею з Фондом, ні про обмеження вказаним договором її повноважень щодо розпорядження гуманітарною допомогою (а.с. 101).

При цьому суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що лист Митниці від 15 листопада 2017 року № 15104/К/13-70-20/38 був адресований Фонду, який уповноважив ОСОБА_4 діяти від імені Фонду, направивши її до Митниці без повідомлення про обмеження її повноважень відповідно до договору благодійної діяльності (волонтерський договір) від 4 листопада 2016 року, що викликає сумнів у фактичному існуванні такого договору станом на час надання пояснень 16 листопада 2017 року.

Окрім того, апеляційний суд звертає увагу на те, що відповідно до договору про співпрацю від 4 листопада 2016 року компанія RAFSON HOUSE LLP зобов'язувалася поставити на адресу Фонду вантаж гуманітарної допомоги у 2016 році, а надана при митному оформленні міжнародна товарно-транспортна накладна (СМR) № 129628 датована 7 листопада 2017 року.

Додатково апеляційний суд акцентує увагу на тому, що відповідно до поданих до митного контролю документів встановити місце завантаження (склад, компанія тощо) неможливо, оскільки у міжнародній товарно-транспортній накладній (CMR) № 129628 від 7 листопада 2017 року значено лише місто та країна відправлення - Duseldorf, Polska . При цьому слід зауважити, що фактично такого міста у Республіці Польща не існує.

У ході апеляційного розгляду представник Фонду не зміг пояснити суду де фактично відбувалося завантаження спірного вантажу на автомобільний транспорт і яким чином цей вантаж було переміщено від відправника, тобто з Великобританії, на континентальну частину Європи.

З огляду на викладене, на переконання апеляційного суду, у Митниці виникли цілком обґрунтовані сумніви у тому, що вантаж вагою 18500 кг, що надійшов 11 листопада 2017 року у зону митного контролю пункту пропуску Шегині митного поста Мостиська Митниці із Польщі, одержувачем якого у товаросупровідних документах був зазначений Фонд, є благодійною допомогою від ліквідованої 29 листопада 2016 року компанії RAFSON HOUSE LLP , а отже у можливості застосування до нього положень Закон України Про гуманітарну допомогу та спеціального порядку митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги.

З огляду на викладене суд апеляційної інстанції вважає безпідставним посилання суду першої інстанції при обґрунтуванні правомірності позовних вимог Фонду на приписи Закону України Про гуманітарну допомогу та Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2000 року № 544.

Відповідно до приписів частини 1 статті 199 МК граничний строк перебування товарів, транспортних засобів комерційного призначення у пунктах пропуску через державний кордон України не може перевищувати 30 днів з моменту прибуття у пункт пропуску через державний кордон України для здійснення митних процедур.

Приписами пункту 5 частини 1 статті 238 МК встановлено, що обов'язковій передачі органу доходів і зборів для зберігання підлягають товари, транспортні засоби комерційного призначення, які перебувають під митним контролем і за якими власник або уповноважена ним особа не звернулися до закінчення граничних строків, встановлених статтею 199 цього Кодексу.

Враховуючи те, що отримувач вантажу Фонд в особі свого представника ОСОБА_4 фактично відмовився від його отримання, а відправник вантажу на сьогоднішній день не встановлений, зазначений вантаж відповідно до вимог пункту 5 статті 238 МК правомірно було поміщено на склад Митниці 15 грудня 2017 року відповідно до уніфікованої митної квитанції МД-1 №010625.

Відповідно до частини 1 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права (частина 2 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно із приписами частини 1 статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є, зокрема неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.

Підсумовуючи наведене, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції при вирішенні даного адміністративно-правового спору неповно з'ясував обставин, що мають значення для справи, та допустив невідповідність висновків, викладених у своєму рішенні, таким обставинам. Відтак, постанову суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нову про відмову у задоволенні позову.

Підстав для розподілу судових витрат за наслідками апеляційного перегляду у відповідності до приписів статті 139 Кодексу адміністративного судочинства немає.

Керуючись статтями 241, 243, 308, 310, 317, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,

ПОСТАНОВИВ:

апеляційну скаргу Львівської митниці ДФС задовольнити.

Скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 7 травня 2018 року у справі № 803/377/18 та у задоволенні позову Волинського обласного благодійного фонду Мирта відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя Т.В.Онишкевич

Судді С.П.Нос

Р.Б.Хобор

Постанова у повному обсязі складена 16 серпня 2018 року.

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.08.2018
Оприлюднено17.08.2018
Номер документу75905827
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/377/18

Постанова від 13.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 13.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 30.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 19.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 13.08.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 25.07.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 26.06.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Рішення від 07.05.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 26.04.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 11.04.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні