Постанова
від 30.04.2018 по справі 371/1042/17
МИРОНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

30.04.2018 Єдиний унікальний № 371/1042/17

Провадження № 2-а/371/3/18

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 квітня 2018 року м. Миронівка

Миронівський районний суд Київської області в складі:

головуючого судді Капшук Л.О.,

за участі :

позивача ОСОБА_1,

представника позивача ОСОБА_2,

представника відповідача ОСОБА_3,

з секретарем Харченко І.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області про визнання протиправними та скасування рішень позачергової сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області № 1 і № 3 від 14 липня 2017 року,

У С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду із адміністративним позовом, посилаючись на ті обставини, що 14 липня 2017 року Малобукринською сільською радою Миронівського району Київської області було прийнято рішення № 1 Про дострокове припинення повноважень секретаря Малобукринської сільської ради VII скликання ОСОБА_1. .

Вважає, що вказане рішення не відповідає вимогам закону, було прийнято з порушенням порядку скликання та проведення сесії, порядку прийняття рішень сільською радою, є таким, що порушує його права і підлягає скасуванню.

Позачергову сесію VII скликання, на якій прийнято рішення про припинення його повноважень, депутати Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 провели 14 липня 2017 року.

З огляду на положення статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування порядок скликання позачергової сесії сільської ради за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу сільської ради має бути наступним: звернення до сільського голови з пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу сільської ради про скликання сесії сільської ради із зазначенням питань, які передбачається внести на розгляд ради; не скликання сільським головою сесії сільської ради у двотижневий строк з дня вказаного звернення; скликання сесії не менш як однією третиною депутатів від загального складу сільської ради після спливу двотижневого строку з дня вказаного звернення.

Встановлений вказаною статтею порядок скликання сесії не був дотриманий.

11 липня 2017 року до Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області надійшов лист за вх. № 89 від 11 липня 2017 року від депутатів ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_6, в якому зазначені депутати повідомляли, що депутатами ініціюється питання про скликання сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області 14 липня 2017 року об 11 год. 00 хв. . У вказаному листі відсутня пропозиція сільському голові скликати сесію, немає переліку питань, які необхідно винести на сесію та відсутній перелік депутатів, які звертаються з пропозицією про скликання сесії.

Станом на 14 липня 2017 року звернення не менш як однієї третини депутатів від загального складу Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області з пропозицією про скликання сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області та із зазначенням питань, які передбачається внести на розгляд ради, не подавалось. За відсутності звернення не мав місця факт нескликання Малобукринським сільським головою сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області у двотижневий строк з дня звернення з такою пропозицією.

Станом на 14 липня 2017 року були відсутні встановлені законом підстави для скликання та проведення сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області не Малобукринським сільським головою, а не менш як однією третиною депутатів від загального складу Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області, тому вважає, що 14 липня 2017 року відбулися збори депутатів, а не сесія Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області.

Згідно положень статей 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання про обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.

Всупереч вимог пункту 4 частини 1 статті 26 та частини 3 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування , 14 липня 2017 року оскаржуване рішення № 1 Про дострокове припинення повноважень секретаря Малобукринської сільської ради VII скликання ОСОБА_1. було прийнято не на сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області та приймалося присутніми депутатами не таємним, а відкритим голосуванням.

Просив визнати протиправним та скасувати рішення № 1 від 14 липня 2017 року Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області Про дострокове припинення повноважень секретаря Малобукринської сільської ради VII скликання ОСОБА_1. , рішення № 3 від 14 липня 2017 року Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області Про обрання секретаря Малобукринської сільської ради VII скликання .

Представник Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області в поданих до суду запереченнях проти адміністративного позову зазначив, що скликання сесії та прийняття нею оскаржуваних рішень відбулося до норм чинного законодавства. 11 липня 2017 року депутати Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_5 направили звернення до сільської ради. До відома голови та секретаря сільської ради було доведено, що депутатами ініціюється питання про скликання сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області 14 липня 2017 року об 11 год. 00 хв. Аналогічні повідомлення були надіслані до Миронівської районної ради, Миронівської районної державної адміністрації, відділу поліції у Миронівському районі із запрошенням взяти участь у роботі позачергової сесії та з метою забезпечення реалізації місцевого самоврядування.

14 липня 2017 року до будівлі Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області прибули депутати в кількості 9 осіб: ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 та ОСОБА_12 О 10 год. 50 хв. позивач та сільський голова ОСОБА_13, не відчиняючи приміщення сільської ради, сіли до автомобіля та поїхали у невідомому напрямку. Депутати ОСОБА_11 та ОСОБА_12 заявили про небажання брати участь у сесії. Решта депутатів зайшли до приміщення пошти, яке розташовано в будівлі Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області. Всього на сесію прибули та зареєструвалися 7 депутатів із 12 депутатів загального складу ради.

Депутатами обрано головуючого на сесії, обрано лічильну комісію у складі трьох осіб, затверджено порядок денний сесії, першим питанням якого було питання про дострокове припинення повноважень секретаря Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області УІІ скликання ОСОБА_1

Депутатами обговорено питання про дострокове припинення повноважень секретаря Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 проведено таємне голосування, за результатами голосування прийнято оскаржуване рішення про припинення повноважень секретаря.

Пунктом 10 розділу VII Перехідні положення КАС України передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Представник позивача подав до суду відповідь на відзив (заперечення) представника відповідача, у якій вказав, що вимога скликати сесію від 29 червня 2017 року та акт від 29 червня 2017 року були виготовленні значно пізніше вказаної дати, вже після пред'явлення позову 14 серпня 2017 року, в якому позивачем обґрунтовано відсутність встановлених законом підстав для скликання сесії третиною депутатів на підставі виключно листа до Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області від 11 липня 2017 року. Рішення про скликання сесії ради мало бути доведено до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради. Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Відповідач не довів того факту, що ним було дотримано вимоги статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в частині повідомлення зацікавлених осіб про скликання сесії 14 липня 2017 року. Відповідно до наданої копії оголошення про скликання позачергової сесії його підписали п'ять депутатів Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області - ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_6, оголошення не містить дати та часу проставлення підпису вказаними депутатами, в ньому не зазначено місце проведення сесії. Відповідач не надав суду жодного доказу повідомлення інших депутатів, секретаря ради та сільського голови і населення про час, місце проведення сесії та питання, які передбачається внести на розгляд ради на цій сесії.

Вважає, що станом на 14 липня 2017 року були відсутні встановлені законом підстави для скликання та проведення сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області не Малобукринським сільським головою, а не менш як однією третиною депутатів від загального складу Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області; у третини депутатів від загального складу Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області були відсутні повноваження на скликання сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області; рішення про скликання сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області не було доведено до відома депутатів і населення у передбачений законом спосіб.

Відповідач в особі 7 депутатів Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області, які скликали та прийняли участь у сесії 14 липня 2017 року, прийняв протиправні рішення № 1 та № 3 від 14 липня 2017 року Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області в порушення вимог частини 2 статті 19 Конституції України та статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування .

Законом встановлено, що обрання на посаду секретаря сільської ради здійснюється шляхом таємного голосування. Відповідно до протоколу сесії від 14 липня 2017 року рішення про обрання ОСОБА_4 секретарем Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області прийнято шляхом відкритого, а не таємного, голосування, тобто є вочевидь протиправним.

Відповідно до протоколу сесії від 14 липня 2017 року та за змістом заперечень відповідача від 30 жовтня 2017 року підставами для дострокового припинення повноважень позивача як секретаря сільської ради стало невиконання ним вимог пунктів 4, 5, 7, 10 частини 3 статті 50 Закону України Про місцеве самоврядування щодо своєчасного оприлюднення проектів нормативно-правових актів і рішень ради та сприяння в роботі депутатам ради, а також порушення ним правил депутатської етики.

Поряд з цим в оскаржуваному рішенні № 1 від 14 липня 2017 року зазначено зовсім інші підстави - невідповідність займаній посаді, незнання нормативних актів, небажання ефективно працювати.

Відповідачем не наведені конкретні факти порушень з боку позивача, будь-які докази таких порушень та негативних наслідків дій позивача для територіальної громади.

Ухвалою Миронівського районного суду Київської області від 30 жовтня 2017 року за клопотанням позивача прийнято рішення про витребування у відповідача протоколу позачергової сесії УІІ скликання Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області від 14 липня 2017 року.

В судовому засіданні позивач підтримав заявлені вимоги, в поясненнях послався на обставини, викладені в поданій до суду позовній заяві та відповіді на відзив відповідача. Суду пояснив, що у його відсутність за ініціативою п'яти депутатів сільської ради 14 липня 2017 року було проведено позачергову сесію Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області. На вказаному засіданні депутатами прийнято оскаржуване ним рішення про дострокове припинення його повноважень секретаря сільської ради. Вважає, що відповідачем було грубо порушено ряд вимог норм чинного законодавства щодо порядку скликання позачергової сесії, її проведення, прийняття рішень та голосування, що потягнуло за собою прийняття незаконних рішень. До 11 липня 2017 року повідомлень про проведення позачергової сесії сільської ради не отримував. Отримавши таке повідомлення 11 липня 2017 року, роз'яснив депутатам порядок скликання сесії, оскільки він був порушений. 14 липня 2017 року зранку був на робочому місці, потім поїхав до прокуратури. Депутати не навели фактів невиконання чи неналежного виконання ним наданих йому повноважень. Вважає, що належно виконував свої посадові обов'язки, підстав для прийняття рішення про припинення його повноважень не було, рішення прийнято всупереч закону, надані до суду письмові докази, зокрема у виді протоколу позачергової сесії ради, були виготовлені пізніше за прийняте рішення, зміст оскаржуваного рішення не відповідає змісту протоколу сесії.

Представник позивача ОСОБА_2 підтримав заявлені позивачем вимоги, зазначив, що позачергова сесія проводиться за наявності підстав та з дотриманням визначеної законом процедури її призначення. Така процедура була порушена. Відповідач не довів, що порядок призначення та проведення сесії було дотримано, а прийняті рішення відповідають вимогам закону. Жодні офіційні повідомлення за десять днів до проведення позачергової сесії до депутатів та громадськості не надходили. Вимога про проведення позачергової сесії від 29 червня 2017 року не була вручена, вимога від 11 липня 2017 року вручена секретарю сільської ради за три дні до сесії, сільському голові така вимога не вручалась. 07 липня 2017 року відбулась чергова сесія ради, жодних пропозицій і ініціатив на ній не було озвучено. Відсутні відомості щодо оприлюднення порядку денного вказаної позачергової сесії. Про проведення сесії та питання, які виносяться на розгляд, депутати не повідомлялись, проекти рішень не були виготовлені. Позачергове засідання 14 липня 2017 року відбулося без офіційного повідомлення про його скликання у встановлені терміни, в порушення вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Розгляд та прийняття оскаржуваних рішення відбулося з грубим порушенням Регламенту. Рішення про обрання секретаря Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області приймалось депутатами з порушенням вимог щодо таємного голосування. Оскільки порядок скликання позачергової сесії та її проведення було порушено, прийняті у такий спосіб рішення не можуть бути розцінені як такі, що відповідають вимогам закону.

Представник відповідача ОСОБА_3 позов не визнав. Таку позицію обґрунтував тими обставинами, що процедура скликання позачергової сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області була дотримана. Питання про скликання сесії ініціювалось 29 червня 2017 року. Від отримання повідомлення позивач відмовився, про що депутатами складено акт. Про проведення 07 липня 2017 року чергової сесії ради депутати не знали, коли прийшли на сесію, то ставили питання, які ініціювали, проте питання не включили до порядку денного, сесія була зірвана. Після другого повідомлення про проведення позачергової сесії, її було проведено 14 липня 2017 року. Процедури проведення сесії порушено не було. Рішення щодо позивача прийнято таємним голосуванням. Щодо другої вимоги, то позивач взагалі не зазначив у позові підстав для скасування рішення сесії № 3. Звернув увагу суду на той факт, що позивач, звертаючись до суду з позовом, підставою заявлених вимог зазначив недотримання процедури призначення та проведення сесії, а у відповіді на заперечення відповідача послався на відсутність підстав для прийняття оскаржуваного рішення. Вважає, що позивачем не дотримано порядку зміни підстав позову, тому нові підстави суд не має розглядати як такі, що є підставою для прийняття рішення.

Суд, дослідивши надані документи і матеріали, з'ясувавши обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.

Згідно статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів держаної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно статті 7 Конституції України, в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини 3 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Стаття 146 Конституції України передбачає, що інші питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні .

Водночас правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування визначає Закон України Про службу в органах місцевого самоврядування .

Відповідно до статті 7 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про статус депутатів місцевих рад , Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів , цим та іншими Законами України. Посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і Законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і Законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно зі статтею 3 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою передбаченою законодавством України.

У відносинах з питань служби в органах місцевого самоврядування важливим є дотримання гарантій при прийняті на роботу та звільненні з роботи, визначених Кодексом законів про працю України та Закону України Про державну службу з урахуванням особливостей визначених Законом України Про службу в органах місцевого самоврядування .

Служба в органах місцевого самоврядування на постійній основі за своєю природою відноситься до публічної служби. Водночас, за нормами КАС України спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби віднесено до юрисдикції адміністративних судів.

Згідно статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

На підставі частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Недотримання хоча б одного із вказаних критеріїв правомірності може бути підставою для скасування оскаржуваного рішення.

Судом встановлено такі обставини.

Рішенням І сесії УІІ скликання Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області № 04-01-УІІ від 06 листопада 2015 року позивача ОСОБА_1 відповідно до пункту 4 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування за поданням сільського голови обрано секретарем сільської ради (а.с. 65).

Позачерговою сесією УІІ скликання Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області 14 липня 2017 року прийнято рішення № 1 Про дострокове припинення повноважень секретаря Малобукринської сільської ради VІІ скликання ОСОБА_1. (а.с. 6).

За змістом вказаного рішення сесія вирішила достроково припинити повноваження секретаря Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 через його невідповідність займаній посаді, незнання нормативних актів та актів законодавства, які регламентують діяльність органів місцевого самоврядування, небажання ефективно працювати для задоволення потреб територіальної громади села, створення перешкод у діяльності депутатів.

Позивача виключено зі складу виконавчого комітету Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області, зобов'язано у термін до 17 липня 2017 року передати всю службову документацію новообраному секретарю сільської ради.

Рішенням № 3 вказаної позачергової сесії Про обрання секретаря Малобукринської сільської ради VІІ скликання секретарем Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області обрано ОСОБА_4 (а.с. 5).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується таким.

Згідно з частиною 1 статті 50 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.

За приписами частини 5 цієї статті повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.

На підставі пункту 4 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання про обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідно до правил частини 1 статті 46 вказаного Закону сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

За правилами частин 4, 6 вказаної статті наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради.

Частиною 7 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.

Частиною 9 статті 46 Закону передбачено, що в разі, якщо посадові особи, зазначені у частинах 4 та 6 цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб'єктів, зазначених у частині 7 цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

Дані норми закону вказують на те, що за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської ради сесія може бути скликана у випадку, якщо сільський голова та секретар сільської ради у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу вказаних суб'єктів (не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради).

Частиною 15 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності . До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

Суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення не є такими, що прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Рішенням І сесії УІІ скликання Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області № 06-01-УІІ прийнято регламент Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області (а.с.,а.с. 66-77).

За статтею 2 Регламенту він є нормативним актом, який передбачає порядок скликання сесії ради, підготовку і розгляд нею питань, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного.

Згідно статті 12 Регламенту сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради у разі, якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб'єктів, зазначених у частині 7 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування .

Відповідно до статті 13 Регламенту розпорядження про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд сесії.

Згідно частини 2 статті 13 Регламенту мотивовані пропозиції про скликання сесії сільської ради, підписані ініціаторами, надаються голові сільської ради із зазначенням питань і з проектами документів, розгляд яких пропонується.

Статтею 29 Регламенту передбачено, що рішення ради приймається відкритим або таємним голосуванням. Таємне голосування проводиться, в тому числі, при обранні на посаду та звільненні з посади секретаря ради.

Законом України Про місцеве самоврядування в Україні та Регламентом Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області визначено порядок скликання позачергової сесії депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради.

Такий порядок не було дотримано депутатами при скликанні позачергової сесії 14 липня 2017 року.

До матеріалів адміністративної справи представником відповідача додано копію вимоги депутатів ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_6 від 29 червня 2017 року про скликання позачергової сесії ради та акт від 29 червня 2017 року, за змістом якого 29 червня 2017 року сільський голова Малобукринської сільської ради ОСОБА_13 та секретар ради ОСОБА_1 відмовились отримувати письмову вимогу депутатів про скликання сесії та відмовились скликати сесію сільської ради за пропозицією третини депутатів ради (а.с.,а.с. 112,113).

Вказані письмові документи не дають підстав для висновку, що 29 червня 2017 року мала місце вимога третини депутатів про скликання сесії з мотивованими пропозиціями про скликання сесії сільської ради, підписаними ініціаторами, така вимога була надана голові сільської ради із зазначенням питань і проектами документів, розгляд яких пропонується згідно правил Регламенту сільської ради.

Допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 показали, що документів, передбачених статтею 13 Регламенту, ними складено не було.

З показань вказаних свідків вбачається, що лише ОСОБА_4 та ОСОБА_7 мали розмову з позивачем 29 червня 2017 року, за результатами якої було складено акт від 29 червня 2017 року.

Допитані як свідки ОСОБА_5 та ОСОБА_6, які підписали акт від 29 червня 2017 року, не підтвердили того факту, що в їх присутності позивач відмовився отримати вимогу з ініціативою про скликання позачергової сесії.

За вказаних встановлених обставин суд дійшов висновку, що суду не надано жодного належного доказу на підтвердження факту подання вимоги про скликання позачергової сесії ради з необхідними додатками до Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області у встановлений законом та регламентом ради строк, та факту відмови сільського голови ОСОБА_13 чи секретаря сільської ради ОСОБА_1 отримати таку вимогу.

Судом встановлено, що скликання депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області проведено з порушенням пункту 12 регламенту ради, за змістом якого сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, якщо голова та секретар сільської ради у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб'єктів, зазначених у частині 7 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування .

Факт отримання вимоги депутатів ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_6 з ініціативою про скликання позачергової сесії Малобукринської сільської ради 11 липня 2017 року не заперечується позивачем, копія письмової вимоги містить підпис позивача про її отримання (а.с. 55).

За змістом вказаної вимоги ініціатива скликання депутатами позачергової сесії була викликана діями голови та секретаря сільської ради, які мали місце під час проведення чергової сесії ради 07 липня 2017 року.

Вказана вимога також не вручена сільському голові Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області, складена та вручена секретарю ради з порушенням правил Регламенту щодо строку її подання та складення письмових документів, що мають бути додані до вимоги.

Відповідачем не доведено, що рішення про скликання сесії, місце її проведення, перелік питань, що виносяться на розгляд ради доведені до відома депутатів і населення не пізніш як за десять днів до сесії.

Додана до матеріалів справи копія оголошення (а.с. 56) містить підписи п'яти депутатів Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області - ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_6, не містить дати та часу проставлення підпису цими депутатами під оголошенням, в порушення вимог частини 10 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні в оголошенні не зазначено місце проведення сесії.

Іншими доказами вказаного факту не підтверджено.

Відповідно до протоколу позачергової сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області УІІ скликання від 14 липня 2017 року, у роботі ради прийняли участь сім із дванадцяти депутатів ради. До порядку денного сесії, зокрема, включене питання про дострокове припинення повноважень секретаря Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області УІІ скликання ОСОБА_1

В обговоренні вказаного питання взяли участь депутати ОСОБА_4, ОСОБА_8, ОСОБА_10 За результатами обговорення шляхом таємного голосування прийнято оскаржуване рішення № 1.

Протокол позачергової сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області від 14 липня 2017 року містить відомості про те, що підставами для дострокового припинення повноважень секретаря Коваленка О.М. є невиконання ним вимог пунктів 4, 5, 7, 10 частини 3 статті 50 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні щодо своєчасного оприлюднення проектів нормативно-правових актів і рішень ради, сприяння в роботі депутатам ради, а також порушення ним правил депутатської етики.

Оскаржуване рішення № 1 від 14 липня 2017 року містить інші мотиви його прийняття - невідповідність секретаря займаній посаді, незнання нормативних актів, небажання ефективно працювати.

Відкритим голосуванням прийнято рішення № 3 Про обрання секретаря Малобукринської сільської ради VІІ скликання , за змістом якого секретарем Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області обрано ОСОБА_4, на неї покладено здійснення повноважень голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області до обрання нового сільського голови.

Відповідно до частини 3 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід'ємною частиною протоколу сесії ради.

Даною нормою встановлено, що обрання на посаду секретаря сільської ради здійснюється шляхом таємного голосування.

Згідно протоколу сесії від 14 липня 2017 року рішення про обрання ОСОБА_4 секретарем Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області прийнято шляхом відкритого, а не таємного, голосування. Вказані обставини підтверджені показаннями допитаних в судовому засіданні свідків ОСОБА_4, ОСОБА_7 та ОСОБА_6

Судом встановлено, що відповідачем було порушено процедуру прийняття оскаржуваних рішень, мотиви прийняття рішення № 1, зазначені у протоколі сесії, різняться з мотивами, викладеними у змісті рішення.

У свою чергу, неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб'єктивне право особи та її юридичний обов'язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб'єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.

Порушенням суб'єктивного права особи є створення будь-яких перепон у реалізації нею свого суб'єктивного права, що унеможливлюють одержання особою того, на що вона вправі розраховувати в разі належної поведінки зобов'язаної особи. Так само протиправним є покладення на особу додаткового обов'язку, який не випливає зі змісту конкретних правовідносин за участі цієї особи.

Отже, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану суб'єктивних прав та обов'язків особи, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов'язку.

Згідно статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії; встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень; прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення її прав, свобод або законних інтересів.

Здійснюючи передбачене статті 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб'єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту. Вирішуючи спір, суд зобов'язаний надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Тож, якщо особа вважає, що її суб'єктивне право у певних правовідносинах не може бути реалізованим належним чином, або на неї протиправно поклали певний обов'язок, така особа має право звернутися за судовим захистом.

В разі відповідного звернення особи суд повинен розглянути питання щодо наявності порушення суб'єктивного права заявника у конкретних правовідносинах, установити, чи були порушені права, свободи або законні інтереси позивача і на підставі цього вирішити спір.

Позивачем наведено, а судом встановлено, що при прийнятті оскаржуваних рішень, відповідач не дотримався гарантій при звільненні з роботи, визначених Законом України Про державну службу з урахуванням особливостей визначених Законом України Про службу в органах місцевого самоврядування . Прийняті рішення безпосередньо стосуються служби позивача в органах місцевого самоврядування, перешкоджають продовженню служби. Суд дійшов висновку, що права позивача були порушені відповідачем.

Статті 73 та 74 КАС України встановлюють правила належності доказів, які визначають об'єктивну можливість доказу підтверджувати обставину, що має значення для вирішення справи, а також правила допустимості доказів, що визначають легітимну можливість конкретного доказу підтверджувати певну обставину у справі.

Важливою ознакою демократичного устрою держави, складовою її конституційного ладу є місцеве самоврядування, яке визнається і гарантується на конституційному рівні та є однією із форм здійснення народовладдя.

Суд звертає увагу на те, що Україна є демократичною, правовою державою, в якій визнається і гарантується місцеве самоврядування, що є правом територіальної громади в тому числі самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування в порядку, встановленому законом, безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, які в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, що є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Конституційне призначення місцевого самоврядування полягає у праві територіальних громад як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (ради та їх виконавчі органи) самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Депутати, які ініціювали проведення позачергової сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області не виконали вимоги Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Регламенту Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області щодо порядку скликання та проведення сесії, під час обрання секретаря сільської ради депутати своє волевиявлення здійснювали відкрито.

Принцип таємного голосування - це передбачений законом порядок, згідно з яким волевиявлення депутата проводиться у спосіб, який забезпечує таємність волевиявлення того чи іншого депутата. Кожному гарантується вільне волевиявлення, однак лише шляхом, встановленим законодавством. Недотримання принципу таємного голосування є істотним порушенням закону і тягне за собою визнання протиправним і скасування такого волевиявлення.

Згідно частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до приписів частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 вказаної статті передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Судом не враховуються заперечення відповідача, що спірне рішення прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законом України Про місцеве самоврядування в Україні , оскільки при розгляді справи встановлені факти, які спростовують обставини, наведені у запереченні.

Посилання представника відповідача на той факт, що позивач у відповіді на відзив відповідача змінив підстави заявленого позову, вказуючи на відсутність підстав для прийняття оскаржуваного рішення № 1, суд вважає необґрунтованими, оскільки не вважається зміною підстав позову доповнення його новими обставинами при збереженні первісних обставин.

Відповідачем не надано належних та допустимих доказів правомірності оскаржуваних рішень та обґрунтованості заперечення позовних вимог.

Враховуючи викладене, суд вважає, що оскаржувані рішення, прийняті на позачерговому засіданні сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області 14 липня 2017 року є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в сумі 1280 гривень.

Понесені витрати підтверджені документально та підлягають стягненню з відповідача на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень.

З урахуванням викладеного, на підставі ст.ст. 7, 19, 55, 140, 146 Конституції України, ст.ст. 3, 26, 46, 50, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 7 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , керуючись ст.ст. 2, 5, 6, 9, 73-77, 79, 80, 90, 122, 139, 242-246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1, адреса зареєстрованого місця проживання : АДРЕСА_1, до Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області, адреса місцезнаходження: 08810, Київська область, Миронівський район, село Малий Букрин, вулиця Сагайдачного, 39, ідентифікаційний код юридичної особи 04362591, про визнання протиправними та скасування рішень Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області № 1 і № 3 від 14 липня 2017 року задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення позачергової сесії УІІ скликання Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області № 1 від 14 липня 2017 року Про дострокове припинення повноважень секретаря Малобукринської сільської ради VІІ скликання ОСОБА_1. .

Визнати протиправним та скасувати рішення позачергової сесії УІІ скликання Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області № 3 від 14 липня 2017 року Про обрання секретаря Малобукринської сільської ради VІІ скликання .

Стягнути з Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської областіза рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_11280 гривень понесених судових витрат у виді сплаченого судового збору.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення.

Відповідно до п.п. 15.5 п. 1 Розділу УІІ Перехідні положення КАС України в новій редакції до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Дата складання повного тексту рішення 10 травня 2018 року.

Суддя підпис Л.О. Капшук

Згідно з оригіналом

Суддя Л.О. Капшук

СудМиронівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення30.04.2018
Оприлюднено17.05.2018
Номер документу74005566
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —371/1042/17

Ухвала від 18.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 04.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Степанюк А.Г.

Ухвала від 14.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Степанюк А.Г.

Ухвала від 11.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Степанюк А.Г.

Постанова від 30.04.2018

Адміністративне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

Постанова від 30.04.2018

Адміністративне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

Ухвала від 23.03.2018

Адміністративне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

Ухвала від 30.01.2018

Адміністративне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

Ухвала від 30.10.2017

Адміністративне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні