Рішення
від 18.05.2018 по справі 724/1656/17
ХОТИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 724/1656/17 Провадження № 2-а/724/12/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 травня 2018 року м. Хотин

Хотинський районний суд Чернівецької області у складі:

головуючого судді: Гураль Л.Л.

секретаря судового засідання: Рижак П.С.

за участю сторін:

позивачів: ОСОБА_1, ОСОБА_2

представник позивачів: ОСОБА_3

розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_5, ОСОБА_1 до ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_7 сільської об'єднаної територіальної громади Хотинського району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 13 жовтня 2017 року та зобов'язання вчинити дії -

ВСТАНОВИВ:

В проваджені Хотинського районного суду Чернівецької області перебуває адміністративна справа № 724/1656/17 за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_5, ОСОБА_1 до ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 13 жовтня 2017 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають, що 13.10.2017р. ОСОБА_6 сільська рада Хотинського району Чернівецької області на позачерговій ХІХ сесії VІІ скликання прийняла рішення про надання згоди на добровільне приєднання до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади.

При прийнятті вказаного рішення сільською радою було порушено норми чинного законодавства та права територіальної громади с. Санківці Хотинського району Чернівецької області та не прийнято до уваги, що 14.08.2017р. ОСОБА_6 сільська рада Хотинського району Чернівецької області прийняла рішення №67/13-17 Про розгляд пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад , згідно якого прийняла пропозицію щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Бочківці та Грозинці Хотинського району Чернівецької області, села Санківці в Колінковецьку об'єднану територіальну громаду з центром у селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області.

На підставі та у відповідності вищевказаного рішення від 14.08.2017р. були проведені громадські слухання з приводу надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад, за результатами яких, відповідно до протоколу ;4 від 14.08.2017р. вирішено надати згоду на добровільне об'єднання територіальних громад с. Колінківці Хотинського району Чернівецької області та Санківці Хотинського району Чернівецької області в Колінковецьку об'єднану територіальну громаду з центром в селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області.

14.08.2017р. ОСОБА_6 сільська рада Хотинського району Чернівецької області прийняла рішення №68/13-17 про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи.

17.08.2017р. були проведені громадські слухання жителів с. Санківці про затвердження плану організаційних дій щодо об'єднання територіальних громад.

20.08.2017р. були проведені чергові громадські слухання жителів с. Санківці про добровільне об'єднання територіальних громад.

Крім того, було проведено таємне опитування мешканців с. Санківці щодо об'єднання територіальних громад. За результатами якого, 202 мешканця проголосувало за , 141 - проти , 9 бланків було зіпсовано.

20.08.2017р. ОСОБА_6 сільська рада Хотинського району Чернівецької області рішенням №71/15/17 схвалила проект рішення ОСОБА_6 сільської ради Про об'єднання територіальних громад та подала Чернівецькій обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності проектів Конституції та законам України.

Розпорядженням №721-р від 31.08.2017р. Чернівецька облдержадміністрація затвердила висновок на відповідність Конституції та законам України схвалених проектів рішень Колінковецької сільської ради та ОСОБА_6 сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

Таким чином оскаржуване рішення ОСОБА_6 сільської ради від 13.10.2017р. суперечить вищенаведеним рішенням сільської ради, та в порушенням вимог ст.3 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад сільською радою проігноровано право громадян с. Санківці на місцеве самоврядування та право вирішувати питання місцевого значення.

Крім того, відповідачем порушено п.5 ст. 7 вищевказаного Закону, а саме обов'язку щодо прийняття рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або прийняття рішення про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад. І тільки в разі не підтримки громадянами об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі розглядати питання щодо добровільного приєднання територіальної громади с. Санківці до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади.

Також, позивач стверджує, що відмова від об'єднання в одну територіальну громаду можлива тільки на стадії надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад (ч.2 ст. 6 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад ).

Крім того, депутати ОСОБА_6 сільської ради звернулися до сільського голови ОСОБА_8 з проханням провести позачергове скликання сесії сільської ради з порядком денним Про обєднання територіальних громад і питання про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до ОСОБА_7 ОТГ у зверненні депутатів не зазначалось.

В письмових поясненнях від 27.02.2018р. представник позивачів зазначає, що оскаржуване рішення було прийняте на позачерговій сесії, яке з'явилося в порядку денному вже під час проведення сесії, без вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади, а громадське обговорення повинно бути проведено протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції.

Також звертає увагу суду, що ОСОБА_7 об'єднана територіальна громада визнана спроможною у відповідності до розпорядження Кабінету Міністрів України №722-р від 11.10.2017р., тобто станом на 04.10.2017р. ОСОБА_7 ОТГ не була визнана спроможною та на неї не поширювалися можливості щодо добровільного приєднання. Крім того, питання про надання згоди на добровільне приєднання до ОСОБА_7 ОТГ можна було розглядати не раніше 11.11.2017р. Крім того, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України №794-р від 25.10.2017р. до ОСОБА_7 ОТГ належить Рухотинська територіальна громада і саме ця громада має можливість приєднатися до ОСОБА_7 ОТГ.

Також, крім сільського голови ОСОБА_8, секретаря сесії ОСОБА_9 протокол поіменного голосування 19 сесії 7 скликання від 13.10.2017р. не підписав жодний депутат ОСОБА_6 сільської ради, даний протокол мітить закреслення, що ставить під сумнів результати голосування та прийняті рішення на вищевказаній сесії.

Представник позивачів ОСОБА_3в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, вважає їх правомірними та обґрунтованими поданими доказами.

Представник відповідача ОСОБА_10 в судовому засіданні проти позову заперечує, у відзиві на позов від 22.03.2018р. просить в задоволенні позову відмовити з наступних підстав. Посилання позивача, як на докази, на рішення ОСОБА_6 сільської ради №67/13-17 від 14.08.2017р. Про розгляд пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад , №68/13-17 від 14.08.2017р. Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи , №71/15/17 від 20.08.2017р. Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , оскільки дані рішення є незаконним та прийнятті з порушенням чинного законодавства. Зокрема, на думку відповідача, вищезазначені рішення не відповідають вимогам Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад . Громадське слухання відбувалось спонтанно, більшість села Санківці не приймали участі у вивчені пропозицій, Порядок проведення громадського обговорення з даних питань сільською радою не розроблявся. Також вказує, що в Плані організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад, який був прийнятий рішенням ОСОБА_6 сільської ради №71/15/17 від 20.08.2017р. не зазначено: організаційної структури та штатного розпису виконавчого органу ОТГ; особливостей формування мережі установ, які будуть надавати соціальні послуги; заходів соціально-економічного розвитку ОТГ; заходів працевлаштування осіб, які внаслідок об'єднання можуть втратити робочі місця; особливостей реорганізації бюджетних установ після утворення ОТГ; плану транспортної мережі обслуговування громадян.

Разом з цим, 18.08.2016р. голова ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади ОСОБА_11 звернувся до голови ОСОБА_6 сільської ради ОСОБА_8 з пропозицією про добровільне об'єднання (приєднання) до ОСОБА_7 ОТГ.

Рішенням 35/6-16 від 19.08.2016р. ОСОБА_6 сільська рада прийняла вищезазначену пропозицію та в подальшому рішенням №38/7-16 від 08.09.2016р. затвердила рішення зборів уповноважених представників громадян села Санківці №1 від 21.08.2016р. В подальшому на підставі рішення №38/7-16 від 08.09.2016р. голова ОСОБА_6 сільської ради ОСОБА_8 звернулася до голови ОСОБА_7 сільської ради ОСОБА_11 із пропозицією про добровільне об'єднання села Санківці з ОСОБА_7 ОТГ.

Крім цього, відповідач на підтвердження проведення громадського обговорення щодо приєднання до ОСОБА_7 ОТГ надав суду Протокол загальних зборів уповноважених представників громадян ОСОБА_6 сільської ради від 21.08.2016р., а також Протокол №7 VІІ позачергової сесії VІІ скликання від 08.09.2016р. та Список депутатів, які взяли участь в роботі VІІ позачергової сесії VІІ скликання 08.09.2016р.

На думку відповідача, рішення ОСОБА_6 сільської ради №38/7-16 від 08.09.2016р. за своєю правовою природою є рішенням про надання згоди на добровільне об'єднання з ОСОБА_7 ОТГ, і це рішення є чинним та існувало задовго до моменту прийняття рішень ОСОБА_6 сільською радою на які посилається позивач, як на підставу позову.

Документальна неузгодженість в частині формулювання понять у рішеннях та неузгодженість в порядку вчинення дій по приєднанню громади села Санківці до ОСОБА_7 ОТГ, яка мала місце в 2016 році, виникла у зв'язку з тим. що на момент виникнення зазначених правовідносин правове регулювання процедури приєднання до об'єднаної територіальної громади було відсутнє, положення Глави ІІ 1 Порядок добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад набуло законної сили на підставі Закону №1851-VІІІ від 09.02.2017р.

Отже, з підстав нормативно-правової неузгодженості процедура приєднання села Санківці до ОСОБА_7 ОТГ не була завершена у 2016 році. Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад не передбачено проведення громадських слухань чи проведення обговорення інших пропозицій при вже розпочатій процедурі об'єднання, приєднання до іншої територіальної громади.

Таким чином оскаржуване рішення є процедурним, яке прийнято в процесі приєднання до ОСОБА_7 ОТГ, яке розпочалося у 2016 році.

Крім того, представником відповідача було подано клопотання про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №824/165/18 про визнання протиправним та скасування рішень ОСОБА_6 сільської ради №68/13-17 від 14.08.2017р. Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи та №71/15/17 від 20.08.2017р. Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад .

В задоволенні вказаного клопотання було відмовлено, оскільки зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду, а тому відсутня об'єктивна неможливість розгляду цієї справи до іншої справи №824/165/18-а, що розглядається в порядку адміністративного судочинства.

Ухвалою суду від 28.03.2018р. закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 17 квітня 2018 року о 14:00 год.

Ухвалою суду від 17.04.2018р. залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_7 сільську об'єднану територіальну громаду Хотинського району Чернівецької області, у зв'язку з цим розгляд справи було відкладено на 26.04.2018р.

В письмових поясненнях від 25.04.2018р. ОСОБА_7 сільська об'єднана територіальна громада вважає позовні вимоги безпідставними, оскільки позивачами не зазначено в чому полягає порушення їх прав оскаржуваним рішенням. Крім того, ОСОБА_7 сільська об'єднана територіальна громада має високий рівень розвитку інфраструктури, є економічно розвиненою та територіально наближеною до села Санківці, а тому приєднання села Санківці до ОСОБА_7 ОТГ в першу чергу вигідно саме ОСОБА_6 сільській громаді, а відповідно і позивачам, як членам цієї громади. Також звертає увагу на високий рівень розвитку інфраструктури та економічного розвитку ОСОБА_7 ОТГ. Додатково зауважує, що позивач ОСОБА_1 станом на 08.09.2016р. являлася (як і на даний час являється) депутатом ОСОБА_6 сільської ради та під час прийняття рішення №38/7-16 від 08.09.2016р. Про добровільне об'єднання ОСОБА_6 територіальної громади з ОСОБА_7 об'єднаною територіальною громадою ОСОБА_1 голосувала за таке об'єднання. Однак зараз вона оскаржує рішення про приєднання до ОСОБА_7 ОТГ. Також, керуючись принципом пропорційності, закріпленим в КАС України, ОСОБА_7 сільська обєднання територіальна громада Хотинського району Чернівецької області вважає, що в даному випадку позитивні цілі на досягнення яких було спрямоване оскаржуване рішення ОСОБА_6 сільської ради переважають можливі негативні наслідки порушення процедури добровільного приєднання до територіальної громади, на які в своєму позові посилаються позивачі.

З врахуванням неможливості вирішення спору в судовому засіданні 26.04.2018р. було оголошено перерву до 14.05.2018р.

Представник відповідача та третьої особи ОСОБА_10 в судове засідання 14.05.2018р. не з'явився, хоча був належним чином повідомлений про дату час та місце розгляду справи, про причини не повідомив.

Від представника відповідача сільського голови ОСОБА_8 надійшло клопотання від 14.05.2018р. про відкладення розгляду справи, оскільки бажає надати особисті пояснення під час дослідження доказів по справі, однак з'явитися в судове засідання не має можливості, так як 14.05.2018р. о 15:00 год. має відбутися сесія сільської ради.

Представник позивачів заперечував проти задоволення даного клопотання з огляду на те, що нормами КАС України не передбачено можливості відкласти розгляд справи через повторну неявку в судове засідання учасника справи, незалежно від причин такої неявки.

Судом було відмовлено в задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи з врахуванням такого.

Відповідно до ст. 205 КАС України суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з таких підстав: перша неявка в судове засідання учасника справи, якого повідомлено про дату, час і місце судового засідання, якщо він повідомив про причини неявки, які судом визнано поважними; якщо суд визнає потрібним, щоб сторона, яка подала заяву про розгляд справи за її відсутності, дала особисті пояснення.

Викликати позивача або відповідача для особистих пояснень можна і тоді, коли в справі беруть участь їхні представники.

Судом звертається увага представника відповідача ОСОБА_8, що її явка для дачі особистих пояснень обов'язковою не визнавалась, з врахуванням того, що в судовому засіданні пояснення було надано представником відповідача ОСОБА_10

Пунктом 2 частини 3 ст. 205 КАС України передбачено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.

Враховуючи те, що розгляд справи по суті розпочався 17.04.2018р., то підстав для відкладення розгляду справи в межах встановлених строків не вбачається.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини та дослідивши докази по справі, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з врахуванням такого.

Рішенням ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 14.08.2017р. №67/13-17 Про розгляд пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад прийнято пропозицію Колінковецької сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Колінківці, Бочківці, Грозинці, Санківці Хотинського району Чернівецької області в Колінковецьку територіальну громаду з центром у селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області. Дане рішення винести на громадські слухання села (а.с.13).

14.08.2017р. проведено громадські слухання, за результатами яких вирішено надати згоду на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Колінківці та Санківці Хотинського району Чернівецької області в Колінковецьку територіальну громаду з центром в селі Колінківці. Були присутніми 107 чоловік, з яких проголосували: за - 53, проти - 14, утрималось - 15, що підтверджується протоколом №4 від 14.08.2017р. (а.с.15-16).

Рішенням ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 14.08.2017р. №68/13-17 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи затверджено рішення громадських слухань села Санківці №4 від 14.08.2017р. Про добровільне об'єднання ОСОБА_6 територіальної громади з Колінковецькою територіальною громадою в Колінковецьку об'єднану територіальну громаду з центром в с. Колінківці та надано згоду на добровільне об'єднання територіальної громади села Санківці з Колінковецькою об'єднаною територіальною громадою з адміністративним центром в с. Колінківці. Відповідно до п. 2 даного рішення делеговано до складу робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання наступних членів: ОСОБА_8 - сільський голова, ОСОБА_1 - директор ОСОБА_6 НВК, ОСОБА_12 - бухгалтер сільської ради, ОСОБА_13 - депутат ОСОБА_6 сільської ради, ОСОБА_14 - жителька с. Санківці (а.с.14, 15).

17.08.2017р. були проведені громадські слухання жителів с. Санківці щодо затвердження плану організаційних дій щодо об'єднання територіальних громад та вирішено провести ще одне слухання за наявності більшої участі жителів села. Були присутні 73 чоловіки (а.с.18).

20.08.2017р. проводились громадські слухання жителів с. Санківці (присутні 32 мешканців) про добровільне об'єднання територіальних громад та вирішено провести таємне опитування жителів села на протязі дня з 09:00 до 17:00 год. (а.с. 19). Після 17:00 години та таємного опитування громадян громадські слухання були продовжені. Лічильна комісія провела підрахунки голосів, згідно яких: за - 202 голоси, проти - 141 голос, зіпсовані бланки - 9. Всього проголосувало 352 жителів села. Вирішили об'єднатися з територіальною громадою с. Колінківці в Колінковецьку територіальну громаду з адміністративним центром в с. Колінківці (а.с.19-24).

Рішенням ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 20.08.2017р. №71/15/17 було схвалено проект рішення ОСОБА_6 сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Санківці та Колінківці в Колінковецьку територіальну громаду з адміністративним центром у селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області (а.с.25).

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №721-р від 31.08.2017р. затверджено висновок на відповідність Конституції та законам України схвалених проектів рішень Колінковецької сільської ради та ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району щодо добровільного об'єднання територіальних громад, як таких, що відповідають нормам Конституції України та законам України. При цьому зауважено, що об'єднання територіальних громад сіл Санківці та Колінківці в Колінковецьку сільську об'єднану територіальну громаду, здійснюється в інших межах, ніж визначено Перспективним планом формувань територій громад Чернівецької області, схваленим рішенням сесії Чернівецької обласної ради від 28.07.2015р. №103-32/15 (а.с.26).

Листом від 04.10.2017р. депутати ОСОБА_6 сільської ради звернулися до сільського голови з проханням організувати та провести позачергове скликання сесії сільської ради на 05.10.2017р. з порядком денним: Про об'єднання територіальних громад (а.с.27-28).

Згідно розпорядження сільського голови ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 04.10.2017р. №18-р на 13.10.2017р. о 14:00 год. скликано позачергову ХІХ сесію VІІ скликання ОСОБА_6 сільської ради з наступним порядком:

1. Про добровільне об'єднання територіальних громад.

2. Про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади (а.с.12).

Рішенням ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 13.10.2017р. №78/19/17 Про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади надано згоду на добровільне приєднання територіальної громади села Санківці до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади . ОСОБА_6 сільському голові звернутися до ОСОБА_7 сільської ради об'єднаної територіальної громади, до якої є намір приєднатися, з пропозицією про добровільне приєднання територіальних громад (а.с.10).

Зі змісту протоколу №19 сесії від 13.10.2017р. вбачається, що на порядок денний винесено наступні питання:

1. Про добровільне об'єднання територіальних громад.

2. Про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади.

По першому питанню рішення не прийнято, по другому - прийнято (а.с.30-34).

Протокол поіменного голосування 19 сесії 7 скликання від 13.10.2017р. підписаний сільським головою та секретарем сесії, підписи інших депутатів, які брали участь в голосуванні, у ньому відсутні (а.с.35).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.10.2017р. №794-р було внесено зміни до перспективного плану формування територій громад Чернівецької області, зокрема у позиції Клішковецька викладено в такій редакції: ОСОБА_7, Полянська, Рухотинська , та доповнено перелік такими позиціями: Колінковецька, до якої входять села Колінківці, Бочківці, Грозинці та Санківці Хотинського району (а.с.78-81).

Разом з цим, судом встановлено, що 18.08.2016р. ОСОБА_7 сільська рада звернулася до ОСОБА_6 сільського голови з пропозицією про добровільне об'єднання територіальних громад, обговорену територіальними громадами сіл Клішківці і Млинки, погоджену рішенням сесії ОСОБА_7 сільської ради VI скликання від 26.05.2015р. Згідно переліку пропонувалося об'єднатися наступним населеним пунктам: ОСОБА_7 сільська рада, ОСОБА_6 сільська рада, Малинецька сільська рада, Шиловецька сільська рада, Полянська сільська рада з адміністративним центром в с. Клішківці (а.с. 158).

Рішенням ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 19.08.2016р. №35/6-16 прийнято наступні пропозиції:

1. Колінковецької сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад села Санківці в Колінковецьку територіальну громаду з центром в селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області.

2. Грозинецької сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад села Санківці в Грозинецьку територіальну громаду з центром в селі Грозинці Хотинського району Чернівецької області.

3. ОСОБА_7 сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад села Санківці в ОСОБА_7 об'єднану територіальну громаду з центром в селі Клішківці Хотинського району Чернівецької області (а.с.159).

21.08.2016р. рішенням загальних зборів уповноважених представників громадян с. Санківці ОСОБА_6 сільської ради №1, заслухавши пропозицію Колінковецької сільської ради, Грозинецької сільської ради та ОСОБА_7 сільської ради, прийнято пропозицію ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади щодо об'єднання з територіальною громадою ОСОБА_6 сільської ради (а.с. 160).

Рішенням ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 08.09.2016р. №38/7-16 затверджено рішення зборів уповноважених представників громадян села Санківці №1 від 21.08.2016р. Про добровільне об'єднання ОСОБА_6 територіальної громади з ОСОБА_7 об'єднаною територіальною громадою (а.с.161).

12.09.2016р. ОСОБА_7 сільському голові було надіслано пропозицію щодо добровільного об'єднання територіальних громад села Санківці до ОСОБА_7 сільської ради об'єднаної територіальної громади з центром в с. Клішківці (а.с. 162).

Рішенням ОСОБА_7 сільської ради від 11.10.2016р. №154/13/2016 прийнято до відома лист ОСОБА_6 сільської ради від 12.09.2016р. про пропозицію щодо добровільного об'єднання територіальної громади села Санківці до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади. Рекомендовано ОСОБА_6 сільській раді винести на розгляд чергової сесії сільської ради проект рішення про надання згоди на добровільне приєднання до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади , після прийняття Верховною Радою України Закону Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) (а.с. 210).

Рішенням ОСОБА_7 сільської ради від 20.10.2017р. №321/27/2017 надано згоду на добровільне приєднаня територіальних громад села Санківці до ОСОБА_7 сільської ради об'єднаної територіальної громади Хотинського району Чернівецької області з центром в селі Клішківці (а.с. 211).

Рішенням ОСОБА_7 сільської ради від 05.12.2017р. №352/29/2017 схвалено проект рішення ОСОБА_7 сільської ради Про добровільне приєднання ОСОБА_6 територіальної громади до ОСОБА_7 сільської об'єднаної територіальної громади . Доручено ОСОБА_7 сільському голові подати проект сільської ради Про добровільне приєднання ОСОБА_6 територіальної громади до ОСОБА_7 сільської об'єднаної територіальної громади у п'ятиденний строк Чернівецькій обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України (а.с. 212).

Згідно довідки ОСОБА_6 сільської ради від 08.02.2018р. №27 на території сільської ради населення становить 786 чоловік, з них: 280 чоловік - пенсіонери, 135 чоловік - діти до 18 років, 651 чоловік - від 18 і старші, працюючі у межах села - 37 чоловік (а.с. 163).

Крім того, рішенням Чернівецької обласної ради від 28.09.2017р. №187-16/17 Про схвалення змін до перспективного плану формування територій громад Чернівецької області створення Колінковецької ОТГ вилучено з проекту для до вивчення.

Вищезазначене рішення було оскаржено в судовому порядку, однак постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16.02.2018р. встановлено, що процедура прийняття оскаржуваного рішення здійснена з дотриманням вимог чинного законодавства України та Регламенту (а.с. 164-166).

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями ст. 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР визначено, що первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо процесу добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад регулюються правовими нормами Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" від 5 лютого 2015 року №157-VIII (надалі - Закон №157-VIII), що були чинні на день виникнення таких відносин.

Порядок добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад передбачений розділом ІІ-1 Закону №157-VIII.

Частинами 1, 2 ст. 8-1 Закону №157-VIII передбачено, що добровільно приєднатися до об'єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 цього Закону, має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об'єднаної територіальної громади.

Ініціаторами добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади можуть бути суб'єкти, визначені частиною першою статті 5 цього Закону.

Згідно з ч.1 ст. 5 Закону №157-VIII ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути:

1) сільський, селищний, міський голова;

2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради;

3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи;

4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Відповідно до ч.ч. 3 - 5 ст. 8-1 Закону №157-VIII сільський, селищний голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

Сільський, селищний голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади надсилає пропозицію до сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади, до якої є намір приєднатися.

Сільська, селищна, міська рада об'єднаної територіальної громади на наступній сесії розглядає пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та за результатами розгляду приймає рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади або про відмову в наданні такої згоди.

Судом встановлено, що також визнається сторонами, що станом на 2016 рік ОСОБА_7 об'єднана територіальна громада вже була сформована. ОСОБА_7 сільської ради від 03.06.2015р. (а.с. 208) з пропозицією добровільного об'єднання, відповідачем було залишено без уваги.

Разом з цим, ОСОБА_6 сільська рада Хотинського району Чернівецької області з серпня 2016 року розпочала процедуру об'єднання із ОСОБА_7 ОТГ, тоді як вимогами чинного законодавства не було передбачено можливості об'єднатися із уже об'єднаною територіальною громадою, а також не було передбачено можливості добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади.

Лише 09.02.2017р. до Закону №157-VIII було внесено зміни, в тому числі доповнено розділом ІІ-1, який визначає порядок добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад.

Однак, в порушення вимог ст. 8-1 Закону №157-VIII відповідачем не було забезпечено вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. А в основу спірного рішення від 13.10.2017р. №78/19-17 Про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади було покладено дії вчиненні під час наміру добровільного об'єднання з ОСОБА_7 ОТГ.

Судом враховується, що спірне рішення було прийнято 13.10.2017р., тоді як зміни до Закону №157-VIII внесені 09.02.2017р., тобто до прийняття спірного рішення чинним законодавством була передбачена чітка процедура процесу приєднання, однак відповідачем така процедура не була дотримана.

У той же час, законодавством покладено на відповідача обов'язок саме по забезпеченню громадських обговорень шляхом інформування населення, безпосереднього проведення обговорень та оформлення їх результатів, при цьому учасники територіальної громади наділені правом вибору щодо участі у громадських обговореннях або щодо утримання від участі у них.

Як встановлено частиною другою ст. 8-1Закону №157-VIII, після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

Рішення про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до ОСОБА_7 ОТГ приймалось відповідачем без проведення громадських слухань, що є порушенням прав позивачів, як жителів села Санківці та вимог Закону №157-VIII.

Щодо доводів позивача, що про розпорядження сільського голови про ініціювання приєднання до ОСОБА_7 ОТГ стало відомого під час проведення сесії. Судом звертається увага, що в матеріалах справи наявне розпорядження №18 від 04.10.2017р. про скликання сесії, де в другому пункті зазначено про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до ОСОБА_7 ОТГ (а.с.29).

Статтею 2 Закону №157-VIII передбачено, що добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів:

1) конституційності та законності;

2) добровільності;

3) економічної ефективності;

4) державної підтримки;

5) повсюдності місцевого самоврядування;

6) прозорості та відкритості;

7) відповідальності.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що спірне рішення прийнято відповідачем з порушенням Закону №157-VIII, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Частиною другою статті 55 Конституції України передбачено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

При цьому, частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Слід зазначити, що право на оскарження рішень органів місцевого самоврядування мають особи, щодо яких застосовано відповідне рішення, а також особи, які є суб'єктами правовідносин, де застосовуються прийняті органами місцевого самоврядування акти.

Позивачі є жителями села, щодо яких прийнято рішення сільської ради, вважають, що рішенням про добровільне приєднання територіальної громади порушені їх права, в тому числі право на участь у місцевому самоврядуванні, отже, мають право на оскарження в суді рішення відповідача № 78/19-17 від 13.10.2017 року.

Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Отже, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом , як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Таким чином, територіальна громада безпосередньо може здійснювати місцеве самоврядування, але в порядку встановленому законом; також місцеве самоврядування здійснюється через органи місцевого самоврядування, зокрема (в даному випадку) через сільську раду та її виконавчі органи.

Обставини, на які посилаються позивачі, свідчать про порушення з боку відповідача їхніх прав на участь у місцевому самоврядуванні, які перешкоджали як позивачам так і іншим членам громади взяти участь у громадських обговореннях.

Враховуючи вищенаведене, спростовуються доводи відповідача та третьої особи про те, що спірним рішенням права та інтереси позивачів не порушені.

Також безпідставними є доводи відповідача про дотримання вимог Закону №157-VIII при прийнятті спірного рішення, так як в 2016 році було розпочато та не завершено процедуру об'єднання з ОСОБА_7 ОТГ, оскільки на той момент правове регулювання процедури об'єднання з уже об'єднаною територіальною громадою було відсутнє, так як і була відсутня процедура приєднання територіальної громади до об'єднаної територіальної громади.

Наявність закреслень у протоколі поіменного голосування 19 сесії 7 скликання від 13.10.2017р. свідчить про неналежне оформлення такого протоколу, а не про недійсність рішення, оскільки по тексту спірного рішення вбачається, що воно прийнято (проголосували: за - 7 чол., проти -3 чол., утрималось -2).

Згідно вимог статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що позов в частині визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області №78/19-17 від 13.10.2017р. Про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади підлягає задоволенню.

Щодо вимог позивачів про зобов'язання ОСОБА_6 сільську раду Хотинського району Чернівецької області здійснити дії, які передбачені п.5 ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , а саме повторно прийняти рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад, суд зазначає, що не може втручатися у дискреційні повноваження суб'єкта владних повноважень.

Під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

З огляду на положення Кодексу адміністративного судочинства України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Судом встановлено, що згідно ч.5 ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.

Тобто звідси вбачається, що вирішення питання про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громадналежать до компетенції орагну місцевого самоврядування та передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Частиною 4 ст. 245 КАС України передбачено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Судом звертається увага позивачів, що дії суду про зобов'язання суб'єкта владних повноважень прийняти рішення можливі у випадку визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною.

Враховуючи вищенаведене в задоволенні позову в частині зобов'язання ОСОБА_6 сільську раду Хотинського району Чернівецької області здійснити дії, які передбачені п.5 ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , а саме повторно прийняти рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад, слід відмовити.

Відповідно до ч.3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Згідно з ч.ч. 1, 4 ст. 134 КАС України витрати, пов'язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснення ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

На підтвердження понесення витрат на правничу допомогу представником позивачів було подано договори про надання правової допомоги від 22.10.2017р. №1221017, №2221017, № 04221017, №05221017 (а.с 58-73), детальний опис наданих послуг (а.с.89) та копії квитанцій від 15.12.2017р. про сплату позивачами 4800,00 грн., по 1200,00 грн. кожним (а.с.90).

14.05.2018р. представником позивачів подано клопотання про стягнення витрат на професійну правову допомогу, відповідно до якого витрати на правничу допомогу складають 7929,00 грн. На підтвердження чого представником позивача подано рахунок №05001017 від 14.05.2018р., згідно якого до сплати підлягає сума витрат на правничу допомогу в розмірі 7929,00 грн., з яких 4800,00 грн. сплачено 15.12.2017р., 3129,00 грн. підлягає сплаті протягом 3 банківських днів. Однак доказів, які б свідчили про оплату наданих послуг в розмірі 3129,00 грн., оформлених у встановленому законом порядку представником позивачів надано не було.

За таких обставин, представником позивачів підтверджено, що його довірителями понесено витрати на правничу допомогу в розмірі 4800,00 грн.

Враховуючи вищенаведене, а також те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню (50%), з відповідача необхідно стягнути на користь позивачів судовий збір в розмірі 1280,00 грн., по 320,00 грн. кожному, а також витрати на правничу допомогу в розмірі 2400,00 грн., по 600,00 грн. кожному.

Керуючись ст. ст. 5-11, 73-77, 134, 139, 143, 211, 217, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_4(с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, паспорт серії КР №028048), ОСОБА_2 (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, паспорт серії КР №694603), ОСОБА_5 (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, паспорт серії КР №570640), ОСОБА_1 (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, паспорт серії КР №389410) до ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, ідентифікаційний код 04416950), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_7 сільської об'єднаної територіальної громади Хотинського району Чернівецької області (вул. Головна, 66, с. Клішківці Хотинського району Чернівецької області, ідентифікаційний код 04416832) про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 13 жовтня 2017 року та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішенняпозачергової ХІХ сесії VІІ скликання ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області №78/19-17 від 13.10.2017р. Про надання згоди на добровільне приєднання до ОСОБА_7 об'єднаної територіальної громади .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, ідентифікаційний код 04416950)на користь ОСОБА_4 (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, паспорт серії КР №028048) судовий збір в розмірі 320,00 грн., витрати на правничу допомогу в розмірі 600,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, ідентифікаційний код 04416950) на користь ОСОБА_2 (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, паспорт серії КР №694603) судовий збір в розмірі 320,00 грн., витрати на правничу допомогу в розмірі 600,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, ідентифікаційний код 04416950) на користь ОСОБА_5 (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, паспорт серії КР №570640) судовий збір в розмірі 320,00 грн., витрати на правничу допомогу в розмірі 600,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_6 сільської ради Хотинського району Чернівецької області (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, ідентифікаційний код 04416950) на користь ОСОБА_1 (с.Санківці Хотинського району Чернівецької області, паспорт серії КР №389410) судовий збір в розмірі 320,00 грн., витрати на правничу допомогу в розмірі 600,00 грн.

В решті частині позову щодо зобов'язання ОСОБА_6 сільську раду Хотинського району Чернівецької області здійснити дії, які передбачені п.5 ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , а саме повторно прийняти рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хотинський районний суд Чернівецької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 18.05.2018 року.

Суддя: ОСОБА_15

СудХотинський районний суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення18.05.2018
Оприлюднено18.05.2018
Номер документу74056633
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —724/1656/17

Постанова від 30.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 30.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 25.09.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 21.08.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 18.05.2018

Адміністративне

Хотинський районний суд Чернівецької області

Гураль Л. Л.

Рішення від 14.05.2018

Адміністративне

Хотинський районний суд Чернівецької області

Гураль Л. Л.

Ухвала від 17.04.2018

Адміністративне

Хотинський районний суд Чернівецької області

Гураль Л. Л.

Ухвала від 28.03.2018

Адміністративне

Хотинський районний суд Чернівецької області

Гураль Л. Л.

Ухвала від 02.03.2018

Адміністративне

Хотинський районний суд Чернівецької області

Гураль Л. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні