ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2018 року м. ОдесаСправа № 916/2606/17 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Філінюка І.Г.,
суддів : Лавриненко Л.В., Таран С.В.
секретар судового засідання Чеголя Є.О.
за участю:
від Ізмаїльської міської ради - Дубей Є.В., довіреність № 24 від 22.01.2018;
від Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради - Дубей Є.В., довіреність № 3, від 26.01.2018;
від КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла - Багно В.С., ордер № 331671 від 24.04.2018;
від Управління культури, національностей, релігій та охорони об'єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації - Ткачук І.М., довіреність № 01-15/1104сп, дата видачі : 03.05.18;
ОСОБА_4 в судове засідання не з'явився.
розглянувши апеляційну скаргу Колективного підприємства Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла
на рішення Господарського суду Одеської області від 14.03.2018
суддя - Рога Н.В.
Час і місце ухвалення: 16:42 год.; м. Одеса
Дата складання повного тексту 23.03.2018
по справі № 916/2606/17
за позовом Колективного підприємства Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла
до відповідачів:
1. Ізмаїльської міської ради;
2. Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради;
3. ОСОБА_4
за участю третьої особи на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління культури, національностей, релігій та охорони об'єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації
про визнання недійсними конкурсу з приватизації нежитлової будівлі, договору купівлі-продажу, зобов'язання не вчиняти дії
ВСТАНОВИВ:
Колективне підприємство Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла (далі - КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла ), звернулось до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Ізмаїльської міської ради, Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради про визнання недійсним конкурсу з приватизації нежитлової будівлі, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, який відбувся 15.09.2017 та проведений Фондом комунального майна Ізмаїльської міської ради; про визнання недійсним договору купівлі-продажу комунального майна шляхом продажу на конкурсі від 18.09.2017, засвідченого приватним нотаріусом Ізмаїльського міського нотаріального округу Єфименко М.Д., зареєстрованого в реєстрі за №3542; про зобов'язання Ізмаїльської міської ради не вчиняти дії щодо позбавлення права господарського відання та користування КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла нежитловими приміщеннями за адресою: АДРЕСА_1.
Згідно заяви про уточнення позовних вимог від 05.12.2017 позивач просить суд визнати недійсним конкурс з приватизації нежитлової будівлі, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, який відбувся 15.09.2017 та проведений Фондом комунального майна Ізмаїльської міської ради; визнати недійсним договір купівлі-продажу комунального майна шляхом продажу на конкурсі від 19.09.2017, засвідчений приватним нотаріусом Ізмаїльського міського нотаріального округу Єфименко М.Д., зареєстрований в реєстрі за №3542; зобов'язати Ізмаїльську міську раду не вчиняти дії щодо позбавлення права господарського відання та користування КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла нежитловими приміщеннями за адресою: АДРЕСА_1.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 01.11.2017 залучено до участі у справі у якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління культури, національностей, релігії та охорони об'єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 05.12 2017 залучено до участі у справі у якості іншого відповідача ОСОБА_4.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 14.03.2018 у задоволенні позову КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла - відмовити повністю.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла звернулась до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, відповідно до якої просить суд, скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 14.03.2018 по справі № 916/2606/17 за позовом КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла до Ізмаїльської міської ради, Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради, ОСОБА_4 про визнання недійсними конкурсу з приватизації нежитлової будівлі, визнання недійсним договору купівлі-продажу, зобов'язання не вчиняти дії та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла у повному обсязі.
Зокрема, особа яка подала апеляційну скаргу зазначає, що судом першої інстанції зроблено висновок про те, що спірний об'єкт не є об'єктом культурної спадщини і не перебуває під охороною держави, але такий висновок не відповідає обставинам справи та матеріалам, з яких вбачається, що будівлею-пам'яткою архітектури місцевого значення є весь Будинок з лавками , розташований за адресою: АДРЕСА_1, а не окремий його флігель.
Оскільки Будинок з лавками є саме пам'яткою архітектури, яка перебуває під охороною держави, такий об'єкт не може бути об'єктом малої приватизації. Отже, на правовідносини з його приватизації не поширюється дія Закону України Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію) , а також: Положення про порядок приватизації об'єктів комунальної власності шляхом викупу, за конкурсом з відкритістю ціни за принципом аукціону, затвердженого рішенням Ізмаїльської міської ради від № 3565-УІ від 27 грудня 2013 року.
Також, скаржник зазначає, що суд першої інстанції не застосував статті 92, 116, 149 Земельного кодекс України та не врахував те, що разом із позбавленням права користування та господарського відання нежитловими приміщеннями у КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла фактично була вилучена земельна ділянка надана відповідно до Державним актом на право постійного користування землею від 09.08.1999, що порушило законні права та інтереси КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла .
Відзиви на апеляційну скаргу до Одеського апеляційного господарського суду не надходили.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Філінюк І.Г., судді - Лавриненко Л.В., Таран С.В.) від 05.04.2018 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла на рішення Господарського суду Одеської області від 14.03.2018 у справі № 916/2606/17.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 05.04.2018 призначено справу № 916/2606/17 до розгляду на 25.04.2018 о 15:00 год.
24.04.2018 до Одеського апеляційного господарського суду від ОСОБА_6 надійшла заява про проведення судового засідання без його участі.
У судовому засіданні Одеського апеляційного господарського суду 25.04.2018 протокольно проголошено перерву щодо розгляду апеляційної скарги до 21.05.2018 о 12:30 год., про що під розписку було повідомлено представників сторін.
У судове засідання 02.11.2017 з'явились представники Ізмаїльської міської ради,
Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради, КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла , Управління культури, національностей, релігій та охорони об'єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації. ОСОБА_4 в судове засідання не з'явився.
Представник КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла у судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав та просив скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 14.03.2018 по справі № 916/2606/17 та задовольнити позовні вимоги КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла .
Представники Ізмаїльської міської ради, Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради, Управління культури, національностей, релігій та охорони об'єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації в повному обсязі не згодні із твердженнями скаржника, викладених в апеляційній скарзі та просили суд у задоволені апеляційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції від 14.03.2018 у справі № 916/2606/17 - залишити без змін.
Щодо заявлених учасниками справи клопотань під час перегляду справи у апеляційній інстанції.
В судовому засіданні 21.05.2018 представником КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла заявлено клопотання про зупинення провадження у справі до розгляду Одеським окружним адміністративним судом справи № 815/2317/18 про визнання протиправним та скасування рішення Ізмаїльської міської ради від 23.12.2016 № 1780-VII О передаче объектов коммунальной собственности Измаильской городской громады, подлежащих приватизации в 2017 году в частині включення нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_1, до переліку об'єктів, що підлягають приватизації у спосіб продажу за конкурсом.
Крім того, в судовому засіданні 21.05.2018 представником КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла заявлено клопотання про відкладення розгляду справи.
Вищевказані клопотання КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла були розглянуті судовою колегією в судовому засіданні 21.05.2018 та за результатами їх розгляду винесено ухвали в протокольній формі, про відмову в їхбзадоволенні, що відображено у протоколі судового засідання від 21.05.2018 по справі № 916/2606/17.
Інші заяви та клопотання учасниками справи до суду не заявлялись.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Статтею 269 ГПК України встановлено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, рішенням Господарського суду Одеської області від 17.06.2009 у справі №22-30/148-08-2968 визнано, зокрема, право власності територіальної громади сіл селищ, міст Одеської області в особі Одеської обласної ради на будівлі - пам'ятки культурної спадщини, розташовані за адресою: АДРЕСА_1. Рішення суду набрало законної сили.
Рішенням Ізмаїльської міської ради від 31.05.2013 №2938 вирішено надати згоду на прийом об'єкта культурної спадщини Будинок з лавками , який розташований за адресою: АДРЕСА_1 із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області до комунальної власності територіальної громади м. Ізмаїл. Рішенням Одеської обласної ради від 04.06.2013 №858-УІ Про передачу об'єкта культурної спадщини Будинок з лавками , що розташований за адресою: АДРЕСА_1 із спільної власності територіальних громад сіл, селищ , міст області до комунальної власності територіальної громади м.Ізмаїл передано вищезазначений об'єкт до комунальної власності територіальної громади м.Ізмаїл.
23.10.2014 Управління охорони об'єктів культурної спадщини обласної державної адміністрації зареєструвало охоронний договір на пам'ятку культурної спадщини, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1.
Відповідно до п. 1, 6 охоронного договору на пам'ятку культурної спадщини № 04-02/3106 від 22.10.2014, власник бере на себе зобов'язання щодо охорони будівлі-пам'ятки загальною площею 287,2 кв.м.; використовувати будівлю - пам'ятку загальною площею 287,2 кв.м. по АДРЕСА_1 під розміщення типографії, включно для діяльності, що не спричиняє ушкоджень пам'ятці.
Згідно ст. 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Положеннями ч.1,2 ст.319 Кодексу встановлено , що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
За приписами ст.327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно п.п.1, 5, 8 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів. Об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до положень ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 1 Закону України Про приватизацію державного майна , ст.ст.7, 23 Закону України Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію) , рішенням Ізмаїльської міської ради від 31.12.2014 №4753-УІ О перечне объектов коммунальной собственности Измаильской городской громады, подлежащих приватизации в 2015 году вирішено затвердити перелік об'єктів комунальної власності Ізмаїльської міської громади, що підлягають приватизації в 2015 році, до складу яких включено нежитлові будівлі, надвірні споруди , загальною площею 443, 5 кв.м, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 спосіб приватизації - конкурс). У подальшому, рішенням Ізмаїльської міської ради №1780-УІІ від 23.12.2016 О перечне объектов коммунальной собственности Измаильской городской громады, подлежащих приватизации в 2017 году нежитлові будівлі, надвірні споруди, загальною площею 443,5 кв.м, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 було включено до переліку об'єктів комунальної власності Ізмаїльської міської громади, що підлягали приватизації у 2017році.
Рішенням Ізмаїльської міської ради від 27.12.2013 за №3565-УІ Об утверждении Положения о порядке приватизации обектов коммунальной собственности путем выкупа, по конкурсу с открытостью предложения цены по принципу аукциона затвержено нову редакцію Положення про порядок приватизації об'єктів комунальної власності шляхом викупу, за конкурсом з відкриттям пропозиції ціни за принципом аукціону.
Відповідно до п.1.5 даного Положення Ізмаїльська міська рада на пленарному засіданні приймає рішення щодо приватизації об'єктів комунальної власності територіальної громади із затвердженням переліку об'єктів, що підлягають приватизації , а також затверджує спосіб, умови та порядок продажу у відповідності до чинного законодавства України. Одночасно з прийняттям рішення про приватизацію об'єктів міської комунальної власності Ізмаїльська міська рада доручає Фонду комунального майна здійснити продаж відповідних об'єктів комунальної власності (п. 1.8 Положення).
Рішенням Ізмаїльської міської ради від 31.12.2014 №4753-УІ О перечне объектов коммунальной собственности Измаильской городской громады, подлежащих приватизации в 2015 году вирішено затвердити перелік об'єктів комунальної власності Ізмаїльської міської громади, що підлягають приватизації в 2015 році, до складу яких включено нежитлові будівлі, надвірні споруди , загальною площею 443, 5 кв.м, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 спосіб приватизації - конкурс).
У подальшому, рішенням Ізмаїльської міської ради №1780-УІІ від 23.12.2016 О перечне объектов коммунальной собственности Измаильской городской громады, подлежащих приватизации в 2017 году нежитлові будівлі, надвірні споруди, загальною площею 443, 5 кв.м, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 було включено до переліку об'єктів комунальної власності Ізмаїльської міської громади, що підлягали приватизації у 2017 році.
Відповідно до п.1.4 Положення про порядок приватизації об'єктів комунальної власності шляхом викупу, за конкурсом з відкриттям пропозиції ціни за принципом аукціону не можуть бути об'єктами приватизації будівлі (споруди, приміщення) або їх окремі частини, які є національною культурною або історичною цінністю та знаходяться у зв'язку з цим під охороною держави, а також будівлі ( споруди, приміщення) або їх окремі частини, де розміщуються бібліотеки, книжкові магазини та державні видання, установи охорони здоров'я системи екстреної медичної допомоги , визначені рішенням Ізмаїльської міської ради, як такі, що не підлягають приватизації.
Як вірно встановлено місцевим господарським судом, спірний об'єкт - нежилі приміщення в будівлях літ.А, літ.Б, літ.Г, №1, літ.Д, загальною площею 443,5 кв.м, господарські споруди - літ.М, літ.П, літ.Р, надвірні споруди 5-9, не віднесений Ізмаїльською міською радою до переліку об'єктів, що не підлягають приватизації, та не є об'єктом культурної спадщини, що також підтверджується охоронним договором на пам'ятку культурної спадщини № 04-02/3106 від 22.10.2014, відповідно до якого об'єктом культурної спадщини є лише флігель літ. В , розташований за адресою: АДРЕСА_1
Стосовно доводів апеляційної скарги, щодо порушенням порядку проведення конкурсу з продажу об'єкту, який знаходиться під охороню держави як пам'ятка культурної спадщини, колегія суддів зазначає наступне.
Порядок підготовки об'єкта приватизації до продажу способом конкурс з відкритістю пропозиції ціни за принципом аукціон врегульований розділом ІІ Положення, відповідно до якого з моменту прийняття рішення про приватизацію об'єкта здійснюється його підготовка до приватизації ( п.2.5), зокрема, не пізніше ніж за 20 календарних днів до дати проведення конкурсу Фонд готує та публікує інформацію про об'єкти приватизації , умови та дату проведення конкурсу щодо продажу об'єктів приватизації ( п. 2.6). Інформацію про об'єкти, що підлягають приватизації, публікується Фондом не пізніше ніж за 20 календарних днів до дати проведення конкурсу в одному з місцевих засобів масової інформації та на офіційному сайті м. Ізмаїл.
На виконання рішення Ізмаїльської міської ради №1780-УІІ від 23.12.2016, 29.07.2017 в газеті Курьєр тижня на сторінці 3 якої було опубліковано інформацію Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради по проведенню конкурсу з відкритою пропозицією ціни по принципу аукціону з продажу об'єктів комунальної власності територіальної громади м.Ізмаїл. Під номером ІІ у цій інформації було опубліковано відомості щодо нежитлових приміщень загальною площею 443,5 кв.м , що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, зазначено опис об'єкту, його місце розташування, початкова ціна для продажу, розмір оплати за подання заяви та розмір застави, порядок подання заяви, строки її подання. Також було зазначено, що конкурс по об'єктам буде проведено в 10:00 15.09.2017 за адресою: м.Ізмаїл, пр.Суворова, 62, третій поверх, зал виконавчого комітету. Строк подання заяви та пропозицій згідно умов конкурсу було встановлено до 13:00 год. 07.09.2017 включно.
Наказом Фонду від 07.09.2017 за №66 зареєстровано заяву ОСОБА_4 щодо приватизації 13/50 частин нежитлових будівель та споруд, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 . ОСОБА_4 був єдиним учасником, який виявив бажання брати участь у конкурсі з продажу цього об'єкту .
Відповідно до п.5.15 Положення про порядок приватизації об'єктів комунальної власності шляхом викупу, по конкурсу з відкритою пропозицією ціни по принципу аукціону, затвердженого рішенням Ізмаїльської міської ради №3565-УІ від 27.12.2013, якщо для участі у конкурсі по продажу об'єкту надійшла заява від одного покупця, такий об'єкт може бути проданий безпосередньо такому покупцю по запропонованій ним ціні, але не нижче початкової ціни продажу при забезпеченні ним умов приватизації.
Протоколом №08 від 14.09.2017 засідання конкурсної комісії по продажу об'єктів комунальної власності, затвердженим наказом начальника Фонду №68 від 14.09.2017, допущено до участі у конкурсі для подачі пропозицій ціни з продажу об'єктів комунальної власності ОСОБА_4
Відповідно до протоколу №09 від 15.09.2017 засідання конкурсної комісії по продажу об'єктів комунальної власності, затвердженого наказом начальника Фонду №69 від 15.09.2017, вирішено продати об'єкт - нежитлові будівлі загальною площею 443, 5 кв.м, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, ОСОБА_4
Крім того, судовою колегією встановлено, що відповідно до свідоцтва про права власності на нерухоме майно Ізмаїльської міської ради від 17.01.2015 об'єкт нерухомого майна, розташований за адресою: АДРЕСА_1, складається з:
літ. А - адміністративна будівля - 262, 1 кв. м;
літ. Б - адміністративна будівля - 149,3 кв. м;
літ. Г - адміністративна будівля - 59,3 кв. м;
літ. В - друкарня - 355 кв. м;
літ. Д - гараж - 104, 7 кв. м;
літ. С - гараж - 36,8 кв. м;
літ. Е - цех -127,4 кв. м;
літ Ж - склад - 243, 4 кв. м;
літ. Н - адміністративна будівля - 181,3 кв. м;
літ. З, Р - вбиральня літ. Л, М, П - сарай літера 1-9 - надвірні споруди.
Згідно договору купівлі-продажу комунального майна шляхом продажу на конкурсі від 19.09.2017 у власність покупця перейшли наступні приміщення: літера А - адміністративна будівля з підвалом а , верандою а1 , верандою а2 , загальною площею 262,1 кв.м., із літери Б - адміністративна будівля, приміщення № 1,4,І, площею 21,0 кв.м., літера Д - гараж, загпальною площею 104,7 кв.м., літера Р - вбиральня, літера М - сарай, літера П - сарай, надвірні споруди № 5,6,7,8,9.
Таким чином, до об'єкту малої приватизації відповідно до договору купівлі - продажу від 19 вересня 2017 року не входить друкарня (літера В), що є об'єктом культурної спадщини згідно охоронного договору на пам'ятку культурної спадщини.
Отже, конкурс Фонду комунального майна Ізмаїльської міської ради відбувся відповідно до діючого законодавства України та на підставі рішення Ізмаїльської міської ради № 1780-VII від 16.12.2016, яким затверджено перелік об'єктів комунальної власності, які підлягають приватизації у 2017 році, у тому числі про включення у перелік приватизації нежилих будівель та надвірних споруд за адресою: АДРЕСА_1.
Крім того, колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги, що будівлею-пам'яткою архітектури місцевого значення є весь Будинок з лавками , розташований за адресою: АДРЕСА_1, а не окремий його флігель.
Відповідно до п. 1, 6 охоронного договору на пам'ятку культурної спадщини № 04-02/3106 від 22.10.2014, власник бере на себе зобов'язання щодо охорони будівлі-пам'ятки загальною площею 287,2 кв.м.; використовувати будівлю - пам'ятку загальною площею 287,2 кв.м. по АДРЕСА_1 під розміщення типографії, включно для діяльності, що не спричиняє ушкоджень пам'ятці.
Так, відповідно до Акту технічного стану пам'ятки від 23.04.2014, який є додатком до охоронного договору від 22.10.2014 № 04-02/3106, будинок з лавками, споруджений у І пол. ХІХ СТ., розташований за адресою: АДРЕСА_1 та загальна площа якого складає 287,2 кв.м.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування ,їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень, визначених законом, приймають рішення , які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ч.1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території, акти органів місцевого самоврядування є обов'язковими.
Як вірно зазначено місцевим господарським судом, рішення Ізмаїльської міської ради №1780-УІІ від 23.12.2016 О передаче объектов коммунальной собственности Измаильской городской громады, подлежащих приватизации в 2017 году не визнано у судовому порядку незаконним, недійсним та не скасоване, отже, мало виконуватися Фондом комунального майна Ізмаїльської міської ради, у тому числі, і у частині продажу нежитлових будівель загальною площею 443,5 кв.м, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1.
Щодо доводів апеляційної скарги, що суд першої інстанції не застосував статті 92, 116, 149 Земельного кодекс України та не врахував те, що разом із позбавленням права користування та господарського відання нежитловими приміщеннями у КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла фактично була вилучена земельна ділянка надана відповідно до Державним актом на право постійного користування землею від 09.08.1999, що порушило законні права та інтереси КП Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла , колегія суддів зазначає наступне.
Як вірно зазначено судом першої інстанції, рішенням виконкому Ізмаїльської міської Ради народних депутатів від 28.11.1991 №1557 О передаче на баланс редакции газеты Советский Измаил помещений занятых редакциями городской газеты Советский Измаил , редакції Советский Измаил приміщення, у яких розміщені її власна редакція площею 232,8 кв.м, редакція районної газети Ленинский путь площею 172,9 кв.м та міськтипографії площею 835,8 кв.м передані на баланс, що не є тотожнім передачі у власність та повне господарське відання. Адже, баланс підприємства - це лише форма бухгалтерської звітності, у якій відображаються, зокрема, активи та пасиви підприємства, а також підстави знаходження майна у даної юридичної особи.
Отже, відповідно до рішення виконкому Ізмаїльської міської Ради народних депутатів від 28.11.1991 №1557 О передаче на баланс редакции газеты Советский Измаил помещений занятых редакциями городской газеты Советский Измаил , у позивача у справі на підставі зазначеного рішення не могло виникнути ані права власності, ані права господарського відання на приміщення , у яких розміщені її власна редакція площею 232,8 кв.м, редакція районної газети Ленинский путь площею 172,9 кв.м та міськтипографії площею 835,8 кв.м.
05.02.2001 між Ізмаїльською міською радою (Рада) та колективом редакції газети Советский Измаил (Редакція) був укладений договір безоплатного користування майном, згідно якого Рада передає, а Редакція приймає у користування: - нежитлове приміщення за адресою: АДРЕСА_1, площею 445, 7 кв.м, балансовою вартістю 73 789 грн., залишковою вартістю 13 894 грн.; - видавницький комплекс балансовою вартістю 32 985 грн., залишковою вартістю станом на 01.01.2001 14 238 грн., який складається з комп'ютерного обладнання, перерахованого в акті про виконання контракту №94/С043, який є додатком до цього договору.
Отже, договір безоплатного користування майном укладеного між колективом редакції газети Советский Измаил та Ізмаїльською міською радою, також є підтвердженням відсутності права власності у позивача на спірний об'єкт.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, рішенням Ізмаїльської міської ради від 18.06.1999 №186-ХХІІІ О предоставлении в постоянное пользование земельного участка редакции газеты Советский Измаил вирішено надати редакції газети Советский Измаил в постійне користування земельну ділянку площею 0,0904 га (що знаходиться у фактичному користуванні редакції) по АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд (будівля редакції); видати редакції газети Радянський Ізмаїл державний акт на право постійного користування землею.
Відповідно Державного акту на право постійного користування землею НОМЕР_1 , який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №98, у постійне користування редакції газети Советский Измаил надано земельну ділянку по АДРЕСА_2, а не по АДРЕСА_1.
Колегія апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що правовий механізм переходу прав на землю, пов'язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, визначено у статті 120 Земельного кодексу України і статті 377 Цивільного кодексу України, за змістом яких до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Водночас, згідно зі статтями 125 - 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, яка оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Згідно з пунктом е частини 1 статті 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.
Отже, за змістом цих норм визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладанні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку у разі набуття права власності на нерухомість.
Твердження скаржника про порушення і неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження та суперечать матеріалам справи.
Враховуючи викладене, судова колегія вважає, що господарський суд першої інстанції, приймаючи оскаржуване рішення, повно і всебічно дослідив матеріали справи, надав вірну юридичну оцінку обставинам справи та наданим доказам, порушень норм матеріального і процесуального права не допустив, у зв'язку з чим підстави для скасування або зміни рішення суду та задоволення апеляційної скарги відсутні.
У зв'язку з таким апеляційна скарга залишається без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Судові витрати за подання апеляційної скарги покладаються на Колективне підприємство Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла в порядку ст. 129 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 255, 269, 270, 275, 276, 281- 283 Господарського процесуального кодексу України, Одеський апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Рішення Господарського суду Одеської області від 14.03.2018 у справі № 916/2606/17 - залишити без змін.
Апеляційну скаргу Колективного підприємства Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла - залишити без задоволення.
Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Колективне підприємство Редакція газети Співрозмовник Ізмаїла .
Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена в касаційному порядку, передбаченому параграфом 1 глави 2 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 23.05.2018.
Головуючий суддя І.Г. Філінюк
Суддя Л.В. Лавриненко
Суддя С.В. Таран
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2018 |
Оприлюднено | 23.05.2018 |
Номер документу | 74160325 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Філінюк І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні