Постанова
від 23.05.2018 по справі 922/657/17
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2018 року

м. Київ

Справа № 922/657/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

О.О. Мамалуй - головуючий, Л.В. Стратієнко, І.В. Ткач

за участю секретаря судового засідання - Н.С. Руденко

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу комунального підприємства "Жилкомсервіс"

на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 07.09.2017р.

у складі колегії суддів: С.В. Барбашова - головуючий, О.А. Істоміна, Н.М. Пелипенко

та на рішення господарського суду Харківської області від 13.06.2017р.

суддя: Н.С. Добреля

за позовом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перемоги-78А"

до 1. Комунального підприємства "Жилкомсервіс";

2. Департаменту житлового господарства Харківської міської ради;

3. Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради;

4. Департаменту комунального господарства Харківської міської ради;

5. Харківської міської ради;

6. Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна та приватизації Харківської міської ради

про зобов'язання передати в управління

за участю представників учасників:

позивача: не з'явилися

відповідача-1: не з'явилися

відповідача-2: не з'явилися

відповідача-3: не з'явилися

відповідача-4: не з'явилися

відповідача-5: не з'явилися

відповідача-6: не з'явилися

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

Об"єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перемоги-78А" (далі - ОСББ "Перемоги-78А", позивач) звернулось до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Комунального підприємства "Жилкомсервіс" (далі - КП "Жилкомсервіс", відповідач-1), Департаменту економіки житлового господарства Харківської міської ради, Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, Департаменту комунального господарства Харківської міської ради та Харківської міської ради про зобов`язання КП "Жилкомсервіс" передати в управління багатоквартирний будинок № 78А по проспекту Перемоги в м. Харкові.

Позовні вимоги мотивовані безпідставною відмовою КП "Жилкомсервіс" передати в управління ОСББ "Перемоги-78А" багатоквартирний будинок № 78А по проспекту Перемоги в місті Харкові.

2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття

Рішенням господарського суду Харківської області від 13.06.2017р. у справі № 922/657/17, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 07.09.2017р., позовні вимоги ОСББ "Перемоги-78А" задоволено частково. Зобов`язано КП "Жилкомсервіс" передати в управління ОСББ "Перемоги-78А" багатоквартирний будинок № 78А по проспекту Перемоги в місті Харкові. В частині позовних вимог до Департаменту житлового господарства Харківської міської ради, Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, Департаменту комунального господарства Харківської міської ради, Управління економіки та комунального майна Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради в задоволенні позову відмовлено.

Рішення мотивовано тим, що КП "Жилкомсервіс", якому передано в господарське відання багатоквартирний житловий будинок по проспекту Перемоги, 78А у місті Харкові, ухиляється від обов'язку щодо передачі спірного будинку в управління ОСББ "Перемоги-78А", яке створене відповідно до вимог чинного законодавства та якому установчими зборами власників квартир та нежитлових приміщень передано в управління житловий будинок по проспекту Перемоги, 78А у місті Харкові.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

КП "Жилкомсервіс", не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, звернулось з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 13.06.2017р., постанову Харківського апеляційного господарського суду від 07.09.2017р. у справі № 922/657/17 та передати справу на новий розгляд.

Скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм ст.ст. 54, 63 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідач-1 зазначає, що судом першої інстанції при винесенні рішення не враховано вимог ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків", відповідно до якої компетенція установчих зборів є обмеженою, а саме: установчі збори приймають рішення про створення об'єднання і затверджують його статут. При цьому, віднесення будь-яких інших питань до компетенції установчих зборів законодавством не передбачено.

Відповідач-1 вказує на те, що постанова Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. № 1521 "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", якою затверджено Порядок передачі майна на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, не може бути застосована, у зв'язку зі змінами внесеними Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", і яким скасована передача житлових будинків на баланс ОСББ. Даний факт підтверджується листами Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.09.2016р. № 7/9-12081 та від 08.02.2016р. № 8/9-356-16.

Також, КП "Жилкомсервіс" зазначає, що передача будинку в управління ОСББ можлива лише при дотриманні співвласниками та ОСББ вимог ст. 9 - 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", зокрема при дотримані порядку визначення управителя житловим будинком співвласниками на зборах та відносить дане питання до виключної компетенції загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, а не до компетенції установчих зборів ОСББ.

Скаржник також наголошує на тому, що судами попередніх інстанцій при розгляді даної справи не враховано, що житловий будинок № 78А по пр. Перемоги в м. Харкові належить до об'єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова. КП "Жилкомсервіс" не наділено повноваженнями щодо розпорядження комунальною власністю територіальної громади.

4. Позиції інших учасників справи

У відзиві на касаційну скаргу Департамент економіки та комунального майна просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 13.06.2017р., постанову Харківського апеляційного господарського суду від 07.09.2017р. у справі № 922/657/17 та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачеві у задоволенні позовних вимог.

5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій

Власниками багатоквартирного будинку установчими зборами прийнято рішення, оформлене протоколом від 27.03.2016р.: - про обрання головою установчих зборів ОСОБА_6; - створення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перемоги-78А" із місцезнаходженням: м. Харків, проспект Перемоги, 78А; - затвердження Статуту Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перемоги-78А" в запропонованій редакції; - проведення державної реєстрації Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перемоги-78А" доручено ОСОБА_6; - житловий будинок № 78А по проспекту Перемоги в місті Харкові вирішено прийняти на баланс ОСББ "Перемоги-78А" та здійснювати управління багатоквартирним будинком ОСББ "Перемоги-78А" через свої органи управління.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 27.05.2016р. проведено державну реєстрацію новоутвореної юридичної особи - ОСББ "Перемоги-78А". Керівником ОСББ "Перемоги-78А" є ОСОБА_6

Згідно з пунктом 1 р. ІІ Статуту об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перемоги-78А", зареєстрованого 27.05.2016р. відповідно до протоколу № 1, метою створення ОСББ є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом.

Пунктом 3 р. ІІ Статуту ОСББ передбачено, що завданням та предметом діяльності ОСББ є 1) забезпечення реалізації прав співвласників на володіння та користування спільним майном; 2) забезпечення належного утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території; 3) сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами; 4) забезпечення виконання співвласниками своїх зобов'язань, пов`язаних з діяльністю об'єднання.

Судами встановлено, що 30.06.2016р. позивачем до КП "Жилкомсервіс" направлено лист № 1 щодо прийняття рішення про передання будинку № 78А по проспекту Перемоги в м. Харкові на баланс в управління Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перемоги - 78А".

КП "Жилкомсервіс" листом № 15256/2/07/05 від 22.07.2016р. повідомило, що з питання списання будинку № 78А по пр. Перемоги в місті Харкові необхідно звернутися до власника комунального майна - Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки комунального майна Харківської міської ради. Також у вказаному листі було зазначено про необхідність надати документи, які підтверджують право власності на житлові (нежитлові) приміщення у будинку № 78-А по проспекту Перемоги.

Крім того, листом № 14519 від 09.09.2016р. Департамент економіки та комунального майна Харківської міської ради повідомив позивача, що відповідно до рішення 12 сесії Харківської міської Ради народних депутатів І скликання від 28.09.1992р. "Про комунальну власність міста" житловий будинок по проспекту Перемоги, 78-А, включено до переліку об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Харкова. На виконання рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.02.2007р. № 188 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 20.12.2006р. "Про визнання виконавців послуг житловому фонді міста Харкова" розпорядженням Управління № 189 від 28.02.2007р. вказаний житловий будинок передано в господарське відання комунальному підприємству "Жилкомсервіс". Житловий будинок за вказаною адресою на баланс інших юридичних осіб Управлінням не передавався.

ОСББ "Перемоги-78А" неодноразово зверталось до КП "Жилкомсервіс", Харківського міського голови, Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, Департаменту житлового господарства Харківської міської ради про передачу ОСББ технічної документації на житловий будинок, переліку осіб, що мають були включені до комісії з передання житлового багатоквартирного будинку по проспекту Перемоги, 78А у місті Харкові в управління, на баланс ОСББ, включення до комісії з передання будинку в управління голову правління ОСББ та про передачу в управління ОСББ житлового багатоквартирного будинку по проспекту Перемоги, 78А у місті Харкові.

6. Норми права та мотиви, з яких виходить суд касаційної інстанції при прийнятті постанови

Згідно зі ст. 355 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) майно, що є у власності двох або більше осіб (співвласників), належить їм на праві спільної власності (спільне майно). Майно може належати особам на праві спільної часткової або на праві спільної сумісної власності. Право спільної власності виникає з підстав, не заборонених законом. Спільна власність вважається частковою, якщо договором або законом не встановлена спільна сумісна власність на майно.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 368 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб'єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.

Частина 1, 2 ст. 369 ЦК України співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними. Розпоряджання майном, що є у спільній сумісній власності, здійснюється за згодою всіх співвласників, якщо інше не встановлено законом.

Ст. 382 ЦК України передбачено, що квартирою є ізольоване помешкання в житловому будинку, призначене та придатне для постійного у ньому проживання. Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

У ст. 385 ЦК України зазначено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов'язаних з реалізацією прав та виконанням обов'язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління регламентовані Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

Відповідно до ч.ч. 1, 7 та 8 ст. 1 вказаного Закону багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов'язків співвласників, пов'язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку.

Частиною 1 ст. 10 вказаного Закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Статтею 4 вказаного Закону об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання. Господарче забезпечення діяльності об'єднання може здійснюватися власними силами об'єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб'єктів господарювання. Об'єднання є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку. Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.

Згідно зі ст. 12 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" управління багатоквартирним будинком здійснює об'єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об'єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об'єднання.

Відповідно до п. 1, п. 2 загальної частини Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. № 1521 Державна реєстрація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) проводиться виконавчим органом міської, районної у місті ради, районною, районною у мм. Києві і Севастополі державною адміністрацією (далі - органи державної реєстрації) за місцем знаходження багатоквартирного будинку. Органи державної реєстрації ведуть реєстри об'єднань співвласників багатоквартирного будинку в установленому ними порядку. Реєстрація об'єднань, найменування яких тотожні найменуванням інших об'єднань, внесених до відповідного реєстру об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - реєстр), не допускається. Орган державної реєстрації дає змогу провести перевірку заявленого найменування об'єднання на тотожність найменуванням об'єднань, внесених до реєстру. Об'єднання розташовується за місцем знаходження багатоквартирного будинку.

Відповідно до ч. 14 ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. ОСББ вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

Статтею 87 ЦК України передбачено, що юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.

Згідно з ч. 4 ст. 91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України запису про її припинення.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, з 27.05.2016р. (день державної реєстрації), ОСББ "Перемоги-78А" набуло повної цивільної правоздатності, щодо реалізації повноважень передбачених Статутом об'єднання.

Правомірність реєстрації ОСББ підтверджується внесенням ОСББ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Тобто створення в багатоквартирному будинку по проспекту Перемоги, 78А у місті Харкові ОСББ та прийняття рішення про передачу ОСББ в управління житлового будинку є підтвердженням факту надання власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку повноважень ОСББ щодо управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку.

Ч. 18, ч. 19 ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачено, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.

Постановою Кабінету Міністрів України № 30 від 20.04.2016р. затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, який визначає механізм списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.

Пунктами 3, 4 вказаного Порядку встановлює, що списання з балансу багатоквартирного будинку міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади, державним підприємством або органом місцевого самоврядування, на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки (далі - балансоутримувач), у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності (далі - багатоквартирні будинки), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку. У разі коли балансоутримувачем є державне підприємство, що належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, рішення про списання багатоквартирного будинку погоджується таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади. Балансоутримувач багатоквартирного будинку визначає у відповідному багатоквартирному будинку належність приміщень до приватної та інших форм власності. Списання багатоквартирного будинку з балансу може бути ініційоване особою (особами), якій (яким) на праві приватної власності належить (належать) приміщення у такому будинку, шляхом направлення балансоутримувачу письмового повідомлення та копій документів, що відповідно до законодавства підтверджують належність особі (особам) відповідного (відповідних) приміщення (приміщень) на праві приватної власності. У такому випадку балансоутримувач протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідного повідомлення та документів розпочинає процедуру списання такого будинку з балансу згідно з пунктом 4 цього Порядку. Списання багатоквартирного будинку з балансу здійснюється його балансоутримувачем на підставі прийнятого ним розпорядчого документа. Інформація про прийняття відповідного розпорядчого документа доводиться до відома співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення на офіційному веб-сайті балансоутримувача та в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під'їздах будинків та біля них, відповідного оголошення. Для списання багатоквартирного будинку з балансу утворюється відповідна комісія у складі не менше п'яти осіб.

Відповідно до п. 2.1, 2.2 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерством з питань житлово-комунального господарства України, від 02.02.2009р. № 13, для приймання-передачі об'єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком. Комісію очолює представник сторони, яка приймає. Комісія визначає технічний стан об'єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об'єкта в управління (з управління) (далі - акт приймання-передачі об'єкта). Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об'єкта, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони - юридичної особи. При передачі об'єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів.

Відповідно до п. 1.2 Правил управління будинком, спорудами, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд управління будинком - дії, спрямовані на забезпечення сталого функціонування будинку та прибудинкової території відповідно до їх цільового призначення і збереження їх споживчих якостей, а також на організацію забезпечення потреби мешканців будинку в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Таким чином суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про те, що створення ОСББ, ухвалення рішення співвласників про прийняття житлового будинку № 78А по проспекту Перемоги в місті Харкові на баланс ОСББ "Перемоги-78А", затвердження порядку обслуговування будинку, шляхом прийняття рішення відносно здійснення самостійного управління цим багатоквартирним будинком ОСББ "Перемоги-78А" через свої органи управління, є підставою, відповідно до якої ОСББ в даному випадку вправі вимагати передачі йому будинку в управління.

Факт реєстрації ОСББ, згідно положень ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", є підставою для передачі створеному об'єднанню всієї технічної та іншої передбаченої законом документації на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.

Гарантоване ст. 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим.

З аналізу ст. 15, ст. 16 Цивільного кодексу України слідує, що право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право. Частиною 2 статті 16 ЦК України передбачено перелік способів захисту цивільних прав, які мають універсальний характер та можуть застосовуватися до всіх чи більшості суб'єктивних прав. Разом з тим, законодавцем передбачено, що такий перелік не є вичерпним та надано право суду захистити цивільне право або інтерес особи іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках. Особа, законне право або інтерес якої порушено, може скористатися можливістю вибору між декількома способами захисту. Якщо спеціальні норми права визначають конкретні заходи з урахуванням специфіки порушеного права та характеру правопорушення, особа вправі скористатися такими способами захисту. Належний спосіб захисту, повинен забезпечити ефективне використання даної норми у її практичному застосуванні - гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права.

Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій, встановивши порушення прав позивача, дійшли обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову про зобов'язання КП "Жилкомсервіс" передати в управління ОСББ "Перемоги-78А" багатоквартирний будинок.

Доводи касаційної скарги позивача фактично зводяться до переоцінки обставин справи, що не є компетенцією Верховного Суду, враховуючи вимоги статті 300 Господарського процесуального кодексу України.

Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду відхиляються доводи КП "Жилкомсервіс" щодо порушення позивачем норм ст. 9, ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", оскільки рішенням власників квартир та нежитлових приміщень будинку № 78А по проспекту Перемоги у м. Харкові передано управління багатоквартирним будинком ОСББ, через свої органи управління. Створення комісії зі списання будинку з балансу КП "Житлокомсервіс" з передачею в управління ОСББ не входить до компетенції ОСББ та власників квартир.

Також, Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду відхиляються доводи скаржника про те, що позивачем не дотримано порядок визначення управителя житловим будинком співвласниками на зборах та про віднесення даного питання до виключної компетенції загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, а не до компетенції установчих зборів, оскільки рішення про передачу в управління будинком ОСББ прийнято зборами власників квартир та нежитлових приміщень будинку.

Верховним судом відхилено доводи КП "Жилкомсервіс" стосовно повноважень Підприємства, так як відповідачами не дотримано порядку списання з балансу органами місцевого самоврядування багатоквартирного будинку та передачі житлового будинку в управління, що і стало підставою для даного позову.

Також, Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду відхиляються доводи скаржника щодо порушення судом першої інстанції норм ст. 54, п. 3 ст. 63 Господарського процесуального кодексу України (в редакції на момент подання позову), оскільки питання стосовно форми та змісту позовної заяви вирішується на стадії прийняття позовної заяви та порушення провадження у справі, а не за наслідками розгляду справи та прийняття відповідного рішення.

7. Висновки суду касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги

Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

З дотриманням передбачених законодавством меж перегляду справи в касаційній інстанції, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду вважає, що постанова суду апеляційної інстанції та рішення місцевого господарського суду прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, підстави для їх зміни чи скасування відсутні.

8. Судові витрати

З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на скаржника.

Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315 ГПК України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу комунального підприємства "Жилкомсервіс" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 13.06.2017р. та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 07.09.2017р. у справі № 922/657/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя О. О. Мамалуй

Суддя Л. В. Стратієнко

Суддя І. В. Ткач

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення23.05.2018
Оприлюднено30.05.2018
Номер документу74281835
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/657/17

Рішення від 28.02.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 26.02.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Постанова від 23.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 05.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 29.01.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мамалуй О.О.

Ухвала від 06.12.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Постанова від 07.09.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 15.08.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 07.07.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 05.07.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні