Рішення
від 22.05.2018 по справі 813/1017/18
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№813/1017/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 травня 2018 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого-судді Сакалоша В.М.,

за участю секретаря судового засідання Михайленко Б.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області (далі - Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької РДА, відповідач), в якому просить суд:

-визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області щодо скасування ОСОБА_1 та членам його сім'ї довічного права на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива з 07.11.2015 року;

-зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області поновити ОСОБА_1 та членам його сім'ї довічне право на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива без обмежень норм та без урахування середньомісячного сукупного доходу сім'ї, виконавши для цього всі необхідні дії в межах його повноважень та здійснивши відшкодування витрат, з дати призупинення 07.11.2015 року і довічно.

В обґрунтування позову покликається на те, що 23.10.1990 року наказом УМВСУ у Львівській області № 316 о/с від 24.10.1990 року, позивач був прийнятий на службу в органи внутрішніх справ України. Наказом Головного управління МВС України у Львівській області від 29.08.2005 № 503 о/с позивач був звільнений з 31.08.2005 з органів внутрішніх справ в запас Збройних Сил України, та йому була призначена пенсія за вислугу років згідно з Законом України Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ . Зазначає, що відповідно до довідки УМВСУ у Львівській області Фінансово-економічного управління від 15 грудня 2005 року № 91/18622 ОСОБА_1 та члени його сім'ї мають право довічно відповідно до Закону Української РСР Про міліцію введеного в дію постановою Верховної Ради УРСР від 22.12.1990 року № 585-ХІІ на 50-процентну знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива. Зазначає, що цими пільгами користувався до 07.11.2015, однак у 2015 році надання таких пільг було припинено. У письмовій відповіді на заяву ОСОБА_1 відповідач повідомив про те, що особи, які мали вищезазначені пільги 07.11.2015 року втратили їх, оскільки відповідно до пунктів 1 та 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Національну поліцію з цієї дати втратив чинність Закон України Про міліцію .

Відтак, позивач вважає, що діями відповідача щодо скасування ОСОБА_1 та членам його сім'ї довічного права на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива з 07.11.2015 року порушене його право на отримання пільг на оплату житлово-комунальних послуг як працівника міліції, що перебуває на пенсії, оскільки дана пільга встановлено довічно.

19 березня 2018 року ухвалою суду відкрито провадження у справі.

03.04.2018 на адресу суду від Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької РДА надійшло заперечення на позовну заяву. В обгрунтування поданих заперечень відповідач покликається зокрема на те, що з 07.11.2015 року втратив чинність Закон України Про міліцію та набрав чинність Закон України Про Національну поліцію , однак таким законом ніяких пільг для поліцейських та членів їх сімей не передбачено. Зазначає, що Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької РДА як головний розпорядник бюджетних коштів здійснює тільки персоніфікований облік одержувачів за видами пільг та відшкодування підприємствам-надавачам послуг витрат за фактично надані пільги, відтак стверджує, що відповідач не вправі відмінити чи надати пільги з оплати житлово-комунальних послуг.

У судове засідання сторони явку уповноважених представників не забезпечили, належним чином повідомлені про час, дату та місце проведення судового засідання.

Від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи без участі його уповноваженого представника.

Відповідно до ч.9 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до довідки УМВСУ у Львівській області Фінансово-економічного управління від 15 грудня 2005 року № 91/18622 ОСОБА_1 та члени його сім'ї мають право довічно відповідно до Закону Української РСР Про міліцію введеного в дію постановою Верховної Ради УРСР від 22.12.1990 року № 585-ХІІ на 50-процентну знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива (а.с. 12).

Відповідно до пенсійного посвідчення № 91/18622, виданого УМВСУ у Львівській області ОСОБА_1 призначена пенсія за вислугу років (а.с. 13).

У зв'язку з тим, що з 07.11.2015 року надання пільг ОСОБА_1 було припинено, 15 лютого 2018 року позивач звернувся із заявою до Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької РДА, щоб йому повернули пільги як працівнику міліції, що перебуває на пенсії.

Як вбачається з відповіді Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької РДА від 26.02.2018 № 05-203, позивачу повідомили, що особи, які мали вищезазначені пільги 07.11.2015 року втратили їх, оскільки відповідно до пунктів 1 та 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Національну поліцію з цієї дати втратив чинність Закон України Про міліцію . Також відповідач зазначив, що згідно своїх повноважень не може відмінити, ні надати пільги з оплати житлово-комунальних послуг, так як послуги надаються підприємствами - надавачами послуг.

Аналізуючи приписи законодавства у взаємозв'язку з обставинами даної справи, суд дійшов до переконання про обґрунтованість позовних вимог, з огляду на таке.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону Про міліцію від 20.12.1990 № 565-XII (далі - Закон № 565-XII) працівникам міліції та членам їх сімей надається 50-процентна знижка по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива, в межах норм, встановлених законодавством.

Згідно з пунктами 68, 69 розділу ІІ Закону України від 28 грудня 2007 року № 107-VI Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України (далі - Закон № 107-VI) у статтю 22 Закону № 565-XII були внесені зміни про те, що пільги по оплаті комунальних послуг надаються в межах норм, встановлених законодавством (доповнення до частини четвертої цієї статті); Пільги на безплатне забезпечення житлом з опаленням і освітленням за встановленими нормами працівникам міліції, які живуть і працюють у сільській місцевості та в селищах міського типу, а також пільги працівникам міліції по оплаті жилої площі, комунальних послуг і палива з 50-процентною знижкою надаються за умови, якщо розмір наданих пільг у грошовому еквіваленті разом із середньомісячним сукупним доходом працівника міліції за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (нова частина шоста цієї статті). Частину першу статті 24 Закону України Про Державну кримінально-виконавчу службу України від 23.06.2005 № 2713-IV (далі - Закон № 2713-IV) доповнено абзацом другим про те, що Пільги, компенсації та гарантії, передбачені цим Законом, надаються за рахунок і в межах бюджетних асигнувань на утримання відповідних бюджетних установ .

Проте Конституційний Суд України Рішенням від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 положення пунктів 68, 69 розділу II Закону № 107-VI визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).

Відповідно до ст. 152 Конституції України закони, інші нормативно-правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним судом України рішення про їх неконституційність.

Отже, положення статті 22 Закону № 565-XII і статей 23, 24 Закону № 2713-IV, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, давали право особам, на яких поширювалася дія цих Законів, на 50-процентну знижку по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України від 5 жовтня 2000 року № 2017-III Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв'язку та критерії їх надання.

Частиною другою статті 21 цього Закону визначено, що окремо визначаються нормативи коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, що спрямовуються на покриття витрат підприємств, установ і організацій соціально-культурного, житлово-комунального та побутового обслуговування, які не покриваються виплатами населення.

Аналіз наведених норм права з урахуванням ретроспективного правового регулювання відносин у сфері соціального захисту громадян та системного і логічного з'ясування змісту цих норм дає підстави для висновку, що безпосередньому забезпеченню і судовому захисту підлягають законодавчо закріплені права громадян, зокрема й ті, які встановлюють певні соціальні пільги. Відшкодування витрат, пов'язаних із наданням пільг на оплату електроенергії працівникам міліції, державної кримінально-виконавчої служби та/чи іншій категорії осіб, встановленій законом, звільнених за віком, хворобою або вислугою років, має здійснюватися без обмежень норм споживання.

Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Конституція України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Частиною 3 ст. 22 Конституції України передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Внесення змін до ст. 22 Закону України Про міліцію та подальше скасування Закону України Про міліцію , у зв'язку з набранням чинності Закону України Про національну поліцію не може бути підставою для позбавлення позивача пільг щодо оплати за комунальні послуги в розмірі 50%, в зв'язку з тим, що відповідно до ст.22 Закону України Про міліцію , якою закріплено соціальний захист працівників міліції, держава гарантує працівникам міліції соціальний захист, а в ч. 6 цієї статті зазначено, що за працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою, або вислугою років, зберігається право на пільги згідно з цим Законом.

Більше того, що Верховною Радою України внесено зміни в законодавство і соціальні гарантії були повернуті, шляхом прийняття Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх співробітників органів внутрішніх справ та членів їхніх сімей від 23.12.2015 року (набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування). Так, пункт 15 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Національну поліцію доповнено абзацом другим такого змісту: За колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб. Зміни спрямовані на реалізацію конституційних принципів рівності, справедливості, пропорційності і недискримінації під час унормування законом соціального і правового захисту як поліцейських, так і колишніх працівників міліції, в тому числі пенсіонерів, інвалідів, а також членів їх сімей, інших осіб.

У відповідності з вимогами Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 29.01.03 року, саме Управління праці та соціального захисту населення організують збирання, систематизацію та зберігання інформації про пільговика, ведуть облік пільговиків.

Таким чином, аналізуючи приписи законодавства у взаємозв'язку з обставинами даної справи, суд дійшов висновку, що дії відповідача є протиправними і порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов'язання Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації у Львівській області поновити позивачу з 07.11.2015 року права на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива.

Щодо судових витрат, то відповідно до вимог ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України такі відшкодовуються позивачу в повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись ст. ст. 2, 72-77, 139, 242-246, 255, 293, 295 КАС України,-

У Х В А Л И В :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області щодо скасування ОСОБА_1 та членам його сім'ї довічного права на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива з 07.11.2015 року.

Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області поновити ОСОБА_1 та членам його сім'ї довічне право на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива без обмежень норм споживання та без урахування середньомісячного сукупного доходу сім'ї, виконавши для цього всі необхідні дії в межах його повноважень та здійснивши відшкодування витрат, з дати призупинення 07.11.2015 року і довічно.

Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області (вул.22-січня, 41, м.Дрогобич, Львівська область, 82100; код ЄДРПОУ 22402302) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ідентифікаційний номер НОМЕР_1) 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) грн. 60 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено та підписано 29.05.2018.

Суддя В.М. Сакалош

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2018
Оприлюднено01.06.2018
Номер документу74285709
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/1017/18

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Постанова від 12.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 28.01.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Рішення від 22.05.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні