ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 травня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/6449/17
Категорія: 5.1.2 Головуючий в 1 інстанції: Аракелян М. М. Час і місце ухвалення: 11:39, 14.02.2018р., м.Одеса Дата складання повного тексту: 19.02.2018р.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді : Бойка А.В.,
суддів : Єщенка О.В.,
ОСОБА_1,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2018 року по справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи,
В С Т А Н О В И В:
13.12.2017 року Головне управління ДСНС України в Одеській області звернулось до суду з позовом до Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області, в якому просило застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, вказаних в акті перевірки №145 від 21.11.2017р.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.02.2018 року позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, 15.03.2018 року Одеський дошкільний навчальний заклад "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області подав апеляційну скаргу, обґрунтовану посиланням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
В апеляційній скарзі апелянт наголошує, що ним вжито заходів щодо виправлення деяких виявлених порушень, стосовно інших - вчинені дії, направлені на їх подальше усунення. Застосування визначених судом заходів реагування призведе до неможливості виконання робіт по усуненню порушень, які залишились після повторної перевірки, так як не буде доступу на територію та до будівлі закладу, виникне загроза розкраданню майна та проникнення у приміщення осіб девіантної поведінки.
Також, апелянт зазначає, що приміщення навчального закладу підключено до приймально-контрольного приладу пульту централізованого пожежного спостереження, що надає можливість негайного реагування ДСНС у разі виникнення надзвичайної ситуації та можливості її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
У зв'язку з викладеним, в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.02.2018 року та прийняття нового - про відмову у задоволенні позовних вимог Головного управління ДСНС України в Одеській області.
Головне управління ДСНС України в Одеській області подало відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.2 ч.1 ст.311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав:
Судом першої інстанції встановлено, що 28.09.2017 року, на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ДСНС від 22 вересня 2017 року №509 Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки , вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , протоколу №6 чергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 12 вересня 2017 року, протоколу №7 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 16 вересня 2017 року, протоколу №8 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 25 вересня 2017 року, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області прийнято наказ №387 Про проведення позапланової перевірки .
Відповідно до зазначеного наказу прийнято рішення здійснити протягом жовтня-грудня 2017 року позапланові перевірки стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної і комунальної форми власності.
На підставі наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №387 від 28.09.2017 року та посвідчення на проведення перевірки від 01.11.2017 року №143 т.в.о провідного інспектора Малиновського РВ Головного управління ДСНС України в Одеській області підполковником служби цивільного захисту ОСОБА_2, у присутності завідувача Одеського ДНЗ №125 ОСОБА_3, здійснено позапланову перевірку Одеського ДНЗ №125, який розташований за адресою: 65120, м. Одеса, вул. М.Аркаса, 35, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію на предмет додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт №145 від 21.11.2017 року.
Актом перевірки зафіксовано 13 порушень вимог Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697, та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
При цьому, порушення визначені в пунктах 1-6, 8, 10 ОСОБА_4 №145 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливість її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Встановлено, що подальша робота Одеського ДНЗ №125 з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.
Суд першої інстанції, з огляду на не усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, зафіксованих в акті перевірки №145 від 21.11.2017 року, дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції частково погоджується з зазначеним висновком суду першої інстанції. При цьому, апеляційний суд виходить з наступного.
За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Згідно частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Статтями 68, 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено з матеріалів справи колегією суддів, порушення, визначені в акті перевірки №145 від 21.11.2017 року, а саме зазначені в пунктах 1-6, 8, 10 опису виявлених порушень, є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей:
1) приміщення та споруди не обладнанні системою протипожежного захисту
2) на шляхах евакуації 1-го та 2-го поверху не демонтоване згораєме облицювання стін;
3) дерев'яні конструкції даху необроблені вогнезахисною рідиною;
4) не заборонено в приміщеннях груп "Веселка", "Світанок" та більйовій експлуатацію кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією, виявлено застосування саморобних подовжувачів; та експлуатацію електроламп зі знятими ковпаками; використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла;
5) килими, паласи та інше покриття у приміщеннях не прикріпленні до підлоги;
6) двері евакуаційних виходів при наявності людей замкненні на внутрішні запори;
8) сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації незабезпеченні евакуаційним освітленням відповідно;
10) не проведено навчання дотримання встановленого протипожежного режиму та вимог "Правил пожежної безпеки в Україні".
Відповідно до акту, складеного за результатами позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 15.12.2017 року №166 встановлено, що порушення визначені в акті первісної позапланової перевірки №145 від 21.11.2017 року усунено не у повному обсязі (пункти 1, 3, 8 акту №145 від 21.11.2017р.).
Разом з тим, в поданій апеляційній скарзі апелянтом не заперечується, що ним не усунено порушення, визначені п.п. 1, 3, 8 акту №145 від 21.11.2017р.
Принцип пропорційності означає, що мета процесуальних дій має бути суспільно вагомою, для досягнення певної мети органи влади не можуть накладати на громадян зобов'язання, які перевищують установлені межі необхідності, а засіб досягнення суспільно вагомої мети має бути найменш обтяжливим для людини в конкретних умовах.
У Рішенні від 25 січня 2012 року №3-рп/2012 (справа №1-11/2012) Конституційний Суд України зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який у сфері соціального захисту означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.
Колегія суддів, застосовуючи принцип пропорційності, вважає, що наявність встановлених порушень впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та, як наслідок, можуть спричинити загрозу життю і здоров'ю людей, а також неможливість її ефективної ліквідації та рятування людей, а тому зупинення навчального процесу Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області є, передусім, заходом, направленим на захист життя і здоров'я людей.
Варто зазначити, що при проведенні роботи щодо повного усунення виявлених порушень, відповідач, в силу вимог ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , може звернутися до Головного управління ДСНС в Одеській області із відповідним повідомленням про усунення ним усіх встановлених судом порушень та щодо відновлення роботи після призупинення.
Разом з тим, суд першої інстанції застосував заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, вказаних в акті перевірки №145 від 21.11.2017р.
Проте, колегія суддів звертає увагу на те, що ст.70 Кодексу цивільного захисту України визначений вичерпний перелік заходів реагування, про застосування яких може просити позивач, і які можуть бути застосовані судом, а саме - повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.
Тобто, судом першої інстанції застосовано до відповідача заходи реагування, які не передбачені ст. 70 Кодексу цивільного захисту України.
Заходи, які застосовано, тягнуть за собою значно більші наслідки, аніж просто зупинення роботи Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області, оскільки повністю виключають (блокують) доступ до приміщень належного відповідачу об'єкту та можливість його технічної підтримки і обслуговування, у тому числі і з метою усунення виявлених актом №145 порушень.
Повне зупинення роботи Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області передбачає припинення надання послуг без блокування доступу до приміщень та території об'єкту для осіб, які здійснюють його технічну підтримку, обслуговування та охорону, тощо, що явно виходить за межі такого заходу реагування, як повне зупинення роботи.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, колегія суддів доходить висновку щодо необхідності часткового зупинення роботи Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області, код ЄДРПОУ: 26455962, розташованого за адресою: 65120, Одеська обл., місто Одеса, вул. М. Аркаса, 35, шляхом зупинення навчального процесу до усунення усіх порушень, які зазначені в акті №145 від 21.11.2017 року.
Відповідно п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Оскільки суд першої інстанції, при вирішенні справи, допустив порушення норм матеріального права та дійшов помилкового висновку про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок), тому постанова суду першої інстанції, в порядку ст.317 КАС України, підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення - про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.2 ч.1 ст.315, 317, 321, 322, 325, 327, 329 КАС України, суд апеляційної інстанції
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області задовольнити частково.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2018 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області шляхом зупинення навчального процесу Одеського дошкільного навчального закладу "Ясла-садок" №125 Одеської міської ради Одеської області (65120, Одеська обл., місто Одеса, вул. М.Аркаса, будинок 35, код ЄДРПОУ 26455962) до усунення усіх порушень, які зазначені в акті №145 від 21.11.2017 року.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення або з дня вручення учаснику справи повного судового рішення.
Суддя-доповідач: ОСОБА_4
Суддя: О.В.Єщенко
Суддя: Ю.В. Осіпов
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2018 |
Оприлюднено | 05.06.2018 |
Номер документу | 74417188 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Бойко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні