Рішення
від 07.06.2018 по справі 914/1754/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.06.2018р. Справа №914/1754/14

За позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест-Житло , Львівська обл., Донецька обл., м. Слов'янськ до відповідача: за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, м. Львів Львівської міської ради, м. Львів про:внесення змін в Договір №54 про сплату інвестиційного внеску, укладений між Департаментом економічної політики Львівської міської ради та ТОВ Інвест-Житло 14.05.2008р. з наступними змінами та доповненнями від 24.11.2013р. Суддя - Крупник Р.В. Секретар - Палюх Г.І. Представники сторін: від позивача:ОСОБА_1- представник (довіреність б/н від 11.08.2017р.) від відповідача:ОСОБА_2 - представник (довіреність №2901-вих-69 від 22.01.2018р.) від третьої особи:ОСОБА_2 - представник (довіреність №2901-вих-117 від 17.01.2018р.)

ІСТОРІЯ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.

19.05.2014р. на розгляд Господарського суду Львівської області поступила позовна заява ТОВ Інвест-Житло до Департаменту економічної політики Львівської міської ради про визнання зобов'язання припиненим.

Ухвалою суду від 19.05.2014р. порушено провадження у справі, її розгляд призначено на 29.05.2014р., залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Львівську міську раду. Подальший процесуальний рух справи відображений у відповідних ухвалах суду та протоколах судових засідань.

Ухвалою від 26.06.2014р. суд задоволив клопотання позивача про призначення у справі комплексної (будівельно-технічної та земельно-технічної) судової експертизи та зупинив провадження у справі до закінчення експертизи.

Ухвалами Господарського суду Львівської області провадження у справі № 914/1754/14 неодноразово поновлялося та зупинялося, з підстав зазначених в цих ухвалах.

На адресу суду від Львівського НДІ судових експертиз супровідним листом від 05.04.2018р. №3585 надійшов Висновок судового експерта №3585 судової будівельно-технічної та земельно-технічної експертизи по господарській справі №914/1754/14, складений 05.04.2018р.

Ухвалою від 17.04.2018р. суд поновив провадження у справі, розгляд справи ухвалив здійснювати в порядку загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження та підготовче засідання призначив на 07.05.2018р.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 07.05.2018р. суд прийняв до розгляду заяву ТОВ Інвест-Житло про зміну предмета позову та відклав підготовче засідання на 24.05.2018р.

Ухвалою від 24.05.2018р. суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 07.06.2018р.

Представник позивача в судове засідання 07.06.2018р. з'явився, надав пояснення по суті справи.

Представник відповідача та третьої особи в судове засідання 07.06.2018р. з'явився, надав пояснення по суті справи.

В судовому засіданні представником відповідача подано заяву, відповідно до якої відповідач просить суд змінити найменування відповідача (яке було змінено згідно ухвали Львівської міської ради №505 від 26.05.2016р.) з Департаменту економічної політики ЛМР на Департамент економічного розвитку ЛМР.

АРГУМЕНТИ СТОРІН.

Аргументи позивача.

Позивач, звертаючись з даним позовом до суду зазначав (з урахуванням заяви про зміну предмету позову), що 14.05.2008р. між Департаментом економічної політики Львівської міської ради та ТОВ Княгиня Ольга (Інвестором, якого згідно Додаткової угоди №409 від 24.11.2013р. замінено ТОВ Інвест-Житло ) укладено договір про сплату інвестиційного внеску №54. За умовами вказаного договору (з урахуванням Додаткової угоди №409 від 24.11.2013р.) позивач взяв на себе зобов'язання сплатити кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова в сумі 3411720,79 грн. згідно погодженого сторонами графіку. За приписами ч. 5 ст. 30 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об'єкти передаються у комунальну власність. Виданими позивачу технічними умовами передбачено будівництво інженерних мереж поза межами земельної ділянки, на якій ведеться будівництво.

Як зазначає позивач, в результаті будівництва багатофункціонального комплексу по вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові та на виконання ОСОБА_3 умов від 19.06.2008р. №15-2919, ним поза межами земельної ділянки були виконані роботи з улаштування поза майданчикової мережі водопостачання та каналізаційної мережі на суму 3362186,20 грн., що підтверджується висновком судового експерта. 13.04.2018р. позивач, на підставі ч. 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності звернувся до відповідача з заявою вих. №1/в від 09.04.2018р., в якій просив прийняти безоплатно у власність територіальної громади м. Львова від ТОВ Інвест-Житло зовнішні мережі водопостачання та каналізації, а також внести зміни у договір про сплату інвестиційного внеску №54 від 14.05.2008р. щодо зменшення суми вартості пайового внеску на суму вартості інженерних об'єктів в редакції, долученої до заяви проекту додаткової угоди. Зважаючи на те, що відповіді на заяву позивач у встановлений ГК України не отримав, ТОВ Інвест-Житло просить в судовому порядку внести зміни до укладеного між сторонами договору.

Також, в обґрунтування заяви про зміну предмета позову позивач зазначає, що питання прийняття у комунальну власність міста об'єктів інженерних мереж не належить до повноважень відповідача, а отже виходить за межі предмету договору, реалізовуються в позадоговірному порядку; згідно ухвали Львівської міської ради ці питання віднесені до Управління інженерного господарства Департаменту житлового господарства та інфраструктури, Управління фінансового контролю Департаменту Адміністрація міського голови , а в решті міська рада діє як колегіальний орган; кожен з цих органів місцевого самоврядування має статус окремої юридичної особи, відповідно з цих питань між ТОВ Інвест-Житло та згаданими уповноваженими органами виникають виключно відносини публічно-правового, адміністративного характеру. У зв'язку з цим, питання прийняття інженерних мереж у комунальну власність не може бути своєрідною форс-мажорною, відкладальною обставиною, що унеможливлює виконання зобов'язань сторін, передбачених умовами договору та приписами закону. Крім цього, ні норми ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , ні Положення про порядок залучення коштів інвесторів (замовників, забудовників) на розвиток інженерно-транспортної та соціально інфраструктури м. Львова, ні положення договору не передбачають першочерговість надання об'єктів інженерних споруд у комунальну власність.

Аргументи відповідача.

Відповідач проти заявленого позову заперечує та просить у задоволенні позовних вимог (в т.ч. з урахуванням заяви про зміну предмета позову) відмовити. Свої заперечення Департамент грунтує на тому, що ст. 40 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності та ухвалою Львівської міської ради від 03.04.2008р. №1697 визначено право Львівської міської ради залучати кошти замовників будівництва в порядку пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста за нормативними затвердженими Львівською міською радою. Главою 2 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні визначено обсяг і межі повноважень виконавчих органів міських рад, зокрема, передбачено повноваження щодо залучення на договірних засадах замовників будівництва до участі в комплексному соціально-економічному розвитку міста, залучення з цією метою коштів. Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Положення про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради, затв. ухвалою ЛМР №219 від 19.10.2006р. є нормативним актом, що визначає, повноваження, а також межі відповідальності виконавчих органів міської ради. Положення розмежовує повноваження між виконавчими органами ради у межах повноважень, наданих ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні та ін. нормативними актами виконавчим органом міської ради. ОСОБА_4 ухвали ЛМР від 19.10.2008р. №219, відповідачу надано повноваження щодо встановлення порядку розрахунку та сплати інвестиційного внеску на розвиток соціальної інфраструктури міста, перегляд розміру інвестиційного внеску або звільнення від його сплати згідно з положенням, затв. ухвалою ЛМР від 09.07.2008р. №2779 затверджено Положення про пайову участь (внесок) замовників у розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова. Відповідно до пп. 3 вказаної ухвали, міська рада окремою ухвалою враховуючи внесок юридичної особи у соціально-економічний розвиток м. Львова, за поданням та обґрунтуванням департаменту і за погодженням з постійною комісією фінансів та планування бюджету, постійною комісією архітектури, містобудування та охорони історичного середовища і постійною комісією економічної політики повністю або частково може звільнити замовника від сплати пайового внеску.

Як зазначила представник відповідача в судовому засіданні, враховуючи те, що Львівська міська рада не прийняла у комунальну власність збудованих позивачем інженерних мереж, а також не прийняла рішення про звільнення позивача від сплати інвестиційного внеску на суму побудованих мереж, у відповідача відсутні правові підстави для внесення змін до договору, як це вимагає позивач. А тому просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Аргументи третьої особи.

Третя особа проти заявленого позову заперечує та просить у задоволенні позовних вимог (в т.ч. з урахуванням заяви про зміну предмета позову) відмовити з тих підстав, які були викладені відповідачем по справі.

КЛОПОТАННЯ СТОРІН.

07.06.2018р. представником відповідача подано заяву в котрій вона просить змінити у справі найменування відповідача. Розглянувши вказану заяву, суд зазначає, що на підставі ухвали Львівської міської ради №505 від 26.05.2016р. Про затвердження структури виконавчих органів Львівської міської ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів Департамент економічної політики Львівської міської ради перейменовано на Департамент економічного розвитку Львівської міської ради. Враховуючи наведене, суд ухвалив задоволити заяву відповідача, шляхом відображення у рішенні правильного (нового) найменування відповідача, а саме: Департамент економічного розвитку Львівської міської ради.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

25.05.2007р. між Львівською міською радою та ТОВ Княгиня Ольга укладено договір оренди землі, на виконання якого у строкове, платне користування ТОВ Княгиня Ольга для будівництва та обслуговування житлового кварталу передано земельну ділянку кадастровий №4610136900:07:003:0015, площею 4,6319 га, яка знаходиться за адресою: м. Львів, по вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові.

14.05.2008р. між Департаментом економічної політики Львівської міської ради з однієї сторони та ТОВ Княгиня Ольга (Інвестор, Замовник, Забудовник) укладено договір про сплату інвестиційного внеску №54 (надалі - Договір), за змістом п. 2.1., 2.2. якого Інвестор взяв на себе зобов'язання здійснити будівництво об'єкта (реконструкцію, перепрофілювання) відповідно до погодженої проектно-кошторисної документації з дотриманням державних будівельних норм і правил та інших нормативних вимог у терміни: початок 01 грудня 2008 року, завершення 01 грудня 2010 року; сплатити кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова в сумі 6175353,23 грн., шляхом перерахування 30% коштів до початку будівництва до 01.12.2008р., 30% до 20.12.2009р. та 40% до 20.12.2010р.

На підставі договору про передачу функцій замовника-забудовника від 17.12.2012р., ТОВ Княгиня Ольга передало, а ТОВ Інвест-Житло прийняв на себе функції замовника-забудовника при будівництві та реалізації об'єкта, у обсягах та порядку, що визначені умовами договору, а також відповідними довіреностями, що є невід'ємною частиною цього договору та відповідають Положенню Про замовника-забудовника (єдиного замовника, дирекція підприємства, що будується) і технічний нагляд , затв. постановою Держбуду СРСР від 02.02.88р. №16 для досягнення наступної мети: проектування, будівництво, введення в експлуатацію та передача об'єкта на баланс експлуатаційної організації. Під об'єктом мається на увазі - будівлі та споруди за адресою: 79053, м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5.

20.12.2013р. між Департаментом економічної політики Львівської міської ради, ТОВ Княгиня Ольга та ТОВ Інвест-Житло укладено Додаткову угоду №409 до Договору, відповідно до якої сторони прийшли згоди замінити сторону (Інвестора) у зобов'язанні за договором про сплату інвестиційного внеску від 14.05.2008р. №54 із ТОВ Княгиня Ольга (Первісного інвестора) на ТОВ Інвест-Житло (Нового Інвестора).

У зв'язку із заміною сторони у зобов'язанні згідно із п. 1 цієї Додаткової угоди, викладено абзац 2 преамбули Договору про сплату інвестиційного внеску у наступній редакції: Департамент економічної політики Львівської міської ради в особі директора департаменту, ОСОБА_5, що діє на підставі положення з однієї сторони та Товариство з обмеженою відповідальністю Інвест-Житло , назване в подальшому Новий інвестор (Замовник, Забудовник) в особі директора товариства, ОСОБА_6, що діє на підставі статуту з другої сторони, уклали цей договір про викладене нижче: .

ОСОБА_4 Додаткової угоди, п. 2.1., 2.2. Договору викладено в новій редакції: Здійснити будівництво об'єкту містобудування за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5 відповідно до затвердженої проектно-кошторисної документації з дотриманням державних будівельних норм і правил та інших нормативних вимог у строк з 2013 по 2019 рік .

Сплатити кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова в сумі 3411720,79 грн. на розрахунковий рахунок №31511921700002, код платежу 24170000 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПОУ 38008294, отримувач: міський бюджет м. Львова. Сплата інвестиційного внеску здійснюється частинами по мірі будівництва об'єкту містобудування, відповідно до черговості виконання будівельних робіт та введення в експлуатацію пускових комплексів об'єкту, на підставі відповідної декларації (акта) про готовність об'єкта до експлуатації. Сума кожного із платежів інвестиційного внеску є пропорційною до площі відповідного етапу (пускового комплексу) об'єкта, у зв'язку із завершенням будівництва та введенням в експлуатацію якого, такий платіж здійснюється. Примірник платіжного доручення про сплату коштів на рахунок та з цільовим призначенням, що визначені цим пунктом договору, з відповідною відміткою банку про проведення платежу, буде вважатися належним доказом сплати Новим інвестором інвестиційного внеску за цим договором та підставою для присвоєння поштових адрес об'єктам містобудування, що будуються Новим інвестором. Інвестиційний внесок Новий інвестор сплачує частинами (платежами) по мірі завершення будівництва та здачі в експлуатацію етапів (пускових комплексів) об'єкту в сумах, що визначаються в порядку, встановленому цим пунктом договору у такий строк:

- 200000,00 грн. (двісті тисяч гривень 00 коп.) - до 25.12.2013р.;

- 200000,00 грн. (двісті тисяч гривень 00 коп.) - до 25.02.2014р.;

- 250000,00 грн. (двісті п'ятдесят тисяч гривень 00 коп.) - до 25.04.2014р.;

- 200000,00 грн. (двісті тисяч гривень 00 коп.) - до 25.12.2014р.;

- 295000,00 грн. (двісті дев'яносто п'ять тисяч гривень 00 коп.) - до 25.12.2015р.;

- 500000,00 грн. (п'ятсот тисяч гривень 00 коп.) - до 25.12.2016р.;

- 500000,00 грн. (п'ятсот тисяч гривень 00 коп.) - до 25.12.2017р.;

- 500000,00 грн. (п'ятсот тисяч гривень 00 коп.) - до 25.12.2018р.;

- 766721,00 грн. (сімсот шістдесят шість тисяч двадцять одна гривня 00 коп.) - до 25.12.2019р. .

Також, на підставі Додаткової угоди внесено зміни до п. 4. Договору в частині адрес та платіжних реквізитів сторін.

25.11.2013р. Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області за №ЛВ 143133260512 зареєстровано Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації - Будівництво багатофункціонального комплексу у складі торгово-офісних, розважальних об'єктів, житла, дворівневої автостоянки та об'єктів обслуговування комплексу на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові (І-черга будівництва, І-ий пусковий комплекс) , замовник ТОВ Інвест-Житло .

ОСОБА_4 приймання-передачі від 28.11.2014р. ДП Статус ТОВ Леополіс-плюс було передано, а ТОВ Інвест-Житло прийнято зовнішні мережі водопостачання та каналізації 1 черги будівництва багатофункціонального комплексу по вул. Кн. Ольги, 1-5 у складі торгово-офісних, розважальних об'єктів, житла, дворівневої стоянки та об'єктів обслуговування комплексу у м. Львові згідно ЗВК 01.11/13, технічний стан відповідає погодженим сторонами умовами.

Як стверджує позивач, згідно затверджених ОСОБА_3 умов №15-2919 від 19.06.2008р. на підключення багатофункціонального комплексу у складі торгово-офісних, розважальних об'єктів, житла, дворівневої автостоянки та об'єктів обслуговування комплексу, передбачено будівництво інженерних мереж поза межами земельної ділянки на якій ведеться будівництво. Звертаючись з позовом до суду, позивач зазначав, що витрати на будівництво інженерних мереж поза межами земельної ділянки, відведеної для будівництва склали 3326000,00 грн.

З метою з'ясування питання чи дійсно передбачалося виданими позивачу технічними умовами будівництва інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, обсяги та кошторисну вартість таких мереж, факт будівництва таких мереж позивачем та відповідність їх кошторисної вартості встановленим в галузі будівництва вимогам, судом було призначено судову експертизу.

У Висновку судового експерта №3585 судової будівельно-технічної та земельно-технічної експертизи по господарській справі №914/1754/14 від 05.04.2018р., експертами зазначено наступне. Предметом дослідження по даній справі є виключно інженерні мережі або об'єкти інженерної інфраструктури, вартість спорудження яких поза межами земельної ділянки замовника. До технічних умов, які відносяться до питань по даній експертизі відносяться ОСОБА_3 умови №15-2919 від 19.06.2008р. на підключення багатофункціонального комплексу у складі торгово-офісних, розважальних об'єктів, житла, дворівневої автостоянки та об'єктів обслуговування комплексу, який проектується до системи водопостачання та каналізації міста Львів.

За результатам проведення судової експертизи, експертами встановлено, що ОСОБА_3 умовами, виданими ТОВ Княгиня Ольга (ТОВ Інвест-Житло ) було передбачено необхідність будівництва замовника інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами земельної ділянки площею 4,6319 га на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові (кадастровий №4610136900:07:003:0015). До таких мереж відносяться мережа водопостачання та каналізаційна мережа. ОСОБА_3 умовами, виданими ТОВ Княгиня Ольга (ТОВ Інвест-Житло ), будівництво замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури поза межами земельної ділянки площею 4,6319 га на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові (кадастровий №4610136900:07:003:0015) передбачено виконання наступних робіт по водопостачанню: запроектувати та прокласти водопровід Д-300мм по вул. Кобилиці від водопроводу Д-300 мм по вул. Княгині Ольги (точка С по схемі) до водопроводу по вул. Веделя (точка Д по схемі) довжиною орієнтовно 250 м.п. Новопрокладений водопровід Д-300мм по вул. Кобилиці закільцювати через територію новобудови з водопроводом Д-300 по вул. Княгині Ольги. По трасі водопроводів передбачити влаштування колодязів, пожежних гідрантів та запірної арматури у відповідності до вимог СНиП. Для будинків вище 5-ти поверхів передбачити влаштування н/станції підкачки води; по каналізації: улаштувати для 1-3-ої черг будівництва об'єкту тимчасово - каналізаційний колектор Д-500мм (в районі гаражного кооперативу). Точка підключення ІК-1 (на генплані). При будівництві 4-ої черги необхідно запроектувати та побудувати ділянку загальносплавного каналізаційного колектора розрахункового діаметру (діаметр прийняти з врахуванням поступлення госппобутових та дощових стоків від 1-8-ої черги будівництва об'єкту) під залізничною колією з підключенням до загальносплавного каналізаційного колектора по вул. Рудницького. До вказаної ділянки колектора виконати переключення стоків 1-3-ої черг будівництва об'єкту. Тимчасове підключення до колектора Д-500мм демонтувати та заглушити в місці підключення. На каналізаційних мережах 1-8-ої черг передбачити влаштування колодязів та дощоприймачів з гідро затворами згідно вимог СНиП.

Обсяги робіт з будівництва замовником інженерних мереж водопостачання та мереж водопостачання поза межам земельної ділянки площею 4,6319 га на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові (кадастровий №4610136900:07:003:0015), які були передбачені ОСОБА_3 умовами, ТОВ Княгиня Ольга (ТОВ Інвест-Житло ) зазначено в локальному кошторисі на будівельні роботи №6-1-1 Позаквартальні мережі водопостачання , локальному кошторисі на будівельні роботи №6-1-1 Позаквартальні мережі каналізації , які були представлені в якості додаткових матеріалів.

Вартість фактично виконаних робіт з улаштування поза майданчикової мережі водопостачання, які були виконані ТОВ Інвест-Житло поза межами земельної ділянки площею 4,6319 га на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові (кадастровий №4610136900:07:003:0015), становить 950714,40 грн . (Розрахунок №1 в Додатку 5 до даного Висновку), тоді як вартість, передбачена кошторисною документацією є більшою і становить 1028942,00 грн. Вартість фактично виконаних робіт з улаштування поза майданчикової каналізаційної мережі, які були фактично виконані ТОВ Інвест-Житло поза межами земельної ділянки площею 4,6319 га на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові (кадастровий №4610136900:07:003:0015), становить 2415690,00 грн . (Розрахунок №2 в Додатку 6 до даного Висновку), тоді як вартість, передбачена кошторисною документацією є меншою і становить 2411472,00 грн. Різниця у вартості та об'ємах фактично виконаних робіт у порівнянні із передбаченими, зумовлена характером робіт, їх технологічним виконанням та ціновою складовою.

Як вбачається з матеріалів справи, 13.04.2018р. ТОВ Інвест-Житло звернулося до Львівської міської ради, Департаменту економічного розвитку ЛМР з заявою вих. №1/в від 09.04.2018р. (вх. №2-10388-Ф-23 від 13.04.2018р.) з долученим проектом Додаткової угоди до Договору про сплату інвестиційного внеску від 14.05.2008р. №54. У заяві позивач просив у зв'язку з виконанням робіт з улаштування поза майданчикової мережі водопостачання та каналізації на загальну суму 3363186,40 грн. поза межами наданої земельної ділянки, прийняти безоплатно у власність територіальної громади м. Львова зовнішні мережі водопостачання та каналізації, а також внести зміни у договір про сплату інвестиційного внеску №54 від 14.05.2008р. щодо зменшення суми вартості пайового внеску на суму вартості інженерних об'єктів в редакції, долученої до заяви проекту додаткової угоди.

Як встановлено судом та не заперечується жодною із сторін, Львівська міська рада відповіді на лист позивача від 13.04.2018р. не надала.

В цей же час, відповідач у відповідь на лист позивача направив лист №2301-1244 від 23.04.2018р. в котрому повернув без розгляду надісланий позивачем проект додаткової угоди до Договору про сплату інвестиційного внеску №54 від 14.05.2008р., мотивуючи це відсутністю підстав для врегулювання в позасудовому порядку питання внесення змін до Договору у зв'язку із наявністю судової справи №914/1754/14 та тим, що інженерні мережі не були прийняті ухвалою Львівської міської ради у власність територіальної громади міста.

ОЦІНКА СУДУ.

Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 2, ч. 3 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

03.04.2008р. Львівською міською радою прийнято ухвалу №1697 Про порядок залучення коштів інвесторів (замовників, забудовників) на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова , якою, зокрема, затверджено Положення про порядок залучення коштів інвесторів (замовників, забудовників) на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова.

ОСОБА_4 п. 3.6., 3.8. вказаного Положення (у первинній його редакції) на підставі підписаного договору про сплату інвестиційного внеску інвестор вносить суму інвестиційного внеску на вказаний у договорі рахунок єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається у договорі, але не пізніше ніж до затвердження акта державної приймальної комісії про готовність до введення в експлуатацію об'єкта. Кошти у сумі нарахованого інвестиційного внеску інвестор (замовник, забудовник) перераховує на бюджетний рахунок цільового фонду розвитку соціальної інфраструктури м. Львова спеціального фонду міського бюджету. Міська рада окремою ухвалою, враховуючи внесок юридичної та/або фізичної особи у соціально-економічний розвиток м. Львова, може за поданням та обгрунтуванням департаменту економічної політики і за погодженням з постійною комісією фінансів та планування бюджету і постійною комісією архітектури, містобудування та охорони історичного середовища повністю або частково звільняти інвестора (замовника забудовника) від сплати інвестиційного внеску.

Як встановлено судом, у зв'язку з будівництвом багатофункціонального комплексу у складі торгово-офісних, розважальних об'єктів, житла, дворівневої автостоянки та об'єктів обслуговування комплексу та на виконання Положення про порядок залучення коштів інвесторів (замовників, забудовників) на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова, 14.05.2008р. між відповідачем та ТОВ Княгиня Ольга (на підставі Додаткової угоди №409 від 20.12.2013р. сторона замінена на ТОВ Інвест-Житло ) укладено Договір про сплату інвестиційного внеску №54, за змістом якого (з урахуванням Додаткової угоди №409 від 20.12.2013р.), позивач як інвестор взяв на себе зобов'язання здійснити будівництво об'єкту містобудування за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5 відповідно до затвердженої проектно-кошторисної документації з дотриманням державних будівельних норм і правил та інших нормативних вимог у строк з 2013 по 2019 рік та сплатити інвестиційний внесок на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова в сумі 3411720,79 грн.

На підставі ухвали Львівської міської ради №2779 від 09.07.2009р. Про внесення змін до ухвали міської ради від 2008 №1697 , Положення про пайову участь (внесок) замовників у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова викладено в новій редакції. Ухвалами Львівської міської ради №869 від 03.11.2011р., №1816 від 14.11.2012р., №4599 від 23.04.2015р. до Положення внесено ряд змін та доповнень.

17.02.2011р. Верховною Радою України прийнято Закон України №3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності , який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності, спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Так, приписами ч. 1-3, 5, 9 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.

Відповідно до ч. 1, 2, 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло-, електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації. Фізична чи юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває в її власності або користуванні, має право на одержання технічних умов згідно із поданою нею заявою. Якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об'єкти передаються у комунальну власність.

Пунктом 3.3. Положення про пайову участь (внесок) замовників у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова (в новій редакції) визначено, що міська рада окремою ухвалою, враховуючи внесок юридичної та/або фізичної особи у соціально-економічний розвиток м. Львова, за поданням та обгрунтуванням департаменту економічної політики і за погодженням з постійною комісією фінансів та планування бюджету, постійною комісією архітектури, містобудування та охорони історичного середовища і постійною комісією економічної політики повністю або частково може звільняти замовника від сплати пайового внеску.

Відповідно до ч. 1 ст. 98, ст. 104 ГПК України, висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.

Так, Висновком судової будівельно-технічної та земельно-технічної експертизи №3585 від 05.04.2018р., експертами встановлено, що згідно виданих позивачеві ОСОБА_3 умов №15-2919 від 19.06.2008р. на підключення багатофункціонального комплексу у складі торгово-офісних, розважальних об'єктів, житла, дворівневої автостоянки та об'єктів обслуговування комплексу, який проектується до системи водопостачання та каналізації міста Львів, було передбачено необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу), зокрема, мережі водопостачання та каналізаційної мережі поза межами земельної ділянки площею 4,6319 га на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові (кадастровий №4610136900:07:003:0015). Вартість фактично виконаних робіт поза межами земельної ділянки площею 4,6319 га на вул. Княгині Ольги, 1-5 у м. Львові (кадастровий №4610136900:07:003:0015) з улаштування поза майданчикової мережі водопостачання, які були виконані ТОВ Інвест-Житло - 950714,40 грн., з улаштування поза майданчикової каналізаційної мережі - 2415690,00 грн.

Таким чином, за результатами проведення судової експертизи було підтверджено, по-перше, необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної поза межами його земельної ділянки (згідно виданих ОСОБА_3 умов), по-друге, встановлено факт виконання позивачем робіт мережі водопостачання та каналізаційної мережі поза межами земельної ділянки та по-третє, визначено вартість виконаних позивачем робіт мережі водопостачання та каналізаційної мережі поза межами земельної ділянки на суму 3366404,40 грн.

Враховуючи наведене, беручи до уваги те, що за умовами п. 2.2. Договору (з урахуванням змін, внесених на підставі Додаткової угоди), розмір інвестиційного (пайового) внеску визначений у розмірі 3411720,79 грн., у позивача як замовника (інвестора) на підставі ч. 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності виникло право на зменшення розміру інвестиційного внеску на розвиток інфраструктури населеного пункту на суму, яка становить вартість фактично виконаних позивачем робіт мережі водопостачання та каналізаційної мережі поза межами земельної ділянки, а також виник обов'язок - передати такі інженерні мережі та/або об'єкти у комунальну власність. У відповідача, в свою чергу, виник обов'язок прийняти інженерні мережі/об'єкти у комунальну власність.

Однак, як вбачається з матеріалів справи, незважаючи на надіслання позивачем заяви (пропозиції) про внесення змін до Договору (в частині розміру пайового внеску, шляхом його зменшення на вартість виконаних робіт з улаштування мережі водопостачання та каналізації поза межами земельної ділянки та прийняття у комунальну власність інженерних мереж водопостачання та каналізації), такі залишилися без розгляду.

ОСОБА_4 ч. 1 ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до ст. 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди.

ОСОБА_4 з ч. 9 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , розмір пайової участі є істотною умовою договору.

Так, положеннями ч. 7 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що органам місцевого самоврядування забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об'єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів (зокрема житлових та нежитлових приміщень, у тому числі шляхом їх викупу), крім пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, передбаченої цією статтею, а також крім випадків, визначених частиною п'ятою статті 30 цього Закону.

Як зазначалося судом, ч. 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , встановлено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об'єкти передаються у комунальну власність.

Як вказав ВГС України у поставі від 23.01.2014р. у справі №927/732/13, законом (мається на увазі ч. 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ) передбачено можливість зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами у разі доведеності розміру обсягів та кошторисної вартості таких мереж.

Таким чином, розмір пайової участі, який підлягає встановленню в договорі, залежить від випадків, зазначених в наведеній нормі.

Виходячи з положень ч. 1 ст. 203 ЦК України, зміст правочину має відповідати положенням закону та інших нормативно-правових актів.

Відповідно до ч. 1 ст. 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Отже, у зміст договору, крім погоджених сторонами умов, входять і ті положення (умови), які приймаються ними як обов'язкові в силу чинного законодавства. Воля і волевиявлення учасників договору формується насамперед під впливом приписів норм права.

Відтак, закріплена в ч. 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності норма, яка встановлює необхідність зменшення суми пайового внеску на кошторисну вартість інженерних мереж та передачі інженерних мережі та/або об'єктів у комунальну власність, є обов'язковою для органу місцевого самоврядування і замовника, як учасників договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Положеннями ч. 1-4 ст. 188 ГК України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Як встановлено судом, направлений позивачем проект додаткової угоди про внесення змін до Договору про сплату інвестиційного внеску №54 було повернуто відповідачем без розгляду.

Враховуючи те, що ч. 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвиток інфраструктури населеного пункту на суму вартості влаштованих інженерних мереж/об'єктів (будівництво яких здійснено поза межами земельної ділянки та згідно вимог ОСОБА_3 умов), а також щодо обов'язку замовника передати, а органу місцевого самоврядування - прийняти у комунальну власність такі мережі/об'єкти (при цьому, порядок прийняття яких у комунальну власність, ні законом, ні Положенням про пайову участь (внесок) замовників у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова не визначено), беручи до уваги документально підтверджений факт виконання позивачем таких робіт та їх вартість (встановлено в результаті проведеної у справі судової експертизи), беручи до уваги те, що між сторонами не було досягнуто згоди щодо внесення змін до Договору в частині зменшення розміру пайової участі позивача у розвитку інфраструктури м. Львова та прийняття у комунальну власність влаштованої мережі водопостачання та каналізації, суд прийшов до висновку, що наведене є підставою для приведення договору у відповідність до вимог законодавства, шляхом внесення до нього змін в судовому порядку.

При цьому, суд відхиляє як необгрунтовані доводи відповідача, що зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж та об'єктів інженерної інфраструктури можливе лише у випадку передачі таких інженерних мереж у комунальну власність. Зокрема, як вбачається з ч.5 ст.30 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , факт зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж та об'єктів інженерної інфраструктури не ставиться в залежність від фактичної передачі даних об'єктів до комунальної власності. Зміст вказаної статті свідчить, що передача інженерних мереж у комунальну власність являється не передумовою, а наслідком зменшення розміру пайової участі. Слід зазначити, що аналогічної правової позиції притримується ВГСУ у постанові №924/51/14 від 29.07.2014р.

СУДОВІ ВИТРАТИ.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

ОСОБА_4 п. 1 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

Із врахуванням наведеного, судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача у розмірі 1218,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 42, 46, 50, 123, 129, 222, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни в Договір №54 про сплату інвестиційного внеску, укладений між Департаментом економічної політики Львівської міської ради та ТОВ Інвест-Житло 14.05.2008 року з наступними змінами та доповненнями від 24.11.2013р. (зареєстрованими у Львівській міській раді 20.12.2013р. за №409), виклавши підпункт 2.2. п. 2 Договору в наступній редакції:

Слідуючи приписам ч. 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності розмір пайової участі замовника-забудовника у розвитку інфраструктури населеного пункту м. Львова зменшується на суму вартості передбачених технічними умовами та фактично виконаних робіт з будівництва інженерних мереж водопостачання поза межами земельної ділянки, що становить 950714,40 грн. та фактично виконаних робіт з будівництва інженерних мереж каналізації поза межами земельної ділянки, що становить 2411472,00 грн. Замовник-забудовник зобов'язаний сплатити кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова в сумі 49534,39 грн. на розрахунковий рахунок №31511921700002, код платежу 24170000 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПОУ 38008294, отримувач: міський бюджет м. Львова в строк до 25.12.2019 року. Замовник-забудовник зобов'язаний передати у власність територіальної громади м. Львова інженерні об'єкти, будівництво яких здійснено поза межами земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5: зовнішні мережі водопостачання вартістю 950714,40 грн. та зовнішні мережі каналізації вартістю 2411472,00 грн. .

3. Стягнути з Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ 34814859) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест-Житло (84122, Донецька обл., м. Слов'янськ, вул. Миру, 38; код ЄДРПОУ 32395020) 1218,00 грн. судового збору.

4. Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 14.06.2018р.

Суддя Крупник Р.В.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення07.06.2018
Оприлюднено15.06.2018
Номер документу74690910
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1754/14

Рішення від 07.06.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 24.05.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 07.05.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 17.04.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 12.05.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 05.05.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 29.05.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 19.06.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 08.09.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 31.08.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні