ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОКРЕМА УХВАЛА

Справа № 815/823/18

ОКРЕМА УХВАЛА

14 червня 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача - ОСОБА_1 (за ордером), відповідачі та треті особи - не з'явилися, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Підприємства "Трансшип" у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Управління морської безпеки" (представництво Морської Адміністрації Белізу в Україні), Приватне акціонерне товариство "Морський регістр судноплавства в Україні", про визнання дій протиправними, -

ВСТАНОВИВ:

26.02.2018 року Підприємство "Трансшип" у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Управління морської безпеки", Приватне акціонерне товариство "Морський регістр судноплавства в Україні", в якому просить:

- визнати протиправними дії Укртрансбезпеки та Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області, які проявились в уповноваженні на виконання функцій інспекторів контролю державою порту (ІКДП) при проведенні 23.08.2017 року перевірки судна "Greendale" осіб, що не відповідають встановленим законодавством кваліфікаційним вимогам (ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4);

- визнати протиправними дії Укртрансбезпеки та Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області, які проявились у здійсненні неналежного контролю за відповідністю встановленим законодавством кваліфікаційним вимогам для осіб, уповноважених на виконання функцій інспекторів контролю державою порту (ІКДП), при призначенні на посади старших державних інспекторів ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 14 червня 2018 року позов Підприємства "Трансшип" у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю задоволено частково.

Суд визнав протиправними дії Укртрансбезпеки та Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області, які проявилися в уповноваженні на виконання функцій інспекторів контролю державою порту (ІКДП) при проведенні 23.08.2017 року перевірки судна "Greendale" осіб, що не відповідають встановленим законодавством кваліфікаційним вимогам - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4. В решті позовних вимог відмовлено.

Під час судового розгляду справи, судом встановлено, що 23.08.2017 року інспекторами Державної служби України з безпеки на транспорті та Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області - ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 було проведено перевірку т/х "Greendale" в межах Меморандуму від 07.04.2000 року про взаєморозуміння щодо контролю державою порту в регіоні Чорного моря.

Відповідно до п.1.1 Правил контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 17.07.2003 року №545 (далі - Правила №545), правила контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства (далі - Правила) розроблені для встановлення порядку державного контролю в портах за дотриманням на суднах вимог Міжнародних конвенцій, Кодексу торговельного мореплавства України, законодавчих актів України з безпеки мореплавства та запобігання забрудненню довкілля.

Згідно п.1.2 Правил №545, правила поширюються на морські судна та річкові судна, які мають право прямувати морськими шляхами, незалежно від прапора і форми власності, що перебувають у портах і на внутрішніх водних шляхах України, Державну службу України з безпеки на транспорті, Державне агентство рибного господарства України, капітанів морських портів та служби капітанів морських портів (далі - СКМП).

Відповідно до п.1.4 Правил №545, державний інспектор - посадова особа Укртрансбезпеки, Держрибагентства України або служби капітана морського порту України, яка має відповідну кваліфікацію і уповноважена в установленому законодавством порядку здійснювати контроль за дотриманням на суднах, що заходять у морські порти України, правил мореплавства та вимог міжнародних договорів України з безпеки судноплавства та визначення готовності суден до виходу в море.

Державними інспекторами є: інспектор контролю державою порту (далі - ІКДП); інспектор служби капітана морського порту (далі - ІСКМП); інспектор держави прапора (далі - ІДП).

Інспектор контролю державою порту (ІКДП) - державний інспектор Укртрансбезпеки, якого атестовано в установленому порядку для здійснення контролю за дотриманням на іноземних суднах міжнародних конвенцій України.

Інспектор держави прапора (ІДП) - державний інспектор Укртрансбезпеки, Держрибагентства України, який має відповідну кваліфікацію і якого атестовано в установленому порядку для здійснення контролю за дотриманням на українських суднах законодавчих актів і міжнародних конвенцій України.

Згідно п.1.9. Правил №545, державні інспектори Укртрансбезпеки, які виконують функції ІКДП, або кандидати на посаду такого інспектора повинні відповідати таким кваліфікаційним вимогам:

1) ІКДП повинен мати стаж роботи не менше ніж один рік як державний інспектор, який виконує функції ІКДП (у разі відсутності необхідного стажу роботи ІКДП зараховується також стаж роботи стажером ІКДП), а також:

повну вищу освіту та кваліфікацію судноводія, суднобудівника, механіка, електромеханіка, радіоінженера і стаж роботи за цією професією не менше ніж п'ять років та

диплом капітана чи старшого помічника капітана суден валовою місткістю 500 одиниць і більше та загальний стаж роботи на морських суднах на рівні управління не менше ніж п'ять років або

диплом старшого чи другого механіка суден з головною енергетичною установкою потужністю 750 кіловат і більше та загальний стаж роботи на морських суднах на рівні управління не менше ніж п'ять років;

2) ІКДП також вважається належним чином кваліфікованим, якщо він:

має еквівалентну кваліфікацію, пов'язану з експлуатацією морських суден або їх технічним обслуговуванням, стаж роботи за цією професією не менше ніж п'ять років;

пропрацював не менше ніж два роки як ІДП. У разі відсутності необхідного стажу роботи ІДП зараховується також стаж роботи стажером ІКДП;

3) ІКДП повинен володіти англійською мовою в межах, достатніх для взаємного розуміння з членами екіпажів суден, що перевіряються, та якісного складання актів перевірок суден та інших документів, пов'язаних з перевіркою;

4) ІКДП повинен знати вимоги відповідних міжнародних договорів України та інших нормативно-правових актів України, що стосуються безпеки судноплавства.

Відповідно до п.1.10 Правил №545, повноваження на виконання функцій контролю державою порту надаються інспектору Укртрансбезпекою.

Згідно п.3.1.1 Меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю державою порту у Чорноморському регіоні від 07.04.2000 року (дата набрання чинності для України - 19.04.2002 року), з метою імплементації цього Меморандуму, Адміністрації проводять інспектування, які полягають у відвідуванні судна для перевірки чинності сертифікатів і інших документів, які відповідають цілям Меморандуму, а також для перевірки стану судна, його обладнання та екіпажу, житлових і робочих умов тощо.

Відповідно до п.3.5.1 Меморандуму, перевірки здійснюються виключно особами, належним чином уповноваженими Адміністрацією для проведення перевірок Державою порту, які несуть відповідальність перед цією Адміністрацією і які задовольняють вимогам пункту 3.5.3 і критеріям кваліфікації, зазначеним у Додатку 5.

Згідно п.3.10 Меморандуму, при здійсненні контролю відповідно до Меморандуму, Адміністрації будуть докладати всіх можливих зусиль, щоб уникнути необгрунтованої затримки чи відстрочки відходу судна. Ніщо в Меморандумі не впливає на права, що надаються положеннями відповідних документів, і стосуються компенсації за необгрунтовану затримку чи відстрочку.

Критерії кваліфікації для інспекторів контролю державою порту встановлені в Додатку 5 Меморандуму, відповідно до якого:

1. Згідно з положеннями розділу 3.5.1 Меморандуму, ІКДП повинен бути належним чином кваліфікований і уповноважений Адміністрацією проводити інспектування Державою порту.

2. ІКДП повинен пропрацювати, як мінімум, один рік як спостерігач Держави прапору, що має справу зі спостереженням і сертифікацією згідно з відповідними документами, і мати: 1) диплом капітана суден брутто-тоннажем 3000 тонн і більше, або 2) диплом старшого механіка, який дає право виконувати ці обов'язки на судні, де головна силова установка має потужність 3000 кіловат і більше, або 3) скласти іспит як корабельний інженер, інженер-механік чи інженер, пов'язаний з морською галуззю і пропрацювати на такій посаді принаймні 5 років, або 4) мати еквівалентну кваліфікацію, як це визначено Адміністрацією.

ІКДП, згадані в підпунктах 1) і 2) вище, повинні пропрацювати не менше п'яти років у морі як особи командного складу, відповідальні за управління судном чи його силову установку.

3. Альтернативно, ІКДП вважається належним чином кваліфікованим, якщо ця особа: 1) має відповідну університетську освіту чи еквівалентну професійну підготовку, та 2) пройшла відповідну підготовку і отримала диплом у школі інспекторів з безпеки судна, та 3) пропрацювала принаймні 2 роки спостерігачем контролю Державою прапору, що має справу зі спостереженням і сертифікацією згідно з відповідними документами.

4. Належним чином кваліфікований ІКДП повинен бути здатним усно і письмово спілкуватися з моряками мовою, яка найбільш широко використовується в морі.

5. Належним чином кваліфікований ІКДП повинен бути обізнаним з положеннями відповідних документів і відповідними процедурами контролю Державою порту.

6. ІКДП, що не відповідають вищезгаданим критеріям, також приймаються, якщо вони вже використовувалися для контролю Державою порту Адміністраціями протягом трьох років до набуття Меморандумом чинності для даної Адміністрації.

Відповідно до п.1.8.1 розділу 1.8 Резолюції Міжнародної морської організації А 1052 (27) від 30.11.2011 року, контроль суден державою порту проводиться тільки кваліфікованими посадовими особами, які здійснюють контроль, що відповідають кваліфікації і підготовці, вказаним в розділі 1.9.

Так, згідно розділу 1.9 Резолюції Міжнародної морської організації А 1052 (27) від 30.11.2011 року, посадова особа, яка здійснює контроль повинна бути досвідченою особою командного складу, яка має кваліфікацію інспектора держави прапора.

Посадова особа, яка здійснює контроль повинна бути здатна спілкуватись англійською мовою з ключовими членами екіпажу.

Посадова особа, яка здійснює контроль повинна отримати підготовку, яка надає необхідні знання положень застосовуваних конвенцій, що відносяться до проведення контролю суден державою порту, беручи до уваги сучасний типовий курс підготовки з контролю судом державою порту.

Встановлюючи вимоги до посадової особи, яка здійснює контроль, Адміністрація бере до уваги, відповідно, які міжнародні інструменти пов'язані з контролем суден державою порту і різновид типів суден, які можуть відвідувати її порти.

Посадова особа, що проводить перевірку експлуатаційних вимог, повинна мати кваліфікацію капітана або старшого механіка і мати відповідний стаж роботи на суднах; або має мати кваліфікацію, присвоєну навчальним закладом, визнаним Адміністрацією, в області, пов'язаної з морською галуззю, а також - спеціальну підготовку, щоб забезпечити достатній рівень компетенції і навички; або має бути кваліфікованим особою командного складу Адміністрації з рівноцінним досвідом і підготовкою для виконанню перевірок відповідних експлуатаційних вимог.

Судом встановлено, що інспектори, які здійснювали перевірку судна "Greendale" - ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, не відповідали кваліфікаційним вимогам для ІКДП:

1) 1 рік як спостерігач Держави прапору (обов'язкова вимога за Меморандумом від 07.04.2000 pоку) - вказаного стажу немає у жодного з інспекторів;

2) 2 роки спостерігачем контролю Держави прапору (альтернативна вимога за Меморандумом від 07.04.2000 pоку) - вказаного стажу немає у жодного з інспекторів;

3) 1 рік як державний інспектор ІКДП або стажер ІКДП (обов'язкова вимога відповідно до Правил № 545 від 17.07.2003 pоку) - вказаного стажу немає у жодного з інспекторів;

4) 2 роки як ІДП або стажер ІКДП (альтернативна вимога відповідно до Правил № 545 від 17.07.2003 pоку) - вказаного стажу немає у жодного з інспекторів;

5) скласти іспит як корабельний інженер, інженер-механік чи інженер, пов'язаний з морською галуззю і пропрацювати на такій посаді принаймні 5 років - у ОСОБА_4 взагалі немає відповідної освіти та немає стажу до Укртрансбезпеки;

6) не менше п'яти років стажу у морі як особи командного складу (обов'язкова вимога за Меморандумом та Правилами № 545 від 17.07.2003 pоку) - ОСОБА_2 мав менше 60 місяців вказаного стажу, ОСОБА_3 і ОСОБА_4 зазначеного стажу не мали;

7) повна вища освіту та кваліфікація судноводія, суднобудівника, механіка, електромеханіка, радіоінженера та стаж роботи за цією професією не менше ніж 5 років (обов'язкова вимога за Правилами № 545 від 17.07.2003 pоку) - ОСОБА_4 не мав ані освіти, ані стажу, ОСОБА_3 - не мав стажу.

Крім того, судом встановлено, що ОСОБА_2 в період з 01.06.2017 року по 29.08.2017 року, за даними його посвідчення особи моряка, працював капітаном судна "Saavedra Tide" (ІМО 9697090, прапор Вануату). При цьому, як вбачається з відповіді Адміністрації Миколаївського морського порту від 19.04.2018 року (а..с. 221, т. 2) на адвокатський запит представника позивача, в період з 01.06.2017 року по 29.08.2017 року включно, судно "Saavedra Tide" не оформлювало свій прихід в Миколаївський морський порт або на морські термінали порту.

При цьому, з 14.06.2017 року ОСОБА_2 працевлаштований до Укртрансбезпеки. Тобто, ОСОБА_2 прийнято на роботу до Укртрансбезпеки в період роботи капітаном судна "Saavedra Tide".

Дана обставина свідчить або про недостовірність даних про перебування ОСОБА_2 на посаді капітана судна в період з 14.06.2017 року до 29.08.2017 року, або ж про неможливість його працевлаштування до Укртрансбезпеки до 29.08.2017 року.

Таким чином, суд дійшов висновку про невідповідність ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 кваліфікаційним вимогам, встановленим національним та міжнародним законодавством, для виконання обов'язків ІКДП, та як наслідок, про незаконність уповноваження відповідачами цих осіб на виконання функцій ІКДП при проведенні перевірки судна "Greendale" 23.08.2017 року.

Відповідно до ч.1 ст.249 КАС України, суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

З огляду на зазначене, виявивши під час розгляду справи порушення відповідачами норм міжнародного та національного законодавства щодо уповноваження на виконання функцій ІКДП лише осіб, які відповідають визначеним законодавством кваліфікаційним вимогам, суд вважає за необхідне постановити окрему ухвалу і направити її відповідачам для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Керуючись ст.ст. 248, 249, 256, 293 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Повідомити Державну службу України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) та Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області про встановлені під час розгляду справи порушення вимог законодавства для вжиття невідкладних заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Про вжиті заходи Державній службі України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) та Управлінню Укртрансбезпеки у Миколаївській області повідомити суд у 30-денний строк з дня отримання окремої ухвали.

Окрема ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.

Окрема ухвала може бути оскаржена особами, яких вона стосується, до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд з одночасним поданням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на окрему ухвалу подається протягом п'ятнадцяти днів з дня складення повного тексту окремої ухвали.

Якщо повна окрема ухвала не була вручена в день її складення, особа, якої вона стосується, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення їй повного тексту окремої ухвали.

Повний текст ухвали складено 19 червня 2018 року.

Суддя В.В. Андрухів

Дата ухвалення рішення 14.06.2018
Зареєстровано 22.06.2018
Оприлюднено 22.06.2018

Судовий реєстр по справі 815/823/18

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 05.12.2018 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 17.10.2018 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 17.10.2018 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.09.2018 Одеський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.09.2018 Одеський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 03.09.2018 Одеський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 03.09.2018 Одеський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 19.06.2018 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Окрема ухвала від 14.06.2018 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 22.05.2018 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 14.05.2018 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 03.04.2018 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 02.03.2018 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 02.03.2018 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 815/823/18

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону