Постанова
від 09.07.2018 по справі 815/3212/18
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 липня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/3212/18

Категорія: 3.7.2 Головуючий в І інстанції Свида Л.І.

Час та місце ухвалення: 19:08 год., м. Одеса

Дата складання повного тексту: 03.07.2018р.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого - Ступакової І.Г.

суддів - Градовського Ю.М.

- Лук'янчук О.В.

при секретарі - Григоренко Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 липня 2018 року по справі за адміністративним позовом Овідіопольської районної організації всеукраїнського об'єднання Батьківщина до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області про визнання незаконними дій щодо відхилення кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій, зобов'язання повторно розглянути документи, -

В С Т А Н О В И Л А :

Овідіопольська районна організація всеукраїнського об'єднання Батьківщина звернулася до суду з позовною заявою до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області про визнання незаконними дій Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області щодо відхилення кандидатур Овідіопольської районної організації всеукраїнського об'єднання Батьківщина для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади; зобов'язання Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області повторно розглянути документи, подані для обов'язкового включення кандидатур від Овідіопольської районної організації всеукраїнського об'єднання Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 липня 2018 року позовну заяву Овідіопольської районної організації всеукраїнського об'єднання Батьківщина - задоволено.

Визнано протиправними дії Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області щодо відхилення кандидатур Овідіопольської районної організації всеукраїнського об'єднання Батьківщина для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади.

Зобов'язано Овідіопольську районну виборчу комісію Одеської області повторно розглянути документи, подані для обов'язкового включення кандидатур від Овідіопольської районної організації всеукраїнського об'єднання Батьківщина до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, представник Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення від 03 липня 2018 року з прийняттям нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову Овідіопольської районної організації всеукраїнського об'єднання Батьківщина .

В своїй скарзі апелянт зазначає, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки його доводам, а висновок суду, що при розгляді подання та доданих до нього документів, відповідач має виходити лише з того, що їх комплект є повним згідно переліку, встановленого Закону України Про місцеві вибори , є хибним, оскільки Законом України Про місцеві вибори покладає на виборчу комісію обов'язок не лише враховувати наявність поданих документів, але й надавати їм оцінку по суті і приймати відповідні рішення за наслідками розгляду таких документів лише за умов їх відповідності вимогам Закону України Про місцеві вибори та іншим нормативно-правовим актам.

Також, апелянт посилається на постанову Верховного Суду, висновком якої встановлено, що належність ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1, до громадянства України не підтвердилась, адже він не набув громадянство України в порядку, встановленому Законом України Про громадянство України, а отже подання підписано неналежною особою, яка не є громадянином України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги та законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно Витягу з протоколу ІІ-етапу ХІІІ звітно-виборчої конференції Овідіопольської районної організації Всеукраїнське об'єднання "Батькіщина" від 11.03.2017 року ОСОБА_3 обрано головою Овідіопольської районної організації Всеукраїнське об'єднання "Батькіщина".

Відповідно до п.4.6 Статуту Всеукраїнського об'єднання "Батькіщина" Голова територіальної партійної організації представляє партійну організацію у відносинах з відповідними органами державної виконавчої влади і місцевого самоврядування, засобами масової інформації, об'єднаннями громадян, політичними партіями та громадськими організаціями.

24 червня 2018 року Овідіопольською районною організацією ВО "Батьківщина" до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області подано подання (пакет документів) в порядку передбаченому ст. 23 Закону України "Про місцеві вибори" для включення кандидатур від Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина" до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, яке підписано головою Овідіопольської районної організації Всеукраїнське об'єднання "Батькіщина" ОСОБА_3.

Листом Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області від 27 червня 2018 року № 11 Овідіопольську районну організацію ВО "Батьківщина" було повідомлено про відхилення поданих кандидатур.

Задовольняючи позовну заяву, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що при прийнятті оскаржуваного рішення №11 від 27 червня 2018 року відповідач діяв не у відповідності до вимог законодавства, а тому дії Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області щодо відхилення кандидатур Овідіопольської районної організації всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць №510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, утворених у межах Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади є протиправними.

Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Спірні правовідносини регулюються Законом України Про місцеві вибори .

Так, відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України Про місцеві вибори , право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання.

Статтею 21 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що до складу виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення відповідних місцевих виборів, можуть входити громадяни України, які мають право голосу на цих місцевих виборах.

Громадянин України може одночасно входити до складу лише однієї виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів чи будь-яких інших виборів, або комісії з референдуму, якщо процес зазначених виборів чи референдуму проводиться одночасно з процесом відповідних місцевих виборів.

До складу виборчої комісії не можуть входити кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, їх довірені особи, представники в територіальній виборчій комісії, уповноважені особи місцевих організацій партій, які висунули кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, офіційні спостерігачі, посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів, а також громадяни, які утримуються в установах виконання покарань, слідчих ізоляторах або мають судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Відповідно до ч. 1, 4, 5 ст. 23 Закону України "Про місцеві вибори", дільнична виборча комісія утворюється відповідною районною, міською (міста обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення без районного поділу), районною у місті територіальною виборчою комісією не пізніш як за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.

Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають: місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; місцеві організації політичних партій, кандидатів у депутати від яких зареєстровано в багатомандатних виборчих округах; кандидати у депутати в одномандатних виборчих округах; кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

При утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб'єктами подання, шляхом жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на п'ятий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії.

Щодо кандидатур, поданих місцевими організаціями політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб'єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Законом вимогам.

Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин першої, другої, четвертої та п'ятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.

Рішення про відхилення кандидатур не приймається.

Місцева організація партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, місцева організація партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані у багатомандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії). Подання підписується відповідно керівником місцевої організації партії та засвідчується печаткою відповідної місцевої організації партії або печаткою організації відповідної політичної партії вищого рівня.

Кандидат у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости вносить до територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії) за своїм підписом.

Зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій подаються за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніш як за 20 днів до дня виборів.

До подання додаються: ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи; заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон); копія свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідчена територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідчена нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу.

У поданні щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії зазначаються такі відомості:прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) особи; число, місяць, рік народження; громадянство особи; освіта; місце роботи (заняття), посада; місце проживання (адреса житла) особи, а також контактні телефони; наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій чи комісії референдуму; відомості про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, яка не погашена або не знята у встановленому законом порядку.

Отже, вказані норми Закону, встановлюють порядок, підстави та спосіб визначення відповідною територіальною виборчою комісією осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії при її утворенні.

Як встановлено та зазначено судом першої інстанції, та вбачається з матеріалів справи, документи, які були подані до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області для реєстрації кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449, були прийняті для розгляду, що підтверджується підписом секретаря Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області Серпеніновою О.О.

В свою чергу, як обґрунтовано зазначено судом першої інстанції, доказів того, що вказані документи не відповідають вимогами вищезазначених положень Закону України "Про місцеві вибори" матеріали справи не містять та відповідачем не надано.

Між тим, як зазначає позивач, на засіданні Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області 27.06.2018 року представникам Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина" головою Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області Яроцькою І.В. було повідомлено, що підставами для відхилення кандидатур для обов'язкового включення до складу дільничних виборчих комісій звичайних виборчих дільниць № 510682, №510683, №510684, №510685, №510706, №511449 були неналежним чином оформлені виборчі документи, зокрема, підписані головою місцевої партійної організації ОСОБА_3, у якого на розсуд комісії, відсутнє право підписувати документи Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина", у зв'язку із тим що Яроцька І.В вважає ОСОБА_3 особою, яка не має громадянства України на підставі рішення Верховного суду від 13.06.2018 року по справі №815/7480/16, у зв'язку із чим він не має права бути головою Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина" та підписувати будь-які документи.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі №815/7480/16 від 07.08.2017 року, яке залишено в силі постановою Верховного суду від 13 червня 2018 року, у задоволенні позову ОСОБА_3 до Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області, Державної міграційної служби України про визнання протиправним та скасування висновку Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області № 239/2016 року, погодженого начальником ГУ ДМС України в Одеській області Погребняк О.Г. 21.10.2016 року, за результатами службового розслідування щодо підстав оформлення паспорта громадянина України ОСОБА_3 - відмовлено.

Залишаючи в силі вказане рішення суду першої інстанції, Верховний суд в своїй постанові від 13 червня 2018 року зазначив, що колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскаржуваний Висновок стосується визнання недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню паспорта громадянина України серії НОМЕР_1, виданого Київським РВ в м. Одесі ГУДМС України в Одеській області 26 серпня 2016 на ім'я ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженця села Новогагатли Хасавюртовського району Республіки Дагестан і не є рішенням щодо позбавлення позивача громадянства України.

Колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги про те, що подання підписано неналежною особою, яка не є громадянином України, що стало підставою для відхилення кандидатур, оскільки:

- по перше, у комісії немає повноважень робити висновки про належність (не належність) особи до громадянства шляхом надання оцінки та трактування висновків судів;

- по друге, як обґрунтовано зазначив суд першої інстанції, відповідач, відмовляючи у прийнятті документів не може посилатися на встановлені обставини відсутності у ОСОБА_3 громадянства України, а має виходити з тих документів, які надані йому на розгляд та діяти у відповідності до вимог Закону України Про місцеві вибори .

З доводами апеляційної скарги про повноваження комісії не лише враховувати наявність поданих документів, але й надавати їм оцінку по суті і приймати відповідні рішення за наслідками розгляду таких документів лише за умов їх відповідності вимогам Закону України Про місцеві вибори та іншим нормативно-правовим актам, колегія суддів погоджується, але зазначає наступне.

Приймаючи рішення про відхилення поданих кандидатур, відповідач конкретно не зазначив, яким саме положенням Закону України Про місцеві вибори не відповідає подання Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина", подане до Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області.

Оцінюючи докази, наявні в матеріалах справи, зокрема, протокол ІІ-етапу ХІІІ звітно-виборчої конференції Овідіопольської районної організації Всеукраїнське об'єднання "Батькіщина" від 11.03.2017 року, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, суд першої інстанції обґрунтовано зазначив, що станом на 24.06.2018 року саме ОСОБА_3 є особою, яка має право підписувати документи від імені Овідіопольської районної організації ВО "Батьківщина".

Вказаних обставин ні в суді першої інстанції, ні в суді апеляційної інстанції відповідачем не спростовано.

Щодо доводів представника апелянта, наданих у судовому засіданні суду апеляційної інстанції з посиланням на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2018 року колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2018 року, судом було задоволено апеляційну скаргу кандидата на посаду Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 та прийнято рішення, яким зупинено дію постанови Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області № 420 від 10.05.2018 року до набрання законної сили судового рішення у справі №815/2322.

Посилаючись на вказану постанову суду (якою забезпечено позов), апелянт зазначив, що в разі залишення без змін рішення суду по даній справі, фактично буде продовжено виборчий процес, який було зупинено ухвалою апеляційного суду від 02.07.2018 року.

Колегія суддів вважає вказані доводи представника апелянта необґрунтованими, оскільки в даній справі перевіряється лише правомірність та відповідність закону дій відповідача при прийнятті рішення щодо відхилення поданих позивачем кандидатур до складу ДВК, які здійснено відповідачем до прийняття постанови про забезпечення позову, а саме 27.06.2018 року.

В свою чергу, при закінченні дії постанови суду про зупинення дії постанови Таїровської селищної виборчої комісії та відновленні виборчого процесу, відповідач, або позивач, в залежності від прийнятого апеляційним судом рішення по даній справі, повинні здійснити дії щодо його виконання.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстави для її задоволення та скасування рішення суду від 03.07.2018 року - відсутні.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України , за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Крім цього, за приписами ст.139 КАС України суд вирішує питання щодо розподілу судових витрат.

Згідно положень Закону України "Про судовий збір" за подачу апеляційної скарги на постанову суду сплачується судовий збір у розмірі 150% ставки, що підлягала сплаті при подачі позову.

Оскільки позивачем у позові заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру та судовий збір склав 3 524 грн., колегія суддів вважає, що Овідіопольська районна виборча комісія Одеської області має сплатити судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 липня 2018 року у розмірі 5286 грн.

Керуючись ст.ст. 273, 278, 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 272 КАС України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 липня 2018 року залишити без змін.

Стягнути з Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області (місце знаходження: 65497, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Овідіополь, вул.Т. Шевченка, буд. 169, код ЄДРПОУ 34010734) на користь Державної судової адміністрації України на рахунок №:31215256700001, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача: ГУДКСУ у м. Києві, МФО: 820019, код ЄДРПОУ 22030106 судовий збір в розмірі 5286 (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість) грн.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: Ю.М. Градовський

О.В. Лук'янчук

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2018
Оприлюднено10.07.2018
Номер документу75173044
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3212/18

Постанова від 09.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 03.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Ухвала від 03.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні