Постанова
від 12.06.2018 по справі 922/1733/17
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2018 року

м. Київ

Справа № 922/1733/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Катеринчук Л.Й. - головуючий, Жуков С.В., Погребняк В.Я.

за участі секретаря судового засідання Кононенко Н.Б.

учасники справи:

боржник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Стронг Брідж Компані",

кредитор - Державна податкова інспекція у Центральному районі міста Дніпра Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області,

кредитор - Товариство з обмеженою відповідальністю "Провід Групп",

кредитор - Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" в особі Нафтогазовидобувного управління "Полтаванафтогаз",

ліквідатор - Бакрадзе Катерина Андріївна

розглянув касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Стронг Брідж Компані" в особі ліквідатора Бакрадзе Катерини Андріївни

на постанову Харківського апеляційного господарського суду

від 04.12.2017

у складі колегії суддів: Крестьянінов О.О. (головуючий), Тарасова І.В., Фоміна В.О.

у справі № 922/1733/17

про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Стронг Брідж Компані"

ПРОЦЕДУРА КАСАЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ У ВЕРХОВНОМУ СУДІ

1. 23.02.2018 поштовим відправленням, направленим на адресу Харківського апеляційного господарського суду, Товариством з обмеженою відповідальністю "Стронг Брідж Компані" в особі ліквідатора Бакрадзе Катерини Андріївни подано до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 04.12.2017 у справі №922/1733/17 в порядку статей 286, 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) в редакції Закону України №2147-VІІІ від 03.10.2017, чинній з 15.12.2017, із клопотанням про поновлення строку на касаційне оскарження.

2. 17.04.2018, за наслідком проведеного автоматизованого розподілу справи, оформленого протоколом від 22.03.2018, колегією суддів Верховного Суду у складі: Катеринчук Л.Й. - головуючий, Пєсков В.Г., Погребняк В.Я. відкрито касаційне провадження у справі №922/1733/17 за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Стронг Брідж Компані" в особі ліквідатора Бакрадзе Катерини Андріївни на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 04.12.2017 та призначено її розгляд в судовому засіданні на 12.06.2018 о 10 год. 15 хв.

3. У зв'язку з відпусткою судді Пєскова В.Г. автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №922/1733/17 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Катеринчук Л.Й., суддя - Жуков С.В., суддя - Погребняк В.Я., що підтверджується протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.06.2018, та внаслідок чого ухвалою від 11.06.2018 зазначеною колегією суддів справу №922/1733/17 прийнято до провадження.

4. Учасники справи відзиву на касаційну скаргу не подали.

5. На розгляд суду касаційної інстанції винесено проблему застосування положень статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, статей 105, 110, 111 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції Закону України №4212-VІ від 22.12.2011 (далі - Закону про банкрутство), статей 32, 34, 80 ГПК України в редакції Закону України №1798-ХІІ від 06.11.1991, до набрання чинності Законом України №2147-VІІI від 03.10.2017.

ПРОВАДЖЕННЯ У СУДАХ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Фактичні обставини, встановлені судом першої інстанції та прийняте ним рішення

6. 26.05.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "Стронг Брідж Компані" в особі ліквідатора Бакрадзе Катерини Андріївни звернулось до Господарського суду Харківської області із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку статті 95 Закону про банкрутство з підстав перевищення пасиву боржника у вигляді заборгованості перед кредиторами на загальну суму 28 511 181, 50 грн. над його активами (дебіторською заборгованістю ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД") на суму 500 000 грн.

7. Ухвалою Господарського суду Харківської області від 30.05.2017 заяву боржника прийнято до розгляду; призначено підготовче засідання на 12.06.2017, яке ухвалою від 12.06.2017 відкладено на 26.06.2017.

8. Ухвалою Господарського суду Харківської області від 26.06.2017 порушено провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Стронг Брідж Компані" (далі - ТОВ "Стронг Брідж Компані", боржник) за заявою ліквідатора боржника відповідно до статті 95 Закону про банкрутство, введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

9. Постановою Господарського суду Харківської області від 06.07.2017 ТОВ "Стронг Брідж Компані" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено Бакрадзе Катерину Андріївну, яка виконувала повноваження ліквідатора ТОВ "Стронг Брідж Компані" в досудовому порядку на підставі статей 105, 110, 111 ЦК України; зобов'язано ліквідатора надати суду реєстр грошових вимог кредиторів, повідомлення про результати розгляду вимог кредиторів банкрута, щомісячно надавати суду звіти про хід ліквідаційної процедури, в строк до 06.07.2018 виконати ліквідаційну процедуру, надати суду звіт про виконану роботу, всі докази, що свідчать про виконання ліквідаційної процедури, у тому числі акти інвентаризації майна, акти оцінки майна, звіт про виплачені кредиторам кошти, договори купівлі-продажу майна банкрута, довідки установ банку про закриття рахунків банкрута, довідку з архіву про прийняття документів, які підлягають довгостроковому зберіганню, довідку внутрішніх справ про прийняття печаток і штампів банкрута, оригінали установчих документів і свідоцтва про державну реєстрацію, ліквідаційний баланс, докази, що свідчать про стягнення дебіторської заборгованості або докази, що свідчать про неможливість стягнення дебіторської заборгованості, інші документи, що свідчать про виконану ліквідатором роботу з ліквідації банкрута.

9.1. Постанова мотивована дотриманням боржником встановлених законом вимог щодо ліквідації юридичної особи - ТОВ "Стронг Брідж Компані" за рішенням власника в порядку статей 105, 110 та 111 ЦК України.

9.2. Судом встановлено проведення ліквідатором інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, нематеріальних активів, кредиторської та дебіторської заборгованості боржника, за результатами якої складені акти інвентаризації та інвентаризаційні описи від 19.05.2017, відповідно до яких основні засоби, нематеріальні активи, товарно-матеріальні цінності, грошові кошти у боржника відсутні, дебіторська заборгованість боржника складає 500 000 грн.; будь-яке інше майно у боржника відсутнє, що підтверджується довідками відповідних установ, наданими до матеріалів справи боржником.

9.3. Суд встановив, що в межах визначених законом, до ліквідатора надійшли заяви з грошовими вимогами до боржника від ТОВ "Провід Групп" в розмірі 539 000 грн. та від НГВУ "Полтаванафтогаз" ПАТ "Укрнафта" в розмірі 27 970 381, 50 грн.; крім того, ліквідатором виявлено заборгованість товариства перед ДПІ у Центральному районі міста Дніпра ГУ ДФС у Дніпропетровській області на суму 1 800 грн. Отже, загальна сума кредиторських вимог до ТОВ "Стронг Брідж Компані" складає 28 511 181, 50 грн., що перевищує вартість наявного у нього майна (активів - дебіторської заборгованості в розмірі 500 000 грн.).

9.4. Судом встановлено, що ліквідатором складений та підписаний проміжний ліквідаційний баланс підприємства станом на 22.05.2017, який затверджено рішенням загальних зборів засновників, оформленим протоколом від 22.05.2017.

9.5. З огляду на встановлене та врахувавши те, що за даними проміжного ліквідаційного балансу станом на 22.05.2017 розмір пасиву боржника перевищує його активи, отже, вартості майна боржника недостатньо для задоволення вимог кредиторів у зв'язку з відсутністю майнових активів товариства, суд першої інстанції дійшов висновку про дотримання боржником процедури самоліквідації в порядку, передбаченому цивільним законодавством України, та можливість визнання боржника ТОВ "Стронг Брідж Компані" банкрутом, введення щодо нього ліквідаційної процедури за особливостями провадження згідно зі статтею 95 Закону про банкрутство та призначення ліквідатором банкрута Бакрадзе Катерини Андріївни, яка виконувала повноваження голови ліквідаційної комісії без здійснення запиту про автоматизований розподіл арбітражного керуючого у справу про банкрутство.

Провадження в суді апеляційної інстанції та обґрунтування його рішення

10. Головне управління ДФС у Дніпропетровській області з висновками суду першої інстанції не погодилося та подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати постанову про визнання боржника банкрутом та припинити провадження у справі, аргументуючи порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, зокрема, Податкового кодексу України, ЦК України та Закону про банкрутство, зазначивши про недотримання боржником порядку самоліквідації юридичної особи, передбаченого статтями 105, 110 та 111 ЦК України.

11. 04.12.2017 Харківський апеляційний господарський суд апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Дніпропетровській області задовольнив, постанову Господарського суду Харківської області від 06.07.2017 у справі №922/1733/17 скасував та припинив провадження у справі.

11.1. Судом встановлено, що оскаржувана постанова стосується прав та обов'язків скаржника, відтак, він має право на звернення з апеляційною скаргою, враховуючи особливості процедури банкрутства, передбачені статтею 95 Закону про банкрутство, правовий статус Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, як контролюючого органу щодо боржника, передбачений нормами цивільного та податкового законодавства з урахуванням місця реєстрації боржника як платника податків, а також те, що вимоги ДПІ у Центральному районі міста Дніпра ГУ ДФС у Дніпропетровській області визнані ухвалою суду від 21.09.2017, а Головне управління ДФС у Дніпропетровській області звернулося до суду з грошовими вимогами до боржника, однак, питання про прийняття до розгляду заяви скаржника відкладено до повернення матеріалів справи до суду першої інстанції.

11.2. Суд встановив, що активами боржника є дебіторська заборгованість ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД" на суму 500 000 грн., в матеріалах справи міститься копія претензії, адресованої ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД" від 28.02.2017, в якій зазначалось, що між ТОВ "Провід Групп" та ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД" укладено договір №2016вп/244 від 30.06.2014 про надання поворотної фінансової допомоги на суму 500 000 грн., ТОВ "Провід Групп" виконало зобов'язання за зазначеним договором та надало ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД" поворотну фінансову допомогу на суму 500 000 грн.; 15.10.2015 між ТОВ "Провід Групп" та ТОВ "Стронг Брідж Компані" укладено договір про відступлення права вимоги за договором №2016вп/244 від 30.06.2014, про що було повідомлено ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД". Отже, боржник зазначав, що він є новим позикодавцем у правовідносинах за договором №2016вп/244 від 30.06.2014 про надання поворотної фінансової допомоги на суму 500 000 грн. та у зв'язку з цим просив у встановлені законом та договорами строки сплатити заборгованість за договором про відступлення права вимоги від 15.10.2015 та договором №2016вп/244 від 30.06.2014 про надання поворотної фінансової допомоги в розмірі 500 000 грн.

11.3. Судом встановлено, що боржником не доведено існування дебіторської заборгованості на суму 500 000 грн., оскільки в матеріалах справи відсутній договір №2016вп/244 про надання поворотної фінансової допомоги від 30.06.2014, укладений між ТОВ "Провід Групп" та ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД" та будь-які первинні документи, які б підтверджували надання ТОВ "Провід Групп" фінансової допомоги в розмірі 500 000 грн. ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД" на підставі зазначеного договору, та відсутні докази на підтвердження надсилання зазначеної претензії ТОВ "Компанія Аміна-ЛТД" та вжиття ліквідаційною комісією (ліквідатором) передбачених частиною 1 статті 111 ЦК України заходів щодо заявлення позову про стягнення дебіторської заборгованості.

11.4. Апеляційний суд встановив, що досудова ліквідаційна процедура боржника, в порушення вимог частини 3 статті 111 ЦК України, здійснювалась з використанням декількох банківський рахунків; відомості про закриття, зокрема, казначейського рахунку, залишки та рух коштів повинні були надаватися ліквідатором станом на момент звернення із заявою про порушення справи про банкрутство (26.05.2017), що ліквідатором зроблено не було. Відтак, за відсутності відповідної інформації щодо наявності чи відсутності залишків коштів на рахунках боржника, неможливо дійти висновку про обґрунтоване співвідношення активу та пасиву боржника.

11.5. Судом встановлено, що відповідно до наказу від 19.05.2017 про проведення інвентаризації ліквідатор Бакрадзе К.А. зобов'язувалась провести повну інвентаризацію активів та зобов'язань товариства з перевіркою їх фактичної наявності станом на 19.05.2017 із складанням інвентаризаційних описів, при цьому, відповідно до пункту 4 наказу, інвентаризація мала проводитися у присутності матеріально відповідальних осіб. Однак, з наданих ліквідатором документів, складених за результатами здійснення інвентаризації, вбачається, що в порушення вимог Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №879 від 02.09.2014, інвентаризація майна боржника була проведена ліквідатором одноособово, без участі матеріально відповідальної особи.

11.6. Суд встановив відсутність в матеріалах справи доказів проведення контролюючим органом відповідних позапланових перевірок боржника та доказів складання та подання боржником органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітності за останній звітний період, що є порушенням вимог частини 10 статті 111 ЦК України, на що суд першої інстанції уваги не звернув. В матеріалах справи міститься копія заяви від 19.05.2017, адресованої Головному управлінню ДФС у Дніпропетровській області, в якій ліквідатор повідомляв про ліквідацію товариства та просив провести документальну перевірку про нарахування та сплату загальнообов'язкових платежів, однак, докази направлення зазначеної заяви відповідному державному органу відсутні.

11.7. Відповідно до статті 16 Закону про банкрутство, перевірка обґрунтованості вимог заявника, а також з'ясування наявності підстав для порушення провадження у справі про банкрутство здійснюються господарським судом у підготовчому засіданні, яке проводиться в порядку, передбаченому цим Законом, отже, у підготовчому засіданні з'ясовуються ознаки неплатоспроможності боржника або її загрози, у зв'язку з чим, документи, що підтверджують дотримання ліквідаційною комісією всіх вимог ЦК України щодо проведення дій, які передують зверненню до суду із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку статті 95 Закону про банкрутство, повинні бути надані суду до порушення провадження у справі.

11.8. Апеляційним судом встановлено, що в матеріалах справи містяться документи, які були надані від імені ліквідатора вже після винесення 26.06.2017 ухвали про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Стронг Брідж Компані", зокрема, роздруківка відомостей з Реєстру виданих ліцензій Державної архітектурно-будівельної інспекції з сайту Державної архітектурно-будівельної інспекції про відсутність ліцензій у ТОВ "Стронг Брідж Компані" від 23.06.2017, роздруківка з регістрової книги суден 2017 року про відсутність суден у ТОВ "Стронг Брідж Компані" від 23.06.2017, роздруківка з реєстру цивільних повітряних суден України про відсутність повітряних суден у ТОВ "Стронг Брідж Компані" від 23.06.2017, копія довідки Головного управління Держпраці у Харківській області від 30.05.2017, роздруківка запиту та відповіді про відсутність інформації в системі реалізації конфіскованого та арештованого майна з автоматизованої системи виконавчого провадження сайту Міністерства юстиції України від 23.06.2017, роздруківки відомостей з Державних реєстрів патентів України на корисні моделі та патентів на промислові зразки про відсутність у ТОВ "Стронг Брідж Компані" патентів на винаходи та промислові зразки, роздруківка відомостей з Реєстру виробників та розповсюджувачів програмного забезпечення про відсутність в Реєстрі відомостей про ТОВ "Стронг Брідж Компані", роздруківка відомостей з Державного реєстру свідоцтв України для товарів і послуг про відсутність свідоцтв на знаки для товарів і послуг у ТОВ "Стронг Брідж Компані" - надано ліквідатором 06.07.2017. Крім цього, станом на момент проведення інвентаризації - 19.05.2017 зазначені відомості у боржника були відсутні.

11.9. Врахувавши встановлені обставини та вимоги чинного законодавства, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про передчасність порушення судом першої інстанції провадження у справі про банкрутство ТОВ "Стронг Брідж Компані" та визнання боржника банкрутом, оскільки судом належним чином не перевірено дотримання ліквідаційною комісією вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, ліквідатором не вчинено всіх передбачених Законом дій, що передують зверненню до суду із заявою про визнання боржника банкрутом в порядку статті 95 Закону про банкрутство. Відтак, встановлені обставини неналежного виконання ліквідатором вимог статей 105, 111 ЦК України щодо здійснення процедури самоліквідації унеможливлює законність порушення в судовому порядку процедури банкрутства із застосуванням провадження за статтею 95 Закону про банкрутство та виключає можливість введення судової ліквідаційної процедури, у зв'язку з чим постанова суду від 06.07.2017 підлягає скасуванню, а провадження у справі №922/1733/17 про банкрутство ТОВ "Стронг Брідж Компані" - припиненню.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ В КАСАЦІЙНОМУ СУДІ

Доводи скаржника (боржника в особі ліквідатора Бакрадзе К.А.)

12. Скаржник доводив, що оскаржувана постанова апеляційного суду прийнята з порушенням норм процесуального та матеріального права, зокрема, статті 95 Закону про банкрутство, статей 32, 34, 80 ГПК України в редакції до 15.12.2017, наполягає на доведенні неплатоспроможності боржника, здійсненні нею всіх дій щодо добровільної ліквідації банкрута та обґрунтованості висновків суду першої інстанції.

13. Скаржник зазначив про відсутність процесуального права у Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області на оскарження постанови суду першої інстанції про визнання боржника банкрутом.

Доводи інших учасників справи

14. Учасники справи відзивів на касаційну скаргу не подали.

НОРМИ ПРАВА, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАСТОСУВАННЮ

15. Конституція України

Стаття 55 - кожному гарантується право на судовий захист, апеляційне та касаційне оскарження.

Пункт 8 частини 2 статті 129 - встановлює серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення

16. Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції Закону України №4212-VІ від 22.12.2011

Частина 1 статті 1 - для цілей цього Закону терміни вживаються в такому значенні:

банкрутство - визнана господарським судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність за допомогою процедур санації та мирової угоди і погасити встановлені у порядку, визначеному цим Законом, грошові вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури;

боржник - юридична особа - суб'єкт підприємницької діяльності або фізична особа за зобов'язаннями, які виникли у фізичної особи у зв'язку зі здійсненням нею підприємницької діяльності, неспроможний виконати протягом трьох місяців свої грошові зобов'язання після настання встановленого строку їх виконання, які підтверджені судовим рішенням, що набрало законної сили, та постановою про відкриття виконавчого провадження, якщо інше не передбачено цим Законом;

Абзац 2 частини 5 статті 11 - боржник зобов'язаний звернутись до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство у разі якщо під час ліквідації боржника не у зв'язку з процедурою банкрутства встановлено неможливість боржника задовольнити вимоги кредиторів у повному обсязі.

Частина 1 статті 11 - заява про порушення провадження у справі про банкрутство подається боржником або кредитором у письмовій формі.

Пункт 12 частини 1 статті 83 - господарський суд припиняє провадження у справі про банкрутство :…в інших випадках, передбачених законом

Частини 1, 2 статті 95 - якщо вартості майна боржника-юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України. За результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд визнає боржника, який ліквідується, банкрутом, відкриває ліквідаційну процедуру, призначає ліквідатора в порядку, встановленому цим Законом для призначення розпорядника майна.

17. Цивільний кодекс України

Частина 1 статті 104 - юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Частина 3 статті 104 - порядок припинення юридичної особи в процесі відновлення її платоспроможності або банкрутства встановлюється законом.

Частина 1 статті 105 - учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Частина 3 статті 105 - учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Частина 4 статті 105 - до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Пункт 1 частини 1 статті 110 - юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Частина 3 статті 111 - під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Частина 4 статті 111 - ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.

Частина 7 статті 111 - для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку. До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Частина 8 статті 111 - ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

18. Податковий кодекс України

Стаття 20 - органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків в порядку, встановленому цим кодексом.

Пункт 78.1.7. частини 78.1. статті 78 - документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, у випадку, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

19. Господарський процесуальний кодекс України в редакції Закону України №1798-ХІІ від 06.11.1991

Частина 2 статті 4-1 - господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Частина 1 статті 91 - сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили. Апеляційні скарги на ухвали місцевого господарського суду можуть подавати сторони та інші учасники судового процесу, зазначені у цьому Кодексі та Законі про банкрутство (стаття 106 ГПК України).

Частини 1, 2 статті 101 - у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

А. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду апеляційної інстанції

А.1. Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції

20. З огляду на повноваження суду касаційної інстанції при перегляді судових рішень в касаційному порядку відповідно до статті 300 ГПК України, Верховний Суд вважає, що порушені у касаційній скарзі питання щодо правильності застосування норм матеріального права, а саме статей 105, 110, 111 ЦК України, статті 95 Закону про банкрутство та процесуального права - статей 33, 34, 80 ГПК України в редакції до 15.12.2017, можуть бути предметом касаційного розгляду, разом з тим, доводи скаржника з посиланням на неправильну оцінку доказів та необхідність їх переоцінки касаційним судом є неприйнятними як такі, що виходять за межі повноважень касаційного суду.

А.2. Юридична оцінка доводів касаційної скарги і висновків судів та мотиви відхилення доводів касаційної скарги

21. За змістом частини 5 статті 11 Закону про банкрутство вбачається обов'язок боржника звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство у разі встановлення під час ліквідації боржника не у зв'язку з процедурою банкрутства (в досудовому порядку відповідно до статей 105, 110, 111 ЦК України) неможливості боржника задовольнити вимоги кредиторів в повному обсязі.

22. Особлива процедура, що передбачена статтею 95 Закону про банкрутство, є наслідком належного проведення процедури самоліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами. У зв'язку з цим, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку зазначеної норми є дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, процедура якої визначається статтями 105, 110, 111 ЦК України. У випадку недотримання таких передумов, порушення провадження у справі є необґрунтованим та може бути припинено згідно з пунктом 12 частини 1 статті 83 Закону про банкрутство.

23. Враховуючи встановлені у справі обставини та норми чинного законодавства, які підлягають застосуванню у спірних правовідносинах, Суд погоджується з висновком апеляційного господарського суду про недотримання ліквідатором ТОВ "Стронг Брідж Компані" Бакрадзе К.А. вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, а також неподання ліквідатором на момент порушення провадження у справі документів на підтвердження здійснення нею повної досудової процедури ліквідації товариства (відомостей відповідних державних органів щодо наявності або відсутності зареєстрованого за боржником будь-якого майна, відомостей щодо відкритих рахунків у банківських установах та наявності або відсутності на них грошових коштів, відомостей про повідомлення органу доходів і зборів та інших контролюючих органів про ліквідацію боржника, документів на підтвердження подання контролюючим органам звітності за останній звітний період, належного проведенні інвентаризації активів боржника згідно з вимогами Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №879 від 02.09.2014, проміжного ліквідаційного балансу, який би відображав фінансові активи та пасив боржника).

24. При цьому, згідно з частиною 1 статті 11 Закону про банкрутство, справа про банкрутство порушується на підставі належно оформленої письмової заяви, до якої заявником долучаються документи, які є обов'язковими додатками до такої заяви відповідно до закону (частини 2, 3 цієї статті).

25. Частиною 7 статті 111 ЦК України визначено як обов'язок голови ліквідаційної комісії у процедурі самоліквідації не тільки подання до контролюючих органів відповідної звітності, але й своєчасне надання первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку. Отже, в процедурі самоліквідації ліквідатор (ліквідаційна комісія) повинен вжити самостійних активних кроків щодо надання контролюючому органу такої документації для того, щоб він міг виконати свої обов'язки з проведення перевірки суб'єкта господарювання на предмет дотримання податкового законодавства.

26. З огляду на встановлені апеляційним судом обставини невчинення ліквідатором усіх обов'язкових дій, що передують зверненню до суду із заявою про визнання боржника банкрутом на підставі статті 95 Закону про банкрутство, недоведення належними та допустимими доказами факту неплатоспроможності боржника, Верховний Суд погоджується з висновками апеляційного суду про безпідставність порушення судом першої інстанції провадження у даній справі про банкрутство ТОВ "Стронг Брідж Компані" та незаконність введення ліквідаційної процедури, що зумовлює припинення провадження у даній справі згідно з пунктом 12 частини 1 статті 83 Закону про банкрутство.

27. Суд, керуючись Рішенням ЄСПЛ від 18.07.2006 у справі "Проніна проти України", аналізуючи повноту дослідження апеляційним судом обставин справи при перегляді постанови про введення ліквідаційної процедури за статтею 95 Закону про банкрутство та припинення провадження у справі про банкрутство, зазначає, що пункт 1 статті 6 Конвенції не зобов'язує національні суди надавати детальну відповідь на кожен аргумент заявника (сторони у справі). Суди зобов'язані давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматися як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Питання чи виконав суд свій обов'язок щодо подання обґрунтування, що випливає з статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки в світлі конкретних обставин справи (пункти 21, 23 Рішення). Аналізуючи через призму зазначених висновків ЄСПЛ повноту дослідження апеляційним судом обставин справи та обґрунтування прийнятого ним рішення про незаконність введення ліквідаційної процедури та припинення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Стронг Брідж Компані", колегія суддів Верховного Суду погоджується з виконанням апеляційним судом обов'язку щодо обґрунтування своїх висновків та не вбачає порушення ним норм матеріального права та істотного порушення норм процесуального права, яке б зумовлювало скасування прийнятої апеляційним судом постанови.

Б. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

28. Відповідно до статті 309 ГПК України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.

В. Судові витрати

29. У зв'язку з тим, що Суд відмовляє у задоволенні касаційної скарги, Суд покладає на скаржника витрати зі сплати судового збору за її подання.

На підставі викладеного та керуючись статтями 240, 308, 309, 315 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду,-

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Стронг Брідж Компані" в особі ліквідатора Бакрадзе Катерини Андріївни залишити без задоволення.

2. Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 04.12.2017 у справі №922/1733/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.Й. Катеринчук

Судді С.В. Жуков

В.Я. Погребняк

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.06.2018
Оприлюднено12.07.2018
Номер документу75218359
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1733/17

Ухвала від 16.10.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Постанова від 12.06.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 11.06.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Постанова від 04.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 17.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 06.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 02.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 05.02.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Савченко А.А.

Ухвала від 22.01.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Постанова від 04.12.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Крестьянінов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні