ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16 липня 2018 року о/об 10 год. 29 хв.Справа № 808/2042/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Агаєві Р.А., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Надія-2009 (72100, Запорізька область, м.Приморськ, вул.Вавілова, буд.1; код ЄДРПОУ 36378496)
до Державної фіскальної служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 39292197)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю Мелітопольський олійноекстракційний завод (72310, Запорізька область, м.Мелітополь, вул.Фрунзе, буд.31; код ЄДРПОУ 39376884)
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Надія-2009 (надалі - позивач, ТОВ Надія-2009 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Держаної фіскальної служби України (надалі - відповідач, ДФС України), в якому позивач просить суд: 1) визнати Рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг за №1385/36378496/2 від 02.05.2018 протиправним та скасувати його; 2) зобов'язати Державну фіскальну службу України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) податкової накладної №33 від 29.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У позові (а.с.4-9) зазначено, що 02.10.2017, на виконання приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України ТОВ Надія-2009 на підставі Договору поставки №01М/000-142 від 25.09.2017, укладеного з ТОВ Мелітопольський олійноекстракційний завод здійснено заходи щодо реєстрації податкової накладної №33 від 29.09.2017 на суму 1035000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 172500,00 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено, про що на адресу позивача надійшла електронна квитанції №1, реєстраційний номер 9201803980 від 02.10.2017 з формулюванням: Виявлені помилки: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягом придбання по товарах згідно УКТЗЕД:1206 . На виконання зазначених в квитанції №1, реєстраційний номер 9201803980 від 02.10.2017 вимог, позивач в електронному вигляді подав Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено від 30.03.2018 з поясненнями та копіями документів: Договору поставки №01М/000-142 від 25.09.2017, видаткової накладної, платіжного доручення, квитанції №1, податкової накладної. Рішенням про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №630137/36378496 від 04.04.2018 ДФС повідомило позивача про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. 20.04.2018 позивач подав Скаргу на рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за реєстраційним №9073454602 від 20.04.2018 в електронному вигляді з поясненнями та додатками, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по відмовленій податковій накладній. 03.05.2018 позивачем отримане повідомлення в електронному вигляді про Рішення комісії з питань розгляду скарг за №1385/36378496/2 від 02.05.2018 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії ДФС без змін, саме з підстави надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування та відсутні копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/ чи можливість надання послуг, виконання робіт . При цьому, фіскальним органом вищої податкової інстанції лише процитовано норму законодавства без будь-якої конкретизації обставин справи. Позивач вважає Рішення комісії ДФС з розгляду скарг за №1385/36378496/2 від 02.05.2018 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії ДФС без змін, а також бездіяльність органів ДФС щодо реєстрації податкової накладної протиправними. При прийнятті рішення про зупинення реєстрації податкової накладної ДФС України не взято до уваги специфіку діяльності позивача: профільним видом діяльності підприємства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД-2010 01.11, УКТЗЕД 1206). В рамках вказаного напрямку діяльності виробляється та реалізується продукція сільськогосподарського призначення. Соняшник врожаю 2017 року є сільськогосподарською продукцією власного виробництва, яка вирощувалась на орендованих ділянках сільськогосподарського призначення (земельних паях) власними та орендованими основними засобами та за власний кошт. Тому, позивач вважає результати опрацювання СМКОР, а саме виявлено невідповідність обсягів постачання обсягом придбання по товарах згідно з УКТЗЕД:1206 помилковими і такими, що не відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної. Первинні документи, надані позивачем відповідачеві, засвідчують факт реального виконання ТОВ Надія-2009 та його контрагентом господарських зобов'язань. До того ж, Рішення Комісії з питань розгляду скарг №1385/36378496/2 від 02.05.2018 не було прийнято Центральним рівнем Державної податкової службі України, про що свідчить повідомлення від 03.05.2018, яке надійшло позивачу засобами електронної системи М.Е.Dоk з позначкою ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО , а в особистому електронному кабінеті позивача, вхід якого забезпечуйся за адресою: cabinet.sfs.gov.ua, в Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, в графі Статус податкової накладної стоїть позначка: **1 - підлягає реєстрації. Проте, з 03.05.2018 по теперішній час вищевказана податкова накладна не розблокована та не зареєстрована. Отже, протиправні рішення відповідача та його бездіяльність створюють можливість настання для позивача негативних наслідків у вигляді додаткових перевірок фіскальними органами та господарської відповідальності перед покупцем (третьою особою) за втрачене нею (внаслідок відсутності реєстрації податкової накладної) право на податковий кредит.
Представник позивача підтримав позовні вимоги, просив позов задовольнити.
Відповідачем подано до суду відзив на адміністративний позов (а.с.131-135), в якому він зазначив, що податкову накладну позивача №33 від 29.09.2017 на суму 1035000,00 грн. в т.ч. ПДВ у сумі 172500,00 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято, але реєстрацію зупинено у зв'язку з тим, що ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків визначеним п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Так, за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягом придбання по товарах згідно з УКТЗЕД:1206. Про зазначене позивача повідомлено квитанцією №1, реєстраційний номер 9201803980 від 02.10.2017. Рішенням від 04.04.2018 за №630137/36378496 Комісією ДФС відмовлено у реєстрації податкової накладної оскільки наданні платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію. На Рішення від 04.04.2018 за №630137/36378496 ТОВ Надія-2009 20.04.2018 подано скаргу з додатками на 25 аркушах. Рішенням комісії з питань розгляду скарг №1385/36378496/2 від 02.05.2018 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ДФС без змін. Підставами для залишення скарги платника без задоволення є надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією рішення про задоволення скарги, а також відсутність копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/чи можливість надання послуг, виконання робіт. З посиланням на п.12 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , затвердженому 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України №117, п.56.13, пп.56.23.3 п.56.23 ст.56 Податкового кодексу України відповідач зазначає, що останній день розгляду скарги ТОВ Надія-2009 припадає на вихідний день - 29.04.2018, при цьому 30.04.2018 та 01.05.2018 також були вихідними днями відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.01.2018 №1-р Про перенесення робочих днів в 2018 році . Таким чином, Рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг №1385/36378496/2 прийняте та надіслане у перший робочий день, що настав за святковим днем. Причинами відмови у реєстрації податкової накладної №33 від 29.09.2017 є ненадання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності). Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку копій документів відповідно до пп. в пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. Враховуючи зазначене, у Комісії ДФС були законні підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної.
Представник відповідача проти позову заперечував, просив у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача повідомлений про дату, час і місце судового розгляду справи у судове засідання не прибув, заяв, клопотань, повідомлень до суду не надавав.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.
У абз.1 п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) зазначено, що на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб'єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.
Згідно з абз.1-2 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Як зазначено у п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України (у редакції з 31.12.2017), реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У той же час, п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, на день виникнення спірних правовідносин (дата доставляння податкової накладної №33 від 29.09.2017 до центрального рівня ДФС України згідно Квитанції №1 - 02.10.2017 о 16:57:24 год.) мав іншу редакцію: Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу .
Судом досліджено приписи ст.201 Податкового кодексу України (у редакції яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 1 Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженого 13.06.2017 Наказом Міністерства фінансів України №567, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №754/30622 (який 25.05.2018 втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів України від 06.04.2018 №409 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.04.2018 за №536/31988), але діяв під час виникнення спірних правовідносин), визначено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 (далі - Критерії): 1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством; 2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затверджених 13.06.2017 Наказом Міністерства фінансів України №567, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №753/30621 (які 25.05.2018 втратили чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів України від 06.04.2018 №409 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.04.2018 за №536/31988) але діяли під час виникнення спірних правовідносин), моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі. У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу. У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпункті 2 цього пункту, - реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
У Листі Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 Критерії ризиковості платника податку , зокрема, зазначено: 1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Головні управління ДФС в областях, м.Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. … .
Належної мотивації підстав та причин віднесення ТОВ Надія-2009 до ризикових платників податків відповідно до пп.1.6 п.1 Листа Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 відповідачем не зазначено, доказів не надано. Відсутня така інформація і у Квитанції №1 (а.с.35, 86).
Судом досліджено Скаргу на Рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Квитанцію №1 про її доставлення адресатові (а.с.37-38).
Надаючи правову оцінку Рішенню Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг за №1385/36378496/2 від 02.05.2018 судом взято до уваги, що згідно п.56.23 ст.56 Податкового кодексу України оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється у порядку, визначеному цією статтею з урахуванням таких особливостей: 56.23.1 скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику; 56.23.2 скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, за участі уповноваженої особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику; 56.23.3 скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Термін розгляду скарги не може бути продовженим; 56.23.4 якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не надсилається платнику податків протягом 10-денного строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку.
У п.1 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , затвердженого 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України №117 (надалі - Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ) зазначено, що розгляд скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) здійснюється комісією ДФС з питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Згідно з п.12 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, яке реєструється службою діловодства ДФС та надсилається платнику податку з урахуванням вимог, визначених пунктом 56.23 статті 56 Кодексу.
За результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін; залишає скаргу без розгляду (п.13 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ).
Так, у Рішенні Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг за №1385/36378496/2 від 02.05.2018 зазначено: … Відповідно до пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України: … Х - залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ДФС без змін; … Підстави (вибираються з довідника, може бути декілька): надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією рішення про задоволення скарги; відсутні копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/ чи можливість надання послуг, виконання робіт … (а.с.10).
При цьому, відповідачем (Комісією) не конкретизовано які саме дефекти мають надані позивачем документи, у чому полягає їх невідповідність (форма, обов'язкові реквізити, відсутність підписів, печаток, тощо).
Не містить Рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг за №1385/36378496/2 від 02.05.2018 даних які ж саме копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/ чи можливість надання послуг, виконання робіт відсутні у позивача, який здійснював реалізацію власно виробленого насіння соняшника врожаю 2017 року до ТОВ Мелітопольський олійноекстракційний завод .
Відтак, відповідачем документально не доведено додержання процедури розгляду матеріалів.
Відповідно до п.19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних , затвердженого 29.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 за №341), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
В обґрунтування позовних вимог позивачем надано до суду копії: податкової накладної про поставку товарів; Квитанцій; Договору поставки №01М/ООО-142 від 25.09.2017; Скарги від 20.04.2018; Форми 29-сг за 2017 рік; Форми 4-сг за 2017 рік; ТТН №41, 42, 43, 44 від 29.09.2017; Звіт про Дт і Кт операції по рахунку №26008060757611; Виписку по рахунку №26008061757611; інші документи.
У Рішенні про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №630137/36378496 від 04.04.2018 підставою відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: Прийнято рішення про: відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Підстави - ненадання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством … (а.с.36, 68-69).
Порядок прийняття Комісією Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №630137/36378496 від 04.04.2018 - не є предметом спору у справі, яка розглядається.
Позовних вимог стосовно вказаного Рішення позивач у позові не висував.
Позивачем надано до суду Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено №1 від 30.03.2018 в якому ТОВ Надія-2009 зазначає: … ТОВ Надія-2009 реалізувало насіння соняшнику врожаю 2017 року ТОВ Мелітопольський олійноекстраційний завод" (код ЄДРПОУ 39376884) за попередньою платою по платіжному дорученню №10319 від 29.09.2017, в зв'язку з чим була складена податкова накладна №33 від 29.09.2017 на суму 1035000,00 грн.; в т.ч. ПДВ 172500,00 грн. Поставка товару здійснилася на умовах ЕХW Франко-склад склад ТОВ "Надія-2009" згідно п.4.1. Договору поставки №01М/000-142 від 25.09.2017 по видатковій накладній №3. … (а.с.20).
Позивачем надано до суду податкову накладну №33 від 29.09.2017 доставлену до центрального рівня ДФС України згідно Квитанції №1 - 02.10.2017 о 16:57:24 год. (а.с.18-19, 34-35, 78, 86).
У чому саме полягає: … Виявлені помилки: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягом придбання по товарах згідно УКТЗЕД:1206. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу. … , як то зазначено у Квитанції №1, відповідач документально суду не довів (а.с.86).
Звідси, пропозиції відповідача надати позивачу пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , як то зазначено у Квитанції №1 на думку суду є необґрунтованими.
Судом з'ясовано, що вказані пояснення надаються платником податків у довільній формі. Що саме повинен був зазначити у поясненнях позивач, хід викладення інформації - відповідач суду не довів.
Постановою №190 від 29.03.2017 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації (яка 22.03.2018 втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 і, на день прийняття як Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №630137/36378496 від 04.04.2018, так і Рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг за №1385/36378496/2 від 02.05.2018 - не діяла, але на застосуванні якої наполягає відповідач у своєму відзиві) Кабінет Міністрів України постановив: Установити, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. … .
Отже, позиція відповідача стосовно непідтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, до якої застосована процедура зупинення реєстрації згідно з п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України - є необґрунтованою.
Позивачем, на думку суду, надані документи достатні для прийняття контролюючим органом Рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №33 складеної 29.09.2017 ТОВ Надія-2009 .
У той же час, при наявності Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №630137/36378496 від 04.04.2018 (яке не оскаржується позивачем у судовому порядку та є чинним) зобов'язати ДФС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) податкової накладної №33 від 29.09.2017 в ЄРПН є неможливим.
З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг за №1385/36378496/2 прийнято 02.05.2018 не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є неправомірним і підлягає скасуванню.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги ТОВ Надія-2009 є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача, відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним і скасувати Рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг №1385/36378496/2, прийняте 02.05.2018, яким залишено скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Надія-2009 без задоволення та рішення комісії ДФС без змін.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Надія-2009 (72100, Запорізька область, м.Приморськ, вул.Вавілова, буд.1; код ЄДРПОУ 36378496) з бюджетних асигнувань Держаної фіскальної служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 39292197) судові витрати у сумі 1762 грн. 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.
Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.
Повний текст судового рішення складено 16.07.2018.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2018 |
Оприлюднено | 24.07.2018 |
Номер документу | 75451302 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні