ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" серпня 2018 р. Справа № 924/327/17
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши у залі судового засідання № 206 справу
за позовом заступника керівника Городоцької місцевої прокуратури, м. Городок в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький
за участю третіх осіб , які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
- ОСОБА_1, м. Хмельницький
- ОСОБА_2, м. Хмельницький
- ОСОБА_3, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Грузевиця
до 1) Ярмолинецької районної державної адміністрації, смт. Ярмолинці;
2) селянського фермерського господарства "Житниця", Хмельницька область, Ярмолинецький район, с. Жилинці
про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 73,53 га на території Жилинецької сільської ради за межами населеного пункту, укладеного 26.01.2006 року між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією та селянським фермерським господарством "Житниця", зареєстрований у Ярмолинецькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДЗК, про що 26.01.2006 за № 040676500001 вчинено відповідний запис,
Представники сторін:
прокуратури: ОСОБА_4 - згідно посвідчення №046669;
позивача: ОСОБА_5 - згідно довіреності від 06.02.18р.;
відповідача 1: ОСОБА_6 - довіреність № 30/04-131/2018 від 15.01.18.
відповідача 2: ОСОБА_7 - згідно довіреності від 07.06.18р.
третьої особи 1 (ОСОБА_1О.): ОСОБА_8 - довіреність від 29.05.2017 р.;
третьої особи 2: не з'явився;
третьої особи 3 (ОСОБА_3М.): ОСОБА_9 - згідно довіреності від 05.07.17.
Процесуальні дії по справі.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 31.08.2017р., залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 10.10.2017р., позов задоволено. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 73,53 га на території Жилинецької сільської ради за межами населеного пункту, укладеного 26.01.2006 року між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією та селянським фермерським господарством "Житниця", зареєстрований у Ярмолинецькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДЗК, про що 26.01.2006р. за № 040676500001 вчинено відповідний запис, з припиненням його дії на майбутнє.
Постановою Верховного Суду від 08.05.2018р. касаційну скаргу селянського фермерського господарства "Житниця" задоволено частково, постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 10.10.2017р. у справі № 924/327/17 та рішення господарського суду Хмельницької області від 31.08.2017р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Хмельницької області.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.06.2018р. справу № 924/327/17 передано для розгляду судді Заверусі С.В.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 06.06.2018р. постановлено прийняти справу № 924/327/17 до розгляду, розглядати справу за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 25.07.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Заступник керівника Городоцької місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати недійсним договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 73,53 га на території Жилинецької сільської ради за межами населеного пункту, укладеного 26.01.2006 року між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією та селянським фермерським господарством "Житниця", зареєстрований у Ярмолинецькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДЗК, про що 26.01.2006 за № 040676500001 вчинено відповідний запис.
Зазначає, що на підставі розпорядження голови Ярмолинецької районної державної адміністрації від 06.01.2006 р. №9 селянському фермерському господарству "Житниця" на підставі заяви голови СФГ "Житниця", за рахунок земель резервного фонду надано в оренду земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту с.Жилинці Ярмолинецького району. Проте, вважає, що розмір орендної плати, визначений в договорі оренди земельної ділянки без проведення нормативної грошової оцінки землі є порушенням вимог чинного законодавства.
При цьому зауважує, що технічна документація з нормативно грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки не розроблялась і не погоджувалась, на розгляд до Ярмолинецької районної ради не надавалась, не затверджувалась, обов`язкова державна експертиза технічної документації з нормативної грошової оцінки земель не проводилась.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник позивача у письмовому поясненні від 16.05.2017р. №9-22-0.62-4552/2-17 позовні вимоги підтримав. Зазначає, що факт не проведення нормативної грошової оцінки є підставою для визнання спірного договору недійсним.
У поясненні від 12.07.2018 року додатково наголосив, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки мала розроблятись і затверджуватись у відповідності до Закону України "Про оцінку земель" ( у відповідній редакції) і лише така оцінка є обов'язковою для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної форми власності. Тому позивач робить висновок, що відсутність нормативної грошової оцінки земельної ділянки, проведеної та затвердженої у встановленому законом порядку на момент договору, свідчить про відсутність такої істотної умови договору оренди як розмір орендної плати. Звертає увагу суду і на відсутність в договорі умови збереження стану об'єкта оренди та умов проведення індексації орендної плати.
Зауважує, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання в користування (оренду земельної ділянки державної чи комунальної власності, межі якої не визначені в натурі (на місцевості). При цьому, за оспорюваним договором передавалася земельна ділянка площею 73,53 га в натурі (на місцевості) без визначення меж, встановлення межових знаків, без розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що суперечить Земельному кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про землеустрій".
Одночасно звертає увагу суду, що матеріалами справи не підтверджено перехід права власності на спірну земельну ділянку до третіх осіб.
Стосовно позовної давності зазначає, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області утворене на підставі постанови КМ України від 14.01.2015 року №5, а відділ Держгеокадастру у Ярмолинецькому районі не був структурним підрозділом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, оскільки був окремою юридичною особою. При цьому, в матеріалах справи відсутні будь-які докази, що спірний договір був зареєстрований у відділі Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі. Натомість, договір був зареєстрований Ярмолинецьким районним відділом Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр ДЗК", який є структурним підрозділом Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр ДЗК", яка є регіональною філією державного підприємства "Центр ДЗК". З наявного в матеріалах справи Інвентаризаційного опису відповідач стверджує, що спірний договір не передавався від Ярмолинецького районного відділу Хмельницької регіональної філії ДП "Центр ДЗК" до територіальних органів Держкомзему/Держземагенства/Держгеокадастру.
Відповідач 1 у листі №28/04-1416/2018 від 13.07.2018 року позов прокурора підтримує.
Представник ФСГ "Житниця" у відзиві від 19.06.2018р. позовні вимоги не визнає та просить суд застосувати строки позовної давності. Аргументує свою позицію тим, що земельна ділянка вибула з володіння Ярмолинецької районної державної адміністрації 27.01.2006р., тобто з моменту укладення договору оренди земельної ділянки. Саме з вказаного часу, на думку відповідача 2, почався перебіг строку позовної давності. Крім того, зазначає, що відповідно до п. є-1 ч. 1 ст. 15-1 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, зокрема, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом. Дана норма була внесена до Земельного кодексу України з прийняттям Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері земельних відносин щодо спрощення процедури відведення земельних ділянок". Опубліковано вищевказаний закон у офіційному виданні "Голос України" № 137 від 26.07.2013р. Таким чином строк позовної давності сплив 27.07.2016р.
Вказує, що відсутність нормативної грошової оцінки не призводить до реального порушення права позивача (держави) станом на момент виникнення спірних правовідносин. Законодавством, яке регулювало на момент укладення договору оренди земельної ділянки, питання щодо встановлення розміру орендної плати не встановлювало прив'язки до нормативно-грошової оцінки в частині визначення мінімального розміру орендної плати, а лише до грошової оцінки.
Відповідач 2 зазначає у відзиві, що жодна норма законодавства, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин, не дає платнику орендної плати (орендарю) права самостійно визначати нормативну грошову оцінку землі, а підставою для її проведення законодавець визначає: рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, договір між зацікавленими особами.
Також вважає, що не можуть слугувати підставою для визнання договору недійсним порушення норм Податкового кодексу України, який прийнятий після укладення спірного договору.
Повідомляє, що СФГ „Житниця» мало намір провести нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка перебуває в оренді, однак Головним управлінням Держгеокадстру у Хмельницькій області було відмовлено у задоволенні відповідного клопотання, з огляду на те, що дана земельна ділянка уже перебуває у власності та користуванні третіх осіб.
Відповідач-2 вважає, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту, оскільки відсутність належно проведеної нормативної грошової оцінки може слугувати підставою не для визнання договору оренди недійсним в цілому, а підставою для внесення відповідних змін до таких договорів.
Крім того, зазначає, що у матеріалах справи відсутні будь-які відомості, які би свідчили про не виготовлення технічної документації та не проведення нормативної грошової оцінки.
Відповідач 2 у письмових поясненнях від 19.07.2018 року додатково звертає увагу суду на обставинах, викладених у відзиві на позов. Наголошує на пропуску строку позовної давності для звернення до суду із даним позовом.
Прокурор у відповіді на відзив №74-1-17 від 12.07.2018 року підтримав позицію позивача щодо строку позовної давності, який, на думку прокуратури, не пропущений, оскільки до Головного управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області оскаржуваний договір не передавався.
Зауважує, що оскільки на момент укладення спірного договору межі переданої в оренду земельної ділянки площею 73,53 га не були встановлені в натурі (на місцевості), тому спірна земельна ділянка повинна була передаватись в оренду лише на підставі розробленого та затвердженого у встановленому порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Повторно наголошує з посиланням на правову позицію, викладену в постанові ВС України від 11.05.2016 року у справі №6-824цс16, що помилково вважати факт не проведення нормативної грошової оцінки у порядку, встановленому законодавством, суто формальною підставою для визнання недійсним договору, оскільки дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин безпосередньо належить до інтересів держави. Акцентує увагу суду і на відсутності належним чином проведеної нормативної грошової оцінки переданої в оренду земельної ділянки.
Також зазначає про відсутність доказів того, що земельна ділянка площею 73,53 га територіально розміщена у земельній ділянці площею 98,41 га, нормативна грошова оцінка якої проведена.
Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області надано суду відповідь на відзив від 23.06.2018р., де звертає увагу щодо вимог відповідача застосувати строки позовної давності, що спірний договір не реєструвався територіальними органами Держкомзему/Держземагенста/Держгеокадастру, оскільки він був зареєстрований Ярмолинецьким районним відділом Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр ДЗК", який є структурним підрозділом Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр ДЗК", а остання, в свою чергу, є регіональною філією державного підприємства "Центр ДЗК". Таким чином, Головне управління, Ярмолинецька райдержадміністрація та орган, який зареєстрував спірний договір є різними юридичними особами, тому відсутні підстави для ототожнення можливої обізнаності сторін договору, органу реєстрації та дізнання про договір Головним управлінням. Разом з тим, відповідач не надав будь-яких доказів, що договір був переданий від Ярмолинецького районного відділу Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр ДЗК" чи Ярмолинецької райдержадміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Крім того, вказує, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно врегульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням.
Представник ОСОБА_1 в судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному об'ємі з підстав, заявлених у позові та поясненнях.
Представником ОСОБА_2 надано суду пояснення від 21.06.2018р. по справі № 924/327/17, у яких просить суд визнати спірний договір недійсним. Свою позицію аргументує, зокрема, тим, що відповідачами не надано рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування та відповідного договору про проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Крім того, вказує, що норми Земельного кодексу України, Законів України "Про оренду землі", "Про оцінку земель", "Про плату землю", що діяли на момент укладення договору, чітко визначали істотні умови договору оренди, порядок визначення орендної плати для земель державної власності та порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, однак сторонами спірного договору не було дотримано визначеного законом порядку. Також звертає увагу суду, що частина спірної земельної ділянки перебуває в орендному користуванні ОСОБА_2 на підставі договорів оренди.
Представник ОСОБА_3 у судових засіданнях та у наданих суду поясненнях від 25.07.2018 року також наголосив на підставності позову. Звернув увагу на відсутності будь-яких доказів проведення нормативної грошової оцінки переданої в оренду земельної ділянки. Додатково звертає увагу на практику Європейського суду з прав людини щодо визначення поняття "суспільний інтерес" та дотримання принципу пропорційності втручання у право мирно володіти майном. Акцентує увагу на тому, що позивач довідався про порушення свого права 27.04.2015 року, тобто, з дати його реєстрації, тому вважає, що строк позовної давності в даному випадку не пропущений.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Розпорядженням Ярмолинецької районної державної адміністрації від 06.01.2006р. №09/2006р селянському фермерському господарству "Житниця" на підставі заяви голови СФГ "Житниця" надано в оренду земельну ділянку площею 73,53 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель резервного фонду на території Жилинецької сільської ради за межами с. Жилинці.
26.01.2006р. між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та селянським фермерським господарством "Житниця" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає згідно розпорядження від 06.01.2006р. № 9 в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Жилинці Жилинецької сільської ради.
Згідно з п. 2 договору об'єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 73,53 га, в тому числі ріллі 73,53 га.
Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 864762,00 грн.
Пунктом 8 договору передбачено, що договір укладено на 49 років.
Згідно з п. п. 9, 10 договору орендна плата вноситься в грошовій формі в розмірі 6324,00 грн. Орендна плата в місць становить 527,00 грн.
Розмір орендної плати переглядається один раз в рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення у 10 денний термін після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі (п. п. 18, 20 договору).
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 43 договору).
Невід'ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом.
Договір підписаний представниками сторін, скріплений печатками, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП ЦДЗК про, що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.01.2006р. №040676500001.
Ярмолинецьким відділом Хмельницької регіональної філії ДП ЦДЗК в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, 26.01.2006р. за №040676500001 було зареєстровано договір оренди земельної ділянки загальною площею 73,53 га, укладений між Ярмолинецькою райдержадміністрацією та СФГ „Житниця» .
26.01.2006р. між сторонами підписано акт про передачу та прийом земельної ділянки площею 73,53 га Ярмолинецьцькою райдержадміністрацією в оренду СФГ „Житниця» . Розпорядженням Ярмолинецької районної державної адміністрації від 27.01.2006р. №38/2006р надано дозвіл голові СФГ „Житниця» на передачу в суборенду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель резервного фонду площею 73,53 га на території Жилинецької сільської ради за межами с. Жилинці.
27.01.2006р. між СФГ "Житниця" (орендодар) та ПСП „Нива-Хліб» (суборендар) укладено договір суборенди земельної ділянки, за умовами кого орендодар передає, а суборендар приймає згідно розпорядження від 27.01.2006р. №38 у строкове платне користування земельну ділянку площею 73,53 га, у тому числі ріллі 73,53 га для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту в с. Жилинці Жилинецької сільської ради (п. п. 1, 2 договору).
Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 864762,00 грн.
Пунктом 8 договору передбачено, що договір укладено на період дії договору оренди - на 49 років.
Згідно з п. 9 договору розмір суборендної плати в місць становить 527,00 грн.
Передача земельної ділянки в суборенду здійснюється без розроблення проекту її відведення у 10 денний термін після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі (п. п. 18, 20 договору).
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 43 договору).
Невід'ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди.
Договір підписаний представниками сторін, скріплений печатками, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП ЦДЗК про, що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.01.2006р. №040676500001.
Ярмолинецьким відділом Хмельницької регіональної філії ДП ЦДЗК в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, 27.01.2006р. за №040676500001 було зареєстровано договір суборенди земельної ділянки загальною площею 73,53 га, укладений між СФГ „Житниця» та ПСП „Нива-Хліб» .
Як вбачається із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 03.03.2012р. до реєстру було внесено запис №16731110007002446 про припинення юридичної особи - приватного сільськогосподарського підприємства „Нива-Хліб» , код ЄДРПОУ 32929095.
В листі від 14.12.2016р. №27-22-0.2-22444/23-16 Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області було повідомлено голову СФГ „Житниця» про те, що відомості щодо оренди земельної ділянки площею 73,53 га на території Жилинецької сільської ради з Державного реєстру земель (Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі) до Державного земельного кадастру (Національної кадастрової системи) не були перенесені.
При цьому, зазначено, що наказами Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 17.10.2014р. було надано в користування на умовах оренди громадянину ОСОБА_2 земельні ділянки (кадастрові номера 6825883000:02:013:0032, 6825883000:02:013:0030, 6825883000:02:013:0034, 6825883000:02:013:033) для ведення фермерського господарства.
Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області вказано, що місце розташування зазначених земельних ділянок, переданих у користування орієнтовно співпадає з місцем розташування земельної ділянки СФГ „Житниця» , кадастровий номер 6825883000:02:013:0010.
Також зазначено, що наказами Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 18.12.2014р. затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передано їх у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства, зокрема: 6825883000:02:013:0037 - ОСОБА_10; 6825883000:02:013:0040 - ОСОБА_11; 6825883000:02:013:0047 - ОСОБА_12; 6825883000:02:013:0053 - ОСОБА_13, 6825883000:02:013:0049 - ОСОБА_14; 6825883000:02:013:0044 - ОСОБА_15; 6825883000:02:013:0052 - ОСОБА_16; 6825883000:02:013:0041 - ОСОБА_17; 6825883000:02:013:0038 - ОСОБА_18; 6825883000:02:013:0054 - ОСОБА_19; 6825883000:02:013:0055 - ОСОБА_20; 6825883000:02:013:0039 - ОСОБА_21
Також наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.03.2016р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано її у власність ОСОБА_22 для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 6825883000:02:013:0057).
Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомлено, що місце розташування зазначених земельних ділянок, переданих у власність також орієнтовно співпадає з місцем розташування земельної ділянки СФГ „Житниця» , кадастровий номер 6825883000:02:013:0010.
31.10.2014р. між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області (орендодавець) та гр. ОСОБА_2 (орендар) укладено договір оренди землі №1, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає згідно наказу Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області від 17.10.2014р. №22-5516/14-14СГ земельну ділянку площею 12,5279 га (рілля), кадастровий номер 6825883000:02:013:0033.
Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 12,5279 га складає 336450,3 грн. згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 12.02.2014р.
Договір укладено на 20 років (п. 8 договору).
Передача земельної ділянки здійснюється з розробленням проекту її відведення (п. 17 договору).
Передача в оренду гр. ОСОБА_2 вищевказаної земельної ділянки підтверджується актом прийому-передачі об'єкта оренди, підписаним між сторонами та скріплений їх печатками.
Також у справі наявний акт встановлення зовнішніх існуючих меж земельної ділянки на місцевості та опис межових знаків за підсумками проведеної рекогносцировки земельної ділянки.
04.11.2014р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про державну реєстрацію за гр. ОСОБА_2 права оренди земельної ділянки площею 12,5279 га, розташованої за межами населених пунктів Жилинецької сільської ради на підставі договору оренди землі від 31.10.2014р. №1.
31.10.2014р. між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області (орендодавець) та гр. ОСОБА_2 (орендар) укладено договір оренди землі №2, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає згідно наказу Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області від 17.10.2014р. №22-5509/14-14СГ земельну ділянку площею 6,2686 га (рілля), кадастровий номер 6825883000:02:013:0030.
Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 6,2686 га складає 168350,00 грн. згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 12.02.2014р.
Договір укладено на 20 років (п. 8 договору).
Передача земельної ділянки здійснюється з розробленням проекту її відведення (п. 17 договору).
Передача в оренду гр. ОСОБА_2 вищевказаної земельної ділянки підтверджується актом прийому-передачі об'єкта оренда, підписаним між сторонами та скріплений їх печатками.
Також у справі наявний акт встановлення зовнішніх існуючих меж земельної ділянки на місцевості та опис межових знаків за підсумками проведеної рекогносцировки земельної ділянки від 05.02.2014р.
04.11.2014р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про державну реєстрацію за гр. ОСОБА_2 права оренди земельної ділянки площею 6,2686 га, розташованої за межами населених пунктів Жилинецької сільської ради на підставі договору оренди землі від 31.10.2014р. №2.
31.10.2014р. між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області (орендодавець) та гр. ОСОБА_2 (орендар) укладено договір оренди землі №3, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає згідно наказу Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області від 17.10.2014р. №22-5510/14-14СГ земельну ділянку площею 30,6613 га (рілля), кадастровий номер 6825883000:02:013:0032.
Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 30,6613 га складає 317534,80 грн. згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 12.02.2014р.
Договір укладено на 20 років (п. 8 договору).
Передача земельної ділянки здійснюється з розробленням проекту її відведення (п. 17 договору).
Передача в оренду гр. ОСОБА_2 вищевказаної земельної ділянки підтверджується актом прийому-передачі об'єкта оренда, підписаним між сторонами та скріплений їх печатками.
Також у справі наявний акт встановлення зовнішніх існуючих меж земельної ділянки на місцевості та опис межових знаків за підсумками проведеної рекогносцировки земельної ділянки від 05.02.2014р.
04.11.2014р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про державну реєстрацію за гр. ОСОБА_2 права оренди земельної ділянки площею 30,6613 га, розташованої за межами населених пунктів Жилинецької сільської ради на підставі договору оренди землі від 31.10.2014р. № 3.
31.10.2014р. між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області (орендодавець) та гр. ОСОБА_2 (орендар) укладено договір оренди землі №15, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає згідно наказу Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області від 17.10.2014р. №22-5512/14-14СГ земельну ділянку площею 15,1105 га (рілля), кадастровий номер 6825883000:02:013:0034.
Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 15,1105 га складає 270086,90 грн. згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 12.02.2014р.
Договір укладено на 20 років (п. 8 договору).
Передача земельної ділянки здійснюється з розробленням проекту її відведення (п. 17 договору).
Передача в оренду гр. ОСОБА_2 вищевказаної земельної ділянки підтверджується актом прийому-передачі об'єкта оренда, підписаним між сторонами та скріплений їх печатками.
Також у справі наявний акт встановлення зовнішніх існуючих меж земельної ділянки на місцевості та опис межових знаків за підсумками проведеної рекогносцировки земельної ділянки від 05.02.2014р.
04.11.2014р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про державну реєстрацію за гр. ОСОБА_2 права оренди земельної ділянки площею 15,1105 га, розташованої за межами населених пунктів Жилинецької сільської ради на підставі договору оренди землі від 31.10.2014р. №15.
Як слідує з матеріалів справи частина земельних ділянок, які на підставі наказів Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 18.12.2014р. передані у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства в подальшому були відчужені на користь інших фізичних осіб.
Так, 15.06.2015р. між ОСОБА_23 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0037, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1797.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81116832 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0037, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1797.
15.06.2015р. між ОСОБА_11 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0040, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1809.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81117298 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0040, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1809.
15.06.2015р. між ОСОБА_16 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0052, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1794.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81119077 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0052, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1794.
15.06.2015р. між ОСОБА_15 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0044, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1803.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81118740 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0044, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1803.
15.06.2015р. між ОСОБА_14 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0049, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1806.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81118483 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0049, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1806.
15.06.2015р. між ОСОБА_13 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0053, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1787.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81118162 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0053, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1787.
15.06.2015р. між ОСОБА_25 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0047, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1808.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81117874 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0047, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1808.
15.06.2015р. між ОСОБА_14 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0049, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1802.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81120597 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0039, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1802.
15.06.2015р. між ОСОБА_18 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0038, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1796.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81119604 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0038, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1796.
15.06.2015р. між ОСОБА_17 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0041, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1782.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81119386 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0041, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1782.
15.06.2015р. між ОСОБА_26 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0054, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1811.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81119818 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0054, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1811.
15.06.2015р. між ОСОБА_20 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0055, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_24 та зареєстрований в реєстрі за №1779.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру №81120124 від 23.02.2017р. до державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2015р. внесено запис про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0055, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, Жилинецька сільська рада на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.06.2015р. №1779.
На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.03.2016р. ОСОБА_22 відчужив на користь ОСОБА_3 земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0057, надану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Жилинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області. Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу ОСОБА_27 та зареєстрований в реєстрі за №163.
Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області листом від 13.01.2017р. №19-22-0.3-598/2-17 повідомлено СФГ „Житниця» , що заява останнього про надання дозволу на розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки, яка розташована за межами населених пунктів Жилинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області задоволенню не підлягає, оскільки згідно листа відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі вказана земельна ділянка перебуває у власності (користуванні) третіх осіб.
Ярмолинецькою районною радою Хмельницької області листом від 17.02.2017р. №89/01-27 повідомлено Городоцьку місцеву прокуратуру про те, що рішення районної ради про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 73,53 га за межами с. Жилинці на території Жилинецької сільської ради Ярмолинецього району, яка перебуває в оренді СФГ „Житниця» відсутнє.
В листі від 23.02.2017р. №99-2221-99.4-414/0/28-17 відділом в Ярмолинецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області зазначено, що перед передачею в оренду земельної ділянки СФГ „Житниця» площею 73,53 га Ярмолинецькою РДА на дану земельну ділянку проект землеустрою та технічна документація з нормативної грошової оцінки, яка перебувала у державній власності не виготовлялися.
Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 28.02.2017р. №10-22-0.9-3201/2-17 повідомлено, що обов'язкова державна експертиза технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває в оренді СФГ „Житниця» для ведення фермерського господарства площею 73,53 га на території Жилинецької сільської ради за межами населеного пункту, Ярмолинецього району Хмельницької області не проводилася.
Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області в листі від 24.03.2017р. №10-22-0.6-4041/2-17 на запит Городоцької місцевої прокуратури №75-1449вих-17 від 21.03.2017р. повідомлено, що станом на 23.03.2017р. до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які укладені до 01.01.2013р. між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією та суб'єктами господарювання за актом приймання-передачі чи іншим способом не передавалися.
Управлінням агропромислового розвитку Ярмолинецької райдержадміністрації Хмельницької області 27.02.2017р. видано довідку №02/56 про те, що СФГ „Житниця» (код ЄДРПОУ 31347725) дійсно займається обробітком земельної ділянки площею 73,53 га та вирощуванням с/г продукції з 2013р. по даний час.
Згідно довідки Жилинецької сільської ради від 30.08.2017р. №164 ФГ „Володимир-Агро» , засновником та головою якого є ОСОБА_2, з 2015р. здійснює обробіток та вирощування сільськогосподарських культур на наступних земельних ділянках на території Жилинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області:
- земельна ділянка площею 30,6613 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0032, що знаходиться в користуванні ОСОБА_2 на підставі договору оренди землі №3 від 31.10.2014р.;
- земельна ділянка площею 6,2686 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0030, що знаходиться в користуванні ОСОБА_2 на підставі договору оренди землі №2 від 31.10.2014р.;
- земельна ділянка площею 15,1105 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0034, що знаходиться в користуванні ОСОБА_2 на підставі договору оренди землі №15 від 31.10.2014р.;
- земельна ділянка площею 12,5279 га, кадастровий номер 6825883000:02:013:0033, що знаходиться в користуванні ОСОБА_2 на підставі договору оренди землі №1 від 31.10.2014р.
У вказаній довідці сільською радою повідомлено, що за оренду зазначених ділянок сплачується орендна плата у розмірах і строки, визначені договорами оренди землі.
В матеріалах справи наявний технічний звіт 2004р. з нормативної грошової оцінки земельної ділянки із земель резервного фонду Жилинецької сільської ради, що надаються в тимчасове користування на умовах оренди СФГ „Житниця» загальною площею 98,41 га за межами населеного пункту с. Жилинці Ярмолинецького району Хмельницької області. Згідно пояснювальної записки грошова оцінка окремої земельної ділянки земель резервного фонду на території Жилинецької сільської ради здійснена відповідно до „Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» затвердженого Держкомземом України, Держкоммістобудування України, Мінсільгосппродукту України та Української академії аграрних наук від 27.11.1995р. №76/230/352/150, зареєстрованого Міністерством юстиції України 30.11.1995р. №427/363. Відповідно до довідки про визначення грошової оцінки земельної оцінки загальна грошова оцінка земельної ділянки становить 1131189 грн.
Прокурор, вважаючи, що оскаржуваний договір суперечить чинному законодавству та спричинює збитки місцевому бюджету, звернувся в інтересах позивача з даним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Статтею 627 ЦК України передбачено, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, з врахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до ч.1 ст.207 ГК України, господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Визнання договору недійсним є одним із способів захисту, який застосовується судом у випадках та порядку, визначеному законодавством. Правове регулювання визнання правочинів недійсними здійснюється на підставі ст.ст. 203, 215 ЦК України.
Так, підставою недійсності правочину, відповідно до ст. 215 ЦК України, є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою ст.203 ЦК України. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
При цьому, оспорюваний правочин повинен відповідати вимогам чинного на момент укладення такого договору законодавства.
Прокурор, звертаючись до суду з даним позовом, вказав на суперечність оскаржуваного договору оренди земельної ділянки ст.ст. 13, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" в частині укладення договору без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та ст. 50 Закону України "Про землеустрій" щодо набуття в оренду земельної ділянки без розроблення проекту землеустрою.
Зважаючи на положення статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
За змістом статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі статтею 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватися у найм разом із насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, розташованими на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
За змістом статей 1, 13, 14 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час державної реєстрації спірного договору - 26.01.2006) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 21 цього Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю"). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки. У разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати.
Статтею 2 Закону України "Про плату за землю" (у редакції, чинній на час державної реєстрації спірного договору - 26.01.2006) було передбачено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.
Згідно зі статтею 6 цього Закону (у відповідній редакції) ставки земельного податку з одного гектара сільськогосподарських угідь встановлюються у відсотках від їх грошової оцінки у таких розмірах: для ріллі, сіножатей та пасовищ - 0,1; для багаторічних насаджень - 0,03. За сільськогосподарські угіддя, що надані у встановленому порядку і використовуються за цільовим призначенням, незалежно від того, до якої категорії земель вони віднесені, земельний податок справляється згідно з частиною 1 цієї статті.
За змістом статті 19 Закону України "Про плату за землю" розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).
Відповідно до частини 1 статті 13 та частини 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Сторонами в оскаржуваному договорі від 26.01.2006 погоджено, що об'єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 73,53 га, в тому числі ріллі 73,53 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 864 762 грн. (підпункт 2.5 договору).
Згідно з пунктами 9, 10, 13 договору від 26.01.2006 орендна плата вноситься у грошовій формі в сумі 6 324,00 грн. Орендна плата на місяць становить 527,00 грн. Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Частиною 1 статті 23 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент державної реєстрації спірного договору) передбачено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, які передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки в порядку, встановленому законом або договором оренди.
В свою чергу, відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час державної реєстрації спірного договору) істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
За змістом статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" (у редакції, чинній на час реєстрації спірного договору) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Як зазначалось вище, сторонами спірного договору у п. 5 договору вміщено дані щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 864762,00 грн. Проте, будь-яких підстав для зазначення такої суми сторонами не надано та судом не здобуто. Навпаки, листами позивач та відповідач 1 повідомили про непроведення нормативної грошової оцінки орендованої за спірним договором земельної ділянки.
Щодо наявного в матеріалах справи технічного звіту з нормативної грошової оцінки земельної ділянки із земель резервного фонду Жилинецької сільської ради, що надаються в тимчасове користування на умовах оренди СФГ "Житниця" загальною площею 98,41 га за межами населеного пункту с. Жилинці Ярмолинецького району Хмельницької області, складеного у 2004 року на замовлення СФГ "Житниця" та погоджений начальником районного відділу земельних ресурсів, то матеріали справи не містять жодних доказів, що передана в оренду земельна ділянка територіально вміщена у земельній ділянці площею 98,41 га. Одночасно, для визначення розміру орендної плати необхідно провести нормативну грошову оцінку саме переданої оскаржуваним договором земельної ділянки.
Наведеним вище спростовуються доводи відповідача 2 про наявність нормативної грошової оцінки земельної ділянки під час укладення договору, проте, не збереження відповідної документації.
З вищевказаного, суд приходить до висновку, що сторонами під час укладення спірного договору не визначено належним чином нормативну грошову оцінку земельної ділянки та, відповідно, невірно визначено орендну плату, яка підлягає внесенню за користування землею, що є порушенням ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" та ст. 15 Закону України "Про оренду землі".
Заперечення відповідача в частині можливості внесення змін в договір щодо нормативної грошової оцінки судом оцінюється критично, оскільки прямими приписами законодавства передбачено необхідність визначення орендної плати на підставі нормативної грошової оцінки в момент укладення договору, а відсутність останньої суперечить чинному законодавству на момент укладення такого договору, що є підставою для визнання його недійсним.
Стосовно тверджень щодо відсутності проектної документації, суд зазначає наступне.
За змістом статті 124 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час реєстрації спірного договору - 26.01.2006) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Згідно зі статтею 16 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній станом на 26.01.2006), якою встановлено порядок укладення договору оренди землі, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону. Передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення. У разі зміни цільового призначення земельної ділянки надання її в оренду здійснюється за проектом відведення в порядку, встановленому законом.
Із пункту 18 договору оренди землі від 26.01.2006, укладеного між Ярмолинецькою райдержадміністрацією і СФГ "Житниця", вбачається, що сторонами у договорі передбачено передачу земельної ділянки без розроблення проекту її відведення, а також визначено, що невід'ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом.
Перелік невід'ємних частин договору, визначений у статті 15 Закону України "Про оренду землі", повністю відображено сторонами у спірному договорі від 26.01.2006.
При цьому статтею 15 Закону України "Про оренду землі" проект відведення земельної ділянки не визначено як підставу набуття права на земельну ділянку, він не є правовстановлюючим документом, спрямованим на набуття, зміну або припинення прав та обов'язків сторін, а може бути лише невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки.
Крім того, за змістом пунктів "д", "е" частини 1 статті 184 Земельного кодексу України землеустрій передбачає, зокрема, складання проектів відведення земельних ділянок та встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок.
Встановлення на місцевості меж земельних ділянок проводиться за процедурою, визначеною статтею 55 Закону України "Про землеустрій".
У свою чергу, проектом відведення є технічна документація, необхідна для здійснення дій із формування земельної ділянки з певним цільовим призначенням як об'єкта права. Розробка проекту відведення здійснюється на підставі статті 50 Закону України "Про землеустрій" згідно з Порядком розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 р. № 677.
Відповідний Порядок передбачає, що проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли:
- земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення;
- земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення;
- земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів).
Проект відведення земельної ділянки може не розроблятися також в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 3 цього Порядку встановлено, що проект відведення земельної ділянки розробляється на підставі: рішення сільської, селищної, міської ради, районної, Київської або Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок; укладених договорів між землевласниками і землекористувачами та розробником проекту відведення земельної ділянки; судового рішення.
Таким чином, з зазначених вище положень законодавства та враховуючи наявні додатки до спірного договору оренди, у суду відсутні підстави вважати, що не розроблення проекту землеустрою в даному випадку є підставою для визнання договору оренди земельної ділянки від 26.01.2006 року недійсним.
Враховуючи вищевикладене, оскільки законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, встановивши, що на час укладення спірного договору оренди землі нормативно грошова оцінка не проводилась, договір в цій частині суперечить приписам чинного законодавства, що відповідно до частини 1 статті 215 ЦК України є підставою для визнання його недійсним.
При цьому, не може бути взято до уваги зазначення в договорі оренди нормативної грошової оцінки землі без належних підстав, оскільки встановлення договором оренди нормативної грошової оцінки не узгоджується з вимогами законодавства, так як договір оренди не є тим розпорядчим документом, який встановлює нормативну грошову оцінку (аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду у справі № 923/1394/16).
Щодо заяви відповідача про застосування строків позовної давності, суд зазначає наступне.
Згідно зі статтями 256, 257 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (стаття 261 цього Кодексу).
За змістом частини 1 статті 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли держава в особі її органів як суб'єктів владних повноважень довідалася або могла довідатися про порушення прав і законних інтересів.
Частиною 2 статті 2 Цивільного кодексу України передбачено, що одним з учасників цивільних правовідносин є держава, яка згідно зі статтями 167, 170 цього Кодексу набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Згідно з частинами 2, 4 статті 29 Господарського процесуального кодексу України (у редакції, чинній на час звернення прокурора з відповідним позовом) у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача. Прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.
Отже, положення закону про початок перебігу позовної давності поширюється і на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів.
Пунктом 1 статті 6 Конвенції передбачено, що кожен має право на розгляд його справи судом.
ЄСПЛ, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції (пункт 1 статті 32 Конвенції), наголошує, що позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Застосування строків позовної давності має кілька важливих цілей, а саме: забезпечувати юридичну визначеність і остаточність, захищати потенційних відповідачів від прострочених позовів, та запобігати несправедливості, яка може статися в разі, якщо суди будуть змушені вирішувати справи про події, що мали місце у далекому минулому, спираючись на докази, які вже, можливо, втратили достовірність і повноту із плином часу (пункт 51 рішення від 22.10.1996 за заявами № 22083/93, № 22095/93 у справі "Стаббінгс та інші проти Сполученого Королівства"; пункт 570 рішення від 20.09.2011 за заявою у справі "ВАТ "Нафтова компанія "Юкос" проти Росії").
Порівняльний аналіз термінів "довідався" та "міг довідатися", наведених у статті 261 Цивільного кодексу України, дає підстави для висновку про презумпцію можливості та обов'язку особи знати про стан своїх майнових прав, а тому доведення факту, через який позивач не знав про порушення свого цивільного права і саме з цієї причини не звернувся за його захистом до суду, недостатньо.
Позивач повинен також довести, що він не міг дізнатися про порушення свого цивільного права, що також випливає із загального правила, встановленого Господарським процесуальним кодексом України, про обов'язковість доведення стороною спору тих обставин, на котрі вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
З матеріалів справи вбачається, що на момент укладення спірного договору оренди землі уповноваженим органом держави щодо розпорядження цими землями була Ярмолинецька районна державна адміністрація. В подальшому, внаслідок змін в чинному законодавстві України до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області перейшли повноваження Ярмолинецької РДА щодо розпорядження спірною земельною ділянкою і здійснення контролю за нею.
При цьому в спірних правовідносинах суб'єктом прав є саме держава, а не її конкретний орган, а тому зміна уповноваженого органу не змінює порядок перебігу позовної давності.
Визначаючи початок перебігу позовної давності в даній справі, слід враховувати, коли про порушене право дізналась держава в особі уповноваженого органу, а не конкретний орган, який виконував відповідні функції в той чи інший час та змінювався в результаті прийняття нових нормативних актів (аналогічна правова позиція викладена в постановах ВС у справах №922/2752/17 від 15.05.2018 року, №922/2440/17 від 24.04.2018 року, №914/801/17 від 24.01.2018 року).
З огляду на викладене, враховуючи, що спірний договір зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП ЦДЗК та стороною договору є орган державної влади, позивачем та прокурором не доведено жодними належними, допустимими, достовірними, достатніми доказами, як це передбачено ст.ст. 76-79 ГПК, факту того, що саме держава в особі уповноваженого органу довідалась або могла довідатись про порушення прав та законних інтересів безпосередньо в межах строку протягом якого особа може реалізувати належне їй матеріальне право на отримання судового захисту порушеного цивільного права чи інтересу шляхом пред'явлення в належному порядку позову до суду (позовна давність).
Посилання прокурора на постанову Верховного суду від 22.05.2018 року у справі №469/1203/15-ц не спростовує вищевикладене, оскільки за змістом даної постанови саме і підтверджується позиція що "перебіг позовної давності починається від дня, коли держава в особі її органів як суб'єктів владних повноважень довідалась або могла довідатись про порушення прав і законних інтересів". При цьому даною постановою, звернуто увагу, що спірними договорами вирішувалось питання приватної власності земельних ділянок прибережної захисної смуги, що є неможливим. Однак за умовами договору, який прокурор просить визнати недійсним у справі №924/327/17, передавалась в оренду земельна ділянка, яка за вимогами чинного законодавства може перебувати в оренді фермерських господарств.
Матеріалами справи підтверджується той факт, що про порушення прав держави уповноважений орган держави знав як на момент укладення спірного договору, так після його укладення, оскільки представник цього уповноваженого органу держави підписав оскаржуваний договір, мав його примірник та спірний договір зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП ЦДЗК.
Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку про пропуск строку позовної давності для звернення до суду із даним позовом та, відповідно до ст. 267 ЦК України, відмову в позові з мотивів пропуску строку позовної давності.
Розподіл судових витрат між сторонами.
У зв'язку з відмовою в задоволенні позову витрати по оплаті судового збору, в тому числі, за подання апеляційної та касаційної скарг, покладається на позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
в позові заступника керівника Городоцької місцевої прокуратури, м. Городок в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_1, м. Хмельницький, ОСОБА_2, м. Хмельницький, ОСОБА_3, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Грузевиця до 1) Ярмолинецької районної державної адміністрації, смт. Ярмолинці; 2) селянського фермерського господарства "Житниця", Хмельницька область, Ярмолинецький район, с. Жилинці про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 73,53 га на території Жилинецької сільської ради за межами населеного пункту, укладеного 26.01.2006 року між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією та селянським фермерським господарством "Житниця", зареєстрований у Ярмолинецькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДЗК, про що 26.01.2006 за № 040676500001 вчинено відповідний запис відмовити.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (29000, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, код 39767479) на користь селянського фермерського господарства "Житниця" (32131, Хмельницька область, Ярмолинецький район, с. Жилинці, код 31347725) 4960, 00 грн. (чотири тисячі дев'ятсот шістдесят грн. 00 коп.) витрат по оплаті судового збору за подання апеляційної та касаційної скарг.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Рівненського апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 03.08.2018 року.
Суддя С.В. Заверуха
Віддрук. 10 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (29000, м.Хмельницький, вул.Інститутська, 4/1) - простим;
3 - відповідачу-1, Ярмолинецька районна державна адміністрація (32100, смт. Ярмолинці; площа 600-річчя Ярмолинець,1) рек. з повід.;
4,5- відповідачу-2,Селянське фермерське господарство "Житниця" (32131, Хмельницька область, Ярмолинецький район, с.Жилинці); (29000, м.Хмельницький, пр. Миру, б. 94-Б, кв.108);
6,7 - Прокуратура Хмельницької області (29000, м.Хмельницький, провулок Військоматський, 3); Городоцька місцева прокуратура (32000, м.Городок, вул. Грушевського, 80).
8 - ОСОБА_1 (29000, АДРЕСА_1);
9 - ОСОБА_2 (29000, м. Хмельницький, вул. Глушенкова (Кирпоноса), 2/2, кв. 7);
10 - ОСОБА_3 (31317, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Грузевиця, вул. Гайдамацька, 39).
Всім рекомендованим з повідомленням.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2018 |
Оприлюднено | 03.08.2018 |
Номер документу | 75661879 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні