Рішення
від 06.08.2018 по справі 815/2425/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2425/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 липня 2018 року м.Одеса

Зала судових засідань №19

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Аракелян М.М.

За участю секретаря - Гуманенко В.О.

За участю сторін:

Від позивача: Кришкевич Д.О. - за довіреністю.

Від відповідача: Запша О.М. - за довіреністю.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області (65044, пр. Шевченка, буд. 2) до Приватного підприємства Конст-Дельта (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Миру, буд. 25-Б) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації електрообладнання та експлуатації ліфтів, -

ВСТАНОВИВ:

21 травня 2018 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області, в якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного підприємства "Конст-Дельта" (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Миру, буд. 25-Б; код ЄДРПОУ:35406789) шляхом зобов'язання ПП "Конст-Дельта" повністю зупинити експлуатацію електрообладнання напругою понад 1000В (трансформатору 2Т 400 кВа) та експлуатацію ліфтів пасажирських реєстр.№№7497, 7498 у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області від 16.03.2018 року №195 у період з 18.04.2018 року по 23.04.2018 року посадовими особами Головного управління було проведено планову перевірку Приватного підприємства Конст-Дельта на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Під час проведення планової перевірки було виявлено всього 30 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 14 створюють загрозу життю та здоров'ю людей. З огляду на зазначене, посилаючись на порушення позивачем законодавства, що викладені у рядках №№1, 9-20, 24 Акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 23 квітня 2018 року №15/14.6/04-243, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом з вимогою негайно зупинити роботу з експлуатації електрообладнання напругою понад 1000 В (трансформатору 2Т 400 кВа) та роботу з екслпуатації ліфтів пасажирських реєстр.№№7497, 7498, які знаходиться за адресою: пр. Миру, буд. 25-Б, м. Ізмаїл, Одеська область.

Ухвалою суду від 29.05.2018 року відкрито провадження у даній справі, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено перше судове засідання на 13.06.2018 року о 12:00 год.

13 червня 2018 року протокольною ухвалою суду за клопотанням учасників справи судове засідання відкладено на 26.06.2018 року у зв'язку з необхідністю надання додаткового часу представнику відповідача для підготування відзиву на позовну заяву.

26 червня 2018 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву (вх.№18350/18), в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог позивача, представник зазначив, що за адресою: місто Ізмаїл, проспект Миру, 25 Б, Центр Дозвілля Дельта , встановлений ліфт заводський №D2NA5968, що зареєстрований за № 7497 (штамп Головного Державного інспектора Одеської держаної інспекції ПБ та ОП у виробництвах підвищеної безпеки ТУ по Одеській області 03.12.2007 р. у паспорті ліфта), а також ліфт заводський № D2NA5969, що зареєстрований за № 7498 (штамп Головного Державного інспектора Одеської державної інспекції ПБ та ОП у виробництвах підвищеної безпеки ТУ по Одеській області 03.12.2007 р. у паспорті ліфта). Під час проведення планової перевірки, Приватне підприємство Конст-Дельта , надало посадовим особам Ізмаїльського відділу нагляду в промисловості Головного управління Держпраці в Одеській області паспорта на ліфти № 7497, № 7498, що зазначено в Акті перевірки суб'єкта господарювання від 23.04.2018 року № 15/14.6/04-243. Таким чином, посилаючись на положення ст. 21 Закону України Про охорону праці та п.6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107, представник відповідача зазначив, що встановлені за адресою: місто Ізмаїл, проспект Миру, 25 Б, Центр Дозвілля Дельта , ліфти (заводський № D2NA5968, що зареєстрований за № 7497, заводський № D2NA5969, що зареєстрований за № 7498) пройшли реєстрацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, у зв'язку з чим, одержання дозволу не вимагається. Отже, на думку представника відповідача, правопорушення з боку приватного підприємства Конст-Дельта відсутнє, дії відповідача цілком відповідають вимогам законодавства України та підстав для застосування заходів реагування, у вигляді зупинення експлуатації ліфтів немає. Представник зазначив, що Приватним акціонерним товариством ОТІС , як постачальником та виробником вищезазначених ліфтів, що встановлені у Центрі Дозвілля Дельта за адресою: місто Ізмаїл, проспект Миру, 25 Б, отримано Дозвіл № 1027.12.32 щодо застосування пасажирських ліфтів моделі Z, в.п.-240-1000 кг. При цьому, між Приватним підприємством Конст-Дельта та приватним акціонерним товариством ОТІС укладений Договір №D27PC0093 на виконання робіт з технічного обслуговування ліфтів за індивідуальними розрахунками. З огляду на зазначене, представник відповідача зауважив на тому, що відповідач не виконує роботи з технічного обслуговування ліфтів, що знаходяться за адресою: місто Ізмаїл, проспект Миру, 25 Б. Такий обов'язок покладений на спеціалізовану організацію.

Також представник відповідача зазначив, що вимога позивача, викладена у п.1 Припису № 15/14.6/04-243-339 від 23.04.2018 року, безпідставна, оскільки позивач не дослідив усі обставини та той факт, що експлуатацію (застосування) електрообладнання напругою понад 1000 В, трансформатор 2Т 400 кВа, що знаходиться за адресою: місто Ізмаїл, проспект Миру, 25 Б, здійснює не відповідач, а Товариство з обмеженою відповідальністю Енерготехнології - Ізмаїл (код ЄДРПОУ 37209966, Дозвіл №511.17.51), згідно Договору № 1 від 02 січня 2018 року. Таким чином, оскільки відповідач не експлуатує (не застосовує) електрообладнання напругою понад 1000 В, трансформатор 2Т 400 кВа, що знаходяться за адресою: місто Ізмаїл, проспект Миру, 25 Б, підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до приватного підприємства Конст-Дельта , шляхом повного зупинення експлуатації електрообладнання напругою понад 1000 В (трансформатор 2Т400 кВа) відсутні. Посилаючись на п. 6 Порядку від 26.10.2011 р. № 1107, представник відповідача зазначив, що застосування вказаних машин, механізмів, устаткування здійснюється відповідачем на підставі Дозволу №305.05.51- 40.50.1, що належить постачальнику СПД ОСОБА_4. З огляду на вищевикладене, одержання дозволу відповідачем законодавством не вимагається, а отже підстави для застосування заходів реагування, на думку представника відповідача, відсутні.

26 червня 2018 року протокольною ухвалою суду задоволено клопотання представника позивача та оголошено перерву у судовому засіданні до 30.07.2018 року у зв'язку з необхідністю надання часу представнику позивача ознайомитись з відзивом на позовну заяву.

02 липня 2018 року від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив ПП Конст-Дельта (вх.№18755/18), в якому представник позивача, посилаючись на положення п.6, п.11 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107 зазначив, що отримання такого дозволу передбачено саме роботодавцем тобто ПП Конст-Дельта . Окрім цього в дозволі на експлуатацію ПП ЕНЕРГОТЕХНОЛОГІЇ-ІЗМАЇЛ , який був наданий відповідачем не зазначено найменування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, їх тип або марка (за наявності), дата виготовлення, країна походження місце їх експлуатації, а саме трансформатору 2Т400 кВА, що передбачено формою видачі дозволу Додаток 1 до Порядку №1107. Зауважуючи на тому, що виявлені в ході перевірки порушення норм чинного законодавства, викладені в Акті перевірки 15/14.6/04-243 від 23.04.2018 року не усунені відповідачем та створюють загрозу життю та здоров'ю людей, представник позивача просив суд задовольнити адміністративний позов у повному обсязі.

30 липня 2018 року від представника відповідача до суду надійшли письмові заперечення проти відповіді на відзив на позовну заяву Головного управління Держпраці в Одеській області (вх.№21883/18), що відповідачем вжито заходів для виконання вимог пунктів 9-20 Припису №15/14.6/04-243-339, про що повідомлено Головне управління Держпраці в Одеській області, а саме: призначено особу відповідальну за електрогосподарство, проведено маркування про небезпеку на деяких розподільчих щитах та встановлено знаки відповідного зразка, проведено вимірювання, складено акти опосвідчення, призначено комісію, надані паспорта та на виконання п.п. 19-20 припису складено протокол перевірки знань електротехнічного персоналу. Таким чином, на думку представника відповідача, загроз для життя і здоров'я людей не має, заходи вжиті, порушення відсутні, підстав для застосування заходів реагування, шляхом зобов'язання Приватне підприємство Конст-Дельта повністю зупинити експлуатацію електрообладнання напругою понад 1000В (трансформатор 2Т 400кВа) не має. З огляду на зазначене представник просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог позивача..

У судовому засіданні 30.07.2018 року представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у адміністративному позові.

Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних наголошуючи на виконанні відповідачем вимог припису та відсутності підстав вжиття таких заходів реагування.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що наказом Головного управління Держпраці в Одеській області від 16.03.2018 року №195 Про затвердження графіків перевірок суб'єктів господарювання та об'єктів на березень 2018 року затверджено графіки перевірок на квітень 2018 року піднаглядових суб'єктів та об'єктів суб'єктів господарювання.

Відповідно до додатку №6 до вищезазначеного наказу від 16.03.2018 року затверджено період перевірки (з 17.04.2018 року по 25.04.2018 рік) Ізмаїльським відділом нагляду в промисловості ПП Конст-Дельта (код ЄДРПОУ 35406789), що знаходиться за адресою: 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Миру 25-Б на предмет додержання законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці.

Повідомлення про проведення планової перевірки виробничих об'єктів від 20.03.2018 року №15/01-28-0306 отримано директором ПП Конст-Дельта Гуленковою О.П. 04.04.2018 року, що підтверджується особистим підписом останньої на копії повідомлення.

20 березня 2018 року, відповідно до наказу від 16.03.2018 року №195, позивачем видано направлення на проведення перевірки ПП Конст-Дельта №15/01-29-0313.

Судом встановлено, що у період з 18.04.2018 року по 23.04.2018 року посадовими особами структурного підрозділу Головного управління Держпраці в Одеській області була проведена планова перевірка ПП Конст-Дельта , за результатами якої складено акт перевірки суб'єкта господарювання від 23.04.2018 року №15/14.6/04-243.

В ході проведення перевірки було встановлено 30 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 14 створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Згідно з розділом V Порушення вимог законодавства, які було виявлено під час перевірки акту перевірки від 23.04.2018 року, зокрема було встановлено порушення:

1) ст. 21 Закону України Про охорону праці - ПП Конст-Дельта не отриманий дозвіл від органів Держпраці на експлуатацію машин, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до додатку 3 Постанови КМУ від 26.10.2011г. № 1107, а саме: електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне обладнання напругою понад 1000 В( трансформатор 2Т 400 кВа); ліфти пасажирські реєстр. №№ 7497, 7498;

2) п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 року №4 (НПАОП 40.1-1.21-98) - наказом по підприємству не призначена особа відповідальна за електрогосподарство у встановленому законодавством порядку; на деяких розподільчих щитах відсутнє маркування про небезпеку та знаки встановленого зразка; експлуатується електрообладнання без проведення вимірювання значення опору заземлюваного пристрою в електроустановках; експлуатується електрообладнання без проведення перевірки спрацьовування захисту в електроустановках із заземленою нейтраллю; експлуатується електрообладнання без проведення перевірки значення повного опору петлі фаза-нуль в установках на напругу до 1 кВ із глухозаземленою нейтраллю в т.ч при змінах в електроустановках; виконується експлуатація електрообладнання без проведення спеціалізованою організацією вимірювання температури кабельних ліній; не представлено на кожний заземлюваний пристрій, що є в експлуатації паспорт, який містить: дату введення в експлуатацію; виконавчу схему заземлювання ; основні технічні характеристики; дані про результати перевірок стану пристрою; відомість оглядів та виявлених дефектів; характер ремонтів та змін внесених в цей пристрій;

3) ст. 14 Закону України Про охорону праці , п. 8.2 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 року №4 - не призначено комісію по проведенню технічного опосвідчення безпечного стану електроустановок по ПП Конст-Дельта ;

4) ст. 13 Закону України Про охорону праці , п.п. 8.1-8.7 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 року №4 - експлуатується електрообладнання без проведення технічного опосвідчення безпечного стану (згідно відповідним критеріям) електроустановкам ПП Конст- Дельта ;

5) ст. 13 Закону України Про охорону праці , п. 8.6 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 року №4 - не розроблено перелік електрообладнання котре відпрацювало свій ресурс та піддягає технічному опосвідченню спеціалізованою організацією;

6) п. 2.1.3 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 року №4 - електрик ОСОБА_6 виконує обслуговування електроустановок без одержання групи допуску з електробезпеки;

7) п.п. 4.1.1-4.1.3 Правил експлуатації електрозахисних засобів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 05.06.2001 року №253 (НПАОП 40.1-1.07-01) - проводиться експлуатація та виконання робіт в діючих електроустановках без випробуваних атестованою електротехнічною лабораторією електрозахисних засобів згідно норм комплектації (діелектричні рукавички, покажчики напруги до 1000 В, діелектричні боти);

8) п.9.7.6 Правил будови та безпечної експлуатації ліфтів (НПАОП 0.00-1.02-08) - ліфти не мають групи допуску з електробезпеки (2 група).

Судом встановлено, що копію вищезазначеного акту перевірки №15/14.6/04-243 отримано директором ПП Конст-Дельта Гуленковою Оленою Павлівною, про що свідчить її підпис на 9 арк. акту перевірки (а.с. 27).

23 квітня 2018 року Головним управлінням Держпраці в Одеській області прийнято припис №15/14.6/04-243-339 та припис №15/14.6/01-243-340 із зазначенням переліку виявлених під час перевірки порушень та терміну на їх усунення до 23.06.2018 року, який власноруч отримано директором ПП Конст-Дельта (а/с 32, 34).

З урахуванням вищезазначених порушень, викладених у рядках №№1, 9-20, 24 Акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 23 квітня 2018 року №15/14.6/04-243, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом до суду, з вимогою застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного підприємства "Конст-Дельта" (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Миру, буд. 25-Б; код ЄДРПОУ:35406789) шляхом зобов'язання ПП "Конст-Дельта" повністю зупинити експлуатацію електрообладнання напругою понад 1000В (трансформатору 2Т 400 кВа) та експлуатацію ліфтів пасажирських реєстр.№№7497, 7498 у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.

Вирішуючи даний спір по суті заявлених позовних вимог, суд погоджується з правовою позицією позивача з огляду на наступне.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пунктом 7 Положення передбачає, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Наказом Державної служби з питань праці від 04.02.2016 року №8 затверджено положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.

Згідно статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до вимог ст. 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно п.п.16 п.4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про охорону праці" роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Згідно ст. 21 Закону України "Про охорону праці", виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці. Проектування виробничих об'єктів, розроблення нових технологій, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працюючих повинні провадитися з урахуванням вимог щодо охорони праці. Експертиза проектів будівництва на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці проводиться відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Строк дії дозволу становить: на виконання робіт або на експлуатацію машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - п'ять років (з подальшим його продовженням); на застосування машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - безстроково. Підставою для переоформлення документа дозвільного характеру є: зміна найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи або прізвища, імені та по батькові фізичної особи - підприємця; зміна місцезнаходження суб'єкта господарювання. Підставою для відмови у переоформленні, видачі дубліката дозволу є: подання роботодавцем неповного пакета документів, необхідних для переоформлення, видачі дубліката дозволу згідно із встановленим законодавством вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих роботодавцем, недостовірних відомостей; зміна ідентифікаційного коду за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) юридичної особи або реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, зазначеного у дозволі. Переоформлення, видача дубліката дозволу здійснюються на безоплатній основі. Набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви на одержання дозволу та необхідних документів приймає рішення про видачу дозволу або про відмову в його видачі із зазначенням підстав, визначених цією статтею. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, приймає рішення про відмову у видачі дозволу в разі: неподання роботодавцем необхідних документів та (або) їх оформлення з порушенням встановлених вимог; подання недостовірних відомостей або висновку за результатами експертизи, який затверджено чи складено більш як за рік до дня подання заяви; встановлення згідно з висновком за результатами експертизи невідповідності об'єкта експертизи вимогам законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці. Підставою для анулювання дозволу є: заява роботодавця або уповноваженої ним особи про анулювання дозволу; припинення юридичної особи (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація) або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем; виявлення у поданих роботодавцем документах недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; повторне порушення вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; виникнення аварії, вибуху, пожежі, нещасного випадку, якщо в акті розслідування встановлено, що причиною такої події стало недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл; створення перешкод під час проведення посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або його територіального органу перевірки додержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл. Перелік підстав для анулювання дозволу, наведений у частині дванадцятій цієї статті, є вичерпним. Про анулювання дозволу роботодавець повідомляється у письмовій формі із зазначенням підстав щодо анулювання цього дозволу протягом п'яти днів з дня прийняття рішення органом, який видав дозвіл. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, оприлюднює інформацію про всі видані та анульовані дозволи у засобах масової інформації. Експертиза проектної та іншої документації на виготовлення і впровадження нових технологій і засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту, реєстрація, огляди, випробування тощо виробничих об'єктів, інженерних інфраструктур об'єктів соціально-культурного призначення провадяться у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України. У разі коли роботодавець не одержав зазначеного дозволу, місцевий орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, вживає заходів до скасування державної реєстрації цього підприємства у встановленому законом порядку за умови, якщо протягом місяця від часу виявлення вказаних недоліків роботодавець не провів належних заходів з їх усунення. Технологічні процеси, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, хімічні речовини і їх сполуки та інша небезпечна продукція, придбані за кордоном, допускаються в експлуатацію (до застосування) лише за умови проведення експертизи на відповідність їх нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України. Не допускається застосування у виробництві шкідливих речовин у разі відсутності їх гігієнічної регламентації та державної реєстрації. Усі дозволи, передбачені цією статтею, при здійсненні діяльності в межах території виключної (морської) економічної зони України та на континентальному шельфі на умовах угоди про розподіл продукції, укладеної відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", надаються інвестору в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 10 Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки визначено, що технічний огляд устатковання проводить спеціалізована організація (крім первинного та позачергового, який проводить уповноважена організація у разі закінчення граничного строку експлуатації, виникнення аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру).

Відповідно до положень ч.6,7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності 05.04.2007р. № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 23.04.2018 року позивачем за результатами встановлених під час проведення планової перевірки ПП Конст-Дельта винисено приписи №15/14.6/04-243-339, №15/14.6/01-243-340, якими було зобов'язано відповідача в строк до 23.06.2018 року усунути порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, викладені в а акті перевірки від 23.04.2018 року, зокрема п.п. 1.3.1, 2.1.3, 8.1-8.7 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, п.4.1.1-4.1.3 Правил експлуатації електрозахисних засобів, п. 9.7.6 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, ст.ст. 13, 8, 21 Закону України Про охорону праці .

Пунктом 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 року №4 встановлено, що керівник підприємства зобов'язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів. Для цього він повинен: призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли

перевірку знань у встановленому порядку (далі - особа, відповідальна за електрогосподарство); забезпечити достатню кількість електротехнічних працівників; затвердити Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці; - встановити такий порядок, щоб працівники, на яких покладено обов'язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - глядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням; забезпечити перевірку знань працівників

у встановлені строки згідно з вимогами цих Правил і "Правил технической эксплуатации электроустановок потребителей /Москва, Энергоатомиздат, 1989", затверджених Міненерго СРСР

21.12.84 (далі ПТЕ); забезпечити проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ); забезпечити проведення технічного огляду електроустановок.

Відповідно до п. 1.3.2 Правил фахівці служб охорони праці зобов'язані контролювати безпечну експлуатацію електроустановок і повинні мати групу IV з електробезпеки.

Згідно з п.2.1.3 Правил, працівники, що обслуговують електроустановки, зобов'язані знати ці Правила відповідно до займаної посади чи роботи, яку вони виконують, і мати відповідну групу з електробезпеки згідно з такими вимогами: 1) для одержання групи I, незалежно від посади і фаху, необхідно пройти інструктаж з електробезпеки під час роботи в

даній електроустановці з оформленням в журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці. Інструктаж з електробезпеки на I групу має провадити особа, відповідальна за електрогосподарство, або, за її письмовим розпорядженням,- особа зі складу електротехнічних працівників з групою III. Мінімальний стаж роботи в електроустановках і видання посвідчень працівникам з групою I не вимагаються; 2) особам молодшим за 18 років, не дозволяється присвоювати групу вище II; 3) для присвоєння чергової групи з електробезпеки необхідно

мати мінімальний стаж роботи в електроустановках з попередньою групою, зазначеній у додатку 1 цих Правил; 4) для одержання груп II-III працівники мають: а) чітко усвідомлювати небезпеку, пов'язану з роботою в електроустановках; б) знати і уміти застосувати на практиці ці та інші правила безпеки в обсязі, потрібному для роботи, яка виконується; в) знати будову і улаштування

електроустановок; г) уміти практично надавати першу допомогу потерпілим в разі нещасних випадків, в тому числі застосовувати способи штучного дихання і зовнішнього масажу серця; 5) для одержання груп IV-V додатково необхідно знати компонування електроустановок і уміти організувати безпечне проведення робіт, уміти навчити працівників інших груп Правилам

безпеки і наданню першої допомоги потерпілим від електричного струму; 6) для одержання групи V необхідно також розуміти, чим викликані вимоги пунктів Правил безпечної експлуатації

електроустановок. Працівнику, який пройшов перевірку знань Правил, видається посвідчення встановленої додатком 2 до цих Правил форми, яке він зобов'язаний мати при собі під час роботи. Посвідчення про перевірку знань працівника є документом, який засвідчує право на самостійну роботу в електроустановках на зазначеній посаді за фахом. Посвідчення про перевірку знань видається працівникові комісією з перевірки знань підприємства, організації після

перевірки знань і є дійсним тільки після внесення відповідних записів. Під час виконання службових обов'язків працівник повинен матиз собою посвідчення про перевірку знань. За відсутності посвідчення, або за наявності посвідчення з простроченими термінами перевірки знань, працівник до роботи не допускається. Посвідчення про перевірку знань підлягає заміні у випадку зміни посади або за відсутності місця для записів. Посвідчення про перевірку знань вилучається у працівника комісією з перевірки знань в разі незадовільних знань, керівником

структурного підрозділу - в разі вигасання терміну дії медичногоогляду. Посвідчення про перевірку знань складається з твердої обкладинки і блоку сторінок.

Пунктами 8.1-8.7 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 року №4 встановлено, що регламентні роботи по проведенню опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів виконується підприємством (власником) згідно з орієнтовним переліком робіт. Періодичність опосвідчень стану безпеки встановлена один раз на три роки, після первинного опосвідчення, яке провадиться протягом року після затвердження цих Правил. Рівень

безпечного стану електроустановок оформлюється актом, у якому оцінюється стан безпеки діючого електроустаткування, наявність необхідної експлуатаційної та оперативної документації в електрогосподарстві. Акт опосвідчення стану безпеки електроустановок

споживачів (додаток 8), оформлюється комісією підприємства (організації) у складі: керівника

(головного інженера) - голова комісії); начальника енергетичної служби (особи, відповідальної за

(електрогосподарство); - начальника відділу охорони праці. Акт затверджується керівником підприємства (організації), власником. В разі відсутності на підприємстві (організації), у власника

кваліфікованих спеціалістів, вищевказані регламентні роботи виконуються залученими спеціалістами інших підприємств (організацій).

Опосвідченням передбачається: перевірка наявності експлуатаційної і виконавчої

документації в обсягах, передбачених вимогами ПВЕ, ПТЕ і ПБ, СНиП, державних стандартів, під час експлуатації електроустановок споживачів, паспортно-технічних даних, інструкцій щодо

експлуатації устаткування; визначення достатності і працездатності захисно-блокувальних пристроїв; оцінка стану безпеки електроустаткування, а також стану будівельної частини будівель і споруд енергетичних об'єктів; перевірка періодичності і якості виконання регламентних

робіт щодо обслуговування електроустаткування; оцінка рівня фахової підготовки працівників з питань безпеки, відповідності кваліфікації до робіт, що виконуються.

Акти опосвідчення стану безпеки електроустановок реєструються та зберігаються на підприємстві (організації), у власника. Копії актів, по закінченні звітного періоду, направляються в територіальні органи Держнаглядохоронпраці, Держенергоспоживнагляду та в відділи охорони праці Держадміністрацій.

Позачергове опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів повинне бути вмотивованим і проводитися за вимогами та участю наглядових органів Держнаглядохоронпраці у випадку істотного зростання електротравматизму, наявності категорійних аварій та в інших обгрунтованих випадках.

Опосвідчення стану безпеки тих електроустановок споживачів, що вичерпали свій ресурс, провадиться експертно-технічними центрами Держнаглядохоронпраці або іншими

спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл Держнаглядохоронпраці на виконання таких робіт. За необхідності до вказаних робіт залучаються представники заводів-виробників електроустаткування, представники експлуатаційних організацій.

Під час проведення опосвідчення стану безпекиелектроустановок споживачів необхідно перевірити: стан безпеки електроустановок; відповідність експлуатації електроустановок нормативним вимогам безпеки; наявність та стан документації.

Відповідно до п. 9.7.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів визначено, що суб'єкт господарювання, який має намір розпочати (продовжити) експлуатацію ліфтів, повинен отримати дозвіл відповідно до вимог НПАОП 0.00-4.05-2003 ( 1631-2003-п ) і забезпечувати їх утримання в справному стані та безпечно експлуатувати шляхом організації належного технічного

обслуговування, технічного огляду та ремонту. З цією метою він повинен: призначати наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів та

організацію їх експлуатації; призначати наказом електромеханіків, які одночасно є

відповідальними особами за їх справний стан; призначати наказом ліфтерів і операторів диспетчерського зв'язку (якщо такий є).

Згідно з п.п. 9.7.3, 9.7.4, Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів працівники, відповідальні за організацію робіт з технічного обслуговування та ремонт ліфтів і за організацію

експлуатації ліфтів, повинні бути забезпечені цими Правилами та посадовими інструкціями, а електромеханіки, ліфтери і оператори - виробничими інструкціями і інструкціями з охорони праці, що розроблені і затверджені відповідно до вимог НПАОП 0.00-4.15-98.Дозволяється покладати на одну особу обов'язки працівника, відповідального за організацію робіт з технічного

обслуговування та ремонту ліфтів і працівника, відповідального заорганізацію експлуатації ліфтів.

Відповідно до п. 9.7.5 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів ліфтерами, операторами і електромеханіками повинні призначатися особи не молодше 18 років, які пройшли медичний огляд.

Пунктом 9.7.6 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів встановлено, що особи, зазначені в цьому розділі, повинні мати групи з електробезпеки не нижче: IV - особа, відповідальна за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфта; III - електромеханік, який здійснює технічне обслуговування і ремонт ліфта, а також електромеханік I-II кваліфікаційних розрядів, який здійснює огляд ліфтів; II - ліфтер і оператор.

Відповідно до п. 4.1.1 Правил експлуатації електрозахисних засобів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 05.06.2001 року №253 (НПАОП 40.1-1.07-01) під час обслуговування електроустановок повинні застосовуватись засоби захисту від ураження електричним струмом (електрозахисні засоби), від впливу електричного поля, а також засоби індивідуального (далі - ЗІЗ) та колективного захисту згідно з ГОСТ 12.4.011.

Згідно з п 4.1.2 Правил експлуатації електрозахисних засобів, ізолювальні електрозахисні засоби поділяються на основні і додаткові.

Відповідно по п.4.1.3 Правил експлуатації електрозахисних засобів, основні ізолювальні електрозахисні засоби, які повинні застосовуватись в електроустановках, наведено в таблиці 4.1. ( до 1000В включно: ізолювальні штанги, ізолювальні кліщі, електровимірювальні кліщі, покажчики напруги, діелектричні рукавички, інструмент з ізолювальним покриттям.

Відповідно до ст.11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний надавати документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю) відповідно до закону.

Пунктом 2.26 Положення №826 передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки.

У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.

Це відповідає, зокрема, принципу державного нагляду (контролю), закріпленому статтею 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" , відповідно до якого такий нагляд здійснюється виходячи із пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб'єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров'ю людей, та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно ч.5 ст.4 зазначеного Закону України повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Аналіз вищезазначених норм законодавства свідчить про те, що для звернення позивача до суду з позовними вимогами щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері з охорони праці та промислової безпеки виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг та відповідно застосування судом таких заходів реагування, обов'язковою умовою є те, що такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, та належними доказами існування такої загрози є результати перевірки.

Як встановлено судом та підтверджується наявними в матеріалах справи копіями акту перевірки №15/14.6/04-243 від 23.04.2018 року посадовими особами контролюючого органу в ході перевірки ПП Конст-Дельта виявлено наступні порушення: не отриманий дозвіл від органів Держпраці на експлуатацію машин, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до додатку 3 Постанови КМУ від 26.10.2011г. № 1107, а саме: електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне обладнання напругою понад 1000 В( трансформатор 2Т 400 кВа); ліфти пасажирські реєстр. №№ 7497, 7498; наказом по підприємству не призначена особа відповідальна за електрогосподарство у встановленому законодавством порядку; на деяких розподільчих щитах відсутнє маркування про небезпеку та знаки встановленого зразка; експлуатується електрообладнання без проведення вимірювання значення опору заземлюваного пристрою в електроустановках; експлуатується електрообладнання без проведення перевірки спрацьовування захисту в електроустановках із заземленою нейтраллю; експлуатується електрообладнання без проведення перевірки значення повного опору петлі фаза-нуль в установках на напругу до 1 кВ із глухозаземленою нейтраллю в т.ч при змінах в електроустановках; виконується експлуатація електрообладнання без проведення спеціалізованою організацією вимірювання температури кабельних ліній; не представлено на кожний заземлюваний пристрій, що є в експлуатації паспорт, який містить: дату введення в експлуатацію; виконавчу схему заземлювання ; основні технічні характеристики; дані про результати перевірок стану пристрою; відомість оглядів та виявлених дефектів; характер ремонтів та змін внесених в цей пристрій; не призначено комісію по проведенню технічного опосвідчення безпечного стану електроустановок по ПП Конст-Дельта ;

експлуатується електрообладнання без проведення технічного опосвідчення безпечного стану (згідно відповідним критеріям) електроустановкам ПП Конст- Дельта ; не розроблено перелік електрообладнання котре відпрацювало свій ресурс та піддягає технічному опосвідченню спеціалізованою організацією; електрик ОСОБА_6 виконує обслуговування електроустановок без одержання групи допуску з електробезпеки; проводиться експлуатація та виконання робіт в діючих електроустановках без випробуваних атестованою електротехнічною лабораторією електрозахисних засобів згідно норм комплектації (діелектричні рукавички, покажчики напруги до 1000 В, діелектричні боти); ліфти не мають групи допуску з електробезпеки (2 група).

Відповідно до пункту 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107 дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.

Станом на дату розгляду справи відсутні докази отримання відповідачем дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

При цьому суд критично оцінює доводи представника відповідача щодо виконання припису контролюючого органу та часткового усунення встановлених в ході перевірки порушень та не бере до уваги надані представником відповідача докази виконання приписів Головного управління Держпраці в Одеській області від 23.04.2018 року, оскільки наявність доказів часткового усунення порушень не позбавляє відповідача обов'язку отримання дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Суд також зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема: перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Тобто аналіз вказаної норми свідчить про те, що факт виконання/невиконання суб'єктом господарювання порушень, встановлених, зокрема в Акті, за результатами проведення попереднього заходу (перевірки) органом державного нагляду (контролю), шляхом винесення припису, може бути встановлено лише за результатами проведення таким органом позапланових заходів (перевірки).

Отже, підтвердження відсутності порушень на час розгляду справи має бути доведено не тільки наданими письмовими доказами наявності необхідних документів та проведених заходів, а і актом перевірки стану усунення виявлених порушень.

Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку, що неналежне та не повне усунення встановлених порушень, створює об'єктивну загрозу здоров'ю і життю людей і може призвести до тяжких наслідків, що, в свою чергу, є підставою для застосування до Приватного підприємства Конст-Дельта заходів реагування у вигляді повного зупинення виконання робіт по експлуатації електрообладнання та ліфтів.

Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч.ч.1.2 ст. 76 КАС України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

На час ухвалення рішення у даній справі відповідачем не надано належних доказів на підтвердження доводів викладених у відзиві на позовну заяву щодо повного усунення порушень та відсутності реальної загрози життю та здоров'ю людей.

Суд відхиляє заперечення відповідача стосовно відсутності у нього обов'язку одержання дозволу на експлуатацію ліфтів, оскільки факт реєстрації ліфтів головним держінспектором Одеської державної інспекції ПБ та ОП 03.12.2017р., на що посилається підприємство, не свідчить про виконання вимог ст.21 ЗУ Про охорону праці (відсутні докази реєстрації механізмів підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці).

Посилання на отримання ПАТ ОТІС дозволу на №1027.12.32 щодо застосування пасажирських ліфтів моделі Z, в.п. - 240-1000кг також не заслуговують на увагу, оскільки це не позбавляє особу, яка безпосередньо експлуатує ліфти , обов'язку отримання дозволів, а п.6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107 описує випадки, коли дозвіл на застосування отриманий виробником або постачальником механізмів до прийняття зобов'язань щодо їх постачання . Відповідних доказів на підтвердження таких обставин відповідачем не надано.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість та доведеність позовних вимог Головного управління Держпраці в Одеській області та наявність підстав для їх задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно ч.2 ст.133 КАС України якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.

З огляду на те, що ухвалою суду від 29.05.2018 року позивачу було відстрочено сплату судового збору у розмірі 1762 грн. до ухвалення рішення у справі, суд вважає за необхідне стягнути відповідну суму судового збору за звернення з даним адміністративним позовом з Головного управління Держпраці в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань до спеціального фонду Державного бюджету України.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз, в цій справі відсутні.

Керуючись ст.ст. 139, 241, 246, 250, 255, 260-262, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області (65044, пр. Шевченка, буд. 2) до Приватного підприємства Конст-Дельта (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Миру, буд. 25-Б) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації електрообладнання та експлуатації ліфтів - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного підприємства Конст-Дельта (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Миру, буд. 25-Б; код ЄДРПОУ:35406789) повністю зупинити експлуатацію електрообладнання напругою понад 1000В (трансформатору 2Т 400 кВа) та експлуатацію ліфтів пасажирських реєстр №№7497, 7498 у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.

Стягнути з Головного управління Держпраці в Одеській області (65044, пр. Шевченка, буд. 2) до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1762,00 (одна тисяча сімсот шістдесят дві)грн. 00коп.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано протягом 06.08.2018 року.

Суддя М.М. Аракелян

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.08.2018
Оприлюднено08.08.2018
Номер документу75726742
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2425/18

Постанова від 17.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 04.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Постанова від 28.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Постанова від 28.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 11.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні