ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 липня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/844/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Канигіної Т.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Скорика С.В.,
представника позивача - Близнюка І.В.,
представника відповідача - Тернової Н.В.,
представника третьої особи - 1 - Черненко Я.О.,
представника третьої особи - 4- Бодака О.М.,
представника третьої особи - 6- Кулакової-Скляренко Ю.О.,
розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу за позовом
позивача Білецьківської сільської ради до відповідача треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Полтавської обласної ради 1. Кабінет Міністрів України, 2. Міністерство екології та природних ресурсів України, 3. Полтавська обласна державна адміністрація, 4. Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної державної адміністрації, 5. Кременчуцька районна державна адміністрація, 6. Кременчуцька міська рада Полтавської області, 7. Кременчуцька районна рада Полтавської області, 8. Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", 9. Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство" про визнання протиправними та скасування рішень
В С Т А Н О В И В:
15.03.2018 Білецьківська сільська рада (надалі - позивач) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської обласної ради (надалі - відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень:
- першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001";
- другого пленарного засідання вісімнадцятої сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 22.12.2017 № 608 "Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001".
В обґрунтування позову позивач указує, що Полтавська обласна рада мала звернутися, зокрема до Білецьківської сільської ради, Кременчуцької міської ради, Кременчуцького держлісгоспу (як землевласників/землекористувачів) щодо погодження питання реорганізації юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк" "Кременчуцькі плавні", до складу якого входить ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні", який створено на підставі Указу Президента України "Про створення заказників загальнодержавного значення" № 750/94 від 10.12.1994, шляхом перетворення юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)". За доводами позивача, відповідачем порушено права землевласника (землекористувача) ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" - Білецьківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, оскільки перевищені свої повноваження, вирішивши питання щодо створення юридичної особи, яка буде здійснювати управління землями ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" усупереч пункту 24 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", унаслідок чого оскаржувані рішення є протиправними та таким, що підлягають скасуванню.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.03.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 816/844/18, призначено підготовче засідання на 19.04.2018.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 залучено до участі у справі № 816/844/18 у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України (надалі - третя особа-1), Міністерство екології та природних ресурсів України (надалі - третя особа-2), Полтавську обласну державну адміністрацію (надалі - третя особа-3), Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної державної адміністрації (надалі - третя особа-4), Кременчуцьку районну державну адміністрацію (надалі - третя особа-5), Кременчуцьку міську раду Полтавської області (надалі - третя особа-6), Кременчуцьку районну раду Полтавської області (надалі - третя особа-7), регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (надалі - третя особа-8), Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство" (надалі - третя особа-9).
Також ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 відкладено підготовче засідання до 10.05.2018.
07.05.2018 до суду надійшли письмові пояснення на позов від регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", у яких зазначено, що посилання позивача стосовно незаконності включення заказника до складу регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" є необґрунтованими та безпідставними, оскільки процес створення та оголошення території регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" здійснено згідно з нормами та правилами законодавства України; умови дотримання правового режиму різних по значенню територій природно-заповідного фонду визначено законодавством України /т. 1 а.с. 131-138/.
07.05.2018 до суду надійшли пояснення Кременчуцької районної ради, у яких зазначено, що відповідно до пункту 24 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях обласної ради вирішуються питання щодо прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні. Крім того, виключно на пленарних засіданнях обласної ради вирішуються питання щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні обласних рад, призначення і звільнення їх керівників. Оскільки засновником регіонального ландшафтного парку є Полтавська обласна рада, питання управління парком розглядається Полтавською обласною радою /т. 1 а.с. 150/.
08.05.2018 до суду надійшли пояснення на позов від Кабінету Міністрів України, у яких указано, що відповідно до статей 53, 54 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України. Зміна меж, категорій та скасування статусу територій та об'єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку. Також Кабінетом Міністрів України зазначено, що при винесенні рішення у справі необхідно враховувати вищевказані вимоги законодавства /т. 1 а.с. 155-157/.
У підготовчому засіданні 10.05.2018 оголошено перерву до 05.06.2018 та продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.
10.05.2018 до суду надійшли письмові пояснення у справі від Міністерства екології та природних ресурсів України у яких зазначено, що рішенням Полтавської обласної ради від 12.07.2001 організовано регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні"; статті 104, 106 ЦК України регулюють порядок припинення, злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи /т. 1 а.с. 164/.
Також 10.05.2018 до суду надійшли пояснення щодо позову від третьої особи-4, у яких зазначено про безпідставність позову, оскільки регіональний ландшафтний парк оголошує або реорганізовує обласна рада, тому юридична особа "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" є виключно комунальною установою. Комунальна організація (установа, заклад) не є державною установою. Зазначено, що позивач не надав доказів на підтвердження того, що рішення обласної ради № 568 та 608 порушують права, свободи та інтереси позивача. Указано, що оскаржувані рішення ніяк не впливають на режим регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" /т. 1 а.с. 186-187/.
22.05.2018 до суду позивачем надано відповідь на відзив, у якій указано, що ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.12.2017 у справі № 816/1891/17 вирішено виключно процедурне питання - залишено позовну заяву без розгляду. Зазначено, що оскільки до складу регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" входить ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецькі плавні" (Білецьківська сільська рада, Кременчуцька міська рада, Кременчуцький держлісгосп), то оскаржувані рішення не тільки не впливають на інтереси регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", стосовно яких вони прийняті, та на інтереси Кременчуцької районної державної адміністрації, яка є засновником Регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", але й на інтереси землевласників (землекористувачів) ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні". Тому з метою забезпечення режиму заказника з огляду на положення статей 51-23 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" Полтавська обласна рада повинна була звернутися до Білецьківської сільської ради, Кременчуцької міської ради, Кременчуцького лісгоспу, як землевласників/землекористувачів, щодо погодження питання реорганізації юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", проте, відповідачем указаного здійснено не було /т. 1 а.с. 209-216/.
30.05.2018 від регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" надійшли письмові пояснення стосовно позову, у яких зазначено, що дії Білецьківської сільської ради направлені на скасування та перешкоджання роботи юридичної особи РЛП "Кременчуцькі плавні", тому є неправомірними та безпідставними /т.2 а.с. 125-130/.
У підготовчому засіданні 05.06.2018 оголошено перерву до 12.06.2018.
11.06.2018 до суду надійшли пояснення відповідача, у яких указано, що позивачем не зазначено на підставі якого нормативно-правового акта тощо оскаржувані рішенні мали погоджуватися з Білецьківською сільською радою, а також процедура та послідовність указаних погоджень. Крім того, зазначено, що у даному випадку відбулося не створення нової комунальної організації, а відбулася реорганізація юридичної особи /т. 2 а.с. 168-173/.
11.06.2018 від позивача надійшли пояснення у справі, у яких указано, що відповідач порушив права позивача, перевищив свої повноваження, вирішивши питання щодо ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" усупереч пункту 24 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", унаслідок чого оскаржувані рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню /т. 2 а.с. 184-190/.
12.06.2018 надійшли пояснення на позов від Кременчуцької міської ради Полтавської області, у яких указано, що зміна організаційно-правової форми юридичної особи не призвела до порушень Закону України "Про природно-заповідний фонд України", оскільки категорія земель залишилася незмінною /т. 2 а.с. 203-204/.
У підготовчому засіданні 12.06.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.07.2018.
У судовому засіданні 04.07.2018 оголошено перерву до 26.07.2018.
17.07.2018 до суду надійшли письмові пояснення у справі від позивача, у яких указано, що проект створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", зокрема містить погодження на включення територій до регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" від землекористувачів. Позивач стверджує, що на момент створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" Полтавська обласна рада визнала законність існування таких погоджень, зокрема погодження Білецьківської сільської ради. Позивач зазначає, що оскаржувані рішення змінюють не лише рішення вісімнадцятої сесії двадцять третього скликання Полтавської обласної ради від 12.07.2001 "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення", а й предмет погодження, визначений рішенням дев'ятої сесії двадцять третього скликання Білецьківської сільської ради регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", який міститься у проекті створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні". Позивач указує, що відповідач порушив права позивача оскаржуваними рішеннями, як землевласника (землекористувача) /т. 3 а.с. 29-34/.
Заслухавши пояснення представників позивача, відповідача, третьої особи-1, третьої особи-4, третьої особи-6, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.
З матеріалів справи вбачається, що Указом Президента України від 10.12.1994 № 750/94 постановлено: створити заказники загальногодержавного значення, перелік яких додається.
Так, згідно із зазначеним Указом створено ландшафтний заказник "Білецьківські плавні"; землекористувачем визначено - Білецьківську сільську раду народних депутатів - 1910 га, Кременчуцький держлісгосп державного лісогосподарського об'єднання "Полтаваліс" - 995 га, м. Кременчук - 75 га /т. 1 а.с. 38-39/.
Рішенням Білецьківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 09.09.1999 "Про створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", зокрема надано згоду на створення на землях Білецьківської сільської ради регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" /т. 1 а.с. 43/.
Рішенням Полтавської обласної ради від 12.07.2001 "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" обласна рада вирішила: організувати регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів загальною площею 5080 га з урахуванням площі ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" (2980 га) без ліквідації його статусу та категорій, а також встановленого режиму /т. 1 а.с. 28/.
Згідно з додатком №1 до рішення обласної ради "Кременчуцькі плавні" передаються під охорону: Кременчуцькій міській раді - 602 га, Кременчуцькому держлісгоспу - 1768 га, Білецьківській сільській раді - 1910 га, Потоківській сільській раді - 800 га /т. 1 а.с. 29/.
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 27.03.2003 № 46/ДС затверджено Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" /т. 1 а.с. 40-42/.
Рішенням першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001" Полтавська обласна рада вирішила внести такі зміни до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001 (далі - рішення):
1.1. Доповнити пункт перший рішення абзацом: "На підставі статті 23, частини третьої статті 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", засновником регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" є Полтавська обласна рада".
1.2. Доповнити рішення пунктами 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. такого змісту:
"3.1. Рекомендувати Кременчуцькій районній державній адміністрації: а) вийти із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні"; б) після виходу із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" Кременчуцької районної державної адміністрації реорганізувати юридичну особу "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (ідентифікаційний код 26089687) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)", з переданням усього майна, усіх прав та обов'язків попередньої юридичної особи.
3.2. Полтавській обласній раді після закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", що перетворюється (частина п'ята статті 105 Цивільного кодексу України), утворити комунальну організацію (установу, заклад) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)".
3.3. Встановити, що: а) Кременчуцька районна рада Полтавської області здійснює адміністративне управління юридичною особою "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", є стороною трудового контракту з керівником регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", визначає місцерозташування юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" і надає службове приміщення для офісу і ведення діяльності; б) утримання юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" здійснюється за рахунок видатків з Кременчуцького районного бюджету та з інших джерел, які не заборонені законодавством України; в) фінансування заходів щодо регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" здійснюється із джерел, які встановлені законодавством.
3.4. Рекомендувати Полтавській обласній державній адміністрації привести у відповідність до цього рішення Положення про регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні".
3.5. Спеціально уповноваженим органом державного управління територією регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" є Полтавська обласна державна адміністрація, яка може делегувати ці повноваження відповідному структурному підрозділу облдержадміністрації".
1.3 Встановити, що вищезазначені зміни до рішення набувають чинності з 01.01.2018.
2. Організацію виконання цього рішення покласти на Департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації, контроль - на постійну комісію обласної ради з питань екології та раціонального природокористування.
Водночас рішенням другого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 22.12.2017 № 608 "Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001" обласна рада вирішила внести зміни та доповнення до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001":
1) підпункт 1.1 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001" виключити;
2) пункт 1, 2 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001" вважати пунктами 2, 3, підпункти 1.2., 1.3. відповідно - підпунктами 2.1., 2.2.;
3) доповнити рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" пунктом 1 наступного змісту: "Полтавській обласній раді увійти до складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" з 01.01.2018";
4) у підпункті "а" пункту 3.3 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001" слова "Кременчуцька районна рада Полтавської області" замінити словами "Полтавська обласна рада";
5) підпункт "б" пункту 3.3 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001" викласти в такій редакції: "утримання юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" здійснюється у відповідності до законодавства".
Позивач, не погоджуючись з указаними рішеннями, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об'єктів визначено Законом України "Про природно-заповідний фонд України" від 16.06.1992 № 2456-XII (надалі - Закон № 2456-XII).
Відповідно до статті 3 Закону № 2456-XII до природно-заповідного фонду України належать, зокрема природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища.
Частиною другою статті 4 Закону № 2456-XII передбачено, що регіональні ландшафтні парки, зони - буферна, антропогенних ландшафтів, регульованого заповідного режиму біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, включені до складу, але не надані національним природним паркам, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва можуть перебувати як у власності Українського народу, так і в інших формах власності, передбачених законодавством України.
Положеннями статті 23 Закону № 2456-XII (у редакції, чинній станом на дату створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні") визначено, що регіональні ландшафтні парки є природоохоронними рекреаційними установами місцевого чи регіонального значення, що створюються з метою збереження в природному стані типових або унікальних природних комплексів та об'єктів, а також забезпечення умов для організованого відпочинку населення. Регіональні ландшафтні парки організовуються, як правило, без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів.
Положеннями частини третьої статті 53 Закону № 2456-XII (у редакції, чинній на момент винесення оскаржуваних рішень) передбачено, що рішення про організацію чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
Відповідно до пункту 24 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (у редакції, чинній на момент винесення оскаржуваних рішень) виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками історії або культури, які охороняються законом; прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об'єктів тваринного світу.
Таким чином, з огляду на положення пункту 24 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Полтавська обласна рада наділена повноваженнями щодо вирішення питання прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, зокрема регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні".
Крім того, суд погоджується з доводами відповідача стосовного того, що питання створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" вирішено рішенням Полтавської обласної ради від 12.07.2001, яке є чинним.
Положеннями статті 108 Цивільного кодексу України визначено, що перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми.
Як вищенаведено, згідно з пунктами 3.1, 3.2 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017 № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001" Полтавська обласна рада вирішила внести такі зміни до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001, а саме, вирішено: рекомендувати Кременчуцькій районній державній адміністрації: а) вийти із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні"; б) після виходу із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" Кременчуцької районної державної адміністрації реорганізувати юридичну особу "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (ідентифікаційний код 26089687) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)", з переданням усього майна, усіх прав та обов'язків попередньої юридичної особи.
3.2. Полтавській обласній раді після закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", що перетворюється (частина п'ята статті 105 Цивільного кодексу України), утворити комунальну організацію (установу, заклад) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)".
Отже, фактично за оскаржуваним рішенням не здійснено перетворення юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні".
Згідно зі статтею 54 Закону № 2456-XII зміна меж, категорії та скасування статусу територій об'єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51 - 53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку.
Відповідно до пункту 1.9 Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" зміна меж, категорії та скасування статусу території заказника проводиться відповідно до природоохоронного законодавства України.
Згідно зі статтею 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, зокрема землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
У статті 43 цього Кодексу визначено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
За статтею 44 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва).
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (частина друга статті 20 Земельного кодексу України).
При цьому, суд погоджується з доводами відповідача, що оскаржуваними рішеннями не змінюються раніше визначені межі, категорія та не скасовується статус території заказника.
Стосовно посилань позивача на необхідність отримання згоди щодо прийняття оскаржуваних рішень з огляду на положення статей 52-53 Закону № 2456-XII суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 52 Закону № 2456-XII клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк: щодо територій та об'єктів загальнодержавного значення - центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища; щодо територій та об'єктів місцевого значення - органами цього центрального органу виконавчої влади на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.
У разі схвалення клопотань центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища проводиться їх погодження з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання.
На підставі результатів погодження клопотань центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища забезпечує розробку спеціалізованими проектними та науковими установами проектів створення природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, заказників, пам'яток природи, парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.
Розробка проектів створення регіональних ландшафтних парків, заповідних урочищ, а також заказників, пам'яток природи та парків-пам'яток садово-паркового мистецтва місцевого значення забезпечується органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.
Згідно зі статтею 53 Закону № 2456-XII рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України.
Рішення про створення біосферних заповідників приймається з додержанням вимог міжнародних договорів та міжнародних програм, учасником яких є Україна.
Рішення про організацію чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
Порядок відведення земельних ділянок природним заповідникам, біосферним заповідникам, національним природним паркам, регіональним ландшафтним паркам, а також ботанічним садам, дендрологічним паркам, зоологічним паркам визначається Земельним кодексом України.
Території та об'єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов'язання.
Водночас суд зазначає, що у даному випадку не створювався новий регіональний ландшафтний парк, а лише внесені зміни до рішення Полтавської обласної ради "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001.
При цьому, позивач посилається на порушення відповідачем пунктів 1.7, 1.8 Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні", якими визначено наступне:
пункт 1.7 - територія заказника не вилучається у землекористувачів та із землекористування постійного землекористувача, на землях яких він розташований, а саме: Білецьківська сільська рада - 1910 га, Кременчуцька міська рада - 75 га, Кременчуцький держлісгосп - 995 га /т. 1 а.с. 40 зворот/;
пункт 1.8 - землевласник та землекористувач на території заказника в своїй діяльності керуються Конституцією України, Законом України "Про природно-заповідний фонд України", іншими законодавчими і нормативними актами та цим Положенням, несуть відповідальність за належний стан території заказника та додержання встановленого цим положенням режиму території.
Витрати, пов'язані із забезпеченням режиму охорони заказника, здійснюються за рахунок землевласників і землекористувача.
Суд зазначає, що оскаржуваними рішеннями не вилучено заказник у землекористувачів та із землекористування постійного землекористувача; не визначено будь-яких витрат, пов'язаних із забезпеченням режиму охорони заказника. Оскаржувані рішення не вплинули на наявність/відсутність відповідальності за належний стан території заказника та додержання встановленого цим положенням режиму території.
З урахуванням викладеного, відповідачем не допущено порушень норм діючого на момент прийняття оскаржуваних рішень законодавства.
Посилання позивача на діючи на момент прийняття рішення Полтавської обласної ради від 12.07.2001 "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" норми законодавства суд не приймає до уваги, оскільки норма права приймається на підставі умов, що існували при її виникненні.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржуваними рішеннями не порушено право позивача, як землекористувача (землевласника) земель, на якій розташований ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні".
Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, відповідачем доведено відсутність правових підстав для скасування оскаржуваних рішень, у зв'язку з чим відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Враховуючи викладене, відповідно до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судового збору, про що просив позивач у позові.
Доказів щодо понесення інших судових витрат сторонами не надано.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 243-246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Білецьківської сільської ради (вул. Леніна, буд. 231, с. Білецьківка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39760, ідентифікаційний код 22547621) до Полтавської обласної ради (вул. Соборності, буд. 45, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 22530614), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України (вул. Грушевського, 12/2, м. Київ), Міністерство екології та природних ресурсів України (вул. Митрополита Василя Липківського, 35, м. Київ, ідентифікаційний код 37552996), Полтавська обласна державна адміністрація (вул. Соборності, буд .45, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 00022591), Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної державної адміністрації (вулиця Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код 38719424), Кременчуцька районна державна адміністрація (вул. Соборна, буд. 14/23, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 04057586), Кременчуцька міська рада Полтавської області (площа Перемоги, буд 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 24388300), Кременчуцька районна рада Полтавської області (вул. Соборна, буд. 14/23, м. Кременчук, Полтавська область, 39614, ідентифікаційний код 22543942), Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (вул. Першотравнева, будинок 21, м. Кременчук, Полтавська область, 39614, ідентифікаційний код 26089687), Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство" (вул. Лісова, буд. 17А, с. Мала Кохнівка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39618, ідентифікаційний код 00992680) про визнання протиправними та скасування рішень відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Повний текст рішення складено 06.08.2018.
Суддя Т.С. Канигіна
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2018 |
Оприлюднено | 09.08.2018 |
Номер документу | 75754916 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні