Рішення
від 15.08.2018 по справі 916/707/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" серпня 2018 р.м. Одеса Справа № 916/707/18

Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.,

при секретарі судового засідання Орлов О.О.

розглянувши у судовому засіданні справу №916/707/18

за позовом Благодійного фонду "Фонд Фурсіна"

до відповідачів: 1) Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області; 2) Ширяївської об'єднаної територіальної громади Одеської області

про визнання права користування, -

та за зустрічним позовом Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області

до Благодійного фонду "Фонд Фурсіна"

про визнання договору оренди припиненим та зобов'язання повернути майно

за участю представників :

від Благодійного фонду "Фонд Фурсіна: ОСОБА_1, ордер ОД №150717 від 27.03.2018р. та довіреність від 27.03.2018р., ОСОБА_2, довіреність від 27.03.2018р.

від Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області: ОСОБА_3, довіреність від 15.08.2018р. №31

від Ширяївської об'єднаної територіальної громади Одеської області: не з'явився

Суть спору: Благодійний фонд "Фонд Фурсіна" звернувся до Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області та Ширяївської об'єднаної територіальної громади Одеської області з позовом, в якому просить господарський суд Одеської області визнати право користування нежитловими приміщеннями першого поверху селищного будинку культури загальною площею 123,40 кв.м., яке розташовано за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Ширяївський р-н, Одеська обл. та є предметом договору №1 про оренду нежитлового приміщення від 31.05.2012р., укладеного між Ширяївською селищною радою Одеської області та Благодійним фондом "Фонд Фурсіна" на 2 роки 11 місяців, тобто до 31.02.2021р.

Позовні вимоги обґрунтовані фактичним продовженням орендних правовідносин та пролонгацією дії договору оренди, оскільки відповідачем порушено строк повідомлення позивача про припинення дії договору оренди.

31.05.2018р. за вх.№1111/18 господарським судом одержано зустрічну позовну заяву Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області до Благодійного фонду "Фонд Фурсіна", в якій позивач за зустрічним позовом просить суд визнати договір оренди №1 нежитлового приміщення від 31.05.2012р. припиненим та зобов'язати Благодійний фонд "Фонд Фурсіна" повернути орендоване майно за актом приймання-передачі.

Зустрічні позовні вимоги обґрунтовані відсутністю спірного нерухомого майна в переліку об'єктів майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради, що можуть бути передані в оренду у 2018 році, та наміром відповідача використовувати зазначене комунальне майно для потреб громади.

04.06.2018р. господарським судом Одеської області постановлено ухвалу про залишення без руху зустрічної позовної заяви Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області та встановлення строку для усунення недоліків зустрічної позовної заяви протягом п'яти днів з дня вручення даної ухвали суду.

Ухвалою суду від 19.06.2018р. зустрічну позовну заяву Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області до Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" про визнання договору оренди припиненим та зобов'язання повернути майно прийнято до спільного розгляду з первісним позовом та об'єднано зустрічний позов в одне провадження з первісним позовом у справі №916/707/18.

25.06.2018р. за вх.№2-3198/18 господарським судом одержано заяву про зміну предмету позову, в якій позивач просить суд:

- визнати продовженим до 31.02.2021р. договір про оренду нежитлового приміщення (загальною площею 123,40 кв.м., яке розташовано за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Ширяївський р-н, Одеська обл.) укладений 31.05.2012р. між Ширяївською селищною радою Ширяївскього району Одеської області та Благодійним фондом "Фонд Фурсіна";

- зобов'язати Ширяївську селищну раду Ширяївскього району Одеської області підписати з Благодійним фондом "Фонд Фурсіна" додаткову угоду №3 від 07.03.2018р. до договору про оренду нежитлового приміщення загальною площею 123,40 кв.м., яке розташовано за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Ширяївський р-н, Одеська обл. від 31.05.2012р. про продовження дії договору про оренду нежитлового приміщення №1 від 31.05.2012р. строком на 2 роки 11 місяців - до 31.02.2021р.

У відзиві на позовну заяву про визнання права користування за вх.№13171/18 від 02.07.2018р. відповідач-1 за первісним позовом заперечив проти первісного позову з посиланням на те, що Ширяївська селищна рада Одеської області представляє інтереси Ширяївської об'єднаної територіальної громади. Рішенням Х сесії І скликання Ширяївської селищної ради від 24.11.2017р. №538-І затверджено Перелік об'єктів майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради, що можуть бути передані в оренду в 2018 році, до якого не було включено громадський будинок закладу дозвілля "Будинок культури", що свідчить про відсутність згоди Ширяївської селищної ради на передачу в оренду зазначеного об'єкту. У зв'язку з наміром використовувати зазначене комунальне майно для потреб громади 04.01.2018р. на адресу Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" було направлено лист повідомлення про припинення дії договору оренди нежитлового приміщення. Протягом 2017 року і до теперішнього часу громадська приймальна Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" не працює, орендовані приміщення за призначенням використовуються неефективно, у зв'язку з чим неможливо здійснити контроль за використанням орендованого приміщення відповідно до п.3.2 договору та з'ясувати питання щодо страхування об'єкту оренди. Посилання Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" на те, що селищною радою отримана орендна плата за договором за квітень 2018 року, що свідчить про фактичне продовження орендних правовідносин хибне, тому що селищна рада не надсилала Благодійному фонду "Фонд Фурсіна" рахунки на оплату оренди у зв'язку з відсутністю відомостей про фактичне його знаходження. 03.03.2018р. на адресу директора Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" відправлено не підписаний проект додаткової угоди та другі екземпляри листів-повідомлень. 06.03.2018р. постійно діюча комісія з питань передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради відмовила Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" в продовженні строку дії договору оренди. У зв'язку з закінченням 01.04.2018р. терміну дії договору оренди 25.04.2018р. на адреси позивача відправлень лист про припинення договору оренди, яке повернулось за закінченням терміну зберігання.

У відзиві на зустрічну позовну заяву за вх.№14266/18 від 16.07.2018р. Благодійний фонд "Фонд Фурсіна" просить суд відмовити у задоволенні зустрічного позову, з посиланням на недоведеність того, що протягом 2017 року і до теперішнього часу громадська приймальна Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" не працює та в орендованому приміщенні відсутні працівники. Сповіщень з боку селищної ради у вигляді рахунків на оплату оренди не передбачено умовами договору. Юридична адреса Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" протягом дії договору не змінювалась. Селищною радою надіслано відмову в укладанні договору оренди з порушенням встановленого законом строку. Повідомлення про припинення договору оренди, яке направлено 25.04.2018р., надіслано на адресу, яка відрізняється від адреси, зазначеної у договорі оренди.

У заяві про доповнення до відзиву на позов, з урахуванням зміни предмету позову від 16.07.2018р. за вх.№14282/18, відповідач-1 за первісним позовом вказав на те, що у зв'язку з закінченням 01.04.2018р. терміну дії договору оренди №1 від 31.05.2012р. та неповерненням орендованого майна, 25.04.2018р. на адреси позивача рекомендованими повідомленнями про вручення та описом вкладення відправлено лист вих.№1260 від 24.04.2018р., яким повідомлено про припинення договору оренди. Лист про припинення договору оренди направлено вчасно, без порушення строків повідомлення про припинення договору та на належні адреси. 27.04.2018р. на адресу селищної ради повернуто поштове відправлення без вручення, яке відправлялось 25.04.2018р. на адресу благодійного фонду: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Ширяївський р-н, Одеська обл.. (форма №20 "Організація не існує", кш 27.04.2018р.). Повернуто поштове повідомлення без вручення, яке відправлялось 25.04.2018р. на адресу: 65125, м. Одеса, вул. Єврейська, 23. Також повернуто поштове відправлення, яке відправлялось на адресу: 65012, АДРЕСА_1. повідомлення про припинення договору оренди направлялись орендарю вчасно та за належними адресами. Твердження позивача за первісним позовом, що "регулярно отримуючи орендну плату власник підтвердив продовження орендних правовідносин" не відповідає дійсності. Селищний голова не може підписати додаткову угоду про продовження з огляду на рішення Х сесії І скликання Ширяївської селищної ради.

У відповіді на відзив за вх.№14796/18 від 23.07.2018р. позивач за первісним позовом посилається на те, що доказом проведення діяльності громадської приймальні Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" є роздруківка виписки з основного рухну фонду від 16.07.2018р. Селищна рада не надала жодного доказу факту припинення діяльності фонду. Сповіщень з боку селищної ради у вигляді рахунків на оплату оренди не передбачено умовами договору. Юридична адреса Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" протягом дії договору не змінювалась. Посилання селищної ради на те, що директор фонду надіслав лист 05-02 від 24.01.2018р. з адреси, яка не зазначена у тексті договору та/або тексті додаткової угоди є безпідставними, оскільки відправлення здійснювалось з особистої адреси директора, яка не є адресою фонду, що не заборонено будь-яким нормативно-правовим актом. Селищна рада порушила 15-дневний строк щодо надсилання висновку з дня отримання оферти про продовження дії договору, тобто надіслано лише разом із зустрічним позовом 25.05.2018р. Селищною радою не надано жодного рішення сесії, яким би було прямо встановлено, що рада вирішила використовувати об'єкт оренди для власних потреб. Повідомлення про припинення договору було направлено селищною радою 25.04.2018р. на ім'я директора фонду, проте на іншу адресу, ніж та, що вказана в договорі, через що повідомлення про припинення договору було отримано лише 05.06.2018р. в поштовому відділенні смт. Ширяєве. Посилання селищної ради на прийняте рішення про затвердження переліку об'єктів для передачі в оренду. До якого не було включено спірний об'єкт, є хибним, оскільки спірний об'єкт на момент прийняття рішення вже перебував в оренді. Надані селищною радою копії конверту та зворотного повідомлення №6680000108254, конверта та зворотного повідомлення №6680000097830, двох конвертів, номера яких неможливо встановити, конверту та зворотного повідомлення №6680000100431 є неналежними доказами, оскільки з них неможливо встановити, що знаходилось у направлених листах.

У відповіді на відзив відповідача на зустрічний позов за вх..№15111/18 від 26.07.2018р. відповідач-1 за первісним позовом посилається на те, що надані фондом докази щодо вмикання та вимикання системи сповіщення охорони не є належними доказами роботи приймальні благодійного фонду, а лише констатує факт охорони орендованого приміщення. Факт невикористання приміщення підтверджується поштовими повідомленнями, які повертаються без вручення адресату за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12. Селищна рада планувала у 2018 році після завершення ремонту розмістити у спірному приміщення громадський заклад дозвілля "Будинок культури". Вказані наміри підтверджуються Експертним звітом №16-1193-18 від 14.06.2018р. щодо розгляду кошторисної частини проектної документації за робочим проектом капітального ремонту громадського закладу дозвілля "Будинок культури". Отримання коштів за оренду комунального майна не є свідченням фактичного продовження орендних правовідносин та пролонгації дії договору. Всі поштові відправлення, які надіслані на адресу, зазначену у додатковій угоді, повернуті без вручення. 03.03.2018р. директор фонду листом вих.№680 від 02.03.2018р. був повідомлений про припинення договору оренди. Доводи фонду про отримання 05.06.2018р. у поштовому відділенні повідомлення про припинення договору оренди не відповідають дійсності та не підтверджено відповідними доказами.

У запереченнях на відповідь на відзив на зустрічну позовну заяву за вх.№15484/18 від 31.07.2018р. Благодійний фонд "Фонд Фурсіна" посилається на те, що повернення поштових відправлень, надісланих на адресу орендованого приміщення, не може вважатись доказом відсутності діяльності у орендованому приміщенні. Наданий селищною радою договір підряду укладений через три місяці після відкриття провадження у справі, в той час як згідно з зустрічним позовом відповіда-1 за первісним позовом має намір використовувати з грудня 2017р. Селищною радою не надано відповідного рішення сесії про укладання договору, дефектного акту, через що неможливо встановити, щодо якої частини будівлі укладений договір підряду. Крім того позивач за первісним позовом здійснив під час оренди капітальний ремонт приміщення. Сплата фондом орендних платежів свідчить про фактичне продовження орендних правовідносин з огляду на відсутність повернення селищною радою отриманих коштів. Юридична адреса фондом не змінювалась. Факт отримання повідомлення про припинення 05.06.2018р. підтверджується роздруківкою з сайту Укрпошти.

У судовому засіданні щодо розгляду справи по суті 15.08.2018р. представник позивача за первісним позовом надав усні пояснення, згідно з якими позивачем допущено описку у прохальній частині заяви про зміну предмету позову щодо дати продовження договору оренди, а саме помилково зазначено дату до 31.02.2021р., замість - 28.02.2021р.

Також у судовому засіданні щодо розгляду справи по суті 15.08.2018р. представник позивача за первісним позовом надав заяву про остаточний розмір слухових витрат та залучення доказів, яка не містить вимог про розподіл цих судових витрат.

На підставі ст. 240 ГПК України у судовому засіданні щодо розгляду справи по суті 15.08.2018р. за участю представників сторін судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, та заслухавши пояснення представників сторін, господарським судом встановлено:

31.05.2012р. між Ширяївською селищною радою (Орендодавець, відповідач-1 за первісним позовом) та Благодійним фондом "Фонд Фурсіна" (Орендар, позивач за первісним позовом) укладений договір оренди №1 нежитлового приміщення, згідно з яким Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування

індивідуально визначені нежитлові приміщення першого поверху селищного будинку культури загальною площею 123,40 м 2 , які розташовані за адресою: 66800,Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул. Коробченко, 12.

Відповідно до п.2.1 договору Орендар вступає у строкове платне користування орендованим нежитловим приміщенням у термін, вказаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акту приймання-передачі приміщення.

Згідно з п.2.4 договору у разі закінчення строку дії договору, або його дострокового припинення приміщення повертається Орендарем Орендодавцю. Орендар повертає приміщення Орендодавцю в аналогічному порядку, встановленому при передачі приміщення Орендарю за цим договором з урахуванням п.8.8 договору. Приміщення вважається поверненим Орендодавцю з моменту підписання сторонами відповідного акту приймання-передачі.

Відповідно до п.4.5 договору після закінчення строку дії договору чи у випадку його дострокового розірвання, Орендар зобов'язаний у 3-х денний термін передати Орендодавцю приміщення за актом прийому-передачі у належному стані, не гіршому ніж на момент передачі їх в оренду та відшкодувати Орендодавцеві збитки у разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) Об'єкта оренди.

Згідно з п.п.5.1,5.2 договору за орендоване приміщення Орендар зобов'язується щомісячно сплачувати фіксовану орендну плату, що становить 1160 грн., яка є базовою ставкою орендної плати за місяць. Орендна плата сплачується Орендарем в безготівковій формі, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Орендодавця в якості авансу щомісячно, незалежно від результатів його господарської діяльності.

Відповідно до п.8.1 договору цей договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками сторін.

Згідно з п.п.8.2,8.3 договору спираючись на положеннях ч.1 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" сторони прийшли згоди, що строк дії даного договору оренди складає 2 (два) роки одинадцять місяців, який починає свій перебіг з моменту підписання сторонами акту прийому-передачі об'єкту оренди. Продовження строку дії даного договору оформлюється відповідною додатковою угодою, яка укладається не пізніше ніж за місяць до закінчення строку дії договору та є його невід'ємною частиною.

31.05.2012р. Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду частину нежитлових приміщень першого поверху у сукупному розмірі 123,40 кв.м. районного будинку культури Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області, який знаходиться за адресою: 66800, Одеська обл., Ширяївський р-н, смт. Ширяєве, вул. Коробченко, 12, про що сторонами складений та підписаний акт прийому-передачі нежилого приміщення до договору оренди нежитлового приміщення №1 від 31.05.2012р.

01.05.2014р. сторонами підписано додаткову угоду №1 до договору оренди №1 нежитлового приміщення №1 від 31.05.2012р., згідно з якою сторони дійшли згоди, зокрема,:

- в п.5.1 договору "фіксовану" виключити;

- розділ 5 договору доповнити новим п.5.4 наступного змісту: "Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць. Оперативна інформація про індекси інфляції, розраховані Державною службою статистики України, розміщується на веб-сайті Фонду державного майна України."

27.03.2015р. сторонами підписано додаткову угоду №2 до договору оренди №1 нежитлового приміщення від 31.05.2012р., згідно з якою сторони дійшли згоди, зокрема:

- продовжити строк дії договору оренди №1 нежитлового приміщення від 31.05.2012р. на строк на який його було укладено, а саме: на 2 (два) роки 11 (одинадцять) місяців. Тобто строк дії договору продовжується до 31.03.2018р. включно.

- у зв'язку з продовженням строку дії договору, п.8.2 договору викладено в новій редакції наступного змісту: "Спираючись на положеннях ч.1 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" сторони прийшли згоди, що строк дії даного договору оренди складає 2 (два) роки одинадцять місяців, який починає свій перебіг з моменту підписання сторонами акту прийому-передачі об'єкту оренди та на підставі Додаткової угоди №2 від 27.03.2015р. до договору дію продовжено на той самий строк, тобто до 31.03.2018р. включно."

- п.8.3 викладено в новій редакції наступного з змісту: "У разі відсутності заяви Орендаря про припинення або зміну умов договору протягом 1 місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором. В такому випадку продовження строку дії даного договору оформлюється відповідною додатковою угодою, яка укладається між сторонами протягом розумного строку після настання обставин, зазначених в першому реченні цього пункту договору. Після закінчення строку оренди Орендар, якщо він належним чином виконував свої обов'язки за договором, має переважне право за інших рівних умов на укладання договору оренди на новий строк, крім випадків, якщо об'єкт оренди необхідний для потреб його власника в особі Орендодавця. У разі якщо власник в особі Орендодавця має намір використовувати об'єкт оренди для власних потреб, він повинен письмово попередити про це Орендаря не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку оренди."

01.09.2016р. Ширяївською селищною радою Ширяївського району Одеської області прийнято рішення №500, яким Ширяєвська селищна рада вирішила об'єднатись з територіальними громадами сіл Йосипівка, Одаї, Подільці, селища Ширяєве Ширяївської селищної ради, села Макарове Макарівської сільської ради, сіл Олександрівка, Гребенюки, Григорівка, Канцурове, Тудролюбівка, Флоринське Олександрівської сільської ради, сіл Осинівка, Олександрове-Вовкове, Виноградівка, Новогуляївка, ОСОБА_4 сільської ради в Ширяївську територіальну громаду з центром в селищі Ширяєве та схвалено План організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад. Правонаступником активів і пасивів (зобов'язань) сільських рад визначено Ширяївську селищну раду, утворену внаслідок добровільного об'єднання.

Рішенням Х сесії І скликання "Про затвердження переліку об'єктів майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради, що можуть бути передані в оренду в 2018 році" від 24.11.2017р. №538-І затверджений перелік об'єктів майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради, що можуть бути передані в оренду в 2018 році, до якого не було включено спірний об'єкт - нежитлові приміщення першого поверху селищного будинку культури загальною площею 123,40 м 2 , які розташовані за адресою: 66800,Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул. Коробченко, 12.

У листі-повідомленні про припинення дії договору №1 оренди нежитлового приміщення від 31.05.2012р. за вих.№2935 від 29.12.2017р. Ширяївська селищна рада Одеської області повідомила директора БФ "Фонд Фурсіна" про припинення дії договору №1 оренди нежитлового приміщення від 31.05.2012р. з 01.04.2018р. у зв'язку з утворенням Ширяївської об'єднаної територіальної громади та наміром використовувати зазначене комунальне майно для потреб громади, а також просила протягом 3-х днів після закінчення строку дії договору передати орендовані приміщення за актом приймання-передачі.

Вказаний лист надісланий Орендарю 04.01.2018р. на адресу: 66800, смт. Ширяєве, вул. Коробченко, 12.

Також 04.01.2018р. аналогічний за змістом лист-повідомлення про припинення дії договору №1 оренди нежитлового приміщення від 31.05.2012р. за вих.№2937 від 29.12.2017р. надісланий президенту БФ "Фонд Фурсіна" на адресу: 65125, м. Одеса, вул. Єврейська, 23.

Листом від 24.02.2018р. №05-02 Орендар надіслав Орендодавцю на підписання додаткову угоду №3 від 07.03.2018р. до договору №1 оренди нежитлового приміщення від 31.05.2012р. про продовження строку дії договору оренди.

Вказаний лист разом з проектом додаткової угоди отриманий Орендодавцем 27.02.2018р.

У відповідь на вказаний лист Орендодавець у листі від 02.03.2018р. вих.№680 повідомив Орендаря про надіслання листів-повідомлень вих.№2935 від 29.12.2017р. та вих.№2937 від 29.12.2017р. про припинення дії договору та просив протягом 3-х днів після закінчення строку дії договору передати нежитлові приміщення за актом приймання-передачі.

При цьому, вказаний лист Орендодавець надіслав Орендарю на адресу: 65012, АДРЕСА_1.

06.03.2018р. на засіданні постійно діючої комісії з питань передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради відбувся розгляд листа директора БФ "Фонд Фурсіна" від 27.02.2018р. №518, за наслідками якої комісією вирішено відмовити БФ "Фонд Фурсіна" в продовженні стоку дії договору оренди нежитлового приміщення №1 від 31.05.2012р.

У листі за вих.№1260 від 24.04.2018р., який надісланий Орендарю на адресу: 66800, смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Орендодавець повідомив про відмову в продовженні строку договору оренди та необхідність передачі нежитлових приміщень за актом приймання-передачі.

Вказаний лист відправлений Орендарю 25.04.2018р., але не вручений останньому, про що свідчить наявний у справі фіскальний чек, опис вкладення у цінний лист та довідка поштового зв'язку про повернення поштового відправлення.

Аналогічні за змістом листи за вих.№1257 від 24.04.2018р. та за вих.№1259 від 24.04.2018р. надіслані Орендарю на адресу: 65012, АДРЕСА_1, та на адресу: 65125, м. Одеса, вул. Єврейська, 23 відповідно.

Також у матеріалах справи наявна виписка по рахунку БФ "Фонд Фурсіна" про сплату орендної плати за квітень 2015р. - липень 2018р.

Окрім того, на підтвердження доводів про намір використовувати орендоване позивачем майно, відповідач за первісним позовом надав до суду:

- експертний звіт від 19.06.2018р. №16-1193-18 щодо розгляду кошторисної частини проектної документації за робочим проектом Капітальний ремонт громадського будинку закладу дозвілля "Будинок культури" в смт. Ширяєве по вул. Коробченка, 12 Ширяївського району Одеської області;

- договір №409 від 16.07.12018р., укладений між Ширяївською селищною радою (Забудовник) та ТОВ "А-Будрем" (Підрядник), згідно з яким у порядку та на умовах, визначених цим договором, Підрядник бере на себе зобов'язання у 2018 році своїми силами та засобами, на власний ризик виконати роботи, зазначені в п.1.2 договору, а Замовник - прийняти і оплатити такі роботи в межах виділених бюджетних призначень. Відповідно до п.1.2 договору найменування робіт: "Капітальний ремонт громадського будинку закладу дозвілля "Будинок культури" в смт. Ширяєве по вул. Коробченка, 12 Ширяївського району Одеської області".

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з п.1 ч.2 ст.11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.

Як вище встановлено господарським судом між сторонами у справі укладений договір оренди №1 нежитлового приміщення від 31.05.2012р., на підставі якого Орендарем здійснюється строкове платне користування не житловим приміщенням першого поверху селищного будинку культури загальною площею 123,40 м 2 , які розташовані за адресою: 66800,Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяєве, вул. Коробченко, 12.

Відповідно до ст. 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Згідно з ч.1 ст.763 ЦК України договір найму укладається на строк, встановлений договором.

Згідно з ч.1 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" термін договору оренди визначається за погодженням сторін. Термін договору оренди не може бути меншим, ніж п'ять років, якщо орендар не пропонує менший термін.

Із врахуванням умов додаткової угоди №2 від 27.03.2015р. строк дії укладеного між сторонами договору оренди становить до 31.03.2018р. включно.

Відповідно до ст.764 ЦК України якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.

Відповідно до ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Згідно з ч.3 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" після закінчення терміну договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов'язки за договором, має переважне право, за інших рівних умов, на укладення договору оренди на новий термін, крім випадків, якщо орендоване майно необхідне для потреб його власника. У разі якщо власник має намір використовувати зазначене майно для власних потреб, він повинен письмово попередити про це орендаря не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору.

Згідно з висновком щодо застосування норм права, викладеним у постанові Верховного Суду від 11.04.2018р. у справі №914/3324/16 слід розмежовувати правові конструкції, визначені у ч.2 ст.17 та ч.3 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". Для застосування ч.3 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та визнання за орендарем переважного права на укладення договору оренди на новий строк необхідно встановити такі юридичні факти: закінчення терміну договору оренди; орендар належно виконує свої обов'язки за договором; власник майна не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору не повідомив орендаря про намір використовувати майно для власних потреб. Для продовження дії договору оренди на підставі ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" необхідна наявність таких юридичних фактів: орендар продовжує користування орендованим майном; відсутнє письмове повідомлення однієї зі сторін договору про припинення або зміну умов договору. Наведена норма Закону визначає можливість продовження договору оренди на той самий термін і на тих самих умовах без проведення конкурсу. При цьому, для такого автоматичного продовження договору оренди державного та комунального майна передбачена особливість - відсутність заяви (повідомлення) однієї із сторін про припинення чи зміну умов договору протягом місяця після закінчення терміну його дії. Істотне значення у даному випадку має зміст такого повідомлення, оскільки воно обов'язково повинно бути спрямоване на припинення або зміну умов договору оренди.

У постанові Верховного Суду від 12.06.2018р. у справі №910/15387/18 викладений висновок щодо застосування норм права про помилкове ототожнення правового інституту пролонгації договору оренди державного чи комунального майна (продовження договору на той же строк і на тих самих умовах), закріпленого частини 2 статті 17 Закону №2269-ХІІ, який реалізується внаслідок мовчазної згоди сторін договору, та правового інституту продовження договору оренди на новий строк внаслідок переважного права добросовісного орендаря (частина 3 статті 17 цього Закону), реалізація якого в разі незгоди орендодавця може бути предметом спору в господарському суді.

Розмежовуючи відносини пролонгації договору оренди та переважного права на його укладення на новий строк, враховуючи, що предметом первісного позову є саме визнання договору оренди продовженим, дослідженню при розгляді первісного позову у даній справі підлягають обставини щодо наявності підстав для застосування ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Виходячи з вимог ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" заява однієї із сторін договору про припинення або зміну умов договору оренди має бути подана у період з 01.04.2018р. до 30.04.2018р.

При цьому господарський суд не приймає до уваги, що згідно з п.8.3 договору оренди така заява має бути подана лише Орендарем, оскільки наявність права Орендодавця подати заяву про припинення договору оренди протягом місяця після закінчення терміну дії договору прямо передбачена у законі.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Відповідно до відомостей, наявних в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо юридичної особи - Благодійний Фонд "Фонд Фурсіна", місцезнаходженням особи є 66800, Одеська обл., смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12.

Така ж сама адреса зазначена і в додаткових угодах до договору оренди №1 від 01.05.2014р. та №2 від 27.03.2015р.

Отже, надаючи правову оцінку наявним в матеріалах листам Ширяївської селищної ради про припинення договору оренди, єдиним листом, який надісланий на належну адресу Благодійного Фонду "Фонд Фурсіна" є лише лист №1260 від 24.04.2018р.

Згідно з висновком щодо застосування норм права, викладеним у постановах Верховного Суду від 12.06.2018р. №910/15387/17, від 05.06.2018р. у справі №904/7825/17 та від 29.05.2018р. у справі №923/854/17, норма зазначеної статті (ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна") має диспозитивний характер, оскільки не вказує на те, що відповідна вимога про припинення чи зміну договору оренди має називатися виключно заявою. Така заява може бути направлена однією із сторін у формі листа, телеграми, факсограми тощо. Істотне значення у даному випадку має зміст такої заяви, оскільки вона обов'язково повинна бути спрямована на припинення або зміну умов договору оренди, та факт її отримання іншою стороною.

При цьому, застосовуючи вищевикладений висновок Верховного Суду щодо застосування норм права, господарським судом перевірено факт отримання Благодійним Фондом "Фонд Фурсіна" вказаного листа №1260 від 24.04.2018р. та встановлено, що зазначений лист надіслано позивачу за первісним позовом 25.04.2018р. та не вручено із зазначенням "організація не існує", про що свідчить відповідна довідка пошти на поштовому конверті.

Таким чином, враховуючи відсутність доказів отримання Орендарем вказаного листа, наявний в матеріалах справи лист №1260 від 24.04.2018р. не може вважатись належним доказом наявності заяви Орендодавця про припинення договору оренди у розумінні ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Більш того, Орендар до закінчення строку дії договору надіслав Орендодавцю проект додаткової угоди про продовження терміну дії договору (лист від 24.02.2018р. №05-02).

Водночас відповідь Орендарю щодо вказаної пропозиції Орендодавцем надіслано не було, оскільки наявний у справі лист №680 від 02.03.2018р., надісланий Орендодавцем на адресу: 65012, АДРЕСА_2, тобто на адресу, яка не є адресою місцезнаходження Орендаря згідно з договором оренди та відомостями, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

За таких обставин вказаний лист не приймається до уваги господарським судом в якості належного доказу повідомлення Орендодавця про відмову в підписанні додаткової угоди про продовження договору оренди.

Щодо протоколу засідання постійно діючої комісії з питань передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради від 06.03.2018р., згідно з яким за насідками розгляду комісією листа директора БФ "Фонд Фурсіна" від 27.02.2018р. №518 прийняте рішення про відмову БФ "Фонд Фурсіна" у продовженні стоку дії договору оренди нежитлового приміщення №1 від 31.05.2012р, господарський суд виходить з наступного.

По-перше, про наявність такого рішення постійно діючої комісії з питань передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради від 06.03.2018р. взагалі не повідомлено Орендаря.

По-друге, господарським судом враховано наступне.

Відповідно до ч.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з ч.5 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до ч.ч.1,4 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань , виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

Згідно з ч.10 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Відповідно до ч.15 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою, з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.

Отже, виходячи з того, що Положення про постійно діючу комісію з питань передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради, яке дозволяє суду встановити повноваження та порядок організації роботи даної постійної комісій відповідач-1 до суду не надав, господарський суд виходить з вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", яким встановлено повноваження постійно діючих комісій щодо розроблення проектів рішень ради та підготовки висновків.

За таких обставин господарським судом не приймається до уваги рішення про відмову БФ "Фонд Фурсіна" у продовженні стоку дії договору оренди нежитлового приміщення №1 від 31.05.2012р., яке прийнято на засіданні постійно діючої комісії з питань передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради та оформлено протоколом від 06.03.2018р.

Таким чином, виходячи із системного аналізу вищезазначених норм, якими встановлено, що після закінчення строку договору оренди він може бути продовжений на такий самий строк, на який цей договір укладався і на тих самих умовах, які були передбачені договором, враховуючи наявність у справі доказів належного виконання Орендарем умов договору оренди, господарський суд дійшов висновку про задоволення первісного позову Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" до Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області в частині визнання продовженим до 28.02.2021р. договору про оренду нежитлового приміщення (загальною площею 123,40 кв.м., яке розташовано за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Ширяївський р-н, Одеська обл.) укладеного 31.05.2012р. між Ширяївською селищною радою Ширяївського району Одеської області та Благодійним фондом "Фонд Фурсіна".

Щодо позовних вимог до Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області в частині зобов'язання підписати додаткову угоду до договору оренди, господарський суд виходить з наступного.

Умовами п.8.3 укладеного між сторонами договору оренди, в редакції додаткової угоди №2 від 27.03.2015р., встановлено, що у випадку наявності підстав вважати продовженим договір на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором, продовження строку дії даного договору оформлюється відповідною додатковою угодою.

Листом від 24.02.2018р. №05-02 Орендарю надіслав Орендодавцю відповідну додаткову угоду про продовження строку дії договору оренди. Вказаний проект одержаний Орендодавцем 27.02.2018р.

Зміст проекту додаткової угоди свідчить про внесення змін до договору оренди в частині визначення продовженим строку дії договору - до 28.02.2021р. Всі інші умови договору залишено без змін.

Вказану додаткову угоду про продовження договору оренди Ширяївською селищною радою не підписано.

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про задоволення первісного позову Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" до Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області в частині зобов'язання Ширяївської селищної ради Ширяївскього району Одеської області підписати з Благодійним фондом "Фонд Фурсіна" додаткову угоду №3 від 07.03.2018р. до договору про оренду нежитлового приміщення загальною площею 123,40 кв.м., яке розташовано за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Ширяївський р-н, Одеська обл. від 31.05.2012р. про продовження дії договору про оренду нежитлового приміщення №1 від 31.05.2012р. строком на 2 роки 11 місяців - до 28.02.2021р.

При цьому, господарський суд приймає до уваги пояснення позивача за первісним позовом щодо описки у заяві про зміну предмету позову при визначенні дати продовження договору оренди, із врахуванням того, що у проекті додаткової угоди, яка надіслана Орендодавцю дату продовження строку дії договору оренди зазначено правильно.

Щодо позовних вимог Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" до Ширяївської об'єднаної територіальної громади Одеської області (відповідач-2) господарський суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Згідно з ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до абз.2 ч.4 ст.7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об'єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов'язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою.

Як вище встановлено господарським судом 01.09.2016р. Ширяївською селищною радою Ширяївського району Одеської області прийнято рішення про об'єднання з територіальними громадами сіл Йосипівка, Одаї, Подільці, селища Ширяєве Ширяївської селищної ради, села Макарове Макарівської сільської ради, сіл Олександрівка, Гребенюки, Григорівка, Канцурове, Тудролюбівка, Флоринське Олександрівської сільської ради, сіл Осинівка, Олександрове-Вовкове, Виноградівка, Новогуляївка, ОСОБА_4 сільської ради в Ширяївську територіальну громаду з центром в селищі Ширяєве. Правонаступником активів і пасивів (зобов'язань) сільських рад визначено Ширяївську селищну раду, утворену внаслідок добровільного об'єднання.

За таких обставин від їх імені та в їх інтересах Ширяївської об'єднаної територіальної громади Одеської області функції і повноваження місцевого самоврядування виконує Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, яка є правонаступником всіх прав та обов'язків відповідних рад, які об'єднались, зокрема Ширяївської селищної ради.

Враховуючи, що повноваження щодо управління об'єктами комунальної власності належать саме до повноважень Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області, і саме дана особа є Орендодавцем за договором оренди №1 нежитлового приміщення від 31.05.2012р., правові підставі для задоволення первісного позову до Ширяївської об'єднаної територіальної громади Одеської області наразі відсутні.

Посилання позивача за первісним позовом на наявність в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про те, що власником нежитлового приміщення, розташованого за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12 є Територіальна громада смт. Ширяєве та сіл ОСОБА_1, Йосипівка, Подільці в особі Ширяївської селищної ради не спростовують висновок суду щодо повноважень управління комунальним майном, яке є об'єктом оренди згідно з договором оренди №1 нежитлового приміщення від 31.05.2012р., саме Ширяївською селищною радою Ширяївського району Одеської області як органом місцевого самоврядування, який представляє інтереси відповідної територіальної громади.

Щодо зустрічних позовних вимог про визнання договору оренди №1 нежитлового приміщення від 31.05.2012р. припиненим та зобов'язання Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" повернути орендоване майно за актом приймання-передачі господарський суд дійшов про таке.

Враховуючи підстави зустрічного позову, дослідженню при розгляді зустрічного позову у даній справі підлягають обставини щодо наявності підстав для застосування ч.3 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Відповідно до ч.3 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" після закінчення терміну договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов'язки за договором, має переважне право, за інших рівних умов, на укладення договору оренди на новий термін, крім випадків, якщо орендоване майно необхідне для потреб його власника. У разі якщо власник має намір використовувати зазначене майно для власних потреб, він повинен письмово попередити про це орендаря не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору.

Виходячи з вимог ч.3 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" письмове попередження власником орендаря про намір використовувати орендоване майно для власник потреб має бути здійснено не пізніше ніж до 31.12.2017р.

Між тим, Орендодавцем було надіслано Орендарю лист-повідомлення про припинення дії договору оренди із зазначенням про намір використовувати комунальне майно для потреб громади лише 04.01.2018р., тобто з порушенням встановленого ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" строку, що виходячи з вищевикладених норм права унеможливлює прийняття вказаного документу в якості належного попередження про намір використовувати орендоване майно для власних потреб.

Більш того, у листі-повідомленні Орендодавцем взагалі не зазначено для яких саме потреб наявний намір використовувати орендоване майно.

При цьому, Верховний Суд України в постановах від 20.04.2016р. у справі №909/794/15 та від 17.05.201р. у справі №914/433/16, а також Верховний Суд в постанові від 18.01.2018р. у справі №910/12017/17 вказували на необхідність з'ясування обставин, які пов'язані з наміром власника використовувати спірне приміщення саме для власних потреб, оскільки ця обставина, у разі з'ясування, що майно буде знову передаватися в оренду, свідчитиме про порушення власником вимог, встановлених ст.285 ГК України та ст.777 ЦК України.

Матеріали справи не містять інших повідомлень/попереджень Орендаря про намір Орендодавця використовувати орендоване майно для власних потреб.

Жодних доказів на підтвердження наявності станом на 31.12.2017р. обставин щодо наміру Ширяївської селищної ради використовувати спірні приміщення для потреб громади до суду не надано.

Наявні в матеріалах справи експертний звіт від 19.06.2018р . №16-1193-18 та договір №409 від 16.07.2018р . не приймаються господарським судом до уваги в якості належних доказів наміру використовувати орендоване майно для потреб громади.

По-перше, такі документи були відсутні як станом на встановлений законом строк для попередження Орендаря про намір використовувати майно для власних потреб - 31.12.2017р., так і станом на дату надіслання відповідного попередження Орендарю - 04.01.2018р. Більш того, вказані документи складені під час розгляду справи у суді, більше ніж через 3 місяці після закінчення строку договору - 31.03.2018р., що не може свідчити про наявність таких обставин на момент виникнення спору.

По-друге, зі змісту наданих Орендодавцем документів, неможливо встановити обставини щодо наміру використання приміщень, адже такі документи свідчать лише про здійснення ремонту за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, що само по собі не є доказом наміру використання майна для власних потреб.

Відповідно до ч. 1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно зі ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Згідно зі ст.78 ГПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Відповідно до ст.79 ГПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно зі ст.26 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" одностороння відмова від договору оренди не допускається. Договір оренди припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; приватизації об'єкта оренди орендарем (за участю орендаря); банкрутства орендаря; загибелі об'єкта оренди; ліквідації юридичної особи, яка була орендарем або орендодавцем.

За таких обставин, враховуючи недоведеність Ширяївською селищною радою попередження Орендаря у встановлений законом строк про намір використовувати орендоване майно для власних потреб громади, а також недоведеність обставин, які пов'язані з наміром власника використовувати спірне приміщення саме для власних потреб, з урахуванням визнання господарським судом укладеного між сторонами договору оренди продовженим на такий самий строк, на який цей договір укладався і на тих самих умовах, які були передбачені договором, господарський суд дійшов висновку про відсутність обставин, які зумовлюють настання такого юридичного факту як припинення спірного договору оренди, а отже зустрічний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Посилання відповідача-1 за первісним позовом на відсутність спірного нерухомого майна в переліку об'єктів майна комунальної власності територіальної громади сіл, селища Ширяївської селищної ради, що можуть бути передані в оренду у 2018 році, який затверджений рішенням Х сесії І скликання від 24.11.2017р. №538-І, господарський суд не приймає до уваги, оскільки станом на час прийняття даного рішення був чинним договір оренди №1 нежитлового приміщення від 31.05.2012р., що унеможливлює віднесення вже орендованого майна до переліку майна, яке може бути передано в оренду в 2018 році.

Посилання відповідача-1 за первісним позовом на те, що протягом 2017 року і до теперішнього часу громадська приймальна Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" не працює, орендовані приміщення за призначенням використовуються неефективно, у зв'язку з чим неможливо здійснити контроль за використанням орендованого приміщення відповідно до п.3.2 договору та з'ясувати питання щодо страхування об'єкту оренди господарським судом не приймаються до уваги з огляду на відсутність жодних доказів на підтвердження таких посилань. При цьому матеріали справи не містять доказів здійснення Орендодавцем дій на виконання п.3.2 договору щодо перевірки стану, напрямків та ефективності використання орендованих приміщень. За відсутності таких доказів вищезазначені посилання відповідача за первісним позовом в сукупності з наявними доказами щомісячної сплати орендної плати є лише припущеннями. В свою чергу рішення суду не може ґрунтуватися на припущеннях, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки мають бути вичерпними, відповідати дійсності і підтверджуватися достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні. Аналогічний висновок щодо застосування норм права викладений у постанові Верховного Суду від 12.06.2018р. у справі №924/153/17.

Посилання відповідача-1 за первісним позовом на не надсилання селищною радою БФ "Фонд Фурсіна" рахунків на сплату орендної плати на спростування посилань Орендаря про фактичне продовження орендних правовідносин з підстав оплати орендної плати, господарський суд не приймає до уваги, оскільки положеннями укладеного між сторонами договору не передбачено виставлення Орендодавцем Орендарю рахунків на оплату орендної плати. При цьому виходячи з наявних матеріалів справи після закінчення строку договору Орендарем сплачувалась, а Орендодавцем приймалась сплачена орендна плата.

Посилання відповідача-1 за первісним позовом на те, що селищна рада планувала у 2018 році після завершення ремонту розмістити у спірному приміщення громадський заклад дозвілля "Будинок культури" не підтверджені жодними належними та допустимими доказами, а тому не приймаються господарським судом до уваги.

Посилання відповідача-1 за первісним позовом на відсутність доказів страхування орендованих приміщень, які усно заявлені представником відповідача-1 за первісним позовом у судовому засіданні щодо розгляду справи по суті 15.08.2018р., господарським судом не приймаються до уваги з огляду на відсутність таких посилань у відповідних заявах по суті справи.

За таких обставин господарський суд дійшов висновку про задоволення первісного позову Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" до Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області та про відмову у задоволенні зустрічного позову Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області.

На підставі ст.129 ГПК України судові витраті щодо сплати судового збору за первісним позовом та за зустрічним позовом покладаються на Ширяївську селищну раду Ширяївського району Одеської області.

Витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 30 000 грн. та витрати на відправлення поштової кореспонденції в розмірі 193,50 грн., які зазначені позивачем за первісним позовом у заяві про остаточний розмір судових витрат не розглядаються господарським судом, оскільки до суду не надано відповідної заяви про розподіл цих судових витрат за наслідками розгляду даної справи.

Вимоги позивача за зустрічним позовом щодо розподілу інших судових витрат, які заявлені у зустрічному позові та розмір яких згідно з попереднім розрахунком становить 21 000 грн., в т.ч. 20 000 - витрат на професійну правничу допомогу та 1 000 грн. - витрати на відрядження не розглядаються господарським судом, з огляду на відсутність відповідних доказів понесених судових витрат.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України,

ВИРІШИВ:

1.Позов Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" до Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області задовольнити.

2.Визнати продовженим до 28.02.2021р. договір про оренду нежитлового приміщення (загальною площею 123,40 кв.м., яке розташовано за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Ширяївський р-н, Одеська обл.) укладений 31.05.2012р. між Ширяївською селищною радою Ширяївського району Одеської області та Благодійним фондом "Фонд Фурсіна".

3.Зобов'язати Ширяївську селищну раду Ширяївського району Одеської області підписати з Благодійним фондом "Фонд Фурсіна" додаткову угоду №3 від 07.03.2018р. до договору про оренду нежитлового приміщення загальною площею 123,40 кв.м., яке розташовано за адресою: смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, Ширяївський р-н, Одеська обл. від 31.05.2012р. про продовження дії договору про оренду нежитлового приміщення №1 від 31.05.2012р. строком на 2 роки 11 місяців - до 28.02.2021р.

4.Відмовити Благодійному фонду "Фонд Фурсіна" у задоволенні позову до Ширяївської об'єднаної територіальної громади Одеської області.

5.Відмовити Ширяївській селищній раді Ширяївського району Одеської області у задоволенні зустрічного позову.

5.Стягнути з Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області (66800, Одеська обл., смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 1, код ЄДРПОУ 04378994) на користь Благодійного фонду "Фонд Фурсіна" (66800, Одеська обл,. смт. Ширяєве, вул. Коробченка, 12, код ЄДРПОУ 38154358) судовий збір у розмірі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн.

6.Судові витраті щодо сплати судового збору за зустрічним позовом покласти на Ширяївську селищну раду Ширяївського району Одеської області.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного господарського суду через господарський суд Одеської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 21 серпня 2018 р.

Суддя Г.Є. Смелянець

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення15.08.2018
Оприлюднено21.08.2018
Номер документу75972313
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/707/18

Ухвала від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 16.09.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Постанова від 13.08.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 21.06.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 27.05.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Постанова від 22.04.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

Ухвала від 27.03.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

Ухвала від 25.02.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

Ухвала від 13.02.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Ухвала від 21.01.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні