Рішення
від 13.06.2018 по справі 925/219/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2018 року м. Черкаси справа № 925/219/18

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Кадусі Н.В., за участю прокурора відділу прокуратури Черкаської області ОСОБА_1, представників сторін: позивача-1 - ОСОБА_2 за довіреністю, позивача-2 - не з'явились, відповідача - не з'явились, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (позивач-1), Степанецької сільської ради (позивач-2) до Фермерського господарства Мустанг про внесення змін до договору оренди землі і стягнення 77476 грн. 65 коп.,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Золотоніської місцевої прокуратури (далі - прокурор), в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (позивач-1) та Степанецької сільської ради Канівського району (позивач-2) звернувся в господарський суд Черкаської області з позовом до фермерського господарства Мустанг (далі - відповідач або ФГ Мустанг ), в якому просив:

внести до укладеного між Канівською райдержадміністрацією та Фермерським господарством Мустанг договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Степанецької сільської ради Канівською району в адміністративних межах с. Беркозівка, Канівського району, Черкаської області, зареєстрованого у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Канівського районного відділу земельних ресурсів 18.06.2003, такі зміни:

п. 1.1 викласти у наступній редакції:

ФГ "Мустанг" в оренду передана земельна ділянка загальною площею 21.4927 га із земель запасу Степанецької сільської ради Канівського району, яка знаходиться в адміністративних межах с. Беркозівка;

п. 2.2 викласти в наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем за земельні ділянки державної власності у грошовій формі в розмірі земельного податку";

п. 2.3 викласти у наступній редакції:

"Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 21,4927 га становить 1023714,12 грн. Розмір грошової оцінки не є сталим і змінюється з проведення її щорічної індексації та внесення змін на підставі вимог діючого законодавства й інших нормативних документів. Розмір орендної плати, визначений у п. 2.2 Договору змінюватиметься шляхом внесення змін та доповнень до нього договору";

стягнути з фермерського господарства Мустанг на користь Степанецької сільської ради Канівського району 139 669.97 грн.;

відшкодувати судові витрати.

Позов мотивований невідповідністю істотних умов договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 року, укладеного відповідачем із Канівською райдержадміністрацією, вимогам земельного та податкового законодавства.

Степанецькою сільською радою, на яку Законом України Про місцеве самоврядування в Україні покладено обов'язок представляти відповідні територіальні громади та захищати їх інтереси, та Головним управлінням Держгеокадастру, яке є розпорядником земельної ділянки - об'єкта спірного договору оренди, заходи, спрямовані на відновлення порушеного права орендодавця земельної ділянки, не вживалися, тож , відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор визнав наявними усі правові підстави для представництва ним інтересів держави в суді.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 16.03.2018 року позовну заву прийнято до розгляду, по ній відкрито провадження у справі № 925/219/18, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, зокрема, зобов'язано прокурора та позивачів надати усі документи в обґрунтування позовних вимог, відповідача - письмовий відзив на позовну заяву в порядку ст. 165 ГПК України і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову у разі їх наявності.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 17.05.2018 року підготовче провадження у справі № 925/219/18 закрито та призначено справу до судового розгляду по суті.

Відповідач, будучи належним чином повідомлений про розгляд справи, письмовий відзив на позовну заяву не подав. Копії ухвал суду у даній справі направлені йому рекомендованими листами з повідомленням про вручення за адресою, зазначеною прокурором у позовній заяві, повернуті із відміткою за закінченням встановленого строку зберігання та інші причини, що не дали змоги виконати обов'язки щодо пересилання поштового відправлення . Зазначена прокурором у позовній заяві адреса відповідача відповідає відомостям із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, тому відповідач був повідомлений належним чином за правилами, передбаченими розділом 2.6. Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації від 20 лютого 2013 року № 28.

Позивач-1 - Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області в особі свого представника 03.05.2018 року подав пояснення в підтримку позовної заяви (вх. № 12554/18, а. с. 91-92), в якому позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Прокурор 14.05.2018 року подав заяву про зменшення розміру позовних вимог (вх. № 13498/18, а. с. 101-103), зазначивши, що при подачі позову не було враховано, що штрафні санкції на підставі ст. 625 ЦК України не можуть застосовуватись при стягненні збитків у позадоговірних зобов'язаннях, та просив суд пункт 3 позовної заяви заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, Степанецької сільської ради об'єднаної територіальної громади Черкаської області до ФГ "Мустанг" про внесення змін до договору оренди землі та стягнення збитків вважати викладеним в наступній редакції:

"Стягнути з Фермерського господарства "Мустанг" на користь Степанецької сільської ради об'єднаної територіальної громади Черкаської області 77 476,65 грн.;

відшкодувати судові витрати;

повернути на користь прокуратури Черкаської області зайво сплачену суму судового збору за подання позовної заяви, в розмірі 78 грн. 74 коп.

Господарський суд, враховуючи приписи ст. 46 Господарського процесуального кодексу України, прийняв вказану заяву до провадження та продовжує розгляд справи з її урахуванням.

У судовому засіданні прокурор та представник позивача - 1 позов з підстав, викладених у позовній заяві, письмових поясненнях, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог, підтримали і просили задовольнити повністю. Позивач-2 та відповідач явку своїх представників у судові засідання не забезпечили, про причини неявки не повідомили, хоч про місце, дату і час судового розгляду справи були повідомлені належним чином.

Частиною 1 ст. 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з ч. 3 статті 202 ГПК України, суд розглядає справу за відсутності учасника справи або його представника, якщо їх було належним чином повідомлено про судове засідання, у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об'єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 202 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представників позивача-2 та відповідача за наявними в ній матеріалами.

У судовому засіданні судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно з ст.ст. 233, 240 ГПК України.

Заслухавши пояснення прокурора та представника позивача-1, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з таких підстав.

17.04.2003 року розпорядженням голови Канівської районної державної адміністрації № 180 відповідачу надано земельну ділянку із земель запасу Беркозівської сільської ради у строкове платне володіння та користування на 49 років для ведення фермерського господарства (а. с. 24).

09.06.2003 року між Канівською районною державною адміністрацією, як орендодавцем, та відповідачем - Фермерським господарством Мустанг , як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки (далі - Договір, а. с. 21-22), відповідно до п. п. 1.1., 1.2. якого, орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку в адмінмежах Беркозівської сільської ради із земель запасу загальною площею 61,28 га, з них сільськогосподарські угіддя 58,92 га, в тому числі рілля 34,86 га, сіножаті 2,49 га, пасовища 21,57 га, інші угіддя 1,53 га, в тому числі чагарники 1,13 га, забудовані землі 0,20 га, канали 0,20 га, польові шляхи 0,83 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без змін її цільового призначення, строком на 49 років з дати набуття чинності цього договору.

Розділом 2 Договору сторони погодили умови щодо сплати орендної плати. Так, згідно п.п. 2.2, річна орендна плата встановлюється в розмірі 93,00 грн. за 1 га на рік (с/г угіддя та інші землі), 17,39 грн. за 1 га на рік (польові шляхи).

Пунктом 2.3 Договору передбачено, що грошова оцінка встановлена згідно розпорядження голови райдержадміністрації № 185 від 17.04.2003. Розмір грошової оцінки не є сталим і змінюється з проведенням її щорічної індексації та внесення змін на підставі діючого законодавства й інших нормативних документів. Розмір орендної плати, визначені в п. 2.2 Договору змінюватиметься шляхом внесення змін та доповнень до цього договору.

Орендна плата за землю вноситься орендарем у встановлений законодавством термін, два рази на рік в рівних частинах до 15 серпня та до 15 листопада (п.п. 2.4 Договору).

Орендар бере на себе зобов'язання уточнювати розміри орендної плати та банківських реквізитів її отримувача (п. п. 2.5. Договору).

Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря (п.п. 2.6 Договору).

Орендна плата сплачується і у випадках, коли орендар тимчасового не використовує земельну ділянку (п.п. 2.7 Договору).

Відповідно до п. п. 8.1., зміна умов договору оренди можлива лише за взаємною згодою сторін (крім п. п. 2.2. та 2.3.).

Договір набув чинності з моменту його державної реєстрації - 18.06.2003 року.

Із листів виконавчого комітету Беркозівської сільської ради до заступника Канівської РДА та Канівського міжрайонного прокурора від 03.03.2015 № 5 (а.с. 25), виконавчого комітету Беркозівської сільської ради до Канівської міжрайонної прокуратури від 19.01., 26.01.2016 №№ 1, 3 відповідно (а. с. 34), Золотоніської місцевої прокуратури прокуратури Черкаської області до в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 16.03.2016 № 146-373вих-16 (а. с. 35), Канівського відділу Золотоніської місцевої прокуратури до Беркозівського сільського голови від 24.06.2016 № 146-791-16 (а.с. 43), Канівського відділу Золотоніської місцевої прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 08.07.2016 № 146-842вих16 (а. с. 57), Канівського відділу Золотоніської місцевої прокуратури до в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 19.01.2017 № 146-68-17 (а.с. 62), виконавчого комітету Беркозівської сільської ради до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 24.04.2017 №41 (а. с. 64 зворот), вбачається наступне.

Розпорядженням Канівської районної державної адміністрації від 21.12.2005 № 503 ФГ Мустанг було надано дозвіл на передачу земель у приватну власність у розмірі земельної частки паю за рахунок земель запасу, що перебували в оренді фермерського господарства.

Розпорядженням Канівської районної державної адміністрації від 13.01.2009 № 5 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки, загальною площею 39,7873 га, громадянам (членам ФГ Мустанг ) у розмірі частки (паю).

Тобто, із загальної площі орендованої земельної ділянки 61,28 га, площа 39,7873 га передана у власність членам фермерського господарства, а тому відповідно до вимог ст. 31 Закону України Про оренду землі припинено оренду зазначеної площі через поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря.

Приватна власність громадян підтверджується державними актами на право власності на земельні ділянки, а саме: державні акти Серії ЯЗ № 023087 виданий ОСОБА_3 на площу 3,1027 га, Серії ЯЗ № 047206 виданий ОСОБА_4 на площу 4,4627 га, Серії ЯЗ № 023088 виданий ОСОБА_4 на площу 1,1339 га, Серії ЯЗ № 023086 виданий ОСОБА_5 на площу 22,0369 га, Серії ЯЗ № 023085 виданий ОСОБА_3 на площу 2,8100 га, Серії ЯЗ № 023083 виданий ОСОБА_6 на площу 3,2779 га, Серії ЯЗ № 023084 виданий ОСОБА_7 на площу 2,9632 га. (а. с. 27-33).

Угода про внесення змін до договору оренди від 09.06.2003 року щодо зменшення площі орендованих земель не розроблялася та не реєструвалася.

19.02.2016 року позивач-1 - Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області звернувся до відповідача - фермерського господарства Мустанг з листом № 3577/2-16, у якому повідомив про необхідність укласти додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003 року у частині визначення розміру орендної плати та запропоновано у місячний термін звернутися для укладення такої угоди (а. с. 37).

Відповідачем зазначений лист залишений без відповіді та виконання, про що позивач-1 17.03.2016 року листом № 10-23-0.6-5001/2-16 повідомив Золотоніську місцеву прокуратуру та не заперечував проти подання позову до суду для внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного з відповідачем (а. с. 36).

За інформацією, наданою органами державної фіскальної служби, відповідачем орендна плата за користування земельними ділянками сплачувалася у відповідності до умов Договору, що підтверджується листами Канівського відділення Корсунь-Шевченківської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області від 10.05.2016 № 1344/15-031 (а. с. 38 зворот), від 05.07.2016 № 1777/15-030 (а. с. 41-42), листами виконавчого комітету Степанецької сільської ради від 03.11.2017 № 242 (а. с. 67 зворот), від 23.01.2018 № 53/1 (а. с. 73).

Позивач- 2 - Беркозівська сільська рада Канівського району, яка діяла до моменту створення за результатами місцевих виборів від 30.04.2017, об'єднаної територіальної Степанецької громади в особі Степанецької сільської ради, куди увійшла громада с. Беркозівка, як заінтересованою особою, відповідно до ст. 15 Закону України Про оцінку земель , на підставі договору, замовила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки орендованої ФГ Мустанг площею 21,4727 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована в адміністративних межах с. Беркозівка Канівського району.

Зазначена технічна документація розроблена ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою та, у відповідності до ст. 23 Закону України Про оцінку земель , затверджена рішенням Канівської районної ради від 14.12.2016 № 9-6/VII (а. с. 44-65, 59).

Відповідно до висновку державної експертизи землевпорядної документації від 05.09.2016 № 1786-16 технічна документація із нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 21,4927 га, що надана в оренду відповідачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована в адміністративних межах Беркозівської сільської ради, відповідає вимогам земельного законодавства та діючих нормативно-методичних документів з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, нормам і правилам і оцінена позитивно (а. с. 56).

Так, згідно розробленої та затвердженої технічної документації нова нормативно-грошова оцінка землі площею 21,4927 га, що надана в оренду відповідачу, становить 1023714,12 грн.

Рішення Канівської районної ради від 14.12.2016 № 9-6/VII оприлюднене на офіційному веб-сайті Канівської районної ради /http://kanivsky-rayon.gov.ua/index_rda.php/.

Рішенням 6 сесії VII скликання Беркозівської сільської ради від 30.06.2016 року № 6-2/ VII Про затвердження ставок орендної плати на 2017 рік встановлено ставки орендної плати на землі відповідних категорій на 2017 рік (а. с. 77).

Рішенням Степанецької сільської ради Канівського району Черкаської області № 2/12 від 30.06.2016 року Про встановлення місцевих податків і зборів на території Степанецької сільської ради на 2017 рік встановлено, що рішення сесії, зокрема, Беркозівської сільської ради від 29.06.2016 року№ 6-2 Про встановлення місцевих податків і зборів на території Беркозівської сільської ради на 2017 рік з внесеними змінами і доповненнями є чинними на території Степанецької об'єднаної територіальної громади (а. с. 78).

Рішенням другої сесії VIII скликання Степанецької сільської ради Канівського району Черкаської області № 2/13 від 30.06.2017 року Про встановлення місцевих податків і зборів та території Степанецької сільської ради на 2018 рік встановлено з 01.01.2018 року відповідні податки та збори, зокрема, плату за землю.

Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що зміна розмірів земельної ділянки, встановлення ст. 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень договору оренди землі у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати, у зв'язку з чим і виник даний спір.

Спеціальним законом, що регулює суспільні відносини в Україні з питання оренди землі є Закон України Про оренду землі , згідно з ч. 1 ст. 2 цього Закону відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Частина 1 ст. 626 ЦК України визначає договір як домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до положень ст. ст. 638, 639 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Договір може укладатися у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

За умовами ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

За таких обставин, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Позивачем-1 відповідачу надсилалась пропозиція про внесення змін до спірного договору оренди у відповідності до вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, така пропозиція відповідачем проігнорована, що стало підставою для звернення до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто за відсутності згоди на зміну умов договору.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Як визначено ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" (у відповідній редакції), однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Також слід зазначити, що базою оподаткування відповідно до статті 271 Податкового Кодексу є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII Податкового Кодексу.

Відповідно до п. 289.1 ст.289 Податкового кодексу України і ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до положень ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

При цьому пунктами 34, 35 частини першої ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесено вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Як передбачено ст. 20 Закону України Про оцінку земель , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обовязковими до виконання на відповідній території.

Згідно зі ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (ч. 1 ст. 15, ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду у справі № 916/2344/17, Верховного Суду України у справі № 922/3871/14).

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Так, рішенням Канівської районної ради від 14.12.2016 № 9-6/VII затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки орендованої ФГ Мустанг площею 21,4727 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована в адміністративних межах с. Беркозівка Канівського району згідно якої нова нормативно-грошова оцінка землі площею 21,4927 га, що надана в оренду відповідачу, становить 1023714,12 грн.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Також, відповідно до п. 1 ч.1 ст. 15 Закону України Про оренду землі , істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 06.03.2003 року відповідачу передано в оренду земельну ділянку загальною площею 61,28 га, проте у зв'язку із розпаюванням цієї земельної ділянки та передачу її частини загальною площею 39,7873 га у приватну власність громадян, розмір земельної ділянки змінився та становить - 21,4927 га, що є істотною умовою зазначеного договору та підлягає приведенню у відповідність фактичним обставинам шляхом внесення змін у договір.

Згідно з ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Частиною 5 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що якщо судовим рішенням договір змінено, договір вважається зміненим з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Прокурором заявлено вимогу про стягнення з відповідача боргу за оренду земельної ділянки площею 21,4927 га за останні три роки у розмірі 77476 грн. 65 коп.

Суд погоджується із доводами прокурора щодо стягнення 77476 грн. 65 коп. боргу з орендної плати за 2015-2017 рік з огляду на наступне.

До 2017 року нормативно грошова оцінка вказаної земельної ділянки не розроблялася та не затверджувалася.

Згідно даних Управління Держгеокадастру у Канівському районі та м. Каневі, Державним агентством земельних ресурсів України станом на 01.01.2015 установлено середню (базову) оцінку земель сільськогосподарського призначення ріллі по Черкаській області в сумі 33178 грн., та Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру станом на 01.01.2016 установлено середню оцінку в розмірі 39811 грн.

Відповідно до даних Канівського відділення Черкаської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області (лист від 05.07.2016 № 1777/15-030) на підставі самостійно поданих відповідачем податкових декларацій зі сплати орендної плати за землі державної власності, де останнім у 2015 році задекларовано 4576,02 грн. орендної плати та сплачено 4400 грн., 2016 році задекларовано 6056,25 грн. та сплачено 6068,41 грн.

Згідно даних Степанецької сільської ради до бюджету сільської ради упродовж січня-жовтня 2017 року надійшло орендної плати за використання відповідачем земельної ділянки сільськогосподарського призначення в адміністративних межах с. Беркозівка Канівського району в сумі 5183,98 грн. в розрізі щомісячно: січень - 539,98 грн., лютий 516,00 грн., березень - 516,00 грн., квітень - 516,00 грн., травень - 516 грн., червень - 516 грн., липень - 516,00 грн., серпень - 516,00 грн., серпень - 516,00 грн., вересень - 516,00 грн., жовтень - 516,00 грн. У листопаді-грудні кошти за оренду землі не надходили.

Вказана сума орендної плати не відповідає вимогам податкового законодавства, оскільки є меншою ніж 3 відсотка від середньої нормативної грошової оцінки землі по Черкаській області в розумінні ст.ст. 277.1 та 288.1.5 Податкового кодексу України, які діяли у 2015-2016 роках, та менша ніж розмір земельного податку, встановлений для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, у редакції чинної станом на 01.01.2017.

Таким чином, відповідач упродовж 2015-2017 років сплачував орендну плату, яка не відповідає вимогам податкового законодавства та є значно меншою ніж законодавчо встановлений розмір, а тому вимога про стягнення 77476 грн. 65 коп. недоплаченої суми орендної плати за 2015-2017 рік, розрахунок зазначеної суми орендної плати судом перевірений, він відповідає вимогам законодавства та фактичним обставинам справи, судом визнається обґрунтованою та такою, що підлягає до задоволення.

Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:

учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);

кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);

належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);

обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);

достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);

достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);

учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);

суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).

Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов'язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

З огляду на викладені вище обставини та враховуючи відсутність заперечень відповідача, господарський суд прийшов до висновку, що вимога про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 року підлягає задоволенню повністю.

На підставі статті 129 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати - сплачений судовий збір у розмірі 3524 грн. 00 коп.

Також, прокурором у заяві про зменшення розміру позовних вимог в порядку ст. 46 ГПК України заявив клопотання про повернення йому зайво сплаченого судового збору.

Пунктами 1, 5 частини 1 статті 7 Закону України Про судовий збір визначено, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом та в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв'язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанції.

Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги заявлене прокурором клопотання про повернення судового збору, суд дійшов висновку на підставі пунктів 1, 5 частини 1 ст. 7 Закону України Про судовий збір повернути прокуратурі Черкаської області зайво сплачену суму судового збору за подання позовної заяви по платіжному дорученню № 289 від 27.02.2018 року, в розмірі 78 грн. 74 коп.

Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 255, 256 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 року, зареєстрованого у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Канівського районного відділу земельних ресурсів 18.06.2003, укладеного між Канівською райдержадміністрацією та Фермерським господарством Мустанг (код ЄДРПОУ 31878857, місцезнаходження: 19042, Черкаська обл., Канівський р-н, с. Беркозівка) такі зміни:

п. 1.1 викласти у наступній редакції: ФГ „Мустанг в оренду передана земельна ділянка загальною площею 21,4927 га із земель запасу Степанецької сільської ради Канівського району, яка знаходиться в адміністративних межах с. Беркозівка;

п. 2.2 викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем за земельні ділянки державної власності у грошовій формі в розмірі земельного податку ;

п. 2.3 викласти у наступній редакції: Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 21,4927 га становить 1023714,12 грн. Розмір грошової оцінки не є сталим і змінюється з проведення її щорічної індексації та внесення змін на підставі вимог діючого законодавства й інших нормативних документів. Розмір орендної плати, визначений у п. 2.2 Договору, змінюватиметься шляхом внесення змін та доповнень до цього договору .

Стягнути з Фермерського господарства Мустанг , код ЄДРПОУ 31878857, місцезнаходження: 19042, Черкаська обл., Канівський р-н, с. Беркозівка на користь Степанецької сільської ради об'єднаної територіальної громади Черкаської області, код ЄДРПОУ 35777400, місцезнаходження: 19031, Черкаська обл., Канівський район, с. Степанці, вул. Лісна, 4 - 77 476,65 грн., зарахувавши кошти на розрахунковий рахунок Степанецької сільської ради об'єднаної територіальної громади Черкаської області 33213812700637, отримувач платежу Канів.УГ/отг с. Степанці 18010600, код 38048557, ГУ ДКСУ у Черкаській області МФО 854018.

Стягнути з фермерського господарства Фермерського господарства Мустанг , код ЄДРПОУ 31878857, місцезнаходження: 19042, Черкаська обл., Канівський р-н, с. Беркозівка на користь прокуратури Черкаської області, код ЄДРПОУ 02911119, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 286, р/р 35212034003751 в Державній казначейській службі України в м. Київ, МФО 820172 - 3524 грн. 00 коп. судових витрат.

Повернути на користь прокуратури Черкаської області, код ЄДРПОУ 02911119, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 286, р/р 35212034003751 в Державній казначейській службі України в м. Київ, МФО 820172, зайво сплачену суму судового збору за подання позовної заяви по платіжному дорученню № 289 від 27.02.2018 року, в розмірі 78 грн. 74 коп.

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 20 серпня 2018 року.

Суддя В.М. Грачов

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення13.06.2018
Оприлюднено21.08.2018
Номер документу75972566
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/219/18

Ухвала від 24.03.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 12.03.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Постанова від 08.04.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Ухвала від 14.03.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Рішення від 13.06.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 17.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 03.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 16.03.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні