ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

_____________________________________________

10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Справа № 874/4/17

РІШЕННЯ

іменем України

"29" серпня 2018 р. м. Житомир

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кузьменко Л.В.

суддів: Іваненко Т.В.

Франовської К.С.,

за участю секретаря судового засідання Семенець К.О.,

представників сторін та третіх осіб,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Романівської районної державної адміністрації до ОСОБА_2, третя особа на стороні позивача: ДОЧІРНЄ ПІДПРИЄМСТВО "ШПАТ" , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІВА-ВОЛОДАР" про примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності , -

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2017 Романівська районна державна адміністрація Житомирської області звернулася до Житомирського апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_2, в якому просить:

- поділити земельну ділянку загальною площею 2,6185 га (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 346850718214), що належить на праві власності ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину серії та номер: 1-587, виданого 24.04.2014 р. Овруцькою державною нотаріальною конторою, на дві земельних ділянки, а саме:

- на земельну ділянку площею 1,00 га, що відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності і розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 року та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 25: у = 169972.21м, х = 554835.16м; Точка 24: у = 169973.94 м,х = 554856.47м; Точка 23: у = 169937.45 м, х = 554941.16 м; Точка 22: у = 169867.71 м, х = 554961.64 м; Точка 21: у = 169838.18м, х = 554962.74 м; Точка 20: у = 169808.39м, х = 554943.93 м),

- та земельну ділянку площею 1,6185 га, яка залишається у власності ОСОБА_2.

Позивач просить примусово відчужити у державну власність в особі Романівської районної державної адміністрації Житомирської області (13001, Житомирська область, смт.Романів, вул. С. Лялевича, 2 код ЄДРПОУ 00730856) з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 1,00 га, що розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 року та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 25: у = 169972.21м, х = 554835.16м; Точка 24: у = 169973.94 м,х = 554856.47м; Точка 23: у = 169937.45 м, х = 554941.16 м; Точка 22: у = 169867.71 м, х = 554961.64 м; Точка 21: у = 169838.18м, х = 554962.74 м; Точка 20: у = 169808.39м, х = 554943.93 м), та належить на праві власності ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину серія та номер: 1-587, виданого 24.04.2014 р., видавник: Овруцька державна нотаріальна контора (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, із загальної площі земельної ділянки 2, 6185 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 30 200,00 грн. за рахунок коштів Романівської районної державної адміністрації Житомирської області або за рахунок Дочірнього підприємства "Шпат" з подальшим наданням її у строкове платне користування (оренду) дочірньому підприємству "Шпат" (місцезнаходження: 12737, Житомирська область, Баранівський район, с.Йосипівка, вул.Щуківна, буд. 25, поштова адреса: 13030, Житомирська область, Романівський район, с.Мала Токарівка, вул. Лісова, буд. 1, код ЄДРПОУ 24705521) під розміщення об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загального значення.

Зобов'язати ОСОБА_2 звільнити частину земельної ділянки площею 1,00 га, яка примусово відчужується у державну власність, протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня повного відшкодування вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 30 200,00 грн.

В обгрунтуваня позовних вимог позивач посилається на необхідність розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення - польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового. Також зазначив, що заявлені вимоги про примусове відчуження даної земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності пояснюються тим, що підприємство ТОВ "Шпат" здійснюючи підприємницьку діяльність із видобування корисних копалин загальнодержавного значення, забезпечує роботою 79 працівників, є одним з найбільших бюджетоутворюючих суб'єктів господарювання Романівського та Баранівського районів Житомирської області та відповідних територіальних громад. Зазначає також, що з власником земельної ділянки, яку позивач просить вилучити з мотивів суспільної необхідності не досягнуто згоди щодо її викупу, оскільки сума експертної грошової оцінки земельної ділянки, що підлягає вилученню, і визначена експертною установою ТОВ "ЗемЮрКонсалтинг" у 30200 грн. не задовольняє відповідача.

Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2018 року залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Діва-Володар".

В ході судового розгляду справи представники позивача та третьої особи позовні вимоги підтримали та надали пояснення на обгрунтування доводів, викладених у позовній заяві. Просили задовольнити позов у повному обсязі.

Представники відповідача у ході судового розгляду справи заперечили щодо обґрунтованості позовних вимог.

Представник третьої особи на стороні відповідача без самостійних вимог ТОВ "Діва-Володар" просив відмовити в задоволенні позову.

Колегія суддів, заслухавши пояснення представників сторін та третіх осіб, вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшла висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину серії та номер: 1-587, виданого 24.04.2014 р. Овруцькою державною нотаріальною конторою, належить на праві власності земельна ділянка, загальною площею 2,6185 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та яка розташована за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 346850718214.

Також встановлено, що третя особа на стороні позивача ДОЧІРНЄ ПІДПРИЄМСТВО "ШПАТ" є суб'єктом господарювання та має спеціальний дозвіл на користування надрами, виданий відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 09.07.2015 за №195 строком на 20 років, а саме: на видобування польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового в родовищі "Гірне" ділянки "Вільха" розташованого на земельній ділянці в Житомирській області, Романівський район, 0,3 км на південний захід від південної околиці с.Вільха, загальною площею 8,0 га.

Програмою робіт з видобуванням корисних копалин, що є додатком 2 до Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 14.09.2015 №6081, передбачено планомірне здійснення ДП "ШПАТ", як надрокористувачем видів робіт. Підпунктом 4 Програми передбачено підготовку матеріалів на отримання земельної ділянки для потреб, пов'язаних з користування надрами в установленому порядку (а.с17).

Відповідно до розділу 4 Проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовище "Гірне" польовошпатних руд та гранітів (кар'єри Великий та Східний", розробленого на замовлення товариства виробничим кооперативом "Геолог", проектний гірничий відвід розташований на землях сільськогосподарського призначення, зокрема на частині земельної ділянки приватної власності (паї) з кадастровим номером НОМЕР_1, що як встановлено судом, належить на праві власності відповідачу ОСОБА_2

У зв'язку з необхідністю розміщення та обслуговування на земельній ділянці об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення - польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового, ДП "ШПАТ" звернувся 08.09.2017 до Романівської РДА з ініціативою розпочати процедуру добровільного обміну чи викупу для суспільних потреб частини земельної ділянки площею 1 га, яка належить на праві приватної власності відповідачу ОСОБА_2, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада.

Розпорядженням голови Районної державної адміністрації від 12.09.2017 року №272 розпочато процедуру щодо викупу, заміни, а при наявності підстав, примусового відчуження з мотивів суспільної необхідності частин ділянок, що перебувають у власності фізичних ОСОБА_2 частину земельної ділянки площею 1га, що розташована за межами села Вільха на території Вільшанської сільської ради Романівського району Житомирської області, в складі земельного паю розміром 2,6185 га, кадастровий номер НОМЕР_1 (т.1а.с.80).

Цим же розпорядженням передбачено повідомити власника земельної ділянки про пропозицію викупу чи заміни земельної ділянки, делегувавши третій особі право на проведення переговорів щодо добровільного її відчуження (п.2) та роз'яснено право звернення до адміністративного суду про примусове відчуження частини земельної ділянки в разі відмови від добровільного відчуження (п.3)

Також цим розпорядженням було визначено укладення з ДП "ШПАТ" договору на фінансування заходів щодо викупу, заміни або примусового відчуження частини земельної ділянки (п.4).

14.09.2017 Романівською РДА відповідачу було направлено зазначене розпорядження, план частини земельної ділянки, що підлягає відчуженню та лист від 13.09.2017 за №1951 в якому роз'яснено умови викупу, а саме: орієнтовна викупна ціна 30000,00 грн, строк викупу - згідно договору купівлі-продажу та джерело фінансування - бюджетні кошти або кошти ДП "ШПАТ". Цим же листом відповідачу пропонувались умови заміни: відомості про земельну ділянку, що може бути надана замість відчужуваної частини та порядок заміни, які будуть наведені в процесі переговорів з представником ДП "ШПАТ". Роз'яснен також наслідки відмови від викупу чи заміни.

Судом встановлено, що 19.09.2017 року відповідач ОСОБА_2 отримав вищезазначені документи, про що свідчить розписка в отриманні поштової кореспонденції.

У визначений час відповідач згоди на добровільне відчуження чи заміну частини земельної ділянки не надала, про свідчить акт від 25.10.2017.

Розпорядженням голови Районної державної адміністрації від 30.10.2017 року №313 делеговано повноваження для визначення суб'єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки частин земельних ділянок, що підлягають відчуженню ДП "ШПАТ". (т.1 а.с.87)

Згідно звіту про експертну грошову оцінку, проведену ТОВ "ЗемЮрКонсалтинг" та рецензією ТОВ "Перша земельна агенція" ринкова вартість земельної ділянки, що знаходиться у власності ОСОБА_2 за адресою: Житомирська обл., Романівський район, Вільшанська сільська рада, площею 2, 6185 га 79 079 грн. в тому числі площа 1,00 га., що відчужується становить 30200 грн.

Адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються, відповідно до ч. 2 ст. 267 КАС України, апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.

Відповідно до ст.41 Конституції України, примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України від 17 листопада 2009 року №1559-VI "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі по тексту - Закон №1559-VI).

За визначенням ст.1 Закону примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку, суспільна потреба - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади потреба у земельних ділянках, у тому числі тих, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна, викуп яких здійснюється в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч.ч.1 - 3 ст.4 Закону фізичні або юридичні особи не можуть бути протиправно позбавлені права приватної власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені. Викуп чи примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, допускається на підставі та в порядку, встановлених цим Законом. Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.

Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об'єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об'єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому.

Статтею 15 цього Закону визначено підстави для примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності.

У разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення зокрема об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.

Примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об'єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників.

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.

Таким чином статтею 15 Закону №1559-VI визначено підстави для примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;

За змістом ч.1 ст.7 Закону №1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, зокрема видобування корисних копалин загальнодержавного значення.

Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності, визначений у ст.16 Закону №1559-VІ, відповідно до якої орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.

Попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об'єктів банківський рахунок.

Судом встановлено, що спор між сторонами виник через наявність суперечностей щодо грошової оцінки земельної ділянки, яка підлягає вилученню.

Відповідно до ст.1 Закону №1559-VІ викупна ціна - вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода.

Відповідно до ст.5 Закону викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.

Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.

Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.

Суб'єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об'єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.

У разі, якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб'єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб'єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.

Відповідно до ч.2 ст.19 Закону України "Про оцінку землі" (далі - Закон № 1378-IV), експертна грошова оцінка вільних від будівель та споруд земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, що проводиться у зв'язку з викупом цих земельних ділянок для суспільних потреб чи їх примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності, проводиться на основі методичного підходу капіталізації чистого операційного або рентного доходу від використання земельних ділянок з урахуванням їх використання за цільовим призначенням (використанням), встановленим на день прийняття рішення про викуп таких земельних ділянок для суспільних потреб.

Встановлено, що розпорядженням голови Романівської РДА від 30.10.2017 за №313 третій особі було делеговано повноваження на визначення суб"єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки частини земельних ділянок, що підлягають відчуженню.

Згідно звіту про експертну грошову оцінку, проведену ТОВ "ЗемЮрКонсалтинг" та рецензією ТОВ "Перша земельна агенція" ринкова вартість земельної ділянки, що знаходиться у власності ОСОБА_2 за адресою: Житомирська обл., Романівський район, Вільшанська сільська рада, площею 2, 6185 га 79 079 грн. в тому числі площа 1,00 га., що відчужується становить 30200 грн.

Оскільки в судових засіданнях відповідач та його представник заявляли, що ціна, за якою позивач вимагає відчуження земельної ділянки, є нижчою від її реальної вартості, не погоджувались на запропоновану третьою особою ДП "ШПАТ" значно більшу суму від визначеної експертною установою, за клопотанням представника відповідача ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 15.03.2018 у справі призначалась судово-оціночна земельна експертиза, проведення якої доручено Житомирському відділенню Київського науково - дослідного інституту судових експертиз (10014 м.Житомир, вул.Театральна 17/20) з метою визначити викупну вартість частини земельної ділянки площею 1,00 га, кадастровий номер НОМЕР_1, призначеної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: с.Вільха, Романівський район, Житомирська область, що належить на праві приватної власності ОСОБА_2 згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 31.07.2017 року, яку позивач просить примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення.

02.04.2018 року від Житомирського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшов лист в якому зазначено, що відповідно до п.6.2 Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 визначення викупної вартості не відноситься до завдань оціночно-земельної експертизи. Експертною установою вказано, що у справі може бути визначено неринковий вид вартості земельної ділянки - вартість у використанні.

Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2018 року внесено зміни до ухвали Житомирського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2018 року про призначення судово-оціночної земельної експертизи у справі №874/4/17. На вирішення експерта судом поставлено питання щодо визначення вартості у використанні частини земельної ділянки площею 1,00 га, кадастровий номер НОМЕР_1, призначеної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: с.Вільха, Романівський район, Житомирська область, що належить на праві приватної власності ОСОБА_2 згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 31.07.2017 року, яка підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення.

Слід зазначити, що експертна установа та перелік питань, які внесено судом на вирішення експерта погоджено сторонами.

Згідно висновку Житомирського відділенню Київського науково - дослідного інституту судових експертиз, вартість у використанні частини земельної ділянки площею 1,00 га. визначена 33 900 грн. (тридцять три тисячі дев'ятсот грн.00коп.).

Земельна експертиза проведена за методом, визначеним ст.19 Закону України "Про оцінку землі" та відповідно до Методики експертної оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою КМУ від 11.10.2002 №1531.

При цьому колегія суддів зазначає, що питання оцінки спірної земельної ділянки проведено на умовах і в порядку, передбачених Законом України "Про судову експертизу", зокрема експерт був попереджений про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов"язків ( ст. 384 та 385 КК України).

Відтак, доводи позивача та його представників щодо недотримання експертом вимог Закону України "Про оцінку землі" та Методики експертної оцінки земельних ділянок, щодо визначення оцінки земельної ділянки, судова колегія вважає безпідставними.

Колегія суддів також наголошує, що відповідач та інші учасники справи не були позбавлені можливості подати суду інший висновок експерта, складений на замовлення останніх, як то передбачено ст.104 КАСУ. Більш того, а ні відповідачем, а ні його представниками не надано суду обґрунтованих доказів щодо наявних сумнівів щодо неповноти чи неясності висновків експерта, його необґрунтованості чи суперечності іншим матеріалам справи, та не заявлено клопотань про призначення додаткової чи повторної експертизи.

Колегія суддів також відхиляє доводи представника відповідача, висловлені в судових дебатах, щодо необхідності проведення земельно-технічної експертизи з метою розроблення можливих варіантів поділу земельної ділянки, оскільки таке клопотання ніким з учасників справи не заявлялось, а земельна ділянка, яка є предметом спору, розташована у чітко визначених координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами (реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 року) та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне", тому визначення таких варіантів поділу є технічно неспроможним і розцінюється судом як затягування розгляду справи. Більш того, це є завданням відповідної установи, яка розроблятиме технічну документацію із землеустрою щодо земельних ділянок, а саме земельної ділянки, яка залишається у власності ОСОБА_2 та земельної ділянки площею, яка відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності.

З урахуванням вищенаведених обставин та положень закону суд вважає обґрунтованими доводи позивача щодо наявності підстав для примусового відчуження в державну власність з мотивів суспільної необхідності частини земельної ділянки відповідача, що розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від14.09.2015 року та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 25: у = 169972.21м, х = 554835.16м; Точка 24: у = 169973.94 м,х = 554856.47м; Точка 23: у = 169937.45 м, х = 554941.16 м; Точка 22: у = 169867.71 м, х = 554961.64 м; Точка 21: у = 169838.18м, х = 554962.74 м; Точка 20: у = 169808.39м, х = 554943.93 м), за викупною ціною, визначеною судовою експертизою, яка становить 33 900 грн.

Разом із тим, суд вважає необхідним примусово відчужити частину земельної ділянки належної ОСОБА_2 шляхом виділення з земельної ділянки загальною площею 2,6185 га, земельної ділянки площ 1,00 га у державну власність з мотивів суспільної необхідності, а не шляхом поділу земельних ділянок як просить позивач, оскільки поняття відчуження передбачає саме виділ такої земельної ділянки з земельної ділянки власника, а не поділ такої ділянки.

Кошти відповідачу за відчужену у відповідача земельну ділянку підлягають відшкодуванню позивачем шляхом їх перерахування Романівською районною державною адміністрацією Житомирської області на рахунок ОСОБА_2 або ж шляхом внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування вказаної земельної ділянки.

Також для виконання судового рішення та для повного захисту права ОСОБА_2, як власника земельної ділянки, суд вважає необхідним зобов"язати Романівську районну державну адміністрацію за рахунок державних, залучених (кредитних) або інших коштів, виготовити технічну документацію із землеустрою щодо земельних ділянок, а саме земельної ділянки площею 1,6185 га, яка залишається у власності ОСОБА_2 та земельної ділянки площею 1,00 га , яка відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності.

Згідно ч.5 ст.267 КАС України у рішенні адміністративного суду про задоволення позову зазначається інформація про: об'єкт примусового відчуження, його місцезнаходження, площу, кадастровий номер, цільове призначення, категорію земель; умови попереднього повного відшкодування вартості земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, збитків, заподіяних власнику внаслідок примусового відчуження, та їх розмір, визначений відповідно до закону; строк, протягом якого власник має звільнити земельну ділянку, інші об'єкти нерухомого майна, що на ній розміщені; джерело фінансування витрат, пов'язаних із примусовим відчуженням.

Відповідно до положень ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, колегія суддів дійшла висновку, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 229, 241-246, 250, 255, 267, 292-293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Романівської районної державної адміністрації задовольнити частково. Примусово відчужити у державну власність в особі Романівської районної державної адміністрації Житомирської області (13001, Житомирська область, смт.Романів, вул. С.Лялевича, 2 код ЄДРПОУ 00730856) з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 1,00 га, що розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 року та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 25: у = 169972.21м, х = 554835.16м; Точка 24: у = 169973.94 м,х = 554856.47м; Точка 23: у = 169937.45 м, х = 554941.16 м; Точка 22: у = 169867.71 м, х = 554961.64 м; Точка 21: у = 169838.18м, х = 554962.74 м; Точка 20: у = 169808.39м, х = 554943.93 м), та належить на праві власності ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину серія та номер: 1-587, виданого 24.04.2014 р., Овруцькою державною нотаріальною конторою (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, із загальної площі земельної ділянки 2,6185 га з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 33 900,00 грн. зарахунок коштів Романівської районної державної адміністрації Житомирської області з подальшим наданням її у строкове платне користування (оренду) дочірньому підприємству "Шпат" (місцезнаходження: 12737, Житомирська область, Баранівський район, с.Йосипівка, вул.Щуківна, буд. 25, поштова адреса: 13030, Житомирська область, Романівський район, с.Мала Токарівка, вул. Лісова, буд. 1, код ЄДРПОУ 24705521) під розміщення об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.

Виділити із земельної ділянки загальною площею 2,6185 га, яка перебуває у власності ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину серія та номер: 1-587, виданого 24.04.2014р. Овруцькою держаною нотаріальною конторою, в окремі земельні ділянки, із яких:

- земельна ділянка площею 1,6185 га - залишається у власності ОСОБА_2;

- земельна ділянка площею 1,00 га - відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та права на них у встановленому законом порядку.

Зобов"язати Романівську районну державну адміністрацію за рахунок державних, залучених (кредитних) або інших коштів, виготовити технічну документацію із землеустрою про поділ земельної ділянки, якою виділити із загальної земельної ділянки площею 2,6185 га, яка знаходиться у власності ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину серія та номер:1-587, (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1), виданого 24.04.2014р. Овруцькою держаною нотаріальною конторою, в дві окремі земельні ділянки, з яких:

земельна ділянка площею 1,6185 га - залишається у власності ОСОБА_2;

земельна ділянка площею 1,00 га - відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності.

Зобов'язати ОСОБА_2 звільнити частину земельної ділянки площею 1,00 га, яка примусово відчужується у державну власність, протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня повного відшкодування вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 33 900,00 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядок, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Верховного Суду за правилами, встановленими ст. ст. 292-293, 295 - 297 КАС України.

Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Головуючий суддя Л.В. Кузьменко

судді: Т.В. Іваненко

К.С. Франовська

Повне рішення суду складено "30" серпня 2018 р.

Дата ухвалення рішення 29.08.2018
Зареєстровано 06.09.2018
Оприлюднено 06.09.2018

Судовий реєстр по справі 874/4/17

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 13.02.2019 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 31.10.2018 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 16.10.2018 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Рішення від 29.08.2018 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 10.08.2018 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 20.06.2018 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 11.06.2018 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.04.2018 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 21.03.2018 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 15.03.2018 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 12.12.2017 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 12.12.2017 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 06.12.2017 Житомирський апеляційний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 874/4/17

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону