ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
РІШЕННЯ
іменем України
"31" серпня 2018 р. Справа № 874/3/17
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Іваненко Т.В.
суддів: Кузьменко Л.В.
ОСОБА_1,
за участю секретаря судового засідання Семенець К.О.,
представників позивача: ОСОБА_2, відповідача ОСОБА_3,
представника відповідача ОСОБА_4, представників третьої особи ДП "Шпат" - ОСОБА_5, ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Романівської районної державної адміністрації до ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_6 підприємство "Шпат", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_7 з обмеженою відповідальністю "Діва-Володар" про примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,
ВСТАНОВИВ:
В грудні 2017 року Романівська районна державна адміністрація, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_6 підприємство "Шпат", звернулася до суду з позовом до ОСОБА_3 про примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності, та просить:
Поділити земельну ділянку загальною площею 2,6205 га, кадастровий номер земельної ділянки 1821481000:16:000:0104, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, що належить на праві власності ОСОБА_3 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія ЯА №134153, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008 року, на дві земельні ділянки, а саме:
- на земельну ділянку площею 0,83 га, що відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, і розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 28:у=169802.57м,х=554771.64м;Точка27:у=169921.21м,х=554766,34м;Точка 26:у=169942.10м, х=554780.05м; Точка 25:у=169972.21м,х=554835,16м),
- на земельну ділянку площею 1,7905 га, яка залишається у власності ОСОБА_3.
Примусово відчужити у державну власність в особі Романівської районної державної адміністрації Житомирської області (13001, Житомирська область, смт. Романів, вул. С.Лялевича, буд 2, код ЖДРПОУ 00730856) з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,83 га, що розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 28:у=169802.57м,х=554771.64м; Точка27:у=169921.21м,х=554766,34м; Точка 26:у=169942.10м, х=554780.05м; Точка 25:у=169972.21м,х=554835,16м), що належить на праві власності ОСОБА_3 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія ЯА №134153, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008 року із загальної площі земельної ділянки 2,6205 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки розміром 25066 грн. за рахунок коштів Романівської районної державної адміністрації Житомирської області або за рахунок коштів Дочірнього підприємства "Шпат" з подальшим наданням її у строкове платне користування (оренду) Дочірньому підприємству "Шпат" (місцезнаходження: 12737, Житомирська область, Баранівський район, с. Йосипівка, вул. Щукіна, буд. 25, поштова адреса 13030, Житомирська область, Романівський район, с. Мала Токарівка, вул. Лісова, буд. 1, код ЄДРПОУ 24705521) під розміщення об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.
Зобов'язати ОСОБА_3 звільнити частину земельної ділянки площею 0,83 га, яка примусово відчужується у державну власність, протягом п'ятнадцяти днів з дня повного відшкодування вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 25066 грн.
В обгрунтуваня позовних вимог позивач зазначив про необхідність розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення - польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового. Також зазначив, що заявлені вимоги про примусове відчуження даної земельної ділянки пов'язані з суспільною необхідностю, оскільки підприємство ТОВ "Шпат" здійснюючи підприємницьку діяльність забезпечує роботою 79 працівників, є одним з найбільших бюджетоутворюючих суб'єктів господарювання Романівського та Баранівського районів Житомирської області та відповідних територіальних громад.
Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 11.06.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_7 з обмеженою відповідальністю "Діва-Володар".
В судовому засіданні представники позивача позовну заяву підтримали в повному обсязі та надали пояснення на обґрунтування доводів, викладених у позовній заяві. Просили задовольнити позов у повному обсязі.
Представники третьої особи на стороні позивача в судовому засіданні позовну заяву Романівської районної державної адміністрації підтримали в повному обсязі.
Відповідач ОСОБА_3 та представники відповідача у ході судового розгляду справи заперечили щодо задоволення позовної заяви.
Представник третьої особи на стороні відповідача без самостійних вимог ТОВ "Діва-Володар" просив відмовити в задоволенні позову.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення учасників справи, суд прийшов до висновку, що позовна заява підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 відповідно до Державного акта про право власності на земельну ділянку серія ЯА №134153, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008 року, належить на праві власності земельна ділянка, загальною площею 2,6205 га, кадастровий номер 1821481000:16:000:0104 цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та яка розташована за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада (а.с. 72 т.1).
Також встановлено, що третя особа на стороні позивача ОСОБА_6 підприємство "Шпат" є суб'єктом господарювання та має спеціальний дозвіл на користування надрами виданого відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 09.07.2015 за №195 строком на 20 років, а саме на видобування польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового в родовищі "Гірне" ділянки "Вільха" розташованого на земельній ділянці в Житомирській області, Романівський район, 0,3 км на південний захід від південної околиці с. Вільха, загальною площею 8,0 га (а.с. 11 т.1).
Програмою робіт з видобуванням корисних копалин, що є додатком 2 до Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 14.09.2015 №6081, передбачено планомірне здійснення ДП "Шпат", як надрокористувачем видів робіт. Підпунктом 4 Програми передбачено підготовку матеріалів на отримання земельної ділянки для потреб, пов'язаних з користування надрами в установленому порядку (а.с. 17 т.1).
Відповідно до розділу 4 Проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовище "Гірне" польовошпатних руд та гранітів (кар'єри Великий та Східний", розробленого на замовлення товариства виробничим кооперативом "Геолог" проектний гірничий відвід розташований на землях сільськогосподарського призначення, зокрема на частині земельної ділянки приватної власності (паї) з кадастровим номером 1821481000:16:000:0104 (а.с. 61 т.1).
У зв'язку з необхідністю розміщення та обслуговування на земельній ділянці об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення - польовошпатових руд, придатних для виробництва кварц-польовошпатової сировини та граніту для виробництва каменю бутового, ДП "Шпат" звернулося 08.09.2017 до Романівської РДА з ініціативою розпочати процедуру добровільного обміну чи викупу для суспільних потреб частини земельної ділянки площею 0,83 га, належної на праві власності відповідачу ОСОБА_3, кадастровий номер земельної ділянки 1821481000:16:000:0104, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада.
12.09.2017 головою Романівської РДА було винесено розпорядження від 12.09.2017 за №272 про початок процедури щодо викупу, заміни або примусового відчуження з мотивів суспільної необхідності зокрема частини земельної ділянки площею 0,83 га, належної на праві власності ОСОБА_3 (а.с. 104-105 т.1).
Цим же розпорядженням передбачено повідомити власника земельної ділянки про пропозицію викупу чи заміни земельної ділянки, делегувавши третій особі право на проведення переговорів щодо добровільного її відчуження (п.2) та роз'яснено право звернення до адміністративного суду про примусове відчуження частини земельної ділянки в разі відмови від добровільного відчуження (п.3)
Також цим розпорядженням було визначено укладення з ДП "Шпат" договору на фінансування заходів щодо викупу, заміни або примусового відчуження частини земельної ділянки (п.4).
14.09.2017 Романівською РДА відповідачу було направлено зазначене розпорядження, план частини земельної ділянки, що підлягає відчуженню та лист від 13.09.2017 за №1951 в якому роз'яснено умови викупу, а саме викупна ціна 24900,00 грн, строк викупу - згідно договору купівлі-продажу та джерело фінансування - бюджетні кошти або кошти ДП "Шпат": умови заміни: відомості про земельну ділянку, що може бути надана замість відчужуваної частини та порядок заміни, які будуть наведені в процесі переговорів з представником ДП "Шпат", та наслідки відмови від викупу чи заміни.
Відповідно до відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, зазначена земельна ділянка кадастровий номер 1821481000:16:000:0104, була передана її власником відповідно до договору оренди від 29.12.2014 ТОВ "Діва Володар" в оренду на 30 років.
Зазначене ОСОБА_7 було залучено до переговорів, шляхом надіслання на його адресу позивачем листа за №2212 від 13.10.2017.
19.09.2017 року відповідач ОСОБА_3 отримала вищезазначені документи, про що свідчить розписка в отриманні поштової кореспонденції.
У визначений час відповідач згоди на добровільне відчуження чи заміну частини земельної ділянки не надала, про свідчить акт від 30.10.2017.
Відповідно до розпорядження голови Романівської РДА від 30.10.2017 №313, ТОВ "ЗемЮРКонсалтинг" проведено грошову оцінку земельної ділянки розміром 0,83 га та визначено її вартість в 25066,00 грн (а.с. 89-98 т.1).
Встановлено, що правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України № 1559-VI "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі Закон №1559).
За визначенням ст.1 Закону примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку, суспільна потреба - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади потреба у земельних ділянках, у тому числі тих, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна, викуп яких здійснюється в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч.ч.1 - 3 ст.4 Закону фізичні або юридичні особи не можуть бути протиправно позбавлені права приватної власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені. Викуп чи примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, допускається на підставі та в порядку, встановлених цим Законом. Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об'єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об'єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому.
Статтею 15 цього Закону визначено підстави для примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності.
У разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення зокрема об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.
Примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об'єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Таким чином статтею 15 Закону №1559-VI визначено підстави для примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;
За змістом ч.1 ст.7 Закону №1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, зокрема видобування корисних копалин загальнодержавного значення.
Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності, визначений у ст.16 Закону №1559-VІ, відповідно до якої орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.
Попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об'єктів банківський рахунок.
Причиною спору між сторонами є як небажання відповідача передати частину, належної йому земельної ділянки у державну власність, так і наявність суперечностей щодо грошової оцінки земельної ділянки, яка підлягає вилученню.
Відповідно до ст.1 Закону № 1559-VІ викупна ціна - вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода.
Відповідно до ст.5 Закону викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.
Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.
Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.
Суб'єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об'єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.
У разі, якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб'єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб'єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.
Відповідно до ч.2 ст.19 Закону України "Про оцінку землі" (далі - Закон № 1378-IV), експертна грошова оцінка вільних від будівель та споруд земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, що проводиться у зв'язку з викупом цих земельних ділянок для суспільних потреб чи їх примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності, проводиться на основі методичного підходу капіталізації чистого операційного або рентного доходу від використання земельних ділянок з урахуванням їх використання за цільовим призначенням (використанням), встановленим на день прийняття рішення про викуп таких земельних ділянок для суспільних потреб.
Встановлено, що розпорядженням голови Романівської РДА від 30.10.2017 за №313 третій особі було делеговано повноваження на визначення суб'єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки частини земельних ділянок, що підлягають відчуженню.
ТОВ "ЗемЮРКонсалтинг" проведено грошову оцінку земельної ділянки розміром 0,83 га та визначено її вартість в 25066,00 грн.
Суб'єктом оціночної діяльності звіті про експертну грошову оцінку земельної ділянки зазначено про визначення ринкової вартості земельної ділянки методом капіталізації операційного чистого доходу відповідно до Методики грошової експертної оцінки земельної ділянки.
Разом з цим, відповідач не погодилась з зазначеною грошовою оцінкою визначеною ТОВ "ЗемЮРКонсалтинг".
За клопотанням представника відповідача у даній справі було призначено судову оціночно-земельну експертизи, проведення якої доручено Житомирському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (м.10014 м.Житомир, вул.Театральна17/20), та з урахуванням змін про призначення експертизи на вирішення експерта поставлено питання щодо визначення вартості частини земельної ділянки у використанні, площею 0,83 га, кадастровий номер 1821481000:16:000:0104, призначеної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: с.Вільха, Романівський район, Житомирська область, що належить на праві приватної власності ОСОБА_8 згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 31.07.2017 року, яка підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення.
Слід зазначити, що експертна установа та перелік питань, які винесено судом на вирішення експерта погоджено сторонами.
Згідно висновку експерта за результатами проведення оціночно-земельної експертизи від 31.07.2018 №489/18-25, проведеної Житомирським відділенням Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, вартість зазначеної частини земельної ділянки площею 0,83 га, кадастровий номер 1821481000:16:000:0104, що належить на праві приватної власності ОСОБА_8 становить 28100,00 грн (а.с.132-144, т.2).
Земельна експертиза проведена за методом, визначеним ст.19 Закону України "Про оцінку землі" та відповідно до Методики експертної оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою КМУ від 11.10.2002 №1531.
При цьому колегія суддів зазначає, що питання оцінки майна проведено на умовах і в порядку, передбачених Законом України "Про судову експертизу", зокрема експерт був попереджений про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов'язків за ст.ст. 384 та 385 КК України.
Відтак, доводи представника відповідача щодо недотримання експертом вимог Закону України "Про оцінку землі" та Методики експертної оцінки земельних ділянок, щодо визначення оцінки земельної ділянки, судова колегія вважає безпідставними.
Колегія суддів також наголошує, що відповідач та інші учасники справи не були позбавлені можливості подати суду інший висновок експерта, складений на замовлення останніх, як то передбачено ст.104 КАСУ. Більш того, а ні відповідачем, а ні його представниками не надано суду обґрунтованих доказів щодо наявних сумнівів щодо неповноти чи неясності висновків експерта, його необґрунтованості чи суперечності іншим матеріалам справи, та не заявлено клопотань про призначення додаткової чи повторної експертизи.
Колегія суддів також відхиляє доводи представника відповідача, висловлені в судових дебатах, щодо необхідності проведення земельно-технічної експертизи з метою розроблення можливих варіантів поділу земельної ділянки, оскільки таке клопотання ніким з учасників справи не заявлялось, а земельна ділянка, яка є предметом спору, розташована у чітко визначених координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами (реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 року) та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне", тому визначення таких варіантів поділу є технічно неспроможним і розцінюється судом як затягування розгляду справи. Більш того, це є завданням відповідної установи, яка розроблятиме технічну документацію із землеустрою щодо земельних ділянок, а саме земельної ділянки, яка залишається у власності ОСОБА_3 та земельної ділянки площею, яка відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності.
З урахуванням вищенаведених обставин та положень Закону № 1559-VІ, суд вважає наявними підстави для примусового відчуження в державну власність з мотивів суспільної необхідності частини земельної ділянки відповідача, що розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 28:у=169802.57м,х=554771.64м; Точка27:у=169921.21м,х=554766,34м; Точка 26:у=169942.10м, х=554780.05м; Точка 25:у=169972.21м,х=554835,16м) (кадастровий номер 1821481000:16:000:0104), за викупною ціною, визначеною судовою експертизою, яка становить 28100,00 грн.
Разом із тим суд вважає необхідним примусово відчужити частину земельної ділянки належної ОСОБА_3 шляхом виділення з земельної ділянки загальної площі 2,6205 га земельної ділянки розміром 0,83 га у державну власність з мотивів суспільної необхідності, а не шляхом поділу земельних ділянок як просить позивач, оскільки поняття відчуження передбачає саме виділ такої земельної ділянки з земельної ділянки власника, а не поділ такої ділянки.
Кошти відповідачу за відчужену у відповідача земельну ділянку підлягають відшкодуванню позивачем шляхом перерахування Романівською районною державною адміністрацією Житомирської області коштів на рахунок ОСОБА_3
Також для виконання судового рішення та для повного захисту права ОСОБА_3, як власника земельної ділянки, суд вважає необхідним зобов'язати Романівську районну державну адміністрацію за рахунок державних, залучених (кредитних) або інших коштів, виготовити технічну документацію із землеустрою щодо земельних ділянок, а саме земельної ділянка площею 0,83 га, яка відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності та земельної ділянки площею 1,7905 га, яка залишається у власності відповідача.
Згідно ч.5 ст.267 КАС України у рішенні адміністративного суду про задоволення позову зазначається інформація про: об'єкт примусового відчуження, його місцезнаходження, площу, кадастровий номер, цільове призначення, категорію земель; умови попереднього повного відшкодування вартості земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, збитків, заподіяних власнику внаслідок примусового відчуження, та їх розмір, визначений відповідно до закону; строк, протягом якого власник має звільнити земельну ділянку, інші об'єкти нерухомого майна, що на ній розміщені; джерело фінансування витрат, пов'язаних із примусовим відчуженням.
Відповідно до положень ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, колегія суддів дійшла висновку, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Питання щодо розподілу судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України у сторін не виникло.
Керуючись ст.ст. 229, 241-246, 250, 255, 267 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Романівської районної державної адміністрації задовольнити частково.
Примусово відчужити у державну власність в особі Романівської районної державної адміністрації Житомирської області (13001, Житомирська область, смт. Романів, вул. С.Лялевича, буд 2, код ЖДРПОУ 00730856) з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,83 га, що розташована в координатах згідно спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 6081 від 14.09.2015 та проекту гірничого відводу для розробки ділянки "Вільха" родовища польовошпатових руд "Гірне" (Точка 28:у=169802.57м,х=554771.64м; Точка27:у=169921.21м,х=554766,34м; Точка 26:у=169942.10м, х=554780.05м; Точка 25:у=169972.21м,х=554835,16м), що належить на праві власності ОСОБА_3 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія ЯА №134153, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008 року із загальної площі земельної ділянки 2,6205 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за адресою: Житомирська область, Романівський район, Вільшанська сільська рада, кадастровий номер земельної ділянки 1821481000:16:000:0104 із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки розміром 28100 (двадцять вісім тисяч сто) гривень за рахунок коштів Романівської районної державної адміністрації Житомирської області з подальшим наданням її у строкове платне користування (оренду) Дочірньому підприємству "Шпат" (місцезнаходження: 12737, Житомирська область, Баранівський район, с. Йосипівка, вул. Щукіна, буд. 25, поштова адреса 13030, Житомирська область, Романівський район, с. Мала Токарівка, вул. Лісова, буд. 1, код ЄДРПОУ 24705521) шляхом перерахування Романівською районною державною адміністрацією Житомирської області вказаних коштів на зазначений ОСОБА_3 (ін.код НОМЕР_1) банківський рахунок або внесенням цих коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування вказаної земельної ділянки протягом 10 (десяти) днів з дня набрання рішенням суду законної сили.
Виділити із земельної ділянки площею 2,6205 га, кадастровий номер земельної ділянки 1821481000:16:000:0104, яка перебуває у власності ОСОБА_3 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія ЯА №134153, виданого Романівською районною державною адміністрацією 22.10.2008 року, в окремі земельні ділянки, із яких:
- земельна ділянка площею 1,7905 га - залишається у власності ОСОБА_3;
- земельна ділянка площею 0,83 га - відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та права на них у встановленому законом порядку.
Зобов'язати Романівську районну державну адміністрацію за рахунок державних, залучених (кредитних) або інших коштів, виготовити технічну документацію із землеустрою про поділ земельної ділянки кадастровий номер земельної ділянки 1821481000:16:000:0104, якою виділити із загальної земельної ділянки площею 2,6205 га, яка знаходиться у власності ОСОБА_3 на підставі Державного акта про право власності на земельну ділянку серія ЯА №134153, в дві окремі земельні ділянки, з яких:
земельна ділянка площею 1,7905 га - залишається у власності ОСОБА_3 ;
земельна ділянка площею 0,83 га - відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності.
Зобов'язати ОСОБА_3 звільнити частину земельної ділянки площею 0,83 га, яка примусово відчужується у державну власність, протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня повного відшкодування вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 28100 (двадцять вісім тисяч сто) гривень.
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядок, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Верховного Суду за правилами, встановленими ст. ст. 292-293, 295 - 297 КАС України.
Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Головуючий суддя Т.В. Іваненко
судді: Л.В. Кузьменко
ОСОБА_1
Повне рішення суду складено "04" вересня 2018 р.
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2018 |
Оприлюднено | 06.09.2018 |
Номер документу | 76242739 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Іваненко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні