Рішення
від 06.09.2018 по справі 916/859/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"06" вересня 2018 р.м. Одеса Справа № 916/859/18

Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М.

секретар судового засідання Шейнцис О.О.

при розгляді справи за позовом : Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, буд. 4)

до відповідача: Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Дмитрівська, буд. 65);

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача : ОСОБА_1 (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Гайдара, 13);

про зобов'язання вчинити певні дії

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_2 - довіреність №б/н від 24.04.2018р.;

від відповідача: 1) ОСОБА_3 - довіреність №759 від 07.06.2018р.;

2)ОСОБА_4 - довіреність № 27 від 02.01.2018р.;

від третьої особи : ОСОБА_5 - довіреність № 1045 від 31.12.2017р.

ВСТАНОВИВ :

10.05.2018р. Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства", в якій просить суд зобов'язати відповідача у справі видати ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" технічні умови на підключення багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, буд. 4, до системи водопостачання та каналізації м. Ізмаїл.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає про неправомірну та безпідставну відмову КП "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" у видачі ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" технічних умов на підключення багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, буд. 4, до системи водопостачання та каналізації м. Ізмаїл, з посиланням на необхідність надання документів, що не передбачені Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008р. №190.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.05.2018р. відкрито провадження у справі № 916/859/18, справу прийнято до розгляду за правилами за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання у справі на 11.06.2018р. о 15 год. 00 хв.

Крім того, вищевказаною ухвалою суду було задоволено відповідне клопотання позивача та залучено ОСОБА_1 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

04.06.2018р. ОСОБА_1 подав до суду заяву про залучення додаткових документів до матеріалів справи (т.1 а.с.93), зазначивши при цьому, що третя особа в повному обсязі підтримує позовні вимоги, просить суд їх задовольнити.

Приймаючи до уваги перебування судді Господарського суду Одеської області Щавинської Ю.М. у відрядженні з 11.06.2018 р. по 12.06.2018 р. включно, справу №916/859/18 призначено до розгляду в засіданні суду на іншу дату, а саме на 18.06.2018р. о 17год.00хв., про що винесено 05.06.2018р. винесено відповідну ухвалу.

18.06.2018р. Комунальним підприємством "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" подано до канцелярії суду відзив на позовну заяву (т.2 а.с.1-5), згідно якого відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі з наступних підстав.

Так, заперечуючи проти позову, відповідач вказує на те, що 27 липня 2015 року власнику земельної ділянки ОСОБА_1 вже були видані технічні умови на жилий будинок № 4 по вул. Радянської міліції,4 , які наразі є чинним та ніким не скасовані.

При цьому, як вказує відповідач, діючим законодавством передбачена можливість внесення змін до технічних умов або одержання додаткових технічних умов виключно за згодою замовника, натомість ані ОСОБА_1, ані позивач по справі - ОК "ЖБК "Наш дворик" не зверталися до КП "Ізмаїльське ВУВКГ" з заявами про внесення змін до технічних умов чи про одержання додаткових технічних умов.

На думку відповідача, позовні вимоги є необґрунтованими оскільки діючим законодавством не передбачено обов'язку без звернення особи самостійно змінювати чи видавати додаткові технічні умови, тобто без належного звернення замовника із відповідною заявою.

Як зазначає відповідач, відповідно до заяви від 23 березня 2018 року та листа за вих. № 17/05 від 06.04.2018 року позивач просив видати технічні умови на підключення до центральних мереж водопостачання та водовідведення багатоквартирного житлового будинку.

Однак, оскільки об'єкт будівництва за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Радянської міліції, 4, є незавершеним, що вбачається з рішення апеляційного суду Одеської області від 17.08.2017 року по справі № 500/1938/16-ц, будь-яких доказів наявності у позивача права власності на багатоквартирний житловий будинок надано не було, у КП "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" відсутні підстави для видачі технічних умов, внесення змін до них чи видачі додаткових умов.

Кріс того, відповідач зазначає, що в порушення п. 4.2. Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 190 від 27 червня 2008 року позивачем не була оплачена вартість послуг з надання технічних умов та не було укладено відповідний договір на виконання робіт, що також підтверджує безпідставність позовних вимог.

Ухвалою суду від 18.06.2018р. підготовче засідання у справі відкладено на "02" липня 2018 р. об 11:30.

19.06.2018р. від третьої особи до суду надійшла заява про ознайомлення з матеріалами справи.

18.06.2018р. від Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" до канцелярії суду за вх.№1303/18 надійшла зустрічна позовна заява (т.2 а.с.32-34), відповідно до якої останнє просить суд зобов'язати Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" виконати умови технічних умов №82/49к від 27.07.2015р. на проектування водопостачання та водовідведення жилого будинку № 4 по вул. Михайлівська (колишня назва - Радянська міліції) та виконати роботи з приведення будівництва, що здійснюються за адресою: м. Ізмаїл, вул. Михайлівська (колишня назва - Радянська міліції), 4, у відповідність до робочого проекту водопостачання та водовідведення жилого будинку №4 по вул. Михайлівській в м. Ізмаїл.

Ухвалою суду від 20.06.2018р. зустрічну позовну заяву Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" повернуто заявнику на підставі ч. 6 ст. 180 ГПК України, як таку, що подана з порушенням встановленого для пред'явлення зустрічної позовної заяви процесуального строку.

21.06.2018р. від позивача до суду надійшла заява про ознайомлення з матеріалами справи.

02.07.2018р. позивачем надано до суду відповідь на відзив (т.2 а.с.38-39), згідно якої останній зазначив, що власники квартир у будинку, що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, буд. 4, є асоційованими членами ОК "ЖБК "Наш Дворик", відтак у членів ОК "ЖБК "Наш Дворик" наявні права на житлові приміщення (квартири) у вищевказаному будинку, що також вбачається з копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У судовому засіданні 02.07.2018р. оголошено перерву до 13.07.2018р.

13.07.2018р. представником позивача було подано клопотання про продовження строку підготовчого провадження, яке мотивовано необхідністю подання додаткових доказів.

Ухвалою суду від 13.07.2018р. строк підготовчого провадження у справі №916/859/18 продовжено до 13.08.2018р.

Крім того у судовому засіданні 13.07.2018р. оголошено перерву до 08.08.2018р.

17.07.2018р. Комунальним підприємством "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" подано до суду заперечення на відповідь на відзив (т.2 а.с.111-113), згідно яких останнє наголосило на відсутності підтвердження належними та допустимими доказами наявності у ОК "ЖБК "Наш Дворик" права власності на багатоквартирний житловий будинок чи здавання будинку в експлуатацію.

При цьому, як вказує відповідач, той факт, що власники квартир у даному будинку є асоційованими членами ОК "ЖБК "Наш Дворик", а відтак у членів ОК "ЖБК "Наш Дворик" наявні права на житлові приміщення (квартири) у вищевказаному будинку, не підтверджує наявність у ОК "ЖБК "Наш Дворик" права власності на багатоквартирний житловий будинок № 4 по вул. Михайлівська в м. Ізмаїл чи факт здавання будинку в експлуатацію.

Більш того, як вказує відповідач, позивачем по справі взагалі не надано будь-яких доказів на підтвердження набуття ними статусу замовника в розумінні Правил № 190, при цьому питання щодо зміни технічних умов чи видачі додаткових умов може бути розглянуто за відповідною заявою ОК "ЖБК "Наш Дворик" після надання доказів на підтвердження набуття ОК "ЖБК "Наш Дворик" такого статусу.

Отже, за твердженням відповідача, наразі права ОК "ЖБК "Наш Дворик" не порушені, а тому відсутні підстави для задоволення їх позовних вимог.

02.08.2018р. позивачем до суду подано заяву про залучення до матеріалів справи договору суперфіцію від 22.09.2017р. та акту прийому-передачі земельної ділянки (т.2 а.с.118-124).

08.08.2018р. відповідачем подано до суду заяву про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №815/1915/18, за результатом розгляду якої буде вирішено питання щодо скасування державної реєстрації права власності на квартири у будинку №4, який розташований за адресою: м. Ізмаїл, вул. Михайлівська.

У судовому засіданні 08.08.2018р. судом оголошено перерву до 13.08.2018р.

13.08.2018р. позивачем подано до суду заперечення на заяву відповідача про зупинення провадження у справі (т.2 а.с.137-138), згідно якої останній зазначає, що ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" підтверджує свій статус споживача послуг водопостачання та водовідведення не тільки наявністю у його асоційованих членів права власності на квартири, які розташовані в будинку № 4 по вул. Михайлівська в м. Ізмаїл, а й наданими копіями договору від 22.09.2017 року між ОК "ЖБК "Наш Дворик" та ОСОБА_1 про надання права користування чужою земельною ділянкою для забудови та акту приймання-передачі земельної ділянки від 22.09.2017 року. Відтак, навіть за умови скасування державної реєстрації права власності на вказані квартири, не зникають підстави вважати ОК "ЖБК "Наш Дворик" належним споживачем послуг з водопостачання та водовідведення та обґрунтування позову.

Крім того, у судовому засіданні 13.08.2018р. третьої особою було надано заяву про залучення додаткових документів до матеріалів справи (т.2 а.с.139-143).

У судовому засіданні 13.08.2018р. судом було відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі, з огляду на відсутність обставин щодо об'єктивної неможливості розгляду даної справи до вирішення Одеським окружним адміністративним судом справи №815/1915/18.

Крім того, у вказаному судовому засіданні судом було закрито підготовче провадження у справі № 916/859/18 із призначенням справи до розгляду по суті в засіданні суду 13.08.2018р. після закінчення підготовчого судового засідання та оголошено перерву до 03.09.2018р.

У судовому засіданні 03.09.2018р. судом оголошено перерву до 06.09.2018р.

У судовому засіданні 06.09.2018р. ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд задовольнити позов.

Представники відповідача у судовому засіданні 06.09.2018р. проти позову заперечували з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

ОСОБА_1 у судовому засіданні 06.09.2018р. позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд задовольнити позов.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків:

Відповідно до ст.1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Завданням суду при здійсненні правосуддя в силу ст.2 Закону України "Про судоустрій та статус суддів" є, зокрема, захист гарантованих Конституцією України та законами, прав і законних інтересів юридичних осіб.

За змістом положень вищевказаних норм, правом на пред'явлення позову до господарського суду наділені, зокрема, юридичні особи, а суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист осіб, права і охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються.

Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з'ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.

При цьому, розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

Так, предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою посилання на належне йому право, юридичні факти, що призвели до порушення цього права, та правове обґрунтування необхідності його захисту.

Як свідчать матеріали справи, позовні вимоги Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" направлені на зобов'язання Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" видати позивачу технічні умови на підключення багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, буд. 4, до системи водопостачання та каналізації м. Ізмаїл, з огляду на безпідставну відмову останнього у вчиненні зазначених дій.

Відповідач в свою чергу, заперечуючи проти позову, зазначає, зокрема, про наявність чинних технічних умов, виданих третій особі, відсутність порушення прав Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик", з огляду на відсутність доказів, підтверджуючих набуття позивачем статусу замовника в розумінні правил №190, та відсутність доказів набуття позивачем права власності на багатоквартирний будинок, який знаходиться за адресою: м. Ізмаїл, вул. Михайлівська (Радянської міліції), 4.

Суд вважає за необхідне зазначити, що, виходячи з практики Європейського суду, зокрема із змісту п.42 рішення Бендерський проти України, згідно із принципом належного здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються.

За таких обставин, з урахуванням необхідності дослідження усіх обставин справи та надання правової оцінки правовідносинам сторін, а також усім доводам та зауваженням сторін, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних, розроблення проектної документації та проведення у необхідних випадках її експертизи, затвердження проектної документації, виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

Таким чином, першим (початковим) етапом будівництва є отримання замовником або проектувальником вихідних даних, основними складовими яких, згідно ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", є, зокрема, технічні умови .

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва (зокрема, щодо його водо-, тепло-, енергопостачання тощо) викладаються у технічних умовах; фізична та юридична особа, яка має намір щодо забудови своєї земельної ділянки , має право на одержання технічних умов згідно з поданою нею заявою на протязі 10 робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви.

Тобто в даному випадку можливість одержання технічних умов закон ставить в залежність від наявності земельної ділянки у користуванні чи власності та наявності наміру щодо забудови.

Як вбачається з інформації, що відображена у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (т.1 а.с.23-24), ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка, загальною площею 0,087 га, кадастровий номер 5110600000:006:0056, що розташована за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Радянської міліції, буд.4.

Як встановлено судом з матеріалів справи, 22.09.2017р. між ОСОБА_1 та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" укладено договір про надання права користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) (т.2 а.с.119-123), предметом якого є земельна ділянка, площа якої становить 0,087 га, цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), кадастровий номер 5110600000:006:0056, та яка знаходиться на території Одеської області за адресою: м. Ізмаїл, вул. Михайлівська (колишня Радянської міліції), земельна ділянка №4, щодо якої Суперфіціар передає Суперфіціарію права володіння та право цільового використання з метою добудови та введення в експлуатацію багатоквартирного (багатоповерхового) житлового будинку з об'єктами торгівлі, розташованого на вказаній земельній ділянці.

Відповідне речове право (суперфіцій) зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що внесено запис 23337435 (т.1 а.с.24).

Із зазначеного вбачається та жодним чином не спростовано, що саме Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" є тією особою, що має намір щодо забудови спірної земельної ділянки.

При цьому, аналіз наведених положень дозволяє зробити висновок, що встановлення технічних умов до інженерного забезпечення об'єкта будівництва (зокрема, щодо його водопостачання) є початковою стадією реалізації забудовником права на забудову земельної ділянки, саме за наслідками одержання яких здійснюється подальше проектування об'єкта будівництва, складається завдання на проектування, та в подальшому розроблення проектної документації.

Згідно до ч.6 ст.30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" склад, зміст, порядок надання технічних умов та порядок визначення вартості послуг з їх надання визначаються відповідними центральними органами виконавчої влади або державними колегіальними органами.

Так, правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27 червня 2008 року № 190 (далі - Правила №190), визначають порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України.

За змістом Правил №190 технічними умовами є комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам, зокрема щодо водопостачання, водовідведення.

При цьому, вказаними правилами також визначено, що замовником послуг з централізованого водопостачання та водовідведення є споживач або суб'єкт господарювання, який має намір здійснити будівництво або реконструкцію об'єкта будівництва (далі - об'єкт будівництва) з подальшим його приєднанням до систем централізованого водопостачання та водовідведення.

З урахуванням вищевказаних норм у сукупності, суд доходить висновку про необґрунтованість заперечень відповідача щодо відсутності у позивача відповідного статусу замовника, та, як наслідок, відсутність права звертатися до виробника послуг для отримання технічних умов.

Згідно з пунктом 4.1 розділу IV Правил №190 для приєднання до систем централізованого водопостачання та водовідведення замовнику таких послуг надаються технічні умови, форма яких наведена в додатку 1 до цих Правил.

Для одержання технічних умов замовник послуг з централізованого водопостачання та водовідведення подає до виробника таких послуг:

- заяву;

- опитувальний лист за формою згідно з додатком 2;

- ситуаційний план з визначенням місця розташування земельної ділянки на відповідній території.

Виробник послуг з централізованого водопостачання та водовідведення видає замовнику технічні умови згідно з поданою заявою протягом десяти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви.

Як встановлено судом, листом від 23.03.2018р. (т.1 а.с.39) ОК "ЖБК "Наш Дворик" звернулося до Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" з проханням видати технічні умови на підключення багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, будинок № 4, до системи водопостачання та каналізації м. Ізмаїл із наданням до своєї заяви визначених Правилами №190 документів на 44 аркушах.

У відповідь на свій лист від 23.03.2018р. ОК "ЖБК "Наш Дворик" отримало від Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" лист вих. № 435 від 03.04.2018р. (т.1 а.с.41) про відмову у видачі технічних умов на підключення багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, будинок № 4, до системи водопостачання та каналізації м. Ізмаїл, з вимогою від ОК "ЖБК "Наш Дворик" надати додаткові документи, зокрема план ділянки будівництва на геодезичній підоснові з нанесенням усіх підземних комунікацій, дозволу на будівництво об'єкта містобудування, опитувальний лист підписаний замовником і проектною організацією та повідомлено, що відповідне питання буде розглянуто після надання судового рішення по справі № 500/1938/16-ц про знесення самовільного будівництва за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, 4, що знаходиться на розгляді у касаційній інстанції.

ОК "ЖБК "Наш Дворик" повторно звернулося з листом вих. № 17/05 від 06.04.2018р. (т.1 а.с.40) до Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" з наданням плану ділянки будівництва з нанесенням усіх підземних комунікацій, опитувального листа та зазначенням про безпідставність відмови у видачі технічних умов на підключення багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, будинок № 4, до системи водопостачання та каналізації м. Ізмаїл, з зауваженням що по справі № 500/1938/16-ц існує рішення Апеляційного суду Одеської області від 17 серпня 2018 року про відмову у знесенні самовільного будівництва за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, 4, яке набрало законної сили, не скасовано, дію якого не зупинено і яке в силу ст. 384 ЦПК України набирає сили з моменту прийняття, а згідно 129 1 Конституції України є обов'язковим до виконання.

Разом з тим листом вих. № 500 від 13.04.2018р. (т.1 а.с.42) Комунальне підприємство "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" знову відмовило ОК "ЖБК "Наш Двори" у видачі технічних умов на підключення багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, будинок № 4, до системи водопостачання та каналізації м. Ізмаїла, зазначивши про необхідність надання, зокрема, копії дозволу на будівництво об'єкта містобудування.

Виходячи із системного взаємозв'язку вищезазначених нормативно-правових актів, суд зазначає про безпідставність вимог відповідача щодо надання додаткових документів, не передбачених Правилами №190, оскільки самі технічні умови, що повинні надаватися відповідачем відповідно до плану земельної ділянки та підземних комунікацій, потреб забудовника, вимог законодавства в подальшому є складовою частиною вихідних даних для оформлення проектної документації об'єкта будівництва .

Фактично стадія видачі технічних умов передує виконанню підготовчих і будівельних робіт. Отже видача технічних умов не може ставитися в залежність від наявності права власності на об'єкт будівництва або від наявності дозволу на виконання будівельних робіт.

Слід також зазначити, що згідно до Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011р. №466, яким визначено механізм набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт, роботами з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту є будівельні роботи.

Частиною 2 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що отримання замовником інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті, не вимагається.

Більш того, згідно до ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Дозвіл на виконання будівельних робіт видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Натомість матеріали справи не містять доказів віднесення спірного об'єкту будівництва до об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".

Суд також вважає безпідставним посилання відповідача у своєму листі за №435 від 03.04.2018р. на положення п. 9.5.20 Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995р. №30 , оскільки вказані правила встановлюють порядок технічної експлуатації систем і споруд водопостачання та водовідведення міст та інших населених пунктів України та є обов'язковими для всіх суб'єктів господарювання, у тому числі юридичних осіб, що здійснюють технічну експлуатацію систем водопостачання та водовідведення, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі - виробники).

При цьому, технічна експлуатація систем водопостачання та водовідведення здійснюється виробниками згідно із Водним кодексом України, Кодексом України про надра, законами України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про охорону праці", "Про житлово-комунальні послуги", іншими нормативно-правовими актами, а також державними будівельними нормами і правилами, державними санітарними нормами і правилами. За невиконання цих Правил відповідальними є виробники.

Натомість матеріали справи не містять жодних доказів, підтверджуючих, що ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" є виробником таких послуг.

Крім того, згідно до ст. 5 Закону України "Про природні монополії" встановлено, що до природних монополій належить, зокрема, надання послуг з водопостачання та водовідведення. Отже, здійснюючи господарську діяльність КП "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" займає монопольне (домінуюче) становище на ринку видачі технічних умов на приєднання об'єктів до комунальних водопроводів і каналізацій в територіальних межах своїх водопровідно-каналізаційних мереж.

Так, положеннями ст.23 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" встановлено права та обов'язки підприємства питного водопостачання та централізованого водовідведення, серед яких, зокрема, право надання дозволів і технічних умов на підключення споживачів до систем централізованого питного водопостачання та водовідведення.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, у відповідності до ч.5 ст.34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" контроль за виконанням підготовчих та будівельних робіт здійснюється відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю.

Отже із зазначеного випливає, що питання надання замовнику послуг дозволу на будівництво об'єкту містобудування та контролю за наявністю такого дозволу жодним чином не стосується функцій Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства".

При цьому, як вбачається з матеріалів справи, рішенням апеляційного суду Одеської області від 17.08.2017р. (т.1 а.с.43-49), встановлено факт того, що рішенням №33 та наказом №89 від 27.11.2015р. скасовано реєстрацію повідомлення про початок виконання робіт від 20.11.2014р. з будівництва житлового будинку, загальною площею 157,2 кв.м., гаражу, площею 24 кв.м., літньої кухні, площею 28 кв.м., за адресою: м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, будинок № 4, замовник ОСОБА_1

Також вказаним судом встановлено, що на даний час спірний об'єкт є самочинним будівництвом.

Разом з тим, положення ст. 39 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" не виключає можливість замовника будівництва після скасування права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, або декларації про готовність об'єкта до експлуатації повторно надіслати повідомлення або подати декларацію згідно з вимогами, встановленими законодавством.

При цьому, як вже було встановлено, контроль за надісланням повідомлення або подачею декларації жодним чином не входить до компетенції Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства".

Посилання відповідача на те, що відповідні технічні умови вже були видані ОСОБА_1, та те, що жодна особа не зверталася з вимогою про внесення змін до вказаних умов, також не приймається судом до уваги в якості підстави для відмови в задоволенні позовних вимог, оскільки системний аналіз вищевказаних норм законодавства говорить про те, що нормативне визначення дійсності технічних умов до завершення будівництва (ч.7 ст.30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності") спрямовано як раз на захист прав замовника, тобто фактично направлено на реалізацію принципу належного урядування.

Разом з тим, у даному випадку судом достеменно встановлена як наявність у замовника бажання отримати технічні умови для підключення багатоквартирного будинку, так і відповідне волевиявлення попереднього забудовника ОСОБА_1, який фактично передав право забудови.

При цьому діюче законодавство жодним чином не обмежує можливість отримання нових технічних умов, з огляду на встановлення факту наявності будівництва іншого об'єкту ніж того на який технічні умови видавались - багатоквартирного будинку.

Викладені у відзиві на позов посилання відповідача на можливість вирішення спору та усунення наявних перешкод для реалізації права у позасудовому порядку, не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що дії відповідача щодо відмови у видачі ОК "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик", за умови надання позивачем передбачених правилами №190 необхідних документів, суперечать закону та перешкоджають реалізації прав позивача на забудову земельної ділянки, що має наслідком задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Суд при цьому вказує, що викладені висновки суду жодним чином не позбавляють позивача обов'язку сплати кошти за видачу технічних умов та укладення відповідного договору (п.4.2 правил №190). Проте, як було встановлено судом, вчинення таких дій у будь-якому разі залежить від відповідних дій відповідача що видачі технічних умов.

З огляду на задоволення судом позовних вимог, витрати по сплаті судового збору, згідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача.

Керуючись ст.ст.129,232,233,236-238,240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Зобов'язати Комунальне підприємство "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Дмитрівська, буд. 65, код ЄДРПОУ 03350137) видати Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, буд. 4, код ЄДРПОУ 41604767) технічні умови на підключення багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, буд. №4 до системи водопостачання та каналізації м. Ізмаїл.

3. Стягнути з Комунального підприємства "Ізмаїльське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Дмитрівська, буд. 65, код ЄДРПОУ 03350137) на користь Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Наш Дворик" (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Михайлівська, буд. 4, код ЄДРПОУ 41604767) судовий збір у сумі 1 762 /одна тисяча сімсот шістдесят дві/ грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Одеського апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 17 вересня 2018 р.

Суддя Ю.М. Щавинська

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення06.09.2018
Оприлюднено18.09.2018
Номер документу76506439
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/859/18

Постанова від 14.03.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 31.01.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 05.12.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Ухвала від 19.11.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Ухвала від 24.10.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Рішення від 06.09.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 13.08.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 13.07.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 20.06.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 18.06.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні