ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/1029/18 10 год. 00 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Кисильової О.Й.,
при секретарі: Дудар Е.І.,
за участю: представника позивача - ОСОБА_1,
представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3В, ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК" Херсонський ливарний завод" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТПК "Херсонський ливарний завод" (далі - позивач, ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод") звернулося до суду із адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач, ГУ ДФС), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 01.03.2018 року № НОМЕР_1.
Ухвалою від 31.05.2018 року суддею Дмитрієвою О.О. у справі відкрито загальне позовне провадження, учасникам справи надано строк для подання заяв по суті, призначене підготовче судове засідання на 25.06.2018 року о 09:30 год.
25.06.2018 року підготовче судове засіданні відкладенн за клопотанням відповідача на 05.07.2018 року о 10:30 год. для надання додаткових доказів у справі.
05.07.2018 року підготовче судове засідання відкладене за клопотанням позивача для надання можливості ознайомлення з додатковими доказами по справі.
На підставі службової записки судді Дмитрієвої О.О. з метою дотримання принципу розумного строку розгляду даної справи та перебуванням судді у відпустці з 16.07.2018 року по 20.08.2018 року, відповідно до ч. 9 ст. 31 КАС України розпорядженням керівника апарату від 13.07.2018 року проведений повторний автоматизований розподіл справи №821/1029/18.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.07.2018 року справу розподілено судді Кисильовій О.Й.
Ухвалою від 16.07.2018 року суддею Кисильовою О.Й. справа прийнята до провадження, призначено проведення підготовчого засідання на 04.09.2018 року о 10:00 год.
Ухвалою від 04.09.2018 року закрите підготовче засідання, справа призначена до судового розгляду по суті на 18.09.2018 року о 10:00 год.
У судовому засіданні представник позивача обґрунтував позовні вимоги тим, що 12.02.2018 року ГУ ДФС у Херсонській області за результатами проведеної перевірки складений ОСОБА_5 № 30/21-22-14-06/35469414, відповідно до якого позивачем занижено суми позитивного значення різниці ПДВ на 1584212,00 грн. за березень - жовтень 2017 року. Відповідно до висновків контролюючого органу господарські операції позивача з контрагентами - ПП "Трайгон-Херсон-Південь", ТОВ "ОПТ-Капитал", ТОВ "Трейд-Економ", ПП "Добробут Трейд", ПП "Херсонбудстар" фактично не відбулися, тобто є нереальними, що підтверджується: відсутністю документів про придбання контрагентами товару, який був реалізований позивачу, відсутністю у постачальників власного чи орендованого майна, а у перевізника - власних транспортних засобів, порушенням правил перевезення, не придбаванням постачальниками товару у найближчих місяцях від його поставки, що підтверджується даними ЄРПН. На підставі ОСОБА_5 перевірки складено податкове повідомлення-рішення від 01.03.2018 року № НОМЕР_1, яким ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" збільшено суму грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на загальну суму 2376318,00 грн. Позивач не погоджується з посиланнями відповідача на нереальність господарських операцій та просить задовольнити адміністративний позов у повному обсязі, скасувавши сіпне ППР.
Представники відповідача у судовому засіданні заперечували проти задоволення позовних вимог, у зв'язку з безпідставністю та необґрунтованістю доводів позивача. Суду пояснили, що ГУ ДФС проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками: ПП "Трайгон-Херсон-Південь", ТОВ "ОПТ-Капитал", ТОВ "Трейд-Економ", ПП "Добробут Трейд", ПП "Херсонбудстар" подальшого використання, реалізації придбаних у контрагентів-постачальників ТМЦ, відображення здійснених фінансово-господарських операцій у податковій звітності", якою встановлено завищення позивачем податкового кредиту на суму ПДВ 1584212,00 грн., що призвело до заниження суми позитивного значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду на загальну суму ПДВ 1584212,00 грн. За результатами перевірки складено акт від 12.02.2018 року № 30/21-22-14-06/35469414 та винесено ППР на загальну суму 2376318,00 грн. Відповідач вважає висновки перевірки щодо нереальності господарських операцій позивача з контрагентами такими, що відповідають встановленим під час перевірки обставинам, які підтверджені дослідженими первинними документами та аналізом податкової звітності постачальників, відтак просять відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи та проаналізувавши положення чинного законодавства, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТПК" Херсонський ливарний завод", код ЄДРПОУ 35469414 зареєстроване 16.11.2007 року за № 14991020000009156 та розташоване за адресою: 73000, Херсонська область, Херсон, АДРЕСА_1. Товариство взяте на облік Херсонською ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області 16.11.2007 року за № 16477. Видами діяльності позивача є: лиття сталі (24.52, основний), лиття легких кольорових металів (24.53), лиття інших кольорових металів (24.54), неспеціалізована оптова торгівля (46.90), роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціальних магазинах (47.79).
09.02.2018 року Головним управлінням ДФС у Херсонській області на підставі наказу про проведення перевірки від 26.01.2018 року № 137, який 29.01.2018 року вручено головному бухгалтеру Товариства ОСОБА_6, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Торгівельно-промислова компанія "Херсонський Ливарний Завод" (код 35469414) з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками: ПП "Трайгон-Херсон-Південь" (код 40852132) у лютому-березні 2017 року, ТОВ "ОПТ-Капитал" (код 40974412) у квітні, вересні, жовтні 2017 року, ТОВ "Трейд-Економ" (код 41169139) у квітні-жовтні 2017 року, ПП "Добробут Трейд" (код 40408526), ПП "Херсонбудстар" (код 40957703) у вересні 2017 року, подальшого використання, реалізації придбаних у контрагентів-постачальників товарно-матеріальних цінностей, відображення здійснених фінансово-господарських операцій у податковій звітності.
12.02.2018 року за результатами перевірки складено ОСОБА_5 № 30/21-22-14-04/35469414 (далі - ОСОБА_5 № 30), яким встановлені порушення ТОВ "ТПК" Херсонський Ливарний Завод" п. 44.1, п.44.6 ст. 44, пп.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198 Податкового Кодексу України за період з 01.02.2017 року по 31.10.2017 року, а саме: завищено податковий кредит на загальну суму ПДВ 1 584 212,00 грн., що призвело до заниження суми позитивного значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (ряд.18) на загальну суму ПДВ 1 584 212 грн. в т.ч: - у березні 2017 року на суму 68140 грн.; - у квітні 2017 року на суму 183446 грн.; - у травні 2017 року на суму 142293 грн.; - у червні 2017 року на суму 190930 грн.; - у липні 2017 року на суму 70997 грн.; - у серпні 2017 року на суму 313091 грн.; - у вересні 2017 року на суму 348897 грн.; - у жовтні 2017 року на суму 266416 грн.
На підставі висновків ОСОБА_5 № 30 відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 01.03.2018 року № НОМЕР_1, яким збільшив ТОВ "ТПК" Херсонський ливарний завод" грошове зобов'язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на загальну суму 2376318,00 грн. (основне зобов'язання - 1584212,00 грн., штрафні санкції - 792106,00 грн.).
Позивач вважає прийняте ППР таким, що суперечить вимогам чинного податкового законодавства, а тому звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи оцінку законності спірного ППР, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.
Щодо господарських операцій між позивачем та ПП "Трайгон-Херсон-Південь" судом встановлено наступне.
01.02.2017 року між ПП "Трайгон-Херсон-Південь" (Продавець) та ТОВ "ТПК" Херсонський ливарний завод" (Покупець) укладений договір поставки № 01/02-06, відповідно до якого Продавець зобов'язався поставити Покупцю матеріали для ливарного виробництва, а саме: чавун переробний ПЛ, чавун ливарний Л, ферросиліцій, сілікокальцій, феромарганець та інші матеріали.
Відповідно до п.п. 2.1 - 2.3 вказаного Договору ціна товару договірна та спочатку визначається Продавцем, виходячи з цін, що склалися на ринку на момент укладання договору і узгоджується Продавцем. Оплата здійснюється у розмірі 100 % протягом 30 календарних днів з моменту відвантаження товару. Транспортні витрати здійснюються за рахунок Продавця. Асортимент, кількість і ціна товару узгоджується заздалегідь письмово, шляхом подачі заявки факсом або в усній формі по телефону і супроводжується випискою рахунка продавця. Фактичні об'єми товару і сума постачання вказуються у видаткових накладних та ТТН, які є складовою і невід'ємною частиною Договору (п.п.1.2, 1.3 Договору). Датою постачання товару вважається дата, вказана у видаткових накладних та ТТН.
На підтвердження реалізації вказаного договору позивачем надано суду наступні первинні документи: рахунок-фактуру від 22.03.2017 року № СФ-0000078 на суму 408840,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 22.03.2017 року № РН-0000061 на суму 408840,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 22.03.2017 року № ТХ-0000061, відповідно до якої автомобільний перевізник ПП "А-Оптторгсервіс", водій ОСОБА_7 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. 10 Східна, 39 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трайгон-Херсон-Південь" зареєструвало податкову накладну від 22.03.2017 року № 24.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун ливарний Л- 1, 2 у кількості 37,5 т вартістю 281250,00 грн., сплав алюмінієвий АП ГОСТ 26251-84 - 460 кг вартістю 26450,00 грн. та лінгосульфонат порошкоподібний 2000 кг 33000,00 грн.
Крім того, на виконання договору від 01.02.2017 року № 01/02-06 позивачем надано: рахунок-фактуру від 27.02.2017 року № СФ -0000047 на суму 380832,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 27.02.2017 року № РН-0000027 на суму 380832,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 27.02.2017 року № 27, відповідно до якої автомобільний перевізник ПП "А-Оптторгсервіс", водій ОСОБА_7 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. 10 Східна, 39 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трайгон-Херсон-Південь" зареєструвало податкову накладну від 27.02.2017 року № 30.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ 2 у кількості 37,750 т вартістю 262362,50 грн., сплав алюмінієвий АП ГОСТ 26251-84 - 300 кг вартістю 17499,00 грн. та сплав цинковий ЦП ГОСТ 26251-84 - 450 кг - 37498,50 грн.
Також позивачем надано виписку з банківського рахунку ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" за період з 01.03.2017 року до 10.05.2017 року, згідно якої Товариством здійснено проплати на р/р контрагента 2600931203101, згідно договору від 01.02.2017 року № 01/02-06 на загальну суму 789672,00 грн., що, як встановлено судом, відповідає сумі товару, поставленого 27.02.2017 року та 22.03.2017 року.
03.04.2017 року між ТОВ "ОПТ-Капітал" (Продавець) та ТОВ "ТПК" Херсонський ливарний завод" (Покупець) укладений договір поставки № 030417/1, за умовами якого Продавець зобов'язався поставити Покупцю матеріали для ливарного виробництва, а саме: чавун переробний ПЛ2, чавун ливарний Л-1, 2, ферросиліцій, сілікокальцій, ферромарганець та інші матеріали.
Відповідно до п.п. 2.1 - 2.3 вказаного Договору ціна товару договірна та спочатку визначається Продавцем, виходячи з цін, що склалися на ринку на момент укладання договору і узгоджується продавцем. Оплата здійснюється у розмірі 100 % протягом 30 календарних днів з моменту відвантаження товару. Транспортні витрати здійснюються за рахунок Продавця. Асортимент, кількість і ціна товару узгоджується заздалегідь письмово, шляхом подачі заявки факсом або в усній формі по телефону і супроводжується випискою рахунка продавця. Фактичні об'єми товару і сума постачання вказуються у видаткових накладних та ТТН, які є складовою і невід'ємною частиною Договору (п.п. 1.2, 1.3 Договору). Датою постачання товару вважається дата, вказана у видаткових накладних та ТТН.
На підтвердження виконання умов вказаного договору позивач надав наступні первинні документи:
1) рахунок-фактуру від 20.04.2017 року № СФ-0000083 на суму 496992,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 20.04.2017 року № РН-0000059 на суму 496992,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 20.04.2017 року № 59, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "ОПТ-Капітал" зареєструвало податкову накладну від 20.04.2017 року № 70.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: феросиліцій ФС-45 у кількості - 3,200 т вартістю 70400,00 грн., феромарганець ФМН-78 у кількості - 2 т вартістю 70000,00 грн., сілікокальцій СК-30 у кількості - 0,400 т вартістю 19200,00 грн., чавун переробний ПЛ2 у кількості - 34,080 т вартістю 238560,00 грн., дріб сталева лита поліпшена ДСЛУ 1,8 мм ГОСТ 11964-81 у кількості - 1 т вартістю 16000,00 грн.
2) рахунок-фактуру від 05.09.2017 року № СФ-0000273 на суму 442632,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 05.09.2017 року № РН-0000177 на суму 442632,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 22.09.2017 року № ОК-0000178, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "ОПТ-Капітал" зареєструвало податкову накладну від 05.09.2017 року № 13.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний Л - 1, 2 у кількості 28,400 т вартістю 261280,00 грн., сілікокальцій СК-30 - 0,700 т вартістю 33600,00 грн. лігносульфонат порошкоподібний - 2280,00 кг - 37620,00 грн., дріб сталева лита поліпшена ДСЛУ 1,8 мм ГОСТ 11964-81 у кількості - 1 т вартістю 16200,00 грн., фенолоальдегідна смола SQJ610 - 480 кг - 20160,00 грн.
3) рахунок-фактуру від 22.09.2017 року № СФ-0000309 на суму 538824,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 22.09.2017 року № РН-0000188 на суму 538824,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 22.09.2017 року № ОК-0000178, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_9 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "ОПТ-Капітал" зареєструвало податкову накладну від 22.09.2017 року № 47.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ 2 у кількості 32,600 т вартістю 299920,00 грн., сілікокальцій СК-30 - 1 т вартістю 50000,00 грн. та феромарганець ФМН-78 - 1 т - 37000,00 грн., ферохром Фх-800 -850 кг - 39100 грн., ферросіліцій ФС-45 - 1 т - 23000,00 грн.
4) рахунок-фактуру від 10.10.2017 року № СФ-0000340 на суму 268296,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 10.10.2017 року № РН-0000211 на суму 268296,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 10.10.2017 року № ОК-0000211, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_9 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. вул. Суботи, 38- м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "ОПТ-Капітал" зареєструвало податкову накладну від 10.10.2017 року № 13.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: феромарганець ФМН-78 - 1 т - 37000,00 грн., ферохром Фх-800 - 1890 кг - 86940 грн., ферросіліцій ФС-45 - 2 т - 46000,00 грн., сплав алюмінієвий АП ГОСТ 26251-84 - 30 кг, - 18000,00 грн., сплав цинковий ЦП ГОСТ 26251-84 - 200 кг - 15000,00 грн., фенолоальдегідна смола SQJ610 - 480 кг - 20640 грн.
5) рахунок-фактуру від 20.10.2017 року № СФ-0000364 на суму 383160,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 20.10.2017 року № РН-0000226 на суму 383160,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 20.10.2017 року № ОК-0000226, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_9 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "ОПТ-Капітал" зареєструвало податкову накладну від 20.10.2017 року № 37.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний Л - 1, 2 у кількості 28,400 т вартістю 269800,00 грн., лігносульфонат порошкоподібний - 3000,00 кг - 49500,00 грн.
6) рахунок-фактуру від 24.10.2017 року № СФ-0000366 на суму 358800,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 24.10.2017 року № РН-0000228 на суму 358800,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 24.10.2017 року № ОК-0000228, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_9 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "ОПТ-Капітал" зареєструвало податкову накладну від 24.10.2017 року № 41.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю чавун переробний ПЛ2 у кількості 32,500 т вартістю 299000,00 грн.
Також позивачем надано виписку з банківського рахунку ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" за період з 02.06.2017 року по 05.12.2017 року, згідно якої здійснено переведення коштів на р/р контрагента 26001010034972, 2600131335101 на виконання договору від 03.04.2017 року № 030417/1.
10.04.2017 року між ТОВ "Трейд-Економ" (Продавець) та ТОВ "ТПК" Херсонський ливарний завод" (Покупець) укладений договір поставки № 48, відповідно до якого Продавець зобов'язався поставити Покупцю матеріали для ливарного виробництва, а саме: чавун переробний ПЛ2, чавун ливарний Л-1, 2, ферросиліцій, сілікокальцій, ферромарганець та інші матеріали.
Відповідно до п.п. 2.1 - 2.3 вказаного Договору ціна товару договірна та спочатку визначається Продавцем, виходячи з цін, що склалися на ринку на момент укладання договору і узгоджується Продавцем. Оплата здійснюється у розмірі 100 % протягом 30 календарних днів з моменту відвантаження товару. Транспортні витрати здійснюються за рахунок продавця. Асортимент, кількість і ціна товару узгоджується заздалегідь письмово, шляхом подачі заявки факсом або в усній формі по телефону і супроводжується випискою рахунка продавця. Фактичні об'єми товару і сума постачання вказуються у видаткових накладних та ТТН, які є складовою і невід'ємною частиною Договору (п.п. 1.2, 1.3 Договору). Датою постачання товару вважається дата, вказана у видаткових накладних та ТТН.
На підтвердження виконання вказаного договору позивачем надано суду наступні первинні документи:
1) рахунок-фактуру від 27.04.2017 року № СФ-0000032 на суму 350100,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 27.04.2017 року № РН-0000016 на суму 350100,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 27.04.2017 року № ОК-0000016, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 27.04.2017 року № 19.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун ливарний Л-1, 2 у кількості 38,900 т, вартістю 291750,00 грн.
2) рахунок-фактуру від 28.04.2017 року № СФ-0000024 на суму 368874,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 28.04.2017 року № РН-0000012 на суму 368874,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 28.04.2017 року № ОК-0000012, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 28.04.2017 року № 21.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 у кількості 37,950 т, вартістю 307395,00 грн.
3) рахунок-фактуру від 13.05.2017 року № СФ-0000050 на суму 437646,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 13.05.2017 року № РН-0000035 на суму 437646,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 13.05.2017 року № ТЕ-0000035, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив доставку вантажу на адресу: м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 13.05.2017 року № 21.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун ливарний Л-1, 2 у кількості 36,460 т, вартістю 291680,00 грн., лігносульфонат порошкоподібний - 1050 кг - 17325,00 грн., дріб сталева лита поліпшена ДСЛУ 1,8 мм ГОСТ 11964-81 - 1 т - 16300,00 грн., ферохром Фх-800 - 985 кг - 39400,00 грн.
4) рахунок-фактуру від 12.06.2017 року № СФ-0000157 на суму 493656,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 12.06.2017 року № РН-0000132 на суму 493656,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 12.06.2017 року № ТЕ-0000132, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 12.06.2017 року № 33.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 у кількості 33,800 т, вартістю 273780,00 грн., сілікокальцій СК-30 - 0,400 т, 19200,00 грн., ферромарганець ФМН-78 - 2 т - 70000,00 грн., ферросіліцій ФС-45 - 2,200 т - 48400 грн.
5) рахунок-фактуру від 16.06.2017 року № СФ-0000159 на суму 448110,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 16.06.2017 року № РН-0000133 на суму 448110,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 16.06.2017 року № ТЕ-0000133, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 16.06.2017 року № 45.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 у кількості 36,700 т, вартістю 297270,00 грн., фенолоальдегідна смола SQJ610 - 480 кг - 20280,00 грн., лігносульфонат порошкоподібний - 1350 кг - 22275,00 грн., ферохром Фх-800 - 840 кг - 33600,00 грн.
6) рахунок-фактуру від 28.07.2017 року № СФ-0000236 на суму 230520,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 28.07.2017 року № РН-0000198 на суму 230520,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 28.07.2017 року № ТЕ-0000198, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 28.07.2017 року № 40.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 у кількості 22,600 т, вартістю 192100,00 грн.
7) рахунок-фактуру від 10.08.2017 року № СФ-0000272 на суму 610341,60 грн. з ПДВ, видаткові накладні від 10.08.2017 року: № РН-0000226, № РН-0000227 на суму 262140,00 грн. та 348201,60 грн. з ПДВ, відповідно, товарно-транспортна накладна від 10.08.2017 року № ТЕ-0000226, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкові накладні від 10.08.2017 року № 20, № 21.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун ливарний Л - 1, 2 у кількості 31,540 т, вартістю 290168,00 грн., ферросиліцій ФС-45 у кількості - 3 т вартістю 66000,00 грн., ферромарганець ФМН-78 у кількості - 1 т вартістю без ПДВ 35000,00 грн., сілікокальцій СК-30 у кількості - 0,300 т вартістю 14400,00 грн., лігносульфонат порошкоподібний - 1260 кг - 20790,00 грн., дріб сталева лита поліпшена ДСЛУ 1,8 мм ГОСТ 11964-81- 1 т - 16200,00 грн., фенолоальдегідна смола SQJ610 - 480 кг - 20160 грн., ферохром Фх-800 - 1020 кг - 45900 грн.
8) рахунок-фактуру від 15.08.2017 року № СФ-0000279 на суму 417960,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 15.08.2017 року № РН-0000234 на суму 417960,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 15.08.2017 року № ТЕ-0000234, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 15.08.2017 року № 31.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 у кількості 38,700 т, вартістю без ПДВ 348300,00 грн.
9) рахунок-фактуру від 22.08.2017 року № СФ-0000290 на суму 398520,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 22.08.2017 року № РН-0000245 на суму 398520,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 22.08.2017 року № ТЕ-0000245, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 22.08.2017 року № 42.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 у кількості 36,900 т, вартістю без ПДВ 332100,00 грн.
10) рахунок-фактуру від 28.08.2017 року № СФ-0000311 на суму 393993,60 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 28.08.2017 року № РН-0000263 на суму 393993,60 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 28.08.2017 року № ТЕ-0000263, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 28.08.2017 року № 36.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун ливарний Л - 1, 2 у кількості 31,540 т, вартістю без ПДВ 290168,00 грн., фенолоальдегідна смола SQJ610 - 480 кг - 20160,00 грн., ферохром Фх-800 - 400 кг - 18000,00 грн.
11) рахунок-фактуру від 30.08.2017 року № СФ-0000321 на суму 362880,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 30.08.2017 року № РН-0000276 на суму 362880,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 30.08.2017 року № ТЕ-0000276, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_8 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 30.08.2017 року № 74.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 у кількості 33,600 т, вартістю без ПДВ 302400,00 грн.
12) рахунок-фактуру від 08.09.2017 року № СФ-0000344 на суму 316272,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 08.09.2017 року № РН-0000297 на суму 316272,00 грн. з ПДВ, відповідно, товарно-транспортна накладна від 08.09.2017 року № ТЕ-0000297, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_9 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 08.09.2017 року № 21.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: ферросиліцій ФС-45 у кількості - 3 т вартістю 66000,00 грн., ферромарганець ФМН-78 у кількості - 1 т вартістю без ПДВ 35000,00 грн., ферохром Фх-800 - 1020 кг - 45900 грн., сплав алюмінієвий АП ГОСТ 26251-84 - 2 т - 116660,00 грн.
13) рахунок-фактуру від 11.09.2017 року № СФ-0000347 на суму 282624,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 11.09.2017 року № РН-0000300 на суму 282624,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 11.09.2017 року № ТЕ-0000300, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_9 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 11.09.2017 року № 26.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун ливарний Л - 1, 2 у кількості 25,600 т, вартістю без ПДВ 235520,00 грн.
14) рахунок-фактуру від 13.10.2017 року № СФ-0000435 на суму 392352,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 13.10.2017 року № РН-0000373 на суму 392352,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортна накладна від 13.10.2017 року № ТЕ-0000373, автомобільний перевізник ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_9 здійснив перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкову накладну від 13.10.2017 року № 42.
Відповідно до вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 - у кількості 33,800 т, вартістю без ПДВ 310960,00 грн., дріб сталева лита поліпшена ДСЛУ 1,8 мм ГОСТ 11964-81 - 1 т - 16000,00 грн.
Згідно виписки з банківського рахунку ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" за період з 02.06.2017 року по 05.12.2017 року здійснено переведення коштів на р/р контрагента 26007014997801, 2600931285901 згідно договору від 10.04.2017 року № 48.
Крім того, позивачем надано суду первинну документацію на підтвердження господарських операцій з контрагентом - ПП "Добробуд Трейд", а саме: рахунок-фактуру від 07.09.2017 року № СФ-0000524 на суму 309072,00 грн. з ПДВ, видаткові накладні від 07.09.2017 року № РН-0000286 на суму 169200,00 грн. з ПДВ та № РН-0000287 на суму 139872,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортні накладні від 07.09.2017 року: № ВТ-0000042, № ВТ-0000047 відповідно до яких автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_10, водій ОСОБА_11 здійснював перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Комунарів, 9 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Трейд-Економ" зареєструвало податкові накладні від 07.09.2017 року № 42, 47.
На підставі вказаних документів, Продавець поставив Покупцю вантаж: чавун ливарний - у загальній кількості 27,400 т, вартістю без ПДВ 257560,00 грн.
Згідно роздруківки з банківського рахунку ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" за період з 24.10.2017 року по 31.10.2017 року здійснено переведення коштів на р/р контрагента 2600431113401, на загальну суму 309072,00 грн., що, як встановлено судом, відповідає сумі товару, поставленого ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" 07.09.2017 року.
Також суду надано первинну документацію по господарським відносинам ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" та ПП "Херсонбудстар", а саме: рахунок-фактуру від 25.09.2017 року № СФ-0000393 на суму 413976,00 грн. з ПДВ, видаткову накладну від 25.09.2017 року № РН-0000050 на суму 413976,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортну накладну від 25.09.2017 року № 25/09 відповідно до якої продавець ПП "Херсонбудстар", водій ОСОБА_5 здійснював перевезення за маршрутом: м. Херсон, вул. Миколи Суботи, 38 - м. Херсон, вул. 50 річчя утворення СРСР. На підставі здійснення господарської операції ПП "Херсонбудстар" зареєструвало податкову накладну від 25.09.2017 року № 63.
На підставі вказаних документів, продавець - ПП "Херсонбудстар" поставив покупцю вантаж: чавун переробний ПЛ2 - кількістю 29,400 т, вартістю без ПДВ 270480,00 грн., ферросіліцій ФС-45 - 1т - 22000,00грн., феромарганець ФМН-78 -1,500т - 52500,00 грн.
Згідно роздруківки з банківського рахунку ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" за період з 21.07.2017 року по 19.10.2017 року здійснено переведення коштів на р/р контрагента 2600531221701, на загальну суму 413,976,00 грн., що, як встановлено судом, відповідає сумі товару, поставленого ТОВ "ТПК "Херсонський Ливарний завод" 25.09.2017 року.
Також на підтвердження реальності вищевказаних господарських операцій позивачем надано суду докази подальшого використання придбаного товару у зазначених контрагентів у власному виробництві - акти списання ТМЦ: за лютий 2017 року про використання 169549,00 кг шихтових матеріалів, від 28.02.2017 року № СпТ-000010 на суму 950792,95 грн., від 28.02.2017 року № СпТ-000011 на суму 107265,38 грн., від 31.03.2017 року № СпТ-000021 на суму 59313,12 грн., за березень 2017 року про використання 170904 кг шихтових матеріалів, від 31.03.2017 року № СпТ-000020 на суму 1030102,55 грн., від 31.03.2017 року № СпТ-000022, за квітень 2017 року про використання 127872 кг шихтових матеріалів, від 30.04.2017 року № СпТ-000032 на суму 166850,80 грн., від 30.04.2017 року № СпТ-000030 на суму 778738,28 грн., від 30.04.2017 року № СпТ-000031 на суму 7020,49 грн., за травень 2017 року про використання 173509 кг шихтових матеріалів, від 31.05.2017 року № СпТ-000042 на суму 184837,45 грн., від 31.05.2017 року № СпТ-000040 на суму 1108136,00 грн., від31.05.2017 року № СпТ-000041 на суму 15683,90 грн.,за червень 2017 року про використання 97760 кг шихтових матеріалів, від 30.06.2017 року № СпТ-000050 на суму 651720,30 грн., від 30.06.2017 року № СпТ-000022145877,20 грн., від 30.06.2017 року № СпТ-000053 на суму 8782,75 грн., за липень 2017 року про використання 134639 кг шихтових матеріалів, від 31.07.2017 року № СпТ-000067 на суму 931693,37 грн., від 31.07.2017 року № СпТ-000068 на суму 179549,61 грн., за серпень 2017 року про використання 144215 кг шихтових матеріалів, від 31.08.2017 року № СпТ-000077 на суму 8462,25 грн., від 31.08.2017 року № СпТ-000078 на суму 1040128,29 грн., від 31.08.2017 року № СпТ-000073 на суму 291230,00 грн., за вересень 2017 року про використання 190222,20 кг шихтових матеріалів, від 29.09.2017 року № СпТ-000085 на суму 125136,00 грн., від 29.09.2017 року № СпТ-000088 на суму 1404901,00 грн., від 29.09.2017 року № СпТ-000080 на суму 261454,33 грн., за жовтень 2017 року про використання 144966 кг шихтових матеріалів, за 31.10.2017 року № СпТ-000098 на суму 1085439,34 грн., від 31.10.2017 року № СпТ-000096 на суму 190936,15 грн.,від 31.10.2017 року № СпТ-000097 на суму 14640,00 грн.
Судом досліджено надану позивачем копію Журналу обліку надходження ТМЦ на склад ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод", що розпочата 01.01.2013 року, що підтверджує надходження зазначених в первинній документації ТМЦ.
Натомість, відповідно до ОСОБА_5 перевірки № 30 стосовно господарських відносин з зазначеними контрагентами податковий орган зазначає, що у ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" відсутні документи, які підтверджують якість отриманих товарів; відповідно до наданих до перевірки товарно-транспортних накладних, пункти навантаження вищевказаного товару не є податковими адресами контрагентів; згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно встановлено, що у контрагентів відсутнє власне або орендоване нерухоме майно, земельні ділянки; згідно інформації, яка міститься в ЄРПН встановлено, що контрагенти протягом відповідного періоду не документували придбання послуг з оренди складських приміщень; також, відповідно до наданих до перевірки товарно-транспортних накладних, автоперевізниками товару виступають суб'єкти господарювання, в яких відсутні основні засоби, що підтверджено фінансовим звітом суб'єкта малого підприємства. Автомобілі деяких контрагентів, які здійснювали вантажні перевезення належать ОСОБА_12, який не має ніякого відношення до даних перевезень; автомобілі перевізників, які зазначені у ТТН не мали змоги здійснювати вказані перевезення так, як не предназначені для перевезень небезпечного вантажу. За висновками контролюючого органу дані обставини свідчать про неможливість підтвердження транспортування даного товару. Відповідач у ОСОБА_5 № 30 зазначає, що контрагенти у податкових накладних товар зазначають з кодами УКТ ЗЕД, однак не здійснювали імпорт товару та не ввозили його на митну територію України. Також, згідно бази даних ЄРПН контрагенти не здійснювали і придбання товару протягом 2017 року, який в подальшому реалізовано ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод". Відтак, не можливо підтвердити постачання вказаних товарів від контрагентів до позивача.
Слід відмітити, що контролюючим органом в ОСОБА_5 № 30 не наведено жодних зауважень щодо бухгалтерської документації, складеної за результатами проведених господарських операцій, окрім недоліків, які містяться в ТТН, а саме: відсутність печатки-перевізника, який має статус фізичної особи-підприємця.
Суд зазначає, що для фізичних осіб-підприємців дана вимога не є обов'язковою, відтак не вважає зазначене недоліками ТТН.
Надаючи оцінку обґрунтованості доводів позивача про незаконність оскаржуваного ППР, суд застосовує наступні положення законодавства.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" одним із принципів бухгалтерського обліку є принцип превалювання сутності над формою, відповідно до якого операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.
Таким чином, недоліки первинної бухгалтерської документації не можуть бути належним та допустимим доказом порушення суб'єктом господарювання податкового законодавства, оскільки формальні помилки та неточності в первинних документах не можуть свідчити про відсутність реального вчинення господарських операцій.
Формальні недоліки в первинних документах, а також недоліки, зумовлені дефектами правового статусу особи, що їх видала, повинні оцінюватися у сукупності з іншими обставинами справи. Перевагу варто надавати реальності здійснення господарської операції та її економічному змісту, а не оформленню такої операції.
Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 15.05.2018 року у справі № 870/9721/12, у постанові від 27.02.2018 року у справі № 813/1766/17.
Щодо доводів податкового органу про нереальність господарських операцій між позивачем та його контрагентами-постачальниками через відсутність у останніх власного або орендованого нерухоме майно, земельної ділянки та працівників, які перебували у трудових відносинах з цим контрагентом, а також придбання ним відмінного від реалізованого товару позивачу, суд звертає увагу на те, що в постанові від 12.04.2018 року у справі № 805/4710/16а Верховний Суд вказав, що відсутність достатньої кількості трудових ресурсів у контрагента, так само як і сертифікатів якості на поставлений товар, а тим паче взаємовідносини контрагента з іншими суб'єктами господарювання, не свідчить про нереальність господарської операції за умови підтвердження її належними первинними документами бухгалтерського та податкового обліку.
Таким чином, судом встановлено, що факти придбання товарів та оплати їх вартості підтверджується документально, господарські операції належним чином відображені у бухгалтерському обліку позивача та податковій звітності.
Довести правомірність своїх дій чи бездіяльності відповідно до принципу офіційності в адміністративному судочинстві зобов'язаний суб'єкт владних повноважень.
Разом з тим відповідно до принципу змагальності суб'єкт господарювання зобов'язаний заперечувати проти доводів суб'єкта владних повноважень.
Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом України у постанові від 22 вересня 2015 року у справі № 21-1359а15.
Суд зауважує, що первинні документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції.
Позивачем в ході перевірки надано відповідачу всі первинні документи, якими підтверджується виконання господарських операцій по спірним угодам, зокрема договори, податкові та видаткові накладні, які мають всі необхідні реквізити первинного документу бухгалтерського обліку, обов'язковість яких встановлена ч. 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та звітність в Україні" та п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку № 88 від 24.05.1995 року.
Абзацом 9 частини 2 статті 9 "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 року № 996-XIV (далі-Закон № 996-XIV) передбачено, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Крім того, податковий орган в ОСОБА_5 № 30 зазначає, що згідно інформації, яка міститься в ЄРПН встановлено, що контрагенти протягом 2017 року не документували придбання товару, яке позивач в свою чергу придбав у них. Відтак, встановлено невідповідність у номенклатурі придбаних та реалізованих товарів, не встановлено походження реалізованого вищевказаного товару на адресу контрагента-покупця ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод", що свідчить лише про документальне оформлення господарських операцій без фактичного їх здійснення від контрагентів-постачальників.
Суд не приймає до уваги вказаний довід відповідача, оскільки продукція, отримана позивачем внаслідок господарської операції, не є такою, що може швидко псуватися, однак контролюючим органом проведено перевірку придбання товару лише за період 2017 року, не дослідивши при цьому джерело його походження у більш ранніх періодах.
Варто відмітити, що господарська діяльність контрагентів позивача відповідачем не перевірялась, зустрічні перевірки проведені не були, аналіз господарьскої діяльності контрагенів позивача, що викладений в ОСОБА_5 № 30, сформований на підставі даних ЄРПН та АС "Податковий блок". Дані обставини не заперечувались представниками відповідача у судовому засіданні, відтак суд не приймає доводи відповідача щодо неможливості встановити факт придбання контрагентами-постачальниками товару, який був реалізований позивачу.
За статтею 1 та частиною першою статті 9 Закону № 996-XIV первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Ці документи є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій; вони фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис, аналог власноручного підпису або підпис, прирівняний до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис", або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Відповідно до пункту 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за № 168/704 (далі - Положення) первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів. Пунктом 2.4 Положення передбачено, що первинні документи повинні мати такі обов'язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Залежно від характеру операції та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені додаткові реквізити: ідентифікаційний код підприємства, установи з Державного реєстру, номер документа, підстава для здійснення операцій, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача тощо.
Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що первинний документ згідно з цим визначенням містить дві обов'язкові ознаки: він має містити відомості про господарську операцію і підтверджувати її реальне (фактичне) здійснення. Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків, а здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку. Тобто для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.
Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов'язкова ознака господарської операції кореспондується з нормами Податкового кодексу України.
Податкове законодавство України не ставить в залежність податковий облік (стан) певного платника податку від інших осіб, від фактичної сплати контрагентом податку до бюджету, від перебування постачальника за юридичною адресою, а також від його господарських та виробничих можливостей. Питання віднесення певних сум податку на додану вартість до податкового кредиту поширюється виключно на окремо взятого платника та не залежить від розрахунків з бюджетом третіх осіб.
У платника податків відсутній обов'язок перевіряти безпосереднього контрагента на предмет виконання ним вимог податкового законодавства та його безпосередню наявність за місцезнаходженням перед тим, як відносити відповідні суми податку на додану вартість до податкового кредиту.
Аналогічна правова позиція викладена в рішеннях Вищого адміністративного суду України та Верховного Суду України, зокрема, у справі К/800/12536/15 та №К/800/39823/13.
Щодо посилань податкового органу на неможливість підтвердити факт придбання контрагентами-постачальниками позивача товарів, що реалізовані останньому, слід зазначити, що вказаних висновків контролюючий орган дійшов за результатами аналізу податкових програм, жодних інших дій, як-то проведення перевірок, на встановлення фактів придбання ними цих товарів, Головним управлінням ДФС у Херсонській області не вчинено.
Неприпустимість притягнення до відповідальності однієї компанії, у випадку за неправомірні дії іншої компанії підтверджується практикою Європейського суду з прав людини. Так, в пункті 71 рішення у справі "Булвес" АД проти Болгарії" Європейського суду з прав людини дійшов такого висновку: "...Суд вважає, що компанія-заявник не повинна нести відповідальність за наслідки невиконання постачальником його обов'язків щодо своєчасного декларування податку на додану вартість і, як наслідок, сплачувати податок на додану вартість повторно разом із пенею. Суд вважає, що такі вимоги прирівнюються до надзвичайного обтяження для компанії-заявника, що порушило справедливий баланс, який повинен був підтримуватися між вимогами загальних інтересів та вимогами захисту права власності". Отже, Європейський суд з прав людини чітко визначає правило індивідуальної відповідальності платника податків. Тобто, добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення з боку його контрагентом.
Розглядаючи справу "Інтерсплав" проти України про порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, Європейський суд з прав людини висловив свою думку, яка полягає в наступному: "коли державні органи володіють будь-якою інформацією про зловживання у системі відшкодування ПДВ, що здійснюються конкретною кампанією, вони можуть вжити відповідних заходів з метою запобігання або усунення таких зловживань. Суд, однак, не може прийняти зауваження Уряду щодо загальної практики з відшкодування ПДВ за відсутності будь-яких ознак, які б вказували на те, що заявник був безпосередньо залучений до таких зловживань".
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Європейського суду, тобто суди зобов'язані застосовувати рішення Європейського суду з прав людини" як джерело права на всіх етапах провадження нарівні з Законами України та підзаконними нормативно-правовими актами.
Суд також зважає на позицію Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, викладену у постанові від 11.09.2018 року у справі № 821/995/17, відповідно до якої ймовірні порушення податкового законодавства контрагентами позивача, непідтверження операцій контрагентів за ланцюгом постачання, не є підставами для визнання операцій нереальними.
За приписами Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків-юридичними особами та їх відокремленими підрозділами затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015 року № 727 визначено: акт документальної перевірки повинен містити систематизований виклад виявлених під час перевірки фактів порушень норм законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
В акті документальної перевірки викладаються всі суттєві обставини фінансово-господарської діяльності платника податків, які стосуються фактів виявлених порушень законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Зі змісту ОСОБА_5 № 30 слідує, що посадові особи податкового органу факти надання позивачу контрагентами послуг у дійсності не перевіряли, безпосереднього аналізу фінансово-господарських документів контрагентів не робили, а відобразили в акті перевірки лише суб'єктивні думки посадових осіб інших податкових органів щодо контрагента позивача.
Суд зазначає, що податкове повідомлення-рішення, на підставі якого визначаються податкові зобов'язання платника податків, приймається податковим органом за результатами безпосередньої оцінки фінансово-господарських документів, активів та інших обставин господарської діяльності особи, з дотриманням визначеної законом процедури, висновки податкового органу не можуть ґрунтуватися на неперевірених припущеннях чи суб'єктивних думках посадових осіб інших податкових органів, а повинні доказуватись як факт і підтверджуватись документально.
Таким чином, суд приходить до висновків про те, що за результатами дослідження письмових доказів, наданих позивачем на підтвердження господарських відносин між ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" та контрагентами-постачальниками ПП "Трайгон-Херсон-Південь", ТОВ "ОПТ-Капитал", ТОВ Трейд-Економ , ПП "Добробут Трейд", ПП "Херсонбудстар" судом встановлено факт придбання позивачем товарів, послуг, оплата їх вартості підтверджується документально, господарські операції належним чином відображені у бухгалтерському обліку та податковій звітності позивача.
Отже, факт здійснення позивачем господарських операцій підтверджується документально, відтак позовні вимоги ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" належить задовольнити в повному обсязі.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
вирішив :
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 01.03.2018 року № НОМЕР_1 про збільшення ТОВ "ТПК "Херсонський ливарний завод" (код ЄДРПОУ 35469414, 73000, АДРЕСА_2) суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на загальну суму на 2376318,00 грн.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК" Херсонський ливарний завод" (код ЄДРПОУ 35469414, 73000, АДРЕСА_2) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 35644 (тридцять п'ять тисяч шістсот сорок чотири) грн. 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, м. Херсон, просп. Ушакова, 75).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 20 вересня 2018 р.
Суддя Кисильова О.Й.
кат. 8.3.3
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2018 |
Оприлюднено | 21.09.2018 |
Номер документу | 76573244 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні