Постанова
від 12.12.2008 по справі 2а-452/08
ОВРУЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2а-452/08

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2008 року м. Овруч

Овруцький районний суд Житомирської області в складі:

головуючого - судді Гришковець А.Л.,

із секретарем Турбал В.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Овручі справу за позовом ОСОБА_1 до управління праці і соціального захисту населення Коростенської міської ради про стягнення коштів, передбачених ОСОБА_2 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", -

ВСТАНОВИВ:

 Позивач просить дії управління праці і соціального захисту населення Коростенської міської ради по виплаті доплати до заробітної плати, що встановлена в ОСОБА_2 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», не в кратному відношенні до мінімальної заробітної плати, а згідно постанови KM України № 836 від 26.07.96 року визнати неправомірними і стягнути на її користь з управління праці та соціального захисту населення Коростенської міської ради передбачену ст. 39 ОСОБА_2 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", заборгованість по доплаті до заробітної плати за період з 01.03.2002 року по 01.05.2008 в сумі 13384, 99 грн., мотивуючи тим, що вона працює і є потерпілою внаслідок Чорнобильської катастрофи. За вищевказаний період роботи їй виплачувалась доплата до заробітної плати, що встановлена в ОСОБА_2, не в кратному відношенні до мінімальної заробітної плати, а згідно постанови KM України № 836 від 26.07.96, що призвело до порушення її прав.

В судове засідання позивач не з’явилася, але в позовній заяві просить справу розглянути без її участі.

Представник відповідача в судове засідання не з’явився, не повідомивши про причини неявки, хоча своєчасно та належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи.

Дослідивши в судовому засіданні докази, суд вважає, що позов слід задовольнити з наступних підстав.

Позивач є потерпілою внаслідок Чорнобильської катастрофи, працює в Житомирській філії Центр електозв»язку № 4 ВАТ «Укртелеком» та проживає в ІНФОРМАЦІЯ_1.

Відповідно до ст. 39 ОСОБА_2 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" вона має право на відповідну доплату, яку отримувала згідно постанови KM України № 836 від 26.07.96 року в конкретних розмірах, а зокрема за ст. 39 - в сумі 10, 5 грн.( в залежності від відпрацьованого часу).

Вказані обставини підтверджуються наданими копіями документів: посвідченням потерпілої від Чорнобильської катастрофи, паспорту, трудової книжки, довідкою Житомирської філії Центру електрозв»язку № 4 про проведені виплати вказаної доплати № 195 від 23.07.2008 року.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.

Згідно до ОСОБА_2 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" на час виникнення правовідносин була передбачена серед інших виплат і доплата по:  ст. 39 ОСОБА_2 - громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата у зоні гарантованого добровільного відселення - 2 мінімальні заробітні плати, а пенсіонерам, які працюють у зонах радіоактивного забруднення, оплата праці додатково підвищується на 25 процентів від розміру мінімальної заробітної плати.

Зазначеною вище постановою № 836 усупереч ОСОБА_2 № 796-ХІІ, який визначив кратність одноразової компенсації в залежності від розміру мінімальної заробітної плати, яка визначається ОСОБА_2, встановлено конкретні розміри компенсацій і доплат, зокрема:

для доплати громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення у зоні гарантованого добровільного відселення - 1050 тис. крб. (10, 5 грн. за гр.реф.).

Відповідно до ст. 8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Свропейського Суду з прав людини.

Частиною 2 ст. 9 КАС України визначено, що у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.

ОСОБА_2 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначено вказані виплати в кратному розмірі від мінімальної заробітної плати в Україні. ОСОБА_2 (статті 62 та 67) Кабінету Міністрів надано право проводити лише роз’яснення порядку застосування цього ОСОБА_2, якими є постанови KM № 987 від 20.06.00 та № 936 від 20.09.05, та підвищувати розміри доплат, пенсій і компенсацій, передбачених цим ОСОБА_2, відповідно до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної заробітної плати, але не зменшення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не відповідає ОСОБА_2.

Виходячи з викладеного суд вважає, що заборони відповідачам щодо нарахування компенсацій і допомог в розмірах, передбачених ОСОБА_2, не було.

Викладена вище думка суду також грунтується на аналізі рішень Конституційного Суду України від 20.03.02 та 01.12.04, рішень Європейського Суду з прав людини.

Так, Конституційний Суд України зазначає, що відповідно до ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов’язком держави. Одним із тяжких наслідків аварії на ЧАЕС стала втрата здоров’я громадянами. Законами України таких громадян віднесено до відповідних категорій, вони потребують відновлення втраченого здоров’я, постійної медичної допомоги та соціального захисту з боку держави.

Конституційний Суд України вважає, що для значної кількості громадян України пільги, компенсації і гарантії, право на які передбачено чинним законодавством, є додатком до основних джерел існування, необхідною складовою конституційного права на забезпечення достатнього життєвого рівня ( ст. 48 Конституції України), який принаймні не може бути нижчим від прожиткового мінімуму, встановленого законом ( ст. 46 Конституції), тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за ст. 22 Конституції України не допускається.

Зупинення його дії можливе за умови введення відповідно до пункту 31 ч. 1 ст. 85, п.19 ч. 1 ст. 92 Конституції України надзвичайного стану.

Зважаючи на суми компенсацій та допомог, що визначені постановою KM № 836, остання фактично призупинила дію окремих статей ОСОБА_2, де виплати провадяться виходячи із розміру мінімальної заробітної плати, що є неприпустимим.

В своїх же рішеннях, щодо невиконання рішень судів України, Європейський Суд з прав людини вказує, що стверджувані труднощі держави не можуть перешкоджати в отриманні компенсації („Долгов проти України" від 19.04.05), економічні труднощі не можуть бути виправданням Уряду („Черняєв проти України" від 26.07.05), органи державної влади не повинні посилатися на брак грошових коштів, як на виправдання невиконання рішення („Деркач та Палек проти України" від 21.12.04), що суд також враховує відносно безпідставності мотивів представника відповідача про неможливість виплат згідно ОСОБА_2 у зв’язку з браком коштів у бюджеті.

ОСОБА_2 України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" була зупинена дія ст. 39 ОСОБА_2 в частині застосування мінімальної заробітної плати.

ОСОБА_2 України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" була зупинена дія ст. 39 ОСОБА_2 в частині застосування мінімальної заробітної плати, однак Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.07 року № 6-рп (справа про соціальні гарантії громадян) п.30 ст. 71 ОСОБА_2 України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" визнано таким, що не відповідає Конституції України.

ОСОБА_2 України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" також була зупинена дія ст. 39 ОСОБА_2 в частині застосування мінімальної заробітної плати, однак Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.08 року п.28 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" визнано таким, що не відповідає Конституції України.

Відповідно до ст. 73 ОСОБА_2 України "Про Конституційний Суд України" та п. 3 резолютивної частини даного Рішення Суду вищевказаний п.30 ст. 71 ОСОБА_2, що стосується неможливості застосування мінімальної заробітної плати, оголошений нечинним і втратив чинність від дня прийняття Конституційним Судом України рішення про його неконституційність. За таких обставин, коли підзаконний нормативний акт суперечить ОСОБА_2, обмежуючи права громадян визначені останнім, застосування зазначеної постанови неможливе.

Переліком населених пунктів Житомирської і Київської областей, віднесених до зони радіоактивного забруднення внаслідок катастрофи, затвердженого постановою KM України № 106 від 23.07.91 та розпорядженням KM України № 17 від 12.01.93, с. Кирдани Овруцького району відноситься до зони гарантованого добровільного відселення.

Розмір мінімальної заробітної плати в Україні становив: -з 1.07.2000 року-118 грн.

•   -     з 1.01.2002 року - 140 грн.

•   -     з 1.07.2002 року - 165 грн.

•   -     з 1.01.2003 року- 185 грн.

•   -     з 1.12.2003 року - 205 грн.

•   -     з 1.09.2004 року - 237 грн.

•   -     з 1.01.2005 року - 262 грн.

•   -     з 1.04.2005 року - 290 грн.

•   -     з 1.07.2005 року -310 грн.

•   -     з 1.09.2005 p.-332 грн.. -з 1.07.2007 р.-440 грн. -з 1.10.2007 р.-460 грн.

- з 01.01.2008 р.-515 грн. -з 01.04.2008 p.-525 грн. В зв’язку з викладеним, розмір недовиплачених коштів за ч. 1 ст..39 ОСОБА_2 становить:

•   -     з березня 2002 року по грудень 2002 року: (140x2x4+165x2)-10, 50x5=1397, 50rpH.;

•   -     з квітня 2003 року по грудень 2003 року: ( 185х2х2)-10, 5х2=719, 00 грн.;

•   -     з січня 2005 року по грудень 2005 року:

(262х2хЗ+290х2хО, 76%+290х2хО, 79%+290х2хО, 55%+310х2хО, 33%+310х2+332х2+332х2хО, 86%+33 2х2х0, 82%+332х2)-10, 5х6-8-8, 29-5, 78-3, 5-9-8, 59=5951, 97грн.

- з липня 2007 року по грудень 2007 року: (440x2x2+460x2x3)- 10, 50x5=4467, 50 грн.;

- за травень 2008 року (525х2)-10, 5=1039, 50 грн.

а всього за мінусом отриманих 14182, 23 грн..

Однак, стягненню підлягає сума в межах позовних вимог -13384, 99 грн.. Оскільки, ст. 39 ОСОБА_2 "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено доплату громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, зокрема у зоні гарантованого добровільного відселення в розмірі 2 мінімальні заробітні плати, тобто передбачено саме доплату до заробітної плати, то відповідно до ст. 233 КЗпП України працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належних йому сум заробітної плати без обмежень будь-яким строком.

Пунктом 4 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою KM України № 936 від 20.09.05, визначено, що виплата компенсацій та допомоги за ст. 39 ОСОБА_2 проводиться центрами по нарахуванню і виплаті соціальних допомог, управліннями праці та соціального захисту населення районних (міських) держадміністрацій, виконкомів міських, районних рад у містах. Розпорядником коштів нижчого рівня визначено районні управління праці та соціального захисту населення. Тобто, виплата зазначених коштів передана останнім і вони провадять вказані виплати.

Функції щодо обслуговування бюджетних програм, пов»язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Житомирської філії Центру електозв»язку № 4 ВАТ «Укртелеком» передані управлінню праці і соціального захисту населення Коростенської міської ради, а тому кошти підлягають стягненню з останнього.

Від сплати судового збору позивач звільнена згідно п.18 ст. 4 Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито", а відповідач - на підставі ст. 5 Декрету Кабінету Міністрів України „Про державне мито" та рішення Овруцької міської ради від 22.01.2008 року.

На підставі ст. 19 Конституції України, ст. 39 ОСОБА_2 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та керуючись ст. ст. 8-11, 18, 71, 160, 161, 162 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Визнати дії управління праці і соціального захисту населення Коростенської міської ради по виплаті доплати до заробітної плати, що встановлена в ОСОБА_2 України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», не в кратному відношенні до мінімальної заробітної плати, а згідно постанови KM України № 836 від 26.07.96 року неправомірними.

Стягнути на користь ОСОБА_1 з управління праці та соціального захисту населення Коростенської міської ради, передбачену ст. 39 ОСОБА_2 країни "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", доплату до заробітної плати за період з 01.03.2002 року по 31.05.08 року в сумі 13384, 99 грн..

На постанову суду до Київського апеляційного адміністративного суду через Овруцький районний суд може бути подана заява про апеляційне оскарження протягом 10 днів з дня її проголошення, а апеляційна скарга у такому ж порядку на протязі 10 днів з дня проголошення постанови або 20 днів з дня подання заяви про апеляційне оскарження, з направленням копії скарги до Київського апеляційного адміністративного суду.

СудОвруцький районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення12.12.2008
Оприлюднено02.02.2010
Номер документу7663874
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-452/08

Постанова від 03.07.2008

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Постанова від 29.10.2008

Адміністративне

Октябрський районний суд м.Полтави

Блажко І.О.

Постанова від 12.12.2008

Адміністративне

Овруцький районний суд Житомирської області

Гришковець А.Л.

Постанова від 22.09.2008

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Шинкар Т.І.

Постанова від 16.10.2008

Адміністративне

Путивльський районний суд Сумської області

Толстой О.О.

Ухвала від 15.01.2008

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні