МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 вересня 2018 р. № 1440/1750/18 м. Миколаїв
Суддя Миколаївського окружного адміністративного суду Гордієнко Т. О. розглянула у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "ЛИМАНСЬКИЙ", вул. Очаківська, 120, с. Куцуруб, Очаківський район, Миколаївська область, 57550
до відповідача:Міністерства аграрної політики та продовольства України, вул. Хрещатик, 24, м. Київ 1, 01001 Державної казначейської служби України, вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:ОСОБА_1 агропромислового розвитку Очаківської РДА, вул. Лоцманська, 26, м. Очаків, Миколаївська область, 57508
про:визнання протиправною бездіяльність, стягнення компенсації в сумі 205000,00 грн.,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державної казначейської служби України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_1 агропромислового розвитку Очаківської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо неспрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства, в розмірі 205000,00 грн. за програмою Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними для перерахування на рахунки Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лиманський ; стягнення з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лиманський (код ЄДРПОУ 34337154, вул. Очаківська, 120, с. Куцуруб, Очаківський район, Миколаївська область, 57550) компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 Закладення і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками і неотримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 205000,00грн., шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.
Позивач обґрунтовує позов тим, що заборгованість в сумі 205000,00 грн., яка визнана Міністерством, що підтверджується Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 772 від 27.12.2013 « Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 « Державна підтримка розвитку хмелярства, закладання молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» , тому позов належить задовольнити.
Відповідач1: Мінагрополітики надало заперечення проти позову, просить у задоволенні позову відмовити, оскільки Мінагрополітики, як головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми у 2013-2014 було спрямовано бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості ТОВ Агрофірма Лиманський .
Відповідач2: Державна казначейська служба України відзив на позов не надала.
Третя особа, ОСОБА_1 агропромислового розвитку Очаківської районної державної адміністрації, пояснень щодо позову не надала.
Суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
ТОВ Агрофірма Лиманський є суб'єктом господарювання, основним видом діяльності якого за КВЕД 01.21 є вирощування винограду.
Станом на 01.01.2013 кредиторська заборгованість КПКВК 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» перед позивачем склала 591,0 тис. грн. за КЕКВ 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» .
Наказом Мінагрополітики від 16.04.2013 № 265 «Про погашення кредиторської заборгованості за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» здійснено розподіл коштів для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01.10.2013 по Миколаївській області у сумі 8795 тис. грн.
Наказом Мінагрополітики від 27.12.2013 № 772 «Про розподіл коштів за бюджетною програмою Міністерством на виконання Наказу Мінагрополітики від 16.04.2013 № 265 « Про погашення кредиторської заборгованості за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» здійснено розподіл коштів для компенсації витрат у виноградарстві та садівництві ТОВ Агрофірма Лиманський в сумі 205,00 тис. грн.
Відповідач 1 у свої запереченнях зазначив, що зазначені кошти розподілом відкритих асигнувань № 1465 від 27.12.2013 з рахунку Мінагрополітики в повному обсязі були спрямовані до Департаменту агропромислового розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації. Проте, територіальними органами Державної казначейської служби України вказані асигнування не було перераховано одержувачам, в зв'язку з чим за бюджетною програмою виникла кредиторська заборгованість.
Станом на 01.05.2018 року залишок кредиторської заборгованості по КЕКВ 2610 на користь позивача становить 205000,00 грн.
Наявність кредиторської заборгованості перед позивачем у розмірі 205,00 тис. грн. за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» підтверджується актом звірки взаємних розрахунків позивача з ОСОБА_1 агропромислового розвитку Очаківської районної державної адміністрації від 02.05.2018.
Постановою Кабінету Міністрів України № 587 від 15 липня 2005 року затверджено Порядок справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, який визначає механізм справляння збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства в розмірах, встановлених Податковим кодексом України, та використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".
Відповідно до пункту 3 вищевказаного Порядку головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики.
В силу пункту 5 Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства бюджетні кошти надаються суб'єктам господарювання, які займаються виноградарством, садівництвом і хмелярством, незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності для компенсації здійснених у поточному бюджетному році витрат (без урахування сум ПДВ) за напрямами та в порядку, передбаченими порядком справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.
Бюджетні кошти спрямовуються також на погашення бюджетної кредиторської заборгованості, зареєстрованої в органах Казначейства.
За нормами статті 22 Бюджетного кодексу України для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів. За обсягом наданих прав розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.
Головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути, зокрема міністерства.
Відповідний головний розпорядник бюджетних коштів здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.
Абзацом другим частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України передбачено, що бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального Фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.
В даному випадку, вищевказаною нормою передбачено обов'язок розпорядника бюджетних коштів не допускаючи наявності кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду, яким не передбачено фінансування відповідних програм, виплатити таку заборгованість. Але бюджетна програма не була виконана повністю в зв'язку з відсутністю фінансування.
Як вже встановлено судом, станом на 02.05.2018 року, підприємству не виплачено узгодженої кредиторської заборгованості, яка виникла у попередніх періодах, чим порушено його право на отримання відповідних коштів.
Суд вважає безпідставними посилання Міністерства про неможливість стягнути з нього суму кредиторської заборгованості на користь позивача, шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства, оскільки це призведе до невиконання Міністерством своїх обов'язків у поточному році та із затверджених бюджетних програм будуть списані кошти, в зв'язку з виконанням цього рішення суду. Недостатність фінансування не може бути підставою для відмови у задоволенні вимог щодо погашення заборгованості, оскільки реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно - правових актів національного законодавства, не може бути постановлена у залежність від бюджетних асигнувань.
У рішеннях Європейського суду з прав людини, які відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права, зокрема у справі "Кечко проти України" Європейський Суд з прав людини констатував, що не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань. Також ця позиція визначена в рішеннях Європейського Суду з прав людини у справах "Півень проти України" та "Лісовол проти України".
Таким чином, узгоджена кредиторська заборгованість ТОВ Агрофірма Лиманський за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", повинна бути погашена (сплачена) за рахунок коштів головного розпорядника бюджетних коштів цієї бюджетної програми з дотриманням вимог Бюджетного Кодексу України і Порядку № 587, тому позовні вимоги про стягнення з Міністерства на користь позивача кредиторської заборгованості в сумі 205000,00 грн. належить задовольнити.
Позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідачів задоволенню не підлягають з оглядом на таке:
Міністерство аграрної політики є розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми, здійснює розподіл бюджетних коштів та спрямовує їх у регіон в межах виділених асигнувань. Протягом 2013-2014 років Міністерством було спрямовано бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості ТОВ Агрофірма Лиманський та вчинялись дії щодо звернення до Міністерства фінансів з проханням передбачити кошти на вищезазначені цілі (листи від 23.01.2015, 13.02.2015, 18.05.2015, 05.06.2015, 13.01.2016, 11.02.2016), також звертались протягом 2015-2017 років з бюджетними запитами за встановленою формою.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач, Міністерство аграрної політики та продовольства України, довів, що не вчиняв протиправної бездіяльності щодо позивача і діяв у межах вимог чинного законодавства.
Позов належить задовольнити частково.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 03.04.2018 року по справі № 814/2528/16, та у постанові від 24.04.2018 року по справі № 821/2156/16.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Судовий збір розподіляється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лиманський (вул. Очаківська, 120, с. Куцуруб, Очаківський район, Миколаївська область, 57550, ідентифікаційний код 34337154) до Міністерства аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ 1, 01001, ідентифікаційний код 37471967), Державної казначейської служби України (вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601, ідентифікаційний код 37567646) задовольнити частково.
2. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лиманський (код ЄДРПОУ 34337154, вул. Очаківська, 120, с. Куцуруб, Очаківський район, Миколаївська область, 57550) компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 Закладення і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками і неотримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 205000,00грн. (двісті п'ять тисяч гривень), шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ 1, 01001, ідентифікаційний код 37471967).
3. У задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо неспрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства, в розмірі 205000,00 грн. за програмою Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними для перерахування на рахунки Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лиманський .
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ 1, 01001, ідентифікаційний код 37471967) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лиманський (вул. Очаківська, 120, с. Куцуруб, Очаківський район, Миколаївська область, 57550, ідентифікаційний код 34337154) судовий збір у сумі 3075,00 грн. (три тисячі сімдесят п'ять гривень), сплачений платіжним дорученням № 1044 від 11.07.2018 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України і п. 15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2018 |
Оприлюднено | 26.09.2018 |
Номер документу | 76658451 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні